گزارش بازارامروزیکشنبه 25شهریور 1403
بهانه های تازه !
چندروز پیش داشتیم از کاهش ریسک های سیاسی صحبت میکردیم که یادمان رفت گوش شیطان کرش را بگوییم و امروز دوباره این ریسک ها روی سر بازار قرا گرفته بود تا برخی دلیل ریزش و منفی بازار امروز را به این موضوع ربط دهند که البته هم حمله یمن و هم بحث لبنان موضوعات جدیدی نیست ولی بعد از مدتی ارامش خبرهای سیاسی به هر حال ریسک تازه ای برای بازار است … البته کماکان روی حرف خود هستیم که مشکل بازاراین موارد نیست و بی پولی است که بیداد میکند و جریان پول نشسته و فقط تماشاچی بازار شده است …از مدت ها قبل البته برخی از عزیزان مدام بهانه های ریزو درشت برای منفی بازار جور میکنند ولی به نظر جریان پول با بازار آشتی نکرده و این عدم اشتی باعث چنین وضع و اوضاعی شده و برخی هم برای توجیه این رفتار مدام بهانه ها و دلایل ریزو درشت می آورد …
امروز بازار را در حالی پیش بردیم که به روزهای انتهای شهریور میرسیم و نفس تابستان به شماره افتاده است شرایط خاصی را داریم و این موضوع خود را در معاملات نیز نشان میدهد امروز با وجود خبرهای خوب از پتروشیمیها و همچنین رشد نیما باز هم اوضاع پرعرضه دنبال میشد بازار هنوز نتوانسته به یک الگو و رفتار منطقی و منظم و مشخص برسد و این موضوع مستقیماً ناشی از این است که جریان پول قوی همچنان در دل بازار نیست و با پولهای خود برو بچههای بازار که محدود است جریانات موقتی از رشد ایجاد میشود اما دوام نمیآورد بسیاری بر این عقیدهاند این طول موجهای کوتاه به دلیل عدم اعتماد جریان پول به روند آتی است و برخی دیگر هم به جد به این موضوع عقیده دارند که تا وقتی نرخهای سود بالای 33و 34 در دسترس جریانات پولی بازار است ، پولهای بزرگ و قوی راهی بازار نمیشوند و مسیر همان اوراق و نرخ را در پیش میگیرند و این باعث میشود طول موجهای بازار هم کوتاه و محدود باشد و جریانات پولی محدود ،موجهای محدودتری را ایجاد میکند . برخی هم چون دلیل اصلی را درک نمیکنند دلایل ذهنی خود را برای توجیه شرایط بازار می تراشند . یک روز الگوریتم یک روز دامنه و روز دیگر عشقی و … قعا همه اینها میتوانند مشکلات بازار باشند ولی جریان پول بیرون رفتار دیگری دارد …
