جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروز چهارشنبه 30 خرداد1403

گزارش بازارامروز چهارشنبه 30 خرداد1403

نوید خاندوزی
ژوئن 19, 2024
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروز چهارشنبه 30 خرداد1403

بهاری غم انگیز …

و اینک بهار … انگار همین دیروز بود که از اغاز بهار سرمست بودیم و خوشحالنمیدانیم چه فکر میکردیم که حس میشدبهار خوبی داریم و البته واقعاا بهار متفاوتی بود … متفاوت تر از هر سال ! هر چه در 40 سال گذشته مملکت رخ نداده  بود در این بهار رخ داد از جنگ بگیر تا  مرگ  رئیس جمهور ، از بی رمقی بازار بگیر تا نرخ سود 40 !! از گزارش ضعیف شرکت ها تا ناامیدی تلخ فعالان  بازار …. واقعا  بهار غم انگیزی بود … ولی امیدواریم تابستان متفاوتی باشد. از این بهار که خیری ندیدم ای کاش تابستان داغ و جذابی داشته  باشیم …

و اما بازار امروز که خوب بود و خوب پیش رفت و با این که عرضه های نسبی را داشت ولی بد بازی نمیکرد . امروز جریان نرخ بهره و دخالت بانک مرکزی در این بازار یکی از مهم ترین  سیگنال هایی بود که باعث امیدواری بازار شده بود. بالاخره سیاست گذار سرش به سنگ خورد و کوتاه آمد و در راه جبران  اشتباه خود است و البته بازهم نتیجه این هزینه ها را مردم و تولید کننده های بیچاره و سهامداران  پرداخت کردند  …

امروز بازار متفاوت و کمی فراتر از انتظار پیش رفت …بازار امروز را در حالی آغاز کردیم که در چهارشنبه‌ای خاص ، جو نسبتا مثبتی را رقم زد . و البته هنوز آن موج کم فروغی و تماشاچی بودن و بی‌رمقی برخی پول ها را داریم… اما در هر صورت ، این طول موج کوتاه در حالی ایجاد می‌شود که دو جریان بیش از هر زمان دیگری چراغ سبزهای متعدد و پررنگی به بازار نشان می‌دهد اولین جریان نرخ بهره و نرخ سود است که نرخ اوراق را به طور میانگین به ۳۰ نزدیک می‌کند که موثر بانکی آن حوالی ۲۸ است و دیگری جریان نرخ دلار نیما که به ۴۳ نزدیک شد و رفتار کند اما منطقی را نشان می‌دهد. بازار فعلاً روی دور تحولات مختلف قرار گرفته مثل کاهش نرخ بهره و واکنش ویژه‌ای را به دنیای سیاست ندارد و سعی می‌کند بیشتر تماشاچی و ناظر این جریانات باشد .اما در هر صورت فضای چهارشنبه بودن و عرضه‌های نیم ساعت آخر بازار دیروز ، باعث شده بود کمی بدبین باشیم ولی امروز بازار امیدوار کننده ظاهر شد و کمی از عمق تلخی پایان بهار کاست …

همچنان جریان پول نظاره‌گر و تماشاچی بازار است و سعی می‌کند بیشتر ببیند و صبر کند و البته معتقدیم این جریان به محض اینکه سیگنال خاصی از دنیای سیاست دریافت کند موتورش برای خرید در بازار روشن می‌شود بعد از بررسی امروز کاندیدا ،متوجه خواهید شد که حرفی که بیان می‌کردیم که در صورت شکل‌گیری دو قطبی پزشکیان _ قالیباف و کنار کشیدن جلیلی بازار وارد فاز برد برد شده و می‌تواند واکنش متفاوتی را شاهد باشد ، اما در حال بازار حاضر چنین سیگنالی را دریافت نمی‌کند و شاید سرآغاز تغییر رفتار بازار، آغاز این رویدادها باشد…
دقت کنید که در حال حاضر با این قیمت ها و مجامع پیش رو و کاهش نرخ بهره بستر رشد بیش از پیش فراهم است و یک بهانه و انگیزه میخواهد …

