گزارش بازارامروزاولین روزخرداد1403
وحالا… خردادی خاص !
امروز سهشنبه در میانه دو روز تعطیل بازار و خردادی خاص را در حالی آغاز کردیم که انتظارات از آغاز بازار امروز انتظاری منفی بود اما به نظر خوب ظاهر شد .بسیاری این موضوع را به دامنه نوسان ارتباط میدهند که در مورد آن صحبت خواهیم کرد و برخی دیگر حمایتهای ریز و درشت را دلیل آن میدانند اما هرچه که بود بازار امروز بازار نسبتاً خوب و باز هم از واژه فراتر از انتظار استفاده میکنیم که اندکی نگرانیها بابت تحولات را کاهش میداد
با این مقدمه و البته با علم به اینکه کماکان تمامی مشکلاتی که روزهای قبل در بازار وجود داشت همچنان وجود دارد سراغ گزارش بازار امروز میرویم حقیقت امر باید در مورد تحولات و اتفاقات رخ داده مفصلتر صحبت کنیم که امروز به آن میپردازیم و البته روزهای آتی نیز در مورد آن صحبت خواهیم کرد
فروردین و اردیبهشت امسال تلخ ترین و تاریخ ساز ترین ماه های سال بودند و حالا به خرداد میرسیم…
عجب روزهایی شده بهار ۱۴۰۳
چرا بهار تمام نمیشود؟! این تازه بهارش بود خدا به داد کل سالش برسد..
روزهای خوفناک، رمزآلود ، عجیب و غیر قابل انتظار پیش میرود.گردبادی از اتفاقات و جریانات خبری در همین دو ماه در حال وقوع است که باور کردنش سخت و دشوار…
بهاری عجیب و خاص را شت سر میگذاریم که تقریباً کلکسیونی از اتفاقات ریز و درشت منفی را در آن شاهد بودیم و البته این را ما نمیگوییم روایت تاریخ و سایر افراد میگویند که پر حادثهترین بهار تاریخ سیاسی کشور خواهد بود.از جنگ بگیر تا فرود سخت … البته برای ما بورسیها هم تلخترین بهار سپری میشود…
در لابلای اتفاقات عجیب و غیر قابل باور طی سالهای گذشته برای بازار، این یکی را ندیده بودیم که دیدیم… یعنی تغییرات ناگهانی در سیستم ریاست جمهوری آن هم به واسطه حادثه عجیب یعنی سقوط هلیکوپتر تقریباً اگر کسی از سال ۹۷ وارد بازار شده باشد یک دوره فشرده چند ده ساله را در عرض چند سال گذرانده و آنقدر اتفاقات عجیب و ریز و درشت برای او رخ داده که به اندازه یک عمر فعالیت بورسی تجربه دارد
امروز در مورد این موارد صحبت میکنیم و البته معتقدیم اتفاقی که رخ داده آنقدر عجیب و وسیع و بزرگ است که تبعات آن را هرچه جلوتر برویم متوجه خواهیم شد و البته اینکه این اتفاقات و تحولات به سود بازار سرمایه است یا به زیان او تمام خواهد شد مفصلتر امروز و روزهای آینده صحبت خواهیم کرد
اما قبل از همه این بررسیها و صحبتها از یک چیز صحبت کنیم و آن واژه تحریم است …
آنچه امروز هلیکوپتر رئیس جمهور را و یا هر پرواز دیگری را این چنین با حادثه مواجه میکند تقدیر نیست بی تعارف تحریم است و این موضوع یعنی تحریم کم کم تبعات خود را در سیستم کشور به وضوح نشان میدهد
به نظر این اتفاق و رویداد باید از این به بعد هم مورد توجه همه باشد که تبعات تصمیمات این چنینی بعضاً اثرات عجیب و غیر قابل باوری خواهد داشت و البته امیدواریم کسی پیدا شود و باز هم به این موارد بیشتر فکر کند
از تحریم و مذاکره و این اتفاقات صحبت کردیم اجازه بدهید قبل از ورود به بحث اصلی یک نکته را بیان کنیم و آن هم تحولات نرخ ارز و شایعات و خبرهاست
با تمامی اینچالش ها و بعد از رشد دلار دوباره نرخ ارز وارد کانال ۵۶۰۰۰ شده و حالا اتفاقات و شرایط دلار جالب شده است. سرخط خبرها نیز به خوبی این موضوع را نشان داد که ایران و آمریکا در عمان در حال مذاکره بوده و یا احتمالاً هستند و البته یک بار دیگر ثابت شد چیزی که باعث ریزش دلار شده جریانهای اقتصادی و نرخ بهره و این موارد نبوده دوباره موضوع قدیمی مذاکره باعث افت دلار شده است و یک بار دیگر به همه ثابت شد که دلار یک ابزار هوشمند و بسیار حرفهای در دماسنج اقتصادی و سیاسی کشور است.
