گزارش بازارامروزشنبه 5 آبان 1403
خاموشی طبل جنگ !
پس از مدت ها امروز بازار به صفوف خرید و رنگ سبز برگشت و چه عجیب است که یک خبرو یک عامل این طور در بازار موثر است . تا دیروز و به خصوص چهارشنبه صدای طبل جنگ گوش همه را کر کرده بود و بازار هم تا بیخ رویارویی و جنگ را پیش خور میکرد و امروز با مشخص شدن ابعاد حمله و وقوع ان طبل جنگ هم خاموش شد و شاهد تحول و چهره متفاوتی در بازار بودیم … جالب است که امروز درست همه چیز معکوس روز چهارشنبه بود و همه چیز صفوف خرید را نشان میداد …
و اما چه شد که این شد …
بازار امروز را در حالی آغاز کردیم که شب گذشته بالاخره بازار و اهالی بازار و سهام دارانی که در این مدت با بهانه جنگ رنجهای منفی پی در پی را میکشیدند بالاخره با کابوس خودساخته خود مواجه شد و با با اعلام خبرهای رسمی و غیر رسمی ، حمله به ایران را شاهد بودیم . البته روایتها و گفتمانهای متعددی در این مورد وجود دارد که اصلاً حملهای به ان شکلی که بیان می شود در کار نبوده و پدافندها آن را خنثی کردند اما به هر حال اگر راوی را رسانههای آن طرف تلقی کنیم حمله صورت گرفته و به پایان رسیده است و به نظر اگر واقعاً اینطور بوده باشد خسارت روانی که این مدت دشمن به اقتصاد و کشور وارد کرده بیشتر بوده تا خسارت واقعی !! به هر حال امروز صبح بازار دیگر آن ترس عجیبی که هر روز همراهش بود و او را احاطه میکرد و نداشت و همین موضوع صفوف خرید به هم فشرده را رقم زد …
حقیقت امر خبرها و اتفاقات و دنیای سیاست را نمیدانیم و در مورد آن هم اظهار نظر نمیکنیم اما آنچه امروز پیش روی ماست شرایط بازاریست که دلار آزاد و نیمای آن رشد کرده گزارشهای میان دورهای و ماهانه خوبی را شاهد است در تکنیکال به محدوده قوی حمایت و نقطه خوب برگشت نزدیک شده و شاید برای اولین بار در طول 5 6 سال گذشته است که ما که دائم گزارشها را دنبال میکنیم بیش از ۲۰۰ تا ۲۵۰ نماد پی به ای های زیر ۵ و ۶ دارند و این در تاریخ بازار بیسابقه است رویدادهای متعددی در این مدت به وقوع پیوسته و اخبار خوبی منتشر شده که همه زیر سایه آوار خبرهای سیاسی دفن شد. اخبار خوب بودجه که شاید بهترین بودجه ارائه شده در ۴ سال گذشته بود و البته دیده نشد ، رشد دلار نیما که ابتدای سال اگر به کسی میگفتی محدوده ۵۰ هزار تومان را میبیند به شما میخندید آن هم این مدت دیده نشد ! پی به ایبازار که به محدوده ۵ رسیده و در نظر گرفته نشد و در نهایت ارزش دلاری بازار که به سالها قبل برگشته را کسی در نظر نگرفت و حالا با این شرایط فعلی مواجه هستیم … با شرایطی که هنوز هم خیلی برخی در مورد بازار اطمینان ندارند و با اکراه و سختی سهم میخرند !
