گزارش بازارامروزچهارشنبه 9 خرداد 1403
قفل سبز !
امروز روز عجیبی بود و شرایط خاص و ویژه ای داشت ویژه ازاین نظر که اینباربعد از مدت ها قفل بود منتهی قفل در صف خرید و این تفاوت ویژه بازار امروز بود و جالب است این قفل شدن و عدم عرضه و خرید برای برخی تعجب آمیز بود ولی کافی است کمی به روزهای قبل نگاه کنید تا بیشتر متوجه عمق فاجعه ای که رخ داده شوید و حالا 2 روز بازار مثبت شده است با تعجب به این فلک زده نگاه نکنید …
به نظر اتفاقات و رویدادهای بازار و اخبار طوری پیش میرود که میتوان به شرایط پیش رو اندکی بیشتر امیدوار شد البته از هفته بعد که البته هفته نیمه تعطیلی است ماجرای انتخابات آغاز میشود که خود داستان متفاوتی برای بازار دارد اما در حال حاضر تمام حرف بازار و فعالان آن با خود این است که فضای فعلی ایجاد شده خبر درمانی است یا واقعاً بستههای فعلی برای نجات بازار طراحی شده است ؟! یا راحتتر بگوییم سیاستگذار سکان را به سمت عقلانیت چرخانده ؟! واقعا چرخانده یا ژستش را گرفته ؟!
این طرف هم سهامداران دچار تردیدها و عدم قطعیتهای بسیاری هستند از ماجرای انتخابات و فضای سیاسی کشور که بگذریم که البته تقریباً در حال حاضر مهمترین چالش و تردید بسیاری از نه سهامداران که فعالان اقتصادی است به مواردی در بازار میرسیم که سهامدار کم کم باید تکلیف خود را با خود روشن کند امروز سعی خواهیم کرد در مورد برخی از آنها توضیح دهیم اما عمده این اتفاق منوط به تحقق برخی جریانات خبری در بازار است و گذر زمان آن را روشنتر میکند
اولین و مهمترین تردید و دوراهی سوال عمده این روزهای فعالان است که اتفاقات رخ داده آن هم در روزهای پایانی دولت خبر درمانیست یا واقعاً قصد و نیت کمک به بازار است روزهای قبل در مورد شرایط بحرانی بازار سرمایه و اقتصاد صحبت کردیم ، اما تفاوتی بین خبر درمانی و اتفاقاتی که در حال حاضر در حال وقوع است وجود دارد.
در خبر درمانی وعده داده میشود و هیچ نشانی از عمل نیست در حالی که در چهار محوری که به عنوان کمک به بازار عنوان شده ما عملیات را شاهدیم دخالت بانک مرکزی در نرخ اخزا ، تغییرات اندک در نرخ نیما، تصمیمات برای گروه خودرو و پالایش همه و همه نشان دهنده این است که موضوع این بار از جنس خبر درمانی نیست و پای عملیات در میان است. اما یک نکته وجود دارد که دقیقاً تفاوت خوش بین ها و بدبینهای بازار همین جاست و آن هم این است که آیا چنین رفتار و چرخشی تداوم خواهد داشت یا خیر به عنوان مثال تصور کنید دخالت بانک مرکزی در بازار نرخ سود محدود به همین چند روز شود و دوباره رها شود و دوباره روز از نو روزی از نو. بله در این شرایط شاید اقدامات خبر درمانی نبود اما تداومی هم نداشته است و یا هنوز جوهر تصمیمات مهم در مورد صنعت پالایش و خودرو خشک نشده یکی از جای دیگری برای بازار ببرد و بدوزد… اینها که عرض میکنیم در سابقه بزرگواران وجود داشته و بازار هم حق دارد در ابتدای روند این چنین با دیده تردید به ماجرا نگاه کند و آن را خبردرمانی و یا حرکت موقت بداند و البته حاکمیت و به خصوص سازمان بورس که لیدر و پیش قراول این حرکت شده باید بتواند تداوم این جریان را به وجود بیاورد
نکته دیگر در مورد بازار این است که جریان پول هم که معتقدیم به شکل ویژه پشت بازارهای مختلف و حتی پشت خود بازار سرمایه وجود دارد باید تصمیم خود را گرفته و از حالت تردید خارج شود به نظر جریان پول هم آرام آرام با نگاه کردن به تابلوی اتفاقات و صحنه بازیهای سیاسی و اقتصادی طی هفتههای آتی مسیر خود را تغییر خواهد داد ….
