گزارش بازارامروز 12تیر1403
جدال تردید و ترید !
امروز و این روزها بازار به جدال تردید های سیاسی و تریدرهای ریسک پذیرو ریسک گریز تبدیل شده است …
امروز بازار را در حالی به پایان بردیم که آرامش نسبی را داشت و با اضطراب کمتر و استرس کمتری بازار را دنبال میکرد و البته رگه های مثبت او پررنگ تر بود . البته هنوز در ته چهره او ترس برخی اتفاقات و رویدادها وجود داشت و همین ترس بود که برای دقایقی در بازار فشار فروش را بالا برد ولی قوی نبود . البته بازار امروز به واسطه مناظره دیشب و پیروزی نسبی پزشکیان عملکرد نسبتا امیدوار کنندهای را ثبت کرد تا یک روز دیگر از این ۵ روز بلاتکلیف جهنمی سپری شد و فقط فردا را داشته باشیم …
یک نکته قبل از رفتن سراغ گزارش بازار عرض کنیم فرض کنید امروز رئیس جمهور قبلی سر کار بود و این اتفاقات و رویدادها هم رخ نداده بود با چه صحنهای مواجه بودیم نرخ دلار نیما از ۴۳ گذشته بود و در یک ماه گذشته ۲ درصد افزایش داشته نرخ بهره با دخالتهای مستقیم بانک مرکزی و اعلام و اعمال سیاستهای انبساطی در کوریدور منطقی قرار گرفته و نرخ اخزا زیر ۲۹ آمده است گزارش شرکتها بد نیست نرخ خوراک منطقیتر شده گزارش پالایشیها رسیده خبرهای خودرویی هم در راه است مجامع و صورتهای مالی شرکتها نیز در پیش …
به نظر شما با این تحولات و این اتفاقات اگر رویداد عجیب و غریب سیاسی را نداشتیم واکنش بازار چه بود این سوالیست که باید به آن پاسخ داد و تحلیلگران و فعالان فعلی بازار باید آن را لحاظ کنند که بستری از اتفاقات مثبت و خوب برای بازار رخ داده
و این میتواند سرآغاز یک تغییر گسترده در نگرش بسیاری از افراد به بازار باشد منتهی این میان یک موضوع وجود دارد و آن هم ترس از تحولات و ریسکهای سیاسی اقتصادی ناشی از یک کاندیدای مشخص است .در سناریوهای بعد موضوع را دقیقتر توضیح خواهیم داد اما حتی با این فرض به نظر بعد از کمی چالش اعلام به سیاستها احتمالاً بازار هم آرام خواهد گرفت اما آن شور و حال قابل انتظار را نخواهد داشت
بحث ما از مطرح کردن این موضوع این است که یک بستری از اتفاقات و تحولات خوب رخ داده اما بازار هنوز واکنشی نشان نداده و با برطرف شدن این ریسکها به خصوص ریسک سیاسی و انتخابات بازار میتواند واکنش دقیقتر و بهتری را به این تحولات داشته باشد دیروز هم عرض کردیم و باز هم میگوییم مهمترین کار تحلیلگران میتواند این موضوع باشد که با حرکت موشکافانه در دل گزارشها و شرکتها به انتخاب گزینههایی برسند که حتی در سناریوی بدبینانه نیز ریسک آنها را به حداقل رسانده و در سناریوی خوشبینانه آنها را در کوتاهترین زمان ممکن به جریان سود برساند
اما دوباره به تنظیمات کارخانه برگردیم و سراغ انتخابات برویم جایی که سناریوها و احتمالات متعددی را مطرح میکنند و امروز هم شاهد بودیم برخی با پذیرش ریسک انتخابات سراغ خرید سهم رفتند ، یکی اهرمیها را انتخاب میکرد و یکی دیگر سهمهای کم ریسکتر تا یکی در سقف قله ریسک پذیری باشد و آن دیگری در کف ریسک پذیری قرار داشته باشد .