اگر به واقع ریسک سیاسی را همین موضوع جنگ و موشک بازی دیشب قلمداد کنیم و آن را پایان یافته شده ببینیم به نظر میتوان اتفاق منطقی و مناسبی را در کوتاه مدت بازار متصور بود با برداشته شدن ریسکهای سیاسی تحولات اقتصادی و گزارش شرکتها و قیمتها خود را به صدر جدول توجه بازار آورده و نظرها را جلب میکند و جریان پول دوباره با اطمینان بیشتری در بازار فعالیت میکند و از سوی دیگر میتوان به جبران کوتاه مدت این افت اتفاق افتاده طی این مدت امیدوار بود بارها قبل روزهای گذشته نیز میان میکردیم با آمدن این گزارشها و این دسته از اخبار میتوان حالا این جمله را دقیقتر و قطعیتر بیان کرد که با کوچکترین کاهش ریسکهای سیاسی بازار قابلیت یک طول موج نوسانی و قوی را خواهد داشت البته طول موج این برگشت با خبرهای سیاسی و اقتصادی تنظیم میشود و امیدواریم بلند تر باشد اما یک رویداد سیاسی دیکر را در پیش داریم که شاید کمی این طول موج را کوتاه کند ولی فکر میکنیم در ارامش که باشیم این هفته هفته سبزی خواهد شد … بازار خیلی به سهامداران بدهکار است …
البته این موضوع کاهش ریسک سیاسی نباید ما را از بسته بحران و نجات بازار دور کند به نظر تمام تلاشها باید برای این موضوع ادامه پیدا کند هنوز هیچ چیز تمام نشده و فقط حسد و گمان است و بازار به شدتبه جریانپول نیاز دارد به خصوص بعد از اولین موج تعادل !
اما در حال حاضر و قبل از بررسی بازار به سه نکته و سه موضوع خاص سیاسی میپردازیم که احتمالاً بازار به آن فکر کرده و درگیر میشود و بازهم میگوییم هنوز بازار درگیر این موج های سیاسی است و خود را ازان رها نمیکند … نکته اول این است که آیا حملات اسرائیل همین بود و تمام شد و اگر این چنین باشد به نظر این یک خبر نسبتا خوب برای بازار است که یک رویارویی تمام عیار و یک جنگ عجیب را برای خود در قیمتهای تابلو پرایس کرده بود و دید که فقط چند موشک و اهداف هم نظامی بود … بازار تا بیخ جنگ رفته بود هنوز پیام برخی بزرگان و حقوقی هارا داریم و می بینیم که وقتی میگفتم فلان شرکت واقعا گزارش خوبی زده و یا فلان شرکت پی به ای زیر4 دارد در پاسخ میگفتند بگذار ببینیم اصلا سر جایش هست !!!!
نکته دوم پاسخ ایران چه خواهد بود ؟1 و آیا ز پاسخ خودداری میکند و مثل دفعه قبل درگیر نخواهد شد که این نکته مهم روزهای آتی خواهد بود و اظهار نظرهاابعاد این موضوع را روشن و مشخص خواهد کرد . اگر وارد یک فاز تعلیق دوباره و زدن نزدن شویم باز این ماجرا ادامه پیدا میکند و برخی هم دوباره سهم نمیخرند پس گوش به اظهار نظرها داشته باشیم … نکته سوم اینکه اصلاً فرض را بر این بگذارید که همه این موارد به پایان برسد و همه چیز ختم بخیر شده باشد… بازار با موضوع سومی مواجه است که ۱۰ روز آینده او را در بر خواهد گرفت و آن هم انتخابات آمریکاست که ۱۵ آبان نتیجه آن مشخص خواهد شد به نظر این مهمترین رویداد سیاسی پیش روست و احتمالاً تحولات جنگ و ریسک جنگ به پایان رسید و حواس ها معطوف به انتخابات خواهد شد موضوعی که از درجه اهمیت کمتری برخوردار بوده و میتواند آثار رکودی و نه منفی در بازار داشته باشد . یعنی دوباره همه صبر کنند ولی فروش را متمایل نباشند و خریدار کمی صبوری کند … از همین رو عجیب نمی بینیم که بازار سیاست زده ما بعد از یک طور موج کوتاه رشد دوباره وارد فاز جدیدی از مسائل سیاسی شود و ان هم انتخابات امریکاست … بیچاره بازار …
و اما در ادامه گزارش بازار مطابق رفتار و عادت قبل ابتدای هفته و در شنبهها به این میپردازیم که چه اخبار مهمی در طول هفته در انتظار ماست معتقدیم قطعاً اخبار جنگ واکنشها و اظهار نظرها مهمترین عامل اثرگذار در بازار و به طور کلی این هفته است همین امروز هم تایید و تکذیب یک خبر از سخنگوی وزارت خارجه حال بازار را تغییر میداد اما در مجموع فعلاً فضای آرامی را داریم اما در طول هفته باید به این اتفاقات و اخبار توجه کنیم … نکته بعد خبرهای انتخابات امریکاست که میتواند تحولات مهمی برای اقتصاد و جو عمومی بازار ما ایجاد کند
در خبرهای بودجه و همچنین خبرهای اقتصادی هم روشن شدن ابعاد مثبت بودجه و همچنین شرایط شرکتها و صنایع مهم از دیگر نکات مهم اخبار این هفته است و در نهایت تحولات دلار نیما همچنان در کانون توجه خواهد بود و دلار نیما بتواند آخر هفته ۴۹۵۰۰ را لمس کند دست به کار بزرگی زده و در نهایت یک دور اخبار کدال نیز در این هفته برای همه مهم خواهد بود که انتشار گزارشهای ماهانه شرکتهاست که همین جا این نکته را بیان کنیم تا به این لحظه و تا به اینجای کار که نزدیک به ۱۰۰ شرکت گزارش ماهانه دادهاند تا حدودی میتوان با قطعیت نسبی گفت که گزارشهای بسیار خوبی منتشر شده و اثر افزایش نرخ نیما و عدم قطعی گاز به خوبی در گزارش مهر شرکتها نمایان شده است که ادامه این وضعیت میتواند گزارش فصل پاییز شرکتها را جذاب و جالب نماید البته اگر قطعی گاز دوباره قد علم نکند و سراغ صنایع نیاید
اما در مورد بازار موارد دیگری را باید مد نظر قرار داد و آن هم تکرار توصیه چند روز و چند هفته گذشته است که باز هم تکرار میکنیم که با فرض اینکه موارد فوق و اتفاقات اخیر را رو به پایان و یا رو به کاهش بدانیم بهتر از تحلیلگران کمی مسائل سیاسی را رها کرده و به ابعاد مختلف بنیادی در بازار بپردازند مواردی مانند بررسی سود و زیان شرکتها و شرایط آنها و ارزندگی بسیاری از سهمها که در بازار طی این مدت زیر فشار سنگین فروش قرار داشتند. اینرا یک بار دیگر تکرار میکنیم و برای آن حتی میتوانیم لیست شرکتها را نیز منتشر کنیم و آن هم این است که بیش از ۲۰۰ شرکت در شرایط زیر پیبهای ۵ و ۶ قرار گرفتند که در تاریخ بازار بیسابقه است و بیش از ۵۰ شرکت شرایط بسیار خاص و ارزنده را داشته که این هم در تاریخ بازار کم سابقه بوده و نشان از ارزندگی جذاب و ویژه بازار در این مقطع حکایت دارد و به نظر جریان پول بیرون که خود را در این مدت درگیر نکرده و یا فروشنده بازار بوده کم کم دوباره باید توجه به این بخش و این قسمت را بیشتر کرده و فضای دقیقتری را ترسیم نماید
و اما حرف آخر هنوز زود است بگوییم چه کسی در این چند هفته و روزهای گذشته برد و چه کسی باخت … در جنگ قطعاً کسی برنده نیست اما در دنیای سیاست ممکن است ماجرا متفاوت باشد اما بحث ما در دنیای سیاست هم نیست چرا که در تخصص ما نیست در مورد این موضوع صحبت کنیم البته که تحلیلگران و بچههای بازار هر یک متخصص مسائل جنگ و خاورمیانه و امور نظامی و احتمالاً انتخابات آمریکا هستند … اما بحث ما این است در سه و الی چهار هفته اخیر آن چیزی بارز و روشن و آشکار بود این بود که دشمن نه از طریق موشک و تفنگ که از طریق جو روانی و خبر و اقتصاد بزرگترین ضربهها و آسیبهای اقتصادی را به کشور وارد کرد هر چقدر پدافند کشور قوی و محکم و نقطه زن بود پدافند اقتصادی ضعیف عمل کرد و نتایج آن را شاهد بودیم …