البته این را هم بگوییم با وجود اتفاقات و رویدادهایی که ذکر شد به نظر میرسد امیدواریهای ما به بازار همچنان وجود دارد اما سرعت تحولات و اتفاقاتی که بخواهد مسیر بازار را به سمت بهبود پیش ببرد کم است حتی ریز خبرها و ریز اتفاقات هم نظیر آنچه در نرخ نیما رخ میدهد و یا احتمالاً آنچه در گزارشها رخ خواهد داد باز هم طول موجهای بلندی را ایجاد نخواهد کرد اما در هر صورت یک خبرمثبت برای تغییر شرایط است … ازار به پول قوی احتیاج دارد که یک سر این پول را نرخ بهره میکشد سر دیگر را ابهامات ریز و درشت صنایع که سرنرخ هردو نیز دست دولت است و او هم فعلا مشغول خاله بازی … این روزها پول بزرگی در بازار جریان ندارد ولی این رفتار قبل تر این چنین نبود … قدیم ترها اینطور بود که بازار در مواقع استارت و حرکت خود با پول سهامداران حقیقی و خرد و فعال در بازار استارت میزد مسیر آغازین را طی میکرد و سپس پولهای بزرگ آرام آرام به فکر فرو میرفتند که چطور راهی بازار شوند فروشندهها نیز در بازار حاضر بودند که البته با موج اولیه خرید همین پولهای بزرگ حقوقی تا حدودی بالانس میشد اما شرایط فعلی با صحنهای مواجه ایم که آن تحرک قوی پولهای خرد وجود دارد اما پولهای بزرگی که باید بالانس کننده فشار فروش حقوقیها باشد تماشاچی بود و نگاه میکنند که این ماهیت تماشاچی بودن به واسطه دو اتفاق رخ داده اول تغییرات مدیریتی که در این دوره گذار کسی دل و جرات کار بزرگ ندارد دوم عدم جذابیت بازار سرمایه و چشم انداز مبهم آن و در مقابل جذابیت خاص و ویژه نرخ بهره بدون زحمت و بدون ریسک است که پولهای بزرگ را که قبلتر نیروی حمایتی و پشتیبان دورههای رشد این چنینی بازار بودند را به نیروی تماشاچی تبدیل کرده است …
البته این روزها تماشاچیهای بازار کم نیستند… ریاست جدید سازمان هم بعد از چند روز حضورش هنوز از اقدامات خود رونمایی نکرده و امیدواریم او تماشاچی نباشد روزهای گذشته نیز بیان کردیم که درک لزوم بحرانی بودن فضای بازار سرمایه یکی از مهمترین اتفاقات است و بهتر است تیم جدید هرچه سریعتر به فکر تجهیز جریانات پولی ریز و درشت برای بازار بوده و بتواند او را از این فضا نجات دهد . بازار به اقدامات صریح و سریع جهشی و ضربتی نیاز دارد نباید گذاشت که در این فضای فعلی اسیر رویدادها و جریانات غیر منطقی شود این انتظار حداقلی از ایشان میرود که با توجه به شرایط و مختصات فضا دست به اقدامات مهم عملی و فوری برای کمک به بازار زده که روزهای قبل هم نوشتیم شاید تلاش برای احیا کردن بسته نجات و کمک به بازار و گرد هم آوردن حقوقیها برای همراهی و کمک به بازار مهمترین آنها باشد فراموش نکنید آمار صندوقهای ثابت و وضعیت شرکتها نشان میدهد که پول هست خوب هم هست اما انگیزه کافی برای جضور این جریان پول در بازار به چشم نمیخورد و شاید کی از مهمترین وظایف کوتاه مدتی رئیس سازمان باید این باشد که این موانع و اتفاقات را از بازار دور کرده و مسیر بهتری را پیش پای او قرار دهد .
البته شرایط خود بازار هم خیلی چنگی به دل نمیزند اما انتظار این است که با این تغییرات آرام آرام به سمت بهبود حرکت کند یکی از پس لرزه های ریزش فعلی بازار این است که صندوقهای اهرمی تقریباً از دور توجه بازار خارج شده و همان جریان پول دی تریدی که در آنها در جریان بود به سمت سهمهای دیگر بازار آمده است البته این چیز بدی نیست ولی بهتر است عوامل آن را بشناسیم …
حتماً در روزهای آتی مفصل در مورد صندوقهای اهرمی صحبت خواهیم کرد اما فراموش نکنید که به نظر این اتفاق ناشی از عملکرد خود این صندوقها در مواجه با بازار بود بازار به واسطه کاهش توان تحلیلی ، در مدت اخیر شاخص ترس و طمع را صندوقهای اهرمی قرار داده و هرگاه که سنس مثبت و منفی به بازار پیدا کرد جریان پولهای در دل بازار و دی تریدها در این صندوقها فعال بودند اما تقریباً ۲ رویداد و چند پس لرزه این بازی را تغییر داد و فضا را به این شکل دچار کرده که در حال حاضر این صندوقها به طور نسبی از دور توجه بازار خارج شدند البته به نظر میرسد این موضوع نیز موقتی باشد … اما آنچه باعث این جریان شد این بود که پولهای نوسانی حاضر در بازار تمایلی به کار تحلیلی و بررسی سهم نداشتند و طی این مدت چند ماه گذشته هرگاه بازار را خوب دیدند سراغ اهرمیها آمدند و دامنه نوسان دو برابری آنها کار این پولها را نیز جذاب میکرد بعد از انتخابات ریاست جمهوری یک تجربه یعنی تزریق ناگهانی بخش مهمی از پول فعالین به این صندوقها و سپس عدم مدیریت درست آنها ، قفل شدن این پولها را باعث شد … جریان پول از این صندوقها فاصله گرفته و نهاد ناظر نیز با محدود کردن دامنه نوسان آنها در مقابل سهام ، جذابیت را از آنها گرفته و از دور توجه بازار خارج شدند البته آنها قبلتر با عملکرد خاص خود در چیدن پورتفو کمی این موضوع را دامن زده بودند به این معنی که انتظار بازار این بود که این صندوقها به شکل تخصصی حرفهای و با مدیریت ریسک و تجزیه و تحلیل قوی سراغ سهمهای ریز و درشت بازار برود که اتفاقاً جریان بنیادی را بتواند تا حدودی در کنار موضوع سفته بازی پیش ببرد اما این صندوقها نیز در چینش پرتفوی دچار بایاسهای ذهنی گذشته شده و پرتفوی آنها عمدتاً پر شده از سهمهای بزرگ و پهن پیکر بازار که در اولین چالش نقدینگی آنها نیز زمینگیر شدند و این صندوقها را نیز با خود زمین گیر کردند به نظر علاوه بر اینکه دیدگاه بازار به طور کلی نسبت به این صندوقها تغییر کرده حالا جریان پول هم با وسواس بیشتری سراغ آنها میرود…
البته موضوع چرخش جریان پول را نمیتوان نادیده گرفت احتمالاً بعد از گزارشها ممکن است فضا شکل دیگری به خود بگیرد و یا حتی ممکن است دوباره جریان پول به سمت این صندوقها بیایند اما دیگر آن قدرت و انگیزه قوی برای حضور در آنها وجود ندارد از کل این فرایند ما از این موضوع بیش از همیشه راضیم که این جریان پول حاضر شد دوباره به تجزیه و تحلیل بپردازد و با وسواس بیشتر در بازار حاضر شود دوباره کمی محاسبات سود و اکسلها و تحلیلها ارج و قربی گرفت و معاملات فقط در صندوقهای اهرمی خلاصه نمیشد به نظر این مهمترین دستاورد روزهای اخیر بود که امیدواریم با حفظ آن مرحله جدیدی از شرایط بازار آغاز شود …
