گزارش بازارامروز یکشنبه 11آذر 1403
از پژو به پراید!
امروز بازار یک روز خوب را پشت سرگذاشت تا همه دوباره معترف باشند که فراتر از انتظار ظاهر شد … و این پول و قدرت و این کار کار ما نیست !!
انتظار این بود که بعد از عرضه های دیروز امروز بازار حس و حال منفی ترو سبک تری را داشته باشد ولی با قدرت به رشدو حجم خوردن خود ادامه داد … البته امروز کمی حجم کمتر بود ولی طبیعی بوده و غیرمنطقی نبود و همین که امروز پخش زمین نشده بود اتفاق مثبتی بود …
به نظر ان ناخدایی که با دست های نامرئی خواسته و ناخواسته عمدی یا سهوی امروز اخبار خوب سایپا را بلد میکرد و جو خوبی به بازار تزریق کرد نشان میدهد حواسش به بازار بوده و احتمالا خواهد بود ولی قطعا بازار در این نقاط آن سرعت سابق را ندارد و حتی چند روزی هم جابجا و درجا بزند اتفاق عجیبی نیست . البته نوع خریداران بازار امروز بسیار امیدوار کننده بود و نشان میداد حس خوش بینی به بازار بسیار زنده و جدی است . در هر صورت امروز مهم ترین اتفاق بازار از دید ما اول نرخ نیمای 52 تومانی و سپس همین شیفت از خودرو به خساپا و حرکت جریان پول روی سهم های کوچک تر بازار بود …
البته دست فروش و فروشنده های بازارامروز هم پر بود و قوی … چرا که از همان ابتدا بازار را در حالی پیش میبردیم که بهانههای جدیدی برای اصلاح و افزایش مدت زمان دست به دست شدن قبل از سقف روانی شاخص فراهم شده بود و ماجرای سوریه کمی شتاب حرکت بازار را گرفته و فضای پرعرضهتری را برای بازار رقم زد و البته انصافا خریداران هم قوی ظاهر شدند … قبل از پرداختن به گزارش بازار در مورد ماجرای سوریه چند نکته را عرض کنیم و قبل از همه آنها بار دیگر بگوییم که ما تحلیلگر سیاسی نیستیم و طبق معمول از بورسیها هم خواهش می کنیم که وارد مقولهای که هر بار در تجزیه و تحلیل آن دچار اشتباهات متعددی شدهاند نشوند به هر حال سابقه متعدد نشان داده که بورسیها تحلیلگران سیاسی خوبی نیستند در مورد موضوع سوریه ریسک تحولات سیاسی گذشته به این دلیل در بازار موثر و موجب کاهش قیمتها میشد که رویارویی نظامی و احتمال آسیبهای اقتصادی ناشی از این رویارویی را افزایش داده بود به نظر تحولات سوریه شاید در کوتاه مدت آثار روانی خاصی بر بازار بگذارد اما ریسک قبل را ندارد اما در واقعیت ماجرا داستان چیز دیگریست در مواردی که بازار رشد کرده و اتفاقاً سرعت رشد آن هم کمی از انتظار بر و بچههای بازار بیشتر است کوچکترین بهانهها فرصتی برای شناسایی سود و استراحت موقت بازار میشود این موضوع این بار خود را در ماجرای سوریه و فضای فعلی بازار نشان داده و البته به نظر میرسد این بار هم بازار بتواند با کمک اخبار خوب از این محدوده عبور کند …
اما در مجموع فضای فعلی نشان میدهد احتمالاً آن سناریوی قبلتر که مطرح کرده بودیم و بازار در این نقاط و این نزدیکیها کمی پتانسیل جمع کرده و آماده حرکت بعدی شود وجود دارد حال سوال اینطور مطرح میشد که وقت فروش است ؟! به نظر باید به این سوال به این شکل جواب داد که بیشتر وقت اصلاح پورتفو و چینش دوباره پورتفو است که در مسیر بعدی رشد بتوانید با کمترین تحمل ریسک کمتر، بالاترین بازدهی را در بازار داشته باشید نکته دیگری هم که به چشم میآید این است که احتمالاً سرعت رشد شرکتهای بزرگ اندکی کمتر از شرکتهای کوچک و متوسط بازار شده و مهمترین کار سهامداران و