اما هدف از گفتن این موضوع دو نکته است نکته اول برخی از سیاسیون و اقتصادیون به خصوص در فضای فعلی دوباره این برداشت را نکنند که اقدامات اقتصادی باعث چنین افتی شده است خیر حکایت شما در حال حاضر دقیقاً حکایت همان مردی است که دور میدان ایستاده و میخواهد زرافهها را دور کند شاید توهم فکری و خیالی شما اثرگذاری در بازار ارز باشد اما آنچه در نهایت باعث این شرایط شده چیزی جز رویدادهای سیاسی نیست.
اما موضوع دوم از دید ما موضوع مهمتری است… بی تعارف در فضای فعلی اقتصادی و سیاسی عاقلانهترین کار ممکن قرار گرفتن در مسیر مذاکرات است اگر هنوز برخی باور ندارند شاید اتفاقات روزهای اخیر به آنها یک بار دیگر ثابت کند که راهی جز مذاکره برای ما وجود ندارد و باید آن را اجرایی کنیم و البته هدف ما بیشتر این است که بررسی کنیم این راه و این رویداد چه تاثیری در بازارها دارد و البته معتقدیم این موضوع و انتخابات پیش رو سرنوشت ما و اقتصاد را روشن خواهد کرد …
شک نکنید اگر مذاکرات نمایشی نباشد و به نتایج جدی منجر شود تنها خبر و عاملی است که اتفاقاً بازار سرمایه باید از آن استقبال کند و جریان عجیب سفته بازی را تا حدودی به حاشیه میبرد
البته در پایان نظر خود را نیز بگوییم که چشم ما نسبت به مذاکرات آب نمیخورد و نه اینکه بدبین باشیم اما به مذاکرات خوشبین نیستیم و فکر میکنیم چیزی جز یک نمایش موقت برای طرفین نیست … ولی تحولات سیاسی و گزینه ها را هم در کنار این موضوع در نظر داشته باشید
و اما سراغ بازار و اتفاقات و تحولات پیش رو برویم به امروز مثبت بازار نگاه نکنید فضا را باز تر و طولانی تر ببینید
حکایت بازار ما حکایت بیماری بود که در حال شیمیدرمانی با پای خود به پزشک میرفت که ناگهان ماشینی به او زد و جفت پای او هم قطع شد و حالا با ویلچر باید اینور انور برود
این حکایت بازار است بازار مشکلات کم داشت از نرخ بهره و جریان دلار نیما بگیر تا مشکلات ریز و درشت صنایع به نظر حالا آنقدر مشکلات و اتفاقات عجیبتر پیش روی کشور است که اصلاً دیگر صدای بورسیها به جایی نمیرسد
شما تصور کنید در این بحبوحه تحولات و تغییر ساختار و انتخابات زود هنگام قرار باشد از اصول اقتصادی صحبت کنیم البته موضوع به این بدبینانگی که بیان میکنیم نیست اما به هر حال به طور کلی بورس و اقتصاد قبلتر که در اولویت این دانشمندان نبود حالا هم اولویت کشور اتفاقات دیگری میشود
در این ۴۰ روز پیش رو همه چیز معلق و لنگ در هواست هیچ تصمیم درستی گرفته نمیشود اولویت همه فقط و فقط انتخابات است و انتخابات… به همه چیز با دید سیاسی نگاه میشود همه همه اتفاقات را از دریچه دنیای سیاست میبینند
حتی در دل خود بازار رفتار حقوقیها متفاوت خواهد شد آنها هم لنگ در هوا نمیدانند یک ماه دیگر سر کار هستند یا نیستند
گوش همه به خصوص سیاسیونی که باید تصمیم بگیرند کر بود کرتر میشود و البته فقط و فقط یک شانس بزرگ داریم و آن همین است که کمی سرعت این تحولات زیاد است و زود تمام میشود…
البته ما طلاییترین دوران بازار را که روزهای قبل و پس از مجامع است به واسطه این تغییرات از دست خواهیم داد
