گزارش بازارامروزچهارشنبه 16 خرداد 1403
تقریبا هیچ !
امروز بازار تقریبا هیچ دستاورد روشن و مشخصی نداشت و جو در بی رمقی کامل به سرمیبرد و فضا منفی بود و بدتر از همه این هیچ بودن در کم حجمی و بی وزنی بازار خود را نشان میداد . نکته دیگر این بود که رونق بازار در خودرویی ها سرایت نداشت و بقیه را هل نمیداد که مستقیما ناشی از ابهامات و عدم وجود و درگیر شدن جریان نقدینگی در بازار است … این عدم درگیر شدن نقدینگی بخشی از ناشی از ابهامات فعلی و بخشی مستقیما ناشی از تحولات سیاسی است که همه فعلا نشسته اند و دست رو دست مشغول تماشای این صحنه ارایی سیاسی هستند … البته این حس را هم بگوییم احساس میکنیم هر چه پیش برود بازار با خریدن زمان میتواند اخبار بهتری از جریان سیاسی دریافت کند البته این حس را همینجوری میگوییم و باید کمی صبر کنیم ببنیم شرایط چه می شود ولی انگار تغییرات احتمالی در سیستم اجرایی کشور جدی تر شده است و این نکته ای که بازار اگر جدی شود و گزینه خوبی را ببیند به زودی به ان وزن خواهد داد …
بازار امروز را در حالی آغاز کردیم که در یک روز بین تعطیل و آن هم تعطیلاتی خاص و ویژه شرایط نسبتا خوبی را تجربه نکرد .البته انتظارات از بازار حداقل برای کمی بیشتر بود ولی در هر صورت شرایط کمی مثبت و بیشتر منفی را داشتیم
این روزها بسیاری وضعیت اندک بهبود در برخی نماد ها را مدیون دو جریان خبرهای سیاسی و تحولات خودرویی میدانند برخی هم پا را فراتر گذاشته و معتقدند پولهای هوشمند از مدتها قبل در بازار حضور پیدا کرده و آرام آرام رد پای تحولات سیاسی خود را در بازار نیز نشان خواهد داد برخی هم معتقدند آنچه در این روزها میگذرد از نرخ بهره نیز نشات گرفته و به زودی تغییرات این نرخ آغاز شده و میتواند اثرات مهمی در کلیت بازار داشته باشد که نامه و اخبار آن کم و بیش چرخیده است.
اما به طور کلی به نظر میرسد بازار امروز از کمبود نقدینگی رنج میبرد و این موضوع به وضوح در چهره خریداران و فروشندگان روشن و مشخص بود بخشی از این کمبود نقدینگی به واسطه تحولات و رویدادهای فعلی و ابهامات است و بخشی دیگر جریانات سیاسی و وقتی بازار نتواند خود را روی این چهار چرخ سوار کرده و حرکت کند قطعاً فضای منطقی و مناسبی در بازار حکم فرما نمیشود و همین میشود که شاهد بودیم که خودرو و بانک به واسطه برخی تحولات جریان بهتری میگیرند و باقی رها و بی سر و سامان در بازار پیش میروند
البته از بازار امروز واقعاً نباید انتظار معجزه داشت بازاری که بین تعطیلات قرار گرفته انتظارات خاصی نمیتوان از او داشت و تازه این حجم اتفاقات سیاسی نیز به ابهامات این وضعیت دامن زده است
امروز بازار روی چهار چرخی که قبلتر در مورد آن صحبت کرده بودیم با شتاب کمتری حرکت میکرد چرا چون دو چرخ صنایع و همچنین انتخابات تا حدودی قویتری و دو چرخ دیگر شرایط ضعیف تری را برای بازار رقم زده بود در مورد خودروییها کار شتاب گرفته و به زودی اخبار آن به بازار میرسد، بانکیها هم آستین بالا زد و خبرهای مثبتی را به بازار مخابره میکنند
