گزارش بازارامروزچهارشنبه 3 مرداد1403
منفی تر از همیشه …
به قول شاعر که میگفت زخمی تراز همیشه … حالا بازار ما هم منفی تر از همیشه امروز را هم سپری کرد و این هفته پرخبر را به پایان برد هفته ای که انتظارمان بیشتر بود ولی هر چه زدیم به در بسته خورد … بازار روز های سخت و تلخی را میگذارند و بیش از همه این ناامیدی بازار را ازارمیدهد این خوش بینی که وجود داشت و تبدیل به یاس شده است …
امروز بازار را در این هفتهای که بین تیر و مرداد شناور بود در حالی به پایان بردیم که ابتدای مرداد عرض کردیم روزهای پرخبری را داریم و همین چند روز نشان داد که مرداد داغ و متفاوتی در انتظار بازار است البته انتظار خبرهای بنیادی مثبت پی در پی را نداشتیم اما به هر حال آن هم از راه رسیده و شرایط بازار را کمی تغییر داد ولی ماندگار و پایدار نبود … البته برای همه این حجم تصمیمات عاقلانه در انتهای دولت عجیب است اما به هر حال نشان میدهد میتوانستند کار کنند و نکردند و حالا که دستشان از قدرت کوتاه شده رو به چنین فضایی آوردند این موضوع در همه ابعاد خود را نشان میدهد از نرخ دلار نیما بگیر که آرام آرام به 44 رسیده . همین نرخ را همین دانشمندان چندین ماه سرکوب میکردند و از سوی دیگر از تصمیمات خاص برای صنایع و شرکتها همه و همه نشان میدهد که اتفاقاً این دولت میتوانست چنین فضایی را ایجاد کند اما نخواست که در مورد دلایل نخواستن او نظرات متفاوت و زیادی وجود دارد اما در هر صورت ابتدای هفته پزشکیان دولت را تحویل میگیرد و ما وارد فاز جدید و متفاوتی از شرایط خواهیم شد
این روزها یک سوال جدی بین سهامداران وجود دارد که چرا جریان پول دل به بازار نمیدهد و با وجود قیمتهای مناسب شرایط خوب و فضای منطقی خریدها را به تعویق انداخته و بیشتر تماشا چیست اصلاً نمیپذیریم که یکی بگوید پول در بازار نیست . آمار صندوقهای فیکس و رویدادهای چند وقت اخیر به خوبی نشان دهنده این است که اتفاقاً پول هست خوب هم هست منتها انگیزهای برای حضور وجود ندارد این موضوع دلایل متعددی دارد اما قبل از آن کمی کوتاه مدتتر و داخلیتر به موضوع نگاه کنیم …
اجازه بدهید این موضوع را با شرایطی دقیقتر توضیح دهیم شرایطی که فضای متفاوت رفتار جریان پول را بعد از انتخابات نشان میداد … ما با یک جریان پول قوی چابک نترس اهل اعتبار و به نوعی دی ترید و پر معامله مواجه لیم که در بازار خرید و فروش میکرد انتخاب پزشکیان برای او یک حال و هوای جدید داشت و به سرعت و با شکل قوی جریان پول را راهی بازار کرد و دو روز اول بعد از انتخابات به خوبی این موضوع را شاهد بودیم اما پول یا بهتر بگوییم دی تریدها در تلهای به نام صندوقهای اهرمی گرفتار شدند… جریان پول آنها با حجم بالا وارد صندوقهای اهرمی شد و خیال و فکر همه این بود که این صندوقها نیز با این پول دوباره در بازار خرید میکنند و این چرخه ادامه دارد اما اتفاقی که افتاد این بود که این حجم جریان پول قوی در این صندوقها قفل شد و بنا به هر دلیلی از عدم اعتقاد مدیران صندوق به بازار تا نگهداری پول برای موارد دیگر باعث شد تا این جریان نقدینگی از دل بازار کنده شود و به نوعی فریز گردد به این دلیل که این جریان پول نقش انفجاری و تهاجمی در بازار داشت و فریز شدن او هم ضربه سختی به جریان خرید و فروش بازار زد . البته این را هم عرض کنیم با مدیران این صندوقها که