رفتار سهامداران این مدت بسیار جالب بوده و نشان میدهد آن ترس عجیب و غریب از گزینه افراطی یعنی جلیلی هم ریخته و دست به ریسک بازار بیشتر شده است اما با تمام این موارد در حال حاضر دو سناریو پیش روی بازار است برای شبیه سازی این مدل و این اتفاق به نظر بد نیست سراغ سابقه سال ۹۲ و انتخابات آن زمان و رویدادهای پس از آن برویم و البته کمی هم نیم نگاهی به شباهت سال ۸۴ و ۱۴۰۳ اشاره کنیم.
به نظر در سناریوی خوشبینانه با انتخاب پزشکیان بازار یک رالی و هیجان صعود گرفته پولهای پارک شده بیرون بازار به سرعت میخواهند برای عقب نماندن از این قافله به دل بازار بزنند برخلاف بسیاری فکر میکنیم حتی حقوقیها در این مقطع فشار سنگینی در فروش نداشته باشند و احتمال حرکت قفل گونه و مثبت بازار در 3 الی 4 روز کاری نیز وجود دارد
این روند پیش میرود تا … بله این تا مهم است
تا وقتی که بازار کمی از آن هیجان خالی شود و عقب نشینی کند و در واقع اولین اظهار نظرها در مورد اقتصاد و اتفاقات پیش رو منتشر شود هر چند امروز مثلا طیب نیا حرف های خوبی میزد و یا نماینده جلیلی هم از مشکلات بازار آگاه بود … اما احساس میکنیم وقتی حرف های منطقی تری زده شود ترمز بازار را موقتاً کشیده و سرعت رشد او را هرچه جلوتر میرویم کمتر میکند اما در نقطه مقابل این ماجرا این موضوع نیز قرار دارد که دولت درست به مانند قبل از انتخابات شروع به نقش موثر و مفید خود پرداخته و بازار را حمایت کند و با تصمیمات درست اقتصادی و اعلام آن …چراغ سبز مهمی نشان دهد در این حالت در موجهای متعدد ایجاد شده بازار استراحت کرده و دوباره از جا بلند میشود اما به عقیده بسیاری در کوتاه مدت رسیدن به شاخص 2.2 بسیار محتمل و قوی خواهد بود
اما در سناریوی بدبینانه ماجرا چیست به نظر در سناریوی بدبینانه با انتخاب احتمالی جدیدی بازار واکنش منفی اولیه را نشان خواهد داد تا…
این بار این تا ، برای جلیلی زمانی است که تیم اقتصادی او و یا خود او در مورد بازار سرمایه صحبت کند هرچند بازگشت اعتماد به بازار بعد از این فضا کمی سخت خواهد بود اما با شفاف سازی و بیان صریح نظرات میتوان جلوی سیل منفی احتمالی بازار را گرفت از سوی دیگر رشد احتمالی نرخ ارز و چشم انداز احتمالی تورم دوباره بازار را در مسیر فروش قرار میدهد و البته یک نکته را نیز در نظر داشته باشید ما در قله نیستیم که بخواهیم از یک ریزش سنگین و سقوط بترسیم بازار کمی پایینتر در قیمتهایی منطقی خود را پیدا کرده و متعادل میشود اما اینکه خوشبین باشیم که مسیر صعودی را در پیش بگیرد به نظر جز با دو رویداد امکانپذیر نیست
اول پر بودن خشاب حقوقیها اعم از صندوقهای تثبیت توسعه و سایر حقوقیها که در واقع دولت جلیلی ادامه دولت قبل است و افراد میتوانند مداخله و نظارت بیشتری در بازار داشته باشند . به این موضوع حتماً فکر کنید که صندوقهای تثبیت و توسعه از همین حالا باید به فکر پر کردن خشابهای خود باشند که در آن مقطع در آن میدان حساس دستشان بالا نرود و تسلیم نشوند .دوم را می ترسیم بگوییم ولی رشد و جهش نرخ دلار دومین ان است … بگذریم
و اما امروز در بخش سیاسی در روزهای انتهایی به موضوعی میپردازیم که درخواست و سوال بسیاری از عزیزان بود که باشد آقا بسه .. فهمیدیم در بازار بورس چه خبر است…
کمی نسبت به بازارهای موازی صحبت کنید که البته تحولات و تغییرات آنها نیز در بازار سرمایه بسیار موثر خواهد بود
اما به سراغ این برویم که در هر یک از گزینهها چه اتفاقاتی برای بازارهای موازی رخ میدهد وقتی صحبت از بازارهای موازی میکنیم بازار مسکن و ملک خودرو دلار سکه و بسیاری از بازارهای دلالی دیگر مدنظر است بگذارید یک نکته را بیان کنیم نخ تسبیح تمامی این بازارها و فتنههای دلالی در یک چیز است و آن نرخ ارز است یعنی اگر دولتی بتواند چه با چشم انداز سیاسی و چه ابزارهای اقتصادی نرخ ارز را در دامنه درستی کنترل و هدایت کند بیشک بازارهای موازی به آرامش نسبی رسیده و خود به خود این آرامش ،خروج پول از این بازارها را رقم زده چرا که جنبه سفته بازی آن از بین رفته و جذابیت آن رفته رفته کم میشود این دقیقاً اتفاقی است که بارها رخ داده و در دولتهای مختلف شاهدش بودیم…
برای اینکه شما نیز چشم انداز نسبی را نسبت به این ماجرا داشته باشید بد نیست دوباره مروری به رویدادها و رخدادهای دو مقطع ریاست جمهوری کنید اول ابتدای دوره روحانی در سال ۹۲ و سپس یکی دو سال اخیر رئیسی پس از انتخابات…
و اما سناریوهای ما…
احساس میکنی با انتخاب پزشکیان بازار ارز به واسطه دریافت یک سیگنال معین و مشخص از چشم انداز سیاسی در نرخ ارز به سرعت تورم انتظاری را سرکوب کرده و نرخ ارز یک عقبگرد و برگشت چند گامی خواهد زد و حتی ممکن است برای مدت کوتاهی به محدوده ۵۳ و ۵۴ هم نزدیک شود البته معتقدیم این موضوع در کوتاه مدت بوده و دوام آنچنانی نخواهد داشت اما اگر سیاستهای اعلامی منطقی و به طور ویژه عقلابی پیش برود ثبات نسبی را در بازار ارز خواهیم داشت و احتمالاً با توجه به اعلام نظر مشاورین نرخ دلار نیما و آزاد به کمترین حد خود خواهد رسید
بازارهای موازی نیز احتمالاً به رکودی عمیق فرو خواهند رفت بازار سکه و طلا که روشن است نعل به نعل با نرخ ارز حرکت میکند در بازار خودرو احتمالاً کاهش جدی را خواهیم داشت و اتفاقاً اعلام سیاستهای واردات احتمالی شدت فشار را بیشتر میکند و در بازار مسکن نیز رکود عمیق همراه با کاهشهای محسوس را شاهد خواهیم بود و در خوشبینانهترین فضا ممکن است ۱۵ تا۲۰ درصد از قیمت املاک کم شود
اما در مجموع رکود این بازار عمیقتر و بیشتر به چشم خواهد آمد این سناریوی کوتاه مدت و یا بهتر است بگوییم چند ماهه پیش روی بازارهای موازی در صورت پیروزی پزشکیان است که به نظر فرصتی طلایی برای جذب سرمایه از این بازارها به سمت بازار سرمایه خواهد بود.امیدواریم تیم فعلی و آتی قدر آن را بداند که فرصتی تاریخی است … امیدواریم این فرصت تاریخی را تیم اقتصادی پزشکیان با عقلانیت استفاده کرده و بعدها پشیمان نشود…