امروز البته با توجه به فضای بین تعطیلی اتفاقات رخ داده و پایان مرحله اول ثبت نامها سعی خواهیم کرد کمی بیشتر در مورد این موضوع اثرات و سناریوها صحبت کنیم و البته معتقدیم عدم ثبت نام برخی افراد و چهرهها و همچنین ثبت نام برخی افراد خاص دیگر این گرایش را بین فعالان بازار تقویت کرده که احتمال چرخش به سمت مدار عقلانیت و مدیریت بهتر شکل خواهد گرفت…
وقتی صحبت از عقلانیت و مدیریت میکنیم برخی از ما گلایه نکنند که مگویید و ننویسید… وضعیت حال و هوای جامعه به خوبی این موضوع را نشان میدهد… وقتی یک موش و همستر قابلیت جاذبه بیشتری نسبت به سایر ارکانهای مالی و مواردی شبیه آن دارد نشان از ضعف تمام عیار در این حوزه است که اتفاقاً این رویداد یکی از آن سیلیهایی است که علم اقتصاد به صورت سیاستمداران میزند و خود را در این موارد شان میدهد…
در هر صورت حرکت بازار روی دور خبرهای سیاسی و خودرویی تا حدودی توانست وضعیت بهتری را رقم بزند و البته یک نکته را این میان بیان کنیم و آن هم این است که خیلی زود با عادیتر شدن فضای سیاسی کشور روشن شدن ابعاد برخی سیاستگذاریها دوباره اکسل و صورتهای مالی و تجزیه و تحلیل ها جای خود را ر بین تحلیلگران و جایگاه خرید سهام باز میکند…
معتقدیم که کم کم بازار حتی گروه خودرو را نیز آرام آرام در حاشیه قرارداده و سراغ سهمهایی میرود که این مدت ریزش و اصلاح سنگینی را داشته و البته جریان سودآوری مطمئن و خوبی را میتوانند داشته باشند
این حرف به این معنی نیست که خودروییها را بفروشیم یا رها میشوند خیر منظور این است که همیشه همینطور بوده که خودرو پالایش و بانکها موتور محرک بازار شده و استارت حرکت بازار را زدند و پس از آن بقیه صنایع و شرکتها بودند که پیش رفتند و دوباره چشم جریان پول به جریان سودآوری دوخته میشود . از همین روست که این موضوع را بیان میکنیم که در کنار چک کردن اخبار مختلف به خصوص خبرهای سیاسی و دیدگاه کاندیدا چشم تیزبین تحلیلی را بین نمادها و شرکتها باید چرخاند و گزینههای آماده و مطمئن برای مرحله بعد را آماده کرد…
اما در موضوع انتخابات و بحثهای آن ۲ نکته مهم وجود دارد نکته اول اظهار نظر یکی از کاندیداها که اتفاقاً شانس بالایی هم دارد در مورد بورس بود خیلی زودتر از آنچه فکرش را میکردیم اظهار نظرها در مورد بورس آغاز شد و یک بار دیگر آن پیشنهاد خود را که در آن مقطع بیان کردیم که سازمان بورس متولی شود و از تمامی کاندیدا تاکید میکنیم از تمامی کاندیدایی که تایید صلاحیت شدند نظرات را جویا و ثبت کند
این موضوع سبب میشود هم جنب و جوش سهامداران در بازار بیشتر شود و هم کلیتی از چشم انداز دیدگاه افراد در مورد بازار سرمایه را شاهد باشیم البته همچنان معتقدیم حرفهای آنها در این مقطع همان حرفهای نامزد بازی دوران خاص است که حاضرند هر کاری بکنند اما پس از رسیدن به وصال یک گوش در میشود و گوش دیگر دروازه…
نکته تکمیلی در مورد این موضوع این است که از این پس کاندیدا یکی پس از دیگری در مورد بورس اظهار نظر میکنند به نظر اطرافیان و مشاوران این افراد بهتر است از کلیگویی بپرهیزند و دقیق و روشن در مورد مسائل اقتصادی صحبت کنند تنها در این حالت است که میتوان امیدوار بود کمی فضا برای بازار روشنتر و بهتر خواهد شد.
