گزارش بازارامروزچهارشنبه 15 اسفند 1403
ستاره های سربی!
امروز بازار شاهد درخشش ستاره های سربی در آسمان سرخ بازار بود . اکثر بازار در منفی و ستاره های لیدرگونه او یعنی خودرو ملت و برخی دیگر خوش می درخشیدند و این باعث شده بود سهامداران در عین ناراحتی از منفی بودن کلیت بازار بازهم چشم انتظار و امیدوار به هفته و روزهای پیش رو باشند . روزهایی که دیگر چیزی از آن نمانده و به اخرش رسیده ایم …
امروز به واقع خودرو لیدرتمام عیار و تک ستاره درخشان بازار بود که با شایعات وخبرها خوش درخشید ولی نتوانست در بازار موج ایجاد کند و حتی گروه خود را نیز نتوانست خیلی بالا بکشد. البته با توجه به جو دیروز عرضه ها بازهم بازار امروز نسبتا خوب و منطقی پیش می رفت و شدت منفی بالا را نداشت . برخی معتقدند ترکش های منفی استیضاح خالی شده و برخی دیگر هنوز جو را منفی می بینند …
امروز در حالی این هفته سخت و تلخ و عجیب را به پایان بردیم که تنها ۹ روز کاری تا پایان امسال داریم و خیلی به پایان سال وقتی نمانده برخی چارتیستها و از سوی دیگر برخی فعالان بازار پیشبینی میکنند که باید از همین روزها به بعد شاهد رشد بازار باشیم و شرایط تغییر کند اما هر روز که پیش میآییم خبری از تغییر نیست و البته این دو روز حجم معاملات کمی بیشتر ما را امیدوار کرده حقیقت امر نه از سر خوشبینی که معتقدیم با توجه به شرایط فعلی یک مثبت احتمالی در مقطع پیش رو و تا پایان تعطیلات حق طبیعی بازار است میتواند محقق شود اما اینکه فکر کنیم فضایی شبیه فضای آبان آذر رقم میخورد و یک رالی تمام عیار را در بازار داریم به نظر کمی خوشبینانه است و معتقدیم نه با آن سرعت و آن شدت اما میتوان مسیرهای خوبی برای رشد در برخی سهمها مشاهده کرد…
اما چرا شرایط شبیه آن روزها نیست بیاید کمی با هم برخی مسائل را با دیده دقیقتر مرور کنیم تا متوجه شویم چرا کمیت بازار لنگ میزند و جریان پول به آسانی راهی بازار نمیشود در اولین مولفه که در هر دو مقطع شبیه هم هستیم است که در یک بستری از افت و اصلاح قیمتها قرار گرفتهایم که دامنه وسیعی از شرکتها در قیمتهای حداقلی و اصلاح کرده هستند و آماده یک رشد ،اگر بخواهیم برای این موضوع شاخصی در نظر بگیریم به نظر ارزش دلاری بازار میتواند نه یک مولفه مهم که یک شاخص و خطکش برای بسیاری از ما باشد که نشان میدهد بازار از نظر سطوح قیمتی در بستری آماده برای یک رشد است اصلاح کرده بازار فروشنده آنچنانی ندارد و به طور کلی فضا و بستر قیمتها برای یک رشد آماده است اما این همه ماجرا نیست به همان مثال قبل که آن روزها میزدیم برگردیم که بازار را به یک ماشینی تشبیه میکردیم که برای حرکت به چهار چرخ قوی و محکم نیاز دارد اگر به خاطر داشته باشید در آن مقطع عرض کردیم وقتی این چهار چرخ روی استاندارد و ریل خود قرار گیرند مسیر حرکت بازار هم هموار میشود و البته حتی میتواند شتاب بگیرد و در مسیر کسب بازدهی اکثر سهامداران باشد
اولین چرخ یا اولین عامل سیاستهای ارزی است و یا به طور کلی نرخ دلار اگر به خاطر داشته باشید در مقطعی که بازار یک رشد خاص و ویژه را در آبان داشت هم دلار در بازار رشد کرده بود و هم سیاستهای دولت به حرکت به سمت رشد دلار نیما چرخید و همین موضوع باعث شد بازار یک رشد جانانه و تمام عیار را همپا با این سیاستها داشته باشد اما در حال حاضر به نظر میرسد از این فضا کمی دور هستیم البته دلار بازار آزاد رشد کرده اما آن سیاستی که دلار نیما را همگام با او حرکت میداد دیده نمیشود و شما به وضوح میبینید بعد از همتی حالا نرخ ارز توافقی و نیما تغییر آنچنانی را نداشته و دوباره در مسیر ثبات احتمالی قرار گرفته است این یکی از مهمترین مواردی است که آن مقطع چرخش پرباد و خبرهایش مثبت بود و در مقطع فعلی تا به این لحظه چنین چیزی دیده نمیشود
