گزارش بازارامروز یکشنبه 28مرداد1403
قفل شیرین …
عجب روزگاری شده … نه به آن روزهای تلخ که 80% بازار قفل صف فروش بوده و نه امروز که برعکس همه در صف خرید قفل شده بودند البته آن یکی قفل این یکی قفلی شیرینی است که لبخند رضایت را روی لب سهامداران می آورد ولی به هر حال یک باردیگر باید تکرار کنیم که هردو حالت این روایت تابلومحور و جو زدگی و صف پرستی اهالی بازار را تا حدودی تایید میکند …
البته این مثبت حتی ضعیف 2 درصدی حق سهامدار است …
آدم خود به خود به یاد ترانه معروف میافتد که میگفت اگه از در و دیوار می و مستی بباره !! حالا بعد از گذشت چند ماه سختی و تحمل عجیب و ریسکهای باورنکردنی برای بازار از در و دیوار اخبار خوب و قوی میرسد و او هم مسیر بهتری را در این روزها در پیش گرفته است اخباری که چند بخش تقسیم میشود. در بخش بازار آن ،بحثهای کمک ۱۵ همتی جریان نقد بانکها و صندوقهای تثبیت و توسعه قرار دارد که البته جالب است بدانید هنوز یک گلوله هم از این قطار فشنگ نقدینگی شلیک نشده و باد موافق آن است که بازار را اینطور هوایی کرده است و این یک اتفاق خوب است که نشان میدهد وقتی دست بازار پرتر باشد احتمال تداوم این رشد نیز بیشتر میشود. انتشار اوراق تبعی ، افزایش ضریب اعتبار ، تضمین مشارکت حقوقیها و صندوقهای درآمد ثابت و … فقط این میان هنوز تکلیف آن لاین اعتباری ۴۵ همتی مشخص نیست که باید ابعاد آن بیشتر بررسی شود .. یکی دیگر از مهمترین دسته اخبار بحث خبرهای سیاسی است که هر روز که میگذریم سایه جنگ کمتر و تنش و درگیری آهستهتر و آرامتر پیش میرود البته این را هم بیان کنیم که این فضا هر لحظه ممکن است دوباره تغییر کند و تجربه چنین موضوعی را بارها و بارها داشته ایم پس به رویدادهای سیاسی دلخوش هستیم اما دل نمیبندیم کلا به چیزی که دل ندارد نباید دل بست ! و به نظر باید کمی دیگر زمان داد تا این موضوع به طور کامل سایهاش از سر بازار رفع شود اما دسته سوم اخباریست که این روزها به شکل جدیتری در لباس خبرهای مختلف همراه بازار شده و او را در مسیر فعلی همراهی میکند …
امروز صحبتهای همتی یکی از مهمترین آنها بود که در عین اینکه در موردکلیات صحبت شد از رونق اقتصادی و توجه به بازار سرمایه نیز حرفهای خوبی زده شد که بازار را به روند پیش رو امیدوار کرده است از قیمت گذاری دستوری ، موضوع ارز و بازگشت اعتماد سهامداران … نمیخواهیم از پیش قضاوت کنیم اما با اینکه دید بچههای بازار نسبت به همتی منفیست اما معتقدیم او قابلیت کمک به بازار را دارد و امیدواریم در مورد این قضاوت اشتباه نکرده باشیم …
و در آخر هم ورق برگشته و نیما کم کم سر و شکل دیگری به خود گرفته است از مدتها قبل دایم روی این موضوع تاکید میکردیم که رانت دلار نیما به جیب برخی وارد کنندهها رفته و هیچ منفعتی برای کشور ندارد و نداشته بعد از دولت سیزدهم که برای اقتصاد به واقع نقش یک ویرانگر را ایفا میکرد این تصمیمات هم کم کم در حال تغییر و یا فراموشی است و شاید اولین تغییر شگرف اقتصادی را بتوان از منطقی شدن نرخ دلار نیما دریافت کرد…
به دو موضوع در این مدت نگاه کنید ۱ اختلاف دلار نیما و آزاد طی این مدت روند کاهشی گرفته و به کمترین میزان خود طی ماه های گذشته رسیده است و از سوی دیگر شاهدیم که بانک مرکزی نیز در برخی تصمیمات تجدید نظر کرده و مثلاً دیروز صنعت فولاد را از عرضه دلار در نیما مستثنا کرد که این موضوع کم کم برای سایر صنایع نیز به وقوع خواهد پیوست و احتمالاً هم با افزایش نرخ و هم تغییر ردیف و قاعدهها اوضاع متفاوت خواهد بود چیزی که همتی هم به آن اشاره داشت .