این سیاسیون در روز عادی و دوران عادی نمیتوانستند تصمیم درست و منطقی و اقتصادی بگیرند حالا که جای خود دارد… برخی دیگر معتقدند حتی اتفاقات تلختر خواهد شد همه میگفتند تا انتخابات این تصمیمات ادامه دارد…
اما معتقدیم در این چهل پنجاه روز به نظر نه تنها ادامه دارد بلکه با شدت بیشتری تصمیمات پوپولیستی که برای جمع و جور کردن مردم و آرا گرفته میشود بیشتر به چشم خواهد آمد و در واقع در یک کلام بازار سرمایه و صنایع کشور از بیرون دچار یک شوک و رویدادی میشود که او را کاملاً فلج کرده و از کار میاندازد و او را وارد دورهای خواهد کرد که ناگزیر راهی جز تماشاچی بودن و تماشا کردن بازار نداشته باشد
این موارد را برای چه عرض کردیم این موارد را عرض کردیم که بگوییم چه چیزی پیش روی ماست …
امیدوار هستیم ولی بیخودی خوش بین نخواهیم بود. ما یک دوره سخت و طاقت فرسای چند ماهه را پیش رو داریم که نه تصمیم درستی در کشور گرفته میشود و نه کسی کار بزرگ و بنیادی خواهد کرد و تازه بعد از انتخابات نیز اوضاع جور دیگری خواهد بود که تفسیر و شرایط آن روزها را در روزهای بعد بیشتر صحبت خواهیم کرد البته از این سو در داخل بازار هم اوضاع جالب نیست گزارش شرکتها ضربه سختی به اعتماد بازار و تحلیلگران بود
و در حال حاضر نیز همه این اتفاقات زیر پوشش تحولات سیاسی قرار میگیرد اما در هر صورت هنوز اندک امیدواریهای وجود دارد و میشود به آن دل بست اما ج یان پولی که فکر میشد میتواند در حال حاضر کمی به بازار کمک کند حالا در سمت حقوقیش به واسطه تغییرات سیاسی و در سمت حقیقیش به واسطه این اتفاقات و ابهامات طبیعیست که گوشه بنشیند و تماشا کند
اما در این مدت پیش رو سه اتفاق و سه موضوع را میتوان بیشتر صحبت کرد موضوع اول روی صحبتمان با سازمان بورس است به نظر چه تغییرات داشته باشیم چه نداشته باشیم احتمالاً دو سه ماه آتی ممکن است مدیران فعلی به واسطه تغییرات سیاسی جایگاه فعلی را نداشته باشند. دوستانه و برادرانه با آنها توصیه میکنیم این چند ماه سعی کنید همه جوره سمت بازار و سهامدار بایستید و این میز را با تحولات سیاسی معامله نکنید. سمت بازار و سهامدار ایستادن، این نیست که روبروی دولت بایستید خیر که البته گاهی وقت ممکن است این اتفاق رخ دهد اما بحثمان این است که در تصمیمات خود اولویت اول را منافع سهامداران قرار داده و به این موضوع فکر کنید
موضوع دوم خیلی زود خیلی زودتر از آنچه فکرش را میکنید در یکی دو هفته آینده دوباره سر و کله بسیاری پیدا میشود که ای داد ببینید چه بلایی سر بازار سرمایه آوردهاید؟؟ نسخه خوب شدن این بیمار در جیب من است!! شعارها و دلخوشیها یکی یکی بیرون میزند چه احتمالاً از تیم فعلی و چه نمایندگان طیفهای فکری و سیاسی مختلف …حداقل این تجربه در بین سهامداران وجود دارد که فرق وعده و عمل را تشخیص میدهند