صندوقها و کسانی که منابع مالی در دسترس دارند این است که سراغ سهمهای کوچکتر و البته بنیادی بازار بروند و با اصلاح پورتفو مسیر بعدی بازار را با آنها همراهی کنند این به معنی اینکه شرکتهای بزرگ بازار بازدهی نمیدهند نیست خیر به هیچ وجه به این معنی است که ممکن است سرعت رشد شرکتهای کوچکتر از بزرگترها بیشتر باشد … البته این روزها اتفاق جالبی در حال رخ دادن است به اصطلاح و روی شاخص بازار در حال اصلاح و درجا زدن است ولی حال عمومی و کلی بازار خوب است و این شاید همه را قانع کند که روی نمودار اصلاح داشته باشیم و روی تابلو هم حال کسی خراب نباشد …
البته فضای فعلی و رفتار بازار باعث خواهد شد با دقت و توجه بیشتری گزینههای ریز و درشت بازار را الک کرده و در کانون توجه و بررسی قرار دهیم نکته بسیار مهم که به نظر در حال حاضر باید بسیار بسیار زیاد مراقب آن باشیم این است که نه در دنیای سیاست که در دنیای اقتصاد و شرکتها و صنایع سوتی رفتاری و مالی خاصی داده نشود و خلاف آنچه تا به این لحظه پیش رفته سر نزند به خاطر داشته باشید آنچه در ۱۷ اردیبهشت باعث ریزش بازار شد بهانه نرخ خوراک بود که البته اتفاق عجیبی نبود اما باعث شد بهانهای برای ریزش بازار جور شود … از همین رو معتقدیم صیانت و مراقبت از دستاورد به دست آمده و رشد فعلی بازار یکی از مهمترین کارهایی است که نهاد ناظر باید با پوست و گوشت خود آن را حفظ کرده و هر طور شده این سنگر را در مقابل طوفان تحولات امن نگه دارد شک نداریم اگر این موضوع اتفاق بیفتد خیلی زود دوباره جریان پول با اندک آرامش سیاسی و سایر خبرهای اقتصادی مسیر دوباره را پیدا کرد و در وضعیت بهبود قرار میگیریم که البته شاید سرعت رشد بازار در رالی بعدی کمتر از این یک ماه گذشته باشد . این را در فصل فعلی بودجه و بررسی آن میگوییم که حواس ها همه جمع باشد …
اما نقشه راه و مسیر احتمالی بازار چگونه است و چه اتفاقی ممکن است رخ دهد ؟! به نظر آنچه دست به دست شدن و فرایند ثبات و تثبیت قیمتها در مقطع فعلی نامگذاری شده طی این مدت یک یا دو هفته میچرخد و رخ میدهد و به نقطه مهم تصمیمگیری میرسیم … به عبارت دیگر بازار در این دو هفته پروسه تثبیت و قوی کردن کف فعلی را پیش میگیرد و نه روزهای شارپ مثبتی را خواهد داشت و نه ریزش احتمالی اما برای آغاز حرکت بعد به نظر به یک سوپر خبر مجدد دوباره احتیاج دارد به خاطر داشته باشید که آنچه تحولات قوی و خوب بازار را در مقطع فعلی رقم زد حرکت خاص گروه خودرو بود و هنوز هم این گروه لیدر و جریان اصلی مسیر بازار را در اختیار دارد کافی است کمی به شرایط خساپا و بازار امروز نگا کنید … ولی به نظر ترکیبی از اخبار و اتفاقات اعم ازکاهش نرخ بهره ، تحولات دلاری و نرخ نیما و اخبار خوب صنایع نظیر خودرو یا سایر گروههای موثر میتواند سیکل بعدی رشد و صعود بازار را ایجاد کند در غیر این صورت با خبرهای فعلی مسیر فعلی مسیر کندتر پیش روی بازار خواهد بود و البته روی این موضوع تاکید داریم که با توجه به فضای گزارشها بسیاری از قیمتها در نقاطی کمتر و اصلاح شده دوباره مورد توجه جریان پول قرار گرفته و نگرانی خاصی از اصلاح عجیب بازار نیست منتها باید به این موضوع توجه کرد که این جریان پول ایجاد شده در بازار نباید زود از این بازار خارج شود برخی معتقدند با عرضه های اولیه جذاب میتوان دوباره جریان پولی جدیدی از بیرون به بازار تزریق کرد و برخی دیگر هم معتقدند از این به بعد نقش حقوقیهای بازار و فعالان بزرگ بازار یشتر و قویتر خواهد شد اما هرچه هست برای ما این موضوع مسجل و قطعی است که باید بر اساس گامهای بنیادی در این مسیر پیش رفت …
