گزارش بازارامروزشنبه 24شهریور 1403
شنبه شور شهریور!
فروشنده های مصر و بی امان، شور آخر هفته شهریور را دراورده و کمی فضا را پر عرضه کرده و البته جریان پول هم فقط تماشاچی است …
امروز بازار خوب و امیدوارانه آغاز کرد داشت خوب پیش میرفت اما فشار عرضهها و بیپولی بازار و نبود جریان پول خیلی زود فضای بازار را به سمت منفی شدن پیش برد تا انرژی ناشی از تغییرات سازمان هم خیلی انرژی قوی برای بازار نباشد. بازار برای حرکت به انرژی و خبرهای قویتری احتیاج دارد که جنس آن جنس تحولات سیاسی و تغییر و این حرفها نیست حتی جنس آن از جنس دامنه نوسان هم نیست که البته امروز کمی بیشتر در مورد آن صحبت میکنیم بازار به شوکهای خبری احتیاج دارد که بتواند جریان پول را به گردش در بیاورد جریان پولی که با اوراق سنگین و نرخهای ۳۴ و ۳۵ فقط میتواند طول موجهای کوتاهی ایجاد کند که رشد اخیر بخشی از آن بود برای بازاری با طول موجهای بلندتر باید خبرهای خاص تر و قویتری برسد.
بازار گوشش از حرف و وعده و وعید پر است وقتی میگوییم وزرای اقتصادی باید صحبت کنند به همین دلیل است که بازار بتواند یک چشم انداز قابل ترسیم برای خود داشته باشند .به بیرمقی و بیحرکتی دولت در تغییرات مدیریتی اگر کاری نداشته باشیم این بیحرفی و بیعملی در حال حاضر بیشتر بازار آزار میدهد از سوی دیگر با معضل دیگری هم مواجه ایم که برخی حرف میزنند اما در عمل هیچ اتفاقی رخ نمیدهد بازار یکی دو روز به این موضوع وزن خواهد داد اما در نهایت آنچه مهم است مسیر عقلانیت در اجرای این تصمیمات است .همتی از روزی که آمده بارها و بارها در مورد نرخ بهره و لزوم کاهش آن و اثرات زیانبار آن و همچنین لزوم کاهش اختلاف نرخ نیما بارها و بارها حرف زدن و مطالب عنوان شده اما گوش بازار هم از این حرفا پر شده و در عمل اتفاق خاصی رخ نداده همین امروز کف بازار نرخهای سود ۳۵ و ۳۶ را برخی صندوقها حتی بانکها پیشنهاد میدادند…
یکی از بانکها که کمی جنبه ناترازی آن بیشتر و قویتر بوده و هست از نرخهای ۳۸ تا ۴۰ برای اعداد بالا صحبت میکرد و حال شما میخواهید از یاد چه گاری صحبت کنید وقتی این شرایط را داریم … تمام صحبت ما هم همین است که باشد اصلاً عشقی عملکردی شبیه شمر در صحرای کربلا داشت!! کسی بخشی ندارد اما مشکل ما الان این موارد است … جریان پول با رفت و آمد روسای سازمان حرکت نمیکند جریان پول باید تحولات و چشم انداز آتی و آینده را ببیند البته در این موضوع باز هم تاکید میکنیم و تاکید میکنیم و باز هم تاکید میکنیم که خوشبین هستیم و چشم انداز آتی را به سمت جو مثبت و مناسبی ارزیابی میکنیم منتها سرعت عمل و سرعت این تغییرات به هیچ وجه با انتظار بازار همخوانی ندارد
یک نکته در مورد دامنه نوسان و حجم مبنا و رویدادهای شبیه این داشته باشیم … به نظر اگر کسی فکر میکند مشکل بازار در حال حاضر دامنه نوسان است نظرش قابل احترام است انا ما همچنان روی نظر خود هستیم که با کمال احترام، این عزیزان درک درستی از بازار ندارند بله دامنه نوسان هم یکی از ایرادات فعلی است که قطعاً نباید محدوده ۳ ادامهدار باشد اما در حال حاضر بازار مشکلات بزرگتری دارد.فرض کنید دامنه نوسان را به ۵ و ۶ افزایش دهیم وقتی همچنان کف بازار نرخ بازده بدون ریسک نزدیک ۴۰ باشد فرقی نمیکند دامنه چند باشد این موضوع قابل درک است که با سرعت بالایی نزول کردیم و انتظار این است که با سرعت خوبی برگردیم اما با وجود کاهش ریسکهای سیاسی احساس میکنیم نباید در مورد دامنه نوسان شتاب زده تصمیم گرفت و همین پله پله و گام به گام حرکت کردن شاید بهترین اتفاق باشد اما در مورد حجم مبنا به نظر لازم است که این موضوع تغییر کرده و حجم مبنای بسیاری از نمادها اصلاح شود که مطلعیم این موضوع در دستور کار قرار گرفته و به زودی شاهد آن خواهیم بود در مورد دامنه نوسان هم بله موافقیم افزایش داشته باشد اما اجازه بدهید کمی فضا قویتر و پرمامعلهتر شود بعد…
البته اینکه نان برخی از فعالان بازار در افزایش حجم معاملات و گردش زدن و مواردی از این دست هست هم هیچ اشکالی ندارد اما بین اهم و فیالاهم کردن این موارد قطعاً کمک به شرایط فعلی بازار اولویت قویتری دارد برخی دایم تاکید میکنند که چون بحران سیاسی نداریم دامنه نوسان باید به حالت قبل برگردد در ظاهر اولیه این حرف قابل پذیرش است اما بحران فقط سیاسی نیست ما امروز با بحران بزرگی به نام بیاعتمادی مواجه ایم که از بحران سیاسی بدتر لست و از آن بدتر زبانیست که برای این موضوع گشوده میشود اما راه حل عملی را فراموش کرده است…
بگذریم و سراغ بازار امروز برویم…
و اما با چه بازاری مواجه ایم …
از نظر کدالی و اطلاعاتی در بیخبرترین هفته ممکن قرار داریم که البته انتشار برخی گزارشها نیز وجود دارد اما طوفان اتفاقات و تحولات کدالیی و گزارشها در یکی از پرخبرترین ماههای سال یعنی مهر ماه آغاز میشود که میتواند و این قابلیت را دارد که تغییرات گسترده و بزرگی در بازار ایجاد نماید به عقیده بسیاری اگر رخدادهای گزارشی به خصوص در گزارش شهریور و سپس گزارش میان دورهای حتی نرمال و منطقی باشد بازار قابلیت یک دور رشد بیشتر را خواهد داشت چرا که انتظار دارد کم کم اوضاع از آن چیزی که ایجاد شده بهتر و رو به بهبودتر باشد و این موضوع باعث افزایش پی بهای بازار میشود به نظر فضای بازار این روزها با این تحولات و اتفاقات بیشتر تحت تاثیر رویدادهای جانبی بازار قرار دارد اعم از تغییر مدیریت نیما، دلار و مواردی از این دست و از هفتههای آتی نقش گزارشها قویتر و بیشتر خواهد شد
یک نکته جالب در بازار این روزها بیشتر به چشم میخورد و به نظر کم کم باید در محاسبات سهامداران لحاظ شود، این است که ریسک تحولات سیاسی کاهش یافته و البته این را هم اضافه کنیم این ریسک جای خود را به ریسک بازارهای جهانی داده است.
