گزارش بازارامروزیکشنبه 3تیر1403
دلهره ها از … !
امروز بازار ترسیده بود یکی میگفت ترس از جنگ بگیر تا جلیلی دست و دل بازار را از خرید دور کرده و ترجیح میدهد بازهم تماشاچی باشد که البته استدلال غلطی نیست …
امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که فقط چند روز و یا بهتر بگوییم دو روز کاری تا بزنگاه حساس انتخابات باقی مانده و این رویداد تمام ابعاد کاری بازار را تحت تاثیر قرار داده است
البته امروز بازار از ریسک جدیدی به نام جنگ لبنان هم ترسید و چهرهای مضطرب داشت دیروز هم عرض کردیم پیشینه و سابقه چنین جنگهایی برای بازار خوش یمن نبوده جنگهایی مثل جنگ ۳۳ روزه و یا جنگ ۲۲ روزه فشار فروش بالایی را در بازار ایجاد کرده بود و این حس ترس حالا نیز به بازار منتقل شده اما این نکته را در نظر داشته باشید که دو دلیل واضح وجود دارد که شاید این بار ترس بازار از جنگ لبنان را کمتر کند اولینش این است که یک بار همین چند هفته پیش صفر تا صد ماجرا را پر کردیم و خیلی علائم و اتفاقات ناشناختهای از این ماجرا برای بازار باقی نمانده و به نظر حتی این بار به سطح چنین درگیری نخواهیم رسید نکته دوم و نکته مهمتر این است که
تا حدودی مطمئنیم و البته امیدواریم آن قوه عاقلهای که بسیار حساب شده به اسرائیل واکنش نشان داد حالا نیز با درک تمامی شرایط و اوضاع پیش رفته و واکنش نشان دهد و بسیار کنترل شده پیش برود و این به این معنیست که ریسک جنگ حزب الله لبنان و اسرائیل ریسک کوچکی نیست اما اثرات آن احتمالاً کمتر از دفعات قبل خواهد بود ولی در هر صورت یک ریسک بزرگ به حساب میآید و بدشانسی بازار است که در نقطه تیک اف به واسطه انتخابات چنین پتکی روی سر او فرود آید
اما به قول یکی از دوستان چرا اینقدر حس بدبینی را به بازار منتقل میکنید بیایید کمی خوشبینانه نگاه کنیم اگر فرض کنیم جنگ عجیبی رخ نخواهد داد و از سوی دیگر در انتخابات نیز نتیجه عجیبی رخ ندهد با توجه به فراهم بودن بستر نرخ سود و کاهش آن و همچنین بهبود سیاستهای ارزی و رشد نیما بستر خوبی از حرکت جریان پول در بازار وجود دارد و میتواند آن را پیش ببرد
یک خوش شانسی دیگر هم وجود دارد و آن همین است که اگر به هر دلیلی فضا به خصوص فضای انتخابات فراهم باشد این ۲۰۰۰ میلیارد تومان پولی که دیروز از بازار جمع و جور شد که بخشی از آن از فیکسها و بخشی دیگر از صندوقهای اهرمی دیگر و بخشی از بازار وارد این دو صندوق شد با ضریب دو برابر نزدیک به ۴۰۰۰ میلیارد تومان دوباره در بازار خرید میشود که این خرید بخشی بلوکی از صندوق تثبیت توسعه خواهد بود که میتواند دوباره در بازار فعال باشد و بخشی دیگر از دل خود بازار که اتفاق مهم و خوب دیگریست…پس در عین اینکه ریسکها و خطرها دور و کم نیست اتفاقات و احتمالات مثبت هم وجود دارد منتها زیر سایه این خطرات از جنگ گرفته تا جلیلی فکر بازار به اتفاقات مثبت کشیده نمیشود و دست و دل او برای خرید و شجاعت او برای حرکت کردن گرفته شده و اما موضوعی که به نظر از چشم همه در این مدت دور مانده و کسی به آن توجهی ندارد این است که در تیر ماه یکی از خاصترین، شلوغترین ویژهترین ماههای بازار سرمایه را داریم که در سه بعد مالی و کدالی فضای متفاوتی را رقم میزند و البته هر سه بعد در جایی به نام کدال و وضعیت بنیادی شرکتها خلاصه شده است اول بعد گزارشی است که گزارشهای ماهانه و میان دورهای در این ماه ارائه میشود که نیمه اول اثرات گزارش ماهانه را داریم و نیمه دوم اثرات گزارش سه ماهه
بعد دوم بعد برگزاری مجامع است تقسیم سود شرکتها و شرایط آنها را نشان میدهد و در واقع تمام آنچه در ۱۲ ماه قبل جمع کرده را باید تقسیم کند و بعد سوم بعد قیمتی پس از این رویدادهاست به خصوص بعد از مجامع و اثر پذیری از گزارشها و افت قیمت … ایم موارد رافراموش نکنید بعد ها اینجمله را یادآوری میکنیم که ماه های بعد حسرت ایننقاط فعلی روی نمودار را نخورید …
این را برای این بیان کردیم که اهمیت ویژهای دارد و اثرات قوی و ماندگاری در بازار خواهد گذاشت تحلیلگران نمیتوانند بدون در نظر گرفتن این شرایط در مسیر بازار حرکت کنند
قطعاً انتخابات و حاشیههای جنگ و هر آنچه که فکر میکنیم نهایت تا پایان تیر به پایان برسد آنچه مهم است به خصوص در این مدت دو سه ماه این است که بازار و تحلیلگران بتوانند گزینههایی که در این مسیر پتانسیل بالای رشد داشته و شرایط بنیادی خوبی دارند را در بهترین قیمت شناسایی و شکار کنند که شک نکنید این مقطع ۲۰ روزه میتواند یکی از بهترین مقاطع برای خرید سهام ،در صورت آماده و فراهم بودن فضا باشد و بازدهیهای جالب و جذابی را در ادامه به سهامداران بدهد.پس وقت خود را با درگیر شدن در خبرهای انتخابات تلف نکنید . برگشت به کدال و صورتهای مالی و اخبار مجامع پاداش قوی تری خواهد داشت
و اما باز هم دنیای انتخابات و سیاست که این روزها همه چیز را به خود گره زده و چشم همه فعالان بازار به آن است البته قبل از بررسی سناریوی امروز دو نکته را بیان کنیم
نکته اول اینکه هنوز جامعه وارد فضا فضای تصمیم گیری و انتخابات نشده و این در حالیست که سه چهار روز دیگر کار تمام است و دیگر کسی اجازه تبلیغ ندارد فضای سرد فعلی نشان میدهد که احتمال مشارکت حوالی ۵۰ و پیروزی نامزد اصولگرایان در همان دور اول در صورت اجماع وجود دارد. این را نوشتیم که اگر چیزی شبیه این حاصل شد حس سرخوردگی در طرفداران نامزدها ایجاد نشود امری واضح و روشن و آشکار است و نکته بعد که از دید ما از اولی هم بدتر است این است که تا به این لحظه هیچ نکته خاص اقتصادی را از این عزیزان ندیدهایم و این حس ترس و تردید ما را نسبت به این دوستان بیشتر میکند
حتی اگر بهترین گزینه نیز انتخاب شود این بیبرنامگی و بدون ارائه برنامه درست اقتصادی پیش رفتن ابهام و ترس بازار را زیاد میکند البته امروز تا ساعاتی دیگر مناظرهای بین کاندیدا برگزار میشود که نماینده دو کاندید و نامزد این دوره یعنی پزشکیان و قالیباف که عبده و پورابراهیمی باشند همه را امیدوار کرده که مسیر ناشناختهای پیش روی بازار نیست…
اما سراغ بررسی احتمال و سناریوهای خاص انتخابات برویم که کمی امروز سناریوی احتمالی ناخوشایند است
