گزارش بازارامروز سه شنبه 16آبان 1403
سکوت بره ها !
سکوت بازار امروز سکوت عجیبی بود رمز آلود و خاص . سکوت بره هایی که در چنگال گرگ های سیاست گرفتار شده اند و هر لحظه اسیر هراس و ترس چنگ و دندان و دریده شدن انها هستند … سکوتی دلگیر که هر کسی اهالی بازار را دراین قفس میبیند اهی از ته دل کشیده و به حال ما غصه میخورد ! حال و هوای بازار امروز چیزی بین شدن و نشدن و رفتن و نرفتن بود بازاری که در حرکت خود تردید داشت و دو چالش اساسی و حیاتی را پیش روی خود میبیند چالش اول چالش انتخابات آمریکا و چالش دوم وعده صادق ۳ اولی خیلی طول نمیکشد و نهایت فردا یا پس فردا ماجرا روشن میشود اما با دومی مشکل بازار همچنان برقرار است از همین روست که فکر میکنیم انتظارات زیادی از بازار نباید داشت ولی نا مید هم نیستیم و شک نداریم این چالش ها موقت است اما به این دو چالش چالش سومی را هم ما اضافه میکنیم که این روزها دغدغه ذهنی ما شده و البته از دید ما موقت نیست . بارها گفتیم موشک های اقتصادی دولت ها از اسرائیل برای بازار بدترهستند …
در روزهای گذشته تمام دلخوشی ما این بود که اندک خرد و عقلانیتی حاکم و حکم فرما شده و در مسیر کاهش اختلاف نرخ ارز نیما و دلار آزاد گام برمیدارد به این دلخوش شده بودیم که کم خردی و نادانی برخی در اجرای نرخ سود 30% حداقل با موضوع نرخ نیما در حال جبران شدن است که این موضوع نیز چند وقتی است مسیر دانشمندان دولت قبل را طی میکند و به نظر ادامه این شرایط چشم انداز خوب و روشنی را نشان نمیدهد هرچند با دلار نیما ۵۰ تومانی هم باز شرکتها و قیمتهای فعلی جذاب است اما اختلاف این نرخ با دلار آزاد اختلاف عجیبیست … به هر حال بازار امروز نه بد بود و نه خوب ولی در عین کم حجمی شرایط منفی عجیب و غریبی نداشت
بازار را در حالی آغاز کردیم که حال و هوای بازار امروز نسبت به روز گذشته اندکی بهتر بود و شرایط تا حدودی هم تحت تاثیر یک رویداد خاص و ویژه قرار داشت یعنی انتخابات آمریکا چه بازار ما و چه کل بازارهای دنیا چشمشان به این رویداد دوخته شده تا نتیجهاش را برای بازار ببینند و بررسی کنند و امروز هم یکی از آن روزهای خاص و ویژه بود که خریداران و فروشندگان تحت تاثیر این اتفاق و رویداد در بازار قرار داشتند . آنچه شرایط بازار ما را کمی متفاوتتر میکرد این بود که ریسکهای جنگ هنوز روی سر بازار است و البته دیشب هم برای لحظاتی دوباره ترس اتفاقات خاص وجود بازار را پر کرده بود اما در هر صورت فضای فعلی بازار فضای متفاوت و خاصی است که احتمالاً میتواند مسیر خاصی را برای سهامداران رقم بزند . نمیتوانیم با قطعیت بگوییم بازار در نقطه صفر و یکی قرار گرفته و فردا نتیجه انتخابات نتیجه حرکت کوتاه مدت و میان مدت بازار را مشخص میکند اما در هر صورت چشم بازار به آن تغییر و تحولات است و چه بخواهیم و چه نخواهیم نسبت به آن واکنش خواهد داشت .
واکنشی که احتمالاً در صورت پیروزی ترامپ یک واکنش هیجانی اولیه منفی و در صورت پیروزی هریس یک واکنش اولیه مثبت خواهد بود و البته بر هیچکس پوشیده نیست که تحولات بلند مدتی بازار ارز روی این موضوع موثر خواهد بود و حرف دیروز ما نیز همین است که اگر ترامپ شود به نظر بازار ارز دیگر خیلی تن به افت نخواهد داد و این نکته مهم بازار خواهد بود و البته ممکن است هیجان ارز محرکی برای بازار سرمایه شود اما شک نکنید آمدن ترامپ بیش از آنکه بازار سرمایه و بورس را خوشحال کند دلالان و سفته بازان و دلار محوریها را خوشحال خواهد کرد … و در نهایت با آمدن هریس چیزی تغییر نکرده و همین فضای فعلی را احتمالاً برای بازار ادامه خواهیم داد در هر صورت فردا که بازار باز شود و ایط متفاوتتر باشد میتوان با قطعیت بیشتری صحبت کرد اما در هر صورت باز هم این احتمال وجود دارد که همه چیز در دقایق پایانی روشن شود حتماً به یاد دارید که ۴ سال قبل واکنش بازار ابتدا با آمدن ترامپ بسته شد و مثبت بود و بعد که خبر رسید بایدن رئیس جمهور است دوباره فاز فروش گرفت
پس اگر واقعاً میخواهی با این جریان معامله انجام دهید به نظر فردا را نیز صبر کنید و حتی کمی صبر کنید تا تحولات زدن نزدنها نیز روشن شود چرا که بسیاری بر این عقیدهاند احتمال واکنش زیاد و احتمالاً ایران نیز جبران کننده رویدادها خواهد بود
اما امروز در گزارش بازار به یک نکته اشاره میکنیم که فقط و فقط یک احتمال است اما میتواند احتمال قوی و مهمی باشد و آن هم این است که تمام این داستانها و بازیها و جنگها و صلحها بعد از انتخابات آمریکا شکل آرامتری به خود گرفته و فضا به سمت صلح و گفتگوی بیشتر پیش برود این چیزیست که همه امیدواریم رخ بدهد و آرزوی همه است و البته ممکن است احتمال وقوع بالایی را نیز شاهد باشد .
اما برای گزارش بازار امروز روی چند نکته تاکید میکنیم که طی این چند روز اتفاق افتاد به نظر بازار باید نگاه ویژهتری به آن داشته باشد اول از همه تحولات بنیادی است که طی این مدت ما تقریباً هر روز به آن تاکید کردیم و هر روز سعی کردیم نکته قوی و مهم بنیادی بازار را یادآوری کرده و آن را بیان کنیم که چه آثاری در بازار داشته و چقدر میتواند مهم و موثر باشد امروز در ادامه صحبتهای اثرات دلاری به نکتهای میپردازیم که در واقع بیان میکند ما طی سه هفته آتی با یک سلسله رویداد و اتفاق مواجه خواهیم بود که باز هم محوریت کدال را یدک میکشد و میتواند چهره بازار و یا برخی سهمها را کمی تغییر دهد یک نکته را فراموش نکنید هر وقت این حرف را میزنیم برخی دوستان مدام گلایه میکنند که فلانی دلت خودش است کد چه آلی !باشد اشکالی ندارد بگذارید این دلخوشی کدال و صورت های مالی برای ما بماند وشما ایلت ها را سرخ و ابی کنید … اما اگر به نظر به حداقل ۲۰ تا ۳۰ سهم بازار و یا ۵۰ سهم خاص بازار نگاه کنید میبینید که نه تنها در این تونل وحشت اخیر بازدهی منفی نداشتند که توانستند وضعیت مثبتی را به ثبت برسانند و این دقیقاً نتیجه کدال بوده و رویدادی بوده که کدال آن را پیش برده چه بسیار سهمهایی که حتی در این مدت بازدهی مثبتی را ثبت کردند و فضای قوی را رقم زدند اما در 3 هفته آتی کدال چه موضوعی را برای ما پیش میبرد و ما باید در انتظار چه باشیم ؟!
اولین و از دید ما مهمترین اتفاق گزارش ماهانه شرکتها در آبان است که قطعی گاز و برق نداشته افزایش نرخ ارز در آن لحاظ شده و تا حدودی شرایط خوبی را میتواند به ارمغان بیارد و تحولات بورس کالا نیز در آن دیده شده است این گزارشها در کنار گزارشهای خوب مهر قاعدتاً میتواند فضای روزهای ابتدای آذر بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد و جو بنیادی را بهتر نماید .
رویداد دوم انتشار گزارشهای مالی و ۱۲ ماهه برخی شرکتهاست که سال مالی آنها به پایان رسیده و کم کم خود را برای مجامع آماده میکنند و این شرکتها نیز عموماً بر کلیت بازار اثرات مثبتی میتوانند داشته باشند و نکته سوم این ماجرا که بسیار ریز و البته بسیار مهم است انتشار گزارشهای تلفیقی و شش ماهه زیر مجموعه برخی شرکتهاست که میتواند شکل و شمایل آنها را با فضای فعلی کمی متمایزتر کند شک نکنید اگر این اتفاقات و رویدادها منجر به فشردهتر شدن فنر بازار شود هم انگیزههای جریان پول برای ورود به بازار را بیشتر میکند و هم قابلیت برگشت و رشد بعدی بازار را بالا میبرد و در نهایت در بررسی این بخش شاید شما که این گزارش رو میخوانید بخندید اما از دید ما این موارد موارد موثر مهمی برای تصمیم گیری در بازار و انتخاب سهم است البته برخیها هم همچنان دوست دارند تحولات سیاسی و مواردی نظیر جنگ را دنبال کنند ولی فراموش نکنید به محض فروکش کردن غبار جنگ و رویدادهای نظامی جریان پول به دنبال مامن و جایگاهی برای حضور خواهد گشت که فکر میکنیم در آن موقع اهمیت این اتفاقات دوچندان خواهد شد
در ادامه این موضوع دیروز یکی از تحلیلگران و البته در کنار یکی از مدیران ارشد بازار روی این موضوع تاکید میکرد که با استناد به همه این موارد و اخبار و اتفاقاتی که در جریان قرار داشت پیش بینی میکرد تب جنگ نمیتواند ادامه پیدا کند و احتمالاً با فروکش کردن آن زمستان گرمی برای بازار رقم میخورد امیدواریم این پیش بینی ما شبیه زمستان سخت برخی دانشمندان دولت قبل نشود و روسفید باشیم …
و نکته آخر طی چند روز گذشته دو اظهار نظر جالب را از دو بزرگوار شنیدیم اولی جراح و استاد پزشکیان بود که پشت تریبون تاکید میکرد آقا جنگ امروز جنگ اقتصادی است جنگ نظامی نیست اتفاقا شاید به عقیده بسیاری ما جنگ نظامی را برده باشیم و قدرت خود را به رخ کشیده باشیم که اصلاً تحلیل در این مورد هم کار ما نیست اما قطعاً طی این مدت جنگ اقتصادی را باختهاید طرف مقابل با کوچکترین حرکت خود ارزش پول ملی شما را کاهش داده و نظام اقتصادی شما را به هم ریخته بازار سرمایه شما را میلیاردها دلار تنزل داده است اعتماد عمومی را از اقتصاد سلب کرده و نقدینگی را روانه بازارهای دلالی کرده بله دکتر جان قطعاً شما جنگ اقتصادی را باختهاید و به نظر آن چیزی که مهم است این است که به فکر پیروزی و حداقل ادای پیروزی در این بازار باشید
و اظهار نظر دوم برای صیاد بازارها استاد صیدی بود که دیروز تاکید میکرد آقا چرا انقدر هیجان زدهاید ما جنگ داشتیم آن روزها هم سپری شده جو زده عمل نکنید آن روزها هم سپری شده و امروز هم سپری می شود … باشد قبول ! اما حداقل کاری کنید به اندازه نخ بخیه ته جیب سهامداران باقی مانده باشد واقعا دایی جان از شما ممنونیم که انقدر پیگیر وضعیت سهامدارانید …
اما در مورد جو زدگی اتفاقاً معتقدیم این موضوع اشاره درستی بود که نهادهای مالی ما باید کمی فضای وزن دادن بیش از حد منفی به اتفاقات را کنار گذاشته و با دیده بهتری این موضوع را نگاه کنند حداقل وزن تهدید را بالا ببرند اما وقتی همه فقط تماشاچی و سخنران ماجرا هستند هیچ چیزی درست نمی شود . به نظر یک حبل المتین گیسی باید وجود داشته باشد که بقیه به او چنگ بزنند و دل و جرات پیدا کنند وقتی سازمان بورس این مقدار بیخیالی را در سخنان خود دارد تکلیف باقی روشن است بهتر است سازمان بورس کمی با همدل کردن و بسیج کردن حقوقیها و کسانی که میتوانند قابلیت تغییر در بازار را داشته باشند و انگیزههای لازم برای خرید در بازار را دارند همراه شده و یک نیروی قوی پیشران برای بازار ایجاد کنند چیزی که در سالهای قبل به طور متوالی در بحرانها ایجاد میشد و شکل میگرفت اما در حال حاضر از آن شکل و قیافه فقط کاریکاتوری باقی مانده و ادای برگزاری جلسات … بگذریم …
دست حمایت بر سر خودرویی ها
در نمادهای خودرویی شاهد حمایت نسبی بازار از خودرویی ها بودیم سهامی که گزارشات بهتری داده و زیان هایشان کمتر شده و امید به عرضه مجدد خودرو در بورس کالا دارند
ایران خودرو تا استانه صف خرید حمایت و توانست خود را در سطوح 220 تومان تثبیت کند این سهم فعلا خطری تهدیدش نمی کند اما اگر شرایط مناسب و متعادل شود روند مثبت را تا سطوح 240 و سپس 260 تومان در پیش خواهد گرفت
خساپا هم نشانه های خوبی از تحولات فروش و کاهش زیان داشته است سهمی که به نظر می رسد تا قیمت های 200 تومان به عنوان کف افت اما همچنان روند نوسانی را بین سطوح قیمتی 200 الی 220 تومان داد سایپا شرایط خوبی برای رشد و احیا دارد و در انتظار فعال شدن یک محرک قیمتی می باشد
خبهمن سطوح 140 تومان را از دست داده است انتظار صورت های مالی تلفیقی خاصی از سهم رفته و به نظر می رسد سود خوبی محقق شده باشد خبهمن افت زیادی داشته و به قیمت های بسیار نازلی رسیده و می تواند با برگشت روند همراه شود
بانک ها زیر فشار مضاعف
در نمادهای بانکی همچنان شاهد فشار سختی بر سهام این گروه هستیم و عرضه ها بالا می باشد این گروه مستعد برگشت روند است
وپارس روند مثبت خود را حفظ کرد سهم در استانه قیمت های حساس 200 تومان قرار دارد بازار همچنان در انتظار شفاف سازی در خصوص فروش سهام اپال است مهلت عقد قرارداد فروش یک ماهه و تا 17 ماه جاری بوده و به نظر می رسد به زودی تکلیف روند این سهم با شفاف سازی و میزان سود حاصله مشخص شود
بانک سامان در کانال قیمتی 180 تومانی متعادل شد سهم از نظر عملیاتی در شرایط خوبی دارد به زودی افزایش سرمایه جذابی را از سود انباشته اجرایی خواهد کرد از سوی دیگر سهم تراز ارزی خوبی داشته و با رشد قیمت دلار نیمایی پتانسیل تسعیر ارز مناسبی هم دارد سامان با کف قیمتی 180 و سقف 200 الی 220 تومان نوسانات خوبی می دهد
بانک ملت امروز شرایط خوبی داشت سهم حمایت شده و به قیمت های بالای 200 تومان برگشت زد این سهم تا قیمت های 220 تومان به شرط ادامه حمایت ها جای صعود دارد رشد قیمت دلار نیمایی توان تسعیر ارز بالایی را برای این بانک در سال جاری فراهم می کند
تحولات فولادی ها در بورس کالا
این روزها شاهد رشد قیمتی و رقابت برسر محصولات فولادی با روند صعودی دلار نیمایی هستیم به نظر می رسد با ادامه رشد دلار نیمایی شرایط فولادی تحولات بهتری داشته باشد
فولاد مبارکه با نوسانات مثبت در استانه مقاومت 420 تومانی قرار گرفته است سهم شرایط خوبی دارد و با سود سازی بالایی همراه می باشد این سهم فولاد ساز تا قیمت های 460تومان هم جای صعود داشته و این روزها قیمت ورق تولیدی شرکت در راستای رشد قیمت دلار ازاد با رشد خوبی همراه شده است
فخوز روند عکس دارد همچنان در حال افت قیمتی و اصلاح بوده و به قیمت های پایین 200 تومانی نزدیک می شود فخوز نتوانسته انتظارات بازار در زمینه سود سازی را پاسخ بدهد همین امر سبب شده تا سهم در مسیر اصلاح قرار بگیرد سهم زمانی باز رونق خواهد گرفت که شاهد رشد قیمتی خوبی در شمش باشد
فسبزوار از کف قیمتی 3800 تومان بار دیگر می تواند یک نوسان بدهد با قطعی گاز تقاضا برای اهن اسفنجی شرکت بالاتر خواهد رفت و قیمت محصولاتش هم رشد خواهد کرد این سهم شرایط بنیادی و سود سازی خوبی داشته و می تواند با اقبال همراه شود
سرمایه گذاری های رو به بالا
در نمادهای سرمایه گذاری ها تلاش های زیادی می شود تا سهام این گروه به مسیر مثبت خود بازگشته و مجددا صدر نشین بازار شوند
وسپه که تقسیم سود جذاب و مناسبی دارد در قیمت های 420 تومان اقبال همراه و در مسیر صعودی قرار گرفت این سهم می تواند با روند مثبت خود تا قیمت های 450 تومان هم بالا برود به خصوص اینکه سود شرکت در راستای رشد سود سنگ اهنی ها می تواند برای سال مالی جدید هم صعودی باشد
سرمایه گذاری خوارزمی هم از کف قیمتی 140 تومان نوسانات مثبت ارامی داشت سهم باید به سمت سطوح 160 تومان حرکت نماید در بازار مثبت سهم توان رشد تا قیمت های 180 تومانی هم دارد براورد سود امسال هم مناسب بوده و اگر سود 35 تا 40 تومانی حاصل شود سهم در قیمت های کم ریسکی قرار دارد
وتوصا به استقبال صف خرید رفت نکته مهم حمایت قوی از سهم در کف قیمتی 100 تومانی می باشد به نظر می رسد وتوصا با منابع حاصل از فروش سهام دی جی کالا سرمایه گذاری های خوبی انجام و به سود سازی خوبی برسد این روند در گزارش افزایش سرمایه شرکت نیز منعکس شده است
چهارگوشه بازار
در سیمانی سبهان با اقبال و صف خرید همراه شد پی بر ای فوروارد سهم جذاب و سهم در گروه سیمانی رشدی نداشته است افزایش سرمایه سنگین از تجدید ارزیابی باعث شد سهام زیادی ازاد و مانع از رشد سهم شود فعلا روند نوسانی را بین سطوح 220 الی 240 تومان در این سهم سیمانی انتظار داریم
توکا فولاد جز سهامی است که در کف قیمتی 300 تومان می تواند با اقبال خوبی همراه شود بازوی اصلی شرکت یعنی توکا ریل صورت های مالی بسیار عالی با جهش سود را ارائه داد این امر نشان می دهد وتوکا امسال هم قابلیت سود سازی خوبی داشته و با پی بر ای فوروارد 3 جز یکی از ارزان ترین سهام بازار می باشد
جهش سود توسعه نیشکر که با انتشار صورت های مالی شرکت های زیر مجموعه مشخص است باعث شده تا انتظار سود 80 تومانی برای سال جاری از وسپهر برود سهمی که در کف قیمتی 320 تومان به خوبی حمایت شده و ارزش ذاتی 400 تومانی دارد سهم می تواند در کوتاه مدت یک نوسان 10 درصدی هم تا قیمت های 350 تومانی بدهد سهم کم ریسکی که سیاست تقسیم سود بالای 80 درصدی هم دار
فلوله هم شرایط خوبی را دارد فلوله طی یکماه اخیر و در شرایط منفی بازار ، روند صعودی در پیش گرفته. سهم در صورت تثبیت بالای 310 تومان در روزهای آتی می تواند روند جدیدی آغاز کند و الگوی اصلاحی یکساله را خاتمه دهد. البته برای بخش نوسانی و پرریسک سبد توصیه می شود و در صورت خرید، حد ضرر 260 تومان را باید لحاظ کرد.
در خودرویی ها از دید ما از بیرون خودرو و خزامیا تک ستاره هستند خودرو به واسطه تجدید و زامیاد خبرهای خوب بنیادی … خزامیا از لحاظ نموداری در صورت عبور از مقاومت365 تومان می تواند مسیر جدیدی را آغاز کند. شرکت اصولا در نیمه های دوم سال فروش و گزارشات بهتری داشته و می توان انتظار متحول شدن شرایط کلی سهم و صنعت را زیر نظر داشت. شرکت در نیمه اول سال حدود 12 همت فروش داشته و با رفع مشکل شماره گذاری، در نیمه دوم سال بودجه فروش 23 همتی دارد که می تواند محرک خوبی برای رشد سهم باشد.
در سایر سهم های گروه تایرا تکمبا و صد البته هپکو نیز گزینه های خوب و قوی خواهند بود و نوسانی هم هستند
لاستیکی ها همچنان خوش می درخشند پکرمان در مهر فروش 1198 میلیارد تومان داشته که 23% بهتر از میانگین نیمه اول سال است و گزارش خوبی بوده است. سهم از لحاظ قیمتی افت 25% طی تیر ماه داشته ولی از ابتدای آبان مورد توجه بازار قرار گرفته و افزایش 12% را تجربه کرده است. کماکان با نزدیک شدن به سقف قیمتی انتظار افزایش عرضه وجود دارد و در صورت خرید با دید سیو سود کوتاه مدت در واچ لیست باشد.
امروز وپارس مثبت و قوی و روز خوبی داشت وپارس با قطعی شدن معامله اپال و شناسایی سود این واگذاری از نظر وضعیت بنیادی دگرگون خواهد شد و می تواند یک گزینه با دید نگهداری میان مدت و حتی بلند مدت باشد. به لحاظ نموداری هم میتوان انتظار داشت در حالت بدبینانه تا حوالی 190 تومان اصلاح کند و اگر نگران ریسک های فعلی نیستید، کم کم می توان در سمت خرید فعال شد.
وبملت دست به کار بزرگی زد و بازهم افزایش سرمایه 92% را رو کرده است و حالا با این افزایش سرمایه انصافا قیمت های منفی سهم خریدنی تر برای میان مدت می شود و توصیه ما نیز پیشنهاد خریدو کمی نگهداری است . در این گروه با دید کمی صبر خرید وبصادر را هم توصیه میکنیم که شنیده می شود امروز و فردا روزهای حستسی برای صدور مجوز افزایش سرمایه این سهم است
در گروه برق رمپنا بترانس بنیرو هنوز خوش می درخشند در مهر ماه با شرایطی بهتر نسبت به شهریور 190 میلیارد تومان فروش داشت و در 7 ماهه هم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 60 درصدی فروش داشته است. نکته منفی اینکه حدود 30 درصد از مواد اولیه وارداتی هست و رشد دلار باعث افزایش بهای تمام شده آن می شود. اصلاح قیمتی خوبی داشته و اگر ریسک پذیر هستید با در نظر داشتن محدوده حمایتی 190-200 تومان در قیمت های فعلی می تواند برای پله اول ورود مناسب باشد.
در بین گزینه های غذایی غپینو هنوز خوب است غسالم هم بد نیست اگر کمی ریسک پذیر تر هستید غمهرا بعد از گزارش فصلی خوب، مهر را هم مناسب پیش رفت و 18 درصد بالاتر از میانگین فروش 6 ماه گذشته عمل کرد. با گزارش های فصلی خوبی و رشدی که در سودآوری داشته می توان برای امسال انتظار تحقق 125 تومان سود داشت. قیمت های فعلی کمی بالاست و اگر تا حوالی 660-670 تومان اصلاح کند برای ورود منطقی تر خواهد بود.
