گزارش بازارامروزسه شنبه 16 مرداد1403
اینکه لنگ در هوایی و …
این چند شب و چند وقت ، روزها صحبت از حمله و قطعی بودن آن و شبها کلیر شدن آسمانها و بعد از آن بیخبری و عدم وقوع رویداد خاص را شاهد هستیم. مدام به این شعر فکر میکنیم که به قول شاعر ( اینکه لنگ در هواییم عمیقاً ناشی از جبر جغرافیایی است…) که در خاورمیانه قرار داریم و هر روز و هر ثانیه و هر ساعت آن با قبل فرق میکند و دقیقاً این روزها بازار سردرگم و لنگ در هوا و معطلی را شاهدیم که با تمام توان سعی میکند ریسکهای ریز و درشت مختلف را از خود دور کند اما تردیدها به او امان نمیدهند. این بدان معنی است که بازار نه میداند قرار است جنگ شود و نه میداند که چه رویدادی در انتظار اوست بین زدن و نزدن ، ماندن و نماندن و فروختن و نفروختن گیر افتاده و هر روز تماشاچی بازار است و باز جای شکرش باقیست که اگر تعطیل نیستیم ، دامنه نوسان ریسک این تردیدها و سردرگمیها را کاهش داده است و زمان را برای ما ذخیره میکند …
بازار امروز را در حالی پیش بردیم که تقریباً اکثر اخبار این موضوع را نشان میداد که پاسخ و حمله موشکی ایران قطعی شده و به زودی شاهد آن خواهیم بود با این برداشت از خبرها دیروز و امروز اکثراً در بازار گارد فروش داشتند و شاهد فشار فروش اکثر سهامداران خرد و کلان در بازار بودیم امروز کمی در مورد این موضوع که آیا باید فروشنده باشند یا نباشند صحبت خواهیم کرد اما در هر صورت رفتار بازار دیروز و کمی هم امروز یک رفتار کاملاً طبیعی نسبت به موج خبرها بود و امروز صبح با عدم اتفاق خاصی در شب گذشته دوباره تردیدهای او بیشتر و ابهامات او قویتر شد و این لنگ در هوایی و حس تعلیق و سرگردانی بیشتر سراغ او آمده است البته برخی معتقدند این طولانیتر شدن پاسخ خود یک مزیت برای بازار به شمار میرود تا کم کم موج عقلانیت و رفتار کنترل شده طرفین درگیری را به معقولترین شکل ممکن پیش ببرد و حالا خیال بسیاری از این موضوع جمعتر شده که مدل حمله و پاسخ احتمالی چیزی شبیه رویداد قبلیست و ریسکهای عجیبی بازار را تهدید نمیکند اگر قرار بود بی کله برویم تا حالا زده بودیم …
امروز دقیقاً در مورد همین سناریو و چشم انداز اتفاقات رویدادهای پیش رو صحبت خواهیم کرد و قاعدتاً سه موضوع پیش روی همه ما قرار دارد و روی این سه احتمال کار میکنیم و البته با توجه به خبرها و شرایط و شنیدهها معتقدیم که پاسخ ایران به این موضوع قطعیست و فقط نوع و چگونگی آن مورد سوال است
در احتمال اول فرض را بر این بگذاریم که به همه چیز خوشبینانه نگاه میکنیم و پاسخ ایران یا سریع و صریح نخواهد بود و یا از طریق نیروهای نیابتی خود اقدام به این کار خواهد کرد و از خاک خود پاسخ خاصی به اسرائیل نخواهد داد در چنین شرایطی به این دلیل که بازار تا بیخ جنگ را برای خود بریده قطعاً این سناریو موجب برگشت بازار و جریان پول به آن خواهد شد این احتمالیست که طی روزهای گذشته تقویت شده و جلسه سران کشورهای اسلامی نیز بر همین اصل پیش خواهد رفت و بسیاری بر این عقیدهاند این بار ایران این خویشتنداری را از خود نشان خواهد داد
اما آن سوی ماجرا نیز احتمال دوم و سومی وجود دارد که بسیاری روی آن مانور داده و وزن بالایی به آن میدهند و آن هم این است که در یکی از نیمه شبهای همین چند روز آتی دوباره سیل موشکها و پهپادهای ایران این بار با قدرتی بیشتر و شدتی قویتر نسبت به قبل اسرائیل را هدف گرفته و دوباره جو عجیب و خاص جنگی را رقم میزند …
