گزارش بازارامروزیکشنبه 22مهر 1403
چماق سیاست ،چاقوی بهره !
تا دیروز فقط از چماق سیاست می ترسیدیم و امروز چاقوی تیز نرخ بهره هم زیرگلوی بازار احساس میشد و فقط این میان هویج نرخ نیما را به بازار نشان میدهند و در موردش صحبت میکنند ولی هر چه که بود ترکیب این 3 عامل امروز شروع خوبی را برای بازار رقم زد ولی هر چه پیش رفت فضا پر عرضه ترو بدتر شد و شرایط تلخ تری را داشتیم و البته اخر وقت بازهم تلاش هایی برای کمک به بازار شدولی کافی نبود و ان سیگنال ترس صادر شد …
بارها و بارها نوشتیم ریسک سیاسی شبیه لطف شیخ و زاهد است که به قول شاعر گاه هست و گاه نیست (هرچند این مدت همیشه بوده و ما نبودش را ندیدیم )ولی دقت کنید آنچه میتواند عامل اصلی حرکت قیمت ها باشد در نهایت خود را در 2 موضوع نشان میدهد یکی جریان سود و به طور کلی صورت های مالی و ارزنگی شرکت ها و دیگری جریان نرخ بهره که عاملی برای پی به ای و نرخ دادن روی تابلو می شود . وقتی این دو موضوع با چالش مواجه باشد حتی وقتی یکی از آنها میلنگد و این طور بازار را سرکوب میکند چه انتظاری از جریان پول دارید که دنبال آرامش و چشم انداز است …
بازار امروز را در حالی پیش بردیم که همچنان در سایه نسبی آرامش سیاسی و البته چالش های نرخ بهره بازار کارکردهای واقعی خود را میشناسد و حرکت نرمالی به سمت متعادل شدن دارد . ولی بیایید کمی واقع بینانه تر به ماجرای بازار نگاه کنیم و کمی رویدادهای سیاسی و نرخ بهره را بیشتر بررسی کنیم…
قبل از اینکه این اتفاقات و تحولات و طوفان رویدادهای مختلف رخ دهد ما دچار چه فضایی بودیم بازار از نیمههای مرداد با قطعی شدن کابینه و صحبتها و سخنرانیهای مختلف در حال صعود بود اگر به نمودارها نگاه کنید میبینید که اکثراً یک بازدهی نرمال ۲۰ تا ۲۵ درصدی و حتی بیشتر را ثبت کردند بازار در روال طبیعی خودش به سمت اصلاح میرفت و حتی چهارشنبه قبل از این فضا و این بحران این اصلاح در چهره او کاملاً روشن و نمایان بود یعنی اگر این اتفاقات پیش نمیآمد بازار احتمالاً ۳ الی ۴ روز اصلاح میکرد و درجا میزد و دوباره در مسیر خود پیش میرفت اما این تحول سیاسی ۲ ضربه و شوک بزرگ به بازار وارد کرد اولی شوک سیاسی بود که جریان پولی را که داشت به سمت بازار میآمد را ترسانده و جلویش را گرفت ضربه دوم دامنه نوسان محدود بود که آن اصلاحی که بازار میتوانست در فضای عادی ببیند به اصلاح زمانی تبدیل کرد و به نوعی بازار را قفل نمود و همه اینها در روزهای پرتنش و حساس طی شده و رسیدیم به امروز و این هفته که دامنه دوباره ۳ و باز شد به نظر بازار از اینجا به بعد آن کارکرد درست خود را در حالی که همچنان زیر سایه جنگ و تحولات سیاسی و اقتصادی است پیش میگیرد . البته بله ممکن است واکنش منفی را به برخی تحولات داشته باشد طبیعی است … بازار عین یک موجود زنده رفتار میکند …