مجموع این عوامل که در بالا عرض شد باعث شده است تا بازار از این فاز خبرهای مثبت استفاده کرده و شرایط این چنینی را داشته باشد و به واقع معتقدیم دسته آخر خبرها یعنی تحولات نیما و تحولات اقتصادی اگر شکل قویتر و آشکارتری به خود بگیرند اطمینان نسبی فعالان بازار به برگشت این جریان عقلانیت بیشتر شده و میتواند سرعت ورود پول به بازار را بیشتر کند و نکته آخر در جمعبندی بالا این است که چارتیستها نیز دیدگاههای جالبی دارند آنها معتقدند وقتی قرار بر برگشت بازار باشد بهانههای آن جور میشود و این رشد نیما و خبرهای جنگ و همه و همه بهانههای خوبی برای برگشت بازار خواهند بود…
اما هر روزی که از شرایط خوب بازار میگذرد تعداد کسانی که به این دامنه نوسان دو درصد اعتراض میکنند بیشتر میشود و البته از یک سو روزهای تلخ قبل را باید به یاد بیاورند و از سوی دیگر انصافا حق هم دارند آنها با سرعت ۱۲۰ کیلومتر سقوط کردند و حالا با سرعت ۳۰ کیلومتر در حال برگشت این مسیر هستند چند نکته در مورد سیاستهای جدید وجود دارد… اول اینکه برخی برخلاف نظر اکثر افراد معتقدند صف و صف نشینی در پیکره روح و جان فرهنگ ایرانیها رخنه کرده و نفوذ دارد و این دامنه دو درصد همراه با صفوف خرید اتفاقاً شرایط معقولتری برای گذر از این دوران است کما اینکه بسیاری معتقدند اگر دامنه نوسان بیشتر بود همین حالا همه چیز متعادل و دوباره کف بازار ریخته شده بود . نکته بعد در مورد دامنه نوسان محدود صندوقهای اهرمی است که به نظر میرسد این محدودیت و این شوک و این حرکت برای آنها لازم بود تا حداقل به راحتی نتوانند دوباره جریان نقدینگی را از بازار گرفته و نظارهگر بازار باشند البته صفوف خرید فعلی بازار نیز به خوبی نشان میدهد که جریان پول هم با وسواس بیشتری سراغ این صندوقها رفته است اما در نهایت به نظر دامنه نوسان باید در هفته آینده دوباره بازنگری شده و تغییر کند …
حقیقت امر این هفته نیز قرار بر دامنه نوسان سه درصد بود اما بروز برخی ریسکهای ناشناخته نظیر جنگ و یا عدم اعتماد به قول دولتمردان باعث شد ریسک نکرده و دامنه را در سطح ۲ نگه دارند برای هفته بعد این عدد میتواند به 3رسیده و فعلاً در همین محدوده بماند و اتفاقاً معتقدیم همچنان هم صندوقها باید هم دامنه با سهمها باشند نکته مهم این موضوع این است که اگر هم واقعاً ریسکی به وجود آمد به جای دامنه نوسان به نظر این بار بهتر است روی ابزار دیگری به نام حجم مبنا مانور شود یعنی دامنه نوسان سه درصد فعلاً باقی بماند و اگر اوضاع عجیب و غریب بحرانی بود دامنه نوسان فعلاً تغییری نکند و یا اگر خیلی حاد شد بازار تعطیل شود و یا حجم مبنای نمادها چندین برابر عدد فعلی گردد… پس میتوان این نگرانی که از سوی سیاستگذاران وجود دارد که ناگهان در شرایط عجیب در بازار مواجه شوند برطرف شود که با ابزار حجم مبنا میتوان آن را کنترل کرد …
و اتفاقاً معتقدیم باید این موضوع هم تست شود تا ترس به کارگیری این ابزار نیز ریخته شود و در مواقع بحران که ممکن است بارها و بارها به وقوع بپیوندد ترکیبی ازبرخی از این رفتارها را برای بهینه کردن مسیر بازار در پیش بگیریم به هر حال تجربه این مدت اخیر تجربه بسیار سخت و دردناکی بود که ما چشیدیم و لذت و شیرینی آن را آیندگان خواهند برد … امیدواریم البته …
و اما حرف آخرو دوباره لاتاری خودرو … اتفاقا امروز با حرف های همتی معتقدیم این موضوع بیشتر به چشم خواهد آمد …
دوست داریم در مورد موارد دیگر بیشتر حرف بزنیم اما غم و غصه این لاتاری لعنتی نمیگذارد حتی راحت فکر کنیم… کم و زیاد بیش و کم حداقل ۳۰۰ همت منابع مردم به واسطه شرکت در یک قرعه کشی که احتمال برنده شدن آن کمتر از یک درصد است بلوکه شده تا با برنده شدن در این ارمغان بهزیستی سود خوبی کند … قبل از هر چیز یک بار دیگر بیان کنیم که این سیرک فعلی که میبینید نمایش مضحک و تهوع آوری از سیاستگذاریهای نظام اقتصادی کشور است که اتفاقاً قبل از هر چیز این را نشان میدهد که اعتماد به دولت و ساختار آن به ضعیفترین بخش آن رسیده و این نمایش فعلی نشان دهنده این است که دولت ها در موضوع اقتصاد همه چیز را باختند و باید از نو بسازند ! رفتار فعلی این جریان پول یعنی ؛ واکنش منطقی فعالان اقتصادی و مردم که جلوی چشم آنها تولید و کار درست اقتصادی وقتی قربانی میشود و سر بریده میشود دلال محوری و دلال پروری رونق میگیرد. اصلاً بحث ما این نیست که این پول وارد بازار سرمایه شود خیر حرف ما این است که در همه دنیا از نقدینگی مردم و جریان پول در اختیار آنها یا در اصطلاح اقتصادی پسانداز آنها مسیر درست سرمایهگذاری طراحی و صرف میشود و این پولهای اندک و کوچک با کمک ابزاری به نام بازارهای اولیه و ثانویه در مسیر درست تولید قرار میگیرد
یعنی فرض کنید دولت اعلام میکند میخواهد ۵ نیروگاه یا هر شرکت و پروژه دیگر را بسازد تضمین پول را هم میدهد و مردم و صندوقها و فعالان اقتصادی مشارکت میکنند و کار پیش میرود یه کار مولد مفید برای مملکت سودآور و خلاصه تعریف واقعی یک بازی برنده برنده که همه جای دنیا این چرخ را پیش بردند و این مسیر را رفتند حالا اینجا با چه چیزی مواجه ایم ؟! بله قبل از هر چیز آنچه در اختیار داشتیم را با سرکوب قیمت گذاری و تصمیمات غلط از بین بردیم و جذابیت آن را به صفر رساندهایم بعد سراغ جریان پول رفتیم و با رفتار غلط خود در اقتصاد آنها را نیز به سیستم اقتصادی کشور بیاعتماد کردیم و سپس با فراهم کردن این نمایش مضحک آنها را به این لاتاری دعوت میکنیم و دلخوش به آنیم که این جریان پول سرگرم است در حالی که این حرکت یک نمایش واقعی از ضعف تمام عیار اقتصاد ماست که دماسنج حماقت تصمیمگیریهای اقتصادی گذشته را نشان میدهد و یر یا زود به دلار و سایر بازارهای دیگر می زند …
و در نهایت در چنین فضایی که نه جریان سرمایه مسیر خود را پیدا میکند و نه سرمایههای خرد در قالب پروژههای بزرگ شکل میگیرد هر روز ناترازیها بیشتر و کسریها قویتر میشود اما راه چاره چیست ؟! راه چاره برگشت به عقلانیت است ۴ نفر از تصمیم گیران اقتصادی بروند و ببینند دنیا چه کرده در منطقه چه خبر است اصول اقتصادی چه میگوید از این شعارهای پوپولیستی و دم از مردم زدن دست بردارید کمی عاقلانه فکر کنید زمان برای دولت فعلی هم به سرعت سپری میشود و احتمالاً اگر قرار باشد با همین دست فرمان پیش برویم چیزی بهتر از دولت قبل نخواهد بود