اصلا شک نکنید که مثل دفعات قبل شوک اولیه فروش بالایی را بعد از این حملات این چنینی شاهد خواهیم بود و از همین حالا نیز سازمان باید در مورد نحوه چگونگی مواجه با این جریان خود را آماده سازد البته بازار اگر خوش شانس باشد که تاکنون این چنین نبوده این اتفاقات در آخر هفته و تعطیلات رخ بدهد و کمی جو اولیه آن گرفته شود اما در هر صورت این موضوع یک احتمال بسیار قوی و محتمل است …
اما این سناریوی دوم یک بعد دیگر هم دارد که دقیقاً فضای فعلی را نشان میدهد در دل سناریوی دوم واژهای به نام پینگ پنگ گنجانده میشود و دقیقاً واکنش بازار نیز از همین واژه سرچشمه میگیرد … بالاتر هم گفتیم واکنش اولیه بازار به این شرایط طبیعتاً منفی است اما این منفی خیلی زود اثر روانیاش تخلیه شده و چون بخشی از آن را در این روزها پیش خور کرده منتظر گام دوم میشود در گام دوم اگر به مانند قبل واکنشی را از سمت طرف مقابل شاهد نباشیم و یا یک واکنش بسیار محدود را ببینیم به نظر این بحران نیز به مانند بحران قبلی بدون انتقال تنش اضافه به اقتصاد و زیرساختها خاتمه یافته و ریسک بزرگی موقتا از سر بازار برداشته میشود و در این حالت است که باز هم به مانند قبل فنر جمع شده افت قیمتها با شدت و سرعت بیشتری برگشته و واکنش نشان میدهد و بسیاری هم این روزها را به همین واسطه فرصت خرید میدانند …
و اما تمام ترس بازار از وقوع این سناریوست که در جواب این پینگ و ضربه ایران یک پونگ قویتری را طرف مقابل به کشور ما وارد کرده و این بازی همچنان ادامه پیدا کند و درست در این مرحله است که بازار زیر فشار جنگ و شرایط وارده دست و پا میزند و به همگان اثبات میکند که منفی روزهای اخیر او بی دلیل نبوده… این سناریویی است که در حال حاضر بازار به آن وزن میدهد و خود را برای آن آماده کرده و نوع معاملات و تردیدها و شکل فروش نیز این موضوع را نشان میدهد
اما در جمعبندی چه باید گفت در جمعبندی میتوان اینطور بیان کرد که از ۳ احتمال ذکر شده دو احتمال را در حال حاضر بازار با منفیهایی که داشتیم پیشخور کرده و قوع آن میتواند به تردید و لنگ در هوا بودن او خاتمه داده و مسیر را تغییر دهد و فقط در احتمال آخر است که بازار تا به امروز چنین چیزی را شاهد نبوده و خود را برای آن آماده نکرده است
به قول یکی اگر شانس و اقبال بازار ما به مانند ۱۰ ماه گذشته باشد این یکی هم به لیست سیاه رویدادهای اخیر اضافه خواهد شد دقت کنید در ۱۰ ماه گذشته تحولات عجیبی در پهنه سیاسی، اقتصادی و بورسی کشور رخ داده است … واقع باورکردنی نیست شاید این اتفاقات یک قرن بود که در 10 ماه برای ما پیش امده …
1- عمليات 7 اكتبر
2- حمله اسرائيل به غزه
3- افزايش نرخ بهره بانكي به 30 درصد
4- افزايش نرخ خوراك پتروشيمي ها و پالايشي ها
5- افزايش نرخ اخزا به 36 درصد
6- حمله اسرائيل به مقر ايران در سوريه
7- حمله موشكي ايران به اسرائيل
8- سقوط هلكوپتر رئیس جمهور
9- انتخابات رياست جمهوري
10-افزايش تنش بين حزب الله و اسرائيل
11- ترور اسماعيل هنيه در تهران
امیدواریم این یکی به شماره ۱۲ این لیست اضافه نشود و بحران جدیدی برای بازار ایجاد نکند اما هر چه که هست بازار با اصلاحی سنگین و هزینه گزاف که منجر به از دست رفتن احتمالی شاخص ۲ میلیون و فشار سنگین فروش در برخی نمادها بود هزینه این اتفاق و رویداد سیاسی را پرداخت کرده است و حالا همه منتظر اعلام نتیجه و فاصله گرفتن از این فضا هستند .
اما موضوع دومی که در این گزارش به آن فعلاً به شکلی کوتاه میپردازیم موضوع ریزشها در بازارهای جهانی است برخی معتقدند وارد یک بحران شدیم و این بحران به زودی خود را در قیمت کامودیتیها نیز نشان خواهد داد در حال حاضر با توجه به اینکه این بحران بیشتر در بازارهای سهام بوده و هنوز به شکل جدی سراغ کامودیتی ها نیامده میتوان گفت خیلی تهدید عجیبی برای بازار ما به شمار نمیرود
بسیاری هم بر این عقیدهاند که به دلیل ساختار خاص و ویژه و عدم وجود محدودیت دامنه نوسان بحرانها در بازارهای جهانی کوتاه مدت و برگشت آن نیز سریع خواهد بود مثل آن چیزی که امروز در ژاپن دیدیم اما اگر به هر دلیلی این بحران به کالاهایی نظیر نفت مس روی و موارد دیگر کشیده شود موج دوم بدشانسیهای بازار این بار با لباس بازارهای جهانی سراغ او میآید که البته این یکی ریسک شناخته شدهتر برای بازار است و اکنش بازار هم با آن روشنتر خواهد بود …
اما شک نداریم با توجه به فضای فعلی احتمالاً اگر این موضوع رخ دهد و بحران این چنینی را شاهد باشیم که مثلاً نفت و یا سایر کالاها را با چالش مواجه سازد بیشک تغییرات در نرخ ارز آغاز شده و سرعت این تغییرات بیشتر خواهد شد فعلاً و تا این لحظه به این مقدمه اکتفا میکنیم تا احتمالاً شاهد جلسات فدرال رزرو و نتایج آن باشیم اما این اتفاقات یک موضوع مهم را برای همه به نمایش گذاشت که آن را در بخش آخر بیان میکنیم…
در این چند روز که بازارهای بورس دنیا در حال سقوط بود از ژاپن و کره گرفته تا اروپا از بورسهای ریز و درشت کشورهای مختلف گرفته تا قبلهگاه سفته بازان و نوسانگیران یعنی بورس امریکا شاهد بودیم که به سرعت اخبار آن سرخط همه خبرها قرار گرفت و حتی اخبار المپیک ، غزه ایران و اسرائیل و همه را به صفحه بعد منتقل کرد. اکثر تحلیلگران و شبکههای خبری و کارشناسان و حتی سیاستمداران شروع به اظهار نظر در این رابطه کردند نظرات یکی پس از دیگری بیان شد تحلیلهای مختلف و خلاصه هر آن چیزی که این رویداد و این اتفاق را توضیح میداد در طوفانی از اخبار به اطلاع همگان در دنیا رسید
اینجا بود که به نظر یک درس بزرگ برای سیاستمداران و اهالی سیاست کشورمان ایجاد شده که امیدواریم عاقل باشند و بفهمند و درک کنند… در دنیا به دلیل اینکه بورس و بازارهای مالی آینه تمام نمای اقتصاد و چکیده و عصاره ناب شرکتهای ریز و درشت و بزرگ یک کشور است کوچکترین تغییر آن حساسیت ویژهای را در بین سیاستمداران ایجاد کرده و به آن واکنش نشان میدهند. نگاهی به انتخابات امریکا بکنید بعد از این سقوط بایدن یکی از مشاوران اقتصادی خود را برکنار میکند کاملا هریس از بهبود بازارها صحبت میکند ترامپ از این ریزش استفاده کرده و آن را گردن دموکراتها میاندازد و وعده میدهد که با آمدن او همه چیز درست میشود و اما ایران …