در بین دارویی ها دتماد که در انتظار تایید حسابرس برای تجدید ارزیابی ۱۶۰۰ درصدی خود است، یکی از گزینه های بنیادی جذاب در صنعت دارو می باشد که گزارشی عملکرد مطلوبی داشته و با حفظ روند صعودی فروش تابستان، ۲۲۰ میلیارد تومان در مهرماه فروخت. شرکتی شش ماهه خوبی بهم داشت و با برآورد سود هر سهم ۱۲۰۰ تومانی برای امسال، گزینه مناسبی با دید میان مدت است.
کاسپین از بنیادی های گروه محسوب میشود که علاوه بر رشد درآمد میتواند به دلیل افزایش سرمایه 524 درصدی از محل مطالبات و تجدید مورد توجه قرار بگیرد. شرکت در 7 ماهه با درآمد 1294 میلیارد تومانی، رشد 35 درصدی را در فروش تجربه کرده است. با سود 430 تومانی PE نماد حوالی 5 واحد باقی میماند. سهم در حال حاضر در سقف قیمتی معامله میشود و بررسی آن میتواند بعد از یک اصلاح صورت بگیرد.
از بین دارویی ها شرایط کاسپین دلر دتماد دپارس دفارا را قبل تر گفته بودیم و شرایط خوبی داشتند در این سو درازک با 425% افزایش سرمایه گزینه جذاب دیگر است و ددام را نیز دیروز مطرح کردیم ببنید در ددام در طرح توجیهی صحبت از 300 میلیارد تومان سود خالص شرکت کرده است
زقیام را به عنوان گزینهای بنیادی در گروه زراعت خوب است که در واچ داشته باشیم، که یکی از پایین نسبت p/e در میان همگروهیهای خود دارد. این شرکت هم به واسطه افزایش نرخ رشد فروش خوبی را در مهر تجربه کرد و با فرض تحقق سود ۷۰ تومانی برای امسال و p/e حوالی ۴.۵ واحد به نظر قیمت های نزدیک به ۳۰۰ تومان سهم جالب است.
در مورد زراعی ها فکر میکنیم سیمرغ با توجه به مجمع پیش رو شرایطی که دارد میتواند جالب باشد و قیمت های زیر 1300 ریال میتواند جالب باشد و شرایط خوبی دارد در سوی دیگر در بین سایر گزینه ها زشریف کم ریسک است وز فکا زیر 2100 و زقیام زبینا در منفی سهم های خوبی هستند .
در تک سهم های خاص سیمانی ساروم سهرمز سخزر هم خوب بودند در سخزر با خبر افزایش سرمایه 1760 از محل سود انباشته و تجدید همراه شده که میتواند از به رشد قیمت سهم کمک کند. از طرفی سهم در بازه 7 ماهه با درآمد 661 میلیارد تومانی 23 درصد بیشتر از قبل است. تحلیل گران از شرکت سود 680 تومانی را انتظار دارند که PE نماد را به عدد 5 کاهش میدهد و با 2 واحد بهبود رو به رو میشود. قیمت های کمتر از 3300 تومان میتواند برای سهم جذاب باشد.
پتروشیمی ها به نظر دوباره با حرکات نیما بهتر می شوند در این گروه زمزمه هایی از اعلام سود عجیب و قوی بالای 3600 از شپدیس و تقسیم سود 3300 تومانی از سوی این سهم بع گوش میرسد در این گروه شایعه شده زاگرس و شیراز هم در مجمع تیر پیش رو سود انباشته قبلی را نیز توزیع میکنند برای همین است بازار چند روزی است دنبال بلوک پارسان میگردد . در بین پتروشیمی ها نوری بوعلی شبصیر را هم در نظر داشته باشید و در کمی پارس را هم کنار ان بگذارید همه با دید میان مدت گزینه های خوبی هستند . اتفاقا معتقدیم گروه پتروشیمی روی هر دو گزینه فعلی مزیت های ویژه و خوبی را دارد .