و اما سناریوی دوم پیروزی جلیلی است که حرف و شائبه آن همین چند روز نرخ ارز را به ۶۲ رسانده..به نظر درست شبیه یک الاکلنگ همانطور که بازار سرمایه در چند روز ابتدایی به حاشیه خواهد رفت بازارهای موازی در صورت پیروزی جلیلی با کمک نخ تسبیح ارز جولان داده و رونق دوباره را میگیرند که این موضوع را در افزایش نرخ ارز در کوتاه مدت و همچنین افزایش نرخ طلا خواهیم دید و در بازارهای دیگر نظیر خودرو و مسکن جنب و جوش آنها بیشتر میشود و معاملات آنها افزایش خواهد یافت اما رشد عجیب قیمت را ندارند…
این چهره کلی بازارهای موازی پس از انتخابات است که البته هر دو در یک فاصله زمانی کوتاه مدت خلاصه میشوند و در میان مدت و بلند مدت سیاستهای کلان اقتصادی و سیاسی است که مسیر آنها را مشخص میکند به خصوص در نرخ ارز که معتقدیم تمام این بازیها روی گرده او سوار است اوست که میتازد و میتازاند
و این را هم به کسانی که خرده میگیرند که چرا این موارد را صریح و شفاف بیان میکنید بگوییم بازارها باهوشند و سرمایه باهوشتر ….
شما نمیتوانید به علم اقتصاد افسار بزنید و آن را هدایت کنید برای همین است که نرخ گزاریهای دستوری و سیاستهای پلیسی و امنیتی در علم اقتصاد جواب نمیدهد و خیلی زود آثار منفی خود را به جا میگذارد از همین رو معتقدیم فعالان اقتصادی هم باید منفعت خود را در نظر بگیرند و این چرخش بین بازارها و حرکت بین آنها طبیعیست که وجود داشته باشد و البته در بازار سرمایه این بستر وجود دارد که بتوان در بازارها مانور بیشتری را داد از همین رو در روزهای آینده سعی کنید حداقل با توجه به نتیجه انتخابات انعطاف خود را در واکنش به نتیجه بیشتر کنید و از حالت تماشاچی بودن خارج شوید چه در حالت اول و چه در حالت دوم…
بانک ها در مسیر صعود
در نمادهای بانکی شاهد روند مثبت سهام بانکی بودیم بانک هایی که اکثرا با سود سازی بالایی همراه و شرایط بنیادی خوبی دارند
در این گروه بانک شهر که صورت های مالی خوب 12 ماهه و شناسایی سود 920 تومانی را داشته است با صف خرید و رشد قیمتی به سمت هدف 1450 تومانی می رود سهم فعلا در سطوح 1250 الی 1450 تومان در نوسان است اما با دید میان مدت توان شکست این سطوح و رشد قیمتی بیشتر را خواهد داشت
وبصادر هم خوب درقیمت های 160 تومان حمایت شد و حالا با روند مبت به سمت قیمت های 180 تومانی در حرکت است این سهم شرایط خوبی داشته و شنیده می شود برنامه تجدید ارزیابی و واگذاری برخی شرکت های زیر مجموعه را در سال جاری دنبال می کند
وپارس هم در مسیر برگشت روند و رشد به سمت سطوح 180 تومانی است بار دیگر سهم سعی دارد تا این قیمت ها را پس بگیرد سهمی که شنیده می شود افزایش سرمایه خوبی از محل تجدید ارزیابی خواهد داشت اما صورت های مالی 12ماهه انطور که باید نبود و بانک با زیان های سنگینی همراه است
عیار معدنی ها بالا رفت
در نمادهای معدنی شاهد رشد و نوسانات مبت سهام این گروه بودیم برخی معدنی ها در گزارشات عملکرد خود تغییرات مبت بسیار خوبی را گزارش کرده اند
باما با نوسانات مثبت سعی دارد تا قیمت های 320 تومان را پس گرفته و به سمت سطوح 360 تومانی حرکت نماید بازار در انتظار مشخص شدن سرنوشت عرضه سهام جلگه های اسمانی در زیر مجموعه باما است که باما از این عرضه منفعت بالایی کسب می کند