به نظر این موضوع خیلی زود و در دو هفته آینده سرخط اتفاقات و رویدادها قرار میگیرد و جریان اقتصادی دوباره به تیتر یک اخبار و اتفاقات تبدیل میشود و قطعاً بازار سرمایه نیز از این موضوع تاثیر میگیرد شاید تاکید میکنیم شاید این موضوع ۱ فاز نسبتا امیدوار کننده به بازار بدهد اما سهامداران باید بدانند که با وعده و وعید خام نشده و تصمیمات اقتصادی نگیرند
و اما حرف آخر که هم امروز و هم روزهای بعد در مورد آن بیشتر صحبت میکنیم و معتقدیم همه فعالان بازار باید در مورد آن مشارکت کرده و نظر دهند تا به یک جمعبندی نسبی دست پیدا کنیم و آن هم موضوع دامنه نوسان است
به تقویم روی میز خود نگاه کنید کشور از هفته دیگر درگیر فضای انتخاباتی میشود تا تیر ماه …در تیر حتی اگر همین دولت و جریان فعلی سر کار باشد دوباره تغییرات و اتفاقات را خواهیم داشت چه در ارکان اقتصادی و چه موارد دیگر و بازار یکی دو ماهی هم درگیر این تغییرات و این اتفاقات خواهد بود چشم بر هم بزنیم کله نارنجی از آمریکا سر بلند میکند و انتخابات آمریکا آغاز میشود و البته در این میان تصور کنید که تصمیم گیران سیاسی و اقتصادی احتمالاً دست به کار عاقلانه و منطقی نخواهند زد و در روی همان مدار میچرخد
تکلیف بازار چه میشود از دید ما این یک پیشنهاد است و ممکن است مورد مخالفت جدی برخی افراد هم باشد ما همیشه و همواره مخالف محدودیت دامنه نوسان بودیم و معتقدیم سیستم بازار و دست قوی بازار باید بتواند کارکرد واقعی خود را داشته باشد اما کمی هم به فضای فعلی که به وجود آمده نگاه کنید انصافاً فور ماژور واژه درستی برای فضای فعلی بازار است پیشنهاد این است که تا زمان مشخص شدن اوضاع و آرام شدن فضا این محدودیت نوسان ۲،۲ ادامه پیدا کند و البته در صورت بهبود اوضاع پله پله افزایش داشته باشد اما در حال حاضر چارهای نداریم جز اینکه زمین بازی بازار را بدهیم برای اینکه کمتر آسیب ببینیم و زمان بخریم …
چارهای جز این نیست. گذر زمان است که مفروضات قویتر و تحلیلی بازار را روشن میکند و البته باز بودن دامنه نوسان با توجه به سبقه و سابقه دولت فعلی به افراد مختلف این موضوع را نشان میدهد که در مواقع بحران کسی بازار سرمایه را کتفش هم حساب نمیکند و آسیب بیشتر را سهامداران میبینند این پیشنهاد را با علم به اینکه میدانیم دامنه نوسان نمیتواند در میان مدت و بلند مدت محدود باشد بیان میکنیم اما باز هم میگوییم به نظر در فضای فعلی اتفاقات ،چارهای جز تن دادن به این موضوع نداریم و البته ترس ما از رویدادها هم کمتر شده چرا که بازار هم افت جدی خود را داشته و قفل شدن بازار را ممکن است رقم نزند اما در هر صورت با توجه به ریسکها و تحولات مختلف پیش رو این دامنه نوسان احتمالاً کمک بیشتری برای سپری کردن این روزها خواهد بود
و باز هم تاکید میکنیم این موضوع یک نظر است و باید توسط همه چکش کاری شود شاید ایده و فضای بهتری هم به ذهن برخی رسید اما با توجه به فضای کشور که به زودی با آن مواجه میشویم به نظر زمین بازی بازار را دادن و زمان خریدن بهترین راهکار است
فولادی های خوش سود
در نمادهای فولادی گزارش های قوی برخی سهام این گروه سبب شد تا فولادی های خوش سود مورد توجه خاص بازار قرار بگیرند
