نگاهی به بازار فردا شنبه 28 خرداد 90
در بازار هفته جاري با توجه به افت و اصلاح قيمتي هفته گذشته و رسيدن قيمت سهام برتر به سطوح حمايتي خود و از طرف ديگر مصادف شدن اين هفته با شروع ماه جديد و احتمال براي برگشت روند بازار در كنار فروكش كردن تب بازارهاي موازي همچون و ارز و طلا ميتوانيم شاهد بازاري بهتر باشیم که ابتدای هفته ان با افزایش حجم معاملات جهت تسویه اخر ماه همراه می باشد که با نزدیک شدن به اوایل تیرماه شاهد رشد بیشتر قیمتها خواهیم بود
اما براي فردا در گروه خودرويي با توجه به روند رو به كاهش نرخ ارز ميتوان انتظار برگشت روند قيمتي سهام اين گروه را داشت در اين گروه در نماد ايرانخودرو خبرهاي خوشي از روند رو به رشد سوداوري و توليد و فروش محصولات اين شركت ميرسد همچنين در اين گروه و در نماد خبهمن علاوه بر تعديل عايدي سودسال 89 تا رقم 80 تومان به ازاي هر سهم برخي شنيده ها حكايت از تعديل سود سال 90 نيز سخن ميگويند در اين گروه در نماد سايپا برخي منابع از تقسيم حداكثري سود سال 90 سخن ميگويند ظاهرا سايپا قصد دارد بيش از از 80 درصد از سود خود را تقسيم نمايد
اما در گروه معدنيها با توجه به روند نزولي قيمتهاي جهاني فلزات و همچنين روند نزولي نرخ ارز بيشتر روند متعادل را در سهام اين گروه انتظار خواهيم داشت در اين گروه و در نماد فراوري برخي شنده ها حكايت از احتمال اعلام سود 45 توماني توسط اين شركت در گزارش 3 ماهه حكايت دارد در اين گروه در نماد باما شاهد برگزاري مجمع پرباري بوديم افزايش سرمايه 400 درصدي به منظور خريد 3 معدن جديد افق روشني را در پيش روي اين شركت پرپتانسيل باز كرده است
اما در گروه سرمايه كذاريها ومعادن پر پتانسيل نشان ميدهد پتانسيل بالايي در رسيدن به قيمتهاي رواني 1000 تومان دارد ومعادن در صورت شكست سطوح مقاومتي 1000 تومان تا قيمتهاي 1030 تومان جاي رشد خواهد داشت روند ومعادن بستگي بالايي به روند ملی مس و سنگ اهنی ها دارد
اما براي فردا در گروه بانكيها و ليزينگيها انتظار مثبت شدن روند اين گروه را داريم خبرهايي در خصوص افزايش احتمالي سود بانكي ميتواند در صورت تصويب سيل عظيم نقدينگي را به سمت بانكها هدايت كند اين خبر مسرت بخش ميتواند روند سهام بانكي كه در استانه مجمع نيز ميباشند را با روند مثبت همراه سازد بانک تجارت و ملت بدلیل اینکه هنوز مجمع نرفته اند و پی به ای پایینی دارند می توانند مجامع خوبی در پیش داشته باشند بانک تچارت در محدوده 180 تومان کف قیمتی خود را در پیش دارد شرکت در مجمع از سود 33 تومانی خود حداقل 25 تومان تقسیم خواهد کرد که با فرض پی به ای 6 گروه بانکی می بینیم سهم از ریسک چندانی پس از بازگشایی برخوردار نخواهد بود
در نماد ايرانترانسفو برخي شنيده ها حكايت از عرضه ايرانترانسفوي ري در تيرماه و تعديل عايدي بالاي 10 درصدي بترانس از اين طريق در گزارش6 ماهه حكايت دارد
با توجه به تغییر روزمره نرخ ارز قضاوت درباره جهت اصلی بازار خیلی سخت شده است لذا باید توجه داشت گروه خودرو و معدنی ها می توانند متناسب با نرخ ارز از استقبال یا عدم ان برخوردار باشند بازار هنوز منتظر اعلام زمان مجامع شرکت ها می باشد یقینا با برگزاری مجامع شرکتها و تقسیم سود ، قیمت شرکت ها پس از مجمع جذاب تر خواهد شد و می توان امیدوار بود که فصل پس از مجامع ، اینبار اغاز رشد اصلی بازار خواهد بود لذا امیدواریم شاهد برگزاری زودتر مجامع شرکتها باشیم تا بتوانیم از فاز نزولی اخیر سریع تر گذر کرد
در اخر می خواهم نظر شخصی خود را در مورد سبد سهام کمی توضیح بدهم بنظر من تعداد سهام در یک سبد نباید بیش از یک حد خاصی باشد نهایت تعداد سهام برای سرمایه های زیر یک حد مشخصی نباید بیش از 5 تا باشد اینکه بعضی ها با یک سرمایه اندک بیش از 10 تا سهم دارند این کمکی به انها نمی تواند بکند و باید توجه داشت تعداد سهم های بیش از اندازه باعث کاهش سود می شود توصیه من داشتن نهایت 3 الی 4سهم با بنیادی بسیار قوی در سبد و نهایت یک سهم با شرایط خاص می باشد
نکته بعدی این می باشد که تحمل ضرر برای همه ما سخت می باشد به یک مرحله ای می رسیم که می بینیم سهم ما منفی شده است و نمی دانیم در این سهم بمانیم و یا نه ؟؟؟ بهتر است این سوال را در ابتدا روند منفی از خود بپرسیم ؟؟؟ وقتی این سوال به ذهن ما رسید بهتر است حداقل اندکی شک کنیم و اندکی به شک خود عمل کنیم اگر تا دیروز وساپا را می خریدند الان نمی خرند بهتر است در ابتدای شروع روند نزولی حداقل 10 درصد تعداد سهم های خود را بفروشیم اگر دیدیم درست بود و جو منفی غالب می باشد روز بعد تعداد بیشتری را خارج شویم همین طور در یک سهمی که به سود می رسیم باید تمرین کنیم که بتوانیم در یک مقاطعی اندک اندک از سهم خارج شویم باید قبول کنیم هیچ سهمی تا ابد رشد نمی کند و هر رشدی یک روزی متوقف می شود حال تخمین پایان یک مسیر صعودی کی می باشد کار راحتی نمی باشد لذا اگر در یک سطحی احساس کردیم دیگر شرایط خیلی مثبت نمی باشد اگر به صورت تدریجی هم از سهم خارج شویم خواهیم دید در میان مدت نتیجه مطلوب را کسب خواهیم کرد لذا باید همیشه قبول کنیم ورود مناسب حتما نیاز به یک خروج مناسب هم دارد شاید ما قیمت خریدمان خیلی خوب هم نباشد اما اگر دقت کنیم و در زمان مناسبی خارج شویم یقینا بازده مطلوب را بدست خواهیم اورد
جمعه 27 خرداد 90