بسیاری معتقدند ترس امروز بازار و عدم خرید و فروشهای شجاعانه ناشی از همین ترس اتفاقات بود که یک سر آن در سیاست و سر دیگر آن از ناامیدی ترس نرخ بهره نشات میگیرد که این چند روز دوباره چالش ها کمی بالا گرفته داخل پرانتز این را بگوییم که حتماً باز تاکید میکنیم حتماً متولیان امر و کسانی که در سازمان تصمیم گیر هستند نسبت به سناریوی وقوع یک حمله حتی محدود باید آماده باشند نمیدانیم اینکه دوباره دامنه را به یک برگردانیم منطقی هست یا نه اما فکر میکنیم بیشتر باید سیاستهای حمایتی در آن مقطع در دستور کار باشد …
به هر حال بگذریم و فقط این را در این مطلب نوشتیم که کمی حواس جمعتر باشیم در حال حاضر بازار با وجود ریسکهای سیاسی و اقتصادی در حال لحاظ کردن اتفاقات و تحولات در قیمت است ما شاهدیم که قیمتها اکثراً به سمت تعادل و نقطه تعادلی خود حرکت میکنند و در این مسیر در روزهای پیش رو نقش گزارشهای مالی نقش مهمی خواهد بود و البته باز هم این سوال برای سهامداران مطرح میشود که اگر به هر حال زیر این رگبار تحولات سیاسی و بهره خواستیم سهمی بخریم سراغ بزرگان برویم یا کوچکترها…
این شاید در معدود دفعاتی باشد که میتوان این جمله را کمی دقیقتر پاسخ گفت اول از همه اینکه تکرار میکنیم اندازه مهم نیست عملکرد مهم است همچنان بر این عقیدهایم که اندازه شرکتها در فضای فعلی خیلی مهم نیست و این عملکرد آنهاست که میتواند فضای بهتری برای خرید آنها رقم بزند به نظر میرسد در شرایط فعلی میتوان این دو دسته را همزمان طوری پیش برد که گزینههای خرید در هر دو دسته بسیار جدی مطرح باشند و این شاید برای اولین بار است که به واسطه تحولات و اتفاقات هم سهمهای بزرگ و هم کوچک این قابلیت حرکت و تغییر را خواهند داشت به واقع معتقدیم سهمهای بزرگ بازار به خصوص در چند گروه نظیر فلزات ،فولاد پتروشیمی کمی بانکیها و بعد تر پالایش، میتوانند فضای خوب و متفاوتی را با توجه به رشد دلار نیما تجربه کنند و این موضوع در روزهای گذشته به وضوح در چهره بازار روشن است و ما به خوبی آن را میبینیم از سوی دیگر در سهمهای کوچک بازار هم معتقدیم انتشار گزارشهای میان دورهای میتواند نقش برجستهای در توجه بازار به بخشی از این دسته از سهمها بدهد و آنها را دوباره در کانون توجه بازار قرار دهد
پس مقطع فعلی مقطع مهم جالب و خاصی است که احتمالاً بازار اگر بتواند آن تحولات سفت و سخت سیاسی را پشت سر بگذارد قابلیت تغییر فاز و جذب جریان پول به هر دو موضوع را خواهد داشت یعنی هم سهمهای بزرگ در بازار رشد کند که ناشی از رشد دلار نیما و چشم انداز صعودی بودن آن است و هم سهمهای کوچک بازار به واسطه گزارشها مورد توجه باشند کمتر موقعیتی را شبیه این روزها داشته و داریم که به نظر میتواند فضای متفاوتی برای بازار ایجاد کند البته باز تاکید میکنیم اگر دولت و نرخ بهره بگذارد ..
این فضای متفاوت دو تهدید عمده و جدی را نیز دارد که میتواند با شدت آن را سرکوب کند یکی از آنها همین تحولات سیاسی است که امیدواریم هرچه سریعتر به پایان برسد و البته در اختیار بازار نیست و بازار فقط نظارهگر آن است اما دومی رویدادی است که امروز دوباره در مورد آن صحبت میکنیم و آن هم موضوع نرخ بهره و ادامه دست فرمانی است که شاهدش هستیم.
بی تعارف دولت قبل که بازار را به سمت فلاکت و بدبختی پیش برد چند راهبرد را در ذهن خود داشت اول این بود که صنایع را با قدرت سرکوب میکرد دست در جیب آنها داشت اجازه قیمت گذاری به آنها نمیداد همه جوره آنها را سرکوب و جیب آنها را خالی میکرد. راهبرد بعد این بود که اجازه افزایش نرخ نیما را نمیداد فضای ارز ترجیحی را رونق بخشیده بود و دلال محوری و ایستادن در صف نیما بزرگترین کاسبی بسیاری از سرمایهگذاران بود و نکته سوم در چنین فضایی نرخ بهره را نیز بالا برده بود و با نرخهای رسمی ۳۰ و غیر رسمی ۳۵ تا ۳۶ درصد و چاپ اوراق فضای بازار سرمایه را بسیار تلخ تر و تنگتر کرده بود و در نهایت در عامل چهارم وقتی کسی از بازار سرمایه صحبت میکرد صحبت اهالی بازار و کارشناسان اقتصادی به کتفش بود و کلاً مسیر خود را میرفت چرخش این فرمان بخت و اقبال اقتصاد ایران بود وگرنه مشخص نبود به چه قهقرایی سوق پیدا میکرد اما در حال حاضر نیز آش دهن سوزی نیست که بخواهیم در مورد آن صحبت کنیم شاید اظهار نظرها و اهمیت به بازار سرمایه بسیار خاصتر و بهتر شده و قطعاً دلار نیما هم سیاستی است که مشاهده میکنیم در مسیر بهبود قرار گرفته اما در دو تای دیگر یعنی توجه به صنایع و شرکتها و نرخ بهره هنوز آن چیزی که باید ببینیم را ندیدهایم البته در مورد صنایع و شرکتها و ارتباط دولت با شرکتها در بودجه به نظر رفتار کمی منطقیتر شده است اما آن عاملی که همچنان با قدرت بالا بازار را سرکوب میکند نرخ بهره است
شاید این چندمین بار باشد که این موضوع را اینجا مینویسیم و معتقدیم قدرت تخریب موشکهای نرخ بهره از موشکهایی که دشمن میزند حتی بیشتر است و بازار را در فضای تلختری فرو میبرد حکایت بازار ما شبیه قرار دعواهاییست که بازار میرود و از آن سو جریانات و ریسکهای سیاسی جلوی اضافه شدن یاران و رفقا به او را میگیرند و او را تنها راهی میدان میکند و از آن سو لشکر بیشاخ و دم بزن بهادر نرخ بهره با چوب و چماق به سر بازار ریخته و او را کتک میزنند و چه جالب که هنوز هم میزنند و همین چند روز دوباره تب انتشار اوراق با نرخهای عجیب و غریب بالا گرفته است
امروز در خبرها داشتیم که دولت بودجه را حساب کتاب کرده و هر آنچه باقی مانده را قرار است در روزهای پیش رو در بیاورد و روی میز بگذارد !! طبق گزارش جدید مرکز مدیریت بدهی دولت، ۶۰.۶ همت از کل اوراقی که قرار است در سال ۱۴۰۳ منتشر شود، هنوز باقی مانده است و این هفته قرار است تمام این اوراق به مزایده گذاشته شوند.اگر پس از انتشار این اوراق، اوراق جدیدی منتشر گردد، به معنی انتشار مازاد بر بودجه خواهد بود.
اما اگر علاوه بر اوراق فوق ، تا پایان سال اوراق جدیدی توسط دولت منتشر نشود باید منتظر کاهش نرخ بهره باشیم. به هر حال فضا به نقاط حساسی رسیده نرخ بهره و نگاه سیاست گذار نیز باید کم کم تکلیف خود را روشن کند که در چه مسیری حرکت میکند سیاستگذار هم باید تعارف را کنار گذاشته و این رویداد را نشان دهد که در چه جریانی پیش میرود
بسیاری از کسانی که در حوزه اوراق و مدیریت اوراق دولتی کار میکنند بر این عقیدهاند که از اینجا به بعد و بعد از چاپ و انتشار و فروش این اوراق اگر سیاستهای دولت تغییری نکند یعنی در همچنان بر پاشنه همان نرخها و همان رویه و همان شرایط است و بازار نمیتواند انتظاری از تحولات نرخ بهره داشته باشد اما برخی هم خوشبینانه به ماجرا نگاه میکنند و معتقدند بعد از انتشار این اوراق اگر دولت سیاستهای انبساطی را پیش گرفت ،نرخها اصلاح شد .یک چرخش تمام عیار در مسیر اوراقها رخ داده و میتواند امیدواری جدی را برای بازار سرمایه رقم بزند این رویداد مهم را طی روزها و هفتههای آتی در کنار سایر رویدادها باید زیر نظر بگیریم باز هم تکرار میکنیم موشکهایی از جنس نرخ بهره برای بازار سرمایه از هایپر سونیکها و بالستیکها ویرانگرتر است…
بگذریم و سراغ بازار برویم …
فولادی ها و حمایت نیما
در نمادهای فولادی کماکان رشد قیمت دلار نیمایی به استانه قیمت های 48 هزار تومانی و احتمال رشد بیشتر تا سطوح 52 هزار تومان حسابی بازار فولاد سازان را داغ کرده است
فولاد کاوه همچنان صف خرید سنگینی است سهم به سمت سطوح قیمتی 760 تومانی می رود سهمی که هدف قیمتی 820 تومان را هم در بازه میان مدت تر دارد این سهم تحولات خوبی از بابت رشد قیمت دلار نیمایی هم در بحث فروش صادراتی و هم داخلی شمش دارد
فصبا هم با اقبال همراه شده است سهم تارگت 400 الی 420 تومانی در صورت شکسته شدن قیمت های 380 تومانی را دارد این سهم وضعیت خوبی را دنبال کرده هم شاهد رشد قیمت محصولاتش است و هم طرح توسعه عظیم شرکت سهم را در موقعیت خوبی قرار داده است
فسبزوار به قیمت های 4200 تومانی نزدیک شد این سطوح بارها سبب تعادل در روند این سهم فولادی تولید کننده اهن اسفنجی شده است فسبزواری که شرایط خوبی از دید بنیادی داشته و به نظر می رسد رشد قیمتی مناسبی داشته باشد این سهم تا قیمت های 4600 تومان هم در صورت عبور از مقاومت فعلیش جای صعود دارد سهم امسال براورد سود 1000 تومانی دارد
پتروشیمی های خاص
در نمادهای پتروشیمی برخی نمادهای این گروه با روند مثبت و خوبی همراه و به نظر می رسد به دلیل رشد قیمت دلار نیمایی توجه ویژه ای را کسب کرده اند
پتروشیمی کرمانشاه عرضه زیادی ندارد و در مقابل صف خرید خود ارام پیشروی می کند این سهم تا قیمت های 2000 و 2200 جای صعود دارد سهمیکه وضعیت بنیادی خوبی با رشد قیمت دلار نیمایی پیدا کرده و به نظر می رسد با طرح افزایش ظرفیت 2 برابری که دارد انتظارات بازار از این سهم به شدت بالا رفته است
شپدیس این غول اوره ساز بازار در قیمت های بالای 20 هزار تومان در حال کف سازی و نوسان مثبت است ارام ارام سهم به سمت سطوح قیمتی22 هزار تومان حرکت خواهد کرد سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و شنیده می شود امسال در مجمع تقسیم سود مناسب و برای سال اینده نیز سود سازی بالایی دارد زمزمه هایی از تقسیم سود عجیب در شپدیس شنیده می شود و روزهای بعد در مورد ان بیشتر صحبت میکنیم
بوعلی فعلا در انتظار صورتهای مالی 6 ماهه است این سهم وضعیت بنیادی خوبی دارداما بازار در انتظار صورت های مالی 6ماهه است اگر بتواند به سود خوبی برسد شاید یک نوسان تا سطوح 6000 الی 6200 تومان بدهد سهم فعلا در کف قیمتی 5600 تومانی قرار دارد
لیدری بانک ها
این روزها بانک ها معاملات بسیار خوبی دارند اکثرا مثبت و صعودی و نشان می دهند شرایط خوبی داشته و انتظارات بازار هم به شدت بالا است
در بانک پارسیان امروز سهم صف خرید 1 میلیارد سهمی را به خود دید امری که نشان می دهد فروش اپال تحولات چشمگیری را در این سهم رقم زده است وپارس تا قیمت های 240 الی 250 و در صورت بیشتر حتی تارگت 280 تومانی خواهد داشت
ونوین ارام ارام به قیمت های 420 تومانی نزدیک می شود این سهم تا قیمت های 460 تومان جای صعود دارد سهمی که سود سازی بالایی داشته در 6 ماهه بازار انتظار سود بالای 70 تومانی به ازای هر سهم را دارد ونوینی که اگر صورت های مالی 6 ماهه خوبی ارائه دهد جای رشد قیمتی بسیار خوبی خواهد داشت
وگردش خوب بالا رفته است سهم به مصاف قیمت های 280 تومانی می رود سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و به نظر می رسد تحولات مثبتی هم دارد این سهم در صورت فروش دارایی و ملک اگهی شده خود یک رالی صعودی خوب و مناسب را خواهد داشت
سیمانی ها با توان بالا
در نمادهای سیمانی شاهد ادامه صعود و روند مثبت برخی سهام این گروه بودیم سیمانی هایی که توان بنیادی بالایی داشته و سود سازی های خوب توانسته سهام سیمانی ها را در مدار صعودی نگه دارد
سیمان سپاهان در قیمت های 920 تومان که برابر با مقاومت فوق قوی سهم است فشار عرضه ها را شاهد بود این سهم که موجودی کلینکر خوبی داشته و شنیده می شود برای سال مالی جدید خود که به تازگی شروع شده است سود خوبی می سازد با اقبال و رشد قیمتی خوبی همراه شده است
سیمان باقران قفل صف خرید و بدون عرضه است سیمانی که امسال سود 550 تومانی و ارزشذاتی 3000 الی 500 تومانی دارد در قیمت های فعلی جا مانده سیمانی ها محسوب می شود سباقر یک رشد خوب داشته و با توجه به عملکرد عالی 3 ماهه دوم سال خود به نظر می رسد صورت های مالی خاصی داشته باشد
در سیمان صوفیان سهم نتوانست قیمت های بالای 5000 تومان را حفظ نماید و به سطوح 4800 تومان برگشت زد باید توجه داشت سهم به سطوح ارزش ذاتی خود رسیده و رشد قیمتی بالاتر برای این سهم سخت به نظرمی رسد سصوفی که توان بنیادی خوبی داشته و توانست بازدهی 30 درصدی را به ارمغان اورد
چهارگوشه بازار
کنور امروز هم مثبت بود و نشان داد توان بنیادی بالایی دارد این سهم به نظر می رسد امسال سود 110 تومانی و برای سال اینده با این رشد قیمت دلار نیمایی و افتتاح یکی از طرح های توسعه ای خود سود 140 الی 150 تومانی داشته باشد سهمی که تقسیم سود 80 درصدی داشته ون با دو طرح توسعه و یک پرتفوی قوی اینده درخشانی دارد
شبندر با اصلاح قیمتی و صف فروش به کف قیمتی 720 تومان نزدیک می شود کم کم باید این سهم را هم مد نظر قرار داد شبندری که به نظر می رسد در نیمه دوم سال وضعیت بهتری داشته باشد اگر شرکت بتواند سود سازی خود را احیا کند جز گزینه های مستعد برای برگشت روند است زمزمه هایی از گزارش 6 ماهه پالایشی ها به گوش میرسد که مثلا فقط شپنا گزارش جالبی را زده و آن هم خیلی خاص نیست ولی بد هم نیست در سوی دیگر شبریز هم شنیده می شود گزارشش خوب است ولی در کل گزارش پالایشی ها خوب نیست و بهتر است کمی از انها دور باشیم
نیان پس از افزایش سرمایه قفل صف خرید شده است شنیده می شود قراردادهای شرکت برای نیمه دوم سال درامد زایی خوبی برای نیان خواهد داشت سهمی که تا قیمت های 1200 الی 1250 تومان جای رشد داشته و جز سهام بنیادی خوب بازار به خصوصبا توجه به پی بر ای فوروارد پایین و تقسیم سود حداکثری می باشد
واحیا را امروز که نداد برای فردا صف زدن خوب است … این بار شنیده می شود بلوک خریدار دارد و نقد و اقساط واد می شود و این خبرمهم و خوبی است البته برخی حتی معتقدند بازهم این بلوک مشتری ندارد ولی یک نکته را دقت کنید اگر مشتری داشته باشد به نظر واحیا دیگر پیدا نمی شود همین حالا نیز سهم قفل است با دید کمی ریسکی عمل کردن هر روز صف خرید در سهم زدن بد نیست و میتواند جالب باشد .
در بازار در بین غذایی ها بارها از غپینو گفتیم 6 ماهه 18034 میلیارد ریال فروش6 ماهه داشت. 9025 میلیارد ریال فروش 3 ماهه داشت. برای 6 ماهه 350 ریال و 12ماهه 800 ریال سود پیش بینی شده و به نظر قیمت جای بدی نیست هم غپینو هم غمینو هردو جالب هستند و خودکفا را هم با توجه به سهامدار عمده بوده در این نماد ها و بحث های تجدید و فروش دارایی زیرنظر داشته باشید .
در بازار دارویی ها را زیرنظر بگیرید درای گروه کاسپین را توصیه میکنیم دنبال کنید شنیده می شود گزارش 6 ماهه خوبی زده و 2300 ریال مجقق کرده است و عدد خوبی است در سوی دیگر از دتماد هم اعداد خوب و قوی شنیده می شود حتی بهتر از 3 ماهه اول است و به نظر خرید دتماد در منفی ها و یا کاسپین بد نیست . ددام و بیوتیک هم با دید کمی پر ریسک به انها اضافه می شود
در گروه دارو دجابر را می توان مدنظر داشت. سال مالی منتهی به آذر می باشد و به نظر 220 تومان سود داشته باشد که با P/E حدود 5 می تواند مورد توجه بازار قرار بگیرد. از تابستان سال گذشته اصلاح زیادی داشته و همچنان در روند نزولی قرار دارد که بهتر است صبوری کرد و بعد از شکستن خط روند نزولی با در نظر گرفتن کف های قیمتی آخر، وارد سهم شد.
تعدیل خاص و مهم از مبین را داشتیم و بفجر هم گویا تعدیل می دهد بفجر هم از نماد های جالب و کم ریسک بازار است پس از مجمع سالانه بازگشایی همراه با صف فروش داشت. سهم در مجمع 450 تومان تقسیم سود داشت که نسبت d/p حدود 35% را برای سهامدارن فعلی محقق کرد که اتفاق خوبی است. بدلیل بازگشایی با دامنه سهم با صف فروش مواجه شد و احتمالا چند روزی زمان ببرد تا متعادل شود. از لحاظ نموداری سهم مقاومت 1100 تومان را پیش رو دارد و با دید میان مدت پیشنهاد میشود پس از شکست این محدوده مهم نماد را زیر نظر داشته باشید.
در گروه حمل ونقل همه منتظر گزارش حپارسا هستند از حپارسا اخبار خوبی از سود سازی و رشد نرخ ها در سال جاری شنیده میشود و باید منتظر گزارش سهم بود با توجه به افزايش 30درصدي نرخ کرايه حمل شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران خبرخوبی برای سهم بود .12 ماهه 8750 میلیارد ریال بوده است . 9 ماهه 5787 میلیارد ریال بوده است یعنی در 3 ماهه اخر 300 میلیارد تومان عدد سود سازی داشت که بخشی اصلاح نرخ بوده است که گرفته … به نظر تحولات خوبی در سهم در جریان خواهد بود و حتی 1100 ریال هم روی کدال بگذارد نباید تعجب کرد . حپارسا را کمی بیشتر دنبال کنید
بارها و بارها وسپه را نوشتیم و بازهم توصیه میکنیم . ومهان وسکاب هم خوب هستند ولی وسپه با توجه به مجمع پیش رو جذاب است . شنیده می شود شستا 160 ریال سود 12ماهه و 130 ریال تقسیمی خواهد داشت و به نظر قیمت فعلی هم خوب است . با دید کمی صبر سراغ وغدیر و پارسان می رویم که به نر بین این دو هردو شرایط خوبی دارند پارسان را در این فضا و این شرایط بهتر می بینیم .
امروز اخابر را یک بار خریدند و باز صف فروش شد پیرو اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر تمديد مجوز افزايش سرمايه به استحضار می رساند با توجه به دلايل ارائه شده مهلت ارائه مدارک درخواستي جهت اخذ مجوز افزايش سرمايه شرکت مخابرات ايران تا تاريخ 1403/08/17 تمديد گرديده است. به نظر رئیس جدید خصوصی سازی باید دستور بدهد و میتواند جالب باشد