صحبت میکنید آنها هم دلایل خود را دارند مسئولیت آنها زیاد است کمیتههای متعدد پایش و ریسک و سرمایهگذاری را در دل خود دارند حتی برخی از آنها معتقدند نگهداشت بخشی از این پول به دلیل رفتار سازمان بورس بوده که در برخی روزها اجازه فروش سهم به آنها نداده و آنها مجبور به حفظ بخشی از این جریان نقدینگی هستند به هر حال رفتار متفاوت بازیگران بازار باعث شد تا این جریان نقدینگی در بازار که پیشرو لیدر و موج آفرین بود در همان ابتدای کار در نطفه خفه شده و متوقف شود و البته تردیدهای ریز و درشت فعالان بازار به رخدادهای سیاسی و اقتصادی خود موجب این شد که همه سیاست صبر و تماشاچی بودن را در پیش گرفته و فقط آن سربازان شجاع و شیردل نوسانگیر و فعال در صف اول بازار درگیر شوند
برای همین است که جریان پول دوباره راهی بازار نشد و حتی با وجود خبرهای مثبت ما تحرک خاصی را نداشتیم چرا دو دلیل واضح و عمده وجود داشت دلیل اول این بود که این صندوقها کماکان سیاست تدافعی در پیش گرفتند و دلیل دوم هم این بود که آن جریان پول جدید که بخواهد در بازار تحرک ایجاد کند فعلاً نشسته و تماشاچیست
اما راه چاره چیست ؟! مشخصا راه چاره بیرون آمدن از لاک دفاعی است که باید به زودی شاهد آن باشیم این موضوع با تحرک بیشتر حقوقیها و شبه دولتیها میتواند سر و شکل دیگری به خود بگیرد و تا قبل از آن چشم امید بازار به صندوقهای تثبیت و توسعه صندوقهای اهرمی است که فعلاً هم از آنها آبی گرم نمیشود
به نظر بازار اگر قصد حرکت مشخص و معینی را داشته باشد باید ابتدا این جریان پول از لاک دفاعی خارج و به بازار امیدوار شود چند نکته در این میان وجود دارد برخی از مدیران این صندوقها نیز نسبت به بازار ناامید هستند و به طور کلی انگیزه خرید قوی در آنها نیست و دلایل آنها نیز بنیادی است آنها معتقدند با توجه به گزارشهای فعلی ،قطعی برق گسترده ، ابهام در سیاستگذاریهای دولت و تجربه تلخ اعتماد بیش از اندازه به کابینه و خوشبینی به جو سیاسی فعلاً بهتر است آرامتر در بازار حرکت کنند فارغ از دیدگاه درست و غلط آنها به نظر باید به این بخش و این طیف از جایگاه فکری احترام گذاشت اما مشکل این است که آنها صندوقهای اهرمی هستند یعنی مهاجمینی که وظیفه گلزنی دارند آنها دفاع و کار آنها دفاع و در زمین خود بازی کردن نیست شبیه مهاجمی که ۹۰ دقیقه نقش مدافع را بازی کند …
پس این تناقض و این تضاد رفتار باعث بروز چنین شرایطی در بازار شده است و البته معتقدیم این موضوع خیلی دائمی نخواهد بود و سریعاً با تغییر رفتار و حرکات دولت مرتفع خواهد شد و در جمعبندی این بحث فقط یک نکته میماند که مبادا جریان پول وارد شده به این صندوقها صرف اموری به غیر از فضای اصلی و واقعی این صندوقها شود این دیگر خط قرمز بازار است و به نظر هر رویدادی که این موضوع را اثبات کند باید با شدیدترین شکل ممکن با آن برخورد کرد
و قبل از پایان گزارش بازار به این نکته اشاره کنیم که به زودی احتمالا شاهد تغییرات نرم بنیادی خواهیم بود که ابعاد آن در بازار روشن میشود و گرایش بازار به سمت سهم های بنیادی و تکرو بیشتر می شود یا به عبارت دیگر بازار طوری پیش میرود که بازی روی تک سهم های خاص بنیادی شکل میگیرد ولی شاید پهنه کلی و چهره بازار خیلی خاص نباشد . این مهم ترین اتفاقی است که احتمالا بعد از گزارش های ماهانه در بازار رخ میدهد و شاهد یک چرخش بزرگتر در سمت جریان پول و توجه بازار به سهم ها خواهیم بود که جریان پول همین صندوق ها را قلقلک میدهد تا به این سمت بیاید …
و اما حرف آخر در هفته آینده تیم اقتصادی دولت معرفی خواهد شد و ما شاهد خواهیم بود که کابینه شکل میگیرد و همه چیز برای دولت جدید و فعالان اقتصادی آغاز میشود یک نکته که در دولت قبلی وجود داشت و بثعات و آثار آن را امروز مشاهده میکنیم این بود که تصمیمات خلق الساعه و احمقانه به سرعت و با قدرت اجرا میشد و بعد که دولت تبعات آن را میدید ر جهت عکس و جبران آن برمیآمد مشکل خلا عقل سلیم و کار کارشناسی بر ذهن خسته پیرمردها یک طرف بود و البته کسانی که دل در گرو رانتهای متعدد داشتند طرف دیگر و این موضوع اثرات خود را در بسیاری از بخشهای مختلف اقتصادی نشان داد . خودرو و ارز و همین نرخ خوراک 3 نمونه بارز این ماجرا بود …
حالا تیم جدیدی سر کار آمده نه تنها بازار سرمایه که همه بازارها فعالان اقتصادی انتظاراتی را دارند اولین و مهمترین انتظار همه فعالان اقتصادی این است که بخشی از تصمیمات تلخ گذشته بازنگری شده و برای تصمیمات آتی نیز از همه طرفها درخواست گردد تا نظر بیان شود و آثار مثبت و منفی تصمیمات بررسی و سپس اجرایی گردد… رفتار چند ماه اول و تصمیمات اولیه دولت رخ ابتدای کار او خواهد بود و امیدواریم در این فضا منطقیترین تصمیمات گرفته شده که به سود اقتصاد و در نهایت مردم باشد …
یک نکته هم امروز برای همه دولتمردان اینده درس بزرگی بود … فرزین را قبل از رفتن به بانک مرکزی می شناختیم آدم معقولی بود ولی ان صندلی همه را مسخ میکند و غیرمنطقی ! امروز وقتی گزارش میداد ناگهان مخبر به او پرید که چه میگویی اینها که دستاورد تو نیست دستاورد دولت است … اصلا مهم نیست دستاورد کیست … نتیجه چیزی است که میبینیم ولی هیچ وقت هیچ وقت چیزی به نام تخصص را قربانی سیاست زدگی نکنید که اینطور جلوی دوربین ها شما را به سخره بگیرند … این درس بزرگی برای دولتمردان آینده است که آن صندلی شما را از فکر و تخصص خود دور نکند…
پتروشیمی های تعدیلی
در نمادهای پتروشیمی شاهد تحولات خوبی از ناحیه نرخ خوراک هستیم پتروشیمی های خوراک گازی مستعد تعدیلات مثبت خوبی در بودجه خود هستند
پتروشیمی کرمانشاه که طرح توسعه اش به زودی افتتاح می شود با رشد قیمتی خود را به سطوح 1800 تومان نزدیک کرد سهم گزارش 3 ماهه بسیار ضعیفی داشت اما حالا با تعدیل نرخ خوراک می تواند با رشد سود و بهبود وضعیت خوبی همراه شود
شپدیس همچنان به رشد خود ادامه می دهد شپدیسی کهحالا توان بنیادی و تعدیل مثبت خوبی پیدا کرده و گزارش های خوبی در پیش رو می باشد علی رغم رشد شدید نرخ خوراک شپدیس با کاهش جدی سود همراه نشد و حالا با اصلاح نرخ خوراک توانایی تعدیل مثبت خوبی را پیدا کرده است سهم تارگت 20 هزار تومانی دارد
خراسان که سودش در 3 ماهه زیاد کاهش نیافته بود حالا با این مصوبه با اقبال بیشتری همراه و توان رشد عایدی خوبی دارد بعید نیست باز این سهم به دوران اوج خودو سود سازی بالا برگردد خراسانی که سود 2000 تومانی برایش محتمل اما قیمت سهم نیز به سطوح 12000 تومان نزدیک شده و به نظر می رسد کم کم شاهد تعادل در روند سهم باشیم
سرمایه گذاری ها به سمت بالا
در نمادهای سرمایه گذاری شاهد روند مثبت خوب و قوی هستیم سرمایه گذاری هایی که شرایط بنیادی خوبی داشته و بعضا با اخبار و تحولات بنیادی همراه شده اند
در تاپیکو برنامه عرضه ستاره خلیج فارس و شفاف سازی تاپیکودر خصوص سود سازی این سهم باعث شد تا تاپیکو با رشد قیمتی همراه و به سمت قیمت های 1600 تومانی برود شکست سطوح 1600 تومانی سهم را تا قیمت های 1800 تومان بالا خواهد برد
پارسان در صدد شکست قیمت های 3600 تومانی خود می باشد این سهم شرایط بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی میان مدتی قوی دارد این سهم سرمایه گذاری شاهد تحولات خوبی در شرکت های پتروشیمی خوراک گازی زیر مجموعه خود بوده و تا قیمت های 4000 الی 4200 تومان جای صعود دارد انتظارات به واسطه رشد ارزش ان ای وی و رشد سود سازی از این سهم بالا رفته است
سرمایه گذاری سلیم سهم تازه عرضه شده با رشد قیمتی و روند مثبت همراه شد این سهم با عبور از سطوح قیمتی 1300 تومان به نظر می رسد اهداف 1400 الی 1450 تومانی داشته باشد رشد سهم عمدتا به واسطه جو عرضه اولیه بوده و سلیم در سطوح ارزش ذاتی خود قرار دارد
ساختمانی های حمایتی
ساختمانی ها این روزها به 2 دسته تقسیم شده اند برخی با حمایت های قوی روند مثبت و برخی دیگر اصلاحی هستند
در ثغرب سهم تمایل به رشد خوبی دارد امروز این سهم قیمت های 1300 تومان را به خود دید اخیرا شفاف سازی خوبی در خصوص فروش دارایی های سهم شاهد بودیم سهمی که بازیگران قوی هم داشته و اگر حمایت ها ادامه دار باشد بعید نیست به قیمت های 1400 تومان هم برسد
ثتران در قیمت های بالای 900 تومان و در استانه سطوح قیمتی 920 تومان نوسان دارد این سهم ساختمانی در صورت شکست این قیمت ها می تواند سطوح 1000 تومان را هم به خود ببیند تحولات بنیادی در صورت برگشت زمین های شهریار شرکت رخ خواهد داد
ثاخت کف قیمتی 400 تومانی را بسته است رشد قیمتی می تواند سهم را به سمت سطوح قیمتی 420 و با شکست این قیمت ها تا سطوح 460 تومان بالا ببرد این سهم در انتظار مشخص شدن توان تجدید ارزیابی و گزارش کارشناسان در این خصوص می باشد ثاختی که در گروه خود یکی از بالاترین حجم دارایی ها را دارد
دارویی های زیر پوستی
در نمادهای دارویی شاهد روند نوسانی خوبی در نمادهای بنیادی دارد این دسته از سهام بنیادی وضعیت مناسبی داشته و با دید میان مدت صعود خوبی دارند
دارویی فارابی به قیمت های 2600 تومان رسید سهم از قیمت های 3000 تومان بعد مجمع به قیمت های 2200 تومان رسید این سهم شرایط خوبی داشته و می تواند با سود سازی بالایی که دارد و در گروه دارو می تواند با گزارش های خود مجددا به سمت سقف 3000 تومانی برود
دتماد جز دارویی هایی بود که گزارش 3 ماهه خوبی داد و رشد سود بالایی را به نمایش گذاشت این سهم دارویی امسال 1000 تا 1200 تومان سود دارد دتماد هدف قیمتی 6500 تومانی را با توجه به توان سود سازی خود دنبال می کند
دجابر هم شرایط خوبی دارد یکی از بهترین گزارش ها را داده و هم سود عملیاتی و هم سود زیر مجموعه ها رشد خوبی داشته است دجابر فعلا با کف قیمتی 1050 تومانی و تارگت های 1150 الی 1200 تومانی روند نوسانی دارد
دلر یکی از خوب های این گروه بود که 135 تومان محقق کرد و انتظار می رود در پایان امسال به سود 550 تومانی برسد که با توجه به پی به ای آن، به نظر منفی های سهم گزینه بدی نیست. سهمی که پس از افت 30 درصدی قیمتی، برگشت رو به بالا داشت و رشد خوبی طی روزهای اخیر تجربه کرده است.
