گزارش بازارامروز یکشنبه 18 آذر 1403
بی اسد و بی اثر !
اسد هم رفت … عجب روزهایی شده این روزهای سال 1403 … این اتفاقاتی که در همینچندماه سال 1403 رخ داده شاید در چند ده سال هم نمیتوانست رخ دهد و نمیدانیم با خیلی بدشانسم یا خوش شانس که دراین مقطع تاریخی نظاره گراین رویدادها هستیم …البته که بورسی ها این رفت وآمد و این تحولات را با گوشت و پوست خود لمس کردند . بگذریم …
بازار امروز انصافا بسیار خوب و هنرمندانه عمل کرد و واقعا اگر کسی پشت فرمان این بازار نشسته باشد و مدیریت میکند و دست نامرئی در حال هدایت آن است باید به او دست مریزاد گفت …امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که با خبرهای اسد و ترس از اثر آن فشار فروش عجیبی در بازار به وجود آمد که خیلی ها حرکت بازار امروز جمع و جور شدن آن را شبیه روز امدن ترامپ میدانند ولی در هر صورت بازار پیش رفت و انصافا خوب حجم خورد و ضرب فروشندگان در این دو روز گرفته شد این اتفاق خوبی برای 2 روز اخیر بود و بازار به این نیاز داشت حالا بازار به یک محرک قوی تر برای رشد احتیاج دارد دلار نیما یکی از انهاست کاهش نرخ سود دیگری و از همه مهم تر دراین مدت تعادل نباید خبر منفی برسد بی تعارف رسیدن هر خبر منفی او را به پاین هل میدهد بازار به این موضوع به شدت نیاز داشت که نشان دهد بازی هنوز تمام نشده و نیم ساعت پایانی بازار امروز دوباره دست بسیاری از فروشندگان را سوزاند و این پیام را مخابره کرد که حرف های همتی را فراموش نکنید که گفت این موضوع ادامه خواهد داشت !
و اما به سراغ بازار و حال و هوای این روزها برگردیم …
یکی به شوخی میگفت از وقتی ما وارد این بازار بورس شدیم هر روز روز مهم و حساسی بوده !! اما انصافاً امروز یکی از آن روزهای مهم بازار بود که نفس کشیدن در حال و هوای قله و در مسیری که باید آن را فتح میکردیم و البته خبرهای خاص سوریه و روزهای بی اسد حسابی بازار را تحت فشار گرفته بود و در احاطه خود داشت قبل از آغاز گزارش بازار و پرداختن به بازار به دو نکته غیر بورسی و خودمانی اشاره کنیم اول اینکه به جد معتقدیم و البته بعدها در تاریخ هم این موضوع مشخص خواهد شد که اسد را جبهه مخالفین و النصره و شام و این افراد شکست ندادند اسد را خود و سیاست های خود و بیتوجهی به معیشت و اقتصاد و مردم به زمین کوبید آنجا که ایدئولوژیها و جنگها اولویت بیشتری نسبت به اقتصاد پیدا میکنند و مردم روز به روز ضعیف تر و به نوعی رکود و بیکاری را احساس میکنند سقوط آغاز میشود لوازم و التحریر و شام و غیرشام فقط سرعت می بخشند ! نکته دوم نمیدانیم بگوییم یا نه ولی فکر میکنیم چقدر ما خوش شانس هستیم که در این مقطع تاریخی و در این برهه زمانی حضور داریم و شاهد این اتفاقات و رویدادها هستیم چه عجیب که سال ۱۴۰۳ با چه تحولات و چه سرعتی رویدادها را یکی پس از دیگری پشت سر میگذارد و پیش میرود و در نهایت پیش بینی بسیاری از کارشناسان محقق شد ۷ اکتبر ۱۱ سپتامبر خاورمیانه شد و تحولات این چنینی را در آن شاهد هستیم … قرار بود بحث و تحلیل سیاسی نکنیم بگذریم و سراغ بازار خودمان برویم که به اندازه کافی دردسر و حرف و نقل در دل بازار ما هست…
