گزارش بازارامروزشنبه 29 اردیبهشت 1403
سربه داران اوراق !
بازار رمقی ندارد و اوراق و نرخ سود های عجیب شیره جان او را کشیده است . نرخ هایی که تعجب همه را برانگیخته و البته طبیعی است ! ولی کسی پیش قدم در کنترل نمی شود همه چیز به هم میریزد و بازارهم وقتی چنین چیزی را می بیند واکنشش مشخص است . تازه امروز روز خوبی بود و خوب اغاز کردیم ولی پای لرزان این بازار انقدر سست و ضعیف شده که با کوچکترین فشار فروشی میریزد و می شکند … بازار پر شده از سرهای بریده ای که سر نیزه اوراق و نرخ بهره شده و ترس این منظره بقیه را هم از خرید دربازار دور کرده است…
امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که به نظر این هفته پس از طوفان سهمگین خبرهای منفی و جو منفی هفته قبل میتواند اندکی با آرامش بیشتری پیش برود بینید تاکید میکنیم روی کلمه آرامش و یا بهتر است بگوییم شیب آرام و ملایم نه منفی و نه مثبت و یا هوای نرم بهاری … هنوز زود است که از یک روند خاص صحبت کنیم چرا که جریان خبری نرخ بهره و نرخ ارز همچنان بر همان مدار قبل است البته تحولات و شنیدههایی در مورد نرخ ارز به گوش میرسد که میتواند امیدواریها بابت تحولات و اتفاقات مثبت را بیشتر کند اما فعلاً در حد یک شنیده است و حتی فکر میکنیم شرکت های بزرگ بورسی را شامل نشود …
از سوی انتظارات از بازار کم نیست … در این هفته با رونق بازارهای جهانی خبرهای خوب از افزایش حد اعتبار و تضمین مشتریان و همچنین گزارشهای احتمالی پیش رو شاید کمی وضعیت بهتر شود بسیاری معتقدند هر بار به نقاط کف بازار نزدیک شدهایم خبر افزایش ضریب اعتبار و پس از آن انتشار اوراق تبعی ریسک بازار در آن مقطع را به حداقل ممکن رسانده و نشانهای برای نزدیک شدن به کف بازار است و بسیاری معتقدند این بار هم این اتفاق در حال تکرار شدن است و البته بسیاری از اعداد و ارقام آماری هم برگشت بازار به نقاط سال پیش را نشان میدهد که خود نشان از ارزندگی احتمالی بازار در شرایط فعلی است…
اما مطابق رفتار همیشه ابتدا بینیم در اخبار چه میگذرد و این هفته چه اتفاقاتی در انتظار بازار است به نظر یکی از مهمترین خبرها و رویدادها اخبار غیر رسمیست که از مذاکرات بین ایران و آمریکا شنیده میشود و این موضوع این هفته میتواند سر و شکل بیشتری به خود بگیرد معتقدیم خبرهای اقتصادی اعم از اعلام برخی سیاستهای اقتصادی دولت و راهکارها برای کمک به بازار سرمایه و همچنین زمزمه دخالت بانک مرکزی در بازار نرخ بهره و احتمال کاهش نرخ اخزاها یکی از مهمترین رویدادهاست …
بسیاری از افراد و فعالان بازار در حال حاضر دماسنج نرخ بهره را نرخ اخزا قرار داده و معتقدند اگر دولت قصدی برای کنترل این نرخ داشته باشد با بازوی بانکها به راحتی میتواند در این بازار مداخله کرده و فضا را آرامتر کند چیزی که تا به این لحظه دیده نشده و این نرخها با شتاب و با سرعت بالا به سمت اعدادی نظیر ۴۰ نزدیک میشود که تقریباً این عدد مرگ خاموش بازار را رقم میزند و به شکل غیر رسمی دوباره بازار را به رکود میبرد . چیزی که نیمه دوم امروز هم گویای آن بود …
اما از دید ما یکی از مهمترین اتفاقات و رویدادهای این هفته به طور کلی ۸ روز کاری و دو هفته پیش رو انتشار گزارشهای متعدد در کدال است که فاز اول یعنی در هفته اول که در آن قرار داریم گزارشهای 12ماهه منتشر میشود و در هفته بعد گزارشهای ماهانه که هر دو مهم اند و این قابلیت قوی را دارند که فضای متفاوتی برای بازار رقم زده و فضا را بهتر کنند … یک بار دیگر تکرار میکنیم گزارشهای 12ماهه و ماهانه نقش شتاب دادن به رشد بازار را ندارند آنها در حال حاضر و در وضعیت فعلی میتوانند نقش مهم تثبیت کننده قیمتها و عدم ریزش بیشتر را ایفا کرده و یک بستر آماده و مهیا برای رشد بازار را فراهم کنند و صد البته انتشار این گزارشها ریسک به ریوارد بازار را جذاب کرده و در یک فضای آرام جریان پول را به سمت بازار هدایت میکند. البته روزهای قبل هم گفتیم این چاقو دو لبه است همین حالا گزارش زاگرس نشان میدهد چه تبعاتی را انتشار گزارش ها میتواند رقم بزند …
اما بازار این روزها به عوامل و رویدادهای مختلف و متعددی برای رشد نیاز دارد و شاید برخی از آنها را بتوان در گوشه و کنار بازار جستجو کرد همچنان معتقدیم و روی نظر خود ایستادهایم که تا وقتی دو جریان نرخ بهره و اختلاف دلار نیما درست نشود جریانهای صعودی قوی در بازار ایجاد نمیشود اما این بدان معنی نیست که بازار نمیتواند یک تغییر کوچک را داشته باشد . ممکن است طی هفتهها و روزهای آتی نوسانات کوچکی را به واسطه خبرها و