بازار دلار به طور کامل رها شده بود ،سکه رشد عجیبی کرد و بازار سرمایه هم که هیچ … مصیبتی عظما را نشان میداد و هر سه این موارد نشان داد که هر چقدر پدافند نظامی ما قوی است پدافند اقتصادی ما ضعیف عمل کرده است شکست بزرگ و مهم دیگر ما این بود که فهمیدیم هیچ اعتمادی از سمت مردم به سیستم اقتصادی وجود ندارد و با کوچکترین تنش همه مشغول فرار هستند … این را نه فقط حقیقیها که حقوقیها ما نیز اثبات کردند که حتی حاضر نیستند برای جایی که متولی این موضوع خودشان است پا پیش بگذارند و برای محیط کسب و کار خودشان هم ارزشی قائل نبودند …
و نکته دیگر بسیاری از تحلیلگران و فعالان بازار هم خیلی در این فضا موفق نبودند چه بسیار از تحلیلگرانی که در کف سهام فروخته در اوج در صندوقهای طلا و تتر و دلار و سکه رفتند قبول داریم جو سنگینی بود اما باور کنید از این اتفاقات کم نداشتیم همین حالا نیز میپذیریم ریسک سیاسی وجود دارد اما به نظر این اگزجره وزن دادن منفی به تحولات و عمل کردن و بدبین بودن صرف و خوشبین بودن غیر عادی ذات بازار و تحلیلگران ما شده و آفت بازار …
و نکته آخر ناامیدی از کدال و گزارش و اخبار اقتصادی بود که در این مدت هیچکس تاکید میکنیم هیچکس اصلاً توجهی به گزارش و اخبار و تحولات بنیادی شرکتها نداشت کسی حرفی نمیزد که بودجه به کجا رسیده ، دلار نیما کجاست ، تحلیل سودها چه میشود گزارشها چطور است … اما از ان طرف همه دقیق و درست ساعت کلیر شدن آسمان و قدرت نظامی طرفین و موشکها و پدافندها را از بر بودند همه به جای دنبال کردن کدال سامانه تاد و ناوبری هواپیماها را دنبال میکردند . نمیگوییم به دنیای سیاست بیتوجه باشید خیر اما این حجم جو زدگی و تاثیرپذیری از رویدادهای سیاسی هم عجیب بود
و نکته آخر با برادر صیدی و حقوقی ها … بی تعارف آقای صیدی شما در اولین آزمون از مقابله با بحران نمیگوییم نمره مردودی گرفتید اما نمره مطلوبی را به دست نیاوردید البته میپذیریم که روزها و شرایط سختی را پشت سر گذاشتیم اما انصافاً انتظارات بیشتر بود و تقریبا به همگان اثبات شد که انگار فرقی نمیکرد چه کسی روی آن صندلی بنشیند رفتار همان رفتار بود دامن همان دامن و حقوقی ها هم همان …
این موضوع که تمام شد یعنی امیدواریم تمام شده باشد اما چند نکته را حتماً در دستور کار قرار دهید یک بستههای نجات و بحران برای دفعات بعد آماده در کشوی میز شما باشد تا به محض وقوع در یک پروتکل روشن و مشخص رفتار شود . ۲ رتباط خود را با حقوقیها و تجهیز کردن خشابها برای شلیک به صفوف فروش را پر کنید و آماده داشته باشید هنوز هیچ چیز تمام نشده جلسه امروز باید خیلی زودتر برگزار میشد جلسه امروز نوش داروی بعد از مرگ سهراب بوده برادر !! ولی شما در طول این مسیر خود روزهای پر چالش کم ندارید و دنیای سیاست دست از سر بازار بر نمیدارد . شما باید برای هر لحظه و هر ثانیه این بازار برنامه داشته باشید و فراموش نکنید فضای فعلی فضای پایداری نخواهد بود و ممکن است دوباره با چالشهای متعدد مواجه باشیم … پس گمان نکنید تمام شده و تازه باید حقوقی ها و بازیگران پاس بازار باشند …
یکپیام ویژه هم و برای حقوقی های بازار داریم … عزیزان واقعاااا خسته نباشید… دایی جان واقعاااا تفکر و رفتار حرفه ای دارید ! فرق شما با حقیقی ها چه بود ؟! شما هم که تماشاچیان این بازی بودید ؟! شما عزیزان خیر سرتان بازیگران واقعی بازار هستید . جای شما در صف خرید و فروش هاست ؟!!
