گزارش بازارامروزسه شنبه 22 خرداد 1403
سبزی که زرد شد !
بازار امروز خوب آغاز کرد و خوب هم داشت پیش میرفت ولی نبود انرژی و نگرفتن حس لازم از اخبار باعث شدتا بازار امروز خیلی زد از سبزی که گرفته بود نرم نرم به زردی گرایش داشته باشد و تعداد منفی های بازار امروز از روز گذشته کمی بیشتر شود . این نشان میدهد هنوز بازار در ضعف عمده ای قراردارد که امروز دلایل متعدد و بیشتری را برای توضیح آن خواهیم گفت .
حال و هوای بازار امروز بد نبود ولی نبود جریان پول و انگیزه کافی برای رشدبازار باعث شده است تا فضای فعلی هم دست به عصا روزها را پشت سر بگذارد و در نهایت بازار این چنینی را داشته باشیم که نیمه دوم آن چالش های زیادی داشت …
امروز بدون تغییرات دامنه نوسان بازار را پیش بردیم که البته با توجه به ضعف آن نشان میدهد هنوز به شرایط نرمال بازنگشته است ولی چشمک های ریزی از نرخ بهره و پالس مثبت آن میشد گرفت … امروز بازار را در حالی پیش بردیم که امیدواریها به بهبود فضای بازار بیشتر و بیشتر شده اما هنوز آن قاطعیت و قدرتی که بخواهد جریان پول را مجاب کند باید در بازار حاضر باشد دیده نمیشود البته این موضوع به این دلیل است که هنوز تصمیماتی که جنبه کمک به بازار را داشته به طور قطع و یقین برای بازار روشن و مشخص نشده است . هر چندکه نسبت به دفعات قبل شرایط خاصتری دارد ولی به عنوان مثال جریان خودروییها هنوز روشن نیست و یا از پالایشیها هنوز خبری نمیرسد با اینکه شنیده میشود به زودی تغییرات سود و زیانی آنها نیز اعلام میشود ولی روی کدال خبری نیست . از همه مهمتر در جریان نرخ نیما و نرخ سود انگیزهها برای تغییر زیاد شده اما عملی دیده نمیشود و هرچه این حرف و گفتار به عمل و رفتار نزدیکتر شود ما شرایط بازار را بهتر خواهیم دید. این موضوع را در مورد نرخ سود به شکل ویژهتری باید بیان کرد طبق برخی اظهار نظرها و رفتار امروز بانک مرکزی در یک چرخش آشکار حالا صحبت از نرخهای پایین تر و مداخله در بازار میکند و همانطور که دفعه قبل با دستور نرخ را ۳۰ درصد به همه اعلام کرد حالا هم با دستور میخواهد نرخها را پایین بیاورد حقیقت امر بازار در حال حاضر گارد فعلی بانک مرکزی را باور نمیکند چرا که این دماسنج باید خود را در نرخ اخزاها نشان دهد و اینجاست که از این موضوع به عنوان یکی از مهمترین موضوعات روزهای آتی یاد میکنیم که اگر واقعاً بانک مرکزی عزم و اراده ای برای کنترل جریان نرخ سود و نظم بخشی به آن را در پیش بگیرد و این گارد رفتاری به شکل عملی خود را در تابلو معاملات و نرخها نشان دهد بی شک بازار واکنش قوی و مهمی را خواهد داشت که اثرات آن را به زودی خواهید دید . این به زودی را نوشتیم که به شدت و با قاطعیت و جدیت این موضوع را دنبال کنید چرا که اثرات حیاتی در بازار دارد .. اما در حال حاضر و تا این لحظه که در خدمت شما هستیم و مینویسیم فقط حرف ها و تک رفتاری زده شد و اقدام عملی مستمری و خاصی را شاهد نیستیم . بازهم تاکید میکنیم شبیه اقدام امروز باید تداوم داشته باشد و باید حساس تر باشیم … بازار نرخها کمی آرام شده اما در نرخهای بالا آرام شده و بازار هم هنوز هیچ حس مثبتی را از این ماجرا نمیگیرد .
اما چرا انقدر روی این موضوع تاکید میکنیم و میگوییم حواس جمع باشید … حتی اگر انتخابات و رویدادهای آن را فراموش کنیم به نظر دو اتفاق و دو اهرم برای فعالان بازار بسیار مهم هستند و هر تغییر آنها میتواند تغییر مهمی در استراتژیهای پولهای پارک شده بیرون باشد یکی نرخ بهره و دیگری اختلاف دلار نیما و آزاد که هر دو اگر به سمت واقعی شدن و حل شدن پیش برود شک نکنید بازار واکنشی را نشان میدهد که حتی از موضوع سیاسی و انتخابات نیز بالاتر است
در حال حاضر بازار روی تک چرخ صنایع و شرکتها حرکت میکند و دقت داشته باشید حرکت بر مدار این اخبار اثرات کوتاه مدت خوبی دارد اما نمیتواند در بلند مدت ماندگار و پایدار باشد و اگر قصد همراهی و ادامه روند مثبت را داشته باشد باید بتواند با کمک اخبار دیگری نظیر آنچه در بالا بیان شد جریان پول بیرون را هیستریک کرده و راهی بازار کند و درست برعکس اگر این اتفاق رخ ندهد هر مثبتی یک حرکت کوتاه میشود که نمیتواند ماندگاری قوی را داشته و جریان پول را به سمت خود بیاورد …
و اما اتفاقات و رویدادهای سیاسی و انتخابات که هرچه پیش میرود چند موضوع در آن بیشتر روشن میشود یکی از مهمترین موضوعات این است که حقیقت امر تا این لحظه که با شما صحبت میکنیم برنامه اکثر کاندیدا و صحبتهای آنها را شنیدهایم و گوش دادیم و بیتعارف خیلی برنامه و پلن و استراتژی مشخصی وجود نداره و فقط حرف است و حرف است و حرف و هرچه میگذرد این ناامیدی انگار بیشتر میشود انتظار ما این است که هرچه جلوتر برویم دیدگاههای فکری این افراد بازتر و شفافتر شده و بازار هم حس بهتری از آنها دریافت کند چیزی که تا به امروز دیده نشده و اتفاقاً معتقدیم بازار تا به این لحظه حس ترس بیشتری از این کاندیدا گرفته است که در ادامه در مورد آن صحبت میکنیم …
اما قبل از آن مطابق قولی که داده بودیم یک بررسی از چینش آرایش سیاسی تا بدین لحظه بیان کنیم و سپس به اولین موضوع یعنی ترس فعالان بازار از این افراد بپردازیم معتقدیم در حال حاضر از بین ۶ کاندید معرفی شده ۳ کاندید اصلی و ۳ کاندید پوششی وجود دارد باز هم قبل از آغاز بحث تاکید میکنیم که بحث ما به هیچ وجه سیاسی نیست و با دیدگاه اقتصادی به تمامی موارد نگاه میکنیم … اما این سه فرد یعنی قالیباف جلیلی و پزشکیان افراد اصلی این انتخابات و سه فرد دیگر افراد پوششی برای کمک به این سه و یا مطرح شدن حاضر شدند و در نهایت معتقدیم کنار میروند و یا نقشی در آرا نخواهند داشت
اما این سه فرد هر یک جریان فکری را هدایت و مدیریت و نمایندگی میکنند که آن طرز فکر برای بازار بیشتر مهم است. پزشکیان طیف اصلاح طلب و به نوعی طرفداران خاص اصلاحات است که بازار خاطرات ریز و درشت تلخ و شیرینی را با آنها داشته چه زمان خاتمی و چه روحانی که البته فراز و فرودهای دوره روحانی را میتوان خیلی بیشتر مبنا قرار داد دسته بعد دقیقاً آن طرف بوم و نقطه مقابل این جریان یعنی جلیلی قرار دارد که طیف تندرو و سخت حاکمیت و جناح اصولگراست که اتفاقاً در دل آنها رگه هایی از ادامه جریان دولت فعلی به چشم میخورد . تفکر خاص و افراطی که شاید مهمترین آنها این باشد که دلار یک کالای بی ارزش ،تحریم هم کاغذ پاره ای بی خاصیت است … باید روبروی آمریکا بایستیم و مذاکره هم بی مذاکره … و صد البته بسیاری این دسته را ادامه جریان فعلی دولت میدانند و دسته سوم بین این دو قرار گرفته که چهره اندکی تکنوکراتتر از اصولگرایان و اصلاح طلبان در دل آن هستند که قالیباف آنها را نمایندگی میکند که در این دسته نیز کارنامههای سیاه و سفید زیادی قرار دارد که از بعد اقتصادی برای بازار مهم است. بازار تصویب برخی قوانین در مجلس را فراموش نمیکند و البته تغییر فاز این مدت اخیر نیز جلوی چشمش است و به طور خلاصه اگر بخواهیم بیان کنیم بازار نسبت به دو طیف اصلاح طلب که پزشکیان آن را نمایندگی میکند و اصولگرایان جدید که قالیباف آن را هدایت میکند حس بهتری دارد البته باز هم تاکید میکنیم باید این افراد دیدگاههای خود را در حوزه اقتصاد صریح و شفاف بیان کنند تا بشود دقیق تصمیم گیری کرد هنوز بازار این زخمهای عجیب و غریب برخی تفکرات چپ گونه را از یاد نبرده و رگه های این موضوع در صحبتهای برخی کاندیدا به چشم میخورد و حضور این طرز فکر مثل این میماند که ما این همه مدت مبارزه کردیم دوباره به نقطه اول برگردیم …
و اما ترس … دیدهاید در برخی از این فیلمها مثلاً فردی نسبت به خاطره و یا رویدادی حس ترس عجیبی دارد و تا در مورد آن صحبت میشود به هم میریزد و همه چیز ناگهان تغییر میکند . بازار در حال حاضر حس ترس عجیبی نسبت به یک موضوع دارد هر بار که این موضوع مطرح میشود حال او نیز تغییر میکند مجبوریم صریح و شفاف بیان کنیم این ترس ادامه جریان دولت فعلی است یعنی هر کاندیدایی با هر زبانی و با هر شکلی به نوعی بیان کند که دست فرمان فعلی ادامه پیدا خواهد کرد حس ترس و دافعه بازار و بقیه را تقویت کرده بازار نیز از آن حس منفی میگیرد شاید افراد آنقدر تاثیرگذار نباشند اما به هر حال شرایط نشان داده که افراد مختلف جریان منفی فکری خود را میتوانند به راحتی در برخی تصمیمات لحاظ کنند و این دقیقاً همان حس ترسی است که با آن مواجهیم
و آن روی سکه نیز اگر بخواهیم بگوییم که بازار چرا و چه زمانی از انتخابات تاثیر مثبت میگیرد باید گفت هرچه بتواند از این حس ترس دورتر و از فضای تصمیمات دولت فعلی فاصله بگیرد فضای بازار هم بهتر خواهد شد . بخواهیم این موضوع را بیشتر توضیح دهیم یک جریان دو مرحلهای را تصور کنید که بازار را از حالت ترس فعلی وارد سناریوی برنده برنده میکند… مرحله اول این سناریو این است که کاندیدا همه جوره تغییر سیاستهای دولت فعلی را بیان میکنند و به صراحت به آن تاکید دارند و مرحله دوم این است که دو طیفی که فکر میکنیم رقبای نهایی باشند یعنی پزشکیان و قالیباف روبروی هم قرار گرفته در حالی که هر دو از تغییر در سیاستهای قبلی صحبت میکنند بازار برنده بودن هر یک را به سود خود می بیند … این دقیقاً سناریوی برنده برنده بازار خواهد بود که هر تغییری را به عنوان تغییر فاز بازار و حرکت بازار یاد میکند این بهترین اتفاق برای بازار طی روزهای آتیست که البته باید مختصات آن در حرف و کلام این کاندیدا روشن شود شنیده می شود از 5شنبه به شکل شفاف صریح و روشن افکار اقتصادی این افراد اعلام خواهد شد …
بانکی ها در جدال با عرضه ها
در نمادهای بانکی شاهد فشار عرضه ها بودیم بانک هایی که اکثرا پتانسیل های بنیادی خوبی داشته و مورد توجه هستند
در این گروه بانک صادرات از قیمت های 160 تومانی عبور کرد سهم گزارش 12 ماهه مناسبی داشت اما خبرهای مهمش برنامه فروش دارایی ها و برنامه تجدید ارزیابی می باشد سهم به خوبی توانسته در سطوح بالای 1609 تومان تثبیت و به سمت قیمت های 180 الی 200 تومان روانه شود
در بانک تجارت هم قیمت های 160 تومان در پیش است این سهم در صورت شکست این سطوح تا قیمت های 180 تومان جای رشد خواهد داشت شنیده می شود سود سازی بالایی در صورت های مالی 12 ماهه این سهم رقم خورده است وتجارتی که اصلاح خوبی داشته و حالا در حال جبران بخشی از این اصلاح می باشد
بانک ملت گزارش مناسبی نداد سهم با کمک سود تسعیر ارز 78 تومان سود شناسایی و پی بر ای فورواردش به 2.8 مرتبه رسیده است در خبرها شنیده می شود علت اصلی تفاوت ، کاهش باهمیت سود تسعیر در صورت مالی حسابرسی نشده است. با توجه کاهش سپردهها در ماه اسفند 1402 و کاهش سود تسعیر به نظر طلب از شرکت نفت تسویه شده و کاهش سود به این موضوع مربوط است.
پالایشی ها و خبرهای خوب
در نمادهای پالایشی خبرهای خوبی در خصوص احتمال اصلاح فرمول گذاری این گروه شنیده می شود احتمالا پالایشی ها در شرف تحولات بنیادی خوبی باشند
در این گروه شپنا با روند مثبت همراه و به قیمت های 560 تومان نزدیک می شود این سهم وضعیت خوبی داشته در بین پالایشی ها پتانسیل سود سازی بالایی دارد شپنایی که شنیده می شود برای سال جاری هم سود خوبی را خواهد ساخت و سود 120 تومانی در این سهم تخمین زده می شود
در شاوان هم سهم در حال برگشت روند به قیمت های 1800 تومان است شاوانی که شرایط بنیادی خوبی داشته و سود خوبی برای سال قبل به دست اورد اگر امسال فرمول پالایشی ها اصلاح شود سهم توان سود سازی ببیشتری داشته و رشد قیمتی بسیار بهتری در انتظار این سهم است
شبندر با روند برگشتی همراه شد این سهم تا قیمت های نزدیک 1000 تومان بالا خواهد رفت سهمی که وضعیت خوبی داشته و صعود مناسبی را در پیش رو دارد این سهم با سود 200 تومانی همچنان جز گزینه های بنیادی گروه می باشد سودی که با اصلاح ساختار فرمول گذاری امسال می تواند بیش از پیش افزایش داشته باشد
سرمایه گذاری های صدر نشین
در نمادهای سرمایه گذاری شاهد روند مثبت بودیم برخی سرمایه گذاری ها صعود خوبی داشته و صدر نشین بازار بودند
در این گروه صدر تامین با روند قوی همراه و به قیمت های بالای 820 تومانی برگشت زد این سهم شرایط مساعدی دارد صدر تامینی که شنیده می شود با افتتاح معدن طلای تفتان شرایط خوبی برای سال جاری داشته و سود خوبی را به دست خواهد اورد ارزش ذاتی سهم سطوح 900 الی 1000 تومان است
در نماد سرمایه گذاری خوارزمی هم شرایط خوبی را شاهد بودیم خوارزمی اوضاع و احوال خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی را در پیش گرفته و به قیمت های 145 تومانی رسید این سهم تا قیمت های 160 تومان جای رشد دارد خوارزمی که شنیده می شود با رشد ارزش ان ای وی و سود خوبی که دارد اقبال مناسبی را شاهد است
توکا فولاد همچنان مهمان صف خرید سنگینی می باشد این سهم سرمایه گذاری شرایط خوبی داشته و رشد قیمتی مناسبی در انتظارش است وتوکایی که ارزش ان ای وی و سود سازی مناسبی دارد و تا قیمت های 420 تومان فعلا رشد خواهد کرد اما هدف میان مدت سهم سطوح 500 تومان ارزیابی می شود
چهارگوشه بازار
دارویی فارابی هم شرایط خوبی دارد این سهم دارویی می تواند با رشد قیمتی به سمت سطوح 2400 الی 2500 تومانی حرکت داشته باشد سهمی که توان سود سازی بالایی داشته و پی بر ای فوروارد جذابی در گروه دارد اگر چه وضعیت عمومی دارویی ها مناسب نیست اما این سهم توانایی های بنیادی بالایی دارد
نیان در استانه قیمت های 3800 تومانی عرضه شد و متعادل اما روند مثبتش حفظ شد افزایش ظرفیت تولید موتورهای کم مصرف از 100 به 400 هزار دستگاه سبب شده تا نیان در شرایط خوبی قرار بگیرد این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و روند جهشی سود سازی قابل توجهی را تجربه می کند