قبل از اینکه در مورد موضوع سیاسی و روال هر روز صحبت کنیم دو نکته در مورد شرایط و رخدادهای خاص بازار بیان کنیم که یکی از این نکات در مورد برگشت دامنه نوسان به ۶ درصد و دیگری در مورد موضوع خاص صندوق‌های اهرمی است
ابتدا در مورد دامنه نوسان که طی این مدت نظرات و حرف‌های متفاوتی زده شد یک بار دیگر چند موضوع را با هم مرور می‌کنیم اول از همه معتقدیم در شرایط بحرانی قرار داریم و فضا فضای عادی نیست ،جریان پول در بازار وجود ندارد و به نظر نهاد ناظر نیز از سیاستگذار و کمک او قطع امید کرده ، مشکل ارزندگی در بازار وجود ندارد که دامنه نوسان به داد او  برسد  اما جریان پول ترجیح می‌دهد به واسطه ریسک‌های سیاسی تماشاچی بازار باشد در چنین فضایی خرید زمان با کمترین تلفات و کاهش قیمت، بهترین استراتژیست که به نظر محدودیت دامنه نوسان تا روز برگزاری انتخابات یکی از راهکارها بود که کم هزینه هم نبود ولی تنها راه بود …

اما طبق جلسات برگزار شده، دامنه نوسان از فردای پس از انتخابات به ۶ درصد برای سهام ۱۰ درصد برای صندوق‌ها باز می‌گردد برخی که دلیل منفی بازار را دامنه نوسان می‌دانستند به نظر بعد از این جریانات آرام آرام متوجه خواهند شد که نقش تحولاتی که پشت سر گذاشتیم به چه میزان بوده است اما فردای انتخابات با فرض اینکه نتیجه روشن شده باشد دامنه نوسان ۶ درصد ریسک خاصی برای بازار است چرا که اگر گزینه نامطلوب از دید بازار سر کار قرار بگیرد به راحتی آب خوردن در یک مقطع کوتاه افت جدی را در بازار خواهیم داشت و این افت خیلی سریع آن دومینویی که از آن می‌ترسیدیم را ایجاد می‌کند و این یکی از ریسک‌های خاص بازار است و در سوی دیگر آن روی سکه نیز باید دیده شود که اگر نتیجه مطلوبی حاصل شود که احتمال این گزینه بیشتر است دامنه نوسان ۶ درصد کمک شایانی به برگشت سریعتر قیمت‌ها خواهد کرد اما اینطور نیست که معجزه آفرین باشد هنوز این مارگزیده از سیاسیون که خرشان از پل میگذرد خاطرات تلخی دارد !

هنوز به نظر کسانی که با دامنه نوسان محدود مخالف بودند بازار را درک نکردند که مشکل بازار این موارد نیست مشکل بازار اعتماد و جریان سرمایه است که از او رفته و با این موارد باز نمی‌گردد .یک سلسله اقدامات و اتفاقات نیاز است تا فضا عادی شود که البته انتخابات اولین گام و مهم‌ترین گام این بازی است

سازمان بورس هم با زیرکی تمام این موضوع را به بعد از جریان انتخابات موکول کرد و آن را پیش از هر چیز اعلام کرد تا قبل از این به همه بگوید که فارغ از مسائل سیاسی این تصمیم را گرفته و نتیجه برای او مهم نیست و در ضمن بار این تصمیم را چه منفی و چه مثبت از سر خود باز کرده و به دوش بقیه می‌اندازد… و ته ماجرا هم حتی اگر بازار داشت غرق میشد می‌تواند ژست این را بگیرد که خودتان خواستید!!و البته انتخاب و دولت جدید است …اگر هم خوب بشود که طبق معمول این فتح و ظفر هزار پدر و هزار تحلیل گر دارد…

