نگاهی به بازار فردا شنبه 5 اذر 90
بازار در انتظار حمایت ؟؟؟
بازار اين روزها شرایطش به هيچ وجه خوب نيست كاهش شديد نقدينگي از يك طرف و فشارهاي رواني بابت تحريمها باعث شده است تا بازار نوساني و رو به پايين باشد اما امروز كور سو اميدي در بازار پديدار شد جلسه سهامداران حقوقي با وزير اقتصاد و تاكيد وزير اقتصاد مبني بر حمايت از بازار شايد باز هم حضور حقوقي ها و دولت را در بازار پررنگتر و باعث افزايش نقدينگي در بازار و برگشت روند بازار شود طبق خبری که در سایت سنا موجود می باشد :
در جلسه ای که عصر روز چهارشنبه 2/2/1390 با حضور وزیر اقتصاد و اموردارایی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران و نمایندگان سهامداران عمدۀ حقوقی بازار سرمایه برگزار شد، راهکارهای توسعه و ارتقاء بازار سرمایه بررسی گردیـد.
در این جلسه که با حضور اکثر سهامداران حقوقی بازار بزرگ بازار برگزار گردید، مسائل، دغدغه ها و نیازهای بازار سرمایه از سوی متولیان بخش حقوقی بازار مطرح و راهکارهای حمایت بیشتر از بازار بررسـی گردیـد.
نمایندگان بخش حقوقی بازار سرمایه با اذعان به مطلوب بودن عملکرد شرکتهای بورسی و روشن بودن دور نمای فعالیت این شرکتها با توجه به روند افزایش سودآوری صنایع بورس، بر تداوم سرمایهگذاری در بازار سرمایه به عنوان بهترین گزینه سرمایهگذاری تاکید کردنـد.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیـز در این جلسه، ضمن ارائه گزارشی از تحولات اخیر بازار سرمایه، بر سیاست سازمان مبنی بر حمایت از سرمایه گذاران تأکید و ابراز امیدواری کرد با تداوم روند حمایتی دولت از بازار سرمایه، این بازار همچون گذشته یکی از بازارهای پیشرو در نظام مالی کشور خواهد بود.
در ادامه، دکتر حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی با ابراز خوش بینی نسبت به تداوم توسعه بازار سرمایه، بر ارادۀ دولت بر حمایت از این بازار و پیگیری حقوق سرمایه گذاران در حوزۀ سیاست گذاریهای کلان کشور و رعایت حقوق سهامداران شرکتهای خصوصی شده تاکید کرد.
اما براي فردا با توجه به حمايتهاي شكل گرفته از سوي شركتهاي زير مجموعه قرار گاه خاتم انتظار روند مناسبتري را در صدرا داريم در نماد صدرا شايد با حمايتهاي احتمالي اين سهم به سمت سطوح قيمتي 180 تومان حركت نمايد سطوحي كه ميتواند سكوي پرتاب صدرا به سمت قيمتهاي بالاتر باشد
در اين گروه همچنين در نماد مپنا برخي از شنيده ها حكايت از حمايت بازار از اين سهم و متعادل شدن مپنا در سطوح قيمتي 220الی 210 تومان دارد طبق صحبت های مدیران مپنا با خبرگزاری فارس این شرکت قصد فرابورسی کردن دو زیر مجموعه خود را تا دی ماه دارد
اما براي فردا در نمادهاي سرمايه گذاريها قيمت سهام سرمايه گذاري به سطوح جذاب 390 تومان رسيده است غديري كه به زودي سود سال 91 خود را اعلام خواهد كرد سودي كه احتمالا با تعديل مثبت خوبي نيز همراه خواهد بود و احتمالا 85 تومان به ازاي هر سهم اعلام خواهد شد هر چند انچه از نمودار قیمت بیشتر مشخص می باشد کاهش قیمت تا 360 تومان می باشد شرایطی که بازار به تمام سهم ها تکلیف کرده است و شرایط را به نحوی پیش برده است که اکثر تحلیلگران چاره ای ندارندبدترین شرایط را به عنوان کف قیمتی مدنظر داشته باشند
اما در طرف ديگر ميدان سرمايه گذاري ها در نماد وساپا كه اين روزها قيمتش به قيمتهاي نازلي رسيده است شاهد قرار گرفتن اين سهم در محدوده240 توماني هستيم وساپا در صورتي كه از سطوح قيمتي 240 تومان پایينتر بيايد با قيمتهاي 220 تومان مواجه خواهد شد شرایط این سهم با عدم حمایت سهامدارن عمده شرایط مناسبی را در پیش نخواهد داشت
اما براي فردا در نمادهاي خودوييها انتظار رشد قیمتی نمی رود شرایط این گروه از چند جهت قابل بررسی می باشد ابتدا اینکه افزایش نرخ رسمی ارز می تواند این گروه را با بحران مالی شدیدی روبرو کند اگر نرخ دلار به 1200 تومان افزایش پیدا کند این تاثیر بر روی گروه خودرویی بسیار بالاتر از دیگر سهم ها می باشد لذا ترس از اقدامات غیر منتظره ارزی بانک مرکزی باعث شده است این گروه خیلی متزلزل باشد دومین مورد عدم حمایت از این گروه می باشد گروهی که به دلیل داشتن سهامدار جز زیاد ، کنترلشان نیاز به نقدینگی بالایی دارد اما ماه ها می باشد که با خروج سرمایه گذاری سایپا و کارکنان سایپا از معاملات درون گروهی ، شاهد حمایت چندانی در سهم های خودرویی نمی باشیم
