جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزدوشنبه 7 آبان1403

گزارش بازارامروزدوشنبه 7 آبان1403

نوید خاندوزی
اکتبر 28, 2024
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروزدوشنبه 7 آبان1403

موج اول ! 

هر چه جلوتر میرویم به نظر فضای بازار منطقی ترو هیجان آن اتفاقات خاص مثبت و منفی کمتر و عقلانیت و منطق و توجه به گزارش و اخبار بازار بیشتر میشود . هرچه جلوتر میرویم تعداد نماد های متعادل بازارهم بیشتر خواهد شد و امروز در مورد این موارد بیشتر صحبت میکنیم … امروز بازار موج اول عرضه را دیدو قدرت آن را لمس کرد و به نظر به خوبی توانست از پس ان  براید ولی نشان میدهد به نیروهای کمکی برای روزهای آتی احتیاج دارد  …

امروز بازار روز متفاوتی را داشت هم مثبت بود و هم عرضه داشت و امروز عیار تقاضا و شرایط بیشتر مشخص بود. ردپای جریان پول و حقوقی ها نیز تا حدودی پیدا بود . خریداران هم حضور قوی تری داشتند البته  بزرگواری با لهجه شیرین ترکی هم گفته بود که این بازار مثبت این دو روز اخیر ناشی از اقدامات  سازمان بوده بگذریم که امیدواریم  بقیه بازار را اینجوری تحلیل نکنید ولی صراحتا دراین دو روز کسی کاری نکرده و بازار با رفع سیاست  رویارویی نظامی مثبت شده است ولی از یک نکته غافل نباشید که امیدواریم اگر واقعا این اقدامات سازمان در جلسه با حقوقی ها مفید و موثر بوده این  روزها شاهد حضور قوی تر حقوقی ها در بازار باشیم  … اکثر آنها همچنان  تماشاچیان خوبی هستند چه روز منفی چه روز مثبت !!

امروز بازار را در حالی پیش بردیم که همچنان جو مثبت نسبی ناشی از برگشت بازار و تحولات و کاهش ریسک‌ها به چشم می‌خورد و البته امروز کمی تعداد نمادهایی که متعادل بودند بیشتر بود و فضای پرحجم تری را شاهد بودیم حجم  به  بالای 5 هزار میلیارد رسیده که عدد  قابل توجهی است  . ببنید امروز نمادهایی که در مرحله اول متعادل شدند عمده نمادهایی بودند که در ریزش اخیر بازار اصلاح آنچنانی نداشته فضای بنیادی خوبی را نیز در گزارش‌های اخیر تجربه نمی‌کردند و به هر حال جو مثبت همه چیز بخریم و همه چیز مثبت آنها را نیز مثبت کرده و بعد از دو روز شدت عرضه در آنها افزایش یافت به طور واضح و روشن می‌بینیم که پول حاضر در بازار سراغ دو دسته نماد رفته است دسته اول نمادهایی است که اصلاح خوب و جذاب و جالبی را در این مدت داشته و در قیمت‌های حداقلی تاریخی خود قرار دارند و دسته دوم که اتفاقاً مورد توجه ماست نمادهایی هستند که از نظر بنیادی و گزارشی و خبری فضای خوبی را ایجاد کرده و می‌توانند سودهای قوی و اعداد بالاتری را تجربه کنند به نظر این دو دسته از سهام طی روزهای آتی هم اگر بازار زیر فشار عرضه رفت می‌توانند مورد توجه باشند و اتفاقاً معتقدیم با توجه به مواردی که عرض می‌شود در اولین موج متعادل شدن بازار اصلاح پروتفو و تغییرات در پورتفوی بر مبنای گزارش و چیدمان بنیادی مهمترین کار خواهد بود …

