گزارش بازارامروزشنبه 19آبان 1403
سبز ترامپی !
ترامپ با آن موهای سرخ و نارنجی حالا با انتخاب خود سبزی بازار ما را رقم زده و حس درونی بازار این است که با حضور او ریسک های رویارویی و جنگ کاهش خواهد داشت و این پالس مهمی برای بازار است و همین موضوع باعث بروز خوش بینی های جدی در بدنه بازار و افزایش تمایل خرید شده است البته همه این موارد حس خوش بینی است و البته او هم آنطرف دنیا هنوز اظهار نظری نکرده … برخی معتقدند دوباره این حرکت ممکن است 3 روزه باشد به مانند قبل ولی امیدواریم این بار طلسم شکسته شود … برخی چارتیست ها معتقدند شاخص کل رفتار خاصی دارد و با این جو مثبت و قفل امروز احتمال حمله مجدد به سمت خط روند نزولی چند وقت اخیر در محدوده تقریبی 2100 را در دستور کاردارد و باید دید چه می شود… ولی امیدواریم خبرهای منفی به بازار نرسد و این محدوده با قدرت شکسته شود که شکسته شدن این سنگر یک رویداد بزرگ برای بازار است ولی ذکر چند نکته بسیار مهم است نکته اول این که به هیچ وجه نباید دوباره برای بازار سد و سنگرهای متوالی ترسیم کنیم بازار واقعا با انچه درواقعیت باید قرارداشته باشد خیلی فاصله دارد و البته این به معنی نیست که خوش بینانه و با عینک بیش از حد خوش بینی هم به فضا نگاه کرد چالش های ترامپ و نتانیاهو و ریسک های سیاسی در کل کم نیست بازار امروز انقدر خوب و خوشبینانه به ماجرا نگاه کرد که آدم لذت میبردو فکر میکرد همه چیز گل و بلبل شده و البته واقعا حسرت میخوریم که این نگاه همین چند روز پیش کجا بود و چطور ناگهان انقدر متحول شده است !!خداوکیلی بپذیرید که ما بورسی ها تحلیلگران سیاسی خوبی نیستیم !! بگذریم …
امروز شنبه بازار را در حالی آغاز کردیم که پس از واکنشهای خاص و صحبت ها و سخرانی ها به انتخاب ترامپ امروز بازار مثبت نسبتا قوی و البته رفتار مبتنی بر عقلانیت بیشتری را احساس میکرد و از آن فضای هیجان زده کمی فاصله گرفته بود . امروز 2 همت پول پشت صف ها بود و برخی آن را جو ناشی از خوش بینی و برخی یک واقعیت بازار میدانند . صد البته که بازار از هر نظر ارزنده است ! حقیقت امر این است که سوال بسیار این است چرا بازار در شرایط انتخاب ترامپ درجو مثبتی گرفته قبل از هر چیز چند نکته را بیان کنیم بازار از نظر بنیادی و با توجه به افت قیمت و قرار گرفتن در نقاط حداقلی طی چند سال گذشته ریسک آنچنانی را ندارد و تنها مانع حرکت او طی این مدت ریسکهای سیاسی و رویارویی نظامی بود که باعث چنین بحرانی شده بود حال با آرامتر شدن فضا و برطرف شدن این ریسک ( فعلا همه ار روی ظاهر ماجرا این قضاوت را دارند ) چشم انداز بازار نیز بهبود مییابد . بازار بعد از ترامپ از نظر سیاسی انتظار صلح و عدم حمله را داشته و بسیاری از کسانی که امروز دید خوبی به بازار دارند اوضاع هفتهها و ماههای آتی را با وجود ترامپ خوشبینانه میبینند او را ترامپ دیگر میبینند و البته این طرف را نگاه نمیکنند که ما همان افراد سابق هستیم اما در مجموع هر تغییری که این دیدگاه را به هم بزند و بازی را چه در سمت نظامی چه سیاسی تحت تاثیر قرار دهد به سرعت و با بیش واکنشی بالا اثر خود را در بازار خواهد گذاشت .ولی نه ان حس بدبینی به شرایط را دوست داشتیم و نه این حس خوش بینی مفرط ! در هر دو شکلش هیجان زده رفتار میکنیم !!
