گزارش بازارامروز شنبه 8 دی 1403
پیچیده مثل پیچک !
بازار هر روز یک درس و حرکت و اتفاق جدید را در دل خود داردوحرکت امروز و این روزهای بازار بسیار پیچیده و غیرقابل پیش بینی و سخت شده است . گذاره ساده بازار این روزها این بود که یک شیفت موقت جریان پول از سمت دلاری ها و بزرگترها به سمت سهم های کوچک داریم و یک استراحت ریز را خواهیم داشت ولی شاید اوایل ماجرا همین شکل به نظر میرسد ولی هر چه جلوتر رفت نشان داد که بازار پیچیدگی های خاص خود را دارد و به این سادگی ها هم نیست و شرایط کمی دشوار است البته چرخش و گردش پول ها طبیعی است ولی دوباه افزایش نرخ ارز نشان میدهد شرایط ممکن است به همین شکل باقی نماند . به هر حال بازار بسیار پیچیده و خاص پیش می رود و باید دید چه رویدادهایی در انتظار بازار است … بازار و رویدادهای جریان پول بسیار پیچیده و حرفه ای رفتار میکنند و این پیچک سبزو زیبا هنوز هم غیر قابل پیش بینی است …
امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که به نظر میرسد شرایط بازار امروز را به طور کلی این هفته کمی متفاوتتر از هفتههای قبل باشد و پیچیدگی و حرکات بازار این هفته متفاوتتر از دفعات گذشته خواهد بود از یک سو با مقاومتهای خودساخته و البته قوی چارتیستها برای بازار و شاخص مواجه ایم از سوی دیگر در خبرها زمزمه استیضاح همتی کمی ذهن بازار را نگران کرده ف شرایط سیاسی هم کمی دوباره متزلزل شده و به مقطع آمدن ترامپ نزدیک میشویم و از همه مهمتر شکل و ذائقه تقاضا در بازار هم کمی دستخوش تغییرات شده . با همه اینها هم حجم هنوز خوب است و هم دلار نشان میدهد بازار میتواند مسیر خود را ادامه دهد . البته شاید با سرعت و کیفیت قبل نباشد ولی قطعا و حتما در مسیر درستی پیش می رود و این فراز و فرود ها طبیعی است
در روزهای هفته قبل سعی کردیم در مورد تغییر احتمالی پارادایم بازار و الگوی انتخاب سهم و جریان حرکت پول صحبت کنیم بحثهایی که بیشتر این روزها مورد توجه بازار قرار گرفته دعوای بین دو دسته از سهامداران است که برخی همچنان مدار سهمهای بزرگ را روند برتر و قوی بازار میدارند و برخی دیگر معتقدند ما یک تغییر الگو در بازار را خواهیم داشت استدلال گروه اول این است که جریان پول برای اینکه خیالش راحت شود میتواند به راحتی دکمه خروج را بزند روی سهمهای کوچک نخواهد رفت و همچنان بازی روی سهمهای بزرگ باقی میماند روند دلار هم این را نشان میدهد و در ثانی حرکت صندوقهای اهرمی و جذب سنگین منابع در صندوقها و باز تقاضای آنها در بین سهمهای بزرگ نشانه دیگری برای حرکت و ماندن جریان پول در سهمهای بزرگ بازار است از سوی دیگر بسیاری معتقدند هنوز این دسته از سهمها ارزندگی لازم برای جلب جریان پول را دارند و البته امروز هخ این گروه معتقد بودند بدون بزرگان بازار جایی نمی رود !
در نقطه مقابل برخی معتقدند این شرکتها در کنار شرکتهای کوچک رشد پی بهای و کسب بازدهی داشته و حالا نیاز به اصلاح دارند و این اصلاح چه زمانی و چه قیمتی رخ داده و در این مقطع بازار گرایشش به سمت سهمهای کوچک میرود البته در این بین استدلال اینکه جریان پول در بازار میچرخد و چنین حرکاتی را دارد نیز به چشم میخورد اما به نظر آنچه از دید ما به عنوان یک بیننده که هم جریان پول را رصد میکند و هم به نوعی نقش گزارشها را میبیند مدل بازی کمی متفاوتتر است و البته ما سعی میکنیم هر آنچه فکر میکنیم به عنوان یک تحلیل و نگاه درست است را بیان کنیم
اصل اول این بازشناسی و تجزیه و تحلیل صفحه فعلی بازار این است که بشناسیم فضا چگونه است و اصل دوم همین است که بپذیریم بزرگ یا کوچک بودن یک شرکت یا یک صنعت و یک سهم نقشی در حرکت آن نداشته و تنها و تنها عاملی به نام ارزندگی است که میتواند فضای قیمتی یک سهم را تغییر دهد پس یک بار دیگر این جمله را مینویسیم که بزرگ یا کوچک بودن ملاک نیست و کارایی ارزندگی ملاک است شاید چند روزی بازار این رفتار بزرگ و کوچک را پیش بگیرد ولی ذهن خود را درگیر نکنید ملاک ارزندگی است .