امیدواریم یکی پیدا شود و به گوش این پادشاه که لخت است بخواند که آی دولت و آی تصمیم گیر اقتصادی لخت شدی و حالیت نیست ! لباسی بر تن نداری و در شهر میچرخی ! حواستان نیست … این لاتاری خودرو فریاد همان کودکی است که به مانند آن داستان معروف بلند فریاد کشید که پادشاه لخت است ! حال شما می مانید واین سیستم اقتصادی … یا این فریاد را میشنوید و تغییر فاز و ریل اقتصادی را پیش میگیرید و یا خود را به نشنیدن میزنید و ۴ سال بعد سیلیهای سخت جریان اقتصاد را روی تن لخت و صورت تکیده خود احساس خواهید کرد …
فولادی ها و خبر های خوش
در نمادهای فولادی مساعدت بانک مرکزی در خصوص واردات نیازهای فولادی ها از طریف ارز صادراتیشان سبب شد تا سهام این گروه با قدرت بیشتری به روند برگشتی خود ادامه دهند
فولاد مبارکه با نوسانات مثبت به قیمت های 430 تومان رسید سهم تا سطوح قیمتی 450 الی 460 تومان بالا رفته و سپس در صورت شکسته شدن این سد قیمتی مهمان سطوح 500 تومان خواهد بود فولادی که براورد سود 100 تومانی را برای سال جاری دارد
در فخوز هم روند صعودی و سهم به سمت قیمت های 300 الی 320 تومان خواهد رفت سهم صف خرید بوده و فردا تلاش خواهد کرد تا در قیمت های بالای 280 تومان که مصادف با مقاومت قوی سهم است قرار بگیرد فخوزی که شاید گزارش ماهانه قوی به دلیل قطعی های برق نداشته باشد اما رشد ارام قیمت دلار نیمایی به شدت به نفعش تمام می شود
فولاد کاوه که سود بالایی از رشد قیمت دلار نیمایی می برد با برگشت روند همراه شده است این سهم نکته مهمش اصلاح قیمتی بالا می باشد سهمی که ظرفیت تولید سالانه 2.4 میلیون تنی دارد اما به دلیل مشکلات کمبود برق با ظرفیت 1.6 الی 1.8 میلیون تنی در حال فعالیت است
پتروشیمی ها و صعودی قوی
درنمادهای پتروشیمی شاهد روند مثبت سهام این گروه به خصوص سهامی هستیم که از رشد قیمت دلار نیمایی سود بالایی نصیبشان می شود
در این گروه شیراز به قیمت های 2500 تومانی رسید این سهم به شدت از رشد قیمت دلار نیمایی نفع می برد گزارش های خوب ماهانه نشان می دهد وضعیت فروش و سود سازی این پتروشیمی نیز مطلوب است شیراز باید به مصاف قیمت های 2600 تومانی برود
در نماد پتروشیمی بوعلی روند مثبت با صف خرید قوی ادامه پیدا کرد سطوح قیمتی 6000 الی 6200 تومان در پیش روی این سهم است بوعلی که شرایط بنیادی بسیار خوبی داشته و شنیده می شود امسال سود 1000 تومانی خواهد داشت
شپدیس از قیمت های 18 هزار تومان عبور کرده و به سمت قیمت های 20 هزار تومانی روانه شده است شنیده می شود این شرکت برای سال مالی اخیرش سود 400 تومانی و 300 تومان سود تقسیمی خواهد داشت و برای سال جدیدش نیز رسیدن به سود 500 تومانی را به دلیل رشد قیمت فروش اوره داخلی به همراه دارد
خوشبینی پالایشی ها
در نمادهای پالایشی روندمثبت ادامه داشت رشد قیمت دلار نیمایی و افزایش کرک اسپرد پالایشی ها امید به صورت های مالی 6 ماهه را بالا برده است
در این گروه شپنا به قیمت های 400 تومان نزدیک شده و در گام بعدی مهمان قیمت های 420 تومانی خواهد بود این سهم امسال می تواند عقب ماندگی 3 ماهه را جبران نماید سهمی که طرح های توسعه ای بسیار خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی خواهد داشت
در نماد شاوان هم سهم به سمت سطوح قیمتی 1800 تومانی می رود این سهم تا قیمت های 2000 تومان جای رشد خواهد داشت سهمی که امسال سود سازی بالایی داشته و اگر بتواند سود 500 تومانی سال قبلش را تکرار کند می تواند با اقبال بسیار خوبی همراه شود
شبندر تلاش دارد تا خود را به قیمت های 800 تومان برساند سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و امسال سود سازی بالایی دارد این سهم اگر بتواند سود 200 تومانی را تکرار کند براحتی به سطوح 1000 تومان نیز جای برگشت خواهد داشت
سیمانی های قدر
در نمادهای سیمانی شاهد روند مثبت ادامه داری هستیم سهام سیمانی همچنان به واسطه پتانسیل رشد قیمت محصولات خود مورد توجه خاص بازار هستند
سفارس این غول سیمانی با رشد قیمتی به سطوح 3600 تومان نزدیک می شود سهمی که هم سود سازی و هم تقسیم سود بالایی داشته و می تواند در صورت ثبات شرایط مثبت حتی با شکست مقاومت خود تا قیمت های 4000 تومان هم بالا برود این سهم حمایت های خوبی در گروهش را تجربه می کند
سیمان صوفیان همچنان مثبت و فردا به نظر می رسد جدال سختی با مقاومت 4200 تومانی خود خواهد داشت سهمی که می تواند با شکست این سطوح قیمتی تا قیمت های 4600 تومان صعود داشته باشد سیمان صوفیان براورد سود 900 تومانی داشته که با گزارشات ماهانه مثبت زمینه را برای رسیدن به این سود و رشد قیمتی فراهم خواهد کرد
سیمان ابیک سهم بنیادی گروه که هم سود سازی بالا و هم تقسیم سود حداکثری دارد و از سوی دیگر بیشترین افزایش نرخ مربوط به این سهم است با نوسانات مثبت در حال عبور از قیمت های 2500 تومان و رفتن به سمت هدف بعدی خود یعنی قیمت های 2800 تومان می باشد
چهارگوشه بازار
وبانک کماکان در صدر جدول معاملات یکه تازی می کند این سهم سرمایه گذاری جای رشد تا قیمت های 520 تومان را دارد سهمی که اخیرا وارد فاز تحولات بنیادی بسیار خوبی افتاده و با فروش سهام شرکتهای زیر مجموعه و سرمایه گذاری محدد در سهام بهتر به نظر می رسدچشم انداز خوبی داشته باشد
نرخ های فروش بترانس به شدت بالا رفته است و شرکت در 4 ماهه امسال به نسبت دوره مشابه سال قبل افزایش نرخ 100 درصدی داشته است امری که می تواند امسال بترانس را باسود سازی بالا در محدوده 40 تا 45 تومان همراه سازد این سهم هدف قیمتی 200 تومانی را دنبال و یکی از بهترین وضعیت های بنیادی را دارد
ایران خودرو با سرعت زیادی به سمت قیمت های 240 الی 245 تومان روانه شده است در قیمت های فوق اگر جو بازار کماکان مثبت باقی بماند سهم سطوح قیمتی 260 تومان را هم در پیش خواهد گرفت ایران خودرویی که چشم امید به دولت جدید در راستای ازاد سازی نرخ محصولاتش دارد
در گروه پتروشیمی نوری بوعلی شیراز شپدیس زاگرس شخارک که بارها روی انها تاکید شده 2 3 نماد دیگر هم میتوانند جالب باشند که یکی انها پارس است این ماه پارس به دلیل اور هال جذاب نیست ولی در کل خوب است . سهم بعدی مارون است او هم در حال بهبود و فاصله گرفتن از دوران منفی خود بوده و جالب است
در پیمانکاریها از زیر مجموعههای بنیاد دو شرکت رنیک و حفاری را بارها و بارها توصیه کردیم و همچنان معتقدیم این دو قابلیتهای خوب و قوی برای رشد قیمت در بازار دارند
در گروه بانک همچنان و نوین بهترین گزینه برای خرید به حساب میآید و البته زمزمههای افزایش سرمایه در تجارت و صادرات نیز این دو را مورد توجه بیشتر بازار قرار داده نماد و تجارت بین این شرکتها شرایط بهتری را بین بانکهای دولتی دارد