و اما حرف آخر …
اما در ادامه بحث دیروز و موضوع سقف ۱۴۰۲ و سد فعلی پیش روی بازار به تحولات خاص و ویژه مقایسه این دو میپردازیم که دیروز از بعد مدیریتی فضای زمانی به آن پرداختیم و امروز کمی با اعداد و ارقام قویتری به آن اشاره خواهیم کرد ببینید یکی از مهمترین دلایل اینکه معتقدیم تفاوتهای جدی بین آن سقف و این وضعیت فعلی وجود دارد بحث پی به ای متوسط بازار است اگر دقت کنید میبینید که پی به ای و پی به اس بازار در مقطع اردیبهشت ۱۴۰۲ در مقایسه با فضای فعلی در اعداد بسیار عجیب و بالاتری قرار داشتند که به خودی خود این موضوع را در نگاه اول نشان میدهد که در آن مقطع جریان رشد قیمتهای تا حدودی بدون پشتوانه و ارزندگی و سودآوری و جریان سود رقم خورده ولی امروز بسیاری از قیمت ها میتوانند از خود در مقابل بحث بنیادی دفاع کنند … از همین رو سرعت ریزش و اصلاح آن مقطع نیز زیاد بود اما در مقطع فعلی پی به ای فعلی و پی به اس فعلی بازار نشان دهنده چنین مواردی نیست و از همین روست که معتقدیم اگر اخبار منفی به بازار نرسد و شادابی نسبی فعلی ادامه داشته باشد سقف قبلی نمیتواند مانع مهمی برای فضای بازار شود …
نکته بعد تورم و فضای تورمی بازار است که طی این مدت تورم ۴۰ تا ۴۵ درصدی در کشور تجربه شده و اکثر داراییهای موازی با بازار سرمایه بازدهیهای حداقل اندازه تورم را داشتند اما این بازار در جا زده است ! نکته بعد مقایسه دلاری بازار است که نشان میدهد فاصله معناداری با آن نقاط داریم و رسیدن به نقاط یک نقطه رویایی به شمار میرود و ارزوی بازار رسیدن به ارزش دلاری آن مقطع است . ارزش دلاری ان مقطع 200 میلیارد دلار بوده و امروز در 120 و 130 دلار دست و پا میزنیم …
دلار نیما هم میتواند مقیاس جالبی برای ما بورسیها باشد که البته تا حدودی خود را در نمودار پی بهای نشان داده اما در آن مقطع دلار نیما در محدوده 38 و امروز این نرخ ۵۲ هزار تومان و به روایت دیگر ۶۲ هزار تومان هم معامله میشود ! به نظر آنچه مهم است این است که از بعد روانی بپذیریم محدوده مقاومت پیش رو که سقف قبلی شاخص است محدوده مهم از بعد روانیست اما از بعد بنیادی و سود و زیانی و گزارشی مسیر متفاوتی را پیش روی بازار ترسیم نمیکند و به نظر گذر از آن با توجه به شرایط فعلی و جریان نقدینگی سخت نیست منتها همگان این موضوع را پذیرفتند که سنگر مهمی پیش روی بازار است و فتح این سنگر میتواند یک عملیات بزرگ و دستاورد قوی برای بازار شود و باز هم تاکید میکنیم برای این عملیات بزرگ ابزار بزرگ و خبرهای بزرگتری میخواهیم … شکست این سقف شدنی و دست یافتنی است وفقط باید عجله نکرد و عاقلانه و زیرکانه رفتار کرد …
بانک ها و پتانسیل های قوی
در نمادهای بانکی روند نوسانی را شاهد بودیم بانک ها بیشتر تمایل به رشد قیمتی دارند به خصوص بانک هایی که تحولات بنیادی اساسی نیز داشته اند
در بانک پارسیان سهم صف خرید خود را حفظ کرد علی رغم عرضه های بالا سهم به پیشروی خود ادامه می دهد شناسایی سود سنگین از فروش سهام اپال و برنامه افزایش سرمایه بالای 200 درصدی از سود انباشته انتظارها را از وپارس بالا برده است سهمی که سطوح 300 الی 320 تومانی را در پیش دارد
