جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروز شنبه 10شهریور 1403

گزارش بازارامروز شنبه 10شهریور 1403

نوید خاندوزی
آگوست 31, 2024
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروز شنبه 10شهریور 1403 

اثر ناصر !

امروز بازار بود طعم عسل و شیرینی اثری به نام ناصر !! که دیشب با سخنان خود جو خوبی را به بازار بخشید و تلخی ریسک های سیاسی و رویدادهای اخیر کمی فروکش کرد . جو بازار انقدر عجیب وخاص و خوب شده است که قفل در صف خرید پیش می رود و این قفلی حالا چالش بازار شده و بازهم عده ای در حال غر زدن از فضای فعلی ،حال انکه هفته های قبل همین پول ها و جریان ها و موج های خوش بینی امروز که در صف هستند آرام و رام خفته بودند و اثری از انها نبود نمی شود هم خدای سود خوب را داشت و هم خرمای ریسک نکردن را خورد  …بپذیرید که در صف ماندن فعلی بخشی از جریان پول هزینه ریسک نکردن در روزهای قبل است … البته در مورد دامنه حرف و کلام بسیار است …

به راستی که سیاست گذار هم جنس فکر و بازار را خوب می شناسد … ببنید در مورد دامنه نوسان از یکطرف کسانی که در بازار حاضر هستند معتقدند آنها با دامنه 6 درصد سقوط کردند حالا به وقت صعود دامن کوتاه شده و 2 است این دامن کوتاه امروز به کار نمی اید و جبران مسیر فعلی نمی شود و کاملا هم حق دارند …  از سوی دیگر سیاست گذار هم دلایل متفاوتی برای دامنه 2 %دارد او معتقد است ماندن متوالی بازار در صفوف خرید اعتماد افرین خواهد شد و فرصت ورود پول ها به  بازار را رقم می زند و ارام ارام جریان پول را به سمت بازار می اورد و از سوی دیگر بسیاری از سهامداران حقیقی و حقوقی هم متاسفانه با صف پیش می روند . اما به نظر راه چاره چیزی بین این دو مورد است  افزایش پلکانی دامنه نوسان که مثلا هفته بعد  3 و یا چند هفته بعد  از ان  4 باشد میتواند راه کار خروج از قفل فعلی شود  . همین حالا نیز حقوقی و حقیقی نشسته اند و به درنگاه میکنند کی دامنه کمی بازشده و دوباره ابشار وار عرضه را از سربگیرند شاید دامنه 2% دست فروشنده را ضعیف ترو قدرت مانور خریدار را بیشتر کند . اما دراین مقطع زمانی نیاز داریم تا با مثبت های این چنینی فضای بازار را قابل اعتماد نماییم … بگذریمو سراغ  بازار برویم …

امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که به وضوح اثر صحبت‌های همتی در بازار مشخص بود و بسیاری مثبت امروز را ناصر افکت می‌دانستند که با صحبت‌های شب گذشته روح تازه‌ای در روحیه از دست رفته بازار دمید و توانست تا حدودی فضای متفاوتی را برای بازار رقم بزند و تازه این در حالیست که این هفته بازار نصفه و نیمه را در پیش داریم و حتی برخی معتقدند امروز و فردا فقط بازار برقرار بوده و احتمال تعطیلی روز سه‌شنبه بالاست و در چنین شرایطی که همیشه احتیاط چاشنی معاملات می‌شود، حرکت فعلی بازار در مثبت‌ها و صفوف به هم فشرده خرید نشان از یک تغییر و ایجاد خوشبینی در بازار دارد که البته این موضوع را روزهای قبل نیز بیان کردیم که اگر هر رویدادی در قالب اثربخشی بر دو جریان موثر بر بازار یعنی یکی نرخ سود و دیگری نرخ دلار نیما رخ دهد به طور کلی فضای بازار تغییر خواهد کرد پول‌های بیرون بازار و تماشاچی‌هایی که تا دیروز بازار را دنبال می‌کردند این تغییر و اثرات را آرام آرام از صحبت سیاستگذاران گرفته و رد پای این پول از چهارشنبه در بازار بیشتر نمایان بود…