در این سناریو پیش فرضها این است که در سه روز باقیمانده نیز جو انتخابات داغ نمیشود مشارکت در حوالی ۵۱۵۲ قرار میگیرد و از همه مهمتر هیچ یک از کاندیدا به نفع دیگری کنار نمیرود یعنی رقابت سه گانه بین پزشکیان جلیلی و قالیباف. اینکه این پروسه طولانی شود و دوباره یک هفته دیگر بازار درگیر شود خود مکافات و مصیبت دیگری است که فعلاً با آن کاری نداریم اما بحث اینجاست واکنش بازار چه میتواند باشد؟ قطعاً همین که بازار ببیند به دوگانه پزشکیان و قالیباف نرسیده و ریسک بیشتر شده و احتمالاً فشار فروش در بازار در حتی همان یک روز باقی مانده افزایش پیدا میکند
در این فرض قطعاً دو حالت وجود دارد یا پزشکیان و جلیلی به دور دوم میروند و یا پزشکیان و قالیباف در حالت دوم یعنی دوگانه پزشکیان قالیباف خیلی فرقی نمیکند و فضای بازار از فردای اعلام نتایج مثبت خواهد بود اما در صورت دوگانه جلیلی پزشکیان کار کمی سخت است اول اینکه احتمالاً رای قالیباف در دور اول به سبد آرای جلیلی در دور دوم ریخته خواهد شد و نکته دوم اینکه بازار از ترس انتخاب جلیلی یک هفته سخت و دشوار را پشت سر خواهد گذاشت و حتی ممکن است پیروزی پیشاپیش او را در قیمتها در آن یک هفته لحاظ کند این یکی از سختترین و تلخترین سناریوهاست چرا که بازار هم کتک قبل از انتخابات را میخورد و هم احتمالاً بعد از آن …
در حالت اول خوش شانسی بازار را بغل کرد و اتفاقاً فضای خوبی را میتواند رقم بزند و در حالت دوم بازار با بدترین سناریوی ممکن مواجه شده و یک هفته تلخ و سخت را در پیش دارد و از همین روست که معتقدیم اگر احساس میکنید همه طرفها قصد ماندن تا لحظه آخر را دارند به نظر کمی صبر کردن و عجله نکردن در خرید بهترین کار است و حتی اگر به این جمعبندی برسید که قرار است طرفین برای یکدیگر کنار نکشند قاعدتاً سبک کردن اعتبار و کم کردن وزن سهم در پورتفو بد هم نیست
یک نکته را عرض کنیم دو روز متوالیست که برخی از عزیزان میپرسند چرا به جلیلی وزن منفی برای اثرگذاری در بازار میدهید نکته مهم این است که همه کاندیدا در بلند مدت و میان مدت میتوانند اثری شبیه جلیلی در بازار داشته باشند مگر مرحوم رئیسی نبود که قبل از انتخابات به تالار بورس آمد و بعد از انتخاب او بازار مثبت شد و بعد چه بلایی سر بازار آوردند!! پس خیلی نمیتوان به اشخاص در میان مدت و بلند مدت وزن داد شاید حتی او برای بازار بهتر هم بشود اما نکته مهم این است که در حال حاضر و تا این لحظه جلیلی ادامه مسیر قبل است حتی با شدت بیشتر اظهار نظرهای او نیز این موضوع را نشان میدهد.
پس ترس بازار از ایشان ترسی منطقی و غیر عادی نیست اما احتمالاً در میان مدت و بلند مدت هر سه کاندید با برخی نظرات خود برای بازار ترسناک خواهند بود که این را مفصل بیان میکنیم…
مطلب امروز را به این جهت نوشتیم که بیان کنیم فقط نمیتوان با دیده مثبت و جو خوشبینی به انتخابات نگاه کرد حتی در قیمتهای فعلی و فضای فعلی انتخاب جلیلی میتواند فشار فروش را دوباره روی سر بازار بیاورد و البته امیدواریم سناریوهای دیگر به وقوع بپیوندد به خصوص اگر قرار است به دور دوم برویم بهترین سناریو برای بازار سناریوی پزشکیان قالیباف است که احتمالاً در آن ۴ ۵ روز کاری دیگر خیلی فرقی نمیکند چه پیش میآید و بازار وزن بیشتری به تحولات اقتصادی و کاندیدای طرفین میدهد
سرمایه گذاری های پیشتاز
