گزارش بازارامروزیکشنبه 27 آبان 1403
رکورد شکنی آقای پول!
امروز جریان پول بازاررا به غوغاکده ای تبدیل کرده بود و خودرو لیدر این جریان بود ! امروز معاملات بازار انقدر عجیب،خاص و متفاوت شده بود که همه ناظران بازار مبهوت تماشای او بودند و البته همه از خود میپرسیدند این روند ادامه دارد یا خیر … برای پاسخ به این سوال ابتدا باید این نکته را درک کرد که این روند و این روزها با دفعات گدشته کمی متفاوت است … چند نکته در بازار امروز بسیار واضح روشن و آشکار بود نکته اول اینکه نوع خرید در بازار امروز با هر آنچه از ابتدای سال دیدهایم تفاوت داشت و نوع خرید خودرو نیز این موضوع را به خوبی اثبات میکرد که هم جریان پول قویتری در دل بازار است و هم اخبار خاص تری در دل این گروه وجود دارد
نکته مهم دیگر در مورد نوع خرید این است که نه در ابتدای روند که بعد از یک رشد ۱۵ تا ۲۰ درصدی با چنین حجم و جریان خریدی مواجه هستیم و این مهمترین بخش کار است که فرایند دست به دست شدن و شناسایی سود برخی فروشندهها در بازار با شرایط فعلی به خوبی در حال انجام است و خدشه ای به روند کلی وارد نمیشود و فروشنده با دست های سوخته دوباره در بازار حاضر می شود … برای پاسخ به این سوال که این بار چه می شود باید اول قبول کنید و این را بپذیرید که اگر مدل مدل قبلی بود و قرار بود بر اساس گذشته بازار رفتار کند امروز 9:30 نشده همه چیز پخش زمین بود و بازار تا انتها هم درست نمیشد اما به خوبی امروز مشاهده کردیم که خودرو بیش از یک میلیارد سهم معامله شد حجم معاملات از ۹۰۰۰ میلیارد تومان گذشت و جالب است که باز هم تقاضای خرید در بازار وجود داشت این تفاوتهایی است که باعث میشود بگوییم مقطع فعلی مقطع متفاوتی نسبت به دفعات گذشته است …
به هر حال امروز بازار را در حالی پیش بردیم که آن شوک و قفلی دیروز را نداشت و در نوع خود بی نظیر بودکه با توجه به نزدیک شدن به نقاط مقاومت ذهنی و روانی شرایط نسبتا پر عرضه ای را تجربه میکرد یک نکته را همین جا روشن و شفاف بگوییم و سهامداران هم آن را حتماً در نظر داشته باشند و آن هم این است که طبیعی است که بازار به برخی نقاط که نقاط روانی و حساس شاخص و تکنیکالی هستند ری اکشن نشان دهد اصلاً به طور کلی وقتی همه انتظار یک چیزی را میکشند و منتظرش هستند آن موضوع با احتمال قوی رخ خواهد داد از سوی دیگر وقتی بازار رشد میکند و قیمت ها از محدوده قبلی افزایش پیدا میکند در نزدیکی نقاط مقاومت به خبرهای ریز و درشت حساس شده و شبیه نوعروسانی میشود که با کوچکترین حرف به گریه میافتند و قهر میکنند پس عرضه امروز و حتی فردا و روزهای اتی و نزدیک به عدد ۲۳۰۰ اتفاق خاص و عجیبی نیست که غیر منتظره باشد اما مهم استراتژی و راهبردی است که سهامداران در این مقطع اتخاذ میکنند … یا همان پاسخ به سوال چه باید کرد و چه می شود …