این را نمیتوان رد کرد که در ایران هم تقریباً بازار سرمایه چکیده و عصاره اصلی شرکتهای بزرگ و معتبر کشور هستند اکثر شرکتهایی که در اقتصاد ما نقش آفرینی میکنند روی تابلوهای بورس هم حضور دارند پس نمیتوان گفت که ما از این نظر خیلی تفاوت عجیبی با دنیا داشته باشیم حالا شاید این میان بخشی از صنایع ریز و درشت ما خارج بورس حضور داشته باشند اما بخش اعظم و موثر آن در دل بازار است …
تفاوت ما اینجا این است که حال خوب این شرکتها یعنی حال خوب بازار و وقتی حال این شرکتها و صورتهای مالی و گزارشها و تحولات مالی آنها خوب نیست حال بازار هم خوب نیست شاخص نه یک نمودار نمایشی که یک دماسنج واقعی برای اقتصاد است بازار سرمایه نه یک ویترین برای اقتصاد و یا موضوعی برای روزهای داغ توییتری قبل از انتخابات ، که یک واقعیت درست و قوی اقتصاد سالم و قدرتمند است …
و حالا واکنش مسئولین و مدیران ما به این تحولات را نگاه کنید چه قبل از انتخابات و چه بعد چه آن دولتی که وجود داشت و چه دولتمردان فعلی نگاهی که به بازار سرمایه دارند نگاه حضور چند ۱۰۰ هزار سفته باز احتمالی است که فراموش نمیکنیم یکی از همین سیاستمداران دوره قبل میگفت آنها را به دریا هم بریزید هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد
این تفاوت نگاه ما به اقتصاد و نگاه دنیاست و تا وقتی چنین موضوعی وجود داشته باشد کشور ما نیز راه به جایی نمیرود به واقع مدت هاست که همه میگویند اصلاً بازار سرمایه را فراموش کنید به این توجه کنید که حال او امروز چرا بد است او تنها شاخصی است که با آلارم خود به شما هشدار میدهد که اتفاقی در اقتصاد در حال وقوع است که باید حواس جمع آن باشید درست شبیه بدن بیماری که علائم آن را با درد و یا خونریزی نشان میدهد تا فرد به فکر درمان باشد
آقای جراح متخصص قلب ، برادر بزرگوار کاپشن و شلوار لی پوشیده … شما که دکتر هستید حتماً به این ادبیات آشنایی دارید حال بد بازار سرمایه در چند سال اخیر حال بد اقتصاد است و نشانههاییست که این بیمار از خود بروز داده یا شما دکتر حاذق باوجدانی هستید و به این علائم توجه میکنید و یا به مانند افراد قبل از آن گذر خواهید کرد اما فراموش نکنید امروز این علائم را اگر نادیده بگیرید فردا دست قدرتمند اقتصاد با شکلی دیگر به صورت شما سیاستمداران سیلی خواهد زد
هنوز رد سیلی اقتصاد و جای انگشتان او روی صورت دولتمردان قبلی باقیست از سرنوشت و شرایط آنها درس بگیرید هیچکس نمیگوید اقدامات و رویدادهای کوتاه مدت حال بازار سرمایه را خوب میکند خیر… همه معتقدیم یک سلسله تصمیمات عمیق استراتژیک و مهم برای اقتصاد باید گرفته شود تا از این فضا و این شرایط خارج شویم اهالی بازار هم به همین واسطه به شما رای دادند چرا که در صحبتهای شما این تغییر و این نگاه وجود داشت اما حالا با خود میبینند که بعد از گذشت چند هفته هیچ اظهار نظر اقتصادی را رئیس جمهور و تیم همراه نداشته و موضوعاتی مثل سیل و اربعین و هنر و خلاصه هر چیز دیگری غیر از اقتصاد در اولویت بالاتری قرار دارد.
قصد نداشتیم سر شما را با صحبتهای این چنینی درد بیاوریم اما ریزش بازارهای جهانی و انعکاس و برگشت و تلاش ها برای نجات آن یک درس بزرگ برای همه و پیش روی همه است تا متوجه باشند که میان ماه ما تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است آنچه به شکل واقعی در اقتصاد دنیا و اقتصادهای مهم یش میرود اینجا حتی به شکل کاریکاتوری هم وجود ندارد و باعث شده است که امروز اقتصاد به پاشنه آشیل بزرگ کشور تبدیل گردد که حتی از ترس برهم ریختن آن قدرت پرتاب یک موشک را نداشته باشیم و دشمن هم ازاین راه به امنیت ما ضربه بزند …
امروز میخواستیم کمی هم در مورد خبر اخیر 50 همت و اتفاقات مختلف بورس ها و نمونه کار ژاپن و پیشنهادات و دامنه نوسان و خلاصه هر چه که این چند وقت بوده صحبت کنیم که دیدیم بازهم بحث بالاطولانی شده و به فردا موکول میکنیم …ولی برخی که از دامنه نوسان و قفل شدن بازار گلایه دارند با خود این را مرور کنند که وقتی میتوانیم دامنه نوسان را راه حل غیر منطقی ناامید که چاره دیگری مثلا تزریق پول و لاین اعتباری و حمایت های همه جانبه و حای تعطیلی و … را داشته باشیم وقتی چنین چیزی وجود ندارد تنها راه چاره همین است تا کمی تکلیف ریسک ها مشخص شود … و صدالبته نگوییم که اتفاق خاصی رخ نداده ! به نظر نگاه کردن به بازار با این دیدگاه کاملا ساده انگاری است …
پتروشیمی های خاص
در نمادهای پتروشیمی شاهد روند خاص و قوی بودیم این گروه خبرها و تحولات خوبی را به خصوص طی یک ماهه اخیر شاهد بوده که سبب گارد صعودی خوبی شده است
در این گروه نوری با رشد قیمتی خوبی که داشت با صف خرید به رشد خود ادامه می دهد سهم تارگت 18000 تومانی داشته و با توجه به جهش فروشهای ماهانه امسال به نسبت سال قبل بازار انتظار سود سازی و تحولات خاصی را از نوری دارد
در نماد شگویا که از مصوبه اخیر تغییر نرخ گذاری برخی محصولات پتروشیمی بیشترین نفع را می برد سهم همچنان با صف خرید به رشد خود ادامه می دهد شگویا امروز عرضه هایش بهتر بود و به نظر می رسد قیمت های 1100 تومان را در پیش داشته باشد
شیراز در استانه قیمت های 2400 تومان قرار گرفته است سهمی که شرایط بنیادی خوبی داشته و شنیده می شود با توجه به تغییراتی که در نرخ داخلی اوره صورت گرفته امسال می تواند با سود سازی خوبی همراه شود سهم فعلا در همین سطوح در نوسان است اما اگر پتانسیل قوی ایجاد شود جای رشد قیمتی تا سطوح 2600 تومان را دارد
در بوعلی سهم در قیمت های 5600 تومانی کمی مثبت بود سهمی که شرایط بنیادی خوبی داشته و با سود سازی بالایی همراه است این سهم پتروشیمی در میان مدت وضعیت خوبی داشته و تا قیمت های 6200 تومان جای صعود دارد
در بین پتروشیمی ها شنیده می شود پردیس تولید خوبی را در پیش گرفته و امسال رکورد سال های قبل را می شکند ولی در سود خاص است نکته مهم در پردیس این است که امسال کمی آن عدد تخصیص یافته برای اختلاف نظر حسابرس کمتر است و وزن سود قابل تقسیم بیشتر و این مصوبه به سهم کمک خواهد کرد . در بین اوره ای ها شپدیس و شیراز و در بین متانولی ها شخارک و زاگرس و در سایر بوعلی نوری پارس مارون گزینه های خوب این گروه هستند مثلا ترکیبی از زاگرس بوعلی شیراز یا شپدیس ترکیب امن و مطمنی در گروه است
قطعه سازان خوش سود
در نمادهای قطعه سازی برخی نمادهای گروه شرایط خوبی داشته و توانستند با وضعیت معاملاتی بهتری مواجه شوند
خکار با رشد قیمتی و صف خرید همراه شد سهمی که برای امسال تخمین سود 80 تومانی داشته و پس بر ای فوروارد بسیار نازلی در گروه خود دارد این سهم تا قیمت های 300 تومان جای رشد را خواهد داشت خکار شرایط بنیادی بسیار خوبی در گروهش دارد
خموتور هم برگشت خوبی به سمت قیمتهای 360 تومان زده است سهم تارگت نهاییی 400 تومانی با توجه به توان سود سازی امسال خود دارد این قطعه ساز نیز تحولات خوبی را تجربه و شرایط بنیادی بسیار خوبی دارد
ختور به کف قیمتی 260 تومانی رسیده است وضعیت بنیادی این سهم نیز بهبود خوبی داشته و 12 ماهه قوی ارائه داد صورت های مالی 3 ماهه هم نشان می دهد وضعیت سود سازی شرکت همچنان مناسب بوده و سهم توانایی رشد قیمتی میان مدتی خوبی دارد
خپویش از بنیادی ترین های گروه است که بعد از ثبت درآمد 322 میلیارد تومانی در تیر ماه، فروش 4 ماهه خود را به عدد 1123 میلیارد تومان رساند که در مقایسه با دوره سال قبل با رشد 57 درصدی همراه شده است. خپوش با سود 300 تومانی، در این قیمت ها pe خود را به کمتر از 4 واحد خواهد رساند و در این گروه جذابیت قابل توجهی خواهد داشت. از دیگر نکات قابل توجه میتوان به تغییر سهام دار عمده شرکت اشاره کرد. قیمت های کمتر از 1030 تومان برای سهم، فرصت بررسی خوبی را به دست می دهد.
تلاش سر سخت سیمانی ها
کمبود سیمان و رشد قیمت این محصول به واسط قطعی برق سبب توجه خاص بازار به این گروه شده است
سیمان ابیک همچنان روندش صعودی می باشد سهمی که وضعیت خوبی داشته و اهداف 2600 تومانی را دنبال می کند رسیدن به سود بالا و تقسیم حداکثری سبب شده تا این سهم سیمانی به خصوص این که بیشترین افزایش نرخ را در بین سیمانی ها داشته با توجه خاصی همراه شود
برخی صحبت سود های بالا برای سغرب را دارند این سهم به نظر می سرد از نظر فروش و سود سازی احیا شده و برای امسال تخمین سود 800 تومانی دارد سغربی که قیمت تعادلیش سطوح 4200 تومانی بوده و می تواند در صورت برطرف شدن ریسک های سیاسی حداقل 10 درصدی رشد داشته باشد
سیمان هرمزگان هم میلی به اصلاح از خود نشان نمی دهد امروز معاملات سم مثبت دنبال شد سهمی که شرایط بنیادی بسیار خوبی داشته و افزایش صادرات در نیمه اول سال مالی شرکت سبب سود سازی بالایی شده است سهرمز تا قیمت های 3200 تومان و در صورت شکسته شدن این سد قیمتی هدف 3600 تومانی دارد
سفارس هم وضعیتش تثبیت شده است به نظر می رسد کف قیمتی 3200 تومانی در این سهم بسیار خوب عمل کرده است در مجمع اخیر تقسیم سود بالا نشان داد کیفیت سود شرکت بالا بوده و جهش سود شرکتهای زیر مجموعه تاثیرات بسزایی بر سود این سهم دارد
سبهان بعد از افزایش سرمایه سنگین خود از تجدید ارزیابی ظاهرا وضعیت خوبی ندارد و زیر بار عرضه ها قرار گرفته است البته پس از ثبت افزایش سرمایه فشار عرضه ها بالاتر خواهد رفت فعلا سهم با حمایت 220 تومانی اما اگر این حمایت از دست برود سهم تا قیمت های 200 تومان افت خواهد داشت
پالایشی ها در انتظار
افت قیمت های جهانی نفت باعث فشار فروش در سهام پالایشی شده است از طرف دیگر اما شاهد رشد قیمت دلار نیمایی هستیم به نظر می رسد دلار نیمایی به زودی سطوح 46 تومان را هم ببیند و این امر سبب بهبهود وضعیت پالایشی ها شود
در این گروه شپنا به کف قیمتی قوی رسیده است سهم تا قیمت های شپنا 380 تومانی ریسک چندانی ندارد این سهم صورت های مالی ضعیفی داشت و به همین دلیل با اصلاح همراه و به کف قیمتی رسیده است این سهم جای برگشت روند میان مدتی خوبی دارد
در شبندر سهم با اصلاح قیمتی به سطوح 720 تومان نزدیک می شود سهمی که روزگاری قیمتهای بالای 1000 تومان جا خوش کرده بود حالا با اصلاح قیمتی بالایی همراه شده است برای شبندرهمچنان سود 200 تومانی تخمین زده می شود که می تواند مورد توجه بازار قرار بگیرد
شاوان وضعیت بهتری دارد سهم پارسال به سود 500 تومانی رسید و برای امسال هم سود خوبی برای سهم تخمین زده می شود شاوانی که سعی دارد حداقل قیمت های 1600 تومانی را پس و به سمت سطوح 1800 تومان حرکت داشته باشدپ
چهارگوشه بازار
کصدف همچنان مهمان صف خرید به سمت سطوح 1800 و سپس 2000 تومان می رود دریافت افزایش نرخ 50 درصدیو داشتن طرح توسعه ای که سبب رشد 150 درصدی در تولیدات شرکت می شود به شدت سبب اقبال بالا به این سهم شده است کصدفی مه تا قیمت های خوبی در بازه بلند مدت جای رشد دارد
رنیک امروز عرضه هایش افزایشی بوده و به نظر می رسد فردا به تعادل برسد سهمی که قیمت های 950 تومان سطوح خوبی برایش بوده و سهم توان گرفتن روند صعودی خوبی دارد این سهم تا قیمت های 1000 الی1100 تومان در صورت بهبود وضعیت سیاسی جای صعود دارد
در نیان سهم خبر از افزایش سرمایه بالای 300 درصدی داده است این افزایش سرمایه سبب رقیق شدن قیمت سهام شرکت خواهد شد شنیده می شود شرکت با قطعی های برق به شدت تقاضا برای محصولاتش در زمینه مخابرات و برق بالا رفته و امسال سود سازی بالایی در محدوده 900 الی 1000 تومان خواهد داشت سود سازی و چشم انداز سود 800 تومانی برای سهم عجیب است ان هم توسط خود شرکت وقتی اعلام می شود
واحیا با صف فروش به کار خود پایان داد انگاری تحولات حادث شده در سنگ اهن سپاهان و توان سود سازی بالای سهم فراموش شده است سهمی که تا همین یکی دو هفته پیش در صف خرید قفل و عرضه نمی شد حالا در صف فروش قرار گرفته است واحیا امسال و سال اینده تحولات شگرفی را از طریق سنگ اهن سپاهان شاهد خواهد بود
در نمادهای فولادی شاهد نوسانات ارامی بودیم فولادی ها اصلاح قیمتی خوبی داشته و بعضا به سطوح حمایتی قوی رسیده اند
فولاد مبارکه با حمایت های انجام شده سعی در برگشت به قیمت های بالای 420 تومانی دارد این سهم فولاد ساز شرایط خوبی از دید بنیادی داشته و روند سود سازیش رو به رشد خواهد بود فولاد می تواند در صورت ارام ماندن وضعیت سیاسی تا قیمت های 460 تومان صعود نماید
فسبزوار نیز روند صعودی خوبی دارد این تولید کننده اهن اسفنجی ظاهرا شرایط خوبی داشته و می تواند با رشد قیمتی خود را به سطوح 4000 تومان برساند عمده انرژی مصرفی این شرکت گاز بوده و به همین دلیل در زمینه تولید و فروش فعلا مشکلی ندارد
ذوب تلاش دارد تا در قیمت های بالای 36 تومان تثبیت شود این سهم فولادی وضعیت بنیادی خوبی ندارد و با زیاندهی سنگینی همراه است ذوبی که تا قیمت های 42 تومان م یتواند ارام ارام در صورت ثبات شرایط فعلی نوسانات مثبت داشته باشد
فسپا در 4 ماهه به درآمد 1.3 همت درامد رسید و نسبت به دوره مشابه پارسال رشد 22 درصدی نشان داد. همچنین در تیر ماه افزایش نرخ 4 درصدی روی محصول اصلی(انواع لوله گازی و صنعتی) داشت و برای امسال حدود 200 تومان سود داشته باشد و P/E شرکت به حدود 4 بسد. از نظر نموداری میتوان واکنش قیمت به حمایت 795 تا 765 تومان را بررسی کرد و در صورت حمایت در این محدوده می توان برای هدف قیمتی 1000 تومان وارد آن شد.
