گزارش بازارامروز سه شنبه 2مرداد1403
چرخش کم رنگ عقلانیت !
امروز، بازار روز بهتری داشت و کمی هوا و فضای بازار مثبتتر بود، ولی بازار سرمایه آنقدر بیاعتمادی و بیمعرفتی و اخبار بد شنیده که با شنیدن این خبرها نیز واکنش خاصی نداشت و همین که منفی نبود، برای او دستاورد به شمار میرفت. ولی فقط و فقط یک چیز در بازار امروز روشن بود و آن تقویت حس چرخش به سمت عقلانیت است. ولی هر چه بود، امروز بازار کمی مثبت بود…
امروز، روز خاصی برای بازار بود و مثبت او جنس و حس بهتری داشت؛ جنسی از حس یک تغییر و یک رویداد. حس بازار امروز شبیه فرد بیگناهی بود که بیش از یک سال او را به زندان انداختند، شکنجه کردند، همه جور بلا سرش آوردند و امروز حکم آزادیاش را دادند و گفتند ببخشید، اشتباه کردیم و حق با شما بوده است. هیچکس فریادها و صدای آن مقطع را از یاد نمیبرد که داد زدیم نکنید. این حرکتی که شما میکنید فقط افزایش قیمت نهادههای انرژی نیست و اعتمادی را از این بازار سلب میکنید که برگرداندن آن هزینههای بیشتری را میطلبد. هیچکس گوش نکرد و یاسینی بود که به گوش….، بگذریم.
بازار امروز بهواسطه این خبر یعنی برگشت نرخ خوراک و گاز به روال قبل و همچنین برخی خبرها و اتفاقات دیگر کمی وضعیت بهتری داشت. قبل از هر چیز یک نظریه در دل برخی از سهامداران شکل گرفته که هر چه به موعد تنفیذ و تحلیف و آغاز به کار ریاست جمهوری نزدیکتر شویم، احتمال حرکت و رشد بازار بیشتر میشود. از سوی دیگر خبرها و زمزمههایی از تصمیمات خوب و مهم سیاسی و اقتصادی شنیده میشود که به بازگشت اعتماد به جامعه کمک خواهد کرد. در خبرهای سیاسی هم برای اولین بار ظریف صراحتاً از آمادگی دولت پزشکیان برای مذاکره در مورد موضوع هستهای صحبت کرد.
اما آن چیزی که برای بازار امروز مهم بود، همین بازگشت به مدار عقلانیت است که مدتها از یاد رفته بود و هیچکس به آن توجه نمیکرد و نتیجه آن آسیبهای بیشماری بود که به بازار سرمایه وارد شده بود. در سوی دیگر، بحثهای برنامههای دولت جدید برای ارز و همچنین چشمانداز کاهش احتمالی نرخ سود بانکی، موضوعی است که آرام آرام خود را بیشتر نشان داده و میتواند زمینهساز اتفاقات مهمتر و بهتری برای بازار شود.
اما بیایید کمی در مورد این بخشنامه و تصمیم مهم صحبت کنیم. به نظر این تصمیم و رویداد دو وجه و دو بعد دارد؛ یک بعد عملیاتی و مالی و تکنیکالی و فنی و یک بعد روانی… درست همانطور که آن روزها گفتیم، تکمیل میکنیم که در آن مقطع نیز تصمیمی که گرفته شد، دو بعد داشت؛ یک بعد هزینه شرکتها و بعد دیگر اعتمادی بود که از بازار سلب کرد.
در حال حاضر نیز برگشت مبلغ آن ۵ماهه و همچنین تعدیل سنواتی بسیاری از شرکتها از پتروشیمی گرفته تا فولادی، فلزی، سیمانی و پالایشی یکی از مهمترین اتفاقاتی است که رخ خواهد داد و به زودی آثار آن را در کدال شاهد خواهیم بود. این یک بعد ماجراست و بعد اصلی ماجرا چیز دیگری است که ما از آن بهعنوان برگشت به عقلانیت و حاکم شدن فکر به جای تصمیمات ناگهانی یاد میکنیم.
بهطور کلی در این سه سال گذشته حلقه مفقوده تصمیماتی که گرفته میشد، همین بود… فکر و عقل و تحلیلی در آن دیده نمیشد و هیچ آدم عاقلی اینطور تبر به ریشه اقتصاد و اعتماد کشور نمیزد، اما دانشمندان این دولت زدند و نتیجهاش را شاهد بودیم و حالا که حاکمیت جدیدی حکفرما شده، به نظر وقت آواربرداری است. متاسفانه این را باید بگوییم که بازگشت و برگرداندن آن اعتمادی که ایجاد شده بود، بسیار سخت و دشوار است و ماهها و سالها زمان میبرد، اما به هر حال از جایی باید آغاز میشد و اولین مرحله آن همین آواربرداری از چیزی است که ایجاد شده…
نرخ خوراک یک نمونه و یک تابو از یک سلسله تصمیمات و اقدامات دیگر است. بحثهای مالیاتی، عوارض، بهره مالکانه، قیمتگذاری دستوری و موارد دیگر همه و همه در این فرایند قرار میگیرد که امیدواریم به زودی شاهد برگشت از این تصمیمات به سمت رفتار عاقلانه باشیم که دقیقاً انتظار بازار هم همین است. بازار این انتظار را دارد که تیم فعلی از این دست تصمیمات کمتر گرفته و تصمیمات قبلی را نیز به مقصد درست هدایت کند.
به دلیل سابقه و عملکرد گذشته از او این انتظار بیشتر است و هر چه زمان پیش برود و تعدد این تصمیمات بیشتر شود، به مانند امروز با عملیاتی شدن آن واکنشها نیز متفاوت خواهد بود…
اما آیا این موضوع عاملی برای حرکت بازار خواهد بود؟! به نظر کمی هم خوشبینانه است که روی این تک موضوع بهعنوان عاملی برای برگشت صحبت کنیم. بله، بازار از این عامل یعنی نرخ خوراک آسیب دید. یا بهتر بگوییم نرخ خوراک در آن مقطع بهانهای برای ریزش بازار شد و طبیعتاً تصمیمات اینچنینی آغازگر بازگشت اعتماد و پس از آن جریان پول به بازار خواهد شد. اما این موضوع کافی نیست و تصمیمات دیگری هم باید در ادامه گرفته شود که روی دوش دولت فعلی خواهد بود.
اگر در نوشتهها مینویسیم که یک روند جدید صعودی بلندمدت آغاز شده، اما شیب آن آرام و ملایم است، به همین دلیل است که معتقدیم تیم فعلی با آنچه در قبل تجربه کرده و آنچه در اختیار دارد، به این سمت حرکت کرده و میتواند آرام آرام این مسیر را طی کند، اما سرعت رشد آن احتمالاً در تصمیمگیریها بالا نخواهد بود.
اما یک نکته دیگر را نیز در قالب این موضوع بیان کنیم که امیدواریم این اتفاق رخ دهد و از آن بهعنوان یک رویداد مهم یاد میکنیم که امیدواریم در اولین روز کاری تیم اقتصادی به آن اشاره شود و آن هم بازگشت به عصر پیشبینیپذیری و فرمولهاست. یکی از عزیزانی که حالا از او بهعنوان کاندیدای مختلف مناصب اقتصادی فعلی یاد میشود، بیان میکرد که شاید فرمول نرخ خوراک، فرمول غلطی بود و هابهای اروپایی نباید در آن قرار میگرفت. اما به هر حال فرمول بود که همه براساس آن عمل میکردند و یک وحدت رویه و پیشبینیپذیری در دل آن وجود داشت، اما آنچه این دولت کرد، این بود که برای مقاصد کوتاهمدت و کسری بودجه بیشرمانه و وقیحانه قانون حتی ناقص را زیر پا گذاشت. جیب شرکتها را زد و علناً پای آن ایستاد… این تابوشکنی بود که بیاعتمادی را به بازار بازگرداند و به نظر برگشت به عصر فرمولها، عصری که همه چیز قابل پیشبینی باشد، یکی از مهمترین اقداماتی است که دولت فعلی باید انجام دهد؛ یعنی همه بدانند بخش هزینه شرکتها اعم از سربار، بهای تمامشده و مواد اولیه با تغییر دولتها، تغییر آدمها و بیپول شدن و پولدار شدن دولت تغییر نمیکند. همه باید بتوانند روی یک رویه حساب مهم و ویژه باز کنند؛ این چیزی است که به آن احتیاج داریم و چه عجیب که برای برگشت به یک مدل منطقی باید بجنگیم و این مدت کار بازار همین بود که به یک سری دانشمند که از نظر ذهنی درکی از اقتصاد نداشتند، بفهماند تصمیمی که میگیرید چه تبعات و عواقبی دارد و این را هم بگوییم خیلی به دولت فعلی خوشبین نباشید. جنس فکر آدمهای جدید هم خیلی با قبلیها فرق نمیکند، منتها تمام امیدواری ما این است که در فرماندهی و مدیریت اقتصادی کشور قوه عاقله و منطقی قرار گرفته است که شاید کمی از ریسک تصمیمات اینچنینی بکاهد.