موضوع دوم نرخ بهره بود که البته در هر دو مقطع موضوع نرخ بهره موضوع مهم و اثرگذاری بوده و خیلی کاهشی نبوده است اما دقت کنید که ما در مقطع فعلی یک رها شدگی کامل را در سیاستهای نرخ بهره داریم و نرخ اخزا زمانی ۳۰ درصدش خط قرمز بود حالا به راحتی به مرز ۳۶ رسید و اعداد فعلی را لمس کرده و گویا حاکمیت نیز خیلی تمایلی برای کنترل آن ندارد و این چرخ دوم هم با چالشهای جدی حالا مواجه شده و بسیاری معتقدند برخی پولهای بزرگ ریسکهای بازار را کنار این نرخ میگذارند و دستشان به خرید نمیرود
اما دو عامل دیگر عواملی است که معتقدیم شرایط حال حاضر از آن مقطع بهتر است اگر معتقد به این هستیم که بازار میتواند یک مسیر آهسته و آرام رشد را داشته باشد با تکیه بر همین دو عامل است
عامل سوم عامل بسیار مهمی از دید ماست به تحولات داخلی شرکتها و گزارشها و خبرهای آنها باز میگردد که معتقدیم فضای فعلی فضای بسیار بهتر از مقطع آبان ماه است و به نظر میرسد بازار از این نظر قابلیتهای قویتری برای رشد و جذابیت قیمتها دارد چه در موضوع گزارشها و چه در موضوع شرایط بسیار خاص خبرهای صنایع مهم این موضوع بیشتر به چشم میآمد و معتقدیم این عامل که عامل بسیار مهمی از دید ماست هم باعث شده کف بازار تا حدودی بسته شده و هم میتواند به تنهایی بستر رشد احتمالی در برخی شرکتها و صنایع باشد
و عامل چهارم که در مقطع فعلی نیز معتقدیم فضا بهتر از آن مقطع است عامل سیاسی بوده ما در آن مقطع اگر به خاطر داشته باشید زیر سایه جنگ بودیم و هر آن قرار بود ایران پاسخ متقابلی به اسرائیل بدهد اما با آمدن ترامپ فضا آرام گرفت در مقطع فعلی درست است که ما در مواجه با جریانهای مذاکره و عدم مذاکره هستیم اما تقریباً ریسک سایه جنگ از سر بازار برداشته شده و در حال حاضر کسی به آن فکر نمیکند حتی طی این چند روز دوباره بحث مذاکره داغ شده است که کاهش ریسک سیاسی به واسطه این اخبار قطعاً اثرات کوتاه مدت و بلند مدت زیادی در بازار دارد به جد معتقدیم حتی اگر فرض کنیم هیچ جریان پول بیرونی وارد بازار نشود بخشی از جریان پول فعالان بازار در بین صندوقهای طلا و بازارهای موازی در جریان است که آرامش و ثبات آن بازارها باعث کوچ آن جریان پول به سمت بازار سهام خواهد شد و از همین رو بر این عقیدهایم که این دو عامل و این دو چرخ مهم در مقطع فعلی فضای بهتری از آن مقطع دارند و به این موضوع نیز اعتقاد داریم که اگر کمی دو عامل اول بتواند همراهی بیشتری با بازار کند ما آماده یک رشد خوب خواهیم بود
این موارد عواملی است که میتواند در حال حاضر برای بازار تعیین کننده بوده و شکل و شمایل بازار را با توجه به شرایط ترسیم شده تغییر دهد در حال حاضر نیز به نظر میرسد دو عامل اول دقیقاً خلاف حرکت بازار پیش میرود و دو عامل بعد میتواند کمک کننده به بازار باشد به خصوص در مورد مسائل سیاسی معتقدیم اگر یک آرامش نسبی سیاسی برقرار شود حتی اگر منجر به آرامش و ثبات ارزی شود به نظر بازار میتواند با یک ریز موج صعودی ناشی از برگشت برخی از جریانهای پولی به بازار مواجه باشد.
امروز میخواستیم در مورد یک موضوع مهم و آن هم بحث نحوه معاملات در بازار صحبت کنیم که این روزها مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته و معتقدند یکی از دلایل عدم رشد متوازن بازار تمرکز بیش از اندازه پول در حدود ۱۵ نماد است که نیمی از آنها صندوقها و اهرمیها و باقی نمادهای خاص بازار هستند باز کردن و تشریح چنین رفتاری کمی زمانبر است و اجازه بدهید در مقطعی دیگر و احتمالاً هفته بعد در مورد آن مفصل صحبت کنیم
دیروز در خبرها ۲ خبر منتشر شد که به نظر بازار آنقدر گرم اخبار استیضاح و جو منفی بود که کسی به آن توجه نکرد . البته خبر اول که خبر سیاسی بحث میانجیگری روسیه بین ایران و آمریکا بود مورد توجه قرار گرفت اما خبر دوم کمتر …اگر به خاطر داشته باشید معتقد بودیم که حاکمیت در مواجهه با برخی بزنگاههای مهم قرار گرفته که هرچه سریعتر باید آنها را تعیین تکلیف کند که دیروز لابلای اخبار دو تای آنها برجسته و بولد شده بود یکی بحث مذاکرات و توافق و کاهش ریسکهای سیاسی و دیگری موضوع بنزین
در مورد بحث مذاکرات طبق معمول ما قصد بحث سیاسی نداریم اما به هر حال صفحه فعلی نشان میدهد که ترامپی که این همه به پوتین در اوکراین حال اساسی داده است به نظر امتیازاتی را خواهد گرفت که احتمالاً ایران هم یکی از آنهاست دنیای سیاست شبیه کوه یخ است که نوک آن بیرون است و ما با همین اخبار فضا را تجزیه و تحلیل میکنیم و بخش عمدهای از این کوه یخ زیر آب قرار دارد که ما آن را نمیبینیم در حال حاضر نیز در فضای فعلی حکایت توافق و مذاکرات حکایت همین کوه یخ است که ما بخش عمدهای از اخبار پشت پرده را نمیبینیم و نمیتوان قضاوتی کرد اما چند موضوع وجود دارد اگر بپذیریم شترسواری دولا دولا نمیشود و باید در هر صورت به سمت حل موضوع برویم شاید این موضوع فرصت خوبی برای حل و فصل این مناقشه باشد و یک بار دیگر تاکید میکنیم نمیگوییم بازار سرمایه برنده قطعی موضوع رفع تحریم و توافق و این مسائل است اما معتقدیم هرگونه توافق و هرگونه ارتباط این چنینی به این موضوع منجر خواهد شد که سایر بازارها از تورم و ریسکهای سیاسی و تورم انتظاری تغذیه میکنند کاملا به رکود رفته و فضا برای جولان جریان پول در بازارهایی نظیر بازارهای پول و سرمایه بیشتر شود به جد معتقدیم که بازار سرمایه از توافق و کاهش ریسکهای سیاسی یشترین منفعت را در بین بازارها برده و میتواند به سرعت فضای رشد خوب و منطقی را در بازار ایجاد نماید کما اینکه واکنشها به چنین اخباری را این روزها به وضوح در بازار میبینیم
اما موضوع دوم که تقریباً کسی با آن توجه نکرد موضوع بنزین بود چالشهای ناترازی انرژی اعم از گازوئیل بنزین و برق این روزها یقه کشور را گرفته است دیروز در خبرها داشتیم که مقدمات کار برای واریز سهمیه بنزین به حساب کارت افراد فراهم آمده و این دقیقاً آغاز ماجرا برای بحث سهمیه بندی بنزین است که افراد بتوانند بنزین مازاد خود را در صورت عدم استفاده به طور آزاد بفروشند این موضوع در مورد گازوئیل هم گویا صدق میکند برای برق هم شنیدههایی در جریان است که اتفاقاتی رخ خواهد داد رفع ناترازیها و ایجاد چنین