بعد از یک رالی تمام عیار بازار چند روزی در حال استراحت است قبل از همه اینکه اختلاف نظر بین بسیاری وجود دارد که این استراحت است یا توقف روند صعودی ؟! به عقیده بسیاری از کارشناسان و حاضرین در بازار روند تغییر یافته بازار به اتمام نرسیده و تمام نشده و ما نیز معتقدیم این یک دوره اصلاح و استراحت برای بازار است و شک نکنید اگر کسی به این موضوع اعتقاد دارد که به پایان روند صعودی رسیدهایم بهتر است از همین امروز یا فردا اقدام به فروش کرده و خود را خلاص کند ، برخی هم که از ابتدای این روند صعودی آن را فیک میدانستند و اصلاً همراه نشدند برای این دوستان هم آرزوی موفقیت میکنیم همین حالا نیز دارند منفی بافی میکنند که بازار نمیارزد و نمیشود و نمیتوان اطمینان کرد و خلاصه به این دوستان هم میگوییم موفق باشند تماشاچیان خوبی دراین مدت بودند … فقط نمیدانیم چرا گذرشان به بازار سرمایه افتاده … دلار و سکه و فیکس و شمش را تقریبا همه میدانند و میتوانند کار کنند … اما حقیقتاً معتقدیم مقطع فعلی یک استراحت موقت برای تجدید قوا در مسیر بعد است و شاید اختلاف نظر بسیاری از افراد در بازار بر این باشد که این استراحت چند روز است یا چند هفته ! به نظر این شاید مهمترین اختلاف نظر فعلی بین اکثر افراد بازار باشد که استراحت و اصلاح فعلی را ر حد چند روز و یا چند هفته پیش بینی میکنند بسیاری بر این عقیدهاند متغیرهای مختلف اقتصادی و سیاسی و بازاری و همچنین بحثهای تکنیکالی همه و همه نشان دهنده این است که ما احتمالاً در دو هفته آتی بازاری با سرعت کمتر ، اصلاح بیشتر ،در جا زدنها و حجم خوردنهای بیشتر را شاهد خواهیم بود و قیمتهای فعلی کف قیمت بسیاری از سهمها شده و مرحله تثبیت در این نقاط را پیش میبرد و این مرحله مرحله کوتاهی برای آماده شدن در جهت پرش مرحله بعد است و دسته دیگر نیز معتقدند بازار اخر وقت امروز به خوبی نشان دهنده ادامه روند است و تمام این اتفاقات به شکل کاملاً مدیریت شده پیش میرود و هیجان این جریان پول مانع از استراحتهای این چنینی شده و خیلی زود بازار در مسیر برگشتی تمام عیار و طی کردن مسیر صعود قرار میگیرد که البته احتمالاً شکل و شمایل این فضا متفاوت است برخی معتقدند شاخص هم وزن با محوریت سهمهای کوچک و بنیادی پیش قراول حرکت دور بعد بازار میشود و سهمهای بزرگ کمی استراحت میکنند و درست برعکس برخی معتقدند با اخبار و اتفاقاتی که در دلار نیما و تحولات احتمالی پیش رو رخ خواهد داد یک رالی دیگر در سهمهای بنیادی و بزرگ خواهیم داشت و بعد سراغ هم وزنیها میرویم …