در صفحه فعلی بازار این موضوع روشن و مشخص است که برخی سهمهای بزرگ به واسطه دلاری بودن و تغییر نرخ دلار نیما طی این مدت بازدهی خوب و جذابی را کسب کرده و به نوعی تغییر سیاستهای ارزی را در قیمت خود لحاظ کردند این موضوع از این جهت به چشم بازار آمده که سرعت رشد را بالا و تغییرات را سریع میبیند اما آن طرف ماجرا را نمیبیند که سرعت تغییرات نرخ نیما نیز بسیار بالا و جالب بوده در مهر ماه همین نرخ حوالی ۴۵ بوده و امروز ۶۵ معامله میشود و طبیعی است که این افزایش نرخ نیما به سرعت خود را در تابلوی بازار نشان دهد و طبیعیست که چرا باقی بازار هم پای او رشد نکردند به همین موضوع باز میگردد که سرعت این تغییرات در آن شرکتها و سودآوری آنها روشن تر و واضحتر بوده و در شرکتهای دیگر بازار که به عنوان مثال صادراتی نبوده و یا درگیر این نرخ نیستند کمتر است اما این موضوع وجود دارد که بازار بعد از کسب سود معقول و مناسب در این مدت به فکر اثر جایگزینی است به این معنی که این تمایل ذهنی در بازار وجود دارد که روی نمادهایی که سود منطقی و مناسبی را کسب کردهاند فروشنده بوده و به سمت نمادهایی که بازدهی کمتری داشتند سوق پیدا کند
اما این بدان معنی نیست که این الگو همیشه و همواره ادامه خواهد داشت . ازدید ما آنچه مسیر فعلی را روشن میکند باز هم ارزندگی و فضای صورتهای مالی و اخبار و اتفاقات صنایع و همچنین تحولات ریز و درشت بازار است شاید در حال حاضر در یک مقطع کوتاه چند هفتهای تا قبل از انتشار گزارشهای مالی ما یک ستراحت موقت در برخی سهمها و حرکت جریان پول به سمت برخی دیگر را داشته باشیم اما به نظر این حرکت حرکت دائمی و قطعی نیست و دوباره بازار مسیر خود را روشن خواهد کرد فقط و فقط امیدواریم این میان اتفاق غیرقابل منتظره ای رخ ندهد .
این مسیر به نظر با چند عامل مسیر شفافتر و روشنتری را نیز خواهد داشت که از دید ما اول از همه فراهم بودن فضای کلی بازار و نرسیدن خبرهای منفی سیاسی و اقتصادی است دوم تحولات نرخ دلار نیما و سرعت دلار بازار آزاد و نزدیک شدن این دو به یکدیگر و سومی صورتهای مالی که امروز کمی در مورد گزارشهای ماهانه شرکتها و اثر آن در بازار صحبت خواهیم کرد .
ولی قبل از آن مطابق روزهای شنبه ابتدا سراغ رویدادها و حوادث مهم این هفته خواهیم رفت که از دید ما بیشتر خبرهای سیاسی اقتصادی نظیر تحولات منطقه جریان هستهای خبرهای ترامپ و در داخل نیز شایعات استیضاح برخی وزرا و تغییرات نرخ ارز و سیاستهای اقتصادی از مهمترین آنها هستند گزارشهای میان دورهای احتمالاً این هفته همچنان به بازار نرسد از دو هفته بعد خواهد بود که سر و کلهشان در بازار پیدا میشود اما در مجموع به نظر گزارشهای آنچنات جذابی را در ماهانه نداشتهایم اما میتواند در مجموع 3 ماه و فصل پاییز شرایط خوبی برای سه ماهه سوم رقم بزند تحولات نرخ دلار نیما و اخبار صنایع همچنان یکی از مهمترین اتفاقات بازار و خبرهای این هفته است نکته مهم این است که بدانیم در این هفته شکل و شمایل بازار به چه سمتی خواهد رفت و آیا فضا میتواند در این هفته متفاوتتر باشد ؟!