با دید نوسان دزهراوی را زیرنظر بگیرید . دزهراوی در تیر ماه 107 میلیارد تومان فروش داشت و در مقایسه با خرداد رشد 40 درصدی دارد و علت آن افزایش نرخ 23 درصدی در آمپول و 114 درصدی در کپسول مایع بوده است. مشکل اصلی شرکت حاشیه سود پایین است و برای نوسانگیری می توان به آن نگاه کرد و قیمت های زیر 480 تومان می تواند برای ورود مناسب باشد.
چهارگوشه بازار
نیان همچنان مثبت است سهمی که شرایط قطعی های مکرر برق به نفعش بوده و تجهیزات مخابراتی و برقی شرکت و شرکت های زیر مجموعه اش به شدت بالا رفته است این سهم امسال 1000 تا 1200 و برای سال اینده 1500 تا 2000 تومان سود دارد تحولات این شرکت که تنها شرکت دانش بنیان بازار سرمایه است باعث افزایش قیمت و رشد صعودی خوبی شده است
در نماد جوین شاهد صف خرید خوبی بودیم سهم از قیمت های 400 تومان به قیمت های 200 تومان اصلاح داشته است سهمی که سال قبل شرایط برداشت چغندر قند باعث افت تولید شکر شده و در سال جدید انتظار بهبود این وضعیت را دارد جوین تحولات بنیادی خوبی داشته و وضعیت تکنیکالی مناسبی هم دارد
غشصفا در ۳ ماهه با کنترل بهای تمام شده تقریبا هم سطح ۳ ماهه سال گذشته بود و ۲۵ تومان سود ساخت. شرکتی که با توان صادراتی بالا در گروه غذایی از نظر قیمتی واقعا عقب مانده و افت چشمگیری را متحمل شده است. غشصفا با سال مالی منتهی به دی، 5 ماه ابتدایی خوبی را پشت سر گذاشته و با توجه به تایید خبر تجدید ارزیابی و طرح های توسعه ای که سودآوری شرکت را در مسیر رشد قرار می دهد می تواند با دو هدف قیمتی 770 و 850 تومان گزینه ای جذاب در این گروه باشد.
رنیک همچنان مثبت بود سهم تلاش دارد تا به هدف قیمتی 1200 تومانی برسد با فرض سود تخمینی 250 تومانی و پی بر ای فوروارد 5 سهم اهداف قیمتی 1200 الی 1250 تومانی را دنبال و شرایط بنیادی بسیار خوبی را به همراه دارد
ساروم در ادامه رکورد زنی در فروش خردادماه و سودآوری مطلوب در بهار، در گزارش تیرماه خبر از فروش خوب ۲۲۰ میلیارد تومانی داد. شرکتی که در مسیر توسعه صادرات در حرکت است و تحقق eps حدود ۱۰۰۰ تومانی برای امسالش دور از انتظار نیست. در صورت کمی اصلاح ساروم می تواند گزینه خوبی برای خرید در میان سیمانی ها باشد.
شپلی در قیمت های فعلی جالب است شپلی از لحاظ معاملاتی چند روزی است با صف خرید سنگین دنبال می شود. طی چهار سال اخیر سهم همیشه جزو گزینه های بسیار پرنوسان و منتهی به صف بازار بوده و جذابیت بالایی برای سفته بازان دارد. از لحاظ نموداری محدوده 75 الی 85 تومان محدوده با پتانسیل بازگشتی سهم است که شاهد افزایش تقاضا در این محدوده بودیم و می توان به رشد قیمیت تا محدوده 120 تومان در این موج امیداور بود.
ونوین در تیر ماه مشابه ماه های قبل گزارش خوبی ارائه کرده و در این ماه 3771 میلیارد تومان درآمد تسهیلات گزارش کرده که 3 درصد بیش از خرداد ماه بوده و در مقایسه با متوسط سه ماه گذشته 7 درصد افزایش نشان می دهد. در تیر ماه تراز عملیات بانکداری معادل 1149 میلیارد تومان است که نسبت به خرداد ماه 12 درصد رشد دارد و 33 درصد بالاتر از میانگین ماههای گذشته است. سهم از لحاظ بنیادی پتانسیل بسیار خوبی برای رشد قیمتی دارد ولی رفتار پرعرضه حقوقی سهم از آن جلوگیری کرده است. انتظار نوسان های کند سهم بین 270 تا 340 تومان برای ماه های پیش روی ونوین نیز محتمل است. به نظر گزارش های خوبی را میدهد و سهم پی به ای عجیبی را دارد