و اما حرف آخر دوباره برمیگردیم به گذشته تا شاید این گذشته دردناک بازار سرمایه درس عبرتی برای آینده سیاسیون و تصمیم گیران باشد اگر بخواهیم یک نمونه بارز و روشن از اتلاف منابع و حماقت در مدیریت و تصمیمات غیر عاقلانه ی سالهای گذشته را ذکر کنیم قطعاً چیزی جز موضوع نرخ خوراک نبود که به عقیده بسیاری بزرگترین لطمه را به اعتماد بازار سرمایه زد و بعد از آن بازار دیگر بازار نشد و چه عجیب که هنوز هم بازار با آن حاشیه و آن چالش دست به گریبان است و امروز خبرهای قطعی آن رسید که دولت با شکایت شرکتها از مصوبه غیرقانونی ۷ هزار تومان عقب نشینی کرد و مابالتفاوت را به شرکتها پرداخت خواهد کرد
فکر میکنم هنوز دقت نکردید که عمق فاجعه مدیریتی تا چه حد است و چه اتفاقی رخ داده …به بهانه های واهی و از سر نادانی ، جیب شرکتها روز روشن زده شد و در مصوبه غیرقانونی و احمقانه نرخ خوراک و به طور کلی هزینه انرژی افزایش پیدا کرد. همان مقطع نیز همه نسبت به موضوع هشدار دادند و حالا با شکایت شرکتها این موضوع به آنها برگردانده شد و این میان بازار سرمایه ماند و حماقتی که باعث شد اعتماد از این بازار کوچ کند و ارزش بازار شرکتها نیز کاهش یابد و این میان بزرگترین بازنده خود دولت و کسانی بود که این تصمیم را گرفتند به نظر در کتابهای درسی میتوان این تصمیم و حماقت مدیریتی را ثبت و ضبط کرد و از آن به عنوان یک نمونه اثرات تصمیمات احمقانه بر کشور و اقتصاد تدریس کرد نمیدانیم با چه زبانی بگوییم که عمق فاجعه را بیان کند اما هدف از گفتن این مطلب این بود طیف فکری کسانی که آن تصمیم را گرفتهاند هنوز در بدنه دولت وجود دارد …
به نظر میرسد بهتر است این موضوع نصب العین و جلوی چشم مدیران و تصمیم گیران قرار گیرد که که هر تصمیم آنها ممکن است چه تبعات و اثراتی در جامعه و اقتصاد به جا بگذارند این مطلب را برای این نوشتیم که همه بازیگران و ذینفعان و تصمیم گیران یک بار دیگر این موضوع را با خود مرور کنند که در فصل بودجهریزی و تعیین قوانین و مقررات نسبت به آثار تبعات تصمیمات خود آگاه باشند البته روزهای گذشته نیز این موضوع را از جز وظایف تیم جدید مدیریتی سازمان دانستیم که قبل از وقوع حادثه علاج آن کرده و اجازه ندهد دوباره تصمیمات این چنینی گریبان پیکر نیمه جان بازار را بگیرد …
بگدریم و سراغ بازار منفی امروز برویم …
پالایشی ها در کام اصلاح
در نمادهای پالایشی روند نوسانی منفی و اصلاحی را در سهام این گروه شاهد بودیم به طوری که پالایشی ها در کام اصلاح فرو رفتند در مورد گروه پالایش طبق برخی خبرها و شنیدهها گزارشهای این ر شش ماهه چنگی به دل نمیزند و این موضوع باعث بیتوجهی بازار به معاملات آنها شده است فعلاً توصیه میکنیم سراغ گروه پالایش نروید اما اگر هم قصد حضور در این گروه را دارید به نظر شتنا کمترین گزینه گروه به شمار میرود
شاوان نتوانست قیمت های 1800 تومان را فتح نماید و با روند منفی همراه شد ظاهرا تا زمان صورت های مالی 6 ماهه و مشخص شدن توان سود سازی سهم در قیمت های 1650 الی 1800 تومان در نوسان خواهد بود شاوانی که انتظار بهبود عملکرد خوبی در 6 ماهه از سهم می رود
در شپنا سهم به قیمت های کمتر از 400 تومان افت داشت سهمی که تا قیمت های 380 تومانی حمایتی جای نوسان دارد این سهم در3 ماهه برخلاف انتظارها سود سازی خوبی نداشته با افت سود همراه شد اما امید می رود در 3 ماهه دوم این روند جبران شود
شبندر به حمایت 760 تومانی برگشت زد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و روند میان مدتش صعودی ارزیابی می شود این سهم اگر بتواند سود 200 تومانی را تکرار کند یک رالی صعودی خوب خواهد داشت در مقطع فعلی در گروه پالایش موقعیت این سهم از بقیه بهتر ارزیابی می شود
تلاش ساختمانی ها
در نمادهای ساختمانی شاهد روند نوسانی مثبت سهام بنیادی این گروه بودیم ساختمانی ها تلاش دارند تا روند مثبت خوب خود را ادامه دهند
در این گروه ثرود به قیمت های 1200 تومان نزدیک شده است این سهم مقاومت قوی در سطوح 1250 تومان داشته که جدال با ان سخت به نظرمی رسد سهم عملکرد بسیار خوبی داشته و رشد سود سازی قابل توجهی را نشان داده است ثرودی که تا قیمت های 1400 تومان در صورت عبور از مقاومتش جای صعود دارد
ثبهساز که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و می تواند امسال هم به سود بالایی برسد با توجه به اصلاح قیمتی سنگین خود حالا در مسیر برگشت روند قرار دارد سهم تا قیمت های 200 تومان جای نوسانات مثبت داشته و در وضعیت خوبی به سر می برد
ثالوند همچنان روندش مثبت است سهمی که شرایط بنیادی خوبی داشته و روند میان مدت صعودی خوبی خواهد داشت این سهم تا قیمت های 1500 الی 1600 تومان ارزش ذاتی دارد فروش های مناسب و سود سازی های خوبی که این سهم ساختمانی داد باعث توجه و برگشت روند قوی در سهم شده است
عقب نشینی سرمایه گذاری ها
در نمادهای سرمایه گذاری پس از یک رالی خوب صعودی شاهد اصلاح سهام این گروه بودیم پس از اصلاح مجددا انتظار می رود سهام بنیادی گروه مورد توجه واقع شوند
وسپهرکه با صف خرید سنگینی همراه بود به مقاومت 320 تومانی خورده و متعادل شد این سهم که شایعات در پیش بودن عرضه توسعه نیشکر غول تولید شکر کشور و تامین کننده 50 درصد نیاز شکرکشور را دارد با نوسانات خوبی بالا امده است پی بر ای مناسب و تقسیم سود 100 درصدی از مهمترین پتانسیل های وسپهر است
سرمایه گذاری خوارزمی هم که در صف خرید قفل بود حالا وارد فاز اصلاحی شده است خوارزمی بعید است از قیمت های 160 تومان اصلاح بیشتری نماید هم این سطوح حمایت قوی برای سهم محسوب می شود هم تحولات خوبی در سود سازی سهم رخ داده و شنیده می شود سهم در مجمع هم تقسیم و هم خبرهای خوبی هم دارد
واحیا همچنان قفل در صف خرید به رشد خود ادامه میدهد این سهم شرایط بنیادی خوبی دارد تحولات بسیار قوی سبب شده تا سهم صف خرید بدون عرضه باشد سهمی که هدف 800 الی 860 تومانی و سپس 1000 تومانی را دارد به همین واسطه همچنان سهم در صف خرید در قیمت های بالای 700 تومان قفل است
چهارگوشه بازار
شیران امروز عرضه سنگینی داشت بیش از 100 میلیون از سهام شرکت عرضه شده و به نظر می رسد فردا شاهد متعادل شدن سهم در استانه قیمت های 480 تومانی باشیم شیرانی که به خاطر دو خبر معامله بلوکی و برگشت 1 همت از شپنا با اقبال خوبی همراه شد این سهم اصلاح قیمتی بالایی داشت و برگشت خوبی زد
در کصدف سهم امروز هم مهمان صف خرید بود طرح توسعه افزایش ظرفیت 150 درصدی امسال به بهره برداری می رسد با این افزایش نرخی که شرکت گرفته است سال اینده سود سازی بسیار خوبی در انتظار سهم است با دید بلند مدت همچنان روند سهم صعودی و قیمت های مقاومتی یکی پس از دیگری شکسته خواهد شد
بانک شهر کاری به بازار ندارد همچنان با صف خرید به صعود خود ادامه می دهد سهم در مسیر رشد به سمت قیمت های 360 تومانی می باشد وشهری که وضعیت بنیادی خوبی داشته و امیدوار است امسال هم وضعیت عملیاتی سهم بهبود داشته باشد هم شاهد ادامه فروش دارایی هایش باشد
در گروه فولاد و فلزات هم شرایط سخت است در مورد فاسمین بارها و بارها صحبت شد وبه نظر منفی های امروز قابلیت های خوبی برای خرید و نوسان دارد در این گروه فولاد با چشم انداز 1100 تا 1300 ریال فملی با سود 1100 ریالی همچنان گزینه های منطقی هستند و بخواهیم طبقه بندی کنیم معتقدیم فولاد کم ریسک ترین و فاسمین پر ریسک ترین ها بوده و فملی بین این دو .
در مورد نرخ خوراک برترین سهم از این حیث شلرد خواهد بود، چرا که میتواند ۱۴٪ قیمت روز خود تعدیل مثبت داشته باشد. و پس از آن به ترتیب زاگرس و شفن با ۹٪ و ۸٪ خواهند بود. شیراز هم شرایط خوبی را میتواند رقم بزند
امروز تپمپی هم خوب بود سود تلفیقی در تپمپی گویا 900 ریال بوده و به نظر سهم میتواند رشد بهتری کند بد نیست در این قیمت ها زیرنظر باشد و از دید ما 4500 و4600 ریال را هم میتواند ببیند
سهمهای پرداختی بانکی نظیر به کیش رتاپ پیپاد اخیرا با افزایش حجم عملیات در گزارشهای خود مواجه شده اما هنوز آثار آن در گزارشهای مالی و سود و زیانی مشخص نیست اما آنچه باعث میشود توجه دوباره به این نمادها بیشتر جلب شود اصلاح سنگین قیمتی این نمادها و قرار گرفتن در ارزش بازار بسیار پایین است شاید با دید بنیادی بخواهیم نگاه کنیم پی پاد گزینه بدی از این نظر نباشد با دید نوسانی هم پرداخت
در بین دارویی ها دپارس را جالب می بینیم . دپارس در مرداد 143 میلیارد تومان فروش داشت و فروش تیر و مرداد معادل 89 درصد کل تابستان می باشد. 3 تا افشای نرخ امسال گرفته است که شامل 30 درصد محصولات می باشد . احتمالا در سال جاری به سود 1100 تا 1200 تومان برسد که PE آینده نگر نماد را به عدد 4 میرساند و با 1 واحد بهبود رو به رو میشود. حوالی 4300 تومان را می توان قیمت های جذابی برای بررسی دپارس در نظر گرفت که فاصله چندانی هم با سطوح فعلی ندارد.
در گروه حمل و نقل شرایط بد نیست حتوکا دراین قیمت ها و نرخ ها مناسب و منطقی است و اگر عرضه شود با توجه به شرایطی که دارد میتواند مورد توجه دوباره باشد دیگر سهم گروه هم حگهر است سهمی که افت خوبی را داشت در مرداد 3653 میلیارد ریال فروش داشت و کمی بهتر از تیر بود
5 ماهه 18354 میلیارد ریال فروش داشت . کل سال قبل 45131 میلیارد ریال بود و در حوالی نزدیک به میانگین سال قبل است به نظر حگهر هم بد نیست زیرنظر باشد و افت خوب و جدی را داشته و نموداری هم در کنار مثلا حتوکا و حتاید گزینه خوبی است
فردا به نظر شستا هم جذاب است با برگزاری مجمع چهار شرکت صبا به کشتی ملی نفتکش و گروه تامین سود ۶۰ تا تا حدودی مشخص شده و احتمال تقسیم ۱۵ تا ۱۸ تومان سود در شرکت وجود دارد با توجه به تقسیم سود و شرایط فعلی به نظر قیمتهای والی ۱۱۰ میتواند قیمت منطقی و کم ریسکی برای شستا به حساب بیاید


