گزارش بازارامروزدوشنبه 18 آذر1403
و دوباره دست های سوخته !
بازار پرشده از دست های سوخته و تاول زده سهامداران قدیمی و بچه های حرفه ای بازار که به قول خودشان این روند را خیلی درک نمیکنند ولی اتاق فرمان می زند و پیش می برد و انگار عجله هم دارد ! البته از حق نگذریم دلار نیما و سیگنال های اقتصادی به خوبی موید دلایل خاص حرکت بازار است اما واقعا چه شد و چه گذشت که امروز بازار انگار کیلومتر صفر کرده بود و با شتاب و با قدرت پیش می رفت. به خاطر بیاورید تیتر چند روز پیش حکایت داستان اتوبوس های بین راهی را روایت میکردیم ولی فکر نمیکردیم این استراحت انقدر کوتاه باشد و دوباره در مسیر قرار گیرد … آن هم چه دوباره و چه اغازی ! همه چیز قفل در صف خرید …
امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که برای درک بهتر از حال و هوای آن کمی روایتهای دیروز بازار را با خود مرور کنیم که به نظر نیم ساعت طلایی بازار دیروز حرفها رمز و رازهای بسیاری داشت که نقشه راه بازار امروز را رقم زد. ابتدا لازم است تا آمار و اطلاعاتی در مورد رفتار بازار دیروز بیان کنیم دیروز از ابتدای کار و با جو منفی سنگین دو صندوق تثبیت و توسعه که در روزهای گذشته در بازار فعال بوده و به شکل کاملاً مدیریت شده در سمت فروش بلوکی فعال بودند در سمت خرد باز حاضر شده و از همان ابتدا با کمک ۲ الی ۳ حقوقی دیگر از دل بازار نسبت به جمع آوری صفوف فروش اقدام کردند این موضوع چند بار اتفاق افتاد و در نماد خودرو خود را به خوبی نشان میداد و تقریبا ساعت ۱۱:۳۰ وقتی برای چندمین بار صف فروش خودرو جمع آوری شده و دوباره صف شد کمی این تیم ناامید و به نوعی بازار را رها کرده تا روز بعدی در مورد آن اقدام کنند اما ناگهان از ساعت ۱۱:۴۵ تحرکات در بازار یشتر میشود و درست شبیه روزی که ترامپ بر مسند کار آمد و روزهای بعد از آن برخی کدهای خاص با دست قوی در سمت خرید حاضر شده و اکثر سهمهای بازار را رنج کردند البته در بین این کدها کدهای بچههای بازار و قدیمیها وجود داشتند و یا صندوقها و سایر بازیگران که از قضا ابتدای وقت از ترس تحولات ریز و درشت فروشنده بازار شده بودند و احتمالاً دیدند که دوباره با سناریوی دستهای سوخته مواجه میشوند و از همین رو در سمت خرید مجدد حتی با قیمت بالاتر حاضر شدند این شکل و شمایل بازار دیروز بود که مثبت امروز را رقم زد یعنی در حتی همین دو روز گذشته عمده فروشندهها اهالی بازار سرمایه بوده که با چند درصد سود در پی شناسایی بودند و خریداران هم دو طیف بوده که یک طیف کدهای خاص و تازه نفس و خریداران خاص و ویژه حقیقی و حقوقی بوده و طیف دیگر حقوقیها و صندوق تثبیت توسعه بوده که در نیمه اول ظاهر شدند ، در هر صورت هرچه که بود در استراحتی دو روزه بازار خوب حجم خورد و جابجا شد و این جابجایی یک مزیت عمده و ویژه داشت و آن هم این است که قیمتهای فعلی قیمتهای تثبیت شده برای بازار شده و کف سازی جدیدی برای بازار میشود و پول جدید درگیر بازار شده و فضای مثبتی را رقم میزند معتقدیم هرچه تعداد این روزها این جریانها بعد از رالیهای مثبت بیشتر باشد دوام بازار برای ادامه مسیر صعودی بیشتر خواهد شد اما سوال اصلی این است که حالا این روند با سرعت قبل ادامه پیدا میکند؟!
به نظر پاسخ به این سوال به جو اخبار بستگی دارد معتقدیم اگر خبر منفی سیاسی عجیبی نرسد و در خبرهای اقتصادی هم شتاب نیما و شرایط مثبت فعلی ادامه داشته باشد و شوک منفی به بازار وارد نشود ما با وسواسی بیشتر و سرعتی کمتر مسیر فعلی را ادامه خواهیم داد …
این را هم بگوییم دیروز درمورد دلار نیما صحبت شد به نظر مسیر این چند روزبه خوبی نشان میدهد که قرار است همه به زودی راهی دلار توافقی شود و بازار به نظر هنوز این حرف را باور نکرده و اثرات آن را ندیده است اتفاقی که تحول شگرفی در کل بازار خواهد بود و بهتراست سابقه چنین اتفاقات و رفتارهایی راببینیم …
و البته حالا دوباره سوالات قدیمی تکرار میشود که از سقف شاخص قبلی عبور خواهیم کرد و یا شاخص هم وزن پیشرو خواهد بود یا همچنان همگام پیش میرویم به نظر میرسد جواب این دو سوال تا حدودی بعد از حرکت دیروز و جو امروز مشخص شده باشد ما احتمالاً با احتیاط از سقف قبلی شاخص عبور میکنیم و کمی زد و خورد دیگر و پر حجم شدن را داریم و در نهایت یک خبر خوب یک رالی خوب را برای بازار قم میزند . برخی هم معتقدند تازه فردا با عبور ازاین سقف انرژی بازار ازاد می شود . اما در مورد اینکه چه گروهی پیشرو و پیشگام بازار است به نظر بهتر است فعلاً خود را درگیر این موارد نکنید و با روند ایجاد شده در بازار نجنگید شرایط فعلی نشان داده هر سهمی که فضای بنیادی خوبی داشته باشد در بازار هم مورد توجه است و این یعنی توجه بیشتر به اخبار اتفاقات و چشم انداز آتی سود شرکتها به خصوص اگر این شایعه دلار توافقی درست باشد و سرعت رشد نیما با همین شکل پیش برود فضا به طور کامل برای چشم انداز سود سال آتی تغییر خواهد کرد
در هر صورت فراموش نکنید یکی از دلایلی که ما معتقدیم از سقف قبلی شاخص عبور خواهیم کرد نه جریان پول که جذابیت فعلی نمادها و چشم انداز سودآوری شرکتهاست که ما را به این سمت سوق میدهد … از همین رو معتقدیم در انتخاب نماد آنچه بیش از پیش میتواند به ما کمک کند همین چشم اندازهای سود و سودآوری شرکتهاست
یک نکته در مورد ریسک سیاسی اسد و تحولات آن هم بگوییم … اگر به خاطر داشته باشید در چند روز گذشته در دو اظهار نظر و نه تحلیل، چرا که معتقدیم ما تحلیلگر سیاسی نیستیم، نوشتیم بازار به جریان اسد وزن نمیدهد
چند دلیل برای آن وجود داشت
یک اینکه دفعتی و ناگهانی به وجود نیامد و ۱۰ روز بازار این آمادگی را کسب کرده بود ۲ جریان اسد در راهبرد رویارویی نظامی نقش خاصی حداقل در کوتاه مدت ندارد ۳ از نظر بازار جریان اسد و حذف آن ریسک سیاسی تنشها را کاهش میداد و در نهایت معتقد بودیم بازار ریسک رویارویی نظامی را با خود لمس کرده و همراه بوده و موشک و حمله نظامی را دیده و رفتن اسد اتفاق عجیبی برای او نخواهد بود
شاید اگر یک سال پیش یا بیشتر این اتفاق رخ میداد واکنش بازار چیز دیگری بود اما به هر حال در حال حاضر دیدیم که چگونه بازار خیلی سریع از آن عبور کرد
این را نه از این جهت بیان کردیم که ریسکهای سیاسی در حال کاهش است خیر ما ریسک بزرگی به نام ترامپ را همچنان روی سر بازار میدانیم اما تحولات منطقه و اسد و این رفت و آمدها به نظر تاثیر آنچنانی در شکل و شمایل بازار نخواهد داشت باز هم تکرار میکنیم موضوع ترامپ موضوع حساستر و ویژهتری برای بازار خواهد بود
و اما به سراغ بخش آخر گزارش بازار امروز برویم شنیدهها و شایعات و حرف و حدیثها حاکی از آن است که طی دو الی سه هفته آتی دو عرضه اولیه راهی بازار میشود یکی از آنها یکی از زیر مجموعههای مپنا و دیگری نیشکر از زیر مجموعههای بانک صادرات و بانک ملی است چند نکته در مورد عرضه های اولیه وجود دارد نکته اول سعی کنید شرکتهایی وارد بازار شوند که با عرضه آنها تغییرات در نمادهای سهامدار عمده و یا وابسته به آنها ایجاد گردد مثل ستاره خلیج فارس ومپنا، نیشکر و یا گزینههای دیگر
نکته بعد در روز عرضه و روزهای پس از آن مدیریت عرضه اولیه و مدیریت عرضه سهام به شکل دقیق و کامل رعایت گردد و این بدان معنی است که با شرایط بازار این موضوع مدیریت شده و اجازه داده نشود که با عرضه سنگین و خروج این پول از بازار مشکلات جدی پیش روی بازار به وجود آید اما وجود نکات تکمیلی بحث بالا ،برخی از عزیزان مخالف عرضههای اولیه هستند چرا که آن را مختل کننده روند فعلی ایجاد شده در بازار میدانند یک بار قبلتر این موضوع را بیان کردیم و باز هم بیان میکنیم رونق بازار سرمایه و بازار ثانویه اگر نتواند اهداف سیاستگذار یعنی عرضه سهامهای پروژه عرضه های اولیه ،کمک به درآمد دولت، افزایش درآمد مالیاتی و مواردی نظیر این را رقم بزند یک بازی برنده بازنده است که در کوتاه مدت شاید بازار رونقی داشته باشد اما سیاستگذار خیلی زود زیر این میز بازی میزند درست شبیه رفتار دولت قبل که چون این بازار را نمیفهمید هیچ سنس و درکی از مثبت آن نداشت ،خیلی راحت هم سر آن را برید
بلاشک اتفاقا معتقدیم هرچه سریعتر باید این امتیازات به سیاستگذار داده شود تا با قدرت و شرایط بهتری تغییر نگاه به بازار را رقم بزند.
نکته دیگر شنیدیم که سازمان در عرضههای اولیه شرکتهای بزرگ قید ۵ درصد را برداشته و به شکلی مدیریت شده قرار است عرضهها در بازار صورت بگیرد که مثلاً ۲ تا ۳۰۰۰ میلیارد تومان و یا کمتر منابع درگیر شود اول از همه این نکته را بگوییم بازاری که قرار باشد با این حجم از منابع فرو بریزد و پایههای آن سست بشود همان بهتر اصلاً رشد نکند به قول ان شعر قزوینی این زیرزمینی که به یک داستان بلرزد به چه ارزد!!؟ این بازار باید بتواند خود را در چرخه تامین مالی و کمک به دولت نشان دهد آن هم با اعداد قوی …و نکته دیگر بیایید بپذیریم با فرض حتی خروج این ۳۰۰۰ میلیارد تومان پول از بازار این جریان پولی به شرکتها و یا دولت برگشته و به نوعی امتیازیست که بازار سرمایه به طرف مقابل میدهد و دقیقاً همان بازی برنده برنده است اگر این بازی ادامه پیدا کند و به اصطلاح طرف مقابل خوشش بیاید شک نکنید او دیگر این ماجرا را رها نمیکند اتفاقی که در دولت قبل به هیچ وجه به وجود نیامد و اصلاً طرف مقابل درکی هم از این ماجرا نداشت یکی پیدا شده این درک را دارد برخی تمام قد جلوی ماجرا ایستاده که ای داد عرضه های اولیه افزایش عرضه در بازار میانجامد به نظر اگر قرار است سیخکی و تهاجمی بالا برویم و این رشد منفعتی برای سیاستگذار، شرکتها و اقتصاد نداشته باشد شک نکنید خیلی زود بیمغزی دوباره پیدا شده و زیر این میز بازی میزند. اما اگر همه طرفهای این بازی از این جریان سود ببرند سفت و سخت و چهار دست و پا به این میز میچسبند و مانع از حرکت ناگهانی و اتفاقات تلخ آن میشوند
به نظر اهالی بازار بهتر است عاقل باشند و به جای غر زدنها و مخالفتها مسیر را شفافتر روشنتر و پیشنهادات را اقتصادیتر و دقیقتر نمایند تا همه برنده به نظر برسند…
معتقدیم این رویدادها میتواند حتی دوام و قوام رشدهای فعلی بازار را قویتر و ارزشمندتر کرده و عرضه های اولیه نیز دوباره به قول شاعر پلی باشه واسه حضور جریان پول در بازار … و ما باشیم حکایت آن نخ اول سیگاری که میتوان دوباره شور و شوق و هیجان جریان نقدینگی را تقویت کرده و به ورود به بازار منجر شود…