در اين گروه شايعاتي منفي درباره سايپا شنيده ميشود احتمال تعديل منفي عايدي و افزايش بيش از پيش هزينه هاي مالي نگراني زيادي را در اين سهم و شركتهاي وابسته ايجاد كرده است سایپا اگر نتواند در محدوده 180 تومان تثبیت شود احتمال کاهش بیشتر قیمت تا 150 الی 160 نیز وجود دارد
اما براي فردا در نمادهاي بانكي نيز احتمالا شاهد متعادل شدن اكثر نمادهاي اين گروه خواهيم بود بانك كارافرين و بانك سينا و بانک دی در موقعيت مناسبي براي برگشت قيمتي قرار دارند بانک سینا در محدوده 285 تومان حمایت مناسبی را دارا می باشد که اگر نتواند مانع از ریزش بیشتر قیمت شود می تواند تا 250 تومان نیز به مرور کاهش پیدا کند
در اين گروه در نماد بانك انصار هم شنيده ميشود ارتباطات سيار قصد متمركز كردن برخي از فعاليتهاي مالي خود را در اين بانك دارد بانک ملت نیز احتمالا تا 190 تومان جا برای ریزش خواهد داشت
خوب تنها فاکتوری که این روزها تمام سهامداران امید به ان دارند حمایتهای مسیولین مربوطه می باشد شرایطی که هر روز شاهد بدتر شدن ان می باشیم کنترل این شرایط تنها با حمایتهای بیشتر حقوقی ها امکان پذیر می باشد امید است با وعده های دکتر صالح ابادی و وزیر اقتصاد شاهد شرایط متعادلی از هفته اتی باشیم هر چند هیچ انتظاری برای رشد بازار در شرایط فعلی وجود ندارد چرا که متاسفانه تمام عوامل منفی در حال هجوم به بازار سرمایه می باشند ابتدا رشد نرخ ارز و حمایتهای دولت از رشد ازر زمینه را برای نوسانات بیشتر در بازار ارز و طلا ایجاد کرده است مورد دیگر کاهش قیمتهای جهانی می باشد قیمتهایی که به نظر باید شاهد یک ریزش اساسی دیگری نیز باشند خصوصا مس شرایط خیلی مناسبی را ندارد اگر مس بار دیگر زیر 7000 دلار بی اید زمینه برای کاهش بیشتر ان تا 6000 دلار نیز ممکن خواهد شد در پایان ساعات کاری امروز شاهد هستیم که قیمت مس در محدوده 7150 دلار و روی نیز در محدوده 1900 دلار می باشد بیلت نیز در محدوده 510 دلار در نوسان می باشد در شرایط فعلی قیمت تمام فلزات چشم انداز ریزش بیشتری را در پیش دارند لذا از منظر قیمتهای جهانی نیز کمک چندانی را نمی توان برای کنترل بازار مدنظر داشت از طرفی ابهامات گروه سنگ اهنی نیز هر روز بیشتر از قبل می شود شاید اگر تا دیروز منتظر کاهش سود این گروه بابت افزایش نرخ سنگ اهن و کمک به صندوق فولاد بودیم در حال حاضر حتی اگر این شرایط را هم کلا منتفی بدانیم اماباز هم بازگشایی سنگ اهنی با ریزش حتما همراه خواهد بود در جوی که پی به ای تمام سهم ها حداقل یک الی 2 واحد کاهش داشته اند یقینا این گروه نیز نمی توانند با قیمتهای قبلی بازگشایی شوند لذا حداقل باید 500 واحد دیگر برای ریزش بازگشایی سنگ اهنی ها مدنظر داشت لذا بازگشایی سنگ اهنی ها خود پتانسیل یک شوک دیگر به جو بازار را دارد که طولانی شدن ان می تواند باعث ابطال بیشتر صندوق ها شود سوالی دیگری که این روزها مطرح است این می باشد که زمان فروش صندوق های سرمایه گذاری ها کی تمام خواهد شد با ید در جواب این سوال به سایت بورس مراجعه کرد و سری به جدول مقایسه ای صنذوق ها زد و دید که خیلی از صندوق ها در بازه های زیر 6 ماهه اکثرا ضرر ده بوده اند و لی هنوز در بازه یکساله تمام صندوق ها از بازده 10 الی 50 درصد برخوردارند لذا تا زمانییکه بازده یکساله صندوقه ها به صفر نزدیک نشود فروش صندوق ها خواسته یا ناخواتسه وجود خواهد داشت یقینا سهامداران منتظر ریزش بیشتر صندوق ها و فروختن برگه های خود در قیمتهای پایین تر نخواهند ماند بلکه از فرصت موجود جهت فروش برگه های خود در قیمتهای بالاتر استفاده خواهندکرد بنابراین تمام عوامل در حال حاضر بر علیه بازار سرمایه می باشند اما اگر بازار شاهد حمایتهای واقعی باشد تمام موارد قابل کنترل خواهد بود بازار ما نشان داده است که صف گرا می باشد اگر بازار شاهد صفهای خرید مناسبی در بعضی از سهم های خوب وبنیادی بازار باشد اطمینان کافی برای ورود سرمایه ها به بازار بیشتر خواهد شد در حال حاضر چشم اندازی جهت برگشت بازار وجود ندارد و نمی توان به وعده های مسیولین نیز خیلی امیدوار بود لذا بهتر است خریدهای خود را در این بازا ر بسیارکوتاه و با حجم اندک و در چندین مرحله انجام داد تا در صورت ریزش بیشتر بازار بتوان خرید های خود را متوقف کرد
جمعه 4 اذر ماه