واحیا با صف خرید سنگینی همراه شد انتشار گزارش فروش 3 ماهه سنگ اهن سپاهان زیر مجموعه اصلی واحیا و رسیدن به فروش نزدیک 3 همتی در 3 ماهه و شایعات جهش سود سال 1402 و سال جاری در این شرکت سنگ اهنی سبب شد تا واحیا با صف خرید سنگینی همراه شود شایعات سود 180 تومانی واحیا برای سال جاری و سود 250 تومانی برای سال اینده باعث جذابیت سهم در قیمت های 560 تومان شده است
کنور پس از مجمعی خوب بازگشایی با عرضه های بالا را تجربه کرد امروز سهم با روند مثبت همراه شد کنوری که به واسطه طرح های توسعه ای خود چشم انداز بسیار خوب بلند مدتی دارد اما در کوتاه مدت با ثبت افزایش سرمایه اخیر به نظر می رسد فشار عرضه ها در سهم افزایش یابد فعلا روند کنور نوسانی دنبال می شود
خودرویی ها و تلاشی دوباره
در نمادهای خودرویی شاهد تلاش سهام این گروه برای بازپس گیری سطوح از دست رفته هستیم از دید تکنیکالی سهام خودرویی شرایط خوبی پیدا کرده و در موقعیت مناسبی به سر م یبرند
در این گروه ایران خودرو اگر بتواند قیمت های 280 تومانی را پس بگیرد تا سطوح 300 الی 320 تومان جای نوسان مثبت خواهد داشت این سهم خودرویی شرایط بنیادی خوبی داشته و توان برگشت روند قوی را دنبال می کند
زامیاد ظاهرا فعلا درقیمت های 380 الی 420 تومان روند نوسانی را در پیش گرفته است این سهم شرایط بنیادی خوبی داشته و به سود بالای 80 تومانی در سال 1402 دست یافته و برای سال جاری پتانسیل رسیدن به سود 100 تومانی را دارد این امر سبب شده تا زامیاد جز سهام بنیادی گروه مطرح شود
خبهمن به واسطه سود تلفیقی بالای خود مورد توجه می باشد البته باید توجه داشت ملاک اصلی در این شرکت سود اصلی است که البته سود اصلی هم رشد داشته است اما جهش اصلی در سود تلفیقی شرکت حادث شده است این سهم توانایی رشد قیمتی و نوسانات مثبت تا سطوح 180 تومان را هم دارا می باشد
پالایشی ها در انتظار
پالایشی ها در انتظار مشخص شدن شرایط امسال خود هستند اگر امسال هم به مانند سال قبل پالایشی ها توان سود سازی بالا را داشته باشند رشد قیمتی خوبی در انتظارشان است
در نماد شپنا سهم تلاش دارد تا به مصاف قیمت های 560 تومانی برود این سهم امسال براورد سود 120 الی 130 تومانی داشته و می تواند در میان مدت رشد خوبی داشته باشد کف قیمتی سهم سطوح 520 تومان می باشد
در شتران هم شاهد نوسانات مثبت بودیم این سهم تا قیمت های 280 تومان جای نوسان داشته و فعلا به نظر می رسد در همین رنج 260 الی 280 تومانی روند سهم نوسانی باشد شترانی که اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی داشته و فعلا در همین رنج نوسانات خوبی می دهد
شاوان خوب بالا امده است سهم تا قیمت های 2000 تومان هم جای صعود دارد در گروه پالایشی شاوان اصلاح قیمتی بالایی داشت و از سوی دیگر با سود سازی خوبی نیز همراه و اهرم بالاتری دارد این سهم پالایشی می تواند با روند صعودی ادامه دار رشد قیمتی خوبی داشته باشد
چهارگوشه بازار