اما در هر صورت امیدواریم بازار روی خوشی را بعد از انتخابات ببیند چرا که معتقدیم کار به جایی رسیده که ریسک کردن روی دامنه نوسان بالا می‌تواند تبعات عجیبی به همراه داشته باشد و هر رویداد منفی به شکل  پرسرعتی بحران‌های بعدی را رقم میزند . امیدواریم این اتفاق رخ ندهد و روی خوش ماجرا را شاهد باشیم اما در هر صورت این را فراموش نکنید که اگر فکر میکنید مشکل اصلی بازار دامنه نوسان است سخت در اشتباهید و از سایر موارد اصلی موثر در بازار دور شده‌اید .

اما موضوع دوم در مورد پذیره‌نویسی صندوق‌های اهرمی است که روز شنبه آغاز می‌شود. برخی معتقدند این پذیرنویسی از بعد روانی و عملیاتی به بازار فشار می‌آورد اما بیایید بررسی کنیم که این اتفاق رخ خواهد داد یا خیر ؟! قبل از هر چیز باید اذعان داشت که بله ممکن است پذیره‌نویسی صندوق‌های اهرمی فشار فروش موقتی را ایجاد کرده به خصوص این فشار در سایر صندوق‌های اهرمی ممکن است بیشتر به چشم بیاید البته که امروز برعکس بود ولی در هر صورت همه چیز ممکن است اما دقت کنید اگر این خرید از دل خود بازار باشد این صندوق‌ها دوباره پول را به بازار باز می‌گرداند پس بحث خروج سرمایه و خروج پول مطرح نیست

اگر این صندوق‌ها بتوانند در جذب پول مازاد موفق باشند اتفاقاً می‌تواند جریان ورود پول به بازار را تسریع کند چرا که این صندوق‌ها عمدتا در شرط خرید حاضر می‌شوند .نکته دیگر که از دید ما می‌تواند جالب باشد این است که این صندوق‌ها و حضور و تعداد آن منجر به کم شدن حباب سایر صندوق‌ها می‌شود و این یکدست شدن و نزدیک شدن شرایط آنها به هم ،کمک خوبی برای کلیت بازار خواهد شد

و در مجموع معتقدیم پذیره نویسی صندوق‌های اهرمی در این شرایط شاید یک فشار کوتاه مدت برای بازار باشد اما در میان مدت و حتی در روزهای آتی اثرات اندک مثبت احتمالی را شاهد خواهیم بود از همین رو این نوع پذیرنویسی‌ها شکل و نوعی نیست که بخواهیم از آن بترسیم و برای بازار چالش آفرین باشد و البته سازمان هم باید مقطع حساس کنونی را درک کرده سریعتر پول جمع شده را به بازار برگرداند

با توضیح این دو موضوع که روزهای قبل قولش را داده بودیم وارد موضوع سیاست می‌شویم که در سه گانه بررسی 3 نامزد و اثرات آن در بازار ، امروز به پزشکیان می‌رسیم …
در روزهای قبل در مورد جلیلی و قالیباف صحبت کردیم و امروز سراغ گزینه ای نسبتا محتمل یعنی پزشکیان می‌رویم
بار دیگر برای چندمین بار تاکید می‌کنیم بتاسهم هیچ طرفداری و جریان فکری را حمایت نمی‌کند و هر آنچه در حال حاضر بیان می‌شود صرفاً مواردی است که در جهت بازار و رخدادهای بازار شکل می‌گیرد ما فقط سعی می‌کنیم اثرات این اتفاقات را در بازار بررسی کنیم و صرفاً همین دید را داریم