البته همین جا یک نکته را بیان کنیم به جریان پول بزرگ و درشت حق میدهیم حتی با وجود قیمتهای حداقلی و حتی با وجود شرایط خوب همچنان تماشاچی و نظارهگر بازار باشد چرا که باید بتواند با تغییر فاز سیاسی ارتباط گرفته و چشم انداز خود را ترسیم کند البته رفتار حقوقیها میتواند کمی متفاوتتر از حقیقیها باشد اما به طور کلی جریان پول که تحلیلگران و مدیران و فعالان بازار تا حدودی آن را مدیریت و هدایت میکنند باید کم کم از لاک دفاعی خارج شده و با فرض اینکه تغییراتی در مسیر رخ داده خود را همگام سازد
اینکه مدام به بازار بدبین باشیم و البته در فضایی که همه چیز صفه خرید است ما هم به فکر خرید بیفتیم حداقل از یدک کشان اسم اسمارت مانیها و پولهای باهوش انتظار نمیرود و انتظار بسیاری این است که با مشخص شدن ابعاد مالی شرکتها کم کم فضای حرکت در بازار از سمت جریان پول به خصوص پول فعال در بازار شدت بگیرد که ما این را باید در افزایش حجم معاملات شاهد باشیم اما باز هم بیان میکنیم با توجه به رخدادهای مهم سیاسی که از هفته آتی آغاز میشود این جریان نیز دست به عصا حرکت خواهد کرد اما هر روزی که میگذرد و به موعد ۸ تیر نزدیک میشویم صحنه بازی برای او روشنتر شفافتر و احتمالاً تصمیم گیری او آسانتر خواهد شد البته هرچه جلوتر برویم شاید ریسک تصمیمات کمتر شود اما پاداش و ریوارد آن نیز کمتر خواهد بود
با این مقدمه بازار و گزارش آن را پیش میبریم که امروز شاهد بودیم اکثر سهمها در صفوف خرید جا خشک کرده بودند. امروز که دومین روز مثبت بازار بود تقریباً آن ترس و ریسکها برطرف شده دوباره برخی بیان میکنند که دامنه نوسان باید به حالت قبل برگردد ؟! چند نکته را در مورد این موضوع بیان میکنیم و البته باز هم تاکید میکنیم موضوع دامنه نوسان بهتر است در تضارب آرا مطرح و تصمیم گیری شود
هنوز ریسکهایی که بازار از آن میترسد روی سر بازار وجود دارد به خصوص ریسک سیاسی و به نوعی بازار نمیداند آن طرف ماجرای انتخابات چه خبر است از همین رو و با توجه به شرایط فعلی و ناپایداری دولت و فضای فعلی اقتصادی با اینکه اتفاقات مثبتی رخ داد و جریانهای خوب خبری به بازار رسیده اما فکر میکنیم هنوز برای تغییر دامنه نوسان و تصمیم گیری در مورد آن زود باشد
و البته اینجا یک ایده را نیز مطرح میکنیم که باز هم تاکید میکنیم بهتر است به تضارب آرا گذاشته شود برگشت ناگهانی دامنه نوسان به روال سابق شاید راحتترین کار ممکن باشد اما به نظر ریسکهایی که از آن صحبت میکنیم همچنان وجود دارد و تمام نشده به خصوص ریسک سیاست و انتخابات به خاطر دارید که بارها و بارها در روزهای قبل نوشتیم دامنه نوسان محدود ، مزیتها و معایبی دارد و استراتژی آن را نیز بیان کردیم که زمین بازی بازار را میدهیم زمان میخریم گذر زمان و گذشت زمان بسیاری از تردیدهایی که در بالا به آن اشاره شد برطرف خواهد کرد باعث میشود جریان پول تردیدهای کمتری برای حرکت در بازار داشته باشد
و از همین روست که به این موضوع فکر میکنیم که دامنه نوسان نیز با سرعتی کم میتواند در مرور و گذر زمان تغییرات اندکی را داشته باشد این تغییرات میتواند پلههای نیم درصدی باشد که هر چند هفته یک بار با بررسی و رصد اتفاقات و رویدادها تغییر کرده و مسیر آرام و لاکپشتی دامنه نوسان و بازگشت به شرایط عادی را طی کند و مهمترین مزیت آن این است که ناگهان دچار تغییرات عجیب نمیشویم و البته سکان این تغییر نیز در دست سازمان بورس خواهد بود تا با توجه به رخدادها و شرایط مسیر آن را تغییر دهد