تیک آف خودرویی ها
در نمادهای خودرویی شاهد رونق بسیار خوبی در سهام این گروه بودیم همچنان دو بحث اصلی یعنی افزایش نرخو تجدید ارزیابی دارایی ها سبب صدر نشینی سهام این گروه شده است
ایران خودرو بار دیگر به سمت قیمت های 360 تومان می رود خودرویی که امیدهای زیادی برای نیمه دوم سال با افزایش نرخ30 درصدی محصولاتش ایجاد کرده است سهم وضعیت بنیادی خوبی پیدا خواهد کرد و اگر رقم تجدیدش هم بالا باشد می تواند همچنان صدر نشین بازار باشد
در سایپا هم شرایط خوبی را شاهد بودیم سایپا با صف خرید به قیمت های 300 تومان نزدیک شد است هدف اصلی سهم قیمت های 320 تومان است در سطوح فوق انتظار افزایش عرضه ها را داریم وضعیت سایپا در کاهش زیاندهی و رسیدن به سود بهتر بوده و حتی احتمال دارد در نیممه دوم سال به سود عملیاتی برسد
رامیاد را خوب می خرند سهمی که برای امسال سود 110 تومانی و برای سال اینده سود 140 تومانی را در نظر دارد سهم فعلا باید به مقابله با مقاومت 460 تومانی برود این مقاومت شکسته شود سهم سطوح 500 الی 520 تومان را هم خواهد دید زامیادی که شرایط خوبی داشته و سود سازی بالایش مورد توجه بازار است
حمایت مجدد پالایشی ها
در نمادهای پالایشی شاهد حمایت مجدد از سهام اینگروه بوده و پالایشی ها باز وارد فاز مثبت شده و اصلاحشان کوتاه بود
در این گروه شراز با صف خرید سنگین به رشد خود ادامه می دهد به نظر می رسد سهم بتواند از سو قیمتی 1450 تومانی عبور و تا قیمت های 1600 تومان هم بالا برود شرازی که هم طرح توسعه خوبی را راه اندازی کرده و هم رشد قیمت دلار نیمایی سبب رشد حاشیه سود شرکت شده است
شتران که صف فروش سنگینی را روزگذشته تجربه کرده بود امروز با روند مثبت همراه شد این سهم تا قیمت های 320 تومان نوسان مثبت خواهد داشت اما این سهم در گروه پالایشی ریسک بالایی داشته و با توجه به رشد قیمتی و بازدهی بالایش به نظر می رسد فردا با عرضه های بیشتری همراه شود
شبندر هم به کف حمایتی 720 تومان واکنش نشان داده و برگشت روند را تجربه کرد سهم در ادامه قیمت های 760 و 820 تومانی را در پیش رو دارد تخمین سود 110 تومانی برای امسال باعث شده سهم رشد بالایی نداشته باشد و از نظر پی بر ای فوروارد در شرایط متعادلی قرار داشته باشد
شپنا در حال نزدیک شدن به هدف 420 تومان می باشد سهم وعده جبران عقب ماندگی خود در نیمه دوم سال را داده است شپنایی که عمده تولیداتش را گازوییل تشکیل داده و انتظار رشد کرک اسپرد این محصول را دارد سهم در صورت شکست قیمت های 420 تومانی هدف 460 تومانی خواهد داشت
جیب پرپول بانک ها
در نمادهای بانکی شاهد تشکیل صفوف خرید و رشد قیمتی بسیار خوبی در نمادهای بانکی هستیم همچنان بانک ها با رشد انتظارات اتی به خصوص با شتاب رشد قیمت دلار نیمایی همراه شده اند
در این گروه ونوین با صف خرید خود را به قیمت های بالای 400 تومان رساند به نظر می رسد فشار عرضه ها در سطوح مقاومتی 420 تومانی در این سهم افزایش یابد این سهم شرایط بنیادی و سود سازی خوبی دارد و با اعمال پی بر ای فوروارد داقلی 3 به سود براوردی امسال سهم ارزش ذاتی بالاتری خواهد داشت
بازار دوباره دارد روی ونوین فعال می شود و کد های خوبی روی سهم قرار گرفتند دیروز هم نوشتیم به طور کلی زیر 3800 ریال قیمت خوبی برای سهم است و بد نیست زیرنظر باشد . بهنظر با دید 1800 ریال سود امسال گزینه خوبی است . سامان هم اگر اهل صبر هستید بخرید و به مجمع بروید .