شرایطی یکی از اخبار بسیار مهم برای بازار است تقریبا که نه دقیقاً پیش بینی میشود در سال ۱۴۰۴ با دست فرمان فعلی بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ روز قطعی گاز و برق داریم که این یک فاجعه برای بازار به شمار میرود به نظر هر اتفاق عاملی که بتواند به رفع و کاهش این موضوع کمک کند رویداد مهمی است. دیروز اولین خط خبری اجرایی این ماجرا را شنیدیم و به نظر مسیری که آغاز شده در ۱۴۰۴ اجرایی و عملیاتی میشود و میتواند سرآغاز تغییرات بزرگ برای اقتصاد و بودجه کشور باشد…
باز هم استارت خودرویی ها
در نمادهای خودرویی شاهد استارت ایران خودرو و برگشت روند بودیم که این امر بر کلیت بازار تاثیر مثبت داشت
در ایران خودرو شاهد صف خرید سنگینی بودیم خودرونشان داد هم حامیان خوبی دارد و هم با اخبار قوی همراه می باشد ایران خودروبه سمت سطوح 420 تومانی در حرکت است تا با شکسته شدن این سد قیمتی به سطوح 460 تومانی برسد شنیده می شود برای سال اینده تلاش می شود تا خودرو وارد بورس کالا شود
سایپا هم از قیمت های منفی به مثبت رسید این سهم با رشد قیمتی تلاش دارد تا سد 320 را بشکند سطوحی که به عنوان مقاومت قوی سایپا مطرح می باشد سایپا مانند ایران خودروحمایت قوی ندارد اما این سهم نیز با توجه به تجدید ارزیابی و برنامه فروش سهام تو دلی برای سال اینده روند میان مدتی صعودی خوبی را طی خواهد کرد
خبهمن در قیمت های 200 تومان ترمز افت و اصلاحش کشیده شد این سهم نشان داد وضعیت خوبی داشته و می تواند با حمایت های بیشتر حتی در مسیر صعودی قرار بگیرد نقطه بسیار خوبی از این سهم حمایت شده و به نظر می رسد خبهمن به سمت قیمت های 220 تومان بازگردد شنیده می شود در صورت های مالی 12 ماهه سود خوبی در این سهم محقق شده است
بانک ها و میل به صعود اخر سال
در نمادهای بانکی شاهد نوسانات مثبت به خصوص در سهامی بودیمکه با تحولات درونی مثبت و پتانسیل های بنیادی همراه هستند
در بانک ملت سهم تا صف خرید پیش رفت سهمیکه قیمت های 220 تومان را بشکند مهمان سطوح 250 تومانی خواهد بود این سهم در 12 ماهه سود بسیار خوبی را به بازار مخابره کرد با افزایش سرمایه اخیر و افزایش سرمایه ای که در راه دارد وضعیت عملیاتی بانک برای سال دیگر هم به شدت بهبود خواهد یافت به نظر می رسد خبرهای خوب بانک ملت همچنان ادامه دار باشد
در بهمن ماه تراز عملیاتی 5 همتی ثبت کرد و 11 ماهه به تراز 59 همتی رسید و نسبت به مدت مشابه پارسال رشد 8 درصدی دارد . احتمالا تا پایان سال سود 40 همتی داشته باشد. همچنین بانک ملت دارایی ارزیی 6.3 میلیارد دلاری داره و نیمه اول سال با دلار 45 هزار تومانی محاسبه شده است و نیمه اول سال سود تسعیر 39.7 همت بود و برای نیمه دوم و با فرض دلار 67 تومانی و با کسر مالیات در انتهای سال حدود 140 همت خواهد شد و با سرمایه 121 همتی 150 تومان برای امسال سود خواهد داشت که 35 تومان آن از بخش عملیاتی و 115 تومان از بخش سود تسعیر است. همچنین شرکت یک افزایش سرمایه 108 درصدی از تجدید در پیش دارد و سرمایه شرکت از 121 همت به 252 همت میرسه و به دید خرید و نگهداری می توان وارد سهم شد.
بانک پارسیان با صف خرید سنگینی همراه و به جدال با قیمت های 320 تومانی خواهد رفت دارایی های خوبی از این بانک واگذار شده است از یک برج تا اپال و تا شناسایی سود تسعیر ارز سنگین همگی می تواند زمینه را برای اعلام سود سنگین 12 ماهه هموار سازد سودی که صرف افزایش سرمایه بانک شده و وضعیت بانک را از نظر عملیاتی دگرگون خواهد کرد
سامان فعلا به روند نوسانی ارام خود ادامه می دهد سطوح 180 الی 200 تومان را سهم به عنوان سطوح نوسانی خود بسته است سامانی که شنیده می شود با کمک سود تسعیر ارز در 12 ماهه سود بسیار خوبی را اعلام خواهد کرد و همین امر سبب شکل گیری موح صعودی اصلی در سهم می شود
معدنی ها وخبرهای خوب
در نمادهای معدنی خبرهای مثبتی شکل گرفته است این گروه با افزایش نرخ های جذابی همراه شده اند و جای صعود میان مدتی خوبی خواهند داشت
کطبس با خبرافزایش نرخ و به عبارتی افزایش ضریب نرخ گذاری محصولات شرکت از 26.5 درصد به 30 درصد نرخ شمش فولاد خوزستان با اقبال و رشد خوبی همراه شد این سهم معدنی تا قیمت های 620 الی 650 تومان جای نوسان دارد سهمی که از نظر تکنیکالی نیز مستعد رشد قیمتی خوبی بوده و حالا زمینه بنیادی آن فراهم شد
فزر در 12 ماهه بالای 500 تومان سود ساخت بدین ترتیب با این نرخ های فعلی طلا می توان برای سال اینده براورد سود بالایی را از این سهم داشت فزر با اصلاح در صورت رسیدن به قیمت های 3800 الی 4000 تومان می تواند در گروه معدنی فرصت خوبی باشد فزری که سال اینده سود سازی بالایی خواهد داشت
فملی با اصلاح قیمتی بسیار خوبی به سطوح 860 تومان که حمایت قوی سهم است نزدیک می شود همچنان نرخ های فروش کاتد و مفتول شرکت بالا می باشد به دلیل افت قیمت دلار ازاد و احتمال نوسانات رو به پایین محصولات شرکت سهم کمی اصلاحی شده است اما روندمیان مدت صعودتی و سهم جای رشد قیمتی بسیار خوبی خواهد داشت و قیمت های 860 تومان فرصت شکار خوبی در این سهم کم ریسک معدنی با دید میان مدت محسوب می شود
سرمایه گذاری های دوسویه
در نمادهای سرمایه گذاری شاهد روند نوسانی هستیم برخی سرمایه گذاری ها مثبت و برخی دیگر با روند اصلاحی همراه بودند
وسپهر که یک بلوک درصدی از سهام توسعه نیشکر را عرضه کرده است و به تازگی شاهد پذیرش رشکت ساختمانی سپهر از دیگر زیر مجموعه های خود در بورس بود با نوسانات مثبت سعی داشت تا با تثبیت در سطوح بالای 360 تومان به سمت قیمت های 400 تومانی برود این سهم شرایط بنیادی خوبی داشته و با ارزش ان ای وی مناسبی همراه است
ونیروکه تجدید 1380 درصدیش توسط حسابرس تایید و شنیده می شود به زودی مجوز افزایش سرمایه اش صادر می شود با صف فروش بود سهمی که سال اینده سود سازی خوبی داشته و با قیمت 440 تومان و تجدید 1380 درصدی این افت و اصلاح برایش عجیب است به نظر می رسد صدور مجوز افزایش سرمایه تاثیر بسزایی بر روند سهم دارد
شستا فعلا خوب حمایت می شود این سهم در قیمت های 135 تومانی ترمز افت را کشیده و به شدت حمایت می شود جومثبت بازار می تواند سهم را به سمت قیمت های 145 تومانی بازگردد شستایی که بازار امسال انتظار های بالایی از رشد سود سازی سهم دارد
چهارگوشه بازار
ثبهساز با صف خرید همراه شد تحولات شرکت بسیار خوب دنبال می شود فروش 2 ماهه شرکت بسیار بالاتر از 2 ماهه سال قبل بوده است از سوی دیگر سهم برای سال قبل 70 تومان سود ساخته است اخیرا هم شرکت اقدام به واگذاری زمین های خود و شناسایی سود 30 تومانی به ازای هر سهم نمود به نظر می رسد سهم امسال 90 تومان سود داشته باشد و بتواند یک رشد قیمتی خوب را تجربه نماید سهم قیمت های 245 تومان را بشکند تا قیمت های 260 و 280 تومان صعود خواهد کرد
روند نوسانی مثبت بیمه کوثر ادامه و سهم به سمت قیمت های 220 تومان م یرود شنیده می شود صورت های مالی 12 ماهه پر باری در انتظار سهم خواهد بود و با شناسایی سود سرمایه گذاری ها سهم توان رشد قیمتی خوبی خواهد داشت فعلا در کوتاه مدت دو سطح قیمتی مهم 220 و 250 تومانی در پیش روی سهم قرار دارد
زاگرس پس از بازگشایی و جهش قیمتی روزگذشته امروز را مهمان صف فروش بود زاگرسی که حمایت قوی 14500 تومانی داشته و در صورت از دست رفتن این حمایت تا قیمتهای 12500 تومان اصلاح خواهد کرد با این نرخ های دلار توافقی سال اینده می توان انتظار وضعیت بهتری را در این سهم از نظر سود سازی داشت
کپشیر بهمن قابل قبولی را به ثبت رساند و با درآمد 130 میلیارد تومانی 43 درصد بیشتر از ماه های قبل فروش داشته است. نماد در 11 ماهه به فروش 1037 میلیارد تومانی رسیده که 25 درصد بیشتر از ماه های قبل بوده است. کپشیر امسال حداقل سود 140 تومانی خواهد داشت که PE در محدوده های فعلی باقی میماند. در حال حاضر نماد در سقف قیمتی معامله میشود و حوالی 1400 تومان میتواند مورد بررسی قرار بگیرد.
در بین دارویی ها جو بد نیست کاسپین 2 ماهه خوبی را پشت سر گذاشت و در بهمن ماه با عدد 300 میلیارد تومانی، 51 درصد بیشتر از میانگین ماه های گذشته درآمد داشت و همچنین در 11 ماهه به فروش 2281 میلیارد تومانی رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش 45 درصدی مواجه شده است. با توجه به افزایش نرخ بیشتر داروهای تزریقی میتوان از کاسپین انتظار زمستان بهتری را داشت. سهم امسال سود 510 تومانی و سال بعد 850 تومانی خواهد داشت که با تقسیم سود 70 درصدی PE تحلیلی نماد به عدد 4 میرسد. سهم همچنین با افزایش سرمایه 524 درصدی از انباشته، تجدید و آورده همراه خواهد شد که میتواند به تقاضای نماد کمک کند. بازده مثبت نماد از سطوح فعلی دور از انتظار نیست.
در گروه فلزات شرایط خوبی را داریم در فباهنر با وجود کاهش مقدار تولید در 2 ماه اخیر اما نرخ های فروش رشد خوبی نسبت به ماه گذشته داشته و شرایط مناسبی دارد. انتظار داریم که امسال 135 تومان و سال آینده در حالت محافظه کارانه و با فرض دلار توافقی 77 هزار تومان، حوالی 160 تومان سود محقق کند که اگر تقسیم سود را 90 درصد لحاظ کنیم P/E آینده نگر حوالی 5 واحد دارد.
این روزها رمپنا شرایط خوبی را دارد رمپنا در بهمن درامد 3413 میلیارد تومان داشته و نسبت به میانگین امسال رشد 51% داشته که نشان از وضعیت درامدی خوب شرکت است. سهم از لحاظ معاملاتی از ابتدای دی افت 30% داشته و اصلاح سنگینی داشته و به گزارشات ماهانه نیز بی توجه بوده. در صورت حمایت از محدوده 1150 تومانی میتوان به روند سهم امیدوار بود و در صورت شکست آن، اصلاح سهم از محدوده فعلی پیچیده و زمانبرتر می شود.
نطرین روند فروش متحول شده است و در دو ماه دی و بهمن در مجموع 241 میلیارد تومان فروش داشت و بیشتر از فصل پاییز درآمد کسب کرد و احتمالا برای زمستان به فروش 350 میلیارد تومانی برسد. شرکت در 9 ماهه 28 تومان سود ساخته و با سود حدودا 22 تومانی زمستان در انتهای سال به 50 تومان سود به ازای هر سهم برسد و برای سال بعد حدودا 80 تومان سود داشته باشد و p/e فوروارد سهم از 9.9 به 6 واحد برسد. از دید نمودار ی در صورت کاهش قیمت تا 445 تومان می توان برای ورود مناسب باشد.
حفاری امروز صف خرید بوده است در بهمن 676 میلیارد تومان درآمد ثبت کرد که نسبت به میانگین 10 ماه گذشته رشد 54 درصدی نشان می دهد و 11 ماهه به درآمد 5 همتی رسیده است که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد 38 درصدی درآمدی نشان میدهد. فعالیت شرکت در حوزه پیمانکاری چاه های نفت و گاز است و 9 تا دکل خشکی و 3 تا دکل دریایی دارد و ارزش کل این دکل ها در حالی 500 میلیون دلاره که مارکت سهم فقط 121 میلیون دلار است. شرکت در نیمه اول سال 2.6 همت سود تسعیر داشته و نیمه دوم سال با توجه به ترزا ارزی 129 میلیون دلاری حدود 1.7 همت درآمد از تسعیر دارد و در مجموع انتهای سال به سود تسعیر 4.3 همتی و سود خالص 4.4 همتی میرسد و به ازای هر سهم حدودا 245 تومان سود خواهد داشت.
شکبیر را هنوز توصیه به صف زدن داریم و بین منفی های بازار خرید در منفی پارس و بوعلی و نوری را بد نمی بینیم اما در سایر سهم ها زاگرس واقعا نقره داغ شد شاید اگر نماد باز بود بازدهی قوی تری را ثبت میکرد ولی در هر صورت زاگرس با تمام مشکلات که دارد در بازگشایی فقط رشد 5% را داشت و صف فروش شد با توجه به براورد سود های 2600 2700 تومانی برای سال بعد شرکت و تقسیم بیش از 1500 تومان برای امسال از دید ما قیمت های زیر 14000 ریال برای خرید این سهم نوسانی بد نییست ولی منفی و جو منفی دیروز کمی کار را خراب کرد
شتران به نظر بیشتر جو بازاری هم در سهم موثر بوده وگرنه خود شپنا با افزایش سرمایه یا شبریز یا حتی شراز با توجه به اهرمی بودن و طرح توسعه گزینه های خاص تری است به نظر کم کم اگر اهل نوسان نیستیدو قصد نگهداری دارید شاید تبدیل شتران به شپنا با دید میان مدت و رفتن به افزایش سرمایه بد نباشد
امروز شفاف سازی کطبس برای کپرور و بقیه به خصوص کطبس خوب شد در این گروه قرار گرفتن نرخ پایه 30% تایید و تصویب شده و به زودی گویا اعلام می شود و از 1 مهر نیز در قیمت ها اعمال میگردد پس با دید این که این گروه میتواند یک تعدیل خوب را بزند خرید و بررسی گزینه های این گروه بد نیست مثلا کپرور یکی از انهاست شایعه 2000 ریال سود برای سال بعد در کپرور جدی است.
شنیده می شود فرمول نرخ نیروگاهی ها تغییراتی را داشته و این اعداد به نفع این گروه البته شنیده می شود ای سی ای 1100 تومان می شود که گویا 800 بوده و این خبرخوبی است و در سوی دیگر سهم نیروگاهی ها نیز از این عدد بیشتر می شود . به نظر باید منتظر خبرها بود ولی ممکن است خبرخوبی برای این گروه باشد و بد نیست کمی ومپنا یا رمپنا را در پرتفوی داشت


