بازار و عرضه اي سرنوشت ساز!!!
نگاهی به بازار فردا چهارشنبه 26 بهمن 90
بازار فردا به استقبال عرضه اي سرنوشت ساز ميرود عرضه اي كه اين روزها نفس براي بازار باقي نگذاشته است شايد با پايان يافتن اين عرضه در فردا خيال كساني كه اين روزها با عرضه هاي سنگين به استقبال عرضه اوليه نفت و گاز پارسيان ميروند راحت شود اکثر سهم های بازار به نقاط حساسی رسیده اند که کاهش بیشتر قیمتها باعث ایجاد ریزش های بیشتری در کلیات بازار خواهد شد شاخص امروز با ر دیگر به کانال 24 هزار وارد شد اکثر تحلیلگران انتظار داشتند که شاخص حداقل در محدوده 25 هزار واحد واکنش بهتری را شاهد باشد اما متاسفانه این روزها هیچ گونه حمایت مناسبی را شاهد نمی باشیم امیدواریم مسیولین به داد بازار این روزها برسند و اجازه ندهند روحیه نا امیدی بیش از این بر بازار سایه بی افکند جای تعجب است که این روزها سازمان تبلیغات بالایی را در کنال های مختلف برای اشنایی با بورس انجام می دهد اما توجهی به جو بسیار نامساعد بازار ندارد
اما براي فردا در نمادهاي خودرويي سهام اين گروه به سطوحی خواهند رسيد كه انتظار تعادل روند سهام خودرويي و جمع اوري صفوف فروش ميرود هر چند اینده درخشانی برای این گروه نمی توان متصور بود و بهتر است از این گروه در قیمتهای بالاتر خارج شد چشم انداز اینده این گروه بسیار مبهم می باشد هر روز خبرهایی از تعطیل شدن شیفت کاری خودروسازها می شنویم این شایعات هر چند ممکن است خیلی صحت نداشته باشند اما باید توجه داشت قطعات خارجی واقعا به سختی به ایران وارد می شوند و در اینده هیچ اطمینانی به روابط با فرانسه نمی باشد
در اين گروه زامياد و پارس خودرو با احتمال تعديل منفي مواجه ميباشند حتي در نماد سايپا نيز اين روزها شايعاتي در خصوص تعديل منفي به دليل عدم دست يابي سود شركتهاي زير مجموعه به پيشبيني هايشان ميباشد
همچنين در نماد خبهمن نيز شنيده ميشود شركت قصد خريد 5-10 درصد از سهام نفت و گاز پارسيان را دارد خبهمن همچنين با شايعه كاهش تيراژ توليد محصولات خود نيز مواجه ميباشد ‘ گروه بهمن این روزها با حمایت های خاصی توانسته است در محدوده 200 تومان مقاومت کند اما این پابرجایی یقینا خیلی طول نخواهد کشید و این سهم نیز به سمت 150 تومان در حرکت خواهد بود
اما براي فردا در نمادهاي معدني سهام پر پتانسيل اين گروه حسابي مورد بي مهري بازار قرار گرفته اند از كالسيمين و ملي مس گرفته تا دو قلوهاي سنگ اهني كه بايد هر چه زودتر تكليف خودشان را با بازار روشن كنند از يك طرف روند سوداوري سهام معدني بازار هم براي سال جاري و هم براي سال 91 همواره صعودي ميباشد و از طرف ديگر شاهد روند نزولي هستيم كه با هم همخواني ندارند
ملی مس این روزها محصولات خود را در بورس فلزات با قیمت 14 هزار تومان به فروش می رساند قیمتهایی که اگر به نرخ دلار 1000 تومانی ابتدای سال مدنظر باشد یعنی قیمت مس حدود 14 هزار دلار می باشد اما بازار این روزها توجهی به مسایل بنیادی ندارد و انقدر جو بازار منفی شده است که دلایل بنیادی در ریزش های اخیر شاخص گم شده است در مورد روی نیز فعلا قیمت شمش روی در حدود 3500 تومان در بورس کالا فروخته می شود شمش الومینیوم نیز مدتهاست که در محدوده 4500 تومان در حال معامله می باشد لذا قیمتهای فروش داخلی محصولات جهانی فعلا در قیمتهای بسیار بالاتری از بودجه شرکتهای تولید کننده در حال فروش است