افزایش نرخ ارز نیما برای گروه فولادی به نظر سهم صادر کننده عمده این گروه یعنی ارفع کاوه و فخوز را میتوان بیشتر در نظر گرفت و مد نظر قرار داد که اهرم ارفع بین این شرکتها بهتر است و نموداری هم جالب و مارکت جذابی دارد
گروه سنگ آهن مدتهاست از چشم توجه بازار دور شده با توجه به صحبتهای وزیر سمت و احتمال رای آوردن او به نظر توجه به گروه سنگ آهن با توجه به افت قیمت و شرایطی که دارند شاید کمی بیشتر شود در این گروه با توجه به افتی که و معادن داشته یکی از نمادهاییست که توصیه میشود در واچ لیست این گروه باشد
دنبال گزینه خاص هستید در بین سیمانیها با توجه به برنامه صادرات و احتمالاً بحث دلار نیما ساروج قابلیتهای خوبی برای نوسان و توجه بیشتر در این گروه را دارد در گروه سیمان میشود سراغ گزینههای بهتری نظیر سخاش سخوز سرود و همچنین با دید شرکت در افزایش سرمایه سراغ سغرب رفت
در گروه دارو دلر هم مورد توجه است دلر در خراد با عدد خوب 4064 میلیاردریالی مواجه بود تیر کمی افت کرد و 3567 میلیارد ریال فروش داشت 4ماهه 16217 میلیارد ریال شده بود که مدت مشابه قبل 12053 میلیارد ریال است .دلر هم از معدود گزارش های خوب دارویی بود و 1348 ریال محقق کرد و کمی بهتر از بهار قبل بود و 3 ماهه 5078 میلیارد ریال سود عملیاتی و 3032 میلیارد ریال سود خالص دارد سهم 500 سود داشته باشد این قیمت ها برای او قیمت های جالبی است
در گروه ساختمان قصد حضور داشته باشید به نظر یکی پر رسیک یعنی ثاخت و دیگری کم ریسک یعنی ثامید قابلیت های خوب قوی را دارند ومیتوانند جالب باشند هردو را کمی بیشتر در بازار زیرنظر داشته باشید شرایط خوبی دارند
خموتور همچنان در قطعه سازی یکی از گزینه های مورد توجه بازار است و در سال جاری می تواند حدود 90 تومان سود محقق کند و P/E آینده نگر آن زیر 4 واحد قرار می گیرد و از این حیث مورد توجه خواهد بود. به نظر ورود به سهم در قیمت های زیر 330 تومان و با هدف 400 تومان می تواند در کوتاه مدت بازدهی خوبی داشته باشد.
در بین گروه لبنیات دیروز غشاذر واقعا خوب بودسهم در 3ماهه به سود 185 ریالی رسیده است و ۶ماهه این عدد با رشد خوب ۴۷۶ ریال شده است
در ۳ماهه 415 میلیارد ریال سود عملیاتی و 316 میلیارد ریال سود خالص دارد
در ۶ماهه سود عملیاتی ۱۱۱۳ میلیارد ریال و ۸۱۶ سود خالص ميليارد ريال است
به نظر صف خرید را از امروز تجربه میکند و قابلیت های قوی برای رشد دارد هم غشاذر هم غشصفا فعلا این دو به گزینه های گروه غذایی اضافه شدند
به نظر در صندوق های اهرمی فضا کمی خاص ترو آماده تر پیش می رود و قدرت نوسان انها نیز با این نوسان 2% کمتر ولی مستحکم تر شده است و حباب منفی در انها حفظ شده با توجه به پرتفوی این صندوق ها و شرایط ارزش ذاتی و حباب منفی که دارند بخواهیم رده بندی و خرید کنیم به نظر اولویت اول موج سپس بیدار و بعد شتاب قابلیت های قوی ترو بهتری را دارند و 2 تای اول را بیشتر توصیه میکنیم .
این روزها صندوق های اهرمی شرایط خوبی دارند و صف خرید و قفل هستند صندوق های اهرمی همچنان با حباب منفی معامله می شوند. بیشترین حباب منفی متعلق به صندوق موج با ۸.۲۱ درصد حباب منفی و کمترین حباب منفی متعلق به اهرم با ۰.۲ درصد حباب منفی در حال معامله هستند.به نظر موج بیدار 2 گزینه جذابو جالب بازار هستند