مثالی عرض میکنیم فرض کنید در انتخابات نتیجهای که مطلوب بازار سرمایه است به دست نمیآید و یا میآید هر یک از این گزارهها میتواند گام بعدی برای تغییر دامنه نوسان را تعیین کند ما معتقدیم سیاست هندوانه دربستهای است که نمیشود در مورد آن با قطعیت صحبت کرد و از همین رو گامهای کوچک در مسیر فعلی بهترین راهکار است تا با گذر زمان رویدادها روشن و مشخصتر شود و بعد تصمیم بگیریم
باز هم تاکید میکنیم و میپذریم که دامنه نوسان محدود معایبی هم دارد اما در فضای فعلی با توجه به اتفاقاتی که رخ داده دامنه نوسان محدود یسک بازار را کاهش داده و وقتی اتفاقات مثبت حول فضای بازار رخ میدهد چراغ سبز شفاف و روشنی به جریان پول ارسال میکند که این ماشین در حال حرکت است اما حرکتی آرام … همه میتوانند حالا با این حرکت آرام سوار این قطار شوند و طبیعیست که سرعت این قطار با توجه به سرعت تحولات افزایش پیدا کند این را برای این موضوع بیان کردیم که بگوییم دامنه نوسان نمیتواند در مدت طولانی روی این اعداد باقی بماند و بهتر است پله پله با توجه به شرایط تغییر کند و از نظر شخصی و نه هیچ موضوع دیگر معتقدیم اولین پلهای که میتواند تغییر دامنه نوسان را با سطح نیم درصد رقم بزند شاید آغاز فعالیتهای انتخاباتی و مشخص شدن چینش آرایش سیاسی کاندیدا باشد یعنی هفته آخر خرداد و یا بهتر بگویمم شاید نیم درصد برای 22 خرداد !!
و اما حرف آخر امروز را تمام کردیم و به هفته بعدی میرویم که در عین تعطیل بودن و سه روز از ۵ روز کاری را داشتند هفته پر خبر و پر اتفاقیست حتماً قید این موضوع را داشتیم که قبل از آغاز فضای انتخاباتی این مطلب را بنویسیم که پس از آغاز آن برداشت اشتباهی از سمت هیچکس نشود بیایید فرض کنیم همه چیز گل و بلبل شد و سازمان بورس توانست با بسته نجات ، فضای بازار را بهبود بخشد نرخ بهره کنترل شد ، تجدید خودروییها رسید خبرهای پالایش نرخ نیما و خلاصه همه چیز سر جای خود قرار گرفت …
بازار هم پله پله در حال واکنش و بهبود برآمد …. اماااا از شنبه به نظر کشور و به طور کلی بازار سرمایه وارد بازی و مداری میشود که به طور کلی شرایط و فضای آن متفاوت است فضای وعدههای ریز و درشت و به خصوص حرفهای اقتصادی که به نظر تمام ابعاد انتخابات فعلی بعد اقتصادی است و بعید است کسی خیلی جراتی در مورد بیان مسائل سیاسی و فرهنگی و این موارد داشته باشد …
یک پیشنهاد ویژه و روشن و مشخص برای سازمان بورس فعالان بازار و همه کسانی که در بازار دستاندرکار هستند داریم ولی قبل از بیان آن کمی به عقب برمیگردیم به روزهایی که قرار بود انتخابات سال ۱۴۰۰ برگزار شود . نامزدهای محترم یکی یکی وعده میدادند … آن مرحوم که البته نمیخواهیم پشت سرش هم حرفی بزنیم بورس را اولویت اول خود میدانست بقیه دانشمندان که پا را فراتر گذاشته بودند و ان یکی مشکل حل بازار را یک هفته ای میدانست اما چه شد مشخص است چه میشود !!! سرنوشت تمام دوران نامزدی ها روشن است !! وعده و حرف شیرین ! وعدههای شیرین برای رسیدن به مقصود و بعد هم که خر از پل گذشت هر آنچه گفته بودند فراموش کردند …