همه باید از این کاندیدا بخواهند صریح شفاف و روشن به دور از کلی گویی در مورد مسائل حرف بزنند …
و اما نکته دوم چرا امروز بازار تا حدودی از اتفاقات و تحولات رخ داده در مرحله اول که ثبت نام کاندیدا باشد ناراحت نیست و حالش بد نبود
با اینکه ثبت نامهای رنگارنگی صورت گرفت شنیده میشود نهایت بین ۸ تا ۱۰ نفر انتخاب میشوند تا با هم رقابت کنند یکی از دلایلی که امروز بازار خوشبینانهتر به ماجرا نگاه میکرد این بود که ترکیب کسانی که ثبت نام کردهاند به نوعی وزن و قدرت غیر شرایط فعلی را بیشتر میکند
همین که معاون قبلی و سرپرست فعلی ثبت نام نکرده است یعنی دیدگاهی جدید و تازه قرار است حکمفرما شود که البته هر یک از این افراد ممکن است با مدل خود با این موضوع برخورد کنند اما فضای فعلی کلی مرحله اول به خوبی نشان میدهد که قرار است چه شرایطی را شاهد باشیم و این حس تغییر در بازار هرچی جلوتر میرویم و روزها را پشت سر میگذاریم احتمالاً بیشتر و انگیزهها برای خرید و حضور در بازار قویتر میشود…
لیدری خودرویی ها
در بازار امروز همچنان شاهد لیدری سهام خودرویی هستیم و سهام خودرویی صدر نشین بازار هستند
در این گروه سایپا با تثبیت درقیمت های بالای 240 تومان به سمت سطوح قیمتی 260 تومان به راه افتاده است سهم امروز با عرضه های بالایی همراه شده و به نظر می رسد قیمت های 245 تومان فعلی می تواند سطوح تعادلی خوبی برای این سهم باشد تا خبری از تجدید ارزیابی در این سهم منتشر شود
ایران خودرو هم مهمان نوسانات مثبت در قیمت های بالای 280 تومان است فعلا سهم در رنج قیمتی 280 الی 300 تومان در نوسان خواهد بود این سهم شرایط خوب بنیادی ندارد اما امید زیادی به حمایت سهامدار عمده خود و خبرهایی از تجدید ارزیابی دارد
در خاور سهم با نوسانات مثبت خود را به قیمت های 220 تومان نزدیک می کند سهمی که شرایط بسیار خوبی از دید بنیادی داشته و انتظار می رود فروش شرکت کم کم احیا شود به خصوص این که شرکت قراردادهای خوبی برای اتوبوس های برقی داشته و می تواند با رشد فروش طی ماه های اتی همراه شود
خزامیا در اردو ماه امسال 6.2 همت فروش داشت و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 14 درصدی نشان می دهد. شرکت روی محصولات هنوز افزایش نرخ نگرفته است ولی تعداد فروش 18 درصد در اردیبهشت نسبت به فروردین بیشتر شده است.انتظار داریم برای 1402 حدود 80 تومان سود شناسایی کند و با دید کمی صبر خرید در قیمت زیر 400 تومان می تواند مناسب باشد.
تک گل های بانکی
در نمادهای بانکی روند در سهام این گروه عمدتا مثبت بود و این امر نشان می دهد همچنان انتظارات از سهام بانکی بالا و سهام این گروه مستعد رشد قیمتی خوبی هستند
در بانک اقتصاد نوین سهم به سمت قیمت های 300 تومان روانه شده است سهمی که شرایط بنیادی بسیار خوبی داشته و روند صعودی خوبی دارد این سهم جز سود ساز های گروه بانکی بوده و می تواند همچنان در صورت تکرار سود بالای امسال با اقبال بسیار خوبی همراه شود
وتجارت هم بعد از یک اصلاح بسیار خوب از قیمت های 120 تومان برگشت زده است سهم ارام ارام تا قیمت های 140 تومان جای صعود دارد وتجارتی که شرایط خوبی داشته و رشد قیمتی مناسبی را تجربه خواهد کرد هم سود سازی سهم بالا و هم برنامه تجدید ارزیابی دارد
بانک صادرات با جهش سود در 12 ماهه همراه شد اما بازار به سود سهم زیاد توجهی ندارد بیشترین پتانسیل وبصادر تجدید ارزیابی و پتانسیل فروش دارایی ها می باشد وبصادری که خوب توانسته در قیمت های بالای 160 تومان دوام بیاورد و حمایت شود
امروز که این گروه خوش درخشید در روزهای بعد به نظر در حال حاضر گزینه های خوبی در این گروه قرار دارند و منفی وتجارت و عرضه احتمالی ونوین نشان میدهد شرایط خوبی را در این گروه در این سهم ها میتوان شاهد بود
فولادی های سرسخت
در نمادهای فولادی شاهد روند نوسانی هستیم و برخی از این نمادها با روند حمایتی مثبت بودند
در فولاد شاهرود سهم مهمان نوسانات مثبت بود سهمی که نشان می دهد در کف قیمتی خریداران خوبی دارد این سهم در صورتی که حمایت های ادامه دار را شاهد باشد تا قیمت های 360 تومان هم نوسان مثبت خواهد داشت انتظار برای رشد سود سازی این سهم برای سال جاری بالا رفته است
فوکا حمایت های بهتری می شود سهم در صورت تثبیت در قیمت های بالای 1250 تومان تا سطوح 1400 تومان جای رشد خواهد داشت این سهم به واسطه رشد قیمت ورق و افزایش 2 براابری برنامه تولید ورق برای سال جاری در شرایط خوبی قرار دارد فوکایی که امسال سود سازی سنگینی خواهد داشت و به همین واسطه حمایت های بسیار خوبی می شود
هرمز حمایت های خوبی در قیمت های 360 تومانی می شود سهم هم برای سال جاری سود خوبی دارد هم یک طرح توسعه مهم و قوی را برای سال اینده افتتاح خواهد کرد هرمز به نظر نمی رسد افتی از این سطوح داشته باشد اما جای برگشت روند خوبی را تا قیمت های 400 الی 420 تومانی دارد
فخوز اصلاح قشنگی کرده است فخوز هم در یکی از زیرمجموعه ها گزارش عجیبی زد که به نظر نشان میدهد اوضاع خوب است صنعتي و معدني توسعه فراگير سناباد در 12ماهه به سود 23251 میلیارد ریالی رسیده است به نظر خبرخوبی برای فخوز بعد ازاین اصلاح قیمتی است وکمی خیال ها را راحت میکند .