امروز همچنان برخی نمادهای گروه سرمایه گذاری پیشتاز بوده و جو عمومی گروه هم مثبت بود
وبانک همچنان مبت بوده و به سمت هدف 1400 تومانی در حرکت است با توجه به افزایش عرضه ها به نظر می رسد کم کم باید شاهد تعادل در روند این سهم باشیم وبانک سود خوبی را از بابت فروش سهام شازند شناسایی و نوسان 10 درصدی داده است
واتی هم به پیشروی خود ادامه می دهد فردا سطوح 650 تومان پشت سر گذاشته شود شاهد رشد تا قیمت های 700 الی 720 تومانی خواهیم بود واتی همچنان توانایی بنیادی بالایی داشته و هم ارزش ان ای وی و هم سود سازی قابل توجهی دارد و می توان به این سهم و اینده اش خوشبین بود
تاصیکو سهم کم ریسک بازار به سمت هدف 860 تومانی می رود سهمی که در هر بازاری به خوبی حمایت شده و با توجه به سود سازی بالای شرکت های زیر مجموعه خود و در پیش بودن تولید شمش طلا از معدن تفتان با اقبال همراه شده است
قطعه سازان خاص
درنمادهای قطعه سازی همچنان سهام بنیادی و سود ساز این گروه مورد توجه قرار گرفتن قطعه سازانی که ظاهرا وضعیت بسیار خوبی دارند
خکار صفش عرضه شد و حتی کمی منفی شد اما در ادامه این سهم باز حمایت شده و در مسیر برگشت قرار گرفت خکاری که شرایط خوبی داشته و به نظر می رسد رشد قیمتی خوبی داشته باشد سود سازی بالا و احتمال رسیدن به سود 90 تومانی برای امسال و پی بر ای فوروارد پایین سهم سبب توجه به خکار شده است
در خشرق هم گزارش بسیار عالی را شاهد بودیم این سهم قطعه ساز هم شرایط بنیادی خوبی داشته و با سود سازی بالا و پی بر ای فوروارد محدوده 4 بسیار جذاب است خشرقی که چند روزه در روند مبت قرار داشته و به نظر می رسد از قیمت های 520 تومان عبور کند این سهم با توان سود سازی بالا مورد توجه بازار قرار گرفته است
ختوقا اگر اصلاح بیشتری داشته باشد تا قیمت های 520 تومان پایین خواهد امد کفی که بارها به ان واکنش نشان داده است این سهم تحولات خوبی در زیر مجموعه هایش شاهد و نوسانات خوبی از کف قیمتی با اهداف 560 و 600 تومان می دهد
خبرهای خوب دارویی
در نمادهای دارویی شاهد انتشار اخبار مبتی هستیم پرداخت بخشی از طلب دارویی ها باع شد تا سهام این گروه امید به وصول مطالباتشان و احیا وضعیت خود باشند
کاسپین که شاهد پرداخت مطالبات بیمارستان ها بوده و این شرکت جز بزرگترین شرکت های فروشنده دارو به بیمارستان ها می باشد با صف خرید همراه شد سهم به سمت طوح 1800 الی 2000 تومانی حرکت خواهد کرد به نظر می رسد وضعیت مطالبات این شرکت بهبود داشته باشد
روند دارویی فارابی همچنان مثبت دنبال می شود این سهم دارویی به واسطه سود سازی بالایی که دارد مورد توجه می باشد دفارایی که اصلاح قیمتی زیادی داشته و حداقل باید تا قیمت های 2400 الی 2500 تومان با رشد قیمتی همراه شود
دبالک که سود سازی بالایی دارد و اصلاح قیمتی خوبی کرده است حالا به سمت قیمتهای 720 تومان و سپس سطوح 760 تومان روانه شده است این سهم که تولید کننده مواد اولیه دارویی است شرایط بنیادی و مساعد خوبی داشته و رشد قیمتی میان مدتی بالایی دارد
فولادی های اینده دار
در نمادهای فولادی هم نوسانات خوبی را شاهد هستیم اقبال به برخی فولادی ها که امسال تحولات بنیادی دارند بالاتر است
ذوب با حمایتی که شد به قیمت های نزدیک 42 تومان برگشت زد سهم در صورتی که در سطوح بالای 42 تومانی تبیت شود هدف 46 تومانی دارد وضعیت بنیادی شرکت مطلوب نبوده و همچنان زیانده می باشد اما شرکت اعلام کرده برای سال جاری یک افزایش سرمایه دیگر از محل مطالبات و اورده نقدی دارد
فوکا تا صف خرید پیش رفت اما فشار فروش روند سهم را منفی کرد فوکایی که با رشد قیمت دلار ازاد شاهد رشد قیمت فروش محصولاتش است و گزارش تولید مهمی در خرداد ماه دارد اگر تولید و فروش خرداد هم بالا باشد امسال شرکت سود خوبی را شناسایی خواهد کرد ارزش ذاتی سهم با فرض سود 300 تومانی 1600 الی 1800 تومان براورد می شود
فولاد مبارکه روندش خنثی بود شرکت در انتظار گزارش عملکرد ماهانه خود می باشد وضعیت فروش شرکت مناسب بوده و سود سازی امسال بالاتر از سال قبل خواهد بود فولادی که به نظر می رسد امسال با سود 100 تومانی همراه شود
چهارگوشه بازار
بترانس هم با وضعیت خوبی همراه بود سهم مهمان نوسانات مبت و بازگشایی خوبی داشت خبرهای مناسبی در مجمع بترانس شاهد و به نظر می رسد ارام ارام رشد قیمتی تا سطوح 280 الی 300 تومان را در این سهم شاهد باشیم بترانسی که تحولات خوبی هم درشرکت اصلی و هم در زیر مجموعه ها دارد
غگل در غذایی ها به روند صعودی خود ادامه می دهد به طوری که این سهم همچنان در مسیر رو به جلو در حرکت است سود سازی بالا در6 ماهه انتظارها را به شدت بالا برده است غگلی که رسیدن به قیمت های 300 الی 320تومانی برایش محتمل است اما عدف میان مدت قیمت های بالای 350تومان است
واحیا صف خرید شد شنیده می شود فروش سنگ اهنی زیر مجموعه به بیش از 8 همت و سود امسال این سنگ اهنی به نسبت سال قبل از 1 همت به بالای 2 همت رسیده است و واحیا می تواند سهمی 180 تا 200 تومان سود در 12 ماهه شناسایی نماید این سهم به سمت سطوح قیمتی 600 الی 620 تومانی حرکت اما در گزارش 12 ماهه می تواند با رشد قیمتی بالایی از بابت سود سازی عالی خود مواجه شود
سخزر یکی از گزینه های خوب صنعت سیمان است که در ادامه روند رشد فروش از ابتدای سال، خرداد ماه نیز 88 میلیارد تومان از محصولاتش را فروخت. سود هر سهم امسال شرکت 600 تومان برآورد می شود که با توجه به قیمت فعلی، p/efw حوالی 4.7 قرار خواهد گرفت. با در نظر گرفتن افت قیمتی زیادی که تجربه کرده و رقابت خوب محصولات در بورس کالا، می توان بیشتر به آن توجه کرد.
در بین سیمانی ها رفتن به افزایش سرمایه ساه را جالب می بینیم ساوه محصول تیپ 2 در بورس کالا با رقابت خوبی به فروش میرساند و برای خرداد گزارش ماهانه خوبی خواهد داشت. این در حالی است که شرکت اردیبهشت خوبی هم گزارش داد و نماد در این ماه فروش 304 میلیارد تومانی را ثبت کرد که نشان از رشد 61 درصدی نسبت به فروردین و رشد 11 درصدی نسبت به میانگین فروش ماهانه زمستان داشت که ثبات در رشد درآمد شرکت را نشان می دهد. احتمالا برای امسال حدود 2700 تا 2800 تومان سود داشته باشد با تقسیم سود 95 درصد ی، یک گزینه بنیادی عالی برای سرمایه گذاری در گروه سیمان است و همچنین مجمع افزایش سرمایه در پیش دارد و می تواند در میان مدت مجدد تا بیش از 14 هزار تومان رشد کند.