به نظر ميرسد از فردا در نمادهايي همچون ملي مس و و كالسيمين شاهد تعادل روند قيمتي باشيم همچنين در نمادهاي فولادي نيز موقعيت براي برگشت روند معاملاتي سهام فولادي به خصوص فولاد مباركه بسيار بالا ارزيابي ميشود فولادي كه اگر فردا بازنگردد تا قيمتهاي 250 تومان افت خواهد كرد
همچنين براي فردا در نمادهاي تجهيزاتي اوضاع كمي پيچيده و نگران كننده شده است ظاهرا شايعه شناسايي زيان صدرا در گزارش 9 ماهه در حال قوت گرفتن است شايعه اي كه اگر صحت داشته باشد اميدها در سهام تجهيزاتي بر باد ميرود صدرا در محدوده 140 تومان حمایت خوبی داشته است و اکثر معاملگران انتظار دارند سهم در این محدوده شاهد حمایتهای بیشتری باشد اما باید توجه داشت شرایط بنیادی صدرا فعلا خوب نمی باشد و احتمال ریزش بسیار بالاتر از برگشت قیمت می باشد فاراک نیز می تواند در جو فعلی حتی تا 125 تومان کاهش داشته باشد اذراب نیز در محدوده 185 تومان حمایت مهمی را در پیش دارد شاید تنها برگ برنده گروه تجهیزات اعلام سود سال 91 انها باشد اگر در گزارش سال 91 نیز خبری از تعدیل نباشد باید دور گروه تجهیزات را برای مدت طولانی خط کشید
همچنين در اين گروه و در نماد مپنا نيز سد رواني 200 تومان بايد جلوي ريزش بيشتر قيمتي مپنا را بگيرد مپنايي كه با احتمال تعديل منفي عايدي هم مواجه ميباشد كماكان مپنا با ابهام در زمينه دريافت مطالباتش مواجه ميباشد
همچنين براي فردا در نمادهاي سرمايه گذاري ها غدير با توجه به برگزاري مجمع در اخر اين ماه و ساير پتانسيلهاي بنياديش ميتواند مورد توجه بازار قرار گرفته و حتي با رشد قيمتي مواجه شود پتانسيل عرضه نفت و گاز پارسيان را هم نبايد در اين سهم فراموش كرد
در گروه قندی نیز بنابر شنیده ها حمایتها همچنان پابرجا می باشد و سهامدارن این گروه بهتر است کمی ریسک پذیر تر بوده و روند صعودی گروه را همچنان دنبال کنند فعلا سازمان به پدیده حباب در گروه قندی اعتقادی ندارد و این نکته د ر کنار حجم مبنای پایین سهم های گروه قندی زمینه برای رشد این سهم ها را فراهم اورده است سوال می شود کدام قندی بهتر است باید جواب داد فعلا تمام سهم های قندی حرکت یکنواختی دارند و فرق چندانی در انتخاب سهم های قندی وجود ندارد قند ثابت نیز بنابر شنیده ها به زودی به قیمت قند شیرین می رسد تخصیص درصد مناسبی از سبد سهام به این گروه می تواند نتیجه خوبی داشته باشد اما مدیریت ریسک در این گروه خیلی مهم می باشد و سهامدارن باید توجه خاصی به رفتار قیمتی این گروه داشته باشند فعلا تنها گروهی که امید به رشد انها وجود دارد گروه قندی است و کم کم اکثر سهامدارن به سمت این گروه سوق پیدا می کنند و این هجوم به سمت گروه قندی می تواند زمینه ساز درد سرهای بیشتری در اینده شود
سه شنبه 25 بهمن 90