در فنورد سهم به سود بالای 200 تومانی رسیده است از طرف دیگر رشد قیمت ورق و ثبات نسبی مواد اولیه یعنی اهن قراضه سبب شده تا چشم انداز سود سازی سال جاری هم صعودی باشد فنوردی که تا قیمت های 1250 الی 1400 تومان جای رشد داشته و گمانه زنی سود 280 تومانی برای سال جاری دارد
فوکا هم با صف خرید همراه شد ظرفیت تولید فوکا بالای 1 میلیون تن ورق است که در حال حاضر با ظرفیت 200 هزار تنی فعالیت می کند با تغییرات مدیریتی تولید و فروش فروردین ماه جهش سنگینی داشته است و به نظر می رسد بازار خوشبینی بالایی به جهش تولید و فروش امسال و سود سازی بالای این سهم دارد
فوکا در بین فولادی ها، فصل چهارم خوبی را پشت سر گذاشت. این در حالی است که فروردین فوکا هم در تولید قابل قبول ظاهر شد اما در فروش مقداری بخشی را به موجودی منتقل کرد که در صورت فروش آن در ماه های آتی میتوان به درآمد ماهانه نماد امیدوار بود. خرید فوکا در بازه های 1100 تومان میتواند بازه های مناسبی محسوب شود و در صورت رشد میتوان حوالی 1300 تومان به عنوان هدف قرار داد. فوکا احتمالا در سال 1403 به سود 240 تومان برسد که PE را به عدد 4 میرسد. نسبت به بازه های با 2 واحد بهبود رو به رو میشود.
در فولاد کاوه هم شایعات سود 260 الی 280 تومانی برای سال 1402 و سود 320 الی 350 تومانی برای امسال وجود دارد مهمترین پتانسیل کاوه ظرفیت تولیدی است که تا رسیدن به ظرفیت نهایی جای رشد تولید بالایی دارد وفروردین ماه هم با رشد 20 درصدی تولید آغاز کرد
خودرویی ها در مسیر برگشت
در نمادهای خودرویی شاهد روند مثبت و برگشتی بودیم خودرویی ها امروز توسط سهامداران عمده خود حمایت های قوی را تجربه کردند
گزارش خودرو از اقدامات برای خروج از شمولیت ماده 141 جالب بود افزایش نرخ ها جدی تر پیش می رود و تجدید هم به مراحل اخر خود رسیده است به نظر کار برای این گروه بد نیست و میتوان خودرو را در منفی ها جذاب دید . در سوی دیگر در سایر شرکت ها زامیاد و در سوی دیگر خبهمن هم جالب است خبهمن افت عجیبی را داشته و یکی از سهم های قوی و بنیادی بازار است
سایپا به سمت قیمت های 240 تومان به راه افتاده است سهمی که شرایط خوبی داشته و می تواند با رشد قیمتی خوبی همراه شود شکسته شدن این سد قیمتی سایپا را تا سطوح 260 تومان بالا خواهد برد بیشترین خبر سایپا محور فروش دارایی ها می باشد
خودرو با روند مثبت همراه و سعی دارد مجددا به قیمت های بالای 270 تومان برگشت داشته باشد این سهم تا قیمت های 300 الی 320 تومان هم در صورت پایدار ماندن جو مثبت بازار جای صعود دارد خودرویی که بیشتر روند حمایتی داشته و درگیر خبرهای خاص است
زامیاد را گفتیم بعید است قیمت های 420 تومان را از دست بدهد همانطور هم شد این سهم تحولات بنیادی خوبی برای سال 1402 و امسال داشته و می تواند در مسیری صعودی و رو به رشد قرار بگیرد این سهم یک صعود جانانه خوب را به همراه خواهد داشت فعلا هدف کوتاه مدت سهم قیمت های 460 تومان است
چراغ سبز جهانی
در نمادهای معدنی نرخ های جهانی مس و روی و بقیه فلزات در حال رکورد شکنی های بالایی بوده که نشان می دهد سهام این گروه مستعد رشد بالایی می باشند