قطعه سازان خوش نوسان
در این گروه هم به واسطه دریافت افزایش نرخ ها و تحولاتی که قطعه سازان در زمینه فروش در سال جاری دارند برخی نمادها روند نوسانی مثبت داشتند
ختوقا با رشد قیمتی خوبی که داشت به قیمت های 620 تومانی رسید این سهم شرایط خوبی داشته و به نظر می رسد انتظارها از رشد سود شرکت های زیر مجموعه به خصوص شرکت های خارج بورسی شرکت بالا می باشد سهم در رنج قیمتی 600 الی 650 تومان فعلا در نوسان خواهد بود
خمحرکه در کف قیمتی 600 تومان مهمان نوسانات ارامی می باشد این سهم قطع سازی شرایط خوبی داشته و می تواند با رشد قیمتی خوبی همراه شود سهمی که تکنیکال بسیار خوبی دارد اما وضعیت بنیادی سهم چندان جالب توجه نیست این سهم در صورت برگشت قیمت های 700 الی 720 تومانی را در پیش خواهد گرفت
ختور اگر حمایت 300 تومانی را از دست بدهد تا قیمت های 280 تومان اصلاح خواهد کرد سهمی که شرایط بنیادی بسیار خوبی داشته و هم شرکت اصلی و هم زیر مجموعه اش جای صعود خوبی دارند ختور اگر شرایط بازار مثبت شود یک نوسان 10 الی 20 درصدی خواهد داد
در مجموع در بین قطعه سازی ها همانطور که یک بار گفتیم قطعه سازی های تراکتوری را بهتر می بینیم ولی خکار و خزر هم بد نیستند ختراک خموتور بهتر و خاص تر هستند
چهارگوشه بازار
ثالوند در ساختمانی ها همچنان صدر نشین است این سهم که سود سازی و یکی از بهترین عملکردهای بنیادی را در 6 ماهه داشته است به قیمت های هدف 1400 الی 1450 تومانی نزدیک می شود این سهم شرایط بنیادی بسیار عالی دارد شنیده می شد امسال 250 تا 300 تومان قابلیت سود سازی دارد
در نماد بارز یا همان پکرمان گزارش عالی 12 ماهه و رسیدن به سود بالای 500 تومانی سهم را با صف خرید سنگینی همراه ساخت هم سود عملیاتی شرکت جهش داشته و هم سود بارزکردستان تقسیم خوبی شده است این امر سهم را در صف خرید سنگینی فرو برده و به نظر می رسد شاهد رشد سهم تا قیمت های 2500 الی 2800 تومانی باشیم
فزر در قیمت های 4800 الی 5200 تومان همچنان روند نوسانی دارد این سهم تولید کننده طلا شرایط خوبی را دنبال و به نظر می رسد امسال با توجه به توان سود سازی بالا باز هم در میان مدت رشد قیمتی خوبی در پیش بگیرد سهمی که اگر شاهد رشد دلار و طلا باشیم با قدرت بیشتری وارد فاز صعودی می شود
در گروه قند قند اصفهان و هگمتان و قشهد میتوانند کم کم مورد توجه باشند . قشهد از آبان 1401 تاکنون این چنین در فاز اشباع فروش در اندیکاتورها قرار نداشته و بخوبی منعکس کننده شرایط عدم توجه بازار به قندی ها می باشد. سهم در یکماه اخیر بیش از 20% افت کرده و به محدوده های جذابی رسیده است. بر حسب محاسبات محدوده 1200 الی 1270 تومان ریسک به ریوارد میان مدت جذابی دارد و برای بخش پرریسک سبد می تواند بررسی شود. سهم در گزارش 6ماهه حسابرسی شده به سود 196 تومانی رسیده است.
در بین گروه زراعت سیمرغ و زبینا و تلیسه و زشگزا جذاب هستند و با دید بلند مدت و افزایش سرمایه زفکا و سیمرغ جالب تر بودند زفکا در 12ماهه حسابرسی شده به سود 252 تومانی رسیده. شرکت علاوه بر عملکرد خوب در بازه فصلی و رشد سودآوری، طی اردیبهشت با فروش 147 میلیارد تومانی رکورد جدیدی در فروش به ثبت رساند. از لحاظ نموداری قیمت سهم در یکسال اخیر در حال تشکیل الگوی اصلاحی فلت بوده که به نظر در اواخر آن هستیم و محدوده 1500 الی 1570تومان را با دید میان مدت می توان بررسی کرد.
در کنار تایرا که این حجم گزارش های خوب را در زیرمجموعه ها منتشر کرده کمی هم تپمپی را باید زیرنظر گرفت سال مالی منتهی به 1403/03/31 می باشد.هدف از این افزایش سرمایه استفاده از سود انباشته برای اجرای پروژه های شرکت می باشد تا نیازمند دریافت تسهیلات از بانک نباشد.در یک ماه اخیر اصلاح زیادی داشته و بیش از 20 درصد افت کرده است.در شرایط فعلی می توان در حالت بدبینانه حد ضرر را 850 تومان و حد سود را 1300 تومان در نظر گرفت که در حالت ریسک به ریوارد عدد 2 می باشد.با پذیرش مقداری ریسک قیمت های فعلی برای ورود مناسب می باشد.
حتما فافق را در نظر داشته باشید گزارش های خوبی زده است چند گزارش خوب از زیرمجموعه های فافق منتشر شده که نشان میدهد نسبت به قبل خوب عمل کرده است شرکت حمل و نقل مسافربري راهوار مس از زیرمجموعه های فافق در ۱۲ماهه به سود ۱۰۴۸ میلیارد ریالی رسیده است. ارفع سازان کرمان در 12ماهه به سود 1457 میلیاردریالی رسیده که 32% بیش از مدت مشابه سال قبل است به نظر امسال فافق گزارش تلفیقی خوبی را راهی کدال میکند و پی به ای تلفیقی زیر 5 است . کار فافق هم با دید نوسان بد نیست . تازه همین چند ساعت پیش هم یک گزارش دیگر زد و فني و مهندسي و خدماتي همگامان مس از زیرمجموعه های فافق رشد 2 برابری نسبت به سود سال قبل را دارد و 1191 میلیارد ریال سود خالص دارد و این خبرخوبی برای سهم است
بعد از پتایر پکرمان هم واقعا شرایط خوبی را داشت به نظر بعد از پتایر حالا پکرمان یک گزارش خوب و جالب را زده و با دید نوسان میتواند حتی در صف خرید امروز جالب باشد پکرمان 12ماهه در سود تلفیقی 5609 و در سود اصلی 5460 ریال محقق کرده است و 3ماهه اخر خوبی داشت
3ماهه 5582 میلیارد ریال سود عملیاتی و 3545 میلیارد ریال سود خالص دارد
در 6ماهه سود عملیاتی 9763 سود خالص 7013 میلیارد ریال بوده است
در9ماهه سود عملیاتی 19928 میلیارد ریال بوده و رشد خوبی کرده است و سود خالص هم 14648 میلیارد ریال بود
در 12ماهه سود عملیاتی با یک رشد خاص 29701 میلیارد ریال و سود خالص 27589 میلیارد ریال بوده که بخشی از سود درامد غیرعملیاتی است حتی اگر 400 تومان تقسیم شود و 6000 ریال سود امسال باشد بازهم پیبه ای زیر 3 می شود واقعا شرایط خوبی را دارد و با دید میان مدت توصیه می شود سهم اصلاح خوبی کرده و از دید ما باید قبل از مجمع 2600 تومان باشد
انصافا دو سهم حسینا و پکرمان دراین مدت بازدهی خاص و بی دردسری را داشتند .