اما این میان دو نکته مهم وجود دارد نکته اول فضای بنیادی بازار است و نکته دوم دوباره فضای سیاسی … در فضای بنیادی اخبار و تحولات همچون آب روان جاری و پیش می‌رود ما خبرهای مختلف زیادی را در این مدت شنیده‌ایم در وزن کشی خبرها دو خبر کمی نگران کننده و منفی را این چند روز شنیدیم و در مقابل اخبار مثبت خوبی هم وجود داشت. خبر اول منفی این است که کمی انگار سرعت رشد نیما در آستانه رسیدن به ۵۰ کند شده است با اینکه در تمام اظهار نظرها موضوع کاهش اختلاف نیما و دلار آزاد شنیده می‌شود امروز هم  بحث بودجه صراحتا آن را تایید میکرد اما انگار سرعت کم شده … به نظر کند شدن این حرکت کمی آن شتاب و خوشبینی خاص را از بازار می‌گیرد البته معتقدیم در روزهای آتی با آرام شدن بازار ارز ، نرخ نیما نیز تارگت‌های ۵۵ تا ۵۸ را خواهد رفت حتماً در روزهای آتی در مورد بودجه و تحولات ارزی آن صحبت خواهیم کرد و چرایی دلایل این اعداد را بیان می‌کنیم اما نکته دوم که باز از اولی برای ما نگران کننده‌تر است این است که هنوز ما  بیرون با آستین کوتاه راه می‌رویم اما با اولین سوز زمستان دوباره گاز برخی صنایع قطع شده است… واقعا خیانت از این بزرگتر برای کشور وجود ندارد که این چنین تیشه به ریشه صنایع زدند . آن  کسانی که دم از زمستان سخت میزدند را باید به درخت بست …

حقیقت امر چون با گزارش‌ها سر و کار داریم و آثار کاهش تولید و فروش ناشی از قطعی برق را با گوشت و پوستمان در گزارش‌های فروش شرکت‌ها دیدیم و حس کردیم موضوع قطعی گاز برای ما بسیار دردآور است که هنوز زمستانی نیامده و اتفاقی نیفتاده ما شاهد آن هستیم. این حقیقتا یکی از مهمترین و تلخ‌ترین خبرهایی بود که در این فضای مثبت برای بازار رسیده و نمی‌گوییم خودکشی از ترس مرگ است اما به هر حال خبر خوبی نیست اما در آن طرف اخبار خوب و مثبتی هم وجود دارد مثلاً گزارش‌های خوب ماهانه را شاهدیم که واقعاً اگر ادامه پیدا کندقیمت‌های فعلی قیمت‌های رویایی برای بازار و سهامداران خواهد بود کم کم آثار تورم و دلار خود را در گزارش‌ها نشان می‌دهد از سوی دیگر اخبار بودجه اخبار مهمی بود بازار زیر بمباران خبرهای سیاسی اخبار بودجه را ندید به واقع بودجه دو ساله ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ بودجه بسیار خوب و مثبتی برای بازار است که سعی می‌کنیم روزهای بعد در مورد آثار و جزئیات آن و اثرگذاری در بازار صحبت کنیم اما یکی از مهمترین مواردی که رگه‌های آن از ابتدای هفته به چشم می‌خورد موضوع کنترل نرخ سود است.

این یکی از مهمترین خبرهایی است که اگر به واقع به وقوع بپیوندد و ما شاهد این موضوع باشیم اتفاقات مهم و خوبی برای بازار رخ می‌دهد و می‌تواند یک محرک بسیار خاص و قوی برای بازار شود از همین رو این موضوع را به جد در روزهای آتی نیز دنبال خواهیم کرد در حال حاضر شاهدیم که جلسات و تصمیمات مختلفی برای کنترل و کاهش این نرخ گرفته می‌شود که اگر انتخابات آمریکا نیز مطابق میل سیاستمداران ما نتیجه‌اش هریس حاصل شود و دلار کنترل گردد و هیجانش خالی شود آثار این موضوع را با سرعت در بازار خواهیم دید…