پترول هم واقعا اصلاح خوبی کرده علت اصلی افزایش سود شرکت نسبت به سال مالی قبل، عمدتا بخاطر فروش پتروشیمی صدف بوده که 65% از سود امسال را شامل شده است. سهم از لحاظ نموداری انتهای الگوی اصلاحی چهارساله قرار دارد و محدوده 120 الی 130 تومان حمایت معتبر سهم است.
روی 4 نماد خودرو خساپا خپارس خاور بیشتر میتوان تمرکز کرد اگر اهل دل و ریسک هستید ترکیبی از خپارس و خاور و اگر دنبال ریسک نیستید ترکیب خودرو خساپا جالب است در خپارس شایعاتی از عرضه بلوکی سهم توسط سایپا شنیده می شود و خبرمهمی است و میتواند در سرنوشت سهم موثر باشد در سوی دیگر خاور هم هست و به نظر این سهم در این وضعیت باقی نمی ماند و خرید در منفی این روزها یکی از گزینه های جذاب بازار خواهد شد
در سوی دیگر در خساپا حرکت کرمان موتور و خرید بلوک ها جالب شده و طبق برخی خبرها تا کنون 13% از خساپا را خریده و به زودی درخواست عضویت در هیئت مدیره را خواهد داشت . در اخر هم خودرو موثر است و این سهم نیز از نظر بنیادی در حال بهبود است و شرایط خوب و خاص و جالب تری را در این بین دارد
دارویی ها هم جالب هستند دکوثر این روزها پر حجم است در این سهم به نظر اتفاقات خوبی در جریان است و گویا دعبید خرید های محدودی را اغاز کرده است و بد نیست هم دامین هم دکوثر زیرنظر باشد امروز سراغ 3 سهم خاص تر می رویم دکپسول درهاور دلر … دلر در خراد با عدد خوب 4064 میلیاردریالی مواجه بود تیر کمی افت کرد و 3567 میلیارد ریال فروش داشت 4ماهه 16217 میلیارد ریال شده بود که مدت مشابه قبل 12053 میلیارد ریال است .از معدود گزارش های خوب دارویی بود و 1348 ریال محقق کرد و کمی بهتر از بهار قبل بود و 3 ماهه 5078 میلیارد ریال سود عملیاتی و 3032 میلیارد ریال سود خالص دارد با چشم انداز 4000 یال سود به ودی اعداد بالای 3 هزار را می بیند
درهاور هم بد عمل نکرده در 3ماهه به سود 4382 ریالی رسیده است و 1228 میلیارد ریال سود عملیاتی و 1095 میلیارد ریال سود خالص دارد خرداد 867 میلیارد ریال و تیر 870 میلیارد ریال رسیده است . 4 ماهه 3149 میلیارد ریال است . مدت مشابه قبل 2441 میلیارد ریال بود نرما پیش برود نزدیک 2 هزار تومان را دارد و قیمت این سهم نیز با توجه به افزایش سرمایه 400% جذاب است
دکپسول هم از ان نماد های خاص است دکپسول در تیر با فروش 827 میلیارد ریالی به عدد 3198 میلیارد ریالی رسیده است که مشابه قبل 2456 میلیارد ریال بود3 ماهه اندکی بهتر از قبل بود و 3571 ریال سود محقق کرده است جز گزارش های خوب گروه دارویی است که افت سود را نسبت به قبل نداشته با فرض 1500 تومان سود قیمت های زیر 7500 واقعا عالی است