با هر کدام از این سناریوها واقعا از ته دل میخواهیم و دوست داریم جوری بازار پیش برود که شائبههای سرعت بالا و هیجانی بودن در آن وجود نداشته باشد … اما چرا برخی احساس خوش بینی میکنند برخی معتقدند اتفاقاتی در پیش است که بازار این طور معامله می شود … به سراغ دو رویداد احتمالی مهم خواهیم رفت که معتقدیم در صورت وقوع به طور کلی پارادایم فعلی بازار و نظرات را تغییر خواهد داد و به نوعی یک انرژی نهفته در دل بازار را به شکل عجیبی میتواند آزاد کند امروز اشاراتی به این دو مورد و دو اتفاق خواهیم کرد و روزهای بعد مفصلتر در مورد آن صحبت میکنیم…
اما این دو اتفاق چیست ؟! معتقدیم این دو اتفاق در صورت وقوع میتواند سرعت رشد بازار و کنده شدن از این شرایط را با جدیت و قدرت پیش ببرد رویداد اول گمانه زنی شایعه و شنیدههای موثق از کاهش نرخ بهره است که احتمالاً از نیمههای دی اجرایی شده و نرخها با کاهشی جدی در سطحی قرار میگیرند که تا حدودی محدوده قبل از آن ماجرای گواهی ۳۰ درصد بود که البته به نظر میرسد با شکست گواهی ۳۰ درصد و شرایط فعلی این یکی از منطقیترین تصمیمات فعلی نظام بانکی است نه اینکه این اقدام اقدام بسیار موثر در کاهش پی به ای بازار باشد خیر همان مقطع نیز معتقد بودیم 25 یا 30 اعدادی است که نمیتواند کنترل کننده جریان پول باشد اما یک چراغ سبز و سیگنال واضح و روشن از سمت حاکمیت به بازار سرمایه خواهد بود و جلوی نرخ های عجیب را خواهد گرفت …
اتفاق دوم که معتقدیم از اولی مهمتر و اثرات و نتایج آن پایدارتر و سرعت تغییر بازار را بیشتر خواهد کرد زمزمه و صحبتی است که طرح میشود و شنیده میشود که از سوم دی تمامی صادرکنندگان و وارد کنندگان به جز وارد کنندگان کالاهای اساسی در بازاری به نام بازار توافقی حاضر شده و ارز خود را آنجا با هم مبادله میکنند جایی که در حال حاضر نرخ بین ۶۲ تا ۶۵ هزار تومان در نوسان است و چند صنعت و چند شرکت فعلاً فعال هستند به نظر میرسد این آغاز یک اصلاحات جدی در سیستم اقتصادی و ارزی کشور است و خبر خوبی برای اقتصاد و بازار سرمایه خواهد بود البته این را هم در نظر داشته باشید که از این پس این نرخ جایگزین نرخ نییما خواهد شد و همه چیز با این نرخ محاسبه میشود از گاز و برق و گمرک و تمام تعرفهها بگیر تا فضای نرخ گذاری سایر منابع در اختیار دولت … اتفاقا معتقدیم فارغ از اثرگذاری در بازار شفافیت جدی این نرخ میتواند کار بازار سرمایه را آسان کند و در نهایت اتفاق مهم و رویداد خاصی برای بازار است
روزهای بعد مفصل در مورد این ماجرا صحبت میکنیم اما این پایان دوره رانت پاشی دولت به وارد کننده است که تبلت و موبایل و سایر تجهیزات را وارد میکرد و نرخ آن در مغازه با نرخ دلار مچ میکرد و جیب صادر کننده و دولت و سهامدار را میزد و به ریش ما میخندید به نظر این یکی از مهمترین اتفاقات و رویدادهای فعلی رخ داده در بازار خواهد بود که مبدا تغییرات و تحولات بزرگی خواهد شد .