در نماد رنیک شاهد تشکیل صف خرید مجدد در ای سهم بودیم خدمات شرکت و درامدش در 3 ماهه رشد بالایی داشته و امسال براورد شناسایی درآمد 5 همتی در این سهم می شود زنیکی که امسال به سود 200 الی 220 تومانی و قیمت های 1000 در مرحله اول و قیمت های 1200 تومان در مرحله بعدی دست خواهد یافت
مس باهنر به عنوان تک سهم بنیادی طلایی بازار با روند مبت خوبی به رشد خود ادامه می دهد این سهم مسی به سمت قیمت های 500 تومان در حرکت می باشد فباهنری که شرایط ایده ال بنیادی داشته و این امر از عملکرد فروش ماهه شرکت مشخص می باشد
بترانس هم شاهد تحولات بنیادی بسیار خوبی است فروش 3 ماهه شرکت رشد بسیار بالایی داشته است همین امر سبب شده تا بترانس با نوسانات مثبت انتظارات اتی از سهم بالا برود بترانسی که امسال می تواند هم در شرکت اصلی و هم زیر مجموعه ها شاهد سود سازی قابل توجهی باشد
امروز کسرا را خوب خریدند کسرا در فصل بهار 200 میلیارد تومان فروش داشت و در مقایسه با بهار پارسال رشد 92 درصدی نشان می دهد. در خرداد هم 136 میلیارد فروش داشت و در مقایسه با اردیبهشت رشد 194 درصدی نشان می دهد و علت آن افزایش نرخ محصولات و افزایش مقدار فروش بوده است. از نظر نموداری سهم ریزش زیادی داشته و خرید در حمایت 320 تا 310 تومان می تواند برای نوسانگیری مناسب باشد.
ارفع انصافا پی به ای خوبی داشت ارفع با وجود قطعی برق (از تاریخ 20 خرداد و از ساعت 8 الی 24) با فروش از موجودی توانست خرداد قابل قبولی را به ثبت برساند. شرکت خرداد ماه به درآمد عملیاتی ۲۲۴۷ میلیارد تومانی رسیده است که نسبت به ماه گذشته و میانگین ماه های گذشته به ترتیب ۲۱٪ و ۱۲٪افزایش را شاهد بوده است. همچینین مبلغ درآمد عملیاتی شرکت در دوره سه ماهه منتهی به خرداد ماه ۵۹۵۹ میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۶٪ افزایش داشته است. ارفع از ابتدای اردیبهشت ماه با ریزش شارپی همراه شده و حدود 30 درصد اصلاح قیمت داشته. سهم در بازه های فعلی در حال تثبیت قیمت بوده و در صورت افزایش تقاضا میتوان 2000تومان را به عنوان هدف قیمتی در نظر گرفت. با سود 480 تومانی PE شرکت به عدد 3 میرسد که رقمی جذاب است.
در گروه فولاد دنبال گزینه تازه میگردید فنورد بعد از اصلاح و فسپا بعد از بلوک بازی های اخیر گزینه های خوب و قوی هستند و فوکا هم کنار آنها قرار دارد .
در گروه دارو وضعیت فروش در 3 ماهه و خرداد کمی بهتر بود و حالا می شود گزینه معرفی کرد با جمع بندی فروش بهار به نظر دفارا دتماد دابور دلر کاسپین گزینه های خوب و منطقی این گروه هستند امروز درمورد کاسپین صحبت میکنیم کاسپین رشد خوبی را در فروردین نسبت به مدت مشابه دارد و 1710 میلیارد ریال فروش و درامد زده است در اردیبهشت این عدد 1737 و خرداد 1854 میلیارد ریال بود و 3 ماهه 5302 میلیارد ریال جمع فروش3 ماهه بوده است . مدت مشابه 3750 میلیارد ریال بوده است به نظر با 4000 ریال سود و این اتفاقات و تحولات میتوان شرایط بهتری را برای این سهم در نظر گرفت
ددام و برخی دیگر هم بد نبودند ولی این گزینه ها هم کم ریسک و هم بنیاد قوی تری دارند