البته هنوز مهم‌ترین محرک بازار که زیر پوست فضای فعلی بازار سرمایه وجود دارد از دید ما ارزندگی و  افت قیمتی است که رخ داده و قیمت‌های جذابی است که وجود دارد چند روز قبل هم عرض کردیم با تمام مولفه‌ها و تحلیل‌ها قیمت‌ها به سال‌های عجیب قبل برگشته و بازار سرمایه طی این مدت ۳ الی ۴ سال سرکوب شده و عقب نگه داشته شده است چیزی که دیشب همتی نیز به آن اشاره کرد و گفت که در این سه سال اعتماد از بازار دور شده و باید اعتماد را به بازار برگردانیم که شاید در کنار صحبت‌های خاص او از نرخ دلار و تورم و نیما و … این طرز فکر بازگشت اعتماد به بازار مهمترین طرز فکر یک مسئول و مدیر می‌تواند باشد که به تبع آن برگشت اعتماد ، برگشت جریان سرمایه را نیز به همراه دارد . اعتماد اگر به بازار برگردد پی به ای‌ها افزایش پیدا می‌کند جریان پول دوباره راهی بازار می‌شود و جنب و جوش آن بیشتر خواهد شد این همان چیزی است که باید شاهد آن باشیم و استارت آن به نظر زده شده

اما مطابق همیشه ابتدا در آغاز هفته سری به تحولات پیش روی ما در این هفته بزنیم که به نظر تعطیلی قرار گرفته در این هفته کار را برای دامه خاص می‌کند اما احتمالاً مهم‌ترین اخبار این هفته همچنان خبرهای مربوط به تحولات اقتصادی اظهار نظرهای مربوط به آن بوده و تحولات سیاسی و جنگ و لبنان و غزه به حاشیه رفته است البته هیچ چیز مشخص و روشن نیست اما به نظر می‌رسد فیتیله تحولات سیاسی هم آرام آرام پایین کشیده می‌شود و تحولات سیاسی شکل و رنگ دیگری به خود می‌گیرد

در سایر خبرها به نظر امروز گزارش‌های ماهانه نیز به انتهای خود رسیده و تحولات مربوط به گزارش‌ها به پایان می‌رسد یک نکته در مورد گزارش‌ها بیان کنیم که لازم است همین جا ذکر شود با توجه به قطعی برق و شرایط خاص مرداد انتظار این بود که وضعیت بدتری را در گزارش‌ها داشته باشیم اما انصافاً تا به اینجای کار گزارش‌ها آنچنان هم بد و غیر قابل تصور نبود و خوب عمل کرده است و این یک نقطه امیدواری برای بازار خواهد بود

و اما سراغ بازار امروز برویم که جو مثبت ایجاد شده در روز چهارشنبه ادامه داشت و صحبت‌های دیشب همتی هم آتش این عطش را بیشتر کرد و باعث شد بازار امروز فضای بهتری را داشته باشد البته قبل از اینکه در مورد صحبت‌های دیشب همتی و تقسیم بندی و بیان نظرات صحبت کنیم ذکر یک نکته مهم و حیاتیست و آن هم این است که بخشی ازاین عطش ناشی از دامنه است و نباید گمراه کننده باشد ولی به وضوح روشن است که فضا تغییر کرده  …

و حالا شیاد بتوانیم کمی سرمان را بالاتر بگیریم و بگوییم افراد تفاوت های جدی در اداره کشور دارند ! یکی تا قبل ازاین اصلا اهمتی به بازار نمیداد و یکی دیگر برعکس و صد البته در عمل مهم است و دو صدگفته چون نیم کردار نیست …

اما سراغ صحبت‌های دیشب برویم که همتی به عنوان لیدر احتمالی تیم اقتصادی دولت و همچنین مهم‌ترین فرد در سیاستگذاری‌ها ، سخنان بسیار جالبی را بیان کرد که می‌توان آن را در سه دسته و سه بخش طبقه بندی نمود دسته اول شاه بیت و سیگنال مهم او برای بازارها بود که تو گویی دیشب انگار آمده بود که این سیگنال را برساند که شاید برای اولین بار او صراحتاً بیان کرد که موضوع نرخ دلار نیما پذیرفتنی نیست و با ذکر دلایل و عدد آن را رد کرد و از رانت ۱۷۰۰ میلیارد تومانی نرخ نیما صحبت کرد در حالی که هیچ اثری در بازارها نداشته و تورم را کنترل نکرده است و به نوعی آن را لازمه کمک و بهبود تراز تجاری دانست و به نظر این سیاست قطعی دولت است که به زودی شاهد تغییرات نرخ دلار نیما احتمالاً نزدیک شدن نرخ‌ها به یکدیگر خواهد بود او به صراحت بیان کرد که یک بار دیگر قبل‌تر این موضوع را تکرار کرده و این تجربه را داشته سیگنال بعد که در همین طبقه اول و دسته اول تقسیم بندی می‌شود این بود که نرخ بهره را مفصل توضیح داد و حتی به نظریات اقتصادی هم اشاره کرد که در شرایطی که کشور تورم‌های انتظاری و تحت تحریم است و ناترازی‌های متعدد را داریم فزایش نرخ سود نمی‌تواند منجر به کاهش تورم شود و البته برداشت سوم ما از این بخش از صحبت‌های اولیه او این است که در موضوع هم نرخ سود و هم دلار نیما او قائل به ماندن دلار ۲۸ و ۵۰۰ برای کالای محدود که مرتبط با غذای کشور  بوده و باقی  به سمت آزادسازی پیش می‌رود و از سوی دیگر احتمالاً سرعت این رویدادها ناگهانی و دفعتی نیست یعنی نه در دلار نیما و نه در نرخ سود ما شاهد تغییر ناگهانی احتمالی و دستوری نخواهیم بود و زمانبر خواهد شد و این آن چیزی است که باید در بازار مورد توجه قرار گیرد که چشم انداز مشخص و روشن است اما احتمالاً تصمیمات ناگهانی را شاهد نخواهیم بود

بخش دوم و  سطح دوم از صحبت‌های او آنجاست که به تک مضراب‌هایی از هر یک از عوامل خاص موثر در اقتصاد اشاره کرد اما توضیحی در مورد آن نداد و بازارها همچنان منتظر هستند…  یکی از مهمترین آنها بحث نرخ گذاری‌ها قیمتگذاری‌های دستوری بود بخشی دیگرپ ثبات در قوانین و رویه‌ها بود او به وضوح به نرخ مالیات‌ها و نرخ خوراک و مسائلی از این دست اشاره کرد.  گوشه چشم به اف ای تی اف و بحث‌های سیاسی هم داشت و به نظر این سطح دوم از اظهارات و صحبت‌های او بود که برای بازار می‌تواند مهم و جالب توجه باشد این‌ها مواردی است که همین که سیاستگذار فهمیده جریان غلط چیست و ان را بیان می‌کند و احتمالاً بعد از مدتی حاضر به چرخاندن فرمان است نکته مهمی است

و البته در دو مورد بالا یک هشدار نیز وجود دارد و آن هم این است که اگر شاهد باشیم دولت فقط حرف می‌زند و شعارهای زیبا می‌دهد و عمل در کار نیست خیلی زود واکنش بازار هم روشن خواهد شد باید این اظهارات و شعارها را حتی با سرعت کم در تابلوها و تحولات شاهد باشیم نرخ نیما، نرخ سود، چشم اندازی از تحولات بودجه و رفتار دولت با شرکت‌ها ،نرخ گذاری‌ها ،قیمت گذاری دستوری در اقتصاد به خصوص صنایع مانند خودرو و صنایع دیگر اولین سنگرهای پیش روی دولت در این ماجراست که چشم همه با آنهاست تا بیند در مقابل آن چه می‌کند … فقط حرفو لب و دهن است یا اجرا !

یک نکته دیگر که در این رابطه تا حدودی مطرح شد و صحبت‌های ویژه همتی را در پی داشت بحث تامین مالی بود اگر به خاطر داشته باشید چند روز پیش از یک قاعده برنده برنده صحبت کردیم که اگر به بازار سرمایه اعتماد شود می‌تواند مسیر برنده برنده برای حاکمیت و اقتصاد باشد و مسیرهای تامین مالی را پیش ببرد جایی که در آن هم حاکمیت می‌تواند از زمین بازی برنده بیرون بیاید هم شرکت‌ها برنده بازی می‌شوند و هم در نهایت شاهد تغییر الگوهای قوی اقتصادی خواهیم بود که به طور مشخص و دقیق عرض شد که در این شرایط با رونق بازار ثانویه می‌توان مسیرهای قوی بازار اولیه را تقویت کرد و فروش انواع سهام پروژه عرضه‌های اولیه پذیره‌نویسی‌ها و موارد دیگر را در بازار رقم زد … شما تصور کنید همه چیز مثل امروز مثبت باشد و قرار باشد یک سهام پروژه پذیر نویسی شود … حال امروز کجا و حال 2 هفته قبل کجا که اگر چنین خبری از سوی دولت بیان میشد فحش های جدیدی را یاد میگرفت …

و اما نکته آخر که معتقدیم حرف اصلی و مهم‌ترین بخش صحبت‌های همتی بود این بوده است که باید اعتماد به بازار برگردد اعتماد یعنی امید به آینده ، اعتماد یعنی برگشت جریان پول ، اعتماد یعنی تصمیمات درست اقتصادی،  اعتماد یعنی عقلانیت و در نهایت اعتماد یعنی یک بازی دو طرفه که یک طرف آن دولت و تصمیمات دولت و سیاست گذار است و طرف دیگر جریان پول و سرمایه‌گذار و بازار سرمایه و سهامداران  … اصلاً بازار سرمایه را به کنار بگذارید در سه سال گذشته رفتار سیاستگذار جوری بوده است که به تولید و تولید کننده و سهام‌دار و هر آنچه رفتار صحیح و درست اقتصادی دارد این سیگنال را فرستاده که ول معطلید برای ما بازارهای سفته بازی مهمتر بوده برای همین هم شاهد بودیم که در سه سال گذشته سفت بازها برندگان اول اقتصاد بودند و هر آن کسی که از حماقت دولت در نرخ گذاریی‌ها سوء استفاده کرد برنده بازی بود

به خاطر می‌آورید که چند هفته قبل در مورد بازی برندگان و میز برندگان و بازندگان صحبت کردیم عین مطالب هفته قبل است که مثال رستوران را زدیم :

به دوستان گفتم دو طیف از فعالان اقتصادی دور این دو میز نشستند… یکی میز فعالان اقتصادی که به نوعی سهام‌دار و شریک تولید کنندگان بزرگ این کشورند و طیف دیگر کسانی که از دلار منابع این تولید کنندگان در جهت واردات استفاده می‌کنند… تجربه سه سال فعالیت ما و حرکت آنها دقیقاً از رفتار و صحبت‌های هر دو مشخص بود آنها از سودهای چند صد میلیاردی و پروژه‌های مختلف واردات و این موارد صحبت می‌کردند و ما به این فکر بودیم که آیا بازار به روزهای بهتر خود باز می‌گردد بی تعارف سه سال در این مملکت میز دلالان میز برنده و میز تولید کنندگان و سهامداران و کسانی که دل در گرو فعالیت‌های شفاف اقتصادی داشتند میز بازنده بوده و بله درست است… حالا که کسی می‌آید و اعلام می‌کند این جریان باید تغییر کند صداها بلند می‌شود

جریانی که طی این سه سال از این رانت عظیم استفاده کرده دست بردار نخواهد بود و با تمام قوا و تمام وجود جلوی آن را خواهد گرفت تا از این سفره پر نعمت و شیرین استفاده کنند و اتفاقاً کسانی هم دوباره در مسیر همین جریان صحبت خواهند کرد… و تمام حرف ما بار دیگر این است که خوب دقت کنید که از کجا صدا بلند می‌شود و چه کسانی مخالف این جریان هستند… این موضوع را شاید طی این چند سال بارها و بارها تکرار کردیم و با تمام وجود به آن اعتقاد داریم کسانی که با جریان نرخ ارز واقعی مخالفت می‌کنند و ارز چند نرخی را دنبال می‌کنند از سه حال خارج نیستند… یا به طور کل نادانند و نسبت به آنچه که در مورد آن اظهار نظر می‌کنند هیچ تحلیل، علم و اطلاعاتی ندارند یا تا آرنج دست در سفره رانتو استفاده از این اختلاف کرده و سود می‌برند و سر سفره رنگین رانت و فساد نشسته و بهره‌مند هستند و یا خدای نکرده در حالت سوم جاسوس و دشمن این کشورند و در پی ضربه زدن اقتصادی به کشور

این چیزی است که به شکل روشن و شفاف مشخص است و از این به بعد تصمیم گیری با کسانیست که بر سر کار آمدند و تازه بر مسند ریاست نشستند…

این تصمیمات زمینه سازی برگشت اعتماد است

اعتماد دقیقاً همین است باید چند گام از سمت دولت برداشته شود و یک گام نیز سرمایه‌هایی که تا به امروز فرار کرده و دور بوده بردارند این مسیر اعتماد است که اگر قرار است طی کنیم باید آغاز آن از سمت دولت باشد باید چراغ سبزهای آن را شاهد باشیم که اگر اینطور شد کم کم ورود جریان پول به بازارهای مولد اقتصادی و فعالیت‌های واقعی تولیدی شکل می‌گیرد و به تبع آن بازار سرمایه نیز که در این سه سال با شدیدترین شکل ممکن سرکوب شده می‌تواند رونق بگیرد

و در پایان جمع‌بندی بالا دو نکته مهم است نکته اول هر آنچه در بالا گفته شد باید خود را در قالب نه شعار و حرف که عمل نشان دهد دولت‌های قبلی هم در شروع کار خوب حرف می‌زدند اما به مرحله عمل که رسید چرخ بازی جور دیگری چرخید به نظر هرچه سریع‌تر باید بازارها و سهامداران و سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی شاهد این تغییرات باشند

و نکته آخر حرف ما با سهامداران فعالان بازار است که همچنان بیرون گود نشسته و نظاره‌گر بازی هستند توصیه مهم ما به این عزیزان و دوستان این است که کمی از فضای بدبینی و بایاس‌های ذهنی منفی خارج شوید نمی‌گوییم همه چیز گل و بلبل شده و اوضاع تغییر کرده است خیر ابتدا کافیست نگاهی به آنچه پیش روی شماست بیندازید آمار بازدهی بازار را در شش ماه گذشته ورق بزنید ،به صورت‌های مالی سر بزنید و سناریوهای مختلف را مرور کنید آنچه پیش روی شماست این است که بازار در یک بستر مناسب از قیمت و افتی که رخ داده می‌تواند با چشم انداز روشنی که پیش روی او وجود دارد تغییر مسیر داده و شرایط بهتری را تجربه کند شما یا می‌توانید کمی ریسک بیشتری را متحمل شده و ابتدای این روند باشید و یا به مانند رفتار همیشه طی این مدت باز هم تابلو محور و گله وارانه حرکت کنید انتظار ما از برخی حقوقی‌ها و جریان‌های پول باهوش و قوی این است که حداقل طی این مدت رفتار حرفه‌ای‌تری از خود نشان داده و با بررسی دقیق‌تر ابعاد مختلف بازار و سناریوسازی‌ها به کنش و واکنش در بازار بپردازند و یا با زبان ساده‌تر بگوییم بهتر است ریان سود انتظاری ناشی از این تحولات را کنار سود اوراق‌هایی که انبار کرده‌اند قرار داد و منافع شخصی را کنار بگذارند و کمی به تحلیل‌ها وزن بدهند امیدواریم این تغییر رفتار هرچه سریع‌تر به وقوع پیوسته و شاهد تحولات متفاوت‌تری باشیم

 

صفوف سنگین پالایشی ها

در نمادهای پالایشی شاهد روند مثبت و صفوف خرید سنگینی بودیم پالایشی هایی که شرایط بنیادی خوبی به خصوص با روند رو به رشد قیمت دلار نیمایی پیدا کرده اند

حالا  بازار 3 دلیل برای خرید این گروه دارد . یک اصلاحی که کرده است  دو شایعه  بنزین و افزایش نرخ که البته گفتیم  روی سود اوری تاثیری ندارد و عملیات  را منطقی میکند و سوم  افزایش نرخ نیما که کمک  شایانی به درامد خواهد کرد . به نظر همین موضوع  راهی برای توجه  بیشتر بازار به گروه پالایش می شود و می توان  روی شپنا  شبندر شاوان  3 گزینه خاص این گروه برای رشد حساب کرد

در این گروه شپنا با شکست قیمت های 420 تومان به سمت سطوح 460 تومان می رود سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با افزایش کرک اسپرد گازوییل امید زیادی به احیا سودش در 3 ماهه دوم سال دارد سهم ارزش ذاتیش قیمت های 500 تومان براورد می شود

شاوان ارام ارام به قیمت های 2000 تومان نزدیک می شود سهم با ارزش ذاتی خود فاصله زیادی دارد سهمی که می تواند امسال هم به مانند سال قبل به سود سازی بالایی برسد سهم تارگت های 2200 و 2500 تومانی را در پیش روی خود دارد

شبندر خود را به قیمت های بالای 800 تومان رساند سهم می تواند با شکست سطوح قیمتی 820 تومانی به سمت سطوح قیمتی 900 الی 1000 تومان حرکت داشته باشد شبندری که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و اگر امسال هم به سود 200 تومانی برسد راحت به قیمت های 1000 تومان خواهد رسید

سرمایه گذاری های یکه تاز

در نمادهای سرمایه گذاری شاهد یکه تازی سهام این گروه بودیم شاخص مثبت است و اکثر بازار در صفوف خرید قرار دارند و در این بین سرمایه گذاری ها هم صدر نشین بازار هستند

وبانک خیال متعادل شدن ندارد انگاری تازه موتور این سهم گرم شده است وبانکی که با صف خرید از سد قیمتی 560 تومان عبور کرده و به زودی قیمت های 600 الی 620 تومانی را در این سهم شاهد خواهیم بود وبانکی که طی یک ماهه اخیر بازدهی خوبی داده و در صورت عرضه صف خریدش باید به فکر سیو سود بود

شستا هم بالاخره به صف خرید رسیده و به سمت سطوح قیمتی 120 تومان در حرکت است قیمت های 120 الی 125 تومان سطوح تعادلی خوبی برای این سهم محسوب می شود شستایی که شرایط بنیادی بسیار خوبی داشته و با توجه به پی بر ای فوروارد پایین کانال 4 خود و تقسیم سود 100 درصدی همواره مورد توجه خاص بازار بوده است

سرمایه گذاری با این صف فوق سنگین خود نشان می دهد تارگت های بالایی را مد نظر دارد سهم قیمت های 180 الی 200 تومانی را در پیش رو دارد ولی با این صف خرید سنگین و انتظارات بالایی که از سهم شکل گرفته است به نظر می رسد سهم بتواند تا قیمت های 220 الی 250 تومان هم در بازه زمانی میان مدت پیش برود سهم که در صورت های مالی 12 ماهه خود کولاک کرد

پتروشیمی های دلاری

در نمادهای پتروشیمی شاهد روند مثبت اکثر سهام این گروه بودیم پتروشیمی هایی که به واسطه رشد قیمت دلار نیمایی جز سهام پرتوجه بازار شده اند

معتقدیم این خبر که همتی اعلام کرد  بیش از همه  برای پتروشیمی ها خبرخوبی است  . زاگرس شخارک  شیراز شپدیس از مهم ترین  آنها هستند و بعد از آنها نیز پارس آریا و نماد های این گروه به طور کلی فضای متفاوتی را تجربه میکنند . به نظر شیراز و زاگرس مورد  توجه  بیشتری در بازار باشند

زاگرس به دلیل ماهیت 100 درصد صادراتی بودن رشد قیمت دلار نیمایی به شدت به نفعش تمام می شود محصولات این شرکت با نرخ دلار نیمایی تسعیر و رشد اخیر دلار نیمایی و روند مثبتی که دارد سبب تحولات خوبی در سود این شرکت می شود زاگرس با صف خرید به سمت سطوح 11000 تومان پیش می رود

در نماد پتروشیمی بوعلی شاهد روند مثبت و قوی بودیم این سهم با صف خرید خوبی همراه شده است سهمی که تا قیمت های 6500 و سپس 6800 تومان بالا خواهد رفت این سهم امسال وضعیت سود سازی مناسبی دارد بوعلی که اگر گزارش 5 ماهه خوبی داشته باشد می توان امید به رشد قیمتی خوبی از سهم را داشت

شیران هم در صف خرید قفل شد سهمی که خبرهای مهمی از معامله بلوک مدیریتش توسط بانک صنعت و معدن تا برگشت بیش از 1 همت از اصلاح نرخ خوراکش که هر یک می تواند زمینه ساز تحولات اساسی در سهم شود شیران تا قیمت های 420 تومان جای رشد قیمتی را دارا می باشد

در پایان اهل هیچ سهمی هم اگر نبودید  وصندوق پارسان  شستا  نجات بخش شما خواهد بود یا حتی سکتور های پتروشیمی پترواگاه و پتروما خوب هستند

خوشبینی فولادی ها

درنمادهای فولادی شاهد روند مثبت خوبی بودیم فولادسازانی که وضعیت مناسبی داشته و رشد قیمت دلار نیمایی کمک زیادی به احیا سود سازی این صنعت خواهد کرد

در نماد فولاد کاوه شاهد روند مثبت بودیم این فولاد ساز اصلاح قیمتی بالایی داشته است کاوه ای که شرایط بنیادی خوبی داشته و با ظرفیت 2.4 میلیون تنی خود و توان سود سازی مناسبی که می تواند داشته باشد در مسیر برگشت قرار گرفت سهم باید تا قیمت های 760 و 800 تومان بالا برود

فصبا همچنان مهمان صف خرید و روند صعودی است هم عملکرد فعلی سهم مثبت است و هم طرح های توسعه ای که سبب جهش سو سازی سهم می شود می تواند مورد توجه قرار گیرد این سهم تا قیمت های 400 تومان جای رشد خواهد داشت فصبایی که تحولات بنیادی خوبی داشته و در مقبال صف خریدش عرضه زیادی را شاهد نمی باشد

در نماد فولاد مبارکه سهم صف خرید سنگینی شد این سهم تا قیمت های 500 تومان بالا خواهد رفت با سود 100 تومانی قیمت های 500 تومان سوطح تعادلی خوبی برای فولاد مبارکه محسوب می شود این غول فولاد ساز طرح های توسعه ای بسیار خوبی داشته که با دید بلند مدت و سهامداری کم ریسک و جذاب است

خودرویی ها تخته گاز

نمادهای خودرویی ها هم با روند مثبت خوبی همراه شد خودرویی ها بار دیگر با ورود پول و روند حمایتی مواجه شدند

ایران خودرو با صف خرید سنگینی همراه شد و با این صف خرید قرار است به مصاف قیمت های 260 تومانی برود این سهم شرایط حمایتی خوبی دارد و امیدوار به خبرهایی از تجدید ارزیابی و بهبود بازار فروش در دولت جدید است

خاور افت قیمتی و اصلاح بالایی داشته است و فعلا قصد دارد تا در صورت بالای 200 تومان تثبیت شود این سهم تا قیمت های 220 تومان هم جای نوسان مثبت را دارد و نهایتا به قیمت های 240 تومان خواهد رسید خاور سهم تورمی این گروه است یعنی زمانی که قیمت دلار ازاد به صورت شارپی رشدمی کند تقاضا برای محصولات شرکت به شدت افزایش و شاهد رشد قیمت فروش هم هستیم که این دو امر سبب جهش قیمتی سهم می شود

زامیاد به خوبی توانست از سد قیمتی 380 تومانی عبور نماید سهم در گام بعدی مهمان قیمت های 420 تومانی خواهد شد سود سازی 100 تومانی برای امسال و ایجاد یک سایت جدید در شاهرود از پتانسیل های این سهم محسوب می شود زامیاد بهترین و بنیادی ترین سهام خودرویی محسوب می شود

در این گروه یعنی قطعه  سازی ها  بین  گزینه های مختلف بعد از خموتور ختراک واقعا خوب بود و صف زدن سهم  منطقی است  سهم یک فروش خاص را در خرداد و اردیبهشت ثبت کرد و 4525 میلیارد ریالاردیبهشت فروخت و خرداد این عدد 4492 میلیارد ریال بود در تیر باکمی افت 3441 میلیارد ریال شده بود و مرداد جبران کرد 4270 میلیارد ریال فروش زد
5ماهه 19725 میلیارد ریال بود. مدت مشابه13279میلیارد ریال بوده است به نظر بازی خوبی را داشته و اگر سهم  عرضه  شد معطل نکنید و خریدش با دید 900  ریال  سود و قیمت های 5500  5600  ریال  تارگت چندین ماه  سهم  جذاب است

چهارگوشه بازار

بترانس فروش های خاص خود را در مرداد ماه هم ادامه داد تغییر سبد فروش محصولات شرکت منجر به جهش بیش از 100 درصدی  فروش در 5 ماهه امسال به نسبت دوره مشابه سال قبل شده است با سود سرمایه گذاری این سهم امسال سودی بالف بر 50 الی 60 تومان خواهد داشت سهمی که تا قیمت های 240 الی 250 تومان با دید میان مدت تارگت دارد

در بانکی ها ونوین همچنان لیدر این گروه محسوب می شود این سهم امسال براورد سود بالایی دارد برخی تخمین سود 180 تومانی برای سهم می زنند سهمی که با این تخمین سود پی بر ای فوروارد زیر 2 داشته و به نظر می رسد فعلا روندش تا رسیدن به قیمت های 360 تومان صعودی باشد اما روند سهم به نظر می رسد با قدرت بیشتری ادامه و سهم توان بازدهی بالاتری داشته باشد

درمعدنی ها با این رشد قیمت دلار نیمایی کنور را باید مد نظر قرار داد سهم امسال 120 تومان سود دارد دارای پرتفوی قوی از شرکت های فلزی می باشد همچنین دو طرح توسعه گندله و کنسانتره را در دست دارد که هر یک می تواند تحولات عظیمی در سود شرکت را رقم بزند این سهم معدنی با دید بلند مدت بازدهی قابل توجهی خواهد داد به خصوص اینکه روند دلار نیمایی هم صعودی می باشد

شپاس و شنفت جالب گزارش زدند  شپاس هم با این خبرهای رشد نیما تحولات خوبی را دارد  شنفت هم جالب است سهم  مرداد خوبی را پشت سر گذاشت و با فروش 1536 میلیارد تومانی رکورد جدید به ثبت رساند. علاوه بر رکورد مبلغ فروش، رکورد تولید محصول را هم زد و به عدد ۴۰.۱۲۰ میلیون لیتر رسید. گزارش خوب شرکت در این ماه می تواند محرک خوبی باید پس بد نیست معاملات آن را زیر نظر گرفت. پایین سهم را محدوده 580 تومان و هدف اول را 690 تومان می توان در نظر گرفت، بنابراین قیمت های زیر 600 تومان سهم با رعایت حد ضرر 560 تومانی، جذاب به نظر می رسد.

در بین  برقی ها هم  بنیرو  هم  بترانس هم رمپنا زیرنظر باشند در مورد بترانس باید به گزارش های خوب زیر مجموعه ها نیز توجه داشت.به لحاظ نموداری می تواند در کوتاه مدت به سقف های قبلی در 210-215 تومان برسد و می بایست حد ضرر را در 165 تومان لحاظ کرد.نکته قابل توجه اینکه در معاملات روز چهارشنبه حقیقی ها با سرانه خرید خوب 65 میلیون تومانی و برتری 2 برابری نسب به فروشندگان، سهم را خریدند.

در گروه سیمان  ساروج در مرداد 143 میلیارد تومان فروش داشت و در مقایسه با تیر رشد 51 درصد نشان می دهد و علت آن رشد نرخ سیمان و کلینکر و افزایش مقدار فروش به خصوص صادراتی بوده که 61 درصد رشد کرده است و با اهرم دلاری روی فروش محصولات دارد. احتمالا برای امسال حدود 700 تومان سود داشته باشد. از نظر نموداری هم با حد ضرر 3050 تومان می توان وارد سهم شد و به هدف قیمتی 3500 تومان وارد سهم شد.سابیک از لحاظ نموداری چند هفته ای است با صف خرید دنبال می شود و 10% بالا آمده است. با نزدیک شدن به سقف 2900 تومانی میتوان انتظار افزایش عرضه ها را داشت و از محدوده فعلی رشد قیمتی نهایتا 10% در کوتاه مدت پیش بینی می شود.

در گروه غذایی واقعا تا به این جای کار غسالم  غمهرا  جالب بودند می شود گزینه های دیگری را هم  اسم برد ولی این دو جالب تر بودند در سوی دیگر غدیس هم  گزارش بدی نزد و خوب است  غدیس مرداد کمی بهتر از تیر بود
فروش فصلی دارد و فروردین با عدد خوب 3336 میلیارد ریالی 3309 میلیارد ریال فروش اردیبهشت و خرداد 4152 میلیارد ریال مواجه بود
تیر 2967 میلیارد ریال و مرداد 3069 میلیارد ریال بود که نزدیک 16834 میلیارد ریال5 ماهه فروش داشت و مدت مشابه قبل 10840 میلیارد ریال بوده است خود غشهد هم جز گزینه های جالب بازار است .

 

 

 

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم