گزارش بازارامروزشنبه 12خرداد 1402
به وقت اثبات اخبار !
امروز بازار روز متفاوتتری را نسبت به روزهای قبل آغاز کرد و در لایههای پنهان بازار چهره تردید نسبت به خبرها و اتفاقات دیده میشد و البته کمی هم ترس از انتخابات و پیچیدگی های آن وحود داشت و همین ترس و تردید باعث متعادلتر شدن بسیاری از صفوف خرید و یا حتی منفی شدن آن شد البته که در انتهای وقت دوباره فضای خرید داغ شده بود اما آن شدت قفلی روزهای قبل را نداشت بازار طی این چند روز خبرهای ریز و درشت را شنیده و حالا برای ادامه این روند نیاز به تایید قویتری دارد و این تایید چیزی است که باید خود را در کدال و یا مصاحبههای رسمی نشان دهد و به خصوص در دو موضوع تجدید خودروییها و گزارش پالایشیها کدال و در مورد نرخ اخزاها نیز روی تابلو باید شاهد ادامه این ماجرا باشیم. بی شک تزلزل هر یک از این موارد دوباره چهره تردید را در بازار ایجاد کرده و فضا را احتمالاً پرفشارتر و دوباره خاصتر و پرعرضه تر خواهد کرد.
این میان جدال بین مرددین و نقدیون در بازار با فعالین فعلی هم داغ است . موضوع همان نگاه همیشگی است که بسیاری در برگشت روندها همچنان به آن اعتقادی نداشته و حتی برخی منفی بازار امروز را دلیلی محکم بر عدم تغییر شرایط میدانند و درست در نقطه مقابل بسیاری بر این عقیدهاند فضا تغییر کرده و به زودی نشانههای قویتر و بارزتر و شفافتر آن بروز خواهد کرد اما این جدال خود را به تابلو کشانده و در قالب تردید برخی حاضرین و عدم تمایل و تماشاچی بودن برخی که بیرون نشستهاند نشان داده چه زمانی این تردید برطرف میشود قطعاً هرچه اخبار قویتر و صفوف خرید محکمتر و تعداد روزهای مثبت بیشتری را داشته باشیم به نظر گرایش و تمایل جریان پول بیرونی به حضور در بازار بیشتر خواهد شد و اینجاست که معتقدیم خواسته یا ناخواسته نقش نوسان دو درصد نقش مهمی است و صف بازی و صف نشینی نقش ویژهای را این میان ایفا خواهد کرد…
به هر حال بازار روزهای خاصی را پشت سرمی گذارد و چه عجیب که چشم به هم گذاشتیم به نیمههای خرداد رسیدیم و سرعت سپری شدن این روزها برای همه بیشتر شده است البته روزهای سختی بر همه گذشته خورد و به این نقاط رسیده ایم .برخی معتقدند دامنه نوسان محدود باعث شده است که جو قابل کنترل تری در بازار شکل بگیرد و هر چند با دامنه 2% زرت بازار امروز قمصور شده بود چه برسد به 5%!!! او چه عجیب و سخت است که باید بپذیریم چشم بسیاری از حتی تحلیلگران ما هم با همین صف نشستن و صف بودن پیش میرود و ذهن آنها نیز با همین صفها گره خورده …
اما به طور کلی هرچه زمان میگذرد باید به این قطعیت و عینیت نزدیک شویم که خبر درمانی در کار نبود و واقعیتها خود را بروز داده است و برای این موضوع بازار تشنه و پذیرای شنیدن خبرهای قطعی است مثل آنچه در نرخ اخزا و کنترل آن رخ داد و بازار این حس قطعی و مثبت را از تصمیماتی برای این موضوع دریافت کرد و البته باید ادامه داشته باشد که اگر نداشته باشد دوباره روز از نو روزی از نو !! حالا نیز باید برای خبرهای صنایع ریز و درشت نظیر خودرو و پالایش و یا موارد دیگر چنین اتفاقی رخ دهد تا بازار بتواند این حس مثبت را حفظ کرده و یا حتی تقویت کند و عطش صفوف خرید همچنان باقی بماند
در نقطه حساسی راه میرویم که کوچکترین لغزشی مبنی بر اینکه این دست اتفاقات که در قالب بسته نجات بازار ارائه شد گوشهاش خط بیفتد و فیک باشد بازار واکنش سریع نشان خواهد داد چیزی که کمی امروز شاهدش بودیم و همین موجب آسیب به بازار می شود و گالیورهای دیددددی گفتم را روی سر او خراب میکند …
دوستی مثال جالبی میزد و توصیف خاصی داشت و شرایط بازار سرمایه را به ماشینی تشبیه میکرد که تا پیش از این چهار چرخ او توسط دولت چاقو خورده بود و قابلیت حرکت نداشت کم کم خود او به این فکر افتاد که فکری باید بکند و حالا در حال بهتر کردن وضعیت چرخهاست و این چهار چرخ عبارتند است ۴ موضوع مهم اثرگذار در بازار یعنی نرخ بهره ، نرخ دلار نیما ،اتفاقات صنایع و خبرهای آن و همچنین موضوع انتخابات
در حال حاضر کماکان چرخ دلار نیما و چرخ انتخابات بادی نداشته و بازار فقط در حال نظاره کردن آن است اما خبرهای نرخ بهره و گاردی که دولت گرفت و همچنین شایعه و شنیدهها از صنایع مختلف اعم از خودرو بانک پالایش که همیشه موتور سوخت بازار بودند فعلاً این ماشین را آرام آرام به حرکت درآورده و پیش میبردو دقیقاً تصور کنید هرچه باد آن دو لاستیک و در کل چهار چرخ ماشین تنظیمتر و بهتر باشد سرعت حرکت بازار بیشتر میشود و برعکس…
با این شکل کلی از شمای بازار و چهار چرخ ان باید فعلاً پیش برویم و البته بازار هم فعلاً پیش میرود اما باید خبرهای قطعی از خودروسازان و یا خبرهای قطعی مختلف دیگر برسد و این حس در بازار تقویت شود که خبر درمانی در کار نبوده
و بحث آخر این بخش این است که به نظر هرچه سریعتر باید نشانههای قوی و خاص از تغییراتی که رخ داده در کدال شاهد باشیم تا بازار حس خبر درمانی بودن را پیدا نکند در غیر این صورت طولانی شدن این وضعیت نه اینکه بازار را منفی کند اما احتمالاً برای فردا و یا روزهای آتی شدت عرضه را کمی بالاتر میبرد
اما مطابق ابتدای هفته سراغ این موضوع برویم که چه اخبار و چه اتفاقاتی در انتظار بازار است تقریبا آنچه روشن و مشخص است این بوده که تمام وقت و تحولات بازار را خبرهای سیاسی مربوط به انتخابات پر خواهد کرد و این هفته یکی از شلوغترین هفتهها از بعد خبرهای سیاسی و انتخاباتی است و احتمالاً سایر خبرها نظیر مذاکره و یا تحولات دیگر به حاشیه میرود بازار هم نه با هیجان که فعلاً با دیده تردید و کنجکاوی موضوع انتخابات را دنبال میکند اما در حال حاضر تقریباً با قطعیت بالایی میتوان گفت انتخابات و مقدمات اجرایی آن مهمترین اخبار سیاسی هفته پیش روست
و اما در مورد یک موضوع مهم دیگر که اعتراضات عجیبی به ما میشود و خواستار تغییر دیدگاه و بیان علنی آن هستند بپردازیم و آن هم موضوع دامنه نوسان است قبل از هر چیز یک نکته را عزیزان در نظر داشته باشید که این تصمیم تصمیمی بر مبنای خرد جمعی برخی از فعالان و نظرخواهی از فعالان متعدد بوده و مدیران دارایی بوده و تصمیمی شخصی و چند نفره نیست نکته بعد بسیاری از افراد این مورد را به درستی مطرح میکنند که حالا که وقت برگشت بازار شده باید دامنه نوسان بیشتر شود تا زیان سهامداران جبران گردد ! البته امروز وضعیت بازار به خوبی نشان داد چند چند هستیم و بازار چقدر آماده است !