وقتی از اخبار و اتفاقات صحبت میکنیم ذکر این نکته ضروریست که بدانیم همچنان نرسیدن اخبار منفی راز ماندگاری جریان پول در بازار است همینکه زمزمههایی از استیضاح همتی ولو اینکه اتفاقی رخ ندهد منتشر میشود و یا خبرهای مختلف از دنیای سیاست و ترامپ و موارد دیگر به گوش میرسد مهمترین شکل و نگرانی بازار است باز هم روی جمله و نتیجهگیری خود ایستادهایم که اگر خبر منفی عجیبی سیاسی و چه اقتصادی به بازار نرسد میتوان به مسیر فعلی که آمدهایم امیدوار باشیم و البته ممکن است این میان تحولات دیگری را نیز تجربه کنیم این مسیر با پستی و بلندیها همراه باشد ولی آن روزهم عرض کردیم و باز هم تاکید میکنیم این جمله به معنی اینکه بازار رشد نمیکند نیست این موارد را از سر خود بیرون کنید. بحث این است که مدل رشد بازار ممکن است با مدلی که در پاییز اتفاق افتاد متفاوت باشد آن هیجان و سرعت قبل را نداشته باشد اما بسیاری از سهمها ممکن است همان میزان بازدهی را کسب کنند و این دقیقاً گوشزد کردن هنر معاملهگری و تحلیلگری سهامداران است که از مقطع فعلی به بعد با چشمانی بازتر روشی متفاوتتر دقت بیشتر وسواس بیشتر تحلیل قویتر حواسی جمعتر در بازار حرکت کنند و در انتخاب گزینهها و نمادها فضای بهتری را کسب نماید
و اما گزارش ها و…
نکته بسیار مهم در مورد گزارشهای ماهانه را سعی میکنیم بررسی و بیان کنیم نکته اول این است که گزارشها را اگر به شکل گزارشهای ماهانه و در قالب تولید و فروش و مقایسه با میانگین و قبل نگاه کنیم به نظر گزارشهای متوسطی رو به افت بوده که هنوز تحولات افزایش نرخ در آن دیده نشده است و از سوی دیگر به خوبی کاهش مقدار تولید در آن روشن و مشخص است اما اگر به شکل فصلی و به عنوان پایان گزارشهای سه ماهه سوم نگاه کنیم میتوان گفت که فصل پاییز شرایطی بهتر و منطقیتر نسبت به فصل تابستان در فروشها دارد از همین روست که معتقدیم گزارشهای فروش آذر ماه گزارشهای نسبتا نرمالی بوده که میتوانست بهتر باشد اما نبود اما در مجموع میتواند نوید دهنده انتشار گزارشهای نسبتاً خوب ۹ ماهه در شرکتها باشد که البته این پیش شرط را باید بپذیریم که این موضوع به شرط عدم تغییر حاشیه سود شرکتهاست و اگر این حاشیه سود تغییر کند بازار ناگهان با شوک گزارشهای ضعیف ۹ ماهه مواجه میشود ،از آن سو پس از این رشد قیمت کمی رویداد غیر منتظرهای بوده و میتواند فضای قیمتی بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد .
اما این گزارشها آثار دیگری هم در تابلوی معاملات بازار خواهد داشت به نظر اولین و مهمترین آن این است که ۶۰ الی ۷۰ شرکت بازار را که در این مدت خیلی تحرک خاصی نداشته و یا درجا زدهاند را هل داده و به سمت بالا هدایت میکند و این رفتار امروز در چهره بازار مشخص بود میتوانستیم رد پای این گزارشهای خوب را در اکثر سهمهایی که با جو مثبت و صف خرید مواجهند ببینیم و نکته مهمتر از دید ما این است که در ادامه این گزارشها با افزایش نرخ معقول و افزایش نرخ تسعیر و دلار توافقی میتواند نتیجهگیری دوم را رقم بزند که از دید ما یکی از مهمترین نتایج فعلی گزارش هاست و آن هم اینکه اگر حاشیه سود شرکتها تغییر عجیبی نکند روند سه ماهه دوم در سه ماهه سوم تکرار شود گزارشها به ما میگوید که بازار که از دید بسیاری در این مقطع رشد خاصی داشته است رسیدن گزارشها و وضعیت فروش شرکتها و روشن شدن آن حتی اگر یک اصلاح کوچک ۱۰ تا ۱۵ درصدی را شاهد باشد دوباره از نظر ارزندگی و جریان سودآوری جذاب بوده و میتواند میزبان بخشی از جریان پول شود این شاید مهمترین نتیجهگیری باشد که پس ذهن نگران برخی از افراد را تا حدودی برطرف میسازد و به جریان پول این خیال راحتی را میدهد که ریسک به ریوارد بازار حتی بعد از این رشد هم آنقدر بالا نیست البته باز هم تاکید میکنیم این فضا و این نتیجهگیری ناشی از این است که خبر منفی غیر منتظره سیاسی و اقتصادی نرسد شرکتها هم در گزارشهای ۹ ماهه با دستکاری و یا کاهش حاشیه سود شیرین کاری نکنند …
پس با خیالی کمی راحت تر پای بازار بنشینید و صد البته با دید تحللی وارد مدار خرید وفروش ها شوید منفی بازار میتواند منطقی باشد و هیچ مشکلی هم نیست که بازار چند روزی حجم بخورد و دست به دست شود و تغییر فاز بدهد و دوباره مسیر خود را اغاز نماید .
بانک های خوش اقبال
در نمادهای بانکی شاهد روند نوسانی در سهام این گروه بودیم برخی اصلاحی و برخی دیگر با نوسانات مثبت همراه شدند
در بانک ملت روند سهم منفی و سهم به قیمت های 320 تومانی برگشت زد به نظر نمی رسد سهم اصلاح قیمتی زیادی داشته باشد و همین قیمت ها و به موازات ان قیمت های 300 تومان حمایت های خوبی برای بانک ملت محسوب می شود
در بانک تجارت تصویب افزایش سرمایه 350 درصدی از سود انباشته و تجدید ارزیابی سهم را با صف خرید خوبی همراه ساخت اما عرضه ها در سهم به رقم های میلیاردی رسید به نظرمی رسد قیمت های 200 تومان زمینه ساز تعادل در بانک تجارت شود بانک تجارتی که افزایش سرمایه جذابی داشته و شرایط خوبی را دنبال می کند
وبصادر هم مثبت بود سهم شرایط بنیادی خوبی دارد و عرضه سهام توسعه نیشکر تحولات اساسی در این بانک رقم خواهد زد وبصادر کف 220 تومان را بسته است و در صورت رشد قیمتی می تواند سطوح 240 الی 250 تومان را به همراه داشته باشد
خبرهای خوش خودرویی
در نمادهای خودرویی خبرهای خوبی به بازار مخابره می شود از تجدید ارزیابی سنگین خودرویی ها که قرار است تا پایان سال نهایی شود تا برنامه فروش سهام تو دلی این گروه به نظر می رسد همچنان قصد دارند تا روند خودرویی ها داغ باشد
در این گروه ایران خودرو که شایعه تجدید بالای 400 همتی دارد در قیمت های مقاومتی 380 تومان عرضه های زیادی را تجربه می کند سهم شرایط خوبی داشته و روند سهم می تواند تا رسیدن به قیمت های 420 تومان مثبت باشد فردا روزمهمی برای خودرو است اگر بتواند در قیمت های بالای 380 تومان تثبیت دهد شرایطش می تواند مثبت ادامه دار باشد
خاور هم صف خرید شد سهم گزارش بسیار عالی از فروش ماهانه داد کم کم انتظار می رود فروش های شرکت احیا شده و طی 3 ماهه پایانی سال هم فروش های خوبی از سهم ثبت شود این سهم خودرویی تا قیمت های 180 الی 200 تومان فعلا جای رشد داشته و اگر فروش شرکت برای سال اینده کماکان مثبت باشد سهم رشد قیمتی میان مدتی قوی خواهد داشت