یا به عبارت دیگر بیایید فرض کنیم همین فردا همه بازار از خودرو گرفته تا ریز و درشت های دیگر متعادل شد و ما باید تصمیم بگیریم که چه کاری را انجام دهیم حقیقت امر این است که اگر تحولات سیاسی را رو به کاهش و تنشها را کنترل شده میبینید به نظر مسیر بازار همچنان مسیر قبلی است منتها ممکن است آن شلاق قوی رشد و سرعت قبل را نداشته باشد و با سرعت کمتری پیش برود و حتی ممکن است چند روزی در آستانه ۲ و ۳۰۰ و یا اهداف و اعداد دیگر دست به دست و چرخش پول را شاهد باشد اما در نهایت معتقدیم با محرکهای جدید و اتفاقات نو و در صورت نرسیدن خبرهای بد سیاسی و رسیدن اخبار امیدوار کننده از صنایع مسیر رشد دوباره آغاز شود . مثلا خبرهایی که این دقایق میرسد از وبصادر بگیر تا سنگ آهن و …
این مسیری که این چند روز با سرعت و با قفلی زیاد در این مدت طی کردیم اجازه فرصت ورود و خروج سنگین به جریان پول را نداد و بسیاری از پولها پشت خط صفوف خرید باقی ماندند فرصت پیش رو فرصت خوبی برای این جریان پول بوده و هست که تصمیم گیری کند میخواهد همراه بازار باشد یا همچنان تماشاچی خواهد بود این جریان پول که عمدتاً هم حقوقی و متعلق به صندوقهاست فرصتهای ۲۰ تا ۲۵ درصد قیمتهای پایینتر را از دست داده و حالا در این نقاط باید تصمیم گیری کنند و این مستقیماً هزینه نپذیرفتن ریسک است و دقت داشته باشید مثبت فعلی بازار مثبت آزاد شدن فنر اخباری است که از مدتها قبل به بازار میرسید و فنر بازار را فشرده کرده بود اما فرصتی برای عرض اندام نداشت از گزارشها بگیر تا اخبار بودجه از چشم انداز کاهش نرخ بهره و رشد نیما بگیر تا اخبار خوب صنایع همه و همه حالا دست به دست هم دادند تا در این مقطع نقش آفرینی بیشتری در جریان روند بازار داشته باشند …
اما آن روی سکه اگر به واقع هنوز بازار را پرریسک و با خبرهای سیاسی منفی میبینید به نظر کار درست این است که همچنان تماشاچی بمانید و البته هزینه این را باید با عذاب احتمالی رشد بازار جلوی چشمانتان تحمل کنید البته از آن سو ممکن است این افراد برنده بازار هم باشند چرا که با کوچکترین خبر منفی سیاسی دیگر نگران روند بازار نیستند اما به هر حال معتقدیم در آرامش فعلی سیاسی ایجاد شده ما سناریوی اول را پیش خواهیم برد و احتمالاً بعد از کمی عرضه و خرید و فروش و دست به دست شدن بازار دوباره با اخبار خوب مواجه شده و در بستر آرامش سیاسی مسیر اعداد و اهداف بالاتری را طی میکند و یک نکته تکمیلی مهم این میان برای سهامداران وجود دارد و آن هم این است که در این مقطع فرصت محدودی به شما داده میشود تا دوباره با بازنگری در پورتفو ها فرصتهای خرید و فروش را تجربه کنید
معنی این حرف و جمله این است که مقطع کوتاه دست به دست شدن و عرضه فعلی فرصت خوبی برای جریان پولهای بیرون بازار و حتی جریان پول داخل بازار است که با دقت و تحلیل دقیقتری نسبت به انتخاب سهم عمل کنند ممکن است مقطع رشد بعدی مقطع قفلی به این شکل نباشد و برخی سهمها با سرعت بیشتر و برخی با سرعت کمتری رشد کنند پس مقطع فعلی مقطع مهمی برای این تغییرات و جابجایی در پرتفوی است تا موج جدید حرکت بازار همچنان در اوج بمانیدو مسیر جلوتری از شاخص و عامه بازار را تجربه کنید در این مسیر نشستن پای بررسی سهمها و تحلیل آنها و همچنین گزارشهای کدال میتواند کمک حال بزرگی برای تصمیمسازی و تصمیم گیری باشد .