پزشکیان نماینده جریان اصلاح طلب است که دولت قبلی را در اختیار داشت و به شکل سنتی و البته عملیاتی بازار سرمایه همواره از اصلاح طلبان خاطرات بهتری ثبت کرده و گرایش بیشتری به آن دارد و از همین روست که در طیف افراد حاضر در بازار ، کسانی که به سمت این گزینه گرایش قوی تری دارند تعدادشان بیشتر است و باز هم تاکید می‌کنیم این موضوع به دلیل سابقه سنتی اثر مثبت جریان اصلاحات  در بازار است

در حال حاضر نیز معتقدیم هرچه زمان می‌گذرد و پیش می‌رود قدرت کمپین این گروه نسبت به سایر رقبا بیشتر و احتمال پیروزی آنها نیز نسبت به روز اول قوی‌تر می‌شود اما بحث ما این نیست و صرفاً به این می‌پردازیم که این جریان و پیروزی احتمالی آن چه تاثیری می‌تواند در بازار داشته باشد.  اما قبل از آن چند نکته را بیان کنیم درست بر خلاف قالیباف که خود تمام عیار نسبت به بازار صحبت می‌کرد و اطرافیانش کمی گنگ و با تردید نسبت به اتفاقات اقتصادی حرف می‌زنند و سابقه درخشانی در تحولات بازار ندارند ،  گروه پزشکیان دقیقاً برعکس است و به این شکل است که خود ایشان تجربه و سابقه خاصی در مسایل اقتصادی و بازار سرمایه و اظهار نظرها نداشته اما اطرافیان او آدم‌های امیدوار کننده‌ای نسبت به ادم های اطراف قالیباف هستند یعنی مثلاً ترکیب شاکری و نیکزاد و تا حدودی پورابراهیمی که تازه حمایت خود را آغاز کرده با ترکیب عبدو ظریف و برخی افراد دیگر قابل مقایسه نیست و برای همین است که بازار به شکل سنتی به این انتخاب واکنش مثبت نشان می‌دهد …

از سوی دیگر سیاری از اقتصاددان‌ها و دلسوزان فعالان اقتصادی ام الامراض همه دردهای اقتصاد را تحریم می‌دانند که بسیاری بر این عقیده‌اند با تیم فعلی و به خصوص با صحبت‌های دیروز این موضوع با این گزینه بهبود خواهد یافت و درست به مانند روزها و ماه‌های اول دولت روحانی هم در میان مدت و هم در بلند مدت جریان اقتصادی می‌تواند سر و شکل بهتری بگیرد از همین روست که انتخاب پزشکیان در کوتاه مدت برای بازار سرمایه یک مزیت محسوب می‌شود و اتفاقاً بازارهای رقیب نظیر دلار سکه و سایر بازارهای کالایی و نوسانی را به شدت تحت فشار قرار می‌دهد این یک طرف ماجراست و روی دیگر و شکل دیگر قضیه را نیز باید گفت

پزشکیان حاصل گفتمان چپ و به نوعی نهادگراست و اطراف او و حتی خود او در گذشته تفکرات عجیب ضد بازار را داشتند هیچکس فراموش نمی‌کند ارز ۴۲۰۰ از دل همین دانشمندان بیرون آمد و تمام ماجرا همین است که این تیم که سابقه حضور طیب نیا به عنوان معمار نرخ سود بالا در آن مقطع و همچنین تفکرات چپ گونه برخی دیگر از افراد نظیر زنگنه که در عین تفکر قوی در نفت ، بازار سرمایه را قبول نداشت از مخاطرات این گزینه به شمار می‌رود

به این شکل که شاید در کوتاه مدت بازار از این انتخاب استقبال کند اما معرفی گزینه‌ها و همچنین اعلام نظرات بیشتر اقتصادی دوباره بازار را نگران خواهد کرد و او را به سمت فرو رفتن در لاک دفاعی پیش ببرد اما در مجموع معتقدیم اگر هر گزینه‌ای چه قالیباف و چه پزشکیان بتواند چند موضوع را در سریع‌ترین زمان ممکن حل کند بازار از آن استقبال خواهد کرد تحریم ، بحران انرژی و بنزین ، رانت ارزی و نرخ بهره ۴ رویدادی هستند که هر کسی که بتوانند روی آن مانور داده  و حل کنند گزینه‌های اصلحی برای بازار خواهند بود

فرق پزشکیان با قالیباف و سایر گزینه‌ها این است که موضوع رفع تحریم به عنوان یک اولویت در دستور کار ویژه او قرار خواهد گرفت و این فشار به سایر بازارهای موازی را بیشتر و چشم انداز بازار سرمایه را ن‌تر و شفاف‌تر می‌کند پس پزشکیان قطعاً کاووس با سال‌های موازی خواهد بود ما به شکل سنتی و در کوتاه مدت می‌تواند آثار مثبتی بر بازار سرمایه داشته باشد و در نهایت اثر واقعی او با اعلام تیم و اظهار نظرها روشن می‌شود که در این موضوع ریسک پزشکیان و اطرافیان او نسبت به قالیباف کمی بیشتر است و باز نیاز به تاکید بیشتری ندارد که بگوییم هدف ما در گزارش‌های بازار و به طور کلی مطالب نه طرفداری بلکه باز کردن ابعاد مختلف هر یک از انتخاب‌ها برای بازار است از همین رو به نظر بهتر است با این دید و نگاه مطالب روزهای گذشته و روزهای آینده را دنبال کنید که صرفا اثر این اتفاقات بر بازار و اقتصاد چیست … کسی اینجا حوصله کار سیاسی ندارد …

 

سورپرایز قطعه سازان

در نمادهای قطعه سازی گزارشهای فراتر ازانتظاری را شاهد بودیم رسیدن پی بر ای برخی سهام این گروه به محدوده 4 سبب اقبال خوبی به سهام این گروه شد

خشرق به سود بالای 90 تومانی و پی بر ای 4 رسید سهمی که امروز صف خرید شد و برگشت روند را تجربه کرد حداقل انتظار رشد قیمتی 10 الی 20 درصدی را از این سهم قطعه ساز داریم روند میان مدت سهم تا تارگت های 520 الی 560 تومان هم صعودی ارزیابی می شود

در خکار چند روزی است سهم به واسطه گزارش عالی و سود سازی بالای خود صف خرید است سهم اهداف 320 و 360 تومانی را دنبال می کند بارها بر ارزندگی این سهم و توان جهش سود شرکت اصلی و زیر مجموعه اش تاکید داشتیم و صورت های مالی 12 ماهه این تاکید را ثابت کرد

ختوقا روند نوسانی را داشت این هلدینگ قطعه سازی هم شرایط خوبی از نظر بنیادی داشته و سود شرکت های زیر مجموعه اش رشد مناسبی را تجربه کرده است ختوقا فعلا روند نوسانی را در سطوح 560 الی 620 تومان دنبال و نوسانات خوبی می دهد

سرمایه گذاری های سر بالا

در نمادهای سرمایه گذاری هم جو مثبت بازار سبب شد تا سهام این گروه با روند مثبت همراه و بتوانند در مسیر صعودی قرار بگیرند

در این گروه شستا مثبت شد سهم همانطور که روز گذشته هم عنوان شد تلفیقی بسیار خوبی داشت و گزارش شرکت هم نشان می داد امسال 25 تومان سهمی سود خواهد داشت که تماما هم تقسیم می شود این سهم هدف قیمتی 110 تومان را فعلا دنبال می کند

وبانک با صف خرید به پیشتازی خود ادامه می دهد صورت های مالی 12 ماهه و شناسایی سود 970 تومانی عمدتا بابت فروش سهام شازند سبب شده تا سهم اقبال خوبی را شاهد باشد سهمی که یک افزایش سرمایه جذابی سنگین 900 تا 1000 درصدی را خواهد داشت این سهم اهداف قیمتی 1450 و 1600 تومانی را دنبال می کند

وخوارزم تلاش دارد تا قیمت های 145 تومان را رد و به سمت سطوح قیمتی 160 تومانی حرکت داشته باشد این سهم سرمایه گذاری شرایط بنیادی بسیار خوبی داشته و امسال از نظر سود سازی متحول می شود ارزش ان ای وی بالا و معامله سهم با ضریب 30 درصد از ان ای وی باعث توجه خاص بازار به این سهم شده است

سمگا هم امروز مثبت  بود  سمگا در گزارش 12ماهه به ازای هر سهم 75 تومان سود ساخته و در تلفیقی این عدد به 159 تومان میرسد. p/e سهم در محدوده 3 واحد قرار دارد علاوه بر اینکه تقسیم سود احتمالی حدود 45 تومانی را پیش رو خواهد داشت. سهم از لحاظ قیمتی از اواسط اردیبهشت اصلاح خوبی داشته و به محدوده با پتانسیلی رسیده که گزارش سهم نیز این موضوع را تایید می کند. فارغ از نوسانات این روزهای سهم با دید نگهداری شش ماهه الی یکساله خرید سهم توصیه می شود.

غذایی های دلچسب

در نمادهای غذایی روند مثبت کماکان ادامه داشت و سهام غذایی جز نمادهای پرمخاطب و پر بازده بودند

بین غذایی ها نیز توجه  به نماد های این گروه زیاد شده است مثلا  غشصفا را بد نیست زیرنظر گرفت اصلاح خوبی کرده است از سوی دیگر غکورش واقعا خوش درخشید و به نظر رشد خوبی در کوتاه مدت خواهد داشت و نماد های خاص و خوب همیشگی یعنی غپینو غدیس غمهرا را هم  می شود  زیرنظر گرفت در گروه غذایی این نماد ها فعلا  بیشتر مورد توجه هستند

در این  گروه غگل با صف خرید به پیشروی خود ادامه می دهد سهمی که برای امسال تخمین سود 70 تومانی و با پی بر ای متوسط 5 ارزش ذاتی 350 تومانی دارد گزارش 6 ماهه بخشی از توانمندی های شرکت را نشان داد در نیمه دوم سال این سهم پتانسیل های بالاتری برای رشد سود سازی به دلیل دریافت افزایش نرخ دارد

غبشهر به سمت قیمت های 200 تومان حرکت می کند وضعیت تولید کنندگان روغن نباتی به خصوص با خبر ازاد سازی صادرات روغن بهتر شده و انتظارها بالا رفته است امسال هم شرکت به نظر می رسد سود سازی بالایی داشته ودر شیب صعودی سود سازی قرار گرفته است

بهپاک همچنان به رشد خود ادامه می دهد سهم صورت هایمالی عالی داشت و امسال سال سود سازی بالای سهم است ازسوی دیگر طرح های توسعه ای خوبی در شرکت جریان دارد سهم دو هدف قیمتی 320 و 360 تومانی داشته و با دید میان مدت تارگت سهم سطوح 420 تومان ارزیابی می شود

تخته گاز در خودرویی ها

در نمادهای خودرویی شاهد تخته گاز در سهام بنیادی و سود ساز این گروه بودیم سود ساز هایی که شرایط بنیادی بسیار خوبی دارند

در نماد خبهمن گزارش عالی در خصوص سود زیر مجموعه ها و تلفیق سبب صف خرید سنگینی در سهم شد خبهمن اصلاح بالایی را تجربه کرده بود این سهم تا قیمت های 165 تومان و در صورت ادامه رشد قیمتی تا قیمت های 180 تومان جای رشد را خواهد داشت

در زامیاد هم وضعیت تغییر کرد سهمی که برای سال قبل به سود بالای 80 تومانی و برای امسال تخمین سود 100 الی 110 تومانی دارد با پی بر ای فوروارد اندکش با اقبال همراه شد این سهم تا قیمت های 420 تومان بالا خواهد رفت سهم جای رشد بیشتر تا سطوح 450 الی 460 تومان هم دارد وضعیت فروش 2 ماهه شرکت هم گواهی سود بالاتر برای امسال را می دهد

ایران خودرو امروز بهتر بود سهم شرایط خوبی داشت و حمایت شد سهمی که قصد دارد تا به قیمت های بالای 280 تومانی برگشته و بتواند با تثبیت موضع خود تا قیمت های 300 الی 320 تومان صعود نماید این سهم همچنان در انتظار خبری از تجدید ارزیابی می باشد

فولادی های قدر

در نمادهای فولادی شاهد روند نوسانی خوبی بودیم اکثر فولادسازان با رشد قیمتی همراه شدند و برگشت روند را تجربه کردند

فولاد مبارکه گل سر سبد فولاد سازان در مسیر برگشت روند قرار گرفت سهم ازقیمت های 460 تومان افت بیشتری نخواهد داشت و در مسیر برگشت هم قیمت های 520 تومانی را دارد سهم واسبته به نرخ دلار ازاد است و قیمت ورق تولیدیش وابستگی بالایی با قیمت دلار ازاد دارد

فوکا هم با صف خرید برگشت زد سهم بار دیگر به مصاف قیمت های 1250 تومانی می رود اگر تولیدو فروش خرداد ماه هم بالا باشد سهم جای یک جامپ قیمتی خوب را خواهد داشت تولید و فروش امسال ورق 2 برابر سال قبل دیده شده است که می تواند زمینه سود سازی بالایی را برای فوکا ایجاد نماید

فسبزوار اگر چه قیمت محصولاتش به نسبت شمش کاهش یافته و درصد کمتری ازقیمت شمش است اما همچنان نوسانات خوبی در سطوح 3800 الی 4200 تومانی می دهد این تولید کننده اهن اسفنجی وضعیت خوبی داشته و می تواند همچنان در این سیکل در نوسان باشد

چدن هم مثبت بود چدن در 12ماهه تلفیقی 503 ریال محقق کرد و عدد خوبی زد
در 9ماهه سود عملیاتی با رشد خاص 4159 میلیارد ریال بود و سود خالص 3259 میلیارد ریال در 12ماهه سود عملیاتی 9770 و سود خالص 7037 میلیاردریال بوده و رشد خوبی داشته است البته در سود تلفیقی این اعداد است و ر سود اصلی 365 ریال محقق کرده ولی بازهم  پی به ای سهم منطقی است  با فرض 200 ریال  تقسیم و سود  450  ریالی سال بعد  بازهم  پی به ای 4 است  . چدن و فسپا فنورد  فوکا و برخی نماد های این چنینی میتوانند مورد توجه  باشند

چهارگوشه بازار

واحیا با صف خرید سنگینی همراه شد شنیده می شود سود شرکت سنگ اهنی زیر مجموعه این سهم 2 برابر افزایش داشته است واحیا برای سال قبل سود 115 تومانی و برای امسال شایعات سود 200 تومانی دارد این سهم شرایط بنیادی بسیار خوبی داشته رشد قیمتی بالایی را در پیش رو دارد

دارویی ها وضعیت خوبی ندارند اما دارویی فارابی با اصلاح قیمتی بالایی همراه شده و حداقل توانسته وضعیت خود را تثبیت نماید اگر نشانه های متی از دارویی ها ظاهر شود سهم می تواند به قیمت های بالا و قبل خود بازگردد سهمی که فعلا در رنج قیمتی 2200 الی 2400 تومان در نوسان می باشد

شنیده می شود روز یکشنبه مصوبه هیئت دولت قطعی و رسمی شده و طی امروز و فردا  ابلاغیه به شرکت های پالایشی ارسال می شود و طبق برخی شنیده ها این  شرکت ها یک دور دیگر بر اساس این موضوع گزارش می دهند ولی در سال بعد و سال های بعد  به  شرط کیفی سازی میتوانند  سود  را حفظ کنند . در مجموع خبرهای خوبی برای این گروه است  هم اصلاح نرخ نیما و هم  فضای فعلی … در این گروه خرید در بین دو گزینه یعنی شپنا و شبندر بد نیست  خود  صندوق پالایش هم  اصلاح خوبی کرده و میتواند  جالب باشد  .