قبل از اینکه سراغ حرف آخر برویم، یک نکته بازاری و بورسی را بار دیگر مطرح کنیم؛ دیروز و روزهای گذشته نیز روی این موضوع بارها و بارها بحث کردیم که با کمک گزارشهای فعلی، جریان سودآوری و درآمد شرکتها میتوان به گزینههایی رسید که فضای بهتری داشته و در صورت یک چرخش و ایجاد جو خوشبینی، بازدهی قویتری را ثبت میکند.
یک خبر و یا یک اتفاق نظیر آنچه دیروز رخ داد، به این ماجرا کمک جدی خواهد کرد و تمام بحث ما نیز همین است که تحلیلگران فعلی بازار باید در این مسیر گام بردارند و کمکم فضای بازار و جریان پول بیرونی تغییر مسیر دهد و از نگاه به تابلو و تصمیمات روزانه به استراتژیهای بلندمدتتری روی بیاورد. امروز توصیه مهم ما برای این دسته از عزیزان و فعالان بازار این است که گزارشهای میاندورهای را جمعبندی کرده، شرکتهای خوب و متوسط را از دل آنها بیرون کشیده و آن را کنار دو موضوع قرار دهید؛ یکی نمودار قیمت و دیگری گزارشهای ماهانه. با جمعبندی این دو، گزینههای خوب، منطقی و مناسب بازار را شناسایی کنید. به نظر این اتفاق و رویداد میتواند بازار را به سمتی سوق دهد که گزینههای خوب دوباره مورد توجه جریان پول قرار گرفته و در اولین جو مثبت، بازدهی خوبی را نیز نصیب سرمایهگذاران کنند. منتها این موضوع، تلاش و عزم و اراده سهامداران، تحلیلگران و فعالان بازار را میطلبد که متاسفانه در حال حاضر چنین چیزی خیلی در چهره بازار دیده نمیشود و با آن روزهای خاص گذشته فاصله داریم.
و حرف آخر… در اوج شلوغی و اعتراضها با دوستی صحبت میکردیم و کار این جوانان را زشت و جرم میدانست. عمده دلیل او این بود که آنها به اموال، به اعتماد، به نظام به سیستم اقتصادی و سیاسی آسیب میزنند… فرض کنیم حرفش درست باشد و باید با کسانی که رفتار آنها این نتیجه را داشته برخورد کنند، اما همین چند ماه گذشته برخی عزیزان با تصمیمات نادرست که هم غیرقانونی بود و هم غیرعقلانی، چند میلیارد دلار سرمایه متعلق به مردم و دولت و بخش خصوصی را باد هوا کردند و اعتماد که بزرگترین سرمایه یک بازار است را لگدمال کردند و امروز تازه میگویند اشتباه کردیم… معتقدیم این اعتمادی که از بازار رفته به این سادگیها باز نمیگردد و حتی بازار پوکر فیس امروز هم نتیجه همین رفتار است. ای کاش با کسانی که بازار سرمایه را با تصمیمات خود به آتش کشیدند، به اندازه کسانی که یک سطل زباله را آتش زدند هم برخورد میشد…
سیمانی ها به پیش
در نمادهای سیمانی ها شاهد روند مثبت خوبی بودیم امروز سیمانی هایی که گزارش های بهتری در 3 ماهه داشتند با روند مثبت قوی تری همراه بودند
سیمان صوفیان با روند مثبت سعی در شکست قیمت های 4200 تومانی داشت سهم تارگت 4600 و 5000 تومانی را در ادامه دنبال می کند این سهم سمیانی با پتانسیل سود سازی 900 الی 1000 تومانی امسال یکی از بنیادی ترین سهام سیمانی موجود در بازار است
سفارس هم به قیمت های 3600 تومانی نزدیک می شود سهمی که سودش به شدت بالا رفته و در مجمع هم تقسیم سود بالایی دارد این سهم سیمانی شرایط خوبی برای صعود دارد و می تواند با شکست قیمت های 3600 تومانی به سمت سطوح قیمتی 4000 الی4200 تومانی حرکت داشته باشد