اما به نظر با وجود پذیرش تمامی این موارد فکر میکنیم دامنه نوسان فعلی قابلیت نجات سریعتر و قویتر بازار را دارد و باز شدن دامنه نوسان در کنار لنگ در هوا بودن دولت ، فروش سنگین حقوقیها و متوقف کردن بازار را به همراه دارد . به نظر بهتر است در این دوره گذار که معتقدیم تا انتخابات میتواند ادامه داشته باشد در بهترین شرایط و بهترین حالت دامنه نوسان از 2 به 2.5 یا3 تغییر کند و بهتر است این حالت فعلی برای بازار باقی بماند و همه چیز به روزهای بعد از انتخابات موکول گردد و آنجا بازار بنشیند و دوباره در مورد این موضوع تصمیمگیری کند که صد البته نتیجه آن رویداد تعیین کننده مسیر دامنه نوسان است . فعلا باز شدن ناگهانی این دامنه برای بازار ما نکته مثبت خاصی به همراه نخواهد داشت …
و حرف آخر …
این روزها همه چیز به جریانی گره خورده به نام انتخابات و سر هر داستانی را که باز میکنی انتهای آن به موضوع انتخابات میرسد با اینکه ثبت نامها آغاز شده و یکی دو مهره جدی نیز ثبت نام کردند اما هنوز آن شور و شوق خاص در چهره فعالان به خصوص بازار دیده نمیشود… یک بار در مورد این موضوع روزهای قبل صحبت کردیم که حداقل برای ما بورسیها این موضوع مسجل و مشخص بوده که بین افراد مختلف و دولتهای مختلف در نحوه مواجه با شرایط اقتصادی و فعالیتهای بازار تفاوتهای ویژه و جدی وجود دارد و این سه سال و اتفاقات رخ داده این موضوع را یک بار دیگر به چشم همه عیان کرد البته این بدان معنی نیست که رای بدهیم یا ندهیم این موضوع شخصی است و به ما هم ارتباطی ندارد …
اما هدف ما از گفتن و نوشتن این بخش این بود که چه رای بدهیم و چه ندهیم به نظر لازم و واجب است تا چهار چشم و گوش به صحبتهای این کاندیدا گوش دهیم درست است که فعلاً شعاردادن بر نامه اصلی آنهاست ولی همین حرفها نیز در کوتاه مدت میتواند در بازار انتظارات منفی و مثبت را ایجاد نماید … چه بخواهیم و چه نخواهیم چه خوشمان بیاید یا نیاید کسب و کار وضعیت ما دست این بزرگواران افتاده و چارهای نیست جز اینکه به حرف و گفتمان آنها توجه داشته باشیم تا احتمالاً ۴ سال آتی وضعیت بازار را با آن بسنجیم از همین رو پس از تمام شدن این دوره ثبت نام و فروکش کردن غبار افراد ریز و درشت . بیان دیدگاههای اقتصادی آنها به خصوص در مورد مسائل کلانی نظیر نرخ بهره ، سیاستهای ارزی ، بنزین ، قیمت گذاری دستوری و مواردی از این دست برای همه مهم و حیاتیست و البته در روزهای آینده سعی میشود با مشخص شدن ابعاد این جریانات کمی در مورد آن بیشتر توضیح دهیم اما آنچه در روزهای آخر به آن خواهیم پرداخت سناریو سازی برای بازار با توجه به فضای جاری کاندیداست که در حال حاضر و با شرایط حال حاضر نمیتوان خیلی چیزی گفت و حرفی زد باید کمی صبر کرد تا افراد بیشتری وارد بازی شوند و رد صلاحیت ها مشخص شود اما در حال حاضر بازار هنوز است افراد مختلف و ریز و درشت هیجان زده نشده و خیلی به این موضوع توجهی ندارد …
بگذریم و سراغ بازار برویم …
فولادسازان تک سوار
در نمادهای فولادی شرکت هایی که گزارش های عملکردی خوبی در اردیبهشت داشتند همچنان صدر نشین و تک سوار بازار بودند
در فوکا تحولات اساسی در سهم ایجاد شده است این ورق ساز علاوه بر رشد نرخ های فروش با جهش تولید هم همراه شده و نشان می دهد شرکت در حال احیا ظرفیت تولید خود می باشد شرکتی که ظرفیت 1 میلیون تنی ورق را داشته و امسال برنامه تولید و فروش 400 هزار تن را دارد سهم اهداف میان مدتی بالایی دارد
فسبزوار به سمت سطوح قیمتی 4000 الی 4200 تومانی در حرکت است همچنان سود تولید و فروش اهن اسفنجی بالا بوده و این سهم گمانه زنی سود 1000 تا 1200 تومانی برای سال جاری دارد عملکرد فسبزوار هم عالی بوده و سهم جای رشد قیمتی خوبی در میان مدت دارد