کاما به کف قیمتی 300 تومان نزدیک می شود سهمی که تا همین مدتی پیش در قیمت های بالای 400 تومان در حال معامله بود باما هم شرایط بنیادی ایده الی داشته و رشد قیمتی میان مدتی خوبی دارد تحولات اصلی در باما از طریق شرکت زیر مجموعه جلگه های اسمانی بوده که 30 درصد سهامش در اختیار باما است
کسعدی یکی از گزینه های جالب و البته پرریسک گروه خود محسوب می شود که بد نیست زیر نظر باشد. سهمی که در اردیبهشتماه ۴۹ میلیارد تومان درآمد فروش شناسایی کرد و اگرچه از نظر فروش مقداری با مقدار اوج در اسفندماه فاصله دارد اما همچنان 9 درصد فراتر از میانگین سال گذشته است. با توجه به آنکه انتظار میرود تولید کاشی پولیش از شهریورماه آغاز شود انتظار افزایش در تولیدات کسعدی میرود. همچنین نصب پرس جدید در شرکت و تولید سرامیکهای پرسلان با سایز بزرگ میتواند سودآوری شرکت را افزایش دهد. در صورت عدم افت به زیر 820 تومان می توان انتظار یک نوسان رو به بالا داشت.
قهکمت در سال 1402 سود 175 تومانی به ازای هر سهم محقق کرد و برای سال جاری سود حدود 200 تومان به ازای هر سهم برآورد می شود. شرکت با مارکت 3 همت بزرگترین شرکت قندی ایران است. p/e سهم بعد از مجمع و با فرض تقسیم سود مشابه سالیان گذشته حدود 4.5 واحد برآورد می شود که عدد خوبی است ولی نیازمند ورود نقدینگی و توجه بازار به قندی هاست که فعلا چنین محرکی در معاملات آن ها دیده نمی شود و به نظر نیازمند سپری شدن زمان بیشتری است تا بازار متوجه عقب ماندگی آنها بشود.
وخارزم هم امروز خوب صف شد P/NAV سهم حدود 45 درصد می باشد و در شرایط فعلی با وجود اینکه در پرتفوی خود وبصادر دارد می تواند در این روزها مورد توجه باشد.از طرفی اصلاح نسبتا زیادی را پشت سر گذاشته است که هم به لحاظ نوسانی و هم به لحاظ پرتفوی سرمایه گذاری می تواند مورد توجه باشد.
در بین قطعه سازی ها ختوقا خوب بود در سوی دیگر ختوقا هم جالب است به سهم دقت کنید مبدل خودروي پاک در 12ماهه به سود 3507 میلیارد ریالی رسیده است اگزوز خودرو خراسان هم به سود 1635 میلیارد ریالی رسیده است کابل خودرو سبزوار هم به سود 437 میلیارد ریالی رسیده است مارکت شرکت 4 همت است باخشرق و سایر سهم ها به نظر 1000 همت سود را دارد و این میتواند برای ختوقا در تلفیقی مهم باشد و سهم کم کم حرکت کند
در بین سهم ها شستا با این تغییر فرمول تغییر فاز داد و مثبت شد و به نظر این رالی رشد میتواند ادامه داشته باشد در مورد شستا خرید در مثبت و صفر تابلو بد نیست یکی از گزینه های خوب بازار است در روزهای قبل نیز از غدیر پارسان تاپیکو هم صحبت کردیم و در بین کوتاه مدتی ها وخارزم هم شرایط خوبی را دارد فعلا شستا و بعد غدیر را بهتر می بینیم
در مورد تایرا گفته می شود به زودی سود تلفیقی و اصلی را اعلام میکند و بازار دوبارهبه سهم جذب می شود با دید نگهداری یک سهم خاص و ویژه است و میتواند جالب باشد تکمبا هم اصلاح خوبی کرده و با دید نوسان سراغ تکمبا می رویم افزایش نرخ خوبی گرفته است