پیشنهاد ما این است که همه فعالان بازار فرض را بر این بگذاریم که میخواهیم همه در انتخابات شرکت کنیم و همه قرار است بر اساس منافع اقتصادی کشور و بازار سرمایه تصمیم بگیریم و البته این بار قرار نیست گول حرفهای صد من یک غاز و شعارهای شیرین را بخوریم به نظر در یک برنامه زمانبندی درست سازمان بورس و یا هر ارگان و نهادی که میتواند و توانایی این موضوع را دارد از تک تک نامزدها و کسانی که تایید صلاحیت میشود بخواهند نظر خود را صریح شفاف و روشن در مورد بازار سرمایه بیان کنند نگویید نمیشود و نمیکنند … چرا اتفاقاً قبل از انتخابات حکایت این کاندیدا شبیه همان افراد دوران نامزدی است که نصف شب هم گل در خانه میآورد و حاضرند در مورد بورس هم اظهار نظر کنند منتها این بار ضمانت اجرایی این موارد هم باید تا حدودی وجود داشته باشد
و در واقع تجربه قبلی ما میگوید که اگر کسی در این دوره وعده داد کوه و میذارم رو دوشم و بعد هم شیره سنگ و میدوشم در ادامه از او سوال شود چگونه ؟! چطور ؟!
اما چرا اسم سازمان بورس را آوردیم به نظر سازمان بورس میتواند در این شرایط نه به عنوان یک ارگان دولتی بلکه برای روشنتر شدن و شفاف شدن موضع این افراد برای بازار سرمایه و سهامداران پا پیش گذاشته و از هر یک برنامه روشن و مدونی در این موضوع بگیرد
این باعث خواهد شد پس از دوران نامزدی هم حداقل اطلاعات و فکتی وجود داشته باشد که ما مدام آن را به منتخب یادآوری کنیم و اگر عمل نکرد حداقل خجل و خجالت زده وعدههای دروغ خود باشد
باز هم تاکید میکنیم فقط یک پیشنهاد است و حالا این موضوع را نوشتیم چرا که هنوز هیچ چیز آغاز نشده و حداقل شائبه سیاسی بودن به آن داده نمیشود و یک نکته را نیز در نظر داشته باشید کسی که برنامه روشن و مدونی برای بورس و شرکتهای بزرگ این کشور داشته باشد برای اقتصاد هم میتواند کارهای بزرگ انجام دهد و درست در نقطه مقابل تجربه این چند سال نشان داده که هرجا وعده و وعید بود و شعارهای توخالی کلیت اقتصاد آسیب دید… بگذریم و سراغ بازار برویم ببخشید پر حرفی کردیم …
لیدری خودرویی ها
در نمادهای خودرویی شاهد روند مثبت و قوی هستیم و سهام خودرویی ها این روزها صدر نشین بازار هستند
در زامیاد سهم با صف خرید سنگین به سمت هدف قیمتی 460 تومان در حرکت می رود این سهم شرایط بنیادی بسیار خوبی داشته و رشد قیمتی مناسبی را در پیش رو دارد این سهم گزارش عالی در 2 ماهه داشت و نشان داد در زمینه فروش دست بالا را داشته و انتظارات سود سازی بالایی را ایجاد کرده است
ایران خودرو در وضعیت خوبی قرار دارد این سهم تا قیمت های 300 الی 320 تومان بالا خواهد رفت این سهم ظاهرا فشار برای تجدید ارزیابیش بالا رفته و به وزارت صمت رسیده است رشد سهم همچنان از بابت خبرهای تجدید ارزیابی ادامه دارد
خاور از کف قیمتی 200 تومان برگشت زد فروش شرکت همچنان ضعیف است اما سهم اصلاح قیمتی بالایی داشته و به کف قیمتی بسیار خوبی رسیده بود خاوری که تا قیمت های 220 تومان بالا رفته و برای رشد بیشتر باید از این سد قیمتی عبور نماید
خدیزل هم امروز گل کاشت و عجیب بود و صف شد خدیزل گزارش جالبی زد و 12ماهه 1102 ریال ، 9ماهه 568 ریال ، در 6ماهه 486 ریال سود محقق کرد در 3ماهه 15050 میلیارد ریال سود عملیاتی و 11340 میلیارد ریال سود خالص داشت
در 6ماهه سود عملیاتی23956 و سود خالص 17013 میلیارد ریال است .