در باما سهم با برگشت روند همراه شد تثبیت و بازپس گیری قیمت های 360 تومانی در باما می تواند سهم را تا سطوح 420 تومان هم بالا ببرد سهمی که با انتقال سهام خود در جلگه های اسمانی قصد دارد تا به صورت غیر مستقیم سهام شرکت فوق را در بازار سرمایه عرضه نماید
فزر هم فعلا در رنج قیمتی 4800 الی 5200 تومان در نوسان است این سهم شرایط خوبی داشته و امسال می تواند به سود 1000 تومانی برسد روند میان مدت سهم بستگی بالای به روند قیمت های طلا دارد اما فعلا وضعیت سهم بسیار خوب دنبال می شود
فملی قیمت های بالای 700 تومان تثبیت شد سهمی که شرایط خوبی داشته و روند صعودی خواهد داشت این سهم اوضاع و احوال مناسبی دارد و شنیده می شود رشد قیمتی خوبی هم خواهد داشت فملی که طرح های توسعه ای قابل توجهی داشته و قیمت های جهانی مس سطوح جدیدی را در حال فتح هستند
ساختمانی ها و لرزه های مثبت
در نمادهای ساختمانی شرایط مساعد دنبال می شودس هام ساختمانی با روند مثبت سعی دارند به دوران اوج خود بازگردند
ثالوند با روند ثعودی و برگشت روند همراه شد این سهم بار دیگر از قیمت های 1250 تومان عبور و به سمت سطوح 1400 تومان در حرکت است از این سهم ساختمانی به واسطه شرایط بنیادی عالی خود می توان نوسانات بسیار خوبی گرفت
ثاخت همچنان در سطوح 420 الی 460 تومان گیر افتاده است این سهم شرایط خوبی داشته و اصلاح مناسبی را تجربه کرده است مهمترین خبر سهم تجدید ارزیابی سنگین است که در دستور کار شرکت قرار دارد همچنین حامیان قوی هم داشته که مانع از اصلاح جدی سهم می شوند فعلا نوسان گیری در ثاخت مناسب است
ثبهساز اصلاح بالایی داشته است سهمی که سود سازی بالایی دارد و در شرایط بسیار خوبی قرار دارد ارام ارام در این سهم بنیادی گروه انتظار رشد تا قیمت های 260 و سپس 300 تومان را داریم این شرکت همچنان فروش های بالایی داشته و از طریق این فروش ها سود های قابل توجهی خواهد داشت
چهارگوشه بازار
گزارش عالی وتوکا و رسیدن به سود بالای 90 تومانی که سبب شده تا سهم پی بر ای فوروارد پایینی بگیرد سهم را در صف خرید قفل کرد وتوکایی که رسیدن به قیمت های 400 الی 420 تومانی فعلا برای سهم امکان پذیر است و سهم تحولات سود سازی بالایی داشته است
فسوژ هم با روند مثبت خوبی همراه شد این سهم رشد قیمتی خوبی خواهد داشت برای سال جاری رسیدن به سود 450 تومانی محتمل است به زودی هم مجمع برگزار و سود بالایی تقسیم می شود اهداف قیمتی 2200 الی 2400 تومان می تواند سطوح پیش روی خوبی برای این سهم تولید کننده سرب باشد
روزهای قبل از سیمرغ و زشگزا صحبت میکردیم و حالا یکی دو گزینه دیگر هم اضافه شدند که اولین و بهتین انها زفکا بود که هم 709% تجدید دارد و هم گزارش خوبی دارد زفکا در در 12ماهه به سود 2524 ریالی رسیده است . 9ماهه 1620 ریال سود محقق کرده است و در6ماهه خوب بود و 1053 ریال و در 3ماهه به سود 509 ریالی رسیده است
سهم در 3ماهه 682 میلیارد ریال سود عملیاتی و 763 میلیارد ریال سود خالص داشت در 6ماهه سود عملیاتی 7028 و سود خالص 1579 میلیارد ریال شده