در نماد فولاد مبارکه سهم به سمت قیمت های 500 تومان روانه شده است سطوح 500 تومان می تواند اولین هدف سهم باشد به خصوص این که در اردیبهشت ماه نیز شرکت فروش عالی داشته و نشان داده در شرایط بسیار خوبی قرار دارد این سهم تا قیمت های 560 تومان در گام بعدی جای رشد دارد
معادن پرعیار
معادن با عیار بالایی در حال معامله هستند معدنی هایی که شرایط بنیادی خوبی داشته و رشد شدید یک ماهه اخیر قیمت محصولاتشان در بازارهای جهانی و داخلی سبب اقبال خاصی به سهام معدنی شده است
در این گروه فملی همچنان مثبت است و صف خرید را تجربه می کند عبور سهم از قیمت های 720 تومان سهم را تا سطوح 760 تومان پیش خواهد برد امسال 2 طرح کنسانتره در این شرکت افتتاح و احتمال دارد یک طرح مفتول نیز به بهره برداری برسد فملی که اینده درخشانی با طرح های توسعه ای و این قیمت های جهانی مس دارد
فزر همچنان مثبت است نوسانات رو به بالا در طلا و چشم انداز صعودی طلا سبب شده تا بار دیگر اقبال به این سهم را شاهد باشیم فزری که از قیمت های بالای 6000 تومان تا سطوح 4800 تومان اصلاح و حالا در حال برگشت روند به سمت قیمت های 5500 الی 5600 تومان است
باما تا صف فروش پیش رفت اما صفش جمع اوری شد بامایی که فعلا به نظر می رسد در رنج قیمتی 320 الی 360 تومان در نوسان باشد اما رشد بیشتر قیمتی باما منوط به انتشار خبر قوی از جلگه های اسمانی می باشد ظاهرا باما قصد دارد در صورت مساعد شدن شرایط بازار سهام این شرکت را در بازار سرمایه عرضه نماید
بانک های خبر ساز
برخی بانک ها امروز روند مثبت خوبی داشته و به واسطه خبرهایی که دارند با اقبال همراه شدند
در این گروه بانک تجارت با رشد قیمتی و صف خرید از بابت شفاف سازی در خصوص برنامه تجدید ارزیابی همراه شد این سهم یک خبر دیگر در خصوص مثبت بودن صورت های مالی 12 ماهه هم دارد سهمی که اصلاح عمیقی داشته و تا قیمت های 140 تومان به شرط شکست سطوح 125 تومان جای صعود دارد
وبصادر در قیمت های 160 تومان با نوسانات ارام اما امروز منفی بود سهمی که برای رشد قیمتی درست و حسابی نیاز به خبرهای قوی دارد وبصادری که تجدید ارزیابی و ماهیت سود 12 ماهه می تواند کمک زیادی به شکل گیری روند سهم نماید. درآمدی که وبصادر از تقسیم وسپهر دریافت میکند 2348 میلیارد تومان است که به ازای هر سهم رقمی معادل 11 تومان محاسبه میشود. از طرفی سهم با کاهش قیمتی که داشته، به سطوحی رسیده که نمی توان افت بیشتری را برای آن در نظر گرفت که جمیع موارد جذابیت سهم را افزایش میدهد.
وپارس با فشار فروش منفی شده و بار دیگر به کف قیمتی 180 تومان برگشت می زند سهم با چند خبر و پتانسیل همراه و توانایی رشد قیمتی خوبی دارد این سهم فعلا در سطوح 180 الی 200 تومان در نوسان است اما اگر خبر مثبتی از سهم منتشر شود می تواند صعود میان مدتی بیشتری داشته باشد
خودرویی ها در انتظار یک خبر
در نمادهای خودرویی شاهد نوسانات مثثبت همچنان تحت تاثیر خبرهای تجدید ارزیابی این گروه هستیم خودرویی هایی که حالا تاکید وزارت صمت بر تسریع در تجدید ارزیابی را دارند
خساپا در استانه سطوح 240 تومان با فشار عرضه ها همراه شد این سهم در صورت شکست این سطوح می تواند تا قیمت های 260 تومان صعود نماید فعلا نه خبری از فروش دارایی ها است نه تجدید ارزیابی سایپا فعلا در فاز انتظار به سر می برد
عرضه های ایران خودرو هم بالا بود سهم در قیمت های بالیا 280 تومان تثبیت شود امیدش به رشد تا سطوح 300 الی 320 تومان بالا خواهد رفت این سهم شرایط بنیادی خوبی ندارد اما تنها امیدش به یک تجدید ارزیابی سنگین به منظور خروج از ماده 141 می باشد
زامیاد در قیمت های 420 تومان ترمز رشد خود را کشید سهمی که در صورت شکست این سطوح تا قیمتهای 460 تومان رشد خواهد کرد این شرکت وضعیت فروش عالی را در 2 ماهه داشت و به نظر می رسد بتواند با این فروش عملکرد خوبی را هم در 3 ماهه داشته باشد
چهارگوشه بازار