در 9ماهه 29786 میلیارد ریال سود عملیاتی داشته و سود خالص 19881 میلیارد ریال بوده است
در 12ماهه سود عملیاتی 45370 و سود خالص 38550 میلیارد ریال بود و گزارش خوبی زد واقعا پی به ای زیر 3 دارد و این عجیب است . اهل کمی صبر کردن هستید امروز خدیزل و خبهمن خوب هستند منتهی این دو نوسانی نبوده و بیشتر بنیادی هستند که در گروه قرار دارند
در مورد خبهمن شاس ساز سود خوبی را محقق کرده است و به نظر ا.ضاع خوبی را داریم
بانک های خوش سود
در بانک ها هم روند مثبت ادامه داشت بانک هایی که برخی پی بر ای فوروارد بسیار نازلی گرفته و اصلاح قیمتی خوبی هم داشتند
در ونوین شاهد ادامه روند صعودی در این سهم بودیم سهمی که تا قیمت های 300 الی 320 تومان جای رشد خواهد داشت ونوین شرایط بنیادی بسیار خوبی دارد سهم سود سازی بالایی داشته و انتظار می رود این سود سازی بالا برای سال جازی نیز کماکان ادامه دار باشد
بانک ملت هم با صف خرید به سمت سطوح 220 تومان در حرکت است سهم در گام بعدی می تواند مهمان قیمت های 240 الی 250 تومان باشد وبملتی که اوضاع خوبی داشته و سود سازی و تراز ارزی سنگینی دارد بانک ملت می تواند صعود خوب و ادامه داری را تجربه نماید
وپارس می تواتند به قیمت های 200 تومان برسد صورت های مالی 12 ماهه فقط حاوی 120 تومان سود تسعیر ارز است که با این صورت های مالی می توان انتظار یک رشد خوب از وپارس را داشت وپارس به شرط تثبیت در قیمت های بالای 200 تومان هدف قیمتی 220 تومان را خواهد داشت
تجارت موضوع تجدید را رو کرد از تجارت خبرهای خوبی به گوش میرسد که به زودی رونمایی می شود و به نظر این بانک قابلیت های خوبی برای یک رشد میتواند داشته باشد
دراین گروه وخاور گزارش زد و عملکرد خوبی داشت وخاور با سرمایه جدید به سود 533 ریالی در 9ماهه رسیده بود در 12ماهه این عدد 1069 ریال شده است و رشد خوبی داشت حتی اگر تقسیم هم نکند با پی به ای 3 واقعا قیمت عجیب است واقع نمیدانیم در مورد برخی قیمت ها چه بگوییم بانکی پی به ای 3!