شاملا هم بد نیست شاملا را میتوان هم از منظر بنیادی و هم از منظر نموداری مورد بررسی قرار داد. سهم از اول فروردین با افت بیش از 20 درصدی قیمت مواجه شده و به حمایت قابل توجهی رسیده است. از طرفی انتظار داریم نماد در 1403 سود خود را نسبت به امسال 2 برابر کرده و به عدد 420 تومان به ازای هر سهم برسد که در این حالت PE آینده نگر شرکت از 9 به حوالی 4 واحد میرسد. از طرفی رشد درآمد نماد در اردیبهشت ماه ناشی از فروش سولفات پتاسیم بوده که طبق گفته مدیران، در اردیبهشت 4000 تن از سولفات پتاسیم، محصول جدید به فروش رسیده که در اردیبهشت تنها 2700 تن گزارش شده و بنابراین انتظار داریم گزارش خرداد ماه شرکت نیز به خوبی اردیبهشت ماه باشد که به حرکت رو به بالای آن کمک میکند.
در بین غذایی ها غمینو واقعا خوب بود منتظر چند گزارش هستیم مثلا غپینو غمهرا میتوانند جالب باشند . غمهرا علاوه بر عملکرد خوبی که در بازه فصلی داشت، در گزارش ماهانه نیز خوش درخشید و طی اردیبهشت به درآمد فروش خوب 352 میلیارد تومانی رسید. با توجه به عملکرد مطلوب شرکت و طرح توسعه ای که به تازگی به اجرا درآمده است می توان به شرایط مثبت و سودآوری مناسب سهم در سال 1403 خوشبین بود. انتظار می رود امسال سود 120 تومانی داشته باشد. از نظر نموداری با توجه به کف سازی خوبی که در 600 تومان داشته، دسترسی به هدف قیمتی 700 تومان در میان مدت دور از انتظار نخواهد بود.
منتظر گزارش ماهانه دارویی ها هستیم و اگر کلیت خوب باشد اولین چراغ سبز را در این گروه دریافت میکنیم گروهی که افت خوبی را در این مدت داشته است . به نظر با دید میان مدت همچنان 2 گزینه خاص داریم دفارا و دابور که گزارش ماهانه انها یز جذاب اگر بود 3 ماهه خوبی می زنند . در شروع کار دسینا هم واقعا خوب عمل کردو ببینیم بقیه چه میکنند
در مورد گروه لاستیک از دید ما اهل نوسان هستید پارتا و پتایر خاص تر هستند و اهل سهم بنیادی هستید به نظر با پکرمان به مجمع بروید و صبر کنید
در مورد ونوین واقعا نمیدانیم چه بگوییم خیلی خوب ظاهر شد در فروردین سود تسهیلات اعطایی 34580 میلیارد ریال وسود پرداختی به سپرده 26764 میلیارد ریال بود و تراز 7816 میلیارد ریال مثبت است
در اردیبهشت سود تسهیلات به 34768 و سود پرداختی 26849 میلیاردریال بود تراز 2 ماهه 15734 میلیارد ریال مثبت است
در خرداد سود تسهیلات اعطایی 36618 و سود پرداختی به سپرده جالب بوده و نسبت به ماه قبل کم شده و 26344 میالیارد ریال است
تراز 3 ماهه 26009 میلیارد ریال مثبت است و عدد خوبی است
گروه حمل و نقل را هم در نظر داشته باشید دراین گروه حسینا کم ریسک ترین عضو گروه است ولی حکشتی هم بد نیست حکشتی هم مدت هاست حجم خوبی میخورد ولی شنیده می شود 12 همت سود شناسایی کرده است و 10 همت آن را تقسیم میکند و دعوا فعلا سر این تقسیم است که سهامدار عمده عدد 90% را مدنظر دارد
در بین سهم های نوسانی و خاص شکام یکی از خوب هاست که هر طور حساب میکنیم در این قیمت نباید باشد و گزینه خوب و کم دردسر گروه است
در بازار گروه لوازم خانکی هم خاص است انتخاب خوب است گلدیرا هم جالب میتواند باشد احتمالا گلدیرا 6 ماهه 550 و کل سال حوالی 100 110 تومان را دارد . به نظر خیلی زود برگشت به قیمت های قوی تر را خواهد داشت
بین فولادی ها فخوز چند روزی است مورد توجه حقوقی هاست سهم اصلاح تلخ و تندی داشته دراین گروه بعد از فخوز و فولاد کم ریسک می شود سراغ فسپا و فنورد و فوکا رفت و هنوز این 3 سهم بهترین گزینه های کوچک فولاد به حساب می روند