دراین گروه در این مقطع بخواهیم با قدرت 3 سهم برای خرید بگوییم وتجارت ونوین دارا گزینه های اصلی می شوند
بانک ملت هم با صف خرید مجدد همراه شد سهم قیمت های 300 الی 320 تومانی را در پیش رو دارد تا اخر سال بار دیگر بانک ملت یک سود تسعیر ارز دیگر خواهد داشت وبملتی که شرایط بنیادی خوبی داشته و به نظر می رسد امسال هم به مانند سال قبل سود تسعیر ارز سنگینی شناسایی و افزایش سرمایه خوبی از این طریق اعمال شود
وبصادر با عرضه های زیادی همراه اما صف خریدش حفظ شد در دی ماه شاهد عرضه سهام توسعه نیشکر خواهیم بود عرضه ای که تاثیرات خوبی بر وبصادر خواهد داشت وبصادری که برنامه خروج از برخی شرکت های زیر مجموعه را هم دارد این سهم تا قیمت های 220 و سپس 250 تومان بالا خواهد رفت
سرمایه گذاری ها بر فراز شاخص
در نمادهای سرمایه گذاری شاهد رشد قیمتی ادامه دار سهام این گروه بودیم سرمایه گذاری هایی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و می توانند با دید میان مدت رشد خوبی را در راستای رشد بازار و شاخص داشته باشند
وسپهر همچنان مثبت و با سرعت و صف خرید به سمت قیمت های 500 تومانی در حرکت است سهم شایعات و شنیده های خوب و قوی دارد شنیده می شود عرضه سهام توسعه نیشکر در روزهای ابتدایی دی ماه انجام می شود 40 درصدمالکیت توسعه نیشکر در اختیار وسپهر است و این امر تحولات خوبی را در این سهم رقم خواهد زد
شستا هم شرایط خوبی دارد این روزها پول داغ حقوقی ها روند سهم را حسابی مثبت کرده است شستایی که تا قیمت های 145 تومان جای نوسان و رشد قیمتی را دارا می باشد این سهم ارزش ان ای وی و سود سازی خوبی داشته وبه نظر می رسد به روند و مسیر صعودی خود با حمایت حقوقی ها ادامه دهد
سرمایه گذاری خوارزمی فاصله زیادی با ارزش ذاتیخود دارد ارزش ان ای وی سهم بالا بوده و سهم توانایی رشد قیمتی خوبی دارد اگر فردا سهم در قیمت های بالای 180 تومان تثبیت شود رشد قیمتی بیشتر سهم تا سطوح 200 ایل 220 تومان رقم خواهد خورد
عیار بالای معدنی ها
در نمادهای معدنی عرضه دلارهای صادراتی در سامانه توافقی که نرخ 62 هزار تومانی دارد باعث می شود تا سهام این گروه با اقبال و رشد بسیار خوبی همراه شوند
فملی در استانه قیمت های 700 تومان قرار دارد سهمیکه کاملا شرایطش دلاری بوده و هم محصولات داخلی و هم صادراتی بر مبنای دلار متوسط بالای 60 هزار تومان نرخ گذاری خواهد شد این سهم تا قیمت های 760 و 800 تومان هم در صورت شکست مقاومتش جای رشد دارد
کچاد صف خرید فوق سنگینی را تجربه می کند سهمی که هم مستقیما تولید شمش دارد هم سهامدار شرکت های فولادی است این سهم که شاهد رشد همه جانبه قیمت محصولاتشو پتانسیل رشد سود سازی خود می باشد با روند مثبت سطوح 360 تومان را هم در شکسته وبه سمت قیمت های 400 الی 420 تومانی در حرکت است
باما هم که اصلاح شدیدی را تجربه کرده است حالا با عرضه سهام کانی کربن با اقبال بهتری همراه شده است باما جز سهام پروژه محور بود که در بازار اصلاحی افت شدیدی داشت سهم فعلا هدف قیمتی 320 تومانی دارد اما ریسک سهم بالا و جز سهام پرریسک دسته بندی می شود
چهارگوشه بازار
بترانس این روزهایکه تاز بازار شده است این سهم همچنان صف خرید سنگینی داشته و به زودی تارگت 300 تومانی را خواهد زد براورد سود 60 تومانی برای امسال و سود 80 تومانی برای سال اینده و گزارش های ماهانه بسیار قوی سبب شده تا بترانش در شرایط خوبی به سر ببرد