به همین دلیل در جمعبندی مطلب و موارد بالا باید عنوان کرد که در مقطع پیش رو دوباره نقش اخبار نقش حیاتی و مهمی را ایفا خواهند کرد و میتوانند در تعیین مسیر بازار بسیار مهم و حیاتی باشند اخبار سیاسی که همیشه در این مدت جای خود را داشته بحثمان روی خبرهای اقتصادی و صنایع و بازار و همچنین اخبار کدال است که میتواند در روند بازار بسیار حساس و تاثیرگذار باشد مثلاً تصور کنید در نقطه حساس پیش رو اخبار جدیدی از خودروییها بیاید چه منفی و چه مثبت آن میتواند تحول شگرفی در آن نقطه عطف حساس بازار داشته باشد . خبراخیر وبصادر یا سنگ آهن یا نیما و … اخباری در تعیین کننده بودن همین مسیر است …
و بازهم در تاکید موکد میگوییم که همه حرف های بالا دربستر یک ارامش سیاسی تعریف می شود در فضای پر تنش احتمالی جایی برای عرض اندام این جریان پول نمیماند …
و اما حرف آخر صحبتی بود که روزهای قبل مطرح شده بود و قرار بود امروز در مورد آن صحبت کنیم و آن هم بحث مهم عرصههای اولیه در بازار است یک نکته را قبل از شروع بحث در ذهن داشته باشید ما بارها و بارها اینجا نوشتهایم که اگر قرار است جریان پول ،حاکمیت و دولت ، بازار سرمایه و سهامداران در یک بازی برنده برنده قرار گیرند و این بازی ادامه داشته باشد باید نفع همه طرفین در آن دیده شود . باید سهامدار سود کند ، اقتصاد منفعت ببرد ، مردم همینطور و حاکمیت هم از این جریان راضی باشد این تنها مدلی است که ادامه خواهد داشت و تکرار میشود و یک جریان عاقل و خردمند آن را پیش میبرد باقی مدل ها ماندگار نیست …
بارها و بارها مدعی این موضوع بودهایم که بازار سرمایه تنها محلی است که میتواند این مدل بازی برد برد و برنده برنده را برای همه بازیگران آن فراهم آورد و اتفاقاً اعتقاد داریم عرضه های اولیه و عرضه سهام پروژه و مواردی شبیه این دقیقاً پیشبرد مدل بازی برنده برنده است پس اهالی بازار هم بهتر است با نگاه کوچک و تحلیلهای دم دستی و با ذهن محدود و باریک خود ماجرا را قضاوت نکرده و با دید کلانتری به این ماجرا نگاه کنند… بی تعارف زمین بازار سرمایه اگر نتواند وظیفه اصلی خود که تجهیز سرمایهها و تامین منابع مالی و جذب جریان نقدینگی از مردم را ایفا کند خیلی زود کارکرد خود را از دست داده و کنار میرود. در همه جای دنیا کارکرد اصلی بازار همین است یعنی جریان نقدینگی و پول در بازاری بتواند بستر درست برایش فراهم شود و آن طرف پروژهها و شرکتهایی که به آن نیاز دارند از این جریان پول استفاده نمایند که هم کار اقتصادی انجام شده و هم به نوعی نقدینگی به سمت و مسیر درست خود هدایت و کنترل شود و بازار ثانویه هم پیش برود …
در نگاه دوم و بازاری تر معتقدیم عرضه های اولیه همان نقش معروف نخ اول سیگار را دارند و شاید تاکید میکنیم شاید ! در مقطع فعلی بتوانند زمینه آشتی جریان پول با بازار را برقرار سازند به هر حال ما برای ادامهدار بودن این مسیر رشد نیاز به جریان پول قوی داریم و فراموش نکنید که همین چند وقت پیش ثبت نام لاتاری خودرو نزدیک به 100 همت پول سرگردان مردم را درگیر خود میکرد پس آن طرف سیل نقدینگی وجود دارد باید جذابیتهای ویژه را این طرف ببیند و لمس کند البته که یک بار به بدترین شکل ممکن این جریان پول در بازار سرمایه سرکوب شده و حالا باید با شکل درست با اوبرخورد کرد
از همین روست که ما هم معتقدیم اتفاقاً عرضه های اولیه باید منظم درست و به شکل دقیق و حرفهای در بازار آغاز شود اتفاقاً معتقدیم این آغاز میتواند کمک بزرگ و شایانی به بازار نماید البته شاید برخی پروژه بازها و کسانی که به رفتارهای غیر عادی در بازار عادت کردهاند از این عرضه ها ناراضی باشند چرا که به هر حال تمرکز جریان پول را گسترش میدهد اما به یک نکته دقت کنید اگر قرار است این زمین بازی برای مدت طولانی زمین بازی جذب جریان پول باشد و به نوعی به حاکمیت اثبات کند که تا به امروز مسیر غلطی را میرفته و میتواند اینجا مسیر درست کسب ثروت و بسیاری از کسری های خود را پیدا کند باید چراغ سبز را از مدل این عرضه های اولیه اثبات نماید تا گامهای بعدی برداشته شود . به خصوص عرضه سهام پروژه ها نظیر انچه در شگستر رخ داد !
اما این بازی یک روی دیگر هم دارد به واقع سازمان بورس و بورسها به عنوان متولی این ماجرا باید مراقب باشند که تجربیات تلخ قبلی تکرار نشود ما تجربههای بد و عرضه اولیه ناموفق در بازار کم نداشتیم کسانی که در این مقطع خاص عرضه اولیه در بازار را دارند فرصت بینظیر در اختیار آنها قرار داده میشود ! تامین مالی صفر را دارند و هم دارایی آنها در این شرایط خاص روی تابلوی بازار پرایس میشود ثروت بالایی برای آنها در روز عرضه ایجاد خواهد شد و این امتیازات مواردی است که نباید به آسانی در اختیار هر کسی قرار داده شود تا عرضه اولیه ناموفقی را در بازار رقم بزند… آنها وقتی وارد این وادی میشوند باید قواعد و قوانین و عرف این زمین بازی را نیز بپذیرند در یک کلام دوران بزن در رویی در عرصههای اولیه نیز گذشته و نباید اتفاقات تلخ قبل تکرار شود قیمتهای جذاب عدم خروج سهامدار عمده از سهم استفاده درست از جریان پول آزاد شده و بازگشت بخشی از آن به بازار همه و همه مواردی است که باید رعایت شود و از همه مهمتر این که او امروز از یک تامین مالی ۴۰ درصدی رها میشود و با هزینه صفر اینجا تامین مالی میکند حتماً باید این موضوع در عرضه اولیه لحاظ شود و با قیمت جذابی به بازار عرضه شود ما اینجا قرار نیست داراییهای گران دیگران را نقد شونده کنیم پس این سکه عرضه اولیه دو رو دارد روی اول قطعاً انجام و رخداد آن است و روی دوم نحوه و کیفیت و قیمت و مواردی از این دست است که وظیفه بورس هاست با جدیت پیش بگیرند …
بازهم تاکید میکنیم به نظر سازمان بورس به عنوان متولی و بورسها به عنوان مجری این کار باید همه جوره آن را پیش ببرند و یک توصیه اینکه عرضههای اولیه ابتدایی باید شرکتهایی باشند که جذابیت ویژه و بازی موثر و خوبی داشته و برهم زننده جریان بازار نباشند حجم معقول متوسطی داشته که به بازار آسیب نزنند حتماً قیمت آن باید نرمال و حتی ارزنده عرضه شود همه اینها برای این است که این ویترین جذابتر و زیباتر به نظر رسیده و جریان پول از بیرون آرام آرام تشویق به حضور در بازار شود …
از همین رو بورسها کار بسیار سخت و دشواری را دارند و بهتر است در شروع کار بهترین و کاملترین و مناسبترین شرکتها راهی عرضه اولیه در بازار شوند و قطعاً اگر این موضوع با شکست روبرو شود تجربه تلخ و بدی برای دفعات بعد خواهد بود و بالعکس رشد و پیروزی این پروژه میتواند سرآغاز اتفاقات خوبی برای بازار شود …
افت سرعت خودرویی ها
در نمادهای خودرویی شاهد فشار عرضه ها بودیم به طوری که سهام خودرویی با روند متعادل همراه و صفوف خریدشان از دست رفت
در ایران خودرو بیش از 1 میلیارد سهم عرضه شد ایران خودروییکه در انتظار خبر نهایی از افزایش نرخ 30 درصدی محصولاتش یا عرضه در بورس کالا می باشد خودرو هدف 280 تومانی دارد و فردا به نظر می رسد جدال سختی با توجه به عرضه های امروز با سطوح 280 تومان خواهد داشت