در زامیاد سهم بنیادی این گروه فروش بسیار عالی اذر ماه نشان داد واقعا سهم توانایی های بنیادی بسیار خوبی دارد این سهم امسال راحت به سود 110 تومان و برای سال اینده سود 130 تومانی خواهد داشت قیمت های 520 و 600 تومان دو هدف عمده این سهم بنیادی و سود ساز گروه محسوب می شود
سیگنال مثبت ساختمانی ها
در نمادهای ساختمانی رشد قیمت دلار و زمزمه هایی مبنی بر رشد قیمت مسکن باعث شد تا ساختمانی ها هم شرایط مثبت و رو به بالایی داشته باشند
در ثبهساز سهم با روند مثبت و صف خرید همراه شد فروش ماه اخر شرکت بسیار خوبو به نظر می رسد سود 65 تا 70 تومانی را در 12 ماهه این سهم شاهد باشیم ثبهسازی که با این توان سود سازی راحت قیمت های 300 الی 320 تومانی را خواهد دید و حتی توان رشد به سمت سطوح 360 الی 400 تومانی را در میان مدت خواهد داشت
در نماد ثمسکن سهم به سمت قیمت های 920 تومان در حرکت است رشد ارزش ان ای وی بالای سهم از بابت رشد قیمت سهام شرکت های زیر مجموعه سبب اقبال خوبی به ثمسکن شده است سهمی که تا قیمت های 920 رشد و در صورت شکست این قیمت ها حتی تا سطوح 1000 تومان هم جای بالا رفتن دارد
وساخت هم نوسانات خوبی را تجربه می کند این سهم تا قیمت های 180 تومان جای رشد دارد سهم تحولات خوبی در دل خود شاهد است و از رشد بازار هم تا حدودی عقب مانده است
پالایشی ها و فاز استراحت
در نمادهای پالایشی فشار عرضه ها سهام این گروه را به کام صف فروش برد ولی با این روند رو به رشد قیمت دلار نیمایی انتظار داریم این اصلاح کوتاه مدت باشد
در شپنا سهم صف فروش شد سهمی که حمایت های قوی در رنج 520 و 480 تومان داشته و در این سطوح حمایت خواهد شد سهمی که بازدهی خوبی اخیرا داده و این استراحت لازمه رشد قیمتی بزرگتر و کسب انرژی لازم برای این رشد بود
شبندر که شروع بسیار خوبی داشت رفته رفته روند منفی و اصلاحی به خود گرفت سهم حمایت 980 و 920 تومانی داشته و انتظار اصلاح بالایی از سهم نمی رود سهم برای سال جاری سود خوبی خواهد داشت اما اصل سود سازی سهم برای سال اینده خواهد بود که توان رشد سود خوبی را دارد
شراز تارگت 1800 تومانی را زده و در مسیر برگشتی قرار گرفت سود 1600 و 1450 تومان حمایت های قوی این سهم پالایشی محسوب می شود شرازی که افتتاح طرح توسعه سبب شناسایی سود بالایی برای سال اینده خواهد شد و تخمین سود 300 تومان را برای سال اینده دارد
چهارگوشه بازار
فصبا گزارش فروش بسیار عالی را منتشر کرد و نشان داد شرایط بنیادی خوبی دارد این سهم تا قیمت های 500 تومان با دید میان مدت تارگت دارد شنیده می شود شرکت مشکلات کمتری در انرژی و دریافت گاز دارد انتظارها برای رشد قیمتی در این سهم با این وضعیت بنیادی به شدت بالا رفته است
ناترازی های انرژی سبب شده تا تقاضا برای محصولات بترانس به شدت بالا برود به طوری که حتی در پاییز هم شرکت فروش های خوبی دارد گزارش عالی سهم در اذر ماه بترانس را با صف خرید سنگینی همراه ساخت و به سمت قیمت های 300 تومان می برد بترانسی که امسال و سال اینده سود های خوبی را رونمایی خواهد کرد
حفاری صف خرید شد اصلاح سهم تنها یک روز و در چهارشنبه اتفاق افتاد تحولات خوبی از طریق قراردادهای جدید و تعدیل قراردادها و سود تسعیر ارز سنگین در انتظار حفاری می باشد این سهم می تواند امسال و سال اینده سود سازی های بسیار جذابی داشته باشد حفاری اهداف قیمتی 520 و 560 و 620 تومانی دارد
در گروه دارو بین این گزارش ها بازهم 4 الی 5 شرکت می شود نوشت . دپارس یکی از انهاست.کاسپین را جالب می بینیم و البته افزایش سرمایه نی زدارد و بد نیست.دلر در بین این گزینه ها مدت هاست شرایط خوبی را دارد و یکی از گزینه های خوب این گروه با دید صبر و نگهداری است.اهل کمی صبر کردن باشید دتوزیع هم بد نبوده است
منفی های فباهنر را زیرنظر داشته باشید
یکی دیگر از بهترین گزارش ها برای فباهنر بود فباهنر 6ماهه خوبی زد پاییز هم خوب بود و اذر 21015 میلیارد ریال فروش ثبت کرد .