سیمان سپاهان می تواند از همین کف قیمتی 1800 تومانی برگشت داشته و به سمت سطوح قیمتی 2000 تومانی برود این سهم شرایط خوبی از نظر بنیادی دارد اما حامیان زیاد خوبی نداشته و کم نوسان بودنش سبب شده تا نهایتا بتوان انتظار نوسانات 10 درصدی را از این سهم داشت
خبرهای خوب در اردوی پتروشیمی ها
در نمادهای پتروشیمی شاهد رشد قیمتی خوبی هستیم خبر لغو مصوبه نرخ خوراک در این شرکت سبب شد تا این گروه با اقبال خوبی همراه شود
در نماد نوری سهم به سمت سطوح 18 هزار تومان می رود سهمی که گزارش 3 ماهه عالی داشته و به نظر می رسد قیمت های 20 الی 21 هزار تومان را هم در پیش داشته باشد نوری شرایط بنیادی خوبی پیدا کرده و تحولات مثبت خوبی را تجربه می کند
شپیس تاثیرات زیادی از لغو مصوبه نرخ خوراک می پذیرد شنیده می شود این شرکت 2و8 همت از این طریق سود شناسایی خواهد کرد شپدیسی که موفق شد به قیمت های بالای 18 هزار تومانی صعود و در ادامه به نظر می رسد بتواند به سمت قیمت های 20 هزار تومانی هم حرکت داشته باشد
شیراز هم که سود خوبی از این طریق حاصل می کند به قیمت های 2500 تومان رسید سهم از کف قیمتی خود بازدهی 20 درصدی داده و است و رشد خوبی را تجربه کرده است شکسته شدن این مقاومت برای شیراز سخت به نظر می رسد شیرازی که سود سازی خوبی برای سال جاری داشته و اگر بتواند مقاومت 2500 تومانی را بشکند تا قیمت های 2800 تومان رشد می کند
قطعه سازان پر سود
در نمادهای قطعه سازی شاهد سود سازی بالایی در برخی سهام این گروه هستیم همین امر سبب شده تا اقبال خوبی را به این دسته از سهم ها شاهد باشیم
خکار با رشد مثبت به سمت قیمت های 320 تومانی می رود برای سال قبل سود 69 تومانی محقق و برای امسال شایعات سود 80 تومانی وجود دارد این سهم یک رشد عالی تا قیمت های 400 تومان خواهد داشت خکاری که فاصله زیادی با ارزش ذاتی خود داشته و روند میان مدت بسیار خوبی دارد
خموتور نتوانست رشد بیشتری را تجربه کند سهمی کمی استراحت و سپس به سمت قیمت های 400 تومان خواهد رفت با فرض سود 80 الی 85 تومانی امسال و پی بر ای فوروارد 5 سهم ارزش ذاتی 400 تومانی دارد خموتوری که جز سهام بنیادی و متحول شده گروه می باشد واقعا سهم گزارش خوبی زد خموتور در ماه های آخر سال قبل بالای 300 میلیارد بود در فروردین به عدد 2177 میلیارد ریالی رسیده بود اردیبهشت و خرداد جبران کرد و اردیبهشت 4597 میلیارد ریال و خرداد 4397 میلیاردریال بود
در تابستان تیر را با 4850 میلیارد ریال آغاز کرد . 4 ماهه 16023 میلیارد ریال رسید که 2 برابر مدت مشابه قبل است
خشرق اگر کمی اصلاح نماید درموقعیت بهتری قرار خواهد گرفت روند میان مدت سهم تا اهداف 600 الی 650 تومان صعودی ارزیابی می شود سهمی که امسال هم به مانند سال قبل می تواند سود سازیی بالایی داشته باشد سهم اگر به قیمت های کف 500 تومان برسد در گروه قطعه سازی سهم بنیادی خوبی تلقی می شود
ختور گزینه جذاب و بنیادی در میان قطعاتی ها است که با p/e پایینی که در این گروه دارد گزینه خوبی برای خرید است. سهمی که پایین آن 270-280 تومان است و هدف اول آن را 380 تومان می توان در نظر داشت. این سهم بهار را با شناسایی سود هر سهم 17 تومانی پشت سر گذاشت و به نظر در پایان سال این رقم را به 80 تومان برساند.
دوباره در قطعه سازی ها نیز شرکت های خوب را تکرار میکنیم که ختور خکار خپویش ختراک خموتور خوب های این گروه بودند و گزارش ماهانه خوب میتواند دوباره موتور رشد این شرکت ها شود ختوقا را هم در این گروه زیرنظر بگیرید گزینه خوب و جالبی برای بازار میتواند باشد .
سرمایه گذاری ها و بازاری سبز
در نمادهای سرمایه گذاری شرایط مثبت بازار سبب شد تا سهام این گروه با روند مثب و خوبی همراه شوند این گروه مستعد رشد قیمتی خوبی در بازه میان مدت بوده و با ادامه رونق بازار سهام این گروه هم با اقبال همراه می شوند
در پارسان رونق سهام پتروشیمی سبب شد تا سهام این گروه هم با اقبال خوبی همراه شوند ملغی شدن فرمول نرخ گذاری پتروشیمی که سبب تعدیل مثبت خوبی در پتروشیمی های خوراک گازی زیر مجموعه پارسان می شود باعث رشد قیمتی خوبی در این سهم شد پارسان به جدال با قیمت های 3600 تومانی می رود
واتی به سمت قیمت های 720 تومانی در حرکت است این سهم شرایط خوبی دارد و وضعیت بنیادی مناسبی را دنبال می کند این سهم هم ارزش ان ای وی بالایی داشته و هم به واسطه سود سازی خوبی که امسال شیران خواهد داشت سود خوبی خواهد ساخت رسیدن سهم به تارگت 900 تومانی در میان مدت بعید نیست
شستا یک بار دیگر اماده می شود تا استارتی برای رشد قیمتی تا سطوح 120 الی 125 تومانی بزند سهمی که ارزش ان ای وی خوبی دارد با پی بر ای فوروارد 4 مواجه و تقسیم سود حداکثری دارد این موارد برای سهامداران بلند مدتی جذابیت بالایی دارد
ساختمانی های سرکش
در نمادهای ساختمانی شاهد روندمثبت خوبی هستیم ساختمانی هایی که شرایط خوبی داشته و برخی از ان ها گزارش های عملکردی فروش و سود مناسبی را شناسایی کرده اند
ثتران تا قیمت های 920 تومان جای نوسان را دارد سهم پس از این سطوح باید با مقاومت قوی خود دست و پنجه نرم کند این سهم شرایط خوبی داشته و دارایی محور گروه ساختمان است
وساخت هم شرایط بهتری پیدا کرده است سهم پس از یک اصلاح قیمتی جانانه حالا به قیمت های خوبی رسیده است سطوح 140 تومان برابر با حمایت قوی سهم می باشد وساختی که ارزش ان ای وی بالایی داشته و اگر برنامه فروش سهام شرکت های زیر مجموعه ادامه پیدا کند می تواند بار دیگر در فاز صعودی خوبی قرار بگیرد
ثالوند هم با نوسنات منفی همراه شد این سهم کف قیمتی 1250 تومانی را دارد و بار دیگر بتواند به این کف قیمتی برسد فرصت سازی خوبی خواهد کرد ثالوند جای برگشت روند به سطوح 1400 تومانی را دارد ثالوند شرایط خوبی از نظر بنیادی داشته و یکی از بهترین صورت های مالی را ارائه داد
چهارگوشه بازار
جنرال مکانیک هم با روند مثبت و صف خرید همراه شد سهم امسال سود 250 تومانی دارد از سوی دیگر شفاف سازی شرکت در خصوص قرارداد جدید و سنگین چند همتی اخیرش صف خرید بالایی را در سهم رقم زد سهم فعلا تارگت 1200 الی 1250 تومانی را دنبال می کند
در نماد نیان هم وضعیت با صف خرید همراه شد نیان تنها شرکتی است که از وضعیت قطعی های برق سود می برد شرکتی که در زمینه انرژی به خصوص باطری های یو پی اس فعال و قطعی های برق در صنایع مخابراتی و صنایع و شرکت ها تقاضا را برای محصولات شرکت به شدت بالا برده است به نظر می رسد نیان با شکست قیمت های 4600 تومان سطوح 5000 تومان را به خود ببیند
ونوین به قیمت های بالای 300 تومان صعود کرد این سهم شرایط خوبی دارد و امسال هم سود بالایی دارد اما به نظر می رسد به واسطه تقسیم سود پایین همچنان قدرت رشد قیمتی زیادی نداشته باشد فعلا روند نوسانی سهم در سطوح 280 الی 320 تومان ادامه خواهد داشت تراز خوبی را در ونوین شاهد بودیم ونوین تراز خوبی در تیر زد
در تیر سود تسهیلات به 37714 و سود پرداختی26228 میلیاردریال بود
در خرداد سود تسهیلات اعطایی 36618 و سود پرداختی به سپرده جالب بوده و نسبت به ماه قبل کم شده و 26344 میالیارد ریال است
تراز 4 ماهه 37495 میلیارد ریال مثبت است و عدد خوبی است
بارها و بارها نوشتیم با دید بنیادی و افزایش سرمایه معتقدیم این قیمت ها میتواند برای اخابر جالب باشد امروز صف شد و میتواند مثبت پیش برود به نظر مجمع خوبی را داشت
در گروه زراعت زشگزا علی رغم افزایش بهای تمام شده، با مدیریت هزینه توانسته سودسازی بهتری به نسبت سال قبل داشته باشد. این شرکت در فصل بهار 31 تومان سود شناسایی کرده و سود عملیاتی آن در قیاس با زمستان رشد حدود دو برابری داشته است. انتظار می رود برای امسال 220 تومان سود شناسایی کند و از نظر نموداری در صورت حفظ حمایت 1000 تومانی، هدف 1200 تومان دور از دسترس نیست.
در گروه فلزات فباهنر و فملی را هم زیرنظر داشته باشید هردو شرایط خوبی را دارد و میتواند جالب باشد
شکربن توانسته در این بازار رکودی رشد قیمتی خوبی را طی هفته های اخیر تجربه کند و سقف جدیدی بزند. بهتر است سهم را زیر نظر داشت و کمی صبر کرد تا از تثبیت در محدوده های فعلی مطمئن شد، سپس اقدام به خرید کرد. شرکتی که epsامسالش حوالی ۱۷۰-۱۸۰ تومان برآورد می شود و با شناسایی سود ۲۵ تومانی در بهار امسال، رشد ۵۴ درصدی را به نسبت مدت مشابه تجربه کرد. در بین دوده ای ها نیز این سهم و شدوص جذاب هستند از وپترو نیز شایعه 6500 ریال سود شنیده می شود
امروز سمگا پرحجم بود سمگا از جمله شرکت های رشدی محسوب میشود و با توجه به پروژه های زیادی که در شرکت های زیرمجموعه دارد میتواند موردتوجه باشد. برای مثال یکی از پروژه های گنگین که موسوم به آیلند است که تازگی ارزشگذاری شده و ارزش آن 700 همت اعلام شده است. همچنین سهم 30 درصدی در وگردش از اخبار مثبت سهم به شمار می آید. نماد اخیرا با تحرکات مثبت رو به رو شده و میتوان حوالی 310 تومان را به عنوان اولین هدف قرار داد.
بین لوازم خانگی ها گزارش لخزر خوب بود و انتخاب هم بد عمل نکر از گلدیرا هم انتظار داریم بهتر باشد . در بازار این سهم ها بد معامله نمی شود انتخاب هم میتواند با دید میان مدت جالب شود
وتوشه را هم در نظر داشته باشید در قیمت های منفی سهم بی دردسرخوبی است اهل کمی ریسک هستید گلدیرا در منفی و صفر تابلو قابل بررسی است و اهل میان مدت هستید منفی های وتوشه … انتخاب و گلدیرا هم امروز صف بودند