شپاس با صف خرید میلیونی همراه شد این سهم تا قیمت های 3000 الی 3200 تومانجای رشد خواهد داشت برای سال جاری سود 600 تومانی و برای سال اینده سود 800 الی 900 تومانی برای سهم تخمین زده می شود از ابتدای مهرماه تاکنون قیمت قیر بیش از 50 درصد رشد داشته است و تحولات اساسی در سهم جریان خواهد داشت
گویا به دلیل موضوع یوتیلتی و اثر مثبت آن بر پتروشیمی ها حالا همه تعدیل می زنند و مبین و فجر با تعدیل منفی جدی سنواتی مواجه می شوند و باید تعدیل سنواتی 3 ساله را بگیرند البته مشخص نیست این حکم دوباره نقض گردد یا خیر ولی در هر صورت میتوانند تعدیلات خوبی را در برخی نماد ها نظیر شپدیس یا زاگرس شاهد باشیم و این خبرخوبی است . در این گروه زاگرس امروز به میدان می اید و با دامنه باز می شود و اگر باز شد خرید سهم در صفر تا مثبت تابلو هم جذاب است و اهرمی ترین سهم به دلار است در این گروه مارون و برخی دیگر از سهم ها نظیر شخارک میتوانند جالب باشند . در پتروشیمی ها شفن هم گزینه خوبی است و کمی اصلاح بدهد جالب می شود .
اخابر هم با خبر تجدید ارزیابی در پیش رو صف خرید شد ظاهرا درصد افزایش سرمایه 1200 درصد بوده و قرار است به زودی اجرایی شود اخابر با این خبر جان تازه ای گرفته و به سمت قیمت های 1000 الی 1100 تومان روانه شده است
سیمرغ که سال مالی منتهی به آذر ماه دارد در 11 ماهه توانسته فروش مقداری خود را 10 درصد افزایش دهد و در مبلغ به درآمد 3830 میلیارد تومانی برسد که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 14 درصدی همراه شده است. با سودهای حوالی 30 تومان، PE در محدوده 5 واحدی باقی میماند. سیمرغ در حال حاضر در سقف قیمتی معامله میشود و بعد از اتمام اصلاح زمانی که پیش گرفته میتوان نماد را بررسی کرد.
خزامیا در گزارش شش ماهه حسابرسی شده 43 تومان سود ساخته و اخیرا از تخصیص ارز برای واردات توبوس 12 متری شهری خبر داد. شرکت عموما در نیمه دوم سال عملکرد بهتری دارد و میتوان انتظار رشد سود و فروش را داشت. سهم فاصله 10% با سقف قیمتی ابتدای سال دارد و در صورت عبور از آن میتوان انتظار شروع رالی صعودی سهم را با افق یکساله داشت.
از فسازان امسال 300 و سال بعد 570 میلیارد تومان سود پیش بینی می شود و یکی از اهرمی ترین سهم ها به دلار است سهم رشد بالایی را داشته ولی هنوز جا برای رشد هست از دید ما البته چدن شرایط بهتری را دارد و پدر فسازان است به نظر با دید ریسک پذیری بالاتر فسازان و با دید بنیادی چدن گزینه خوبی است .
امروز تپکو ناگهان صف خرید شد درمورد تپکو این شایعه وجود دارد که مجوز افزایش سرمایه با اندکی کاهش یعنی حوالی 310% و یا کمی کمتر مورد تایید قرار گرفته و به زودی مجوز این افزایش سرمایه صادرمی شود و میتوان اذعان داشت به زودی سهم نیز از 3000 ریال عبور میکند انصافا وضعیت بنیادی سهم نیزخوب بود
در بین سهم ای خاص سمگا شرایط جالبی دارد . شایعاتی مطرح است که فولد بناب و یکی دو شرکت فولادی و معدنی دیگر از زیرمجموعه های وگردش و گنگین و سمگا را بفروشند و بنیادی مشتری انهاست و خریدار هتل ها باشد و هردو به حوزه تخصصی خود وارد شوند به نظر اتفاق مهم و بزرگی برای این مجموعه هاست . با دید کمی ریسک پذیری بالا و قوی گنگین و با دید نوسان سمگا گزینه خوبی است خود وگردش برای کم ریسک ها ولی سمگا را بیشتر می پسندیم