با فرض اینکه این دو رویداد درست باشد به نظر صحبت کردن در مورد سقف قبلی شاخص و اعداد قبلی به عنوان چالش شوخی به نظر میرسد و احتمالاً خیلی زود سقف های فعلی شاخص به کف حمایتی تبدیل میشود و بازار با این دست خبرها از آن فاصله میگیرد البته امیدواریم این شایعات و شنیدهها درست باشد و نرسیم به نقطهای که دوبار تکذیب آن رونق بگیرد و یکی از مهمترین دلایلی که معتقدیم اعداد فعلی و شرایط فعلی رسیدن به سقف قبلی نمیتواند مانعی برای پیشروی بازار باشد همین است که احتمالاً این تغییرات را ما در روزهای آتی شاهد خواهیم بود که حرکت این چند وقت نیما و اوراق اخزا از همین بابت است …
اما یک نکته دیگر را نیز در تکمیل این بحث بیان کنیم و روی صحبتمان با سیاستگذاران است
به نظر آنها به درستی نقشه راه را پیدا کردند و مسیر را خوب پیش میروند یک نکته این میان وجود دارد و آن هم مدیریت اخبار است ما در فضایی قرار داریم که هر روز هر خبری میتواند مسیر بازار و آرامش روانی او را تغییر دهد به نظر این وظیفه مهم وزارت اقتصاد و به طور کلی دولت و سازمان بورس است که با ساماندهی این اخبار اجازه ندهد هر جایی هر کسی به هر شکلی و با هر خبری با آرامش روانی بازار بازی کند. بازار سرمایه تن نحیفش پر از زخمهای این چنینی است که بارها و بارها دردش را حس کرده و از ته قلب فریاد کشیده است در این مسیر که همراه میشویم کنترل و مدیریت اخبار و شیطنت رسانهای برخی برای دیده شدن و حرف زدن و میکروفون بلعیدن یکی از مشکلات بزرگ بازار خواهد شد که امیدواریم با مدیریت جدی و تذکرها به افراد مختلف این موضوع نیز کنترل شود دفعات قبل هم به دوستان در سازمان میگفتیم چطور اگر یک فعال بورسی با اظهار نظر با نوشتن یک جمله در روند بازار تغییرات ایجاد کند سر و کارش با دادگاه و قانون خواهد بود چرا این موضوع در مورد سایر رسانهها و یا افراد مختلف دیگر صدق نمیکند در این مقطع حساس همه باید بدانند حرف زدن آنها به خصوص اگر حرف مفت و از سر خود بزرگ کردن و مطرح شدن باشد جریمه دارد و نباید آرامش ایجاد شده برای بازار را بر هم بزنند البته همه در اظهار نظر آزاد هستند ولی نه اظهار نظری که خلاف واقع و یا بازی با اعداد و اخبار برای تحت تاثیر قرار دادن جریانهای پولی و مالی و دیده شدن خود باشد
به هر حال روزهای خاص و متفاوتی را سپری میکنیم و این رخدادها میتواند منشا تحولات بزرگی باشد چه در رویدادهای سیاسی و چه رویدادهای اقتصادی که هر کدام یک دنیا حرف را در دل خود دارند و هر یک میتوانند یک تحول خاص ساختاری را به وجود آورند البته به شرط اینکه موج عقلانیت تصمیم گیرنده امور باشد و کارها را پیش ببرد نه حرف و بحث و تفکرات پوچ و پوسیده …
بانک های برگشتی
در بازار امروز بانک ها سریعا تغییر روند داده و برخی مثبت شدند بانک هایی که پتانسیل های زیادی داشته و تحولات خوبی در پیش رو دارند
در نماد وبصادر سهم به صف خرید رسید سهمی که طاقت یک روز اصلاح هم نداشت روند فروش دارایی هاو عرضه سهام توسعه نیشکر در کنار تجدید ارزیابی همگی سبب اقبال و ورود نقدینگی سنگینی به سهم شده است وبصادر تا قیمت های 220 الی 250 تومان جای صعود دارد
ونوین هم جز سهام برگشتی بازار امروز بود سهمی که تا قیمت های 420 تومان جای رشد دارد به نظر می رسد تراز عملیاتی و ارزی خوب بانک سبب شود رشد میان مدتی بیشتری در انتظار این سهم باشد ونوینی که شرایط بنیادی خوبی داشته و شنیده می شود سود 160 الی 170 تومانی برای امسال محتمل است
بانک ملت سعی دارد تا در قیمت های 280 تومان متعادل شود سهم جای اصلاح زیادی ندارد یک تعدیل مثبت قوی دیگر تا پایان سال و فرض دلار نیمای 60 هزار تومانی انتظار سهم را می کشد سهمی که شرایط خوبی داشته و به نظر می رسد بتواند با تحولات بنیادی خوبی همراه شود
یک بام و دو هوا در پالایشی ها
در نمادهای پالایشی شاهد یک بام و دو هوا سهام این گروه بودیم پالایشی هایی که شرایط بنیادی خوبی داشته و رشد قیمت دلار نیمایی شدیدا به نفعشان تمام می شود
با فرض افزایش خوب نیما و نرخ 60 هزار تومان برای سال بعد به نظر قابلیت های خوب و قوی برای پالایشی ها هست . ما نهایت افت شپنا را 3800 3700 ریال میدانیم و معتقدیم این قیمت هاکف سهم است برای شبریز با چشمانداز اوج سود 2500 تا 3000 ریالی قیمت همین نقاط است فعلا این دو گزینه میتواند مورد توجه باشد یعنی شپنا و شبریز سراغ شتران همچنان توصیه نمیکنیم . تمام امید سهم به حرکت دلار است
شتران صف فروش سنگینی شد این سهم رشد بالایی را تجربه و بیش از 50 درصد بازدهی داد و حالا سهامداران در سود اقدام به عرضه کرده اند رشد سهم بسیار بالا و فرای وضعیت بنیادی سهم بود و حالا سهم نیاز به اصلاح دارد فعلا قیمت های 260 تومان در پیش رو سطوح مناسبی برای افزایش حمایت ها است
در شراز وضعیت بهتر بود سهم با رشد قیمتی و صف خرید همراه شد سهمی که به سمت سطوح قیمتی 1450 تومانی در حرکت است شرایط بنیادی خوب این سهم در کنار خبرهای مثبت از طرح توسعه جدید و درامد 1 همتی از این طرح توسعه سبب شده تا شراز خریداران خوبی پیدا کند
شبندر در سطوح حمایتی 720 تومانی ترمز افت خود را کشیده و متعادل شد سهمی که رشدی در بازار اخیر نداشته و بهره زیادی نبرده است به نظر نمی رسد سهم جای اصلاح زیادی داشته باشد سطوح 720 و 680 تومانی سطوح حمایتی قوی سهم محسوب شده و مانع افت بیشتر قیمتی در این سهم می شود
سرمایه گذاری های حمایتی
در بازار امروز برخی نمادهای سرمایه گذاری حمایت های خوبی شده و به نظر می رسد بتوانند با اقبال و رشد قیمتی همراه شوند
وسپهر امروز صدر نشین بازار بود خبر عرضه سهام توسعه نیشکر جو سهم را حسابی داغ کرده است سهمی که شرایط بنیادی خوبی داردو بدون عرضه توسعه نیشکر امسال 80 تومان سود دارد حالا با عرضه توسعه نیشکر تحولات قوی در انتظار سهم خواهد بود
وتوکا به قیمت های بسیار خوبی رسیده است سطوح 360 تومان سطوح حمایتی قوی برای سهم است شنیده می شود امسال هم سهم سود 90 تومانی خواهد داشت وتوکایی که شرایط بنیادی بسیار خوبی داشته و سود توکا ریل زیر مجموعه اصلی سهم در 6 ماهه جهش بالایی داشته است وتوکا اهداف میان مدتی 420 الی 500 تومانی را دارد
شستا در سطوح قیمتی 125 تومانی پرحجم معامله شد همچنان حقوقی ها خریداران قوی سهم محسوب شده و نشان می دهد سهم با ورود جریان پولی قوی همراه شده است سهم در این سطوح و قیمت های 120 تومان حمایت های قوی داشته و سعی می شود تا روند سهم متعادل شود
فولادی هاو خبرهای خوب
تکذیب خبر برگشت دلار صادراتی فولادی ها از سامانه توافقی که 62 هزار تومان است به سامانه نیمایی باعث شد بار دیگر فولادی ها در بازار امروز جان بگیرند
در فولاد کاوه سهم با رشد قیمتی و روند مثبت همراه و به سمت قیمت های 860 تومان در حرکت است این سهم که با رشد قیمت محصولاتش شاهد افزایش تقاضا نیز می باشد می تواند تا قیمت های 920 تومان به شرط شکست قوی مقاومت پیش روی خود رشد داشته باشد
در فولاد هرمزگان همچنان صف خرید قفلی را در سهم شاهد هستیم عرضه ها در هرمز کم و باعث شده تا سهم رشد قیمتی نداشته باشد و حجم مبنا پر نشود هرمزی که قیمت های 320 الی 350 تومان را در این موج به عنوان هدفش در پیش رو خواهد داشت و با دید میان مدت توان بالایی از دید بنیادی دارد
فنورد هم باید زیر نظر گرفت سهمی که برای امسال براورد سود 200 تومانی و برای سال اینده سود 280 الی 300 تومانی دارد سهم قیمت ورقش با دلار ازاد بوده و افزایش تقاضای خوبی داشته است در مقابل نرخ قراضه رشد بالایی به عنوان مواد اولیه نداشته است فنورد توان صعود میان مدتی خوبی تا قیمت های 920 الی 1000 تومان را دارا می باشد
چهارگوشه بازار
بترانس با صف خرید خوبی سطوح 260 تومان را در هم شکسته و با سرعت به سمت قیمت های 300 تومان پیشروی می کند این سهم شرایط بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی میان مدتی مناسبی را در پیش خواهد داشت سهم تا سطوح قیمتی بالاتر هم جای رشد دارد به خصوص این که چشم انداز سود امسال و سال اینده صعودی می باشد
در گروه برق رمپنا و بنیرو هم خوب درخشیدند و خوب بودند در سوی دیگر لخزر هم افزایش نرخ 10 درصدی روی محصول جارو برقی آبی گرفته و این محصول 90 درصد وزن فروش سال مالی قبل رو دارد.شرکت از نظر فروش تا اینجای سال 1.6 همت فروش داشته و نسبت به مدت مشابه پارسال رشد 25 درصدی نشون میده. لخزر نیمه اول امسال را با 83 تومن سود به پایان رسوند و احتمالا برای پایان سال به سود 190 تومانی برسد و از دید نموداری هم می تواند دوباره به بالای 800 تومان در کوتاه مدت برسد و یک گزینه پر ریسک است.
در گروه رایانه فن_افزار از لحظا قیمتی دیروز حجم بالایی خورد و چند بار صف خرید شد و عرضه شد. در نهایت میتوان انتظار داشت که تقاضای جدیدی روی سهم ایجاد شده باشد و با توجه به احتمال چرخش بازار به سمت کوچکترها، سهم مورد توجه فعالین باشد. محدوده 500 الی 530 تومان برای خرید میتواند تحت نظر باشد.
شپاس کماکان مثبت و با روند صعودی همراه بود سهم از سد قیمت های 2600 تومانی عبور کرد و به سمت سطوح قیمتی 3000 الی 3200 تومانی پیش می رود این سهم وضعیت خوبی داشته و شنیده می شود امسال سود سازی بالایی دارد تخمین سود 600 تومانی برای امسال و سود 900 تومانی برای سال اینده در کنار سیاست تقسیم سود 100 درصدی اهداف بالایی را پیش روی سهم قرار داده است
شپدیس در قیمت های بالای 20 هزار تومانی به نوسانات مثبتش ادامه می دهد این سهم هم شرایط خوبی از نظر بنیادی دارد شپدیسی که می تواند تا قیمت های 22 هزار تومان هم صعود داشته باشد شپدیس شرایط خوبی داشته و رشد قیمت دلار شدیدا به نفعش تمام می شود فعلا براورد سود امسال برای سهم سطوح 4000 تومان است
شگل و ساینا شرایط خوبی را دارند در شگل امروز سهم دوباره صف خرید شد ساینا می توان به عنوان یکی از جامانده های بازار نگاه کرد که همچنان با سقف سال گذشته فاصله زیادی دارد و بد نیست آن را در واچ داشت. سهم تازه از مجمع افزایش سرمایه بازگشته و اگرچه عملکرد خوبی در آبان نداشت اما با توجه به جاماندگی، کوچکترین محرکی نظیر گزارش خوب آذر و نزدیک شدن به پایان سال مالی می تواند یک بازدهی خوب را نصیب سهامدارنش کند.
در بین بیمه ها واقعا اسیا خوب حرکت میکند کوثر دیروز حجم بالایی پس از چند روز صف خرید ثبت کرد و بیشترین حجم طی یکسال اخیر را محقق کرد. سهم بدلیل پرتفوی ارزنده و نسبت دارایی به مارکت مورد توجه بازار قرار گرفته و ریسک خاصی در کوتاه مدت ندارد. در صورت عبور از 220 تومان طی روزهای پیش رو رالی میان مدت سهم شروع میشود و در غیر اینصورت میتوان به فکر سیو سود کوتاه مدت بود
گروه خودرو که یک رالی تمام عیار را پشت سرگذاشته کمی در حال استراحت است و معتقدیم در قیمت های 3200 3300 ریال کف خود را دوباره شناسایی میکند و قیمت بعید است خیلی کمتر ازاین مقدار شود از دید ما جایی بین 3200 3300 ریال برای خودرو و حوالی 2700 2800 ریال برای سایپا جای مهمی برای برگشت احتمالی است ولی چشم بازار به خودروست
دیروز تایید شد که شسپا دلار خودد را در توافقی 65 هزار تومان فروخته است و برخی هم نرخ های 62 تا 65 را ذکر میکنند به نظر شسپا با 90 تا 95 امسال تقسیم 80 تومانی و نرخ های خوب میتواند جالب باشد و سال بعد 130 تومان کف سود است در سوی دیگر شرانل هم با دید بنیادی بد نیست و پشت سراو قرار دارد ولی شسپا در صورت عرضه و شپاس بهترین گزینه ها هستند
در فولادی ها خبر تکذیب شد و صادرات با نرخ توافقی ادامه دارد و به زودی باقی صنایع نیز راهی این بازار می شوند بااین نرخ فخوز یکی از گزینه هاست و فصبا فجهان هرمز هم جالب توجه هستند ولی فخوز را در منفی امروز جذاب تر می بینیم . فصبا را هم در نظر داشته باشید فروش های خوب قوی را ثبت کرده است . فخاس در منفی ها فرود در صورت اصلاح گزینه های دیگر این گروه هستند ولی فخوز فخاس ترکیب خوبی است اگر هم میخواهید کمی کم ریسک ترش کنید فولاد را به ان اضافه کنید .
در گروه غذایی غشاذر در صورت اصلاح میتواند جالب باشد و بعد او غشصفا قراردارد . در گروه شیرینی جات گروه مینو همه خوب هستند از غصینو بگیر تا غپینو و غپینو و البته غسالم را هم هنوز گزینه خوبی می دانیم و کمی اصلاح کند جذاب می شود . در گروه غذایی غمهرا را هم در نظر بگیرید یکی از گزینه های خوب و قوی بازار میتواند باشد با دید نوسان هم در این گروه گزینه کم نیست از غزر تا غشهداب و … ولی در کل بنیادی ترین ها غشهد غشاذر و برخی اعضای گروه مینو میتوانند باشند