شبندر هم به سمت قیمت های 1000 تومان در حرکت است این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و شنیده می شود سود امسال می تواند با رشد به سطوح 250 تومان برسد شبندری که در انتظار ابلاغ رسمی تغییر در نرخ گذاری پالایشی ها بوده و فعلا با کف قیمتی 920 و هدف 1000 تومان نوسانات خوبی می دهد

در گروه  سیمان بورس کالا پرحجم و بعضا با رقابت همراه شده است  این میتواند نقطه خوبی برای این گروه  شود و اگر اهل ریسک نیستید  خرید  سفارس و صبر کردن  بهترین گزینه است به خصوص در منفی ها در سوی دیگر سهم های خوب کم نیست  ساوه  ستران  سابیک  سپاهان سخزر گزینه های خوب و جالبی هستند و میتوانند مورد توجه  باشند  اگر این  روند ادامه دات  بد نیست  یک  سیمانی در پرتفوی قرار دهیم  فکر میکنیم  3 ماهه های خوبی میدهند

در بین  سهم های خاص بعد از شکام شتوکا هم شرایط خوبی دارد شتوکا با شناسایی درآمد فروش 66 میلیارد تومانی در اردیبهشت ماه، بیشترین رقم فروش ماهانه را به ثبت رساند. نرخ فروش محصولات تغییری نداشته و علت اصلی فروش خوب این شرکت تولید و فروش سه برابری محصولات بوده است. پیش بینی می شود امسال شتوکا به سود هر سهم 140 تومانی برسد و p/e آینده نگر تا حوالی 5.3 کاهش پیدا کند. سهم افت قیمت قابل توجهی را تجربه کرده و انتظار اصلاح بیشتر را نداریم، در صورت برگشت از این حوالی به نظر برای نوسانگیری می تواند مناسب باشد.

کساوه و کحافظ را هردو جذاب و جالب می بینیم  کساوه با برآورد سود هر سهم 440 تومانی برای امسال و p/efw حوالی 3.9، یکی از گزینه های جذاب و بنیادی صنعت کاشی محسوب می شود. شرکتی که علاوه بر ثبت رکوردی جدید در فروش ماهانه اردیبهشت ماه، در سود 12ماهه تلفیقی به سود خوب 387 تومانی رسید رقمی که در سود اصلی 281 تومان گزارش شده بود. با توجه به اینکه نیمی از فروش شرکت صادراتی است، افزایش نرخ نیما خبر خوبی برای نماد محسوب می شود و نکته مهمتر اینکه کساوه یک طرح توسعه کاشی پرسلانی دارد که مهر 1403 به بهره برداری میرسد و به نظر امسال سهم شرایط مناسبی خواهد داشت. در صورت تثبیت بالای 1650 تومان، هدف 2000 تومانی در دسترس خواهد بود.

تپمپی هم امروز صف بود طی این مدت ازاین سهم زیاد نوشتیم و گزارش بعدی هم رسید صنايع پمپ سازي نويد سهند از زیرمجموعه های  تپمپی در 12ماهه به سود 754 میلیارد ریالی رسیده است حدود  400  میلیارد تومان تا این  لحظه  سود تلفیقی دارد  به نظر پی به ای و شرایط جذابی دارد و امروز سهم  عرضه شد با دید خرید یک سهم بنیادی میتواند جالب باشد

 

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم