گزارش بازارامروزدوشنبه 6 شهریور 1403
تردید در روند ؟!
امروز بازارا در حالی آغاز کردیم که امیدواری ها به بازار بیشتر بود و البته در میانه های راه خبرهای ریزو درشت و تردید برخی به روند پیش آمده عرضه دربازار را زیاد کرد و فضا را به سمت افزایش عرضه ها پیش برد . حالا این تردید در روند کمی برخی را نگران کرده و باید دید روزهای آتی چه در انتظار بازار خواهد بود ولی امروز سعی میکنیم از جهات مختلف به بازار نگاه کنیم و البته این را هم پنهان نمیکنیم که به دلیل پر بودن دست صندوق های حامی و خوش بینی به دولت جدید کمی به فضای ایجاد شده خوش بین تر هستیم که روند فعلی یک دست به دست شدن و فرصتی برای حجم خوردن است .
برخی در مورد تحلیل رفتار پول های بلوکه شده و حرکت آنها در بازار ها صحبت میکنند روزهای قبل مفصل در مورد آن بحث کردیم به نظر با دید یک رویداد ویژه و خاص باید به ان نگاه شود این پول در هر بازاری برود و مدیریت نشود خانه مان سوز می شود و شایدمفید ترین بازار ،بازارسرمایه باشد ولی در چهره سیاستمداران فعلی چیزی که دیده شود برای این پول برنامه دارند دیده نمی شود . فقط امیدواریم به مانند قبل دیر به فکر نیوفتید .روزهای بعد مفصل در مورد این جریان پول صحبت خواهیم کرد …
امروز بازار را در حالی پیش بردیم که کم شدن سایه جنگ و تمام شدن اتفاقات منفی از دید برخی مهمترین بخش ماجرا بود و حتی برخی دیگر معتقد بودند با توجه به سفر وزیر خارجه قطر به تهران قاعدتاً دامنه جنگ نمیتواند حداقل در این روزها گسترش یابد و احتمالاً او را حامل پیام مهمی میدانند
اما در هر صورت بر هیچکس پوشیده نیست که فضای بازار امروز زیر بار عرضه های بیشتری بود و این فضا سه وجه و سه نکته بسیار مهم و جالب را دارد…
نکته اول این است که ریسکهای سیاسی ما رفته رفته در حال کاهش است و آنچه از ۱۳ فروردین نحسیاش دامن بازار را گرفته و ما را رها نمیکند تا به امروز ادامه داشته به نظر رو به افول خواهد رفت نمیدانیم چطور این موضوع را باز کنیم اما احساسمان را بیان میکنیم که طرفین درگیر در منطقه تمایلی برای افزایش تنش نداشته و به وضوح آن را اعلام کردند بازار سرمایه طی این چند ماه به شدت زیر فشار ریسکهای سیاسی بوده و از هلیکوپتر بگیر تا جنگ و موشکهای چندگانه را تجربه کرده و به نظر هرچه از این به بعد به سمت آرامش بیشتری برویم واکنش بازار هم منطقیتر خواهد شد البته از این دامنه نوسان ۲ درصدی هم راحت میشویم …
نکته دوم شرایطی است که رخ داده و بورسیها عین قورباغهای در آب جوش آب پز شدند و این ریزش سنگین قیمتها را نمیبینند ریزشی که سرعت آن در مدتهای اخیر در بازار کم سابقه است. به نمودار و افت برخی از سهمها اگر نگاه کنیم میبینیم که از ۱۳ فروردین تا امروز بسیاری از آنها ۳۰ تا ۴۰ درصد از ارزش خود را از دست دادهاند تازه ما چقدر دلخوش بودیم که فکر میکردیم بعد از پزشکیان با توجه به کف بودن بازار شرایط بهتر میشود یک دور هم بعد او ریختیم … که البته عوامل سیاسی و هنیه در آن نقش بیشتری داشت اما به هر حال ریزش تلخی را بازار تجربه کرده است.
این را از این جهت عرض میکنیم که بگوییم مقایسه تمام آیتمهای بازار از فروش و پی بهای و سود گرفته تا ارزش بازار و ارزش دلاری و مواردی از این دست همه و همه در حداقل ممکن خود قرار دارد و این یکی از بزرگترین انگیزهها برای حرکت بازار خواهد بود
دو نکته بالا اگر کنار هم قرار گیرند یعنی کاهش ریسکهای سیاسی و اصلاح قیمتی جذابی که صورت گرفته این قابلیت را دارد که جریان پول خوبی را به سمت بازار هدایت کند و نکته سوم این بخش نیز چیزیست به نام گزارشهای مالی…
این اعتقاد را داریم که گزارشهای ماهانه و ۶ ماهه پیش رو میتواند فضای نسبتاً منطقی را برای کف سازی بنیادی بازار رقم زده و او را در مرز جذابیت جدی قرار دهد البته انتظار ویژهای از گزارشها نداریم اما وقتی ۶ ماه از سال بگذرد و سودی در دل شرکتها وجود داشته باشد و از سوی دیگر چشم انداز اقتصادی هم کمی فضای روشنتری را ترسیم کند با توجه به این افت قیمتها و آن کاهش ریسک سیاسی ،جذابیتهای بازار آرام آرام برجسته شده و بیرون میزند و جریان پول میتواند اقبال بهتر و بیشتری به بازار داشته باشد از چشم انداز آتی گفتیم دو نکته نیز اینجا به ذهن ما آمد که همه تحلیلگران باید به آن توجه کنند
در حال حاضر اگر بخواهیم دو عامل بسیار مهم برای حرکت و برگشت و به نوعی تغییر مسیر بازار رد ذکر کنیم همه بالاتفاق دو موضوع را نام میبرند و از آن به عنوان رویدادهای مهم بازار اسم خواهند برد که تغییر آنها تغییر مسیر بازار را رقم میزنند اولین قطعاً نرخ سود است و دومی هم نرخ دلار نیما و چه عجیب که هر دو به نوعی یک سرش در بانک مرکزی وصل است و سمت دیگرش در وزارت اقتصاد و باز هر دو جز تخصص همتی بوده که قبلتر با آنها حسابی بازی کرده است پس انتظار بازار عجیب نیست که بخواهد شاهد تغییر روند سیاستگذاریها در این برهه باشد
البته معتقدیم در نرخ سود روند کاهشی مهم است و به این راحتیها و به این زودیها نرخ کم نمیشود اما در نرخ دلار نیما اتفاقات و زمزمهها نیز نشان میدهد که احتمالاً با سرعت و شرایط بهتری مواجه شود
پس انتظار بازار عجیب نیست و به نظر همه باید منتظر یک تغییر چشمگیر و شگرف در این دو حوزه باشیم حتی برخی پا را فراتر گذاشته و معتقدند آغاز استارت سرازیر شدن جریان پول در بازار با تغییر یکی از این دو آغاز میشود و اگر هنوز میبینید که بازار پر حجم نیست و یا هیجانی در صف خرید قرار نمیگیرد به این دلیل است که تکلیف این دو مشخص نیست…
این انتظار از همتی انتظار بالایی نیست که با توجه به تخصص و مدیریتش سریعتر دست به کار شده و حداقل گارد او روی این دو موضوع را بازار باید بداند روی حرف و سخنرانی بسیار خوشبینانه صحبت شده به خصوص جایی که گفته شد وقتی بانکها ناتراز هستند افزایش نرخ سود بیمعنی است و دقیقاً درست میگوید با اینکه کمی گارد نرخ اوراق در این مدت کاهشی بوده اما به زیر ۳۰ نرسیده بسیاری از بانکهای ناتراز نیز که گزارشهای مالی آنها چندان جذاب نیست به پولهای بزرگ اعداد بالای ۳۰ را نیز پیشنهاد میدهند به نظر تا وقتی چنین مواردی کنار دست بازار قرار دارد و چشم اندازی از آنها مشخص نیست دل بستن به پیبیای بالا هم کمی رویایی خواهد بود اما اگر فرض کنیم نرخ تورم در حال کاهش است قاعدتاً نرخ بهره اسمی هم باید کاهشی شود
و شاید اگر این دو نکته اخیر به همراه ۳ مورد بالاتر جمعبندی شود کم کم جریان پولهای بزرگ باید در صف بازار حرکت کنند ولی چیزی که در حال حاضر می بینیم بدبینی و بزرگ نمای ضعف هاست … این را هم بی تعارف بگوییم قرار بر این باشد برهمان مدار قبل پیش برویم و چرخش و تغییری شاهد نباشیم واکنش فعلی بازار و معطلی او درست است هر چند که گوشه کنار می شنویم چرخش و تغییر که هیچ یک دگردیسی عجیب و بزرگ برای سیاست و اقتصاد و فرهنگ و … لازم است …
و اما حرف آخر سراغ چالش اخیر بانک مرکزی و برخی کارگزاریها میرویم اما قبل از هر چیز بگذارید یک نکته را بیان کنیم این موضوع را چند بار دیگر هم گفتیم و بسیاری خرده گرفتند اما یک بار دیگر اتفاقاً با قدرت و قطعیت بیشتری بیان میکنیم در صنعت مالی کشور اگر بخواهیم افراد را از نظر هوش و توانایی تقسیم بندی کنیم و البته وزن عمومی به آن بدهیم و استثنائات را نگاه نکنیم صنعت نهاد های مالی و مرتبط بازار سرمایه و نهادهای مالی آن در صدر افراد قرار میگیرند که افراد حاضر در آن از هوش و ذکاوت مالی بالایی برخوردارند پس از آن صنعت بانکداری قرار دارد و در نهایت نیز صنعت بیمه وضعیت ۱۰ سال اخیر این سه صنعت به خوبی این موارد را نشان میدهد و به عنوان کسی که در هر سه صنعت فعال بوده این موضوع را مینویسیم که هوش و خلاقیت بچه های بازار از 2 رده فعال بعد بالاتر است .
اما بحث اصلی ما این است که این بخشنامه و این واکنش نه آنقدر اتفاق عجیبیست که بخواهد ذهن بازار را درگیر کند و از آن سو نه انقدر کوچک است که از آن چشم پوشی کنیم دو نکته این میان مطرح است نکته اول صنعت بانکداری کشور به جای اینکه به فکر ارتقاء خدمات و نوآوری در ارائه آن باشد به نوعی رقابت منفی روی آورده و هر مجموعهای که حتی شاید موازی با آن کمی در حوزه بانکداری ورود میکند و خدماتی جدید ارائه میدهد را به شدت سرکوب خواهد کرد و البته معتقدیم به جای این نحوه برخورد مستقیم ، بهتر است کمی فکر کنند خلاقیت به خرج داده و مسیری باز کنند و پلی بزنند بین نقدینگی مردم و بانکها و از هر روش خلاقانه و نوآورانهای برای آن استفاده کنند اما به واقع اگر موضوع چیز دیگری باشد نکته دوم مطرح میشود …
چنین برداشتی را از طرحهای فعلی نداشتیم اما به هر حال هر چیزی که نرخ سود را دور بزند به نظر طبیعی است که بانک مرکزی با آن برخورد کند ما نمیتوانیم از نرخ بهره بالا انتقاد کنیم اما در دل بازار سرمایه خودمان رقیب خودمان باشیم البته که اعتقاد داریم اگر بازی نرخ سود به طور کلی درست و اصلاح شود نرخ صندوقها نیز اصلاح میشود و به طور کلی برخورد قهری و دستوری شاید خیلی پاسخگو نباشد … همین حالا نیز بانکهای متعددی به همین پول صندوقها نرخهای عجیب پیشنهاد میدهند … پس بازی نرخ سود از خود سرچشمه باید پاک شود و این فشار به صندوقهای درآمد ثابت منطقی نیست اما آنها نیز باید قواعد کلی این بازی را رعایت کنند یک رقابت عجیبی بین زدن پولها و جذب منابع نیز بین خود بازیگران بازار شکل گرفته که بخشی از این رقابتها قابل پذیرش است اما بخشی دیگر تضعیف بازار است …
و به طور کلی میبینیم که بازی صندوقهای ثابت بین برخی از فعالان و بزرگان آنقدر قوی و جالب شده که گسیل پولهایی که قبلتر در بازار سرمایه حضور داشت به این صندوقها بیشتر است بگذارید فعلاً سربسته و دربسته صحبت کنیم و این موضوع باز نشود اما برای خیلیها رونق داشتن صندوقهای ثابت و فیکسهای رنگارنگ انگار جذابیت بیشتری از رونق بازار سرمایه دارد … حداقل اگر این ابزار را به عنوان یک ابزار مهم به رخ همگان میکشیم محیط عرضه او را با ندانم کاری ها خراب نکنیم …
سیمانی های بی رقیب
در نمادهای سیمانی شاهد روند مثبت خوبی هستیم روند قوی که همچنان ادامه داشته و سهام سیمانی را تبدیل به سهام بی رقیب کرده است
در این گروه سیمان هرمزگان با روند مثبت به قیمت های 3600 تومان نزدیک می شود فروش های عالی صورت های مالی بسیار خوب این سهم را به یکی از بهترین نمادهای بنیادی بازار تبدیل کرده است
در سیمان صوفیان سهم به تارگت 4600تومان رسید سهمیکه به راحتی بازدهی بیش از 20 درصدی داد این سهم با صورت های مالی خوب خود که نشان از توان و رشد بالای سود سازی داشت در کنار تخمین سود 900 تومانی برای امسال چنین رشدی را متصور و سهم هم در همین راستا حرکت کرد
سابیک به رشد خود ادامه می دهد سهم حتی از تارگت مورد نظر ما یعنی قیمت های 3600 تومان هم فراتر رفت این سهم تا قیمت های 3800 تومان بالا خواهد رفت با تخمین سود 550 تومانی بازار پی بر ای فوروارد 5 الی 5.5 به سهم داده و سهم در روند بسیار خوبی بازدهی مناسبی را خلق کرده است
سخاش هم جذاب است به تازگی 60 میلیارد تومان سود فروش سرمایه گذاری ها داشته سهم گزارش خوبی در 2 ماه اخیر زده مرداد خوبی زد و 809 میلیارد ریال فروش زد و افزایش نرخ به کمک او امده است . فروش 732 در تیر ، 765 میلیارد ریالی در خرداد و 814 میلیارد ریالی در اردیبهشت زد و فروردین این عدد 347 میلیارد ریال بود و 5 ماهه این عدد 3470 میلیارد ریال بود که بیشتر از مدت مشابه بوده است به نظر با دید میان مدت و کوتاه مدت جالب است
بانک های پرپول
در نمادهای بانکی شاهد ادامه رشد برخی بانک های بنیادی این گروه بودیم بانک هایی که با انتشار تراز مرداد ماه نشان می دهند جیبشان حسابی پرپول شده است
ونوین یک تراز عالی داشت این تراز عملکردی 5 ماهه نشان داد امسال باید یک سود بالا از این سهم بانکی انتظار داشته باشیم ونوین تا قیمت های 320 تومان و بعد از ان تا قیمت های 360 تومان رشدخواهد کرد سهمی که وضعیت بسیار خوبی در بانک ها داشته ودر صف خرید قفل است ونوین از لحاظ گزارشی در مرداد نیز عملکرد خوبی از خود نشان داد و به تراز کل 1.5 همتی دست یافت که 2% ضعیفتر از تیرماه و 3% بهتر از میانگین سال بوده است. این بانک در مجموع 5 ماه نخستین سال به تراز کل 7.5 همتی رسیده که 57% بهتر از دوره مشابه سال قبل است. از لحاظ قیمتی سهم چند روزی است قفل صف خرید است و عرضه نمی شود. برای سرمایه گذاران میان مدتی با توجه به p/e فوروارد 1.5 واحد گزینه کم ریسکی است.
وبصادر با نوسانات مثبت ارامی همراه است اگر سطوح قیمتی 160 تومان در سهم شکسته شود سهم تا قیمت های 180 الی 200 تومان جای رشد خواهد داشت عملکرد عملیاتی بانک رو به رشد بوده و بانک پتانسیل رشد قیمتی خوبی خواهد داشت به خصوص این که اگر موفق به فروش سهام شرکت های زیر مجموعه خود شود
وتجارت هم از کف قیمتی 120 تومان برگشت زده و فعلااهداف 140 الی 145 تومانی را دارد سهمی که قصد افزایش سرمایه خوبی را داشته وبه نظر می رسد این افزایش سرمایه مورد اقبال بازار واقع شود
سرمایه گذاری ها و سور به شاخص
در نمادهای سرمایه گذاری شاهد رونق قیمتی سهام این گروه با توجه به جو عمومی مثبت بازار در کنار رشد شاخص بودیم
در نمادهای سرمایه گذاری خوارزمی که بارها و بارها به این سهم تاکید داشتیم سهم با صف خرید بسیار سنگینی همراه شد صورت های مالی 12 ماهه سود بالایی را ساخته است و همین امر سبب شد این سهم سرمایه گذاری به سمت اهداف 160 تومانی حرکت نماید و حتی احتمال رسیدن به قیمت های 180 الی 200 تومان هم وجود دارد
در تاپیکو سهم با صف خرید در حال جبران نوسانات منفی خود می باشداین سهم قیمت های 1600 تومان را در پیش روی خود دارد تاپیکویی که تا سطوح قیمتی 1800 تومان جای رشد داشته و صورت های مالی ضعیف سال گذشته پالایشگاه ستاره خلیج فارس سبب شد تا سهم با فشار عرضه ها همراه شود
وبانک همچنان پیشتاز است سهمی که به قیمت های 560 تومان نزدیک می شود تحولات اساسی در این سهم رخ داده است دیدگاه فروش سرمایه گذاری های کم بازده در کنار سایر تحولات بنیادی خروج از سهام پتروشیمی شازند و برنامه خروج از سایر شرکت ها سبب شده تا وبانک همچنان پیشتاز بازار و گروه خود باشد
قطعه سازان خوش نوسان
در نمادهای قطعه سازی شرایط خوبی را از دید بنیادی شاهد بودیم برخی قطعه سازان به دلیل دریافت افزایش نرخ شرایط خوبی داشته و به نظر می رسد روند صعودی خود را کماکان ادامه دهند
ختور به قیمت های 300 تومان نزدیک شد سهمی که وضعیت بنیادی و سود سازی خوبی داشته و رشد قیمتی مناسبی را می تواند در پیش بگیرد این سهم امسال سود سازی خوبی دارد افزایش نرخ ها و تولیدات جدید هم سود شرکت اصلی و هم زیر مجموعه ختور را با رشد خوبی همراه ساخته است قیمت های 320 و 350 تومانی در پیش روی سهم است
ختراک هم در صف خرید قفل شده است امسال انتظارات سود سازی از این سهم بالا می باشد ختراکی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و گزارشات بسیار خوبی را ارائه داده است این سهم هم تا قیمت های 460 تومان جای رشد دارد براورد سود بالایی در این سهم برای سال جاری می شود
خکار در قیمت های 300 تومان به تعادل رسید سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با سود سازی بالایی همراه است این سهم براورد سود 80 تومانی برای سال جاری دارد با پی بر ای فوروارد 5 ارزش ذاتی 400 تومانی خواهد داشت که این امر نشان می دهد سهم از سطوح ارزش ذاتیش فاصله زیادی دارد
در پایان تایرا را می بینیم سهم جالبی شده است و بازار بازه مبه ان توجه ندارد 3 ماهه خوبی داشت و در سوی دیگر ماهانه هم عالی پیش رفت مرداد خوبی داشت و 31271 میلیارد ریال فروش داشت
در فروردین با فروش 12722 میلیارد ریالی مواجه بوده است که اردیبهشت این عدد 26315 میلیارد ریال و خرداد۲۴۱۰۵ میلیارد ریال و تیر ۲۰۳۴۵ میلیارد ریال بوده است
5 ماهه به 114760 میلیارد ریال رسیده است که تقریبا 2 برابر مدت مشابه قبل است حالا حقیقی شاید فرصت صبر نداشته باشد ولی حقوقی با دید خرید و نگهداری جالب است
در کنار تایرا خموتور هم گزارشی بد نبود وروی میانگین است و میتواند جالب باشد یک گزارش خوب دیگر را در شهریور بدهد رسیدن به 800 و 900 ریال سود سخت نیست و میتواند قیمت های بالاتری را هم ببیند
پالایشی ها و تحولات نیمایی
در نمادهای پالایشی شاهد روند مثبت خوبی از سهام این گروه بودیم پالایشی ها شرایط بنیادی خوبی داشته و با رشد قیمت دلار نیمایی جز صنایعی هستند که بیشترین تاثیر را از رشد قیمت نیما می برند
در شاوان سهم با صف خرید از قیمت های 1700 تومان عبور کرد سهم اصلاح خوبی داشته و با تحولات سود سازی بالا امسال هم به مانند سال قبل سود سازی خوبی خواهد داشت سهم تا قیمت های 1800 تومان صعود خواهد کرد و سپس مهمان قیمت های 2000 تومانی می شود
عرضه های شبندر امروز افزایشی بود به نظر می رسد سهم برای رشد قیمتی نیاز به خبرهای قوی دارد سهمی که اگر به مانند سال قبل سود خوبی را محقق کند با دید میان مدت صعود خوبی خواهد داشت رشد ادامه دار دلار نیمایی به شدت بر این سهم تاثیرات مثبت خواهد گذاشت
در شپنا هم سهم در قیمت های بالای 400 تومان به تعادل رسید سود سازی ضعیف 3 ماهه مانع از رشد قیمتی ادامه دار در این سهم شده است شپنایی که اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی داشته و می تواند عقب ماندگی خود را در گزارش 6 ماهه جبران نماید
چهارگوشه بازار
واحیا مهمان صف خرید سنگین به صعود خود ادامه می دهد این سهم که خبرهای خوبی داشته و به تازگی رای دادگاه به منظور بهبود وضعیت حاکمیتی شرکت را اخذ کرده و از سوی دیگر صورت های مالی 12 ماهه خوبی داشت و به سود مناسبی رسیده است با ادامه صعودش به سمت اهداف 800 تومانی در حرکت است با این صف خرید حتی با دید میان مدت سهم تارگت های بالاتری هم دارد
در سوی دیگر هنوز خزامیا و خاور مورد توجه هستند گزارش ماهانه خاور میتواند دوباره توجه بیشتری را به سمت سهم جلب کند در کنار ان خزامیا همینطور …
در خودرویی ها زامیاد امروز در قیمت های 360 تومان اماج عرضه ها قرار گرفت سهمی که شرایط بنیادی خوبی داشته و در بین خودرویی ها از بهترین وضعیت سود سازی برخوردار است همچنان فروش محصولات شرکت به خصوص نیسان ابی بالا و شرکت افزایش نرخ های خوبی دریافت کرده است
اگر اهل خرید هستید و نگهداری خبهمن واقعا ذلیل و خوار شده و قیمت های فعلی قیمت های جالب و جذابی برای این سهم است .
رشد قیمت دلار سبب شد تا فزر با رشد قیمتی همراه و به سطوح 5600 تومان برسد شکسته شدن این سطوح فزر را تا قیمت های 6000 تومان بالا خواهد برد سهمی که امسال سود 1000 تومانی خواهد داشت و در شرایط بنیادی بسیار خوبی به سر می برد
در گروه دارو امروز دفارا و دپارس خوب بودند کاسپین یکی از گزینه های خوب صنعت دارو محسوب میشود که با برآورد سود هر سهم ۴۳۰ تومانی برای امسال، یکی از پایین ترین پی بر ای ها را در این گروه در پایان سال مالی خواهد داشت. شرکت در فروش ماهانه و گزارش فصلی عملکرد مطلوبی داشته و با رعایت حد ضرر ۲۰۵۰ تومانی میتوان انتظار حرکت سهم به سمت ۲۳۰۰ تومان را داشت.
دزهراوی هم گزارش خوبی زده و کم کم گزارش های قوی ترو بهتری هم میرسد
فاذر امروز خوب حرکت کرد و به نظر کم کم نماد های کوچک شبیه این هم حرکت میکنند تپکو نیز یکی از انهاست تپکو قرارداد 803 میلیارد تومانی فروش تجهیزات بسته و فروش 5 ماهه با رشد 115% نسبت به سال قبل به 1504 میلیارد تومان رسیده. لذا 5 ماهه معادل 76% کل سال قبل درآمد داشته و شرکت در حال بهبود شرایط هست. از لحاظ نموداری با توجه به نسبت امواج قبلی سهم، محدوده 150 الی 170 تومان ریسک به ریوارد خوبی با دید یکساله دارد و با توجه به در حال تحول بودن شرکت بیشتر برای سرمایه گذاران بلندمدتی مناسب است.
رنیک هم واقعا جالب است رنیک در مرداد ماه گزارش خوبی را منتشر کرد. درآمد شرکت در این ماه به عدد ۵۴۹ میلیارد تومان رسید و میانگین ۴ ماهه برابر با۴۴۸ میلیارد تومان گزارش شده است. سودهایی که برای سال جاری تخمین میزنند حوالی ۲۳۰ تومان است که pe به حدود ۴ واحد میرسد. بعد از کمی اصلاح احتمالا بررسی رنیک با ریسک کمتری همراه باشد.
در غذایی ها امروز غسالم صف بود در مرداد 287 میلیارد فروش داشت و نسبت به تیر ماه رشد 74 درصدی نشان می دهد و رکورد فروش ثبت کرد و علت آن رشد بیش از دو برابری مقدار تولید و فروش است.در 5 ماه سال جاری هم با فروش 915 میلیاردی رشد 60 درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال دارد. احتمالا امسال حداقل 80 تومان سود داشته باشد و P/E سهم به 4.7 برسد. از دید نموداری هم خرید در محدوده 375 با حد ضرر 360 تومان و با هدف قیمتی 500 تومان میتواند جذاب باشد.