اما فارغ از همه چیزو با توجه به رفتار گذشته و خوش بینی به آینده … مهمترین توصیه ما به خصوص برای این دوره دو ماهه پیش رو این است که نه خوشبین بیش از حد باشیم و رفتار غیر عادی و نه بدبین مفرط و ادامه مسیر قبلی اگر تا پیش از این جنبه احتیاط را ۵ در نظر گرفته بودید حالا باید آن را 10 در نظر بگیرید و با احتیاط بیشتری در بازار گام بردارید سرعت تغییر و تحولات با وجود دیوانهای مثل ترامپ میتواند ناگهان آنقدر عجیب و غیرمنطقی باشد که فرصت واکنش را از بازار بگیرد از همین رو که معتقدیم بازار را باید با احتیاط دنبال کرد و البته در این موضوع شک نداریم که تحولات بنیادی بازار همه و همه نشان دهنده این است که در بهترین قیمتها و شرایط خوب بنیادی قرار داریم و به این موضوع نیز معتقد هستیم که این اتفاقات تلخ پیش خور شده ولی اندکی چاشنی احتیاط بد نیست …
با این مقدمه و توصیف رفتار خاص بازار امروز و احتمالاً این هفته به سراغ روال معمول شنبهها میرویم که مهم ترین اخبار این هفته را مرور میکند به نظر مهمترین اخباری که این هفته در انتظار ما خواهد بود همچنان کنشها و پس لرزههای انتخاب ترامپ است که خود را در اظهار نظرها و اتفاقات پیش رو نشان میدهد و البته دماسنجی برای مسیر سیاسی بازار است در خبرهای سیاسی داخلی نیز اظهار نظر مقامات داخلی در مورد وعده صادق ۳ و جنگ پیش رو و اظهار نظر پزشکیان در مورد انتخاب ترامپ میتواند حائز اهمیت باشد در خبرهای اقتصادی نرخ ارز خبرهای بازار توافقی و رویدادهای خاص خودرو و بورس کالا از مهمترین اتفاقات و اخبار هستند و به طور کلی بودجه و خبرهای اقتصادی این هفته پرخبر ظاهر خواهند شد در خبرهای بورسی نیز انتشار گزارش حسابرسی شده و ۶ ماهه شرکتها و همچنین گزارش شرکتهایی که سال مالی متفاوتی دارند و گزارش شرکتهای زیر مجموعه از مهمترین رویدادهاست .
طی روزهای آتی به سناریوهای اقتصادی و سیاسی و بورسی بعد ترامپ میپردازیم که البته برای بازار ما سناریوی اقتصادی آن مهمتر است که چه بلایی بر سر بازار و اقتصاد بعد از ترامپ میآید اما اگر بخواهیم کمی خوشبینانه طبقه بندی کنیم باید بیان داشت که سه سناریوی خاص پیش روی ترامپ و ما وجود دارد و بر اساس این سه مدل رفتار بازار نیز متفاوت خواهد بود سناریوی اول این است که او سر عقل آمده و ما هم کمی آدم سابق نیستیم و مینشینیم و مستقیم یا غیر مستقیم در قالب ۵ به اضافه یک یا هر عدد دیگری با واسطه و بیواسطه در قطر عمان یا هر جای دیگر توافق خواهیم کرد و بازار از این شرایط عبور کرده و یک جهش و پرش تمام عیار را تجربه میکند و مسیر متفاوتی در پیش میگیرد… حقیقت امر این سناریو کمی خوش خیالیست و بعید است اصلاً محقق شود ولی به نظر سناریوی دوری نیست و آرزو هم بر جوانان عیب نیست … سناریوی دیگر این است که روال قبل با شدت و سرعت بیشتری این بار نیز پیگیری میشود و ترامپ با تحت فشار قرار دادن ایران او را در تنگنای اقتصادی میبرد و دوباره تحریم ، دوباره فشار و دوباره مشکلات صنایع و فروش نفت و …. در نهایت گزینه سوم خدای نکرده تقابل و رویارویی نظامیست که البته قبح و ترس ان برای بازار تا حدودی ریخته و حتی تا حدودی این را هم پیش خور کردیم اما به هر حال طرف مقابل ما این بار ترامپ است !!! بسیاری برای این عقیدهاند که داستان تحریم روشن است و ترامپ آدمی نیست که بخواهد به سراغ جنگ برود ماجرای تحریم و تحت فشار قرار دادن ایران هم سابقه قبلی داشته اما در هر صورت فضای فعلی را فضای خاصی نمیبینیم که بخواهد تغییر ویژهای را ایجاد کند و فعلاً همه چشم انتظار اظهار نظرهای طرفین هستند تا فضا روشنتر شود برای روزهای بعد نکات جالبی در مورد اینکه خوب با فرض تحریمها و یا سناریوهای دیگر ما چه کاری میتوانیم بکنیم بازار در چه مسیری میرود صحبت خواهیم کرد …
در اخبار حول و حوش بازار نیز یک موضوع مهم وجود دارد که این روزها ذهن همه درگیر آن است و آن هم بحث بازار ارز توافقی ست که فرزین از آن یاد کرد به واقع اگر این اتفاق درست باشد و رخ بدهد ما شاهد یک نرخ نیمای جاری خواهیم بود که روی تابلو شاهد آن هستیم و خیلی تغییری نمیکند و یک نرخ دیگر در بازار توافقی به دست میآید که مبنای کار تجار و معاملات و واردات و صادرات است به نظر آنچه این نرخ پیش پای بازار خواهد گذاشت رویدادهای جالب و خاصی است که احتمالاً در صورت وقوع و انجام آن بازار یک جهش و واکنش متفاوت را خواهد داشت و باید دید چه شرکت هایی اجازه فروش دراین بازار را دارند …
اما امروز میخواستیم در مورد ترامپ بیشتر صحبت کنیم اما دیدیم به اندازه کافی داخل خودمان ترامپ داریم و بهتر است کمی در مورد این ترامپهای داخلی و موضوعات موثر در بازار حرف بزنیم … چند روز قبل در مورد خودرو و عرضه آن در بورس کالا صحبت کردیم بهتر است قبل از اینکه این گزارش را بخوانید یک بار دیگر آن مطالب آن روز را با خود مرور کنید و حالا سراغ مطلب امروز برویم …
در مورد موضوع خودرو میدانیم ولی واقعاً اگر کسی معتقد است که شرایط فعلی شرایط ایدهآلیست اصلاً با او بحث نکنید او کاملا خود را به کوچه علی چپ عجیبی زده است و بحث کردن با این دست از افراد هیچ فایدهای ندارد و البته ما هم خیلی کسی را ندیدیم که بگوید فضای فعلی فضای منطقی و خوبی برای صنعت خودروست فضایی که همه در آن ناراضی هستند مصرف کننده تولید کننده و دولت و فقط و فقط دلالان شاد و خوشحال پیش میروند
یک نظر واضح و روشن را نیز همین ابتدای کار بیان کنیم اگر کسی با علم به اینکه میداند فضای فعلی فضای زیانده و منفی برای گروه ذینفعان متعدد این بازار است اما حاضر به تغییر آن نیست هم به نظر در زمین دیگر افراد بازی میکند که امروز توضیح میدهیم … کسانی که با سیستم ورود خودرو به بورس کالا و یا افزایش نرخ آن و منطقی شدن و غیر دستوری شدن و رقابتی شدن نرخ خودرو مقابله میکند و میایستد از ۳ حال خارج نیستند یا اصولاً فهمی از علم اقتصاد نداشته و توهمات ذهنی خود را دنبال میکنند که اصلاً جایگاه آنها جایگاه وزارت و تصمیم گیری نیست که حضور این دانشمندان در دوره ان خدابیامرز به اندازه کافی کمر تولید و گردن اقتصاد را شکست … یا میدانند راه درست چیست و به آن اذعان دارند اما به محض نشستن روی صندلی اسیر جو پوپولیستی و عوام زدگی و تصمیمات غیر کارشناسی شدند تا برای جلوگیری از نارضایتیها چند صباحی بیشتر اینجا بنشینند یا خدایی نکرده اسیر بازیهای مافیای خودرو بوده که بار قبل خیلی دقیق و قشنگ کار را درآوردند و امروز هم سراغ تیم جدید آمدند …
بی تعارف تصمیمات و حرف های فعلی را از این سه حال خارج نمیبینیم مگر میشود واقعیتها را دید و کتمان کرد … یک نکته دیگر را نیز بیان کنیم هیچکس نمیگوید بورس کالا محل خوبی برای عرضه خودروست این را قبول داریم اما عزیزان شما ببینید در حال حاضر چه چیزی در اختیار دارید گزینه جایگزین بورس کالا سامانهای است که با ثبت نام لاتاری امریکا فرقی نمیکند و تقریباً بستر قرعه کشی و شانس را ترویج میدهد بورس کالا به واسطه ساختار عرضه و تقاضا میتواند به کشف قیمت درست و منطقی کالاها اعم از خودرو و یا هر چیز دیگری کمک کرده و مسیر بهتری را پیش بگیرد اگر شما راه حل و راه بهتری سراغ دارید بسم الله انجام بدهید اما سابقه و تجربه بورس کالا نشان داده که عرضه محصولات در بورس کالا دست دلالان را کوتاه و صدای آنها را بلند میکند بورس کالا موجب شفافیت است نرخ را منطقی میکند عرضه و تقاضا را سامان میبخشد و مهمتر از همه رانت موجود را از سمت دلال به سمت تولید کننده و مصرف کننده واقعی سوق میدهد . در سیمان هم همین بگیرو ببند ها بود و دلالان رها نمیکردند چه شد ؟! نتیجه را ببینید !
اگر وزیر معتقد است که جای خودرو در بورس کالا نیست بسیار خوب بگوید قرار است چه برنامهای داشته باشد اینکه نمیشود تصمیمات به این مهمی را این چنین اعلام کرد و بعد از ترس مواجه با نظرات تصمیمات را تغییر داد هیچ اشکالی هم ندارد اگر دولت قصد دارد خودروی ارزان به مردم بدهد دمش هم گرم اما از جیب سهامدار نباید این موضوع پرداخت شود و تازه این موضوع بیشتر به نفع دلال است تا مصرف کننده و تولید کننده … این را که همه قبول دارید ؟! سامانه ای که 90% افراد بعد از گرفتن خودرو آن را می فروختند حتی اسم لاتاری شبیه امریکا را هم نمیشد به او اطلاق کرد ! شما فقط برای توزیع رانت قرعه کشی کردید همین !
به هر حال موضوع عرضه خودرو در بورس کالا و به طور کلی صنعت خودرو یک آزمون مهم برای مواجهه دولت با بازار سرمایه و اقتصاد و صنعت است دولت تاکنون در چند حوزه کارنامه خوبی داشت و نمره قبولی گرفته در بودجه انصافاً نمره قبولی گرفت در نرخ ارز ناپلئونی پیش میرود در نرخ بهره کاملا مردود شده و حالا در صنعت خودرو و سایر صنایع نیز به نظر نمره مردودی به سراغ او میآید که در مجموع باعث میشود همه بگویند از دولت قبل کارنامه بهتری گرفته اما هنوز ضعیف و مردود است معدل او از آنچه بازار انتظارش را داشت بسیار پایینتر …منتظر میمانیم و ببنیم این مسیر عقلانیت کجای تصمیمات اتی این دولت است و چه کارنامه ای خواهد داشت …
پتروشیمی ها سوار بر امواج برگشتی
در نمادهای پتروشیمی شاهد برگشت روند سهام این گروه بودیم پتروشیمی هایی که وضعیت خوبی داشته و ادامه صعود دلار نیمایی و شرایط ارام سیاسی به رشد بیشتر سهام ان ها کمک خواهد کرد
اگر ماجرای بازار توافق ارزی در راه باشد و به زودی نرخ های ارز به انجا منتقل شود این یک اتفاق بزرگ برای پتروشیمی هاخواهد بود و به نظر میتواند شرایط خوبی را رقم بزند دراین گروه بیشترین اهرم برای سهم هایی نظیر شفن زاگرس شیراز است و هر 3 را در نظر دشته باشید شخارک هم خوب است ولی شاید سرعت شفن زاگرس بیشتر شود . در این گروه شبصیر نوری بی تعارف با دید بنیادی و بوعلی هم با دید کمی صبر گزینه های بی دردسر گروه هستند
زاگرس با صف خرید همراه شد سهمی که به نظر می رسد پس از نوسانات منفی و اصلاح مجددا قصد داشته باشد به سطوح 12000 الی 12500 تومان برگردد سهمی که شرایط بنیادی خوبی داشته بازار در صورت ادامه رشد قیمت دلار نیمایی به این سهم اقبال بالایی نشان می دهد
پتروشیمی کرمانشاه در سطوح بالای 2000 تومان با نوسانات مثبت خوبی همراه شده است سهم هدف 2200 تومانی دارد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شاهد رشد قیمت فروش محصولاتش است از طرف دیگر طرح توسعه شرکت نیز اگر افتتاح شود ظرفیت اوره کرماشا 2 برابر و سود سازی بالایی در انتظارش است
شپدیس به سطوح بالای 21 هزار تومان صعود کرد سهم رشد خوبی طی یکی دو ماه اخیر داشته و فعلا با کف قیمتی 20 هزار تومانی و مقاومت 22 هزار تومانی در نوسان است شپدیسی که انتظارهای بالایی برای سال مالی جدید خود هم از طریق رشد قیمت محصولات داخلی و هم صادراتی و هم دریافت مطالباتش ایجاد کرده است
اما ماجرای شپدیس و پارسان که برای اولین باراست به طور قاطع تر و دقیق تر این موارد اینجا بیان می شود . گویا در بین خبرها شنیده می شود تقسیم سود 3800 تومانی برای شپدیس دیده شده و این عدد کوچکی نیست عددی که اگر درست باشد یعنی شپدیس بالای 4100 4200 سود دارد که این عدد را محقق کرده است و تقسیم میکند از سوی دیگر شنیده می شود پارسان هم 27 همت حوالی 6800 6900 ریال تقسیم میکند و این یعنی سهم 706 707 تومان در پارسان سود دارد بین این دو پارسان را قوی ترو بهتر و خاص تر می بینیم و توصیه میکنیم خرید پارسان در دستور کار باشد ولی در کل وضعیت خوبی را در این گروه با این خبرها شاهدیم
بانک ها با دستان پر
در نمادهای بانکی شاهد روند مثبت قوی بودیم بانک ها امروز با دستان پر امده و در روند مثبت قرار گرفتند
ونوین پس از اصلاحی که داشت برگشت خوبی زد این سهم اهداف قیمتی 360 و 420 تومانی داشته و می تواند با توجه به شرایط فعلی بازار به این سطوح قیمتی برسد ونوینی که شایعات خوبی در خصوص سود سازی امسال داشته و به نظر می رسد همچنان توان رسیدن به سود 150 الی 160 تومانی را داشته باشد
وبصادر که تا قیمت های 145 تومان اصللاح کرده بود بالاخره جو مثبت بازار به سمت این سهم رفته و شاهد صف خریدش بودیم اهداف قیمتی 160 و 200 تومانی در انتظار این سهم است وبصادری که شرایط خوبی داشته و افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی مهمترین رویداد این سهم محسوب می شود
سامان هم با صف خرید به سمت قیمت های 200 تومانی می رود سامان شرایط ایده الی دارد و شنیده می شود امسال سود سازی خوبی خواهد داشت این سهم تا قیمت های بالاتر هم جای رشد دارد به خصوص اینکه یک افزایش سرمایه جذاب هم در پیش بوده و در انتظار صدور مجوز افزایش سرمایه است
وپارس یک شفاف سازی قاطع گذاشت و تاکید کرد بلوک اپال قطعی شد و حالا مسیر جدیدی برای بانک آغاز شده است . حدود 3000 ریال همین امسال از این محل سود شناسایی میکند و 4هزار میلیارد تومان هم از محل سود در 1403 یعنی 3300 ریال سود احتمالی واگذاری فقط در وپارس است کل زیان های انباشته پوشش داده می شود و یک افزایش سرمایه 200% در راه است در سوی دیگر شنیده می شود 2 همت تقسیم سود خواهد داشت و البته عدد بالایی نیست .
جان دوباره پالایشی ها
در نمادهای پالایشی پس از افت و خیز بالا و اصلاح قیمتی شدید بالاخره سهام پالایشی هم جان تازه گرفته و با رشد قیمتی همراه شدند پالاشی ها این روزها شاهد رشد ارام و خوبی در کرک اسپرد های خود هستند. . به نظر پالایشی ها اگر در مسیر درست گزارش دهی باشند بهتر می شوند در این گروه شتران هم بد نیست در گزارش توجیهی افزایش سرمایه گفته امسال 400 ریال سال بعد 900 ریال سود اعلام خواهد کرد . به نظر با این شرایط بد نیست زیرنظر باشد شتران و شپنا هردو گزینه های خوب و جالبی در این گروه هستند
شپنا هم تا قیمت های 320 تومان رشد خواهد کرد سهمی که با شکست این سطوح تا قیمت های 360 تومان رشد خواهد کرد این سهم اصلاح قیمتی بالایی داشته است سهمی که اگر بتواند در نیمه دوم سال روند سود سازی خود را احیا کند باز می توان به یک موج صعوید میان مدتی از سهم خوشبین بود
شاوان فعلا قصد دارد در گام اول قیمت های 1600 تومانی را پس بگیرد این سهم شرایط بنیادی خوبی داشته و به شدت به رشد کرک اسپرد و رشد قیمت دلار نیمایی حساس است سهمی که شرایط بنیادی ایده الی دارد و رشد قیمتی میان مدتی سهم همچنان تا رسیدن به سطوح 1600 و در گام بعدی قیمت های 1800 تومانی ادامه خواهد داشت
شبندر هم در مسیر برگشت روند خوبی قرار دارد سهم تا قیمت های 720 تومان جای نوسانات مثبت را خواهد داشت شبندری که شنیده می شود سود سازی بالایی از بابت رشد قیمت دلار نیمایی در نیمه دوم سال خواهد داشت به نظر می رسد شبندر بهترین تاثیر را از رشد قیمت دلار نیمایی بگیرد
فولادی های سد شکن
در نمادهای فولادی شاهد روند مثبت قوی هستیم فولادی هایی که در بورس کالا غوغا به پا کرده اند حالا در مسیر رو به رشد قیمتی بسیار خوبی قرار گرفته اند
در فولاد مبارکه شاهد صف خرید و رشد قیمتی خوبی بودیم این سهم تلاش دارد تا به قیمت های 460 تومانی برسید فولادی که قیمت ورقش رو به رشد بوده و تقاضا با رشد قیمت دلار ازاد در این محصول در حال افزایش است به نظر می رسد فولاد با توجه به توان سود سازی 100 تومانی امسال خود بتواند روند میان مدتی صعودی خوبی بگیرد
در نماد فولاد کاوه هم شاهد رشد قیمتی خوبی هستیم نکته مهم اینکه قیمت فولاد کاوه 50 درصد کاهش داشته است از طرف دیگر قیمت محصولات شرکت به خصوص محموله های صادراتی رشد خوبی کرده و به نظر می رسد در نیمه دوم سال وضعیت بهتری از کاوه را شاهد باشیم کاوه به شدت به رشد دلار نیمایی حساس و سود سازی بالایی را خواهد داشت
هرمز هم با شکست قیمت های 260 تومانی به سمت سطوح 280 الی 300 تومان در حرکت است این سهم شرایط بنیادی خوبی دارد و به نظر می رسد با توجه به رشد قیمت شمش و افتتاح طرح توسعه شرکت در سال اینده بتواند با سود سازی بالایی همراه شود هرمز فعلا روند نوسانی مثبت خوبی دارد
سرمایه گذاری ها بر فراز شاخص
در نمادهای سرمایه گذاری هم رشد بسیار خوبی را شاهد بودیم بازاری سراسر سبز باعث شد تا سهام سرمایه گذاری هم با اقبال و رشد قیمتی خوبی همراه شود
در سرمایه گذاری خوارزمی روند رو به رشد قیمت سهام این شرکت در کنار بازگشایی عالی و جهش قیمتی 8 درصدی را شاهد بودیم خوارزمی از کف قیمتی 145 تومانی فاصله گرفته و به سمت سطوح 160 تومان می رود سهم خبرهای خوبی از معدن طلای خود تا سود سازی امسال دارد عواملی که به اقبال سهم کمک کرده است
وسپهر هم صف خرید شد سهمی که تا قیمت های 360 تومان بالا خواهد رفت این سهم کف قیمتی 320 تومانی داشته و واکنش خوبی به این سطوح نشان داد نکته مهم اینکه توسعه نیشکر سود امسال ئسپهر را متحول خواهد کرد و زمینه ساز رشد قیمتی سهم با دید میان مدت خواهد شد شنیده می شود امسال وسپهر به سود 80 تومانی خواهد رسید
شستا هم به صف خرید پیوست و به سمت قیمت های 96 تومانی حرکت می کند این سهم شرایط خوبی داشته و ارزش ان ای وی و سود سازی خوبی دارد وعده های خوبی در خصوص سود امسال در مجمع داده شده است که اگر به واقعیت برسد شستا می تواند به قیمت های اسمی برگردد
وبانک با کف قیمتی 520 تومانی و هدف 560 تومانی به نوسانات خود ادامه می دهد این سهم سرمایه گذاری هم شرایط خوبی داشته و امسال انتظار ها برای سود سازی بالا از سهم را خواهیم داشت وبانکی که شنیده می شود همچنان برنامه اصلاح پرتفو و فروش سهام شرکت های زیر مجموعه را دنبال می کند
چهارگوشه بازار
توکا فولاد یکی از ارزان ترین سهام بازار است سود شرکت های زیر مجموعه امسال هم می تواند به مانند سال قبل سود سازی بالایی را برای این سهم به همراه داشته باشد سهم پی بر ای فوروارد کانال 3 داشته که برای این سهم بسیار نازل است به نظر می رسد وتوکا تا قیمت های 350 الی 360 تومان جای رشد داشته باشد اما اهداف میان مدتی سهم بالاتر است
به نظر همچنان خبرهای خودرویی جذاب و خاص پیش می رود و میتواند جالب باشد در این گروه بورس کالا خبر ثانی و بعدی است در این گروه خبر اصلی تجدید است خبری که خودرو زودتر آن را گرفته و پیش می رود و بقیه پشت سراو هستند در این گروه خودرو با همین دید میخرند و این خبرخوبی برای خودرو به شمار می رود در خساپا نیز خبرهای بهبود وضعیت مالی شنیده می شود ولی در هر صورت نماد متوقف است در مورد خودرویی ها فکر میکنیم خبر قطعی شدن بلوک اپال و اثرات سود خوب در وپارس در نهایت روی خودرو خگستر هم اثار خوبی دارد
سبهان که در نیمه دوم سال شرایط فروش بهتری پیدا می کند با روند مثبت و صف خرید خوبی همراه شده است به نظر می رسد سبهان تا قیمت های 250 تومان پش برود سهمی که امسال براورد سود 50 تومانی و برای سال اینده سود 60 تومانی دارد این سهم تقسیم سود حداکثری هم داشته و با کف قیمتی 220 تومان و مقاومت 250 تومان فعلا نوسان دارد
بترانس صف خرید شد سهمی یکی از بهترین وضعیت های بنیادی را در سهام بازار دارد سهمی که از ناترازی های برق سود برده و شرایط بنیادی بسیار خوبی دارد این سهم برقی به واسطه افزایش نرخ از یک سو و تولید ترانس های با ولتاژ بالا و ترانس های صنعت فولاد توانسته در 6 ماهه به سود بالایی برسد و امسال شایعات سود 60 تومانی دارد
در گروه حمل و نقل یکی از بهترین گروه ها و گزینه ها را داشت و حگهر با این تعدیل قرارداد تازه نگاه ها را در بازار سمت خود اورده و میتواند جالب باشد در سوی دیگر با دید کمی صبر میشود سراغ یکی دیگر از گزینه های خاص این گروه یعنی حپارسا رفت که طی این چند روز اتی گزارش 12ماهه را منتشر می کند و روند او در بازار تغییر میکند به نظر حپارسا را هم در نظر داشته باشید . توریل دیگر سهمی بود که شرایط خوبی را داشته و میتواند جذاب باشد
حفاغرس دوباره امروز صف خرید بود نوسان عجیب و جالبی را میدهد و زیرنظر باید باشد
در بین سیمانی ها سهرمز با برآورد سود هر سهم بالای 700 تومان برای امسال یکی از گزینه های ارزنده صنعت سیمان محسوب می شود که در صورت تحقق این سود یکی از پایین ترین p/e های فوروارد را در این گروه خواهد داشت. این شرکت با سال مالی منتهی به آبان، مهر خوبی را پشت سر گذاشت و به لحاظ مقدار تولید و فروش به ترتیب 14 و 16 درصد رشد داشت. سود 700 تومانی به ازای هر سهم برای امسال شرکت مورد انتظار است و با توجه به اینکه از منظر قیمتی رشد قیمتی خیلی خوبی داشته و در قیمت های فعلی ریسک به ریوارد خرید جذابی ندارد، بهتر است صبر کرد و سهم را زیر نظر داشت تا پس از کمی اصلاح به عنوان گزینه میان مدت آن را بررسی کرد. یکی دیگر از سهم های خوب گروه ساوه است همیشه در بین گزینه های اصلی صنعت سیمان بوده و روند های کم ریسکی دارد. مساله قطعی گاز نزدیک است و باید این مساله را مدنظر داشت ولی با چشم انداز سود 110 تومانی و p/e آینده نگر 5 واحدی جذابیت های خاص خود را داد. بیش از یک سال اخیر را روی یک خط روند صعودی حرکت کرده است و در حال حاضر نزدیک این خط روند قرار دارد که و نکته دیگر اینکه روز چهارشنبه به میانگین متحرک 200 روزه واکنش مثبتی داشت و با تقاضا مواجه شد.
کحافظ در بین کاشی سازها 7 ماهه خوبی را سپری کرد و به عدد 1120 میلیارد تومانی رسیده که نسبت به مدت مشابه قبل با افزایش 17 درصدی مواجه شده است. سهم امسال احتمالا به سود 60 تومانی برسد که PE را به عدد 4 میرساند. حوالی 240 تومان را میتوان بازه حمایتی مهمی برای کحافظ مدنظر قرار داد.
غزر بعد از اصلاحی که داشته مورد توجه است غزر افزایش نرخ برخی از محصولات که در مجموع کمتر از 10 درصد کل میانگین نرخ فروش را گرفته است. در مهر 540 میلیارد تومان فروش داشت و نسبت به میانگین امسال رشد 15 درصدی نشان می دهد. در 6 ماهه به سود 14 تومانی رسیده و احتمالا تا پایان سال به 35 تومان سود برسد.اما سهم را به دید نوسانی می توان زیر نظر گرفت و از دید نموداری با در نظر گرفتن حد ضرر 147 تومان می توان با هدف قیمتی 190 و در گام بعد 200 تومان وارد سهم شد.
برقی ها هم با این خبرها جالب شده رئیس جمهور دستور داده موانع پیشروی سرمایهگذاران در تولید انرژیهای پاک و بهرهگیری از فناوریهای نوین در زمینه تولید برق رفع شود و تا قبل از رسیدن به پیک مصرف برق در ماههای آینده، هر گونه مجوزی که برای پیشرفت کار لازم است، به سرعت تهیه و در اختیار بخش خصوصی فعال در این زمینه قرار گیرد به نظر این خبرخوبی است ولی بیشتر فقط حرف است