دارویی فارابی بعد از مجمع قیمت های بسیار خوب 2200 تومانی را شاهد است وضعیت کلی دارویی ها به دلیل افزایش مطالبات و رشد شدید هزینه های مالی چندان مطلوب نیست اما ظاهرا وضعیت این سهم دارویی بهتر بوده و شرایط خوبی دارد رشد میان مدتی ارامی را در دفارا انتظار داریم
توکا فولاد به واسطه تحولات سودی که در 12 ماهه داشت و پی بر ای فوروارد پایین مورد توجه واقع شده است این سهم تا قیمت های 360 تومان بالا اما با شکست این سطوح می تواند مهمان قیمت های 400 الی 420 تومانی شود سود سازی بالای شکل گرفته در سهم عمدتا عملیاتی و ناشی از رشد سود شرکت های زیر مجموعه است
ثالوند همچنان در سطوح 1250 الی 1400 تومان در نوسان است این سهم شرایط بنیادی خوبی داشته و با سود سازی مناسبی در عملکرد 6 ماهه نشان داد شرایط بسیار خوبی دارد ثالوندی که فعلا نوسانگیری در سطوح قیمتی یاد شده ریسک کمی برایش دارد
کالا امروز هم خوب معامله شد . کالا در اردیبهشت فروش 120 میلیارد تومانی داشت و در مجموع دوماهه 233 میلیارد تومان محقق کرد. البته سهم از لحاظ سفته بازی و نوسانهای خاص بیشتر مورد توجه بازار است تا دید بنیادی. از لحاظ نموداری سهم الگوی بسیار جالبی دارد و اصلاح یکساله دیامتریک را تکمیل کرده و به نظر می رسد قیمت در کف پیوت شده است. همچنین واگرایی مثبت در تایم فریم هفتگی سیگنال خوبی برای وضعیت سهم است. با رعایت حد ضرر 700 تومان خرید سهم در محدوده های فعلی برای بخش پرریسک و کوتاه مدت سبد پیشنهاد می شود.
یکی از خاص ترین سهم ها در سمت گروه خودرو خدیزل بود خدیزل در گزارش 12ماهه 1402 به سود 110 تومانی به ازای هر سهم رسید. با بررسی عملکرد فصلی 1402 متوجه می شویم که زمستان بهترین فصل شرکت بوده و سود 53 تومانی در این فصل ساخته شده. بهبود عملکرد و سودسازی زمستان تحت تاثیر افزایش فروش و همچنین کاهش مشهود هزینه عمومی اداری بوده است. در مجموع گزارش سهم فراتر از انتظارات بود و برای سرمایه گذاران بلندمدت گزینه خرید محسوب می شود. با قیمت های فعلی p/e سهم به زیر 2.8 واحد رسیده که با کاهش یک واحدی آن همراه بوده و شرایط بنیادی سهم را جذابتر کرده است.
در گروه کاشی کحافظ را خوب میخرند گزارش خوبی هم زد کحافظ را به عنوان یک گزینه نوسانی مدنظر داریم،هر چند که سهم های گروه کاشی و سرامیک گزارش ماهانه های خوبی را ارائه کردند.به لحاظ نموداری کحافظ در حال تکمیل انواع و اقسام الگوهای هارمونیک می باشد که به نظر می رسد هدف اصلاح آن محدوده 240 تا 255 تومان می باشد و در این محدوده می تواند گزینه جذابی باشد.
پالایشی ها را امروز خوب خریدند این موضوع به زودی باید ابلاغ رسمی شود و فرمول تغییر کند ولی این که فرمول جدید برای گروه معجه کند خیر این طور نخواهد بود با این حال برای شپنا و شبندر میتواند جالب باشد به خصوص گفته می شود برای شبندر بیشترین اثر را دارد . با دید کمی صبر می شود روی شپنا به عنوان بهترین گزینه گروه یا دکرد در این گروه و در گروه روغن موتوری ها گزارش های خوبی در فروش رسیده ولی بازار به این گروه در بهای تمام شده اطمینان ندارد و نمی شود چیزی گفت .. فعلا شسپا و شرانل جالب هستند ولی همچنان پالایشی ها را بهتر می بینیم .
دنبال سهم خاص می گردید کیمیاتک هم جالب است . سهم همیشه مورد توجه نوسان گیران بازار بوده است سهم خوب فروخته است و میتواند مورد توجه باشد . کیمیاتک در فروردین افت فروش داشت و 1901 میلیارد ریال فروش زد . اردیبهشت جهش داشت و 4494 میلیارد ریال بود و 2ماهه 6395 میلیارد ریال بوده است که رشد خوبی نسبت به مدت مشابه قبل دارد که 4922 میلیارد ریال بود . سهم هنوز 12ماهه نداده احتمالا ولی شنیده می ش.د در حد 1800 ریال است . کیمیاتک 6ماهه خوبی داشت و 711 ریال سود محقق کرد در 9ماهه این عدد به 1170 ریال رسید . به نظر بازی خوبی را میتواند با این قیمت ها و با مجمع پیش رو داشته باشد