این موارد در مورد فضای بنیادی بود اما فضای سیاسی…  ریسک جنگ هر روزی که می‌گذرد در حال کاهش و کند شدن است پاسخ احتمالی ایران پاسخ سریع و آن چیزی که برخی بیان می‌کنند به نظر نیست البته این بدان معنی نیست که ما پاسخی نمی‌دهیم شاید نوع و شکل و ساختار آن متفاوت باشد و همین موضوع باعث شده این حس به بازار منتقل شود که ریسک رویارویی که بازار تا چهارشنبه و تا  بیخش آن را در قیمت‌ها لحاظ می‌کرد رو به کاهش است و البته تاکید می‌کنیم هر خبر و هر اقدام قطعاً این موضوع را با چالش مواجه خواهد کرد و دوباره بازار را به فاز عجیبی می‌برد اما در حال حاضر ریسک رویارویی و جنگ با شیب بالایی در حال کاهش است اما از آن سو به نظر می‌رسد از فردا و یا حتی رگه‌هایی از آن را از امروز نیز شاهد بودیم برخی از جریانات پولی و سهامداران چشم به رویداد دیگری خواهند داشت به نام انتخابات آمریکا قطعاً اثرگذاری انتخابات آمریکا بر سیاست‌های اقتصادی نسبت به دفعات قبل کمتر شده اما وجود دارد و نه بازار سرمایه و اقتصاد ایران که کل جهان به این انتخابات نگاه می‌کنند یکی می‌گفت حتی چینی‌ها از ما ایرانی‌ها بیشتر نگرانند یا اروپایی‌ها از ترس ترامپ بیشتر استرس دارند و بازارهای مالی آنها هم همچنین … پس این یک نگرانی طبیعی برای بازارهای مالی است که مهمترین اقتصاد دنیا چه رفتاری را خواهد داشت و مردم آن چه انتخابی می‌کنند. معتقدیم از فردا بخشی از جریان پول کمی با دیده احتیاط به این ۵ روز کاری تا انتخابات آمریکا نگاه کرده و اندکی فضای احتیاط را در دستور کار خود قرار می‌دهد

ما تقریبا ۵ روز تا انتخابات امریکا راه داریم و در این چند روز  پیش رو سعی می‌کنیم هر روز چند نکته در مورد موضوع بیان کنیم و به سناریوها و اتفاقات مرتبط با آن بپردازیم اما خواستیم این موضوع را بگوییم که در کشاکش رفتارهای سیاسی وزن دادن جریان پول به انتخابات امریکا، رویدادی که یک هفته دیگر برگزار می‌شود، اتفاق عجیبی نیست و چیزی است که بسیاری آن را طبیعی می‌دانند…حتی بسیاری از مناسب ها،سیاست های کلان اقتصادی و حتی موضوعات بورسی به این موضوع گره خورده است…روزهای بعد قطعاً در مورد واکنش‌های احتمالی بازارهای مختلف در مورد نتایج انتخابات آمریکا صحبت خواهیم کرد و البته تمرکز را بر بازار خودمان خواهیم داشت …

یک نکته را تکمیل کنیم . در روزهای قبل مدام میگفتیم گزارش ،سود ،کدال ،کمک گرفتن از تیم تحلیل …  امروز نتایج این موضوع را روی تابلو  به وضوح میبینیم که  شرکت هایی که در بازار با  قفل صف خرید و عدم عرضه مواجه هستند جز آن دسته از سهم هایی بوده که از نظر بنیادی و سود سازی منطقی رفتار میکنند . شاید دنیای سیاست و مدیران سیاسی و اقتصادی به شما دروغ بگویند ولی به قول یک دوست قدیمی صورت های مالی و نمودارها رفیق های بی کلک بازار هستند که حداقل صادقانه تر رفتار میکنند …

واما یک حرف درون خانوادگی با اهالی و بچه های بازار و رسانه و …

این جمله را بارها و بارها طی این بیش از ۱۵ سالی که در نوشتن و رسانه حضور داریم قید کردیم که در بیان اظهار نظرها هر آن چیزی که فکر کنیم درست است بیان می‌کنیم خواه در حال حاضر برخی مخالف آن باشند یا موافق و خدا را همیشه شاکریم که هیچ وقت وابستگی به هیچ نهاد و مجموعه مالی نداشتیم و سعی کردیم همواره مستقل پیش برویم اخیرا بحث‌هایی در بازار از سوی برخی از فعالان مطرح می‌شود که مثلاً فلان نهاد فلان صندوق فلان بخش عملکرد خوبی نداشت و  کل آن موضوع را زیر سوال می‌برند و از تیشه می‌زنند … سه نکته را امروز سربسته و دربسته بیان می‌کنیم باقی موارد را به روزهای بعد می‌سپاریم نکته اول تضعیف هر یک از نهادها و ارکان و ابزارهای بازار در نهایت به زیان خود ما بورسی‌ها تمام می‌شود . قدیم ترها برخی فکر میکنند گروه خودرو  بریزد یا پتروشیمی بسوزد آن یکی بهتر می شود کم کم گذر زمان همه را سر عقل آورد و انکسی هم که حتی همین امروز درک نمیکند مشکل از عدم شناخت طی این مدت از بازار است … معتقدیم  هر جایی که بتواند بخشی از جریان پول را به خود جذب کرده به نوعی مردم را با بازارهای مالی آشنا کند به نظر برای بازار سرمایه هم می‌تواند مفید باشد و این فکر که ما نباید اسلحه پشت سر مردم بگذاریم که الا و بلا سهام بخرید اشتباه است مردم صلاح خودشان را بهتر می‌دانند در مقطعی دوست دارند اوراق داشته باشند در مقطعی صندوق‌های طلا و در مقطعی دیگر سهام این هنر ما بورسی‌ها باید باشد که اینجا ابزاری را فراهم کنیم که برای هر نوع سلیقه و هر نوع فکری جایی برای جذب منابع وجود داشته باشد . حتی معتقدیم این روزها که یش می‌رود این کاستی سازمان بورس و نهادهای دولتی هستند که به بازارهای کریپتو اهمیتی نداد و نتوانستند در قالب ابزارهای مختلف آنها را جذب کنند پس نکته اول این است که برای حفظ بازار خودمان از تضعیف و یا آسیب زدن به نهادهای مختلف پرهیز کنیم البته این بدان معنی نیست که از عملکرد آنها انتقاد نکنیم یا همیشه گل و بلبل همه چیز را ببینیم خیر اما معتقدیم هر یک از این ابزارها در نهایت می‌توانند در مسیر کمک به بازار قرار بگیرند

نکته دوم اتفاقا برخلاف بسیاری از دوستانی که امروز انتقاد می‌کنند معتقدیم تعداد و تنوع ابزارهای مختلف اعم از صندوق‌های فیکس،  مختلط ،سهامی، اهرمی،سکتور، کالایی ،طلا و غیره می‌تواند باز هم افزایش پیدا کند در دریایی از نقدینگی کشور در حال حاضر بازار سرمایه کجا قرار دارد ؟! و کجا توانسته این میزان نقدینگی را به خود جذب کند اگر سیل جریان پول دوباره به سمت بازار سرمایه راه افتاد با چه ابزاری می‌خواهید آن را جذب کنید و مشکل قبل به وجود نیاید ؟! اتفاقا معتقدیم صندوق‌های سرمایه‌گذاری چه اهرمی و چه سهامی می‌توانند در این مقاطع مدیریت بحران کرده و فضا را منطقی‌تر کنند و البته کسانی که با انواع این ابزارها مخالف‌اند معتقدیم و 2 دسته می‌شوند که یا دانش کافی نسبت به این ابزارها و مطالعه آن در دنیا و بازارهای دیگر را ندارند و یا کاسبی آنها در پروژه بازی و پول ملت را به دنبال سهم خود انداختن است که این موضوع برای آنها کساد شده و امروز منتقد این ابزارها می‌شوند با اصل این ابزارها به نظر مخالفت کردن باز هم تیشه به ریشه بازار زدن است البته قوانین و دستورالعمل ها هم باید کارایی ویژه داشته باشد و یله و رها نباشد  …