البته در ریسک بازارهای جهانی هم با اتفاقات رخ داده در بازارهای این چند روز میتوان اینطور برداشت کرد که بازارها جهانی هم آن فضای تلخ و رعب انگیز عجیب را تا حدودی پشت سر گذاشتند و فقط کمی بازار از جانب نفت نگران است اما به واقع اگر ریسک سیاسی بازار به حداقل ممکن خود رسیده باشد و این موضوع از معاملات و خبرها بیرون بزند و روشن و مشخص باشد یک رویداد خاص و ویژه برای بازار خواهد بود که رشد پی بهای بازار را رقم میزند
این موضوعی است که فعلاً بازار دست کم گرفته اگر بخواهیم سادهتر بگوییم به منفی آن بیش از آنچه واقعاً وجود داشت وزن داد و آن اتفاقات تلخ را رقم زد اما در فضای مثبت فعلاً خبری نیست … البته اینجا خاورمیانه است و فضای مثبت وجود ندارد همین حالا که ما با هم صحبت میکنیم ممکن است چند ساعت بعد اتفاقاتی رخ دهد که همه انگشت به دهان بمانند…
و اما مطابق روال همیشه و در این آخر هفته شهریور سراغ مهم ترین اخبار هفته میرویم که پیش روی ماست و انتظار ما را میکشد سفر عراق از آنچه فکرش را میکردیم برای رئیس جمهور حداقل جذابتر و جالبتر بود و سفر بعد که بازار چشم به آن دوخته نیویورک است از دید ما یکی از مهمترین اخبار این هفته و هفته بعد اول سفر نیویورک و سپس موضوعات کدال است که میتواند در وضعیت بازار بسیار موثر باشد.
اظهار نظرها در این موضوع و همچنین تحولات و اخبار مهم اقتصادی جابجاییها و خبرهای آن از مهمترین مسائل فعلی بازار هستند. کار بازار از نظر خبر و اخبار این هفته به نظر در آرامش نسبی قرار دارد. بازارهای جهانی بتواند کمی چراغ سبز محکمتر به سهامداران نشان دهد خیال آنها از بسیاری از اتفاقات راحت میشود و البته همچنان در لابلای اخبار بازار به شدت موضوع نرخ نیما و بهره بانکی را دنبال میکند
حاشیههای رئیس جدید سازمان بورس و انتصابات او هم یکی از مهمترین اخبار این هفته است و اما به سراغ بازار برویم که همچنان توجه به نمادها و گروه خاصی از بازار بیشتر به چشم میخورد یک نکته وجود دارد که بهتر است بیان شود و اشتباه نکنیم بسیاری میگویند بازار به سمت سهمهای کوچک رفته شاید در نگاه اول این موضوع درست باشد اما برای بررسی دقیقتر این ماجرا بهتر است کمی با جزئیات بیشتر به این موضوع بپردازیم و قبل از آن باید یک نکته را به خاطر داشته باشید یک اصل که کوچکی و بزرگی ملاک نیست و دقیقاً آنچه باعث این بار بازدهی خوبه این دسته از سهمها و توجه بازار به آنها شد عملکرد بود.. این گفته همیشگی ماست که مینویسیم اندازه مهم نیست عملکرد مهم است … بازار به وضوح روشن بود که سراغ آن دسته از سهمهایی رفته و در یک ماه گذشته آنها را بهتر از بقیه خرید که یک خصوصیت مشترک داشت و آن هم این بود که از نظر بنیادی وضعیت بهتری را داشته و گزارش محوری و با دید سود و زیان شرایط خوبی را نشان میدهد
یا بهتر است بگوییم بازار سراغ شرکتهایی رفت که پی به ای فوروارد و فعلی خوبی را داشتند البته اولویت رشد و سرعت رشد آنهایی که افت زیادی کرده بودند نیز دخیل بود و موثر اما آنچه موتور حرکت بازار بود توجه به گزارشها و شرایط بنیادی بود و البته در مرحله بعد شاهد بودیم که بازار کم کم سراغ گزینههایی که افت قیمت داشتند و یا شرایط کمتری از بنیاد را داشته رفت و سراغ آنهایی که افت قیمت جدی را تجربه کرده بودند رفت و قاعدتاً سهمهای بزرگ به واسطه اینکه این مدت نه اصلاح جدی داشتند و نه شرایط بنیادی آنها تغییر کرده بود در رده آخر توجه بازار قرار گرفتند
این موضوع را برای این مینویسیم که نکته مهم را که در بالا نیز به آن اشاره کردیم دوباره بیان کنیم و آن همین است که گزارشهای ماهانه و میان دورهای در راه است از دید ما مهر ماه یکی از مهمترین رخدادهای مالی را در دل خود دارد و آن هم انتشار گسترده گزارشهای ماهانه و میان دورهای است
به نظر مقطع فعلی میتواند یک حرکت بسیار خاص و ویژه در گزارشها و اثرگذاری آن در بازار باشد که البته این را هم باید بگوییم که دو روی یک سکه است و ممکن است گزارشهای ضعیف ماهانه شهریور و میان دورهای ۶ ماهه عاملی برای جلوگیری از رشد قیمت باشد و البته اتفاق خوب و مثبت و خوشبینانه همین است که سوخت موتور حرکت بعدی بازار از این گزارشها و اتفاقاتی نظیر دلار نیما و مواردی از این دست گرفته شود
اما حرف آخر … در کنار همه اولویت ها و برنامه ها شاید گفتن این حرف که امروز بیان میکنیم به عقیده بسیاری اولویت بازار و یا رئیس جدید سازمان بورس نباشد اما بیان میکنیم تا حداقل بزرگان و کسانی که در بازار دستی بر آتش دارند مسیر اصلاح را در پیش بگیرند و البته سازمان بورس هم گارد خود را نسبت به این موضوع باز کند و آن هم موضوع تشکیل یک جامعه صنفی منسجم و حرفهای از فعالان و بازیگران عرصههای مختلف این بازار است تا بتواند باز هم به شکل دقیق و حرفهای بیان نظرات خود پرداخته و از حق خود دفاع کند . این موضوع در سنوات قبل نیز وجود داشت و حتی مطلعیم که کارهای خوبی نیز انجام شده بود اما همیشه یک گاردی در دل سازمان نسبت به این موضوع وجود دارد به نظر این نه یک خواهش از سمت فعالان که به نظر یک درخواست از سمت رئیس جدید سازمان و سازمان بورس باید باشد که این تشکل ایجاد گردد بله این تشکل ممکن است در مقاطعی حتی موافق نظر سازمان نیز نباشد اما در اکثر موقعیتها قطعاً به عنوان یار کمکی و نیروی کمکی قوی و بازوی اجرایی منطقی سازمان و سهامداران عمل خواهد کرد این چیزیست که همه ما با آن احتیاج داریم تا زیر یک چتر اتحاد نسبی قرار گرفته و قدرت خود را در این موضوع افزایش دهیم . قدرت چانه زنی را بالا ببریم و حرفمان بزنیم و حرف ما قطعا قوی ترین و عاقلانه ترین و منطقی ترین حرف اقتصادی است و از بقیه صنوف منطقی تر است . بازارها و نهادهای مختلف بسیار متحد و یکپارچه از منافع خود دفاع میکنند تازه منافع نامشروع اما بورسیها مدام سر و کله خود میزنند و اختلاف نظرها را در فضای مجازی و واقعی به رخ هم میکشند و نتیجه این است که امروز میبینید که هر کسی لگدی به بازار سرمایه میزند و او را تحقیر میکند . پس تشکیل یک تشکل صنفی دقیق حرفهای با جامعه آماری گسترده و دربرگیرنده همه بازیگران و ابعاد مختلف این بازار میتواند یکی از مهمترین اتفاقاتی باشد که در این مرحله با همراهی سازمان بورس تشکیل شده تا این بار کمی فضای متفاوتتری را نسبت به اتفاقات فعلی و اتفاقات احتمالاً آتی در مواجهه با دولت رقم بزند …
تک گل های پتروشیمی
در نمادهای پتروشیمی شاهد مثبت ماندن تک گل های سهام این گروه بودیم پتروشیمی هایی که با رشد قیمت دلار نیمایی شرایطشان بهتر شده است
شیران همچنان صف خرید سنگینی است این سهم شرایط بنیادی خوبی داشته و با برگشت برش های سنگین نفتی به شرکت می تواند با فروش و شناسایی سود خوبی همراه شود اما مهمتر از ان بحث بلوک پیش رو است که بازار انتظار تعیین و تکلیفش را می کشد بلوکی که اگر معامله شود روند صعودی شیران ادامه دار خواهد بود
شلرد با فشار فروش و صف فروش همراه است این امر دو علت دارد یکی ظرفیت پایین تولید شلرد به واسطه مشکلات خوراک و دوم هزینه های مالی بالا به دلیل داشتن تسهیلات کلان این سهم اوره ساز به نظر می رسد تا قیمت های 480 الی 520 تومان اصلاحی باشد
زاگرس متعادل شد همانطور که پشبینی می شد علی رغم رشد دلار نیمایی زاگرس توان جهش سود را ندارد مخصوصا این که قیمتش نیز بالا است با فرض سود حتی 2000 تومانی در خوشبینانه ترین حالت باز زاگرس در قیمت های تعادلی قرار دارد
خودرویی ها زیر چتر حمایت
در نمادهای خودرویی شاهد روند حمایتی ادامه داری بودیم خودرویی هایی که سعی درجبران اصلاح شدید قیمت خود هستند
در این گروه خپارس همچنان به روند نوسانی مثبت خود ادامه می دهد سهم با تثبیت درقیمت های بالای 80 تومان سعی در رشد قیمتی به سمت سطوح 86 تومان دارد این سهم خودرویی شرایط خوب بنیادی نداشته تنها به واسطه اصلاح قیمتی سنگین از سقف 150 تومانی خود مورد اقبال واقع شده است. خپارس: همانطور که در هفته گذشته اشاره شد شنیده ها از گزارش خوب خپارس در شهریور و فروش 2500 میلیارد تومانی حکایت دارد و این مساله میتواند گزارش 6 ماهه خوبی برای آن رقم بزند.به همین دلیل سهم مورد تقاضا قرار گرفت و با توجه به اینکه همچنان سرانه خریدار خوبی دارد
خاور کمی وضعیتش بهتر است و بازار امید دارد شاهد گزارش های خوبی از این سهم در عملکرد 6 ماهه باشیم این سهم اگر بتواند سطوح 160 تومان را بشکند تا قیمت های 180 الی 200 تومانی جای رشد را خواهد داشت
خبهمن شرایط بنیادی بسیار بهتری دارد سود سازی بالا در کنار تلفیقی بسیار جذاب سبب شده تا این سهم مورد توجه قرار بگیرد خبهمنی که تا قیمتهای 180 توان در صورت عبور از مقاومت 165 تومانی جای صعود دارد امسال وضعیت سهم بهتر از سال قبل و گزارش های سهم به خصوص میزان سود تلفیقی اثرات بسزایی بر روند سهم خواهد داشت
سیل عرضه بانک ها را برد
امروز بانک ها با فشار عرضه مواجه و سیل عرضه سبب شده تا روند مثبت برخی بانک ها با روند اصلاحی تغییر کند
در بانک پارسیان که شاهد صف خرید سنگینی بودیم امروز عرضه ها باعث شد تا این سهم بانکی به تعادل برسد وپارسی که در استانه سد قیمتی 180 تومان متعادل شد این سهم بانکی شرایط بنیادی خوبی نداشته و زیانده است و تنها امیدش به فروش سهام اوپال می باشد
ونوین اگر اصلاحش ادامه دار باشد و به قیمت های 300 تومان برسد برای خرید عالی خواهد بود امسال یک سود خوب در انتظار سهامداران سهم است به خصوص این که شنیده می شود صورت های مالی6 ماهه هم خاص و با سود بالایی به مانند سه ماهه همراه است
وبصادر را ظاهرا فعلا باید نوسان گیری کرد این سهم در کف قیمتی 145 تومانی و با هدف قیمتی 160 تومانی نوسانات بسیار خوبی می دهد سهمی که شرایط مناسبی داشته و شنیده می شود بانک به دنبال فروش برخی دارایی های خود است
سیمانی های پیشرو
امروز برخی نمادهای سیمانی همچنان پیشرو بودند سیمانی هایی که با نرخ های فعلی فروش توانایی سود سازی بسیار خوبی داشته و روند میان مدتی صعودی قوی دارند
سیمان سپاهان که از رشد بازار به دلیل عملکرد ضعیف به خصوص صادراتی که با زیان همراه شده است جا مانده بود امروز توانست از جو مثبت گروه استفاده با کمی رشد قیمتی خود را به سطوح 860 تومان برساند سدی که اگر شکسته شود سهم مهمان قیمت های 920 تومانی خواهد شد
سابیک به قیمت های 3000 تومانی نزدیک شده است و کم کم زمان تعادلش فرا رسیده است سهم استارت رشد قیمتی قوی از سطوح 2200 تومان را زد سهم قوی بنیادی که بارها توصیه به خریدش شده بود با فرض سود 550 تومانی و تقسیم سود حداکثری قیمت های 2200 تومان واقعا برای سهم بسیار ارزان بود
سیمان صوفیان هم به سطوح قیمتی 4500 تومان رسیده و متعادل شده است با فرض سود 900 تومانی سهم پی بر ای فوروارد 5 دارد سصوفی که شرایط بنیادی خوبی داشته و رشد خوبی را از قیمت های 3800 تومان تا 4500 تومان تجربه کرده است
چهارگوشه بازار
صف خرید سنگین واحیا کماکان ادامه دارد سهم هدف قیمتی 800 تومان را دنبال می کند سطوح 800 الی 860 تومان هدف اولیه سهم هستند امسال سود سنگ اهن سپاهان با این فروش ها جهش بالایی خواهد داشت همچنین بحث معامله بلوکی نیز مطرح است واحیا رشد قیمتی میان مدتی بالایی را در پیش رو دارد
شیشه قزوین که در قیمت های کف 120 تومانی قرار دارد به واسطه تولید شیشه های سولار وضعیت خوبی پیدا کرده است طرح های توسعه ای مناسب و ورود به حوزه تولید شیشه های سولار با توجه به گسترش نیروگاه های خورشیدی به نظر می رسد اینده خوبی را برای کقزوی به همراه داشته باشد سهمی که تا قیمت های 140 الی 150 تومان جای رشد خواهد داشت
فباهنر به قیمت های 500 تومانی رسید و متعادل شد این سهم با فرض سود 100 تومانی قیمت های 500 الی 520 تومان سطوح تعادلی سهم محسوب می شود سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته فعلا نوسانات خوبی در رنج 460 الی 500 تومانی می دهد
یکی از گروههایی که با افت چشمگیر قیمت در زیر مجموعهها مواجه بوده گروه روی و شرکتهای مرتبط با آن هستند روزهای گذشته نیز در مورد شرکتهای این گروه صحبت کردیم که فاسمین سرآمد آنها بود حالا به نظر میرسد که شرکتهای کوچکتر نظیر فزرین کیمیا فروی فگستر قابلیتهای خوبی برای نوسان با این رشد خوب نرخ روی دارند اهل ریسک و نوسان هستید این شرکتها را کمی بیشتر مد نظر قرار دهید
در گروه برق رمپنا را امروز تیرباران کردند ولی به نظر تمایل به خرید در بازار کم نبود . بمولد و وهور هم خوب بودند بگیلان در 10 ماه سال مالی 912 میلیارد تومان فروش داشت و در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد 25 درصدی نشان می دهد. فصل تابستان فصل توجه به شرکت های برقی با p/e خوب است. انتظار داریم در پایان سال مالی منتهی به شهریور 1403 به سود بیش از 150 تومان برسد و در آخرین روز معاملاتی مورد توجه بود و قدرت خرید به فروش حقیقی 33 را ثبت کرد و ورود به سهم با هدف قمیتی 1350 تومان می تواند مناسب باشد.
در گروه حمل و نقل حتوکا اگر عرضه شد بد نیست حسیر هم خوب است حسیر در تیر و مرداد به دلیل افزایش سفرها، عملکرد خوبی را به ثبت رسانده و احتمالا شهریور خوبی را هم گزارش کند. شرکت در 5 ماهه درآمد 219 میلیارد تومانی را به ثبت رسانده که این عدد برای مدت مشابه قبل برابر با 124 میلیارد تومان بوده است. به لحاظ نموداری حسیر اخیرا رشد قیمت تجربه کرده و احتمالا در این قیمت ها با افزایش عرضه مواجه شود. اگر به حوالی 1100 تومان برسد، نقاط خوبی برای بررسی به دست میدهد.
در بازار شنیده ها حاکی از این است که افزایش 20 درصدی نرخ شیر به شرکت ها اعلام شده و باید منتظر شفاف سازی آن ها باشیم.در این صورت حاشیه سود آن ها بهبود خواهد یافت و با این فرض، برآورد ما برای سود زفکا در سال 1403 به 35 تومان افزایش خواهد یافت.در هفته های اخیر روند صعودی خوبی داشته و فقط 13 درصد با سقف سال 1402 فاصله دارد و احتمالا حوالی 240 تومان شاهد افزایش عرضه خواهیم بود. بنابراین به افرادی که سهم را دارند توصیه می کنیم در هفته ی اخیر دست به ماشه باشند. زشریف و زقیام را هم در نظر داشته باشید فردا مفصل در مورد اثرات این موضوه خواهیم نوشت
این گروه یعنی پرداختی ها امروز خوب صف بودند سهمهای پرداختی بانکی نظیر به کیش رتاپ پیپاد اخیرا با افزایش حجم عملیات در گزارشهای خود مواجه شده اما هنوز آثار آن در گزارشهای مالی و سود و زیانی مشخص نیست اما آنچه باعث میشود توجه دوباره به این نمادها بیشتر جلب شود اصلاح سنگین قیمتی این نمادها و قرار گرفتن در ارزش بازار بسیار پایین است شاید با دید بنیادی بخواهیم نگاه کنیم پی پاد گزینه بدی از این نظر نباشد با دید نوسانی هم پرداخت و اگر تغییری در نرخ بنزین رخ دهد به نظر پرداخت به واسطه پیمانکار این موضوع یکی از گزینههای جالب و ویژه بازار خواهد بود که سرعت تغییر رشد سود او جالب است
دو نماد مورد توجه بازار این روزها فاراک و فاذر است با دید کمی نوسانی و سهم خاص خریدن بارها روی فاراک و فاذر صحبت کردیم و حالا با توجه به شرایط به وجود آمده احتمالاً وضعیت بنیادی فاراک نیز تغییر خواهد کرد و این شرکت قراردادهای خوبی را گرفته است فعلاً هر دو نماد مورد اقبال بازار هستند اما در گذر زمان به نظر تبدیل فاذر به فاراک گزینه جالب و منطقیتری برای بازار میتواند باشد فاراک افت قیمت بسیار بالایی را داشته و مارکت فعلی شرکت مارکت جالبی برای خرید است
امروز شگستر هم پر حجم بود روزهای گذشته بازدیدی از سوی فعالان بازار از سهام پروژه شگستر انجام شده که اخبار و تحولات مهمی را نشان میدهد و به نظر گزارش ماهانه شهریور و مهر اولین نشانههای تغییر در این نماد به چشم خواهد خورد برای امسال بسیار بعید است شاهد سودآوری خاصی باشیم و سال بعد برخی از سود ۳۵ تومانی این سهم صحبت میکنند و عمده سودآوری آنها سال بعد است که با به بهرهبرداری رسیدن طرح توسعه باشت میباشد که به سال ۱۴۰۵ موکول میشود اما احتمال یک رشد نوسانی در این سمت در بازار وجود دارد ولی این را در نظر داشته باشید که همیشه محدوده ۱۹۰ و بالاتر از آن محدوده پرعرضهای برای بازار بوده است