فقط خواستیم عرض کنیم … موز نوش جان نتیجه مثبت امروز جلسات اخیر شما و نقش شما نبود ولی حداقل سعی کنید کمی ازاین فاز انفعال و تماشاچی بودن خارج شوید و برای روزهای بعد مفیدتر و موثر تر باشید . بی شک حقوقی ها یک باردیگر روفوزه شدند و فکر میکنیم در یک مقطع تاریخی دیگر باردیگر کارنامه ای ضعیف را از خود نشان دادند …
اما برای بازار و بررسی بازار واقعا مانده ایم چه بنویسیم یا اینوری قفل هستیم و یا انطرفی ! حد مرز تعادل ندارد و این خود نشان از اوج جوزدگی بازار به خصوص حقوقی های آن است … بگذریم …البته این صفوف خرید را هم خیلی توجه نکنید و سعی کنید برمبنای بنیاد شرکت ها حرکت کنید که طی روزهای گذشته و امروز در مورد نماد های بنیادی بازار صحبت کردیم …
جیب بانک ها پر شد
در بازار امروز با فروکش کردن جو سیاسی منفی بازار همانطور که پشبینی می شد سهام بانکی با رشد قیمتی و صفوف خرید خوبی همراه شدند
وپارس با صف خرید خوبی همراه شد و به سمت قیمت های 240 الی 250 تومانی می رود سهمی که هم با فروش اپال و هم تملک سه شرکت گروه صنعتی صفا شرایط خوبی پیدا کرده است قرار است زیان انباشته بانک صفر شده و شاهد یک افزایش سرمایه از سود انباشته باشیم وپارس تحولات خوبی را در پیش گرفته است
ونوین هم مهمان صف خرید شد سهمی که امسال حداقل سود 150 الی 160 تومانی را خواهد داشت به نظر می رسد رویه خوبی را در سهم شاهد باشیم ونوینی که تحولات بنیادی خوبی داشته و انتظارات بازار از سهم بالا و با توجه به توان سود سازی باز قیمت های 400 ایل 420 تومانی را خواهد دید
در بانک سامان هم که سهم در 6 ماهه 50 تومان سود ساخته و امسال براورد سود 70 الی 80 تومانی دارد و به زودی به افزایش سرمایه خوب و جذابی از سود انباشته خواهد رفت شاهد برگشت روند بودیم یک سهم بنیادی عالی در گروه بانکی که با سطوح ارزش ذاتی خود فاصله زیادی دارد
اقبال به فولادی ها
فولادی ها هم امروز روند خوبی داشته و با اقبال همراه شدند سهامی که وضعیتشان با این قیمت های دلار نیمایی که در حال نزدیک شدن به سطوح 50 هزار تومان است به شدت تغییر خواهد کرد
فسبزوار با گزارش عالی خود نشان داد امسال 900 الی 1000 تومان سود دارد با این رومند روبه رشد قیمت دلار نیمایی وضعیت شرکت در شرایط خوبی قرار گرفته و باز هم شاهد رشد قیمتی سهم به قیمت های 4200 تومان خواهیم بود
فولاد مبارکه اصلاح بالایی داشت فولاد یکی از بهترین گزارش های فولادی ها را منتشر کرد و سهم توان برگشت و بازپس گیری بخشی از اصلاح خود را دارد این سهم تا قیمت های 420 تومان فعلا جای برگشت دارد فولاد اصلاح قیمتی بالایی داشته و توان سود سازی خوبی برای سال جاری دارد
کاوه هم به صف خرید رسیده و به سمت قیمت های 720 تومانی در حرکت است این سهم فولاد ساز شاهد رشد قیمت شمش تولیدی خود است همچنین با این نرخ های نیمایی صادرات شرکت هم توجیه دارد و شرکت می تواند نیمه دوم سال بهتری داشته باشد
گرای پتروشیمی ها
در نمادهای پتروشیمی شاهد روند خوبی بودیم پتروشیمی هایی که وابسته به دلار نیمایی هستند این روزها وضعیت بهتری دارند
در پتروشیمی پردیس روند برگشته و سهم صف خرید شد سهمی که سطوح 22 هزار تومان را در پیش دارد انتظارات بازار از مجمع امسال شپدیس و تقسیم سودش بسیار بالا رفته است این سهم امسال و که مصادف با سال مالی جدیدش است نیز جای سود سازی بسیار خوبی دارد
بوعلی هم مهمان صف خرید شد امسال رسیدن به سود 1000 تومان به بالا برای سهم محتمل است سهمی که عملکرد 6 ماهه خوبی داشت فعلا سطوح 5600 تومان می تواند قیمتهای خوبی برای سهم محسوب شود بوعلی که اهداف میان مدتی خوبی در صورت ادامه انتشار عملکرد های ماهانه مثبت دارد
کرماشا بالاخره به قیمت های بالای 2000 تومان رسید این سهم شرایط بنیادی خوبی داشته و افتتاح طرح توسعه می تواند تاثیرات بسزایی بر سهم داشته باشد کرماشا تا قیمت های 220 تومان فعلا جای نوسانات مثبت دارد به خصوص اینکه اخبار مهمی از دریافت مطالباتش در سال اینده و رشد قیمت فروش محصولاتش به گوش می رسد
شبصیر از جمله سهامی است که انتظار داریم در نیم سال دوم بهتر از نیم سال اول ظاهر شود. در 6 ماهه اول شرکت با کاهش تولید و فروش همراه شده و در نتیجه در این مدت به عدد 133 تومانی رسیده و 21 درصدی کاهش را تجربه کرده است. با این حال بازار از سهم انتظار سود 250 تومانی به ازا هر سهم دارد که با توجه به این قیمت ها PE به عدد 5 میرسد و در صورت رشد سود میتوان انتظار بهبود این پارامتر را داشت. نماد اگر از سطوح فعلی با رشد همراه شود یک نوسان 10 درصدی دور از انتظار نیست.
سیمانی ها سر خط
در نمادهای سیمانی شاهد برگشت روند خوبی در سهام این گروه بودیم سیمانی ها بعضا اصلاح خوبی کرده و یک صعود با توجه به ماهیت خوب صورت های مالی 6 ماهه به بازار بدهکار هستند
در سیمان صوفیان در 6 ماهه سود بالای 500 تومانی محقق و بدین ترتیب رسیدن به سود 900 تومانی در سهم محتمل می باشد سصوفی با این وضعیت قیمت های 4600 الی 5000 تومان را در پیش داشته است سری قبل سهم یک بار این مسیر را پیموده و سپس در مسیر برگشت قرار گرفت
در سیمان فارس و خوزستان قیمت های 3600 تومانی در پیش است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و هم ان ای وی بالا و هم توان رسیدن به سود سنگین با توجه به سود سازی خوب زیر مجموعه ها سبب شده تا سفارس خریداران قوی داشته باشد این سهم حتی با شکست مقاومت خود توان رشد بیشتر تا قیمت های 4200 تومان را هم دارا می باشد
ستران به قیمت های بالای 500 تومان برگشت زد اما عرضه ها در سهم بالا و به نظر می رسد فردا در سطوح 520 تومانی ترمز سهم کشیده و شاهد روند خوبی باشیم سترانی که امسال به سود خوبی خواهد رسید اما قیمت های 520 تومان سطوح تعادلی مناسبی می باشد
ساروم در 6 ماهه به سود 710 تومانی به ازای هر سهم رسیده که نسبت به 6 ماهه قبل با افزایش 58 درصدی مواجه شده است. در بازه سالانه میتوانیم از ساروم انتظار سود 1100 تومانی را داشته باشیم که با توجه به سطوح فعلی PE شرکت به عدد 4 میرسد. ساروم اگر از قیمت های فعلی افزایش یابد میتوان سقف قبلی سهم را به عنوان هدف قرار داد که با بازه های فعلی حدود 15 درصد فاصله دارد.
سخاش که جز شرکت های خوب در گزارش شش ماهه بود، نیمه دوم سال را با فروش خوب 115 میلیاردی آغاز کرد. در مهرماه مقدار و مبلغ فروش نسبت به شهریور به ترتیب 10 و 21 درصد رشد داشته و نرخ فروش سیمان تیپ 2 پاکتی 13.5 درصد رشد کرده است. به نظر امسال 60 تومان سود در دسترس خواهد بود و در صورتی که تا حوالی 240 تومان اصلاح کند، می تواند به عنوان یک گزینه خوب با تقسیم سود حداکثری مورد توجه باشد.
عیار معدنی ها بالا رفت
در نمادهای معدنی شاهد بالا رفتن عیار سهام این گروه بودیم معدنی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و اکثرا با توان سود سازی بالایی با این روند رو به رشد قیمت دلار نیمایی همراه هستند
کنور شرایط خوبی دارد دو ابر طرح توسعه در کنار روند صعودی قیمت دلار نیمایی که وابستگی بالایی به قیمت محصولات شرکت دارد باعث شد سهم یک برگشت 180 درجه ای از روند منفی به صف خرید داشته باشد کنور تا قیمت های 650 و سپس 720 تومان جای رشد را دارد
ملی مس هم با صف خرید خوبی از قیمت های 560 تومان عبور کرد تا مجددا راهی قیمت های 600 تومان شود فروش شرکت مناسب و روند صعودی قیمت دلار نیمایی می تواند بر رقابتی شدن محصولات شرکت در بورس کالا کمک نماید فملی که ارزش ذاتی 650 تومانی دارد
کچاد پی بر ای فوروارد پایینی دارد روند سهم هم مثبت اما عرضه ها به شدت بالا بود این سهم به نظر می رسد تا قیمت های 320 تومان نوسان مثبت و رو به بالا داشته باشد اما پس از ان شاهد عرضه های بیشتر در سهم خواهیم بود کچادی که شرایط خوبی داشته و رشد قیمتی مناسبی در پیش روی خود دارد
سرمایه گذاری ها در مسیر جبران
در نمادهای سرمایه گذاری هم شاهد روند مثبت خوبی بودیم سرمایه گذاری های بنیادی امروز شرایط رشد خوب و قوی تری داشتند
در این گروه وبانک با رشد قیمتی خوبی همراه شد سهم با صف خرید به سمت سطوح 520 تومان می رود گزارش 6 ماهه شرکت هم خاص بود و نشان داد همچنان سود های خوبی در سهم شناسایی می شود به نظر می رسد قیمت های 560 تومان در گام دوم انتظار وبانک را بکشد
شستا هم که مجمع امیدوار کننده ای داشت سعی به برگشت به قیمت های 100 تومان دارد این سهم هم سود سازی و هم ان ای وی خوبی دارد به نظر می رسد اگر این روند ادامه داشته باشد سهم تا قیمت های اسمی رشد کند و سپس متعادل شود وعده های خیلی خوبی درمجمع سهم داده شده است
وصنعت هم پی بر ای پایینی دارد سهم تا قیمت های 160 تومان به واسطه همین پی بر ای پایین خود صعود و سپس متعادل خواهد شد اگر شرایط بهتر شودسهم تا قیمت های 180 الی 200 تومان هم جای صعود دارد
چهارگوشه بازار
شبندر گزارش خوبی نداشت افت شدید کرک اسپرد ها باعث تحقق پایین سود شرکت در 6 ماهه شد این سهم تنها امیدش به رشد قیمت دلار نیمایی است که از این بابت بتواند با افزای شتوان سود سازی همراه شود ادامه روند صعودی قمیت دلار نیمایی به شدت به نفع شرکت است
بترانس هم صف خرید خوبی شد سهمی که گزارش 6 ماهه عالی داشت و این گزارش بدن احتساب سود سرمایه گذاری ها بود این سهم امسال می تواند به راحتی قیمت های 300 تومان را با فرض رسیدن به سود 55 الی 60 تومان داشته باشد سهمی که بازدهی بالا و قوی در دلش قرار دارد
کباده گزارش ضعیفی داد یک سوم محصولات شرکت فروخته نشده و موکول به نیمه دوم سال شده است امسال با همین روند کباده 250 الی 300 تومان سود خواهد داشت سهم پس از کمی اصلاح بار دیگر در مسیر صعودی قرار و می تواند رشدخوبی داشته باشد شنیده می شود طرح افزایش ظرفیت 50 درصدی در شرکت دنبال می شود
در کسرا ظاهرا ورود یک سهامدار حقیقی جدید باعث افزایش تقاضا و ورود پول داغ در سهم شده است کسرا را بیشتر به واسطه طرح الفا المینیوم که سال اینده افتتاح می شود خریداری می کنند و به نر می رسد رشد قیمتی خوبی تا سطوح 360 تومان و در نهایت 400 تومان را تجربه نماید
در گروه غذایی در مهرماه با فروش خوب 846 تنی به درآمد 66.7 میلیارد تومان رسید. فروش نامنظمی دارد اما عملکرد شرکت نشان داده که در نرخ های خوبی می فروشد و همواره حاشیه سود را حوالی 50 درصد حفظ می کند.در شش ماهه به 527 ریال سود دست پیدا کرده و با این فروش به نظر امسال می تواند حدود 800 ریال سود داشته باشد و با این فرض p/e حوالی 4.5 واحد دارد و به عنوان یک گزینه کوچک در گروه غذایی می تواند جذاب باشد.
شکربن در گزارش شش ماهه 48 تومان به ازای هر سهم سود ساخت . عملکرد شرکت در تابستان مشابه بهار بود. علیرغم افزایش 10% فروش تابستان بدلیل افزایش 21% بهای تمام شده شرکت نتوانسته عملکرد بهتر از بهار محقق کند و همچنین حاشیه سود ناخالص از 31% به 24% رسیده است. انتظار می رود برای سال جاری 170 تومان سود داشته باشد. از لحاظ نموداری در شرایط فعلی ریسک به ریوارد ورود مناسبی با دید کوتاه مدت ندارد و میتوان تا محدوده حوالی 600 الی 650 تومان روند سهم را دنبال کرد تا افت شارپ فعلی کمی کاهش یابد.
زشگزا در مهر عملکرد خوبی داشت و 71 میلیارد تومان فروش داشت و 15% بهتر از میانگین تابستان بود. از لحاظ نموداری سهم طی یکسال اخیر 33% رشد داشته و بهتر از کلیت بازار معامله شده است. محدوده 850 الی 900 تومان را با دید نوسان می توان زیر نظر داشت.
در بین کم ریسک ها تایرا شرایط خوبی دارد که در 6 ماه امسال 74 تومان سود ساخت و نسبت به مدت مشابه پارسال رشد 17 درصدی ثبت کرد، در گزارش مهر ماه هم 2.7 همت فروش داشت و نسبت به شهریور رشد 14 درصدی ثبت کرد.نیمه دوم سال توقع داریم 90 تومان سود بسازد و خود شرکت به سود 153 تومانی برسد و سود اصلی 200 تومان و با کمک زیر مجموعه خوب خودش از جمله ختراک و خموتور به سود 250 تومانی برسد و با تقسیم سود 30 درصدی p/e فوروارد سهم به 4.7 برسه و یک واحد کاهش داشته باشه. و به دید سرمایه گذاری تا پایان سال گزینه مناسبی است و خرید در منفی های قیمت بهتر است.
خموتور ختراک ختور خکار هم خوب بودند و باز بین انها خموتور گزینه عالی است در مهر ماه 531 میلیارد تومان فروش انجام داد که 39 درصد از شهریور بیشتر است و 20 درصد بودجه نیمه دوم سال را پوشش داد در گزارش تابستان هم کنترل بهای تمام شده و سودسازی خیره کنند ارائه داد و در 6 ماه اول 58 تومان سود ساخت که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد 154 درصدی نشان می دهد و با این شرایط اگر جلو برود تا پایان سال می تواند 110 تومان سود بسازد و کسر تقسیم سود 30 درصدی p/e فوروارد سهم به 3 میرسه و 1.4 واحد کاهش خواهد داشت و این یعنی سهم همچنان برای رشد جا دارد و با هدف 400 و 480 تومان می تواند گزینه سرخطی باشد.
در گروه غذایی غپینو هم شرایط خوبی را دارد در مهر ماه 430 میلیارد تومان فروش داشت و نسبت به شهریور رشد 33 درصدی نشان می دهد. شرکت در مهر ماه رکورد مقدار تولید و فروش ثبت کرد و افزایش نرخی 20 درصد که روی محصولات آدامس و چوب شور روی کدال اگهی کرد و در کنار افزایش نرخ 14 درصدی که روی محصول ویفر داشت باعث شد تا رکورد فروش 430 میلیاردی ثبت کند. غپینو در 6 ماه امسال هم 37 تومان سود ساخته و حاشیه سود ناخالص بهتری در تابستان نسبت به بهار داشته و از 45 به 47 درصد رسیده و در پایان سال احتمالا 80 تومان سود را داشته باشد و هر جایی که حمایت قیمتی تشکیل دهد می توان برای ورود مناسب باشد و باید منتظر واکنش قیمتی سهم باشیم.


