نگاهی به بازار فردا چهارشنبه 18 ابان 90
بازار این روزها ی ما با توجه به جو روانی بوجود امده بیش از هر زمانی احساسی و غیر منطقی شده است شاید ترس از تهدیدات نظامی و احساس خطر از بابت هر گونه درگیری احتمالی این جو سنگین منفی را برای بازار رقم زده باشد در این شرایط که ریزش های بازار مربوط به رفتار سهامداران نیست توصیه به خرید یا فروش تاثیری در رفتار بازار نخواهد داشت بلکه در این مواقع وظیفه بزرگان بازار است که پا به بازار گذاشته و جو روانی فعلی را کنترل کنند در همه بورس های دنیا شاهد هستیم با کمترین ریزش یک الی 2 روزه رییس بانک های اروپایی و امریکایی وارد صحنه شده و مواضع خود را شفاف بیان می کنند لذا در این مقطع که ترس از اینده بازار گریبانگیر بازار ما شده است ایا نباید انتظار داشت مسیولین به جای ذاتی بودن نوسانات به فکر بررسی علل ریشه ای نوسانات فعلی بپردازند و با حضور در رسانه ها به طور شفاف برنامه های حمایتی خود را اعلام کنند یقینا این روزها مباحث تکنیکی و بنیادی خاصی قابل مطرح کردن نمی باشد چرا که بازار دچار بی منطقی کامل است امیدواریم مسیولین با یک برنامه مناسب بتوانند به این بازار روح امید را برگردانند
اما براي فردا در تمام گروه ها همانند این چند روزه احتمالا شاهد ریزش های بیشتر هستیم ریزش هایی که اگر از منظر تکنیکالی به انها نگاه کنیم می بینیم جا برای ریزش های بیشتر را فراهم کرده اند اما بازار ما نشان داده است اگر حمایت های مناسبی توسط بزرگان بازار وجود داشته باشد مباحث تکنیکالی خیلی تاثیر گذار نخواهند بود خصوصا در این مقطع که اکثر سهم ها ریزش مناسبی را داشته اند و اگر بر اساس هر منطقی بخواهیم به بررسی ارزش ذاتی سهم ها بپردازیم می بینیم قیمتها واقعا ارزنده هستند اما تا زمانییکه جو منفی و ریزش ی هر روز بیشتر از گذشته نمایان می شود ایا کسی به فکر تزریق پول به بازار خواهد بود در حاضر بازار از بی پول کاملا رنج می برد اگر به سایت بورس سری بزنیم و به امار صندوق های سرمایه گذاری ها دقت کنیم می بینیم اکثر قریب به اتفاق صندوق های سرمایه گذاری بالای 50 درصد از سبدشان نقد است ایا هدف از تشکیل صندوق های سرمایه گذاری خرید اوراق مشارکت و بلوکه کردن پول دارندگان صندوق ها بوده است امیدواریم سازمان در زمینه فعالیت صندوق های سرمایه گذاری ها دقتی بیش از گذشته داشته باشد و به نکات منفی این صندوق ها در کنار محاسن انها خصوصا در بازار های منفی توجه بیشتری کند
برگشت روند صدرا، فاذر و فاراك و حتي مپنا و حفاري را نيز با روند مثبت مواجه خواهد كرد به عبارتي با مثبت شدن صدرا شايد تمامي بازار تكاني به خودش بدهد شاید کنترل صدرا در نگاه هر فردی یک مقیاسی از برگشت بازار باشد فعلا که اکثر تحلیلگران قیمت 170 تومانی صدرا را منطقی می دانند و در این مقطع هیچ دلیل بنیادی برای دفاع از صدرا وجود ندارد لذا تا زمانییکه قیمت واقعا به کف خود نرسد کسی حاضر به حمایت بیشتر ازصدرا نخواهد بود
اما براي فردا در گروه خودروييها سهام اين گروه نيز به حمايتهاي اصلی خود نزديك ميشوند روند رو به رشد قيمت دلار كمي سهامداران اين گروه را نگران كرده است دلار در بازار ازاد به سمت قيمتهاي 1330 تومان در حال پيشروي است دلار بانك مركزي نيز از سطوح قيمتي 1070تومان عبور كرده است در صورت رشد بيشتر قيمت ارز در بانك مركزي به نظر ميرسد خودروييها حتي با احتمال شكست حمايتهايشان مواجه شوند البته سهام خودرويي همواره جز سهام مورد اعتماد بازار هستند و اين احتمال بسيار كم ميباشد صحبت های امروز بهمنی در مورد افزایش نرخ رسمی دلار تا 1170 تومان خبر خوبی برای سهم های صادرکننده و خبر بدی برای خودرویی ها و دارویی ها خواهد بود
در اين گروه سايپا فردا به سطوح قيمتي حساس 190 تومان خواهد رسيد زامياد نيز قيمتهاي سرسخت 140 تومان را پيش رو دارد پارس خودرو كه امروز قيمتهاي اسمي را رو به پايين شكست به نظر فردا در سطوح قيمتي 90 تومان متعادل شود
در اين گروه و در نماد زامياد شايعه شده است شركت با احتمال تعديل مثبت عايدي مواجه ميباشد و علت پي بر اي بالاي سهم نيز همين علت ميباشد
در نماد خساپا و پارس خودرواما بازار اتعقاد به احتمال تعديل منفي در اين نماد تا پايان سال دارد در اين گروه اما وضعيت ايرانخودرو ديزل كاملا بلعكس ميباشد اين شركت به دليل فروش سهام بانك پارسيان شركتهاي زير مجموعه با احتمال تعديل مثبت عايدي ديگري مواجه ميباشد
اما براي فردا در نمادهاي سرمايه گذاري نيز وصنعت و غدير به سطوح قيمتي جذابي رسيده اند بوعلي نيز كم كم به حمايت سرسخت 89 توماني خودش نزديك ميشود سرمايه گذاريها برگردند يعني شاخص برميگردد پس دنبال كردن روند اين گروه توصيه ميشود در مورد غدیر نیز با تمامی پتانسیل های موجود احتمال کاهش تا 370 الی 360تومان وجود دارد لذا کسانییکه فکر می کنند سهم های پر پتانسیل توان مقاومت در برابر ریزش های بازار دارند باید گفت در این مقطع هیچ سهمی از ریزش در امان نیست
در گروه سرمايه گذاريها در نماد وتوصا شنيده ها حكايت از عرضه بلوكي سهام تكنوتار توسط اين شركت دارد شنيده ميشود وتوصا از طريق اين عرضه ميتواند سود سال 91 خود را با رشد خوبي پيشبيني نمايد
اما به طور كلي فردا روز سرنوشت اكثر گروه ها ميباشد در صورتي كه بازار حمايت شود و تغيير روند دهد باز اميدها زنده ميشود در غير اينصورت بايد منتظر افت بيشتر قيمتي در سهام بازار باشيم
در مقطع فعلی صحبت از کف قیمتی کردن اکثر سهم ها شاید کمی غیر قابل اعتماد باشد شاید یک روزی قیمتهای فعلی خیلی از سهم ها یک رویای بود اما الان شاهد هستیم اکثر سهم ها در زیر ان قیمتها قابل خرید هستند لذا هنوز هم احتمال ریزش بیشتر قیمتها وجود دارد بازار فردا نیز به انتظار گزارش آژانس خواهد رفت و احتمالا از هفته بعد با موضع گیری های ایران در قبال مواضع آژانس شاید شاهد حمایت های بیشتر از بازار باشیم بازاری که واقعا نیاز به یک محرک حمایت قوی دارد وگرنه در مقطع فعلی خیلی از سهامداران خواسته یا ناخواسته از بازار خارج شده اند و اگر همین اندک سرمایه موجود در بازار به درستی حمایت نشود بازار های رقیب از جمله ارز و طلا اینقدر جذابیت ایجاد کرده اند که تب انها می تواند بازار ما را بیش از گذشته دچار رکود کند
شاید در مقطع فعلی اگر خریدی انجام می شود بهتر است خرید ها کاملا تدریجی و به صورت پله ای و در چند رو ز انجام شوند میانگین 200 روزه شاخص در محدوده 24700 واحد می باشد که اولین سطح حمایتی مورد نظر بازار برای برگشت احتمالی می تواند باشد اما سطح بعدی حمایتی بازار همان کف قبلی شاخص در چند ماه گذشته یعنی 24200 واحد می باشد امیدواریم با حضور موثر حقوقی ها و حمایتهای مناسب مسیولین سازمان و دیگر افراد مرتبط ریزش های فعلی باعث یک اصلاح مناسب برای برگشت پر قدرت بازار باشد و این ریزش ها اینقدر تدوام نداشته باشند که هر تحلیلگری روند بازار را در ماه های اتی نزولی و هر برگشت قیمتی را یک فرصت مناسب برای فروش مدنظر قرار دهند
در اخر باید قبول کنیم بازار ما صف گرا می باشد و این صف گرایی در هر موردی قابل تعمیم است صف شیر صف گوشت صف سکه طلا و اخیرا هم صف ارز و دلار … لذا می بینیم با ایجاد یک صف فروش یا خرید می توان خیلی از سرمایه گذاران را وارد یا خارج کرد
سه شنبه 17 ابان 90