زامیاد هم در قیمت های بالای 400 تومان متعادل شد سهم افزایش سرمایه خوبی از سود انباشته دارد این سهم شرایط بنیادی خوبی هم داشته و با توان سود سازی بالایی همراه می باشد این خودرویی بعد از افزایش سرمایه هم به نظر می رسد روند مثبت خود را ادامه دهد و جز سهامی است که شرکت در افزایش سرمایه سهم جذاب است
خساپا هم در سطوح بالای 240 تومان عرضه های سنگینی شده و متعادل شد این سهم به نظر می رسد وضعیت خوبی داشته و رشد قیمتی مناسبی را در پیش بگیرد سایپایی که تا قیمت های 260 تومان هم جای رشد دارد اما عرضه های امروز تبدیل به سرعت گیری در مسیر صعود این سهم شد
جرقه وبصادر
در نمادهای بانکی ترمز رشد قیمتی سهام این گروه کشیده شد عرضه های امروز باعث توقف روند صعودی در بانک ها شد
در بانک پارسیان سهم تا صف فروش هم عقب نشینی کرد به نظر می رسد فعلا بازار چندان به این سهم اعتقاد ندارد و فشار فروش بالایی را تجربه می کند سهمی با مقاومت قوی240 تومانی و حمایت های 220 و 200 تومانی که همچنان فروش سهام اپال در کنار سود تسعیر ارز دو تحول مهم در این سهم می باشند
در این گروه بانک ملت را باید زیر نظر داشت با این چشم انداز دلار نیمایی و تراز ارزی 5 میلیارد دلاری سود تسعیر ارز بالایی در پایان سال شناسایی خواهد شد به نظر می رسد بانک به مانند سال قبل و حتی بیشتر سود سازی داشته باشد بانک ملت در قیمت های 220 تومان حمایت قوی داشته و توان برگشت به سمت سطوح 245 الی 260 تومانی را دارا است
فعلا بانک سامان نتوانسته مقاومت خود را بشکند سهم زیر بار عرضه ها قرار گرفته بانک سامانی که مقاومت 220 تومانی داشته و کف حمایتی 200 تومانی دارد این سهم بانکی شرایط بنیادی خوبی دارد و توان رشد قیمتی میان مدتی را به واسطه تحولات بنیادی در گزارش 6 ماهه و سود تسعیر ارزی که در پیش دارد را خواهد داشت
برقی ها و تحولات اساسی
در نمادهای نیروگاهی و برقی خبر دریافت افزایش نرخ 60 درصدی و خبرهایی در خصوص تجدید ارزیابی در این گروه سبب شده تا سهام برقی با صف خرید خوبی همراه شوند
در بمولد با تحولات صورت گرفته تخمین سود 70 تا 80 تومانی زده می شود این سهم بلوک مدیریتش نیز در راه عرضه است سهمی که تا قیمت های 460 و سپس 520 تومان جای رشد دارد بمولدی که شرایط ایده ال بنیادی داشته و یکی از بالاترین تاثیرات مثبت را از افزایش نرخ خواهد گرفت
مپنا غول برقی بازار هم با صف خرید سنگینی همراه شد این سهم تا قیمت های 1250 تومان جای رشد دارد مقاومت قوی که اگر شکسته شود سطوح قیمتی 1450 الی 1600 تومان هم خواهد دید نکته مهم در این سهم در پیش بودن عرضه سرمایه گذاری نیروگاهی زیر مجموعه است که مارکت بالایی خواهد داشت
بجهرم هم رشد خوبی دارد سهم با صف خرید به سمت مقاومت 220 تومانی در حرکت است بجهرم وضعیت خوبی با این رشد قیمتی پیدا خواهد کرد این سهم تا سطوح قیمتی 240 الی 250 تومان هم هدف میان مدتی تر دارد و شنیده می شود تعدیلات خوبی در انتظاار سهم خواهد بود
یک بام و دو هوای ساختمانی ها
در نمادهای ساختمانی برخی سهام این گروه مثبت و برخی دیگر در روند اصلاحی و منفی و به عبارتی یک بام و دو هوا بودند
در ثالوند روند مثبت سهم ادامه داشت سهمی که جز بنیادی های گروه بوده اما مدت زیادی درجا زده بود حالا سهم توانسته از قیمت های 1600 تومان هم عبور کند و در مسیر رو به رشد خود به سمت سطوح قیمتی 1800 الی 2000 تومان خواهد رفت ثالوند شرایط فروش و سود سازی خوبی دارد
ثرود هم به پیشروی خود ادامه می دهد سهم یک افزایش سرمایه خوب در راه دارد نکته مهم دیگر در این سهم وضعیت سود سازی خوب است که در گزارشات سهم مشهود می باشد به نظر می رسد سهم در صورت عبور از مقاومت 1250 تومانی تا سطوح 1400 تومان جای نوسان مثبت داشته باشد
ثنوسا امروز منفی بود شرکت بالاخره پروژه ضفر را به پیمانکار واگذار کرد این پروژه به اتمام برسد سود و درامد خوبی برای ثنوسا به همراه خواهد داشت شنیده می شود به زودی یک شفاف سازی دیگر از ثنوسا در خصوص پروژه پردیس خواهیم داشت سهم اصلاح بالایی داشته و مستعد برگشت روند بسیار خوبی است
چهارگوشه بازار
در ونیرو سهم شایعاتی در خصوص افزایش سرمایه 1400 الی 1500 درصدی از تجدید ارزیابی دارد ارزش دو نیروگاه در اختیار این شرکت 21 الی 22 همت براورد می شود و نشان از توان بالای افزایش سرمایه شرکت دارد این سهم هم اینده خوبی داشته و رشد قیمتی بالایی دارد به خصوص اینکه امسال تخمین سود 1.5 الی 2 همتی از سهم زده می شود
در فولاد هرمزگان هم سهم با رشد قیمتی خوبی از سطوح 260 تومان عبور کرده و به سمت سطوح قیمتی 280 الی 300 تومان حرکت می کند وضعیت معاملاتیو رشد قیمیت شمش در بورس کالا و توجیه پذیر شدن صادرات شرکت سبب شده تا این سهم با اقبال خوبی همراه و وضعیت معاملاتی مثبتی داشته باشد
تاپیکو با رشد قیمتی به سمت سطوح 1450 تومانی می رود در گام بعدی سهم مهمان قیمت های 1600 تومان خواهد شد تاپیکوییکه رشد قیمت ارز سبب رشد سود سهام شرکت های بورسی و جهش سود پالایشگاه ستاره اش خواهد شد
در گروه حمل و نقل حسینا با توجه به افت قیمتی که داشته میتواند از گزینه های جذاب محسوب شود. البته سهم باتوجه به شفاف سازی اخیر در حوزه انبارداری کاهش درآمد تجربه خواهد کرد و حدود 200 میلیارد تومان از سالانه شرکت کسر خواهد شد. در نتیجه باید در انتظار 6 ماهه حسابرسی شرکت باشیم. با این وجود حسینا احتمالا امسال بالای 900 تومان سود به ازای هر سهم داشته باشد که با توجه به تقسیم سودهای بالای 70 درصد میتواند با دید بلند مدت همچنان گزینه جذابی باشد. سهم اگر با رشد قیمت مواجه شود میتوان سقف قبلی را به عنوان هدف قرار داد.