بانک ملت فعلا نتوانسته از سد قیمت های 260 تومان عبور کند یک برگشت به قیمت های 240 تومان فرصت خرید خوبی را در این سهم فراهم خواهد کرد هم در صورت های مالی 6 ماهه حسابرسی و هم در گزارش 12 ماهه شاهد تعدیلات مثبت قوی ناشی از شناسایی سود تسعیر ارز در این سهم خواهیم بود
بانک صادرات حمایت خوبی در سطوح 180 تومانی شد این سهم نشان می دهد توان رشد قیمتی و برگشت روند را دارد بازار فعلا در انتظار انتشار خبر مثبتی از این سهم در خصوص افزایش سرمایه است همچنین با توجه به بهتر شدن شرایط بازار احتمال فروش سهام شرکت های زیر مجموعه در وبصادر نیز بعید نیست
اگر دنبال گزینه کم ریسک هسنید وسینا هم بد نیست وسینا 6ماهه تلفیقی 463 ریال سود محقق کرده است با این دست فرمان این سهم در این قیمت ها بد نیست هم وسینا هم سامان را در این وادی و این دید زیرنظر بگیرید
ساختمانی های سر به فلک
در نمادهای ساختمانی رشد قیمت دلار سبب شده تا باز بازار دارایی ها به خصوص ملک با رشد ارزش همراه و ساختمانی ها جان تازه ای بگیرند
ثبهساز با روند صعودی قوی همراه شده است سهم با توجه به توان سود سازی بالا و پس از اصلاح قیمتی عمیقی که داشت در فاز صعودی قرار گرفته است فردا سهم به مقاومت 250 تومانی می رسد سهمی که ارزش ذاتی 280 الی 320 تومانی داشته و در ساختمانی ها شرایط خوبی دارد
در نماد ثالوند رشد سهم همچنان ادامه و سهم به قیمت های بالای 2000 تومان رسید این سهم تا قیمت های 2200 تومان جای صعود دارد ثالوندی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و سود سازی مناسبش برای سال اخیر و شایعاتی در خصوص رشد سود برای امسال سبب اقبال و ورود پول های داغ به سهم شده است سهمی که رشد قیمتی بالایی داشته و در این سطوح ریسکش زیاد است
ثنوسا هم در مسیر صعودی خوبی قرار گرفته است هدف سهم قیمت های 860 تومان می باشد سهمی که با صف خرید همراه و پس از تعیین تکلیف پروژه ظفر و واگذاری به پیمانکار به نظر می رسد امید ها و انتظارها از ثنوسا هم افزایش خوبی داشته است
سد پالایشی
در نمادهای پالایشی روند نوسانی را شاهد بودیم پالایشی ها برای رشد قیمتی بیشتر نیاز به محرک های قوی دارند امروز قیمت دلار نیمایی به سطوح 52 هزار تومان رسید و به نظر می رسد کم کم شاهد رشد قیمت دلار نیمایی به سطوح 56 هزار تومان باشیم
شتران در استانه قیمت های 280 تومان نوسانات مثبت خوبی دارد رشد سهم از قیمت های 180 تومان استارت زده شده است سهمی که وضعیت خوبی داشته و افتتاح طرح توسعه تولید بنزین یورو 5 حسابی بازار سهم را گرم کرده است
در نماد شراز سهم صف خرید سنگینی است این شرکت هم طرح توسعه خوبی را افتتاح که از طریق ان 1 همت سود دارد از سوی دیگر به نظرمی رسد سهم برای امسال و سال اینده به سود سازی خوبی با رشد قیمت دلار نیمایی برسد شرازی که دو هدف قیمتی 1500 و 1800 تومانی را دنبال می کند
شبندر با اصلاح قیمتی به کف حمایتی 720 تومانی رسید سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و روند میان مدتش صعودی ارزیابی می شود سهم برای نیمه دوم سال با سود سازی بهتری همراه خواهد بود اما برای سال اینده با نرخ های بالای دلار نیمایی شرایط بسیار بهتری خواهد داشت
خودرویی ها و چشم انداز مثبت
در نمادهای خودرویی چشم انداز مثبت تحولاتی که سهام این گروه دارند همچنان نمادهای خودرویی را در کانون توجه قرار داده است
ایران خودرو در سطوح قیمتی 330 تومان نوسان دارد سهم با کف قیمتی 320 تومان و سقف قیمتی360 تومانی همراه می باشد اما در میان مدت با توجه به تغییرات مثبتی که در صورت های مالی ایران خودرو انتظار داریم و پتانسیل تجدید ارزیابی رسیدن به قیمت های 400 تومان هم وجود دارد
خپارس با نوسانات مثبت خود را به قیمت های 100 تومانی نزدیک می کند سهم از سقف قیمتی 150 تومانی اصلاح بالایی داشت و قیمتش نصف شد و حالا توانسته بخشی از این اصلاح و افت قیمتی را جبران نماید سهمی که وضعیت بنیادی خوبی ندارد اما امیدوار به خروج از زیاندهی و افزایش سرمایه می باشد
سایپا صف خرید شد و به قیمت های 280 تومان نزدیک سهمی که شرایط خوبی داشته و در 6 ماهه شاهد کاهش جدی زیان ناخالص شرکت هستیم به نظر می رسد در نیمه دوم سال سهم به سود ناخالص هم برسد سایپایی که شرایط بسیار خوبی پیدا کرده و رشد تولید و فروش محصولاتش را شاهد است
خبهمن هم جالب است بهمن دو فروش دارایی ویژه را در این مدت داشته است اولی فروش بلوک تایرا بود و دومی به نظر فروش زمین بافکار توسط و بهمن است که اثرات مثبتی در سودآوری و بهمن و به تبع آن خبهمن خواهد داشت شنیده میشود مبلغ فروش زمین بافکار حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان است که خبر خوبی برای و بهمن نیز خواهد بود
چهارگوشه بازار
صنعتی بهشهر با صف خرید سنگینی همراه شده است سهمی که شنیده می شود در معرض افزایش نرخ روغن خوراکی قرار گرفته و در صورت دریافت افزایش نرخ با وضعیت خوبی همراه می شود این سهم تا قیمت های 220 و 250 تومان فعلا بالا خواهد رفت و صف خرید سنگین و خوبی بسته است
فولاد کاوه را نباید دست کم گرفت این شرکت با رشد قیمت محصولات خود به میزان 20 الی 30 درصد همراه شده است همین نرخ های فعلی سود نیمه دوم سال شرکت را متحول می کند برای سال اینده با فرض رسیدن قیمت دلار نیمایی به سطوح 60 هزار تومان نرخ شمش شرکت به تنی 30 میلیون تومان خواهد رسید این امر تحولات جدی در کاوه را رقم خواهد زد سهم روند میان مدتی صعودی بسیار خوبی هم راستا با رشد قیمت دلار نیمایی دارد
در گروه فولاد تحولات فسازان احتمالاً منجر به تحقق ۳۰۰ میلیارد تومان سود تا پایان سال برای این سهم خواهد شد و این موضوع برای سهم خبر خوبیست اما معتقدیم ثر این سود بر چدن اثر قویتری خواهد شد و با چشم انداز 400 ریال سود گزینه خوبی است
کصدف در صف خرید سنگینی قفل شده است سهمی که امسال قصد راه اندازی خط توسعه ای خود را دارد که ظرفیت تولید کاشی را به بیش از 7 میلیون متر خواهد رساند با این ظرفیت به نظر می رسد سهم توان رشد قیمتی و سود سازی بالایی را داشته باشد قیمت های 2500 و 2800 تومانی فعلا در پیش روی این سهم قرار دارد
پارسان یکی از نماد های پر پتانسیل و کم ریسک صنعت شیمیایی محسوب می شود که تقریبا تمام زیر مجموعه های آن صادرات محور هستند و بابت همین با رشد دلار نیمایی شدیدا سود های خوبی می توانند شناسایی کنند که منفعت اصلی شامل سهامدار اصلی یعنی پارسان خواهد شد. این هلدینگ با برآورد سود بالای 700 تومان برای امسال، گزینه جذابی است که بعد از کمی اصلاح در منفی ها می توان اقدام به خرید کرد. قیمت های بالای 5 هزار تومان برای سهم دور از دسترس نیست.
بین هلدینگها و نیکی با توجه به تقسیم سود ۱۰۰ تومانی و همچنین شرایط خوب پردیس و پارسان قابلیت ۱۸۰ تومان سود و ۵۰ درصد زیر ان ای وی بودند باعث حرکت و رشد احتمالی آن در آینده خواهد شد
یکی از سهم های جالب غذایی بازار غزر است غزر با هدف کوتاه مدت ۲۱۰-۲۲۰ تومان گزینه جذابی در میان غذایی هاست و همچنین تثبیت بالا محدوده مذکور می تواند مهر تاییدی بر ادامه روند صعودی قیمت و هدف بعدی در محدوده 300 تومان باشد. سهم در هفته های اخیر جز پرمعامله ترین نمادهای گروه خود بوده که روز گذشته به اوج خود رسیده و بیش از 180 میلیون برگه سهم در آن جا به جا شده است. ثبت رکورد فروش در آبان، برآورد سود هر سهم 35 تومانی برای امسال که p/efw سهم را در محدوده 4.8 قرار خواهد داد و مارکت 4 همتی، مزید بر جذابیت سهم است.
در گروه پتروشیمی اگر دنبال گزینههای کمی پر ریسکتر هستید شبصیر با دید افزایش سرمایه و رفتن به مجمع و همچنین مارون با دید نگهداری میتوانند گزینههای خوبی برای بازار باشند
در گروه دارو اگر اهل ریسک هستید زهراوی را باید کمی بیشتر و دقیقتر بررسی کرد یکی از نمادهای جالب بازار بوده که اصلاح سنگینی را داشته و میتواند در صورت بهبود عملیات قدرت برگشت و جبران سود خوبی را تجربه کند
دزهراوی آبان 810 و مهر 1027 میلیارد ریال فروش ثبت کرده است .
در تابستان تیر به عدد 1076 میلیارد ریالی و مرداد ۹۴۴ میلیارد ریالی رسیده است و شهریور 930 میلیارد ریال
8 ماهه 6521 میلیارد ریال بود .مدت مشابه سال قبل این عدد 4880 میلیاردریال بوده است .۳ماهه ۱۷۹۱ میلیارد ریال بود
در گروه دارو کاسپین که در روز گذشته حجم قابل توجهی را تجربه کرد، در بازه ماهانه متعادل پیش میرود و در 8 ماهه توانست 1487 میلیارد تومان فروش را گزارش کند که نسبت به مدت مشابه قبل افزایش 35 درصدی داشته است. تحلیل گران از شرکت انتظار سود 450 تومانی را دارند که در سطوح فعلی PE را به عدد 5 میرساند و با 1 واحد بهبود رو به رو میشود. شرکت با افزایش سرمایه 524 درصدی ار محل مطالبات، انباشته و تجدید همراه است که میتواند به تقاضای سهم کمک کند. قیمت های نماد در سقف قرار داد و در بررسی سهم باید این نکته در نظر گرفته شود.
اگر سهامداران عمده کمی ارام باشند اسیاتک بازدهی عجیبی را میدهد اسیاتک در ابان درامد 261 میلیارد تومانی ثبت کرد که نسبت به میانگین دوره 12% رشد داشته است. سهم افزایش سرمایه از محل سود انباشته پیش رو دارد و در صورت انجام سود سال جاری 140 تومان به ازای هر سهم براورد می شود که ارزندگی سهم در قیمتهای فعلی را با وجود رشد 20% طی یکماه اخیر نشان می دهد. از لحاظ قیمتی با تثبیت بالای 700 تومان و اتمام الگوی اصلاحی در روزهای اخیر تارگت 850 الی 900 تومان در میان مدت امکانپذیر است
در گروه سیمان به نظر گزینه خوب کم نیست ولی اگر تمایل به سرمایه گذاری در گروه سیمان دارید و به دنبال یک گزینه کم دردسر هستید، سفارس با دارا بودن یک پرتفوی خوب از گروه سیمان می تواند گزینه منطقی و خوبی باشد. در پرتفوی این سهم بیشترین وزن را سآبیک دارد و در رتبه های بعدی سفار، سفانو،ساوه و سخوز قرار دارند که در بین گزینه های خوب گروه سیمان قرار می گیرند.
در گروه فلزات فضای فباهنر همچنان بنیادیست و سهم با چشم انداز ۱۱۰ تا ۱۲۰ تومان سود به همراه فملی کم ریسکهای این گروه به شمار میروند همچنین فاسمین هم با چشم انداز ۶۰ تومان سود برای سال بعد گزینه بدی نیست اما مشکل فاسمین فروشهای بیمنطق بیمه مرکزی در این سهم است در گروه فلزات بفافق اخیراً شرایط خوبی را با توجه به سود ارفع سازان کرمان تجربه میکند و میتواند همچنان یکی از گزینههای جذاب بازار شود در گروه فلزات فنوال را زیر نظر داشته باشیم سهمی که ۱۰۰ تا ۱۱۰ تومان امسال سود خواهد داشت و اگر موضوع فروش آلومینیوم پارس محقق شود به اندازه قیمت شرکت سود غیر عملیاتی شناسایی خواهد کرد
یکی از شرکتهایی که گزارشهای خوبی را منتشر کرده و افزایش نرخ گرفته است کپشیر است که چشم انداز ۱۸۰ تومان سود برای شرکت شنیده میشود سهم گزارش خوبی را منتشر کرده است و پی بهای زیر ۶ را در این شرایط دارد. کپشیر ابان 1395 میلیارد ریال و مهر 1059 میلیارد ریال فروش زد
مرداد هم 935 میلیارد ریال و شهریور 804 میلیارد ریال بود
6 ماهه به 4580 میلیارد ریال و 8 ماهه 7035 میلیارد ریال رسیده است و از مدت مشابه سال قبل کمی بیشتر است 3 ماهه به 2103 میلیارد ریال رسیده است
در گروه قطعات دو گزینه کمی پر ریسکتر میتواند مورد توجه قرار گیرد اولی خلنت و دومی ختور است که هر دو با دید وسان و گزارشهای خوب ارائه شده مورد توجه بازار هستند ریسک خلنت کمی بیشتر و خطور شرایط بنیادیتری دارد
اهل سهم پر ریسک هستید شپلی بد نیست سهم به سمت تجدید می رود و شنیده می شود این عدد روی برخی دارایی ها زیر 200% است ولی در مجموع با توجه به قیمت اسمی 100 تومانی فعلی بد هم نیست که این افزایش سرمایه را رو کند به نظر با دید نوسان خرید شپلی یکی از گزینه های خوب بازار میتواند باشد
کیسون دیشب گزارش خاصی را در کدال قرار داد و به نظر قابلیت خوبی برای رشد از این محدوده را دارد کیسون به نظر تلفیقی گزارش کل را داده و در آبان 13019 میلیاردریال و در مجموع 8ماهه به فروش و درامد 50777 میلیارد ریالی رسیده است . کل درامد سال قبل 66690 میلیاردریال بود با دید نوسان سهم خوبی است و پر ریسک البته
به نظر حکشتی به زودی و طی روزهای آتی شفاف سازی تحقق ۹۶۰۰ میلیارد تومان درآمد زیر مجموعهها را روی کدال شفاف سازی خواهد کرد و این موضوع میتواند اثرات مهمی بر این نماد داشته باشد از همین رو خرید در منفی این روزها گزینه کمی پرریسک اما نسبتاً بنیادی گروه حمل و نقل است
تپکو در مسیر اصلاح است و اگر در قیمت های 2100 2200 ریال دوباره قرار گیرد با توجه به جو اخبار و اتفاقات و شرایط بنیادی خرید سهم با دید کوتاه مدت جذاب می شود
در گروه شوینده شرایط شپاکسا شرایط خوبی است و به نظر شگل هم با چشم انداز ۱۲۰ تومان سود برای سال بعد هیچ وقت در این پی بهای قرار نداشته در این گروه کیمیاتک و کلرپارس هم گزینههای جذاب و جالبی برای خریداران میان مدت خواهند بود . کلرپارس خبر مجوزش برسد صف می شود
دو سهم پر دردسر پر ریسک و البته خوش بنیاد بازار شکام و شتوکا هستند اگر اهل ریسک کردن هستید میتوانید برای هردو کمی در بازار بیشتر زمان بگذارید و قیمت های فعلی میتواند قیمت های خوبی با دید نوسان در بازار باشد هردو تاکید میکنیم با درجه ریسک کمی بالا معرفی می شوند
و در اخر سمگا روز گذشته وگردش شناسایی سود 101 میلیارد تومانی را از محل تسعیر ارز اگهی کرد و سمگا با مالکیت 33% در وگردش میتواند از این خبر منتفع گردد. سمگا از لحاظ نموداری پس از یک دوره اصلاح اخیرا رشد شارپی داشته و به بالاترین قیمتها در یکسال اخیر رسیده است. در صورتی که بتواند بالاتر از 310 تومان باقی بماند، رشد تا محدوده 350 الی 370ت در کوتاه مدت در دسترس است.