6ماهه به 89267 میلیارد ریال رسیده و 9 ماهه 154091 میلیارد ریال است که مدت مشابه قبل 75487 میلیارد ریال است. 3 ماهه به 39073 میلیارد ریال بوده است در این گروه فگستر امروز صف خرید بود واقعا خوب بود گزارشش در این گروه یکی از بهترین گزینه ها فگستر بود به نظر با این زارش قفل صف خرید می شود فگستر پاییز خوبی داشته است . در مهر با عدد خوب 1165 میلیارد ریالی مواجه بود آبان این عدد با رشد 2431 میلیاردریال و آذر 2287 میلیارد ریال شد
10460 میلیارد ریال فروش 9 ماهه داشته است تا 6ماهه به عدد 4632 میلیارد ریال
گروه لاستیک پکرمان و پکویر شرایط خوبی را دارند در گروه لاستیک گزارش پکرمان انصافاً خوب بود و اگر ۵۰۰ تومان سود برای او در نظر داشته باشیم به نظر قیمتهای زیر ۲۵۰۰ سهم جذاب میشود. در گروه لاستیک کم ریسکترین گزینه این گروه پکویر باشد که سال مالی را تمام کرد و با گزارش ماهانه اخیر به استقبال گزارش ۱۲ ماهه میرود سهم احتمالاً ۱۱۰ تومان سود محقق کند و سال بعد نیز اعداد بالایی را دارد یکی از کم ریسکترینهای این گروه میتواند پکویر سپس پکرمان پارتا پیزد و پتایر به ترتیب باشد
با این شرایط در گروه های خاص اسیا تک میتواند جالب باشد . آسیاتک جز گزینه های خوب خرید است پاییز خوب پیش رفت
سهم در مهر بهتر شد و 2559 میلیارد ریال فروش داشت و ابان بهتر بود و 2610 میلیاردریال شد و اذر هم رشد کرد و 2826 میلیاردریال فروش ثبت کرد .
9ماهه 21813 میلیارد ریال درامد داشته است که کل سال قبل 20939 میلیارد ریال بود . 3ماهه 6536 میلیارد ریال درامد داشته است و 6 ماهه 13815 میلیارد ریال 1300 امسال 1800 ریال سال بعد سود دارد .
اهل خریدن و صبر کردن هستید زفکا بد نیست چشم انداز ۴۵ تا ۵۰ تومان سود را دارد در آذر 1668 ، آبان 1644 میلیارد ریال ، در مهر 1535 میلیارد ریال فروش داشت و سومین ماهی است که صعودی است .
9 ماهه عدد فروش 13322 میلیارد ریال است که مدت مشابه سال قبل 10886 میلیارد ریال بود و بهتر بوده است. 3 ماهه عدد فروش 4259 میلیارد ریال بود.6 ماهه عدد فروش 8525 میلیارد
در گروه روانکار برخی روی شنفت و برخی بنیادی ها روی شسپا نظر دارند ر شسپا همچنان گزینه منطقی و مناسب گروه به شمار میرود سهم در گزارش خود احتمالاً امسال ۹۵ و سال بعد ۱۳۰ تومان سود دارد و هنوز از نظر پیبهای جذاب است. آذر با رشدی چشم گیر 33655 میلیارد ریال فروش داشت
بنیرو امروز بازهم صف خرید بود . صف زدن از فردا بد نیست بترانس هم جذاب است به نظر با چشم انداز 600 تا 700 ریال در تلفیقی و 500 ریال سود عادی گزینه خوبی است و همچنان توصیه می شود در منفی احتمالی خریدار باشید .
در بین سهم های خاص شکام متعادل شد یکی از گزینه های خوب خرید است با دید 650 تا 700 ریال سود بد نیست شکام آذر 4872 میلیارد ریال فروش داشت و پاییزخوبی را تمام کرد آبان 4468 و مهر به عدد 4393 میلیارد ریالی رسیده است
6 ماهه 16553 میلیارد ریال و 9 ماهه 30288 میلیارد ریال بود که شبیه مدت مشابه سال قبل است . 3 ماهه 7360 میلیارد ریال بود بدبین ها 600 ریال سود را در نظر میگیرند ولی هر چه باشد این قیمت ها تا 43004400 ریال میتواند ادامه داشته باشد