در 9ماه سود عملیاتی 1763 و سود خالص 2429 میلیارد ریال بوده است
در 12ماهه به سود عملیاتی 2241 میلیارد ریالی رسیده است و با فروش دارایی 3785 میلیارد ریال رسیده است .از دید ما در قیمت های فعلی از هر جهت برای رشد اماده است
دارویی فارابی همچنان روند مثبت دارد رسیدن به سود بالای 500 تومان در شرکت اصلی برای سال قبل و گمانه زنی سود بالای 600 تومان برای سال جاری سهم را با اقبال همراه ساخته است قیمت های 2800 و در نهایت 3200 تومان فعلا در انتظار این سهم دارویی است که یکی از بهترین گزارش های این صنعت را داشته است
در بین غذایی ها غسالم هم گزارش 12 ماهه را منتشر کرد و به دنبال فروش خوبی که در زمستان رقم زده بود، به سود خوب 20 تومانی نیز در این فصل رسید و در مجموع 1402، 52 تومان سود به ازای هر سهم محقق کرد (که بخشی از آن غیر عملیاتی بود و غیرقابل تقسیم). انتظار می رود در پایان امسال سود خود را به 86 تومان برساند، سهمی که در میان غذایی ها می تواند گزینه میان مدتی خوبی باشد که علاوه بر عملکرد خوب در بازه ماهانه و فصلی و همچنین بنیاد خوب، نموداری نیز شرایط جالبی دارد. غسالم حوالی 400 تومان ریسک به ریوارد جذابی دارد و 480-500 تومان را می توان هدف اول سهم در نظر گرفت.
در گروه فولاد فسازان و چدن را در نظر داشته باشید فسازان به موجب فروش خوبی که در زمستان داشت، سودی معادل 20 تومان به ازای هر سهم شناسایی کرد و سود کل سال 1402 را به 76 تومان رساند که 30 درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال بود. eps امسال سهم حوالی 100 تومان برآورد می شود که با در نظر گرفتن قیمت فعلی، p/efw آن در محدوده 4 قرار می گیرد. قیمت های فعلی فسازان با هدف 550 تومانی ریسک خاصی ندارد و جذاب به نظر می رسد.
در بین سهم های خاص شکام توجه به این نکته ضروری است که موجودی ارزی شرکت با دلار 55 هزارتومانی تسعیر و 241 میلیارد تومان سود تسعیر شناسایی شده که باعث رشد سودآوری فصل زمستان شده است. از لحاظ نموداری سهم به کف ابان 1402 رسیده است و میتوان انتظار حمایت و رشد موقت از حوالی 380 تومانی را داشت.
در مورد فافق خبرها خوب است و از سود های قوی حکایت دارد افزایش سرمایه سهم مورد تایید و تصویب قرار گرفت و سهم به زودی مجوز را دریافت میکند فکر میکنیم با دید بنیادی با این قیمت ها از مس و روی و برخی سود زیرمجموعه ها میتوان شرایط بهتری را گرفت . فافق را با دید میان مدت و با دید کمی صبر 2 ماهه در نظر داشته باشید
ختوقا را نیز جالب می بینند سهم گزارش های خوبی زده است اگزوز خودرو خراسان از زیرمجموعه های ختوقا در 12ماهه به سود 1635 میلیارد ریالی رسیده است که 153% بیشتر از سال قبل است به نظر شرایط خوبی رادارد
در بین سهم های خاص رنیک را در نظر بگیرید رنیک در فروردین در اولین ماه سال مالی به فروش و درامد 4400 میلیارد ریالی رسیده است و عدد خوبی را داشته است در اردیبهشت این عدد 4460 میلیارد ریال بود و 8860 میلیارد ریال در 2ماهه درامد داشته است و کل سال قبل 36908 میلیارد ریال بود