و اما نکته سوم ما هم به مانند بسیاری از افراد به نحوه عملکرد و مدیریت این صندوق‌ها انتقاد داریم آنها در بسیاری از اوقات با کارکرد ضعیف خود آسیب‌های زیادی به بازار زدند با گردنکشی جلوی دستورالعمل‌ها و قوانین ایستاده‌اند … به واقع اگر قانون این است که حد نصاب‌ها وجود داشته باشد بسم الله چرا انجام نمی‌شود ؟! اینکه برخی کاسبی‌شان در این صندوق‌ها می‌چرخد و حاضر به ترک این کاسبی نیستند هم موضوع درستی است که خود موجب عدم اجرای برخی از این دستورالعمل‌ها شده است اینکه بسیاری از افراد منافع قوی‌تری را از این صندوق‌ها در مقایسه با بازار سهام می‌برند هم کاملاً درست است اما همه این‌ها به اشخاص مربوط می‌شود به ذات این ابزارها و صندوق‌ها که ارتباطی ندارد اینکه ابزاری مانند صندوق اهرمی وجود داشته باشد که برای پرریسک‌ترها عمل کند یا صندوق طلا وجود داشته باشد تا ریسک‌ها را کاور کند و یا درآمد ثابت هیچ ایرادی ندارد اینکه برخی افراد به شکل سلیقه‌ای رفتارهای خطا و نامعقول را دارند دلیل نمی‌شود با اصل این صندوق‌ها مقابله کرد ایراد آنجاست که وقتی صحبت از نظارت می‌شود سلیقه در آن دخیل خواهد شد.  ایراد آنجاست که با تهی شدن بازار از افراد حرفه‌ای مدیریت بسیاری از این صندوق‌ها به افرادی سپرده شد که سابقه آنچنانی در بازار ندارند و مشکلات بعدی پیش آمد.  بحث ما این است که به خاطر تخلف افراد با اصل ماجرا مخالفت نکنید اتفاقا توسعه این ابزارها کار بسیار درستی است هرچه مردم عادی بتوانند به شکل غیر مستقیم راهی بازار سرمایه شوند کار درست و منطقی خواهد بود و در تمام دنیا نیز این موضوع رواج دارد … اما آن طرف ماجرا را هم باید بست .  تخلفات باید با جدیت برخورد شود اگر کسی فارغ از بزرگی و کوچکی کوچک‌ترین تخلفی داشت باید با آن برخورد کرد چرا که اعتماد عمومی را سلب می‌کند

سعی کردیم  به خلاصه امروز یک کلیت از این موارد را بیان کنیم و اگر نیاز شد روزهای بعد بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد اما عزیزان و دلسوزانی که امروز همه صحبت می‌کنید و فعال هستید به نظر گسترش این ابزارها در نهایت کمک حال بازار خواهد شد اینکه صندوق‌های فیکس حد نصاب‌ها را رعایت نمی‌کنند به نظر دلیل نمی‌شود وجود آنها نفی گردد  باید  سر خط بیایند … اینکه اهرمی‌ها از ابتدا با دستورالعمل دقیق و مشخصی پیش نرفتند و در ادامه نیز منطقی مدیریت نشدند دلیل نمی‌شود ماهیت آنها زیر سوال برود اینکه برخی به هر حال تخلف می‌کنند و قانون را دور میزنند دلیل نمی‌شود با اصل ماجرا مخالفت کرد
کمی هیجان را کنترل کنید با عقل و درایت و کمی فکر به اظهار نظر بپردازید که به نظر کمک به بازار امروز در اصل و اولویت همه چیز قرار دارد …

 

پتروشیمی های نیمایی

در نمادهای پتروشیمی سهام پتروشیمی که بر مبنای نرخ دلار نیما محصولاتشان نرخ گذاری می شوند با اقبال و رشد قیمتی خوبی همراه شده اند