اهل ریسک در بازار نیستید سراغ پتروشیمی ها بروید زاگرس و شیراز را جالب می بینیم و در سوی دیگر در این گروه شبصیر مارون نوری بوعلی هم جذاب هستند و در کنار آنها می شود گزینه های کم ریسک تر را نیز بررسی کرد که مثلا پارسان یکی از انهاست به زودی 6800 ریال تقسیم میکند
فسبزوار در مهر ماه 831 میلیارد تومان فروش داشت و نسبت به میانگین 6 ماهه امسال رشد 7 درصدی در فروش ثبت کرد. شرکت در ابان آهن اسفنجی را با رقم خوبی به فروش میرساند. شرکت در بهار 340 و در تابستان 147 تومان سود داشت و با رفع مشکل قطعی برق و فروش های اخیر بورس کالا و نرخ ارز به نظر می توان شرایط بهتری را برای شرکت متصور بود که در صورت دیده شدن این بهبود شرایط در گزارش ماه های آتی، سهم میتواند به مدار توجهات بازگردد. احتمالا برای امسال حدود 900 تومان سود داشته باشد.از دید نموداری در صورت عبور از مقاومت 4300 تومان می تواند برای ورود مناسب باشد و تا 4700 تومان رشد کند.
خبهمن را هم با دید کمی بنیادی میتوان دید و در کنار آن در قطعاتی ها بازگشایی خکار و عرضه ختور هردو برای خرید جذاب هستند در قطعه سازی عا خمهر را زیرنظر بگیرید خرینگ را هم در نظر داشته باشید
تپکو را زیرنظر داشته باشید سهم داشت 2400 2450 ریال بعد از قرارداد اخیر باز میشد که محدود بازشد و صف بود چارتیست ها معتقدند روی سقف قبلی بود و درجا میزد و حالا گذر ازاین سقف یک حرکت جدید است از دید ما 2400 2450 ریال جایی است که کم کم یک فاز عرضه را خواهند داشتولی به نظر بازی را دوباره اغاز میکند او هم منتظر مجوز است
برخی خبرها حکایت از ان دارد که نرخ بهره مالکانه سنگ آهنی ها به واسطه تغییرات جدیدی که قرار است لحاظ شود 1.5% کم می شود و این عدد در حدود 12 تا15% در سود سنگ آهنی ها موثر است و سال بعد اثرات ات قوی تر خواهد بود . البته گویا شرط طرح و توسعه در ان لحظا شده است
در شکام در سوی دیگر این شرکت میخواهد یک ساختمان با کاربری اداری و تجاری به نشانی تهران خیابان مطهری را از طریق مزایده عمومی به بالاترین قیمت به فروش رساند که یک سود غیرعملیاتی خوب را شناسایی میکند به نظر در صورت عزضه خرید سهم بد نیست
توریل کمتر مورد توجه بود ولی باید زیرنظر باشد با این تلفیقی سهم 1100 1200 ریال سود تلفیقی دارد و قیمت هم این است و این میتواند سیگنال خوب و قوی برای سهم باشد به نظر توریل را کمی بیشتر و قوی تر زیرنظر داشته باشید
امروز اسیاتک سفت و محکم معامله میشد در گروه رایانه هم گزینه های خوب در بازار در صورت عرضه این دو هستند در گزارش توجیهی افزایش سرمایه اعداد عجیبی را ذکر کردند و به نظر بد نیست در صورت متعادل شدن بخشی از پرتفوی را در آسیاتک داشت زمزمه 2000 ریال سود را هم در شرکت میتوان دید و شرایط خاص و خوبی را دارد در این گروه های وب با دید نوسان و اسیاتک با دید بنیادی مورد توجه بازار است
صف رمپنا امروز کم عرضه بود و به واسطه عرضه اولیه زیرمجموعه هاست گویا اولین عرضه اولیه شرکت زیرمجموعه رمپناست و 190 همت ارزش گذاری شده و با قیمت 45 تا50% راهی بازار می شود و خبرخوبی برای رمپنا خواهد بود