فولادی های سطح بالا
در نمادهای فولاد ساز روند مثبت خوبی را شاهد هستیم فولادی ها بعضا گزارش های فروش بسیار عالی داشته و روند صعودی بسیار خوبی را در پیش رو دارند
در فولاد مبارکه فروش های عالی 2 ماهه اخیر به خصوص اردیبهشت ماه سبب شده تا سهم با صف خرید به سمت قیمت های 500 تومان بازگردد فولادی که انتظارها با توجه به رشد تولید و رشد قیمت ورق بالا رفته و امسال می تواند شرایط بهتری داشته باشد
ذوب بالاخره با رشد قیمتی و برگشت روند همراه شد وضعیت بنیادی شرکت مناسب نیبست و امسال هم بعید نیست به زیان برسد اما قیمت نازل سهم سبب شده تا سهم مورد توجه واقع شود شنبه روز مهمی برای سهم بوده و در صورت شکست قیمت های 42 تومانی شاهد رشد ذوب به سمت سطوح 46 تومانی خواهیم بود
فوکا عالی بود در اردیبهشت ماه نیز رشد تولید و فروش را شاهد بود در 2 ماهه جهش بیش از 2 برابری در فروش شرکت را به نسبت دوره مشابه سال قبل شاهد بودیم فوکا می تواند تا قیمت های 1400 الی 1500 تومان بالا برود اما با توجه به تخمین سود 300 تومانی برای امسال سهم اهداف میان مدتی بالایی دارد. فوکا در مجموع فروردین و اردیبهشت ماه 1.5 همت فروش ثبت کرد و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 87 درصدی نشان می دهد. شرکت در اردیبهشت 26 هزار تن ورق فولادی فروخته و در مقایسه با فروردین رشد 39 درصدی داشته. انتظار می رود برای امسال حدود 240 تومان سود داشته باشد و P/e نماد به 4.9 برسد و دو واحد کاهش داشته باشد. از نظر نموداری فوکا در چند روز گذشته خط روند داینامیک را شکسته و در حال تثبیت بالای آن است و روز گذشته قدرت خرید به فروش حقیقی بالای 4 شاهد ورود پول هوشمند به نماد بودیم
سرمایه گذاری های بی رقیب
در نمادهای سرمایه گذاری شاهد روند مثبت و قوی هستیم به خصوص سرمایه گذاری هایی که پتانسیل ها و تغییرات بنیادی مثبت قوی داشته اند
در وتوکا ادامه صف خرید را شاهد بودیم وتوکایی که شرایط بنیادی بسیار خوبی داشته و رشد قیمتی از بابت صورت های مالی خاص و سود سازی بالای سهم است این سهم هدف قیمتی 400 الی 420 تومانی داشته و رشد سهم کاملا بنیادی می باشد
وساپا هم از بابت رشد خودرویی ها به خصوص سایپا رشد خوبی دارد این سهم باید به مواجهه با مقاومت 420 تومانی برود این سهم در صورت شکسته شدن این سد قیمتی تا سطوح 460 تومان جای رشد خواهد داشت وساپایی که وضعیت بنیادی خوبی از نظر دارایی دارد
وغدیر هم در حال برگشت و رسیدن به قیمت های 2000 تومان است سهم اصلاح بالایی نداشته که نشان می دهد این سهم حامیان قوی دارد وغدیر هم سود سازی و هم ارزش ان ای وی بالایی دارد این سهم شرایط بنیادی بسیار خوبی داشته و همواره در محدوده 2000 تومان حمایت می شود
دستوری شیرین برای پالایشی ها
درنمادهای پالایشی شاهد رشد قیمتی خوبی هستیم خبر دستور مخبر به منظور اصلاح فرمول نرخ گذاری صنعت پالایشی سبب رشد قیمتی سهام این گروه شد
شتران روز گذشته صورت های مالی با تحقق سود بالای 50 تومانی را ارائه و این امر سبب صف خرید قوی تر سهم شد شترانی که به سمت سطوح قیمتی 300 الی 302 تومانی در حرکت و به نظر می رسد برای سال جاری با خرید سهام شازند این سهم وضعیت بهتری پیدا نماید
شبندر به قیمت های بالای 1000 تومان بازگشت این سهم هم شرایط بنیادی خوبی داشته و سال قبل به سود 200 تومانی و برای امسال تخمین سود بالاتر را دارد شبندری که تا قیمت های 1100 تومان فعلا جای نوسان مثبت را دارد تا شرایط اصلاح فرمول های نرخ گذاری صنعت مشخص شود
در شپنا این سهم شرایط بسیار بهتری در گروه خود دارد شپنایی که تا قیمت های 560 تومان بالا خواهد رفت اگر شرایط بازار مثبت بماند سهم قیمت های 600 الی 620 تومان را هم خواهد دید نیمی از سبد فروش شرکت را گازولیی تشکیل که حاشیه سود خوبی برای شرکت داشته و همین امر سبب شده تا شپنا در وضعیت بهتری به سر ببرد در گروه پالایش شنیده می شود تغییر و اصلاح جدید این طرح میتواند کمک بزرگی برای شبندر و شتران و ستاره خلیج فارس باشد از همین روست که شستا را جالب میخرند ولی در هر صورت شتران هم گزارش زد و بد نبود شتران در گزارش 12ماهه به سود 508 ریالی رسیده است ومیتواند جالب باشد به نظر قیمت های 300 تومانی شتران دور از ذهن نیست و در این گروه شتران و شپنا و شبندر شاوان هر 4 سهم قابلیت های خوبی برای نوسان دارن از دی ما همچنان بهترین و کم دردسرترین عضو گروه شپناست که امروز گویا با 1100 ریال سود در بازار حاضر می شود
چهارگوشه بازار
فباهنر گزارش بسیار عالی ارائه داد گزارشی که نشان می داد سهم تحولات اساسی داشته و فروش رشد بالایی داشته است این سهم تا قیمت های 500 الی 520 تومان رشد خواهد داشت اما با تحولات بنیادی که دارد این سهم توان رشد قیمتی بسیار خوبی دارد قیمت های میان مدتی سهم می تواند تا سطوح 600 تومان هم رشد داشته باشد
ثبهساز با صف خرید همراه شد این سهم گزارش ماهانه و فروش بسیار عالی داد فروشی که در اردیبهشت ثبت شد نشان داد شرکت امسال هم توان سود سازی بالایی دارد این سهم با صف خرید از کف قیمتی برگشت زده و در گام اول انتظار رشد این ساختمانی تا سطوح 260 تومان را داریم اما ارزش ذاتی سهم سطوح بالای 300 تومان ارزیابی می شود
فملی به قیمت های بالای 700 تومان برگشت زد این سهم شرایط بنیادی خوبی داشته و با توجه به طرح های توسعه ای بسیار قوی دارد این سهم تا قیمت های 760 تومان جای رشد دارد فملی که شرایط خوبی داشته و گزارش فروش بسیار عالی را ارائه داد
رنیک فعلا متوقف است ولی باز شد حتما زیرنظر باشد . رنیک که در مسیر بهبود p/e و رشد درآمد و سودآوری در حال حرکت است، اردیبهشت را با شناسایی درآمد خوب ۴۴۶ میلیارد تومانی به پایان برد که ۴۵ درصد بیشتر از میانگین درآمد کل سال قبل بود. قرارداد خاصی که روز گذشته از آن رونمایی کرد، در کنار مارکت ۲.۹۵ همتی و عملکرد مطلوب و نمودار جالب سهم می تواند محرک خوبی برای حرکت باشد.
حتوکا را هم در نظر داشته باشید سهم شرایط خوبی را دارد در مجموعه فروردین و اردیبهشت 148 میلیارد درآمد داشت و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 27 درصدی نشان می دهد.معمولا نیمه دوم سال درآمد بیشتری دارد. انتظار داریم برای امسال 70 تومان سود شناسایی کند و در صورت کاهش قیمت تا 220 تومان می تواند برای ورود مناسب باشد.
اگر دنبال سهم خاص نوسانی هستید علاوه بر شکام شاملا و شتوکا سراغ شپلی شمواد هم می شود رفت دیروز در مورد شمواد و گزارش خوب سهم صحبت کردیم و این یعنی سهم 800 ریال سود را دارد به نظر باب بهبود بازار دوباره توجه ها به سمت شمواد جذب و جلب می شود و کم کم بعد از صف شمواد سراغ شپلی هم می شود رفت اهل ریسک باشید هردو نماد جذاب هستند ولی با دید کمی کوتاه مدت نگاه کنید . واقعا شمواد بنیادی هم قوی است ولی شپلی را بیشتر نوسانی و مارکتی می بینیم .