در این گروه شفن از بابت گزارش خیره کننده 6 ماهه که بخشی از جهش سود ناشی از تعدیل نرخ گاز بوده با صف خرید سنگینی همراه و به سمت قیمت های 460 تومانی در حرکت است گام بعدی صعود سهم قیمت های 520 تومان خواهد بود.در مهر 1.4 همت درامد داشت و نسبت به میانگین 6 ماه گذشته رشد 41 درصدی نشان می دهد. 69 درصد از فروش این ماه صادراتی بوده است و متانول محصول اصلی شرکته که در صادرات افزایش نرخ 6 درصد داشته و نرخ آن به 14 میلیون تومان رسیده است. در شش ماه اول سال 76 تومان سود ساخته و حاشیه سود ناخالص آن در این 6 ماه 48 درصد بوده است و 1100 میلیارد تومان برگشت خوراک داشته یعنی از 76 تومان سود 35 تومان آن بابت برگشت خوراک هست. احتمالا تا پایان سال 100 تومان سود داشته باشد و آینده درخشانی دارد و طرح توسعه (بازيافت دي اکسيد کربن از ریفرمر واحد متانول) را تا پایان سال خواهد داشت و وابستگی به فجر رو در گرفتن یوتیلیتی کمتر خواهد کرد و این یعنی بهای تمام شده کمتری در آینده خواهد داشت. از دید نموداری سهم یه مقاومت داینامیک در 450 تومان دارد و اگر از آن عبور کند می تواند در میان مدت تا 560 تومان عبور کند.

شپدیس که با کاهش خوراک همراه شده است در قیمت های 21 هزار تومان به تعادل رسید سطوح تعادلی سهم همین قیمت های 21 الی 22 هزار تومان می باشد این سهم شرایط بنیادی خوبی داشته و رشد خوبی را تجربه کرد اما به نظر می رسد همین سطوح سهم را متعادل نماید

بوعلی با صف خرید به صعود خود ادامه می دهد سهمی که تا قیمت های 5600 تومان یعنی سطوح فردا رشد و به مقاومت قوی خواهد رسید این سهم شرایط بنیادی بسیار خوبی دارد بوعلی که شایعات سود 1000 الی 1100 تومانی برای سال جاری داشته و به نظر می رسد اگر شرایط بازار مساعد باشد با دید میان مدت به قیمت های بالای 6000 تومان صعود داشته باشد

شبصیر هم  واعقا خوب عمل کرده است شبصیر در 6ماهه به سود 1330 ریالی رسیده است و 7333 میلیارد ریال سود عملیاتی و 5984 میلیارد ریال سود خالص دارد. توجه کنیم که شبصیر درگیر قطعی گاز و کاهش تولید منطقا نیست و در نیمه دوم سال 1402 در کل 913ريال سود ساخته و ازین زاویه انتظار می رود که در نیمه دوم 1403 بتواند سود بهتری بسازد. از دید ما  2500  ریال را دارد  و به نظر با دید افزایش سرمایه این سود منطقی است

سرمایه گذاری های پرعرضه

در نمادهای سرمایه گذاری شاهد روند مثبت اما پرعرضه سهام این گروه بودیم سرمایه گذاری هایی که شرایط بنیادی خوبی داشته و اکثرا می توانند با دید میان مدت رشد های خوبی داشته باشند

وبانک با صف خرید به سمت سطوح قیمتی 520 تومان می رود این سطوح شکسته شود سهم تا قیمت های 560 تومان هم رشد خواهد کرد وبانکی که خبرهای خوبی داشته و به نظر می رسد همچنان سیاست فروش برخی شرکت های زیر مجموعه و شناسایی سود ناشی از فروش سرمایه گذاری ها را دنبال می کند

شستا با سرعت در حال رشد قیمتی برای رسیدن به سطوح قیمت اسمی می باشد فردا روز مهمی برای سهم است اگر عرضه ها مانع نشوند سهم تا قیمت های 100 تومان جای رشد دارد در غیر این صورت شاهد روند متعادل در این سهم خواهیم بود

سرمای گذاری سپه شرایط خاصی دارد در پیش بودن مجمع شرکت و تقسیم سود بالا از یک سو و از سوی دیگر پی بر ای فوروارد پایین سهم سبب تشکیل صف خرید خوبی شده است وسپه تا قیمت های 460 و 520 تومان جای رشد دارد به نظر می رسد این اقبال قوی زمینه های بنیادی خوبی دارد

دراین گروه دنبال کم  ریسک ترها هستید پارسان بد نیست که با تقسیم سود  شپدیس او هم تقسیم سود قوی خواهد داشت در سوی دیگر می شود  سراغ شستا هم  رفت او هم جذاب است در کنار آن ونیکی در بین  بزرگترها بد نیست و وصندوق اگر اهل صبر بلندمدت  تری باشید جالب است در کنار این سهم ها وسکاب پردیس هم  به واسطه افتی که داتند خوب هستند و در نهایت سراغ وسپه  برویم وسپه تا مهر ۲۳,۶۴۸,۰۴۲ میلیون ریال سود مجمع شناسایی کرده است به نظر وسپه امسال 900 ریال سود را دارد و میتواند به آن  برسد  باید دید در زیرمجموعه ها چه می شود سود  شپدیس در سود سال بعد  وسپه موثر است که یک توفان برای او خواهد بود

ترمز پالایشی ها کشیده شد

امروز پالایشی ها روند مثبت اما پرعرضه ای داشتند به نظر می رسد با این عرضه ها پالایشی ها وارد فاز تعادل شده و در انتظار رشد بیشتر قیمت دلار نیمایی برای ادامه صعود خود باشند

شپنا امروز پرعرضه بود به نظر می رسد فردا سهم به تعادل برسد شپنا شرایط بنیادی خوبی نداشته و گزارش 6 ماهه مناسبی هم نداد امید سهم به رشد دلار نیمایی به سطوح بالاتر است تا شاید در نیمه دوم سال بتواند وضعیت بهتری داشته باشد

شتران هم به قیمت های 200 تومان رسید این سهم وضعیت خوبی دارد شترانی که اصلاح قیمتی بالایی را تجربه کرده بود این سهم تا قیمت های 220 تومان هم در صورت تثبیت در سطوح بالای 200 تومان صعود خواهد کرد این سهم پالایشی می تواند با نوسانات مثبت همراه شود اما فعلا قادر به جهش قیمتی بالایی نیست

در شبندر اوضاع بهتر است تاثیر پذیری این سهم از رشد قیمت دلار نیمایی بهتر بوده و به نظر می رسد شبندر نیمه دوم سال بهتری داشته باشد این سهم امروز نتوانست سد قیمتی 720 تومانی را بشکند و به تعادل رسید

زیر پای بانک ها خالی شد

در نمادهای بانکی شاهد فشار عرضه بودیم به طوری که امروز برخی بانک ها به صف فروش هم رسیدند

در بانک اقتصاد نوین که تا همین روز گذشته صف خرید سنگینی بود امروز شاهد صف فروش بودیم سهم همچنان توان سود سازی بالایی دارد اما فشار فروش سنگینی در سهم شکل گرفت ونوینی که شاید تا قیمت های 360 باید اصلاح داشته باشد و سپس یک برگشت بزند

بانک سامان وضعیت بهتری داشت سهم به قیمت های بالای 200 تومان صعود کرد سهمی که در 6 ماهه 50 تومان سود ساخته و به نظر می رسد امسال 70 تومان سود داشته باشد تراز ارزی سنگین و جهش درامدهای عملیاتی سبب شده تا بانک سامان شرایط خاص و قوی داشته باشد سهم هدف 220 تومانی دارد

وپارس هم کم اورده و صف فروش شد سهم جای افت زیادی ندارد به زودی باید تاثیرات فروش اپال شفاف سازی شود زیان انباشته شرکت صفر و با سود انباشته ناشی از فروش اپال سهمی حدودا 400 تومان سود شناسایی خواهد شد که البته صرف افزایش سرمایه می شود

چهارگوشه بازار

بترانس با صف خرید سنگین به رشد خود ادامه می دهد هدف اول قیمت های 250 تومان و هدف نهایی 300 تومان است براورد ها اکثرا حاکی از توان شرکت برای رسیدن به سود 60 تومانی می باشد بترانسی که شرایط بنیادی خوبی داشته و با سودی که در 6 ماهه اعلام کرد یکی از بهترین صورت های مالی را به بازار مخابره کرد

زامیاد به سمت قیمت های 360 تومانی می رود امسال رسیدن به سود 100 تومانی محتمل و وضعیت فروش و سود سازی شرکت خوب دنبال می شود سهمی که شرایط خوب و ایده الی در گروه داشته و به واسطه افزایش نرخ هایی که در محصولاتش اعمال کرده و خارج از نرخ گذاری دستوری است اوضاع خوبی دارد

پتروشیمی مبین هم صورت های مالی خوبی داشت و سود بالایی رسید این شرکت تنها ریسکش اختلاف با پتروشیمی ها بر سر نرخ گذاری یوتیلیتی ها می باشد مبینی که امسال اگر بتواند به سود 180 الی 200 تومانی برسد می تواند یک رشد قیمتی ادامه دار تا سطوح 1000 تومان داشته باشد

واقعا در گروه فلزات  سراغ این گروه یعنی فباهنر و فملی هم می شود  رفت  نکته مثبت اینکه نزدیک به 6 همت صادرات داشته که نسبت به ماه قبل و میانگین ماه های گذشته به ترتیب 220 و 27 درصد رشد داشته است.امسال احتمالا 100 تومان سود خواهد داشت و در قیمت های فعلی گزینه کم ریسکی محسوب می شود.

در گروه  زراعت  زبینا و زشیرف جذاب بودند  زشریف سال مالی منتهی به 30 آذر دارد و در گزارش فصلی خوب عمل کرده بود. در مهر هم خوب بود 98 میلیارد تومان فروش داشت و افزایش نرخ شیر نیز در مهرماه اعمال شده که موجب بهبود حاشیه سود فصل آخر خواهد شد. با انتظار 100 تومان سود برای سال جاری و تقسیم سود 70 درصدی ،همچنان می تواند در گروه زراعت جز گزینه های اصلی باشد.

گروه حمل و نقل هم پر گزینه است در گروه حمل و نقل توریل در 7 ماهه به عدد 2894 میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 69 درصدی مواجه شده است. سهم اگر امسال به سود 100 تومانی به ازا هر سهم برسد PE را در محدوده 4 واحدی نگه میدارد. با توجه به نمودار و روند سهم میتوان یک بازده 10 درصدی را برای شرکت در نظر گرفت.

در قطعاتی ها ختراک و خموتور که دست نیافتنی شدند ختور هم گزینه خوبی است   سهم احتمالا امسال به سود 75 تا 80 تومان برسد که در این قیمتها PE سهم را به عدد 4 میرساند. با توجه به نمودار ختور، فاصله تا سقف بعدی حوالی 15 درصد است که در میان مدت میتواند به عنوان هدف در نظر گرفته شود. ختراک در مهر فروش 475 میلیارد تومانی داشت که 22% بهتر از میانگین دوره بوده است. رکورد مبلغ فروش در این ماه ثبت شد و برای تحقق این موضوع از موجودی انبار نیز فروخته است. از لحاظ نموداری سهم شرایط خوبی دارد و در صورت عرضه شدن میتوان خرید کرد.در این گروه یعنی خودرو  خودرو  بد نبود ولی  همچنان خزامیا  گزینه  خوب و پشت  سر او  فکر میکنیم  خپارس بد نباشد  خاور هم چنگی به دل نمی زد .

وپست در مهر عملکرد خوبی داشت و تراز عملیاتی 636 میلیارد تومانی محقق کرد که 27% رشد نسبت به شهریور دارد. از ابتدای سال نیز در مجموع تراز عملیاتی بانک ۳.۵ همت بوده است که در مقایسه با سال گذشته ۲۱٪ رشد داشته است. از لحاظ نموداری سقف در آستان رسیدن به سقف سال گذشته قرار دارد و در صورت ادامه دار بودن تقاضای بازار، می توان به ادامه رشد سهم خوشبین بود و واکنش معامله گران به سطح 480 تومان را باید زیر نظر داشت.

در گروه  سیمان  سهرمز و سفانو  را هم به ذهن  بسپارید ولی بخواهیم  3 گزینه  بگوییم  بی شک  ساروم  سخاش سابیک هستند و فعلا این 3 نماد  را جالب و بهتر می بینیم  .

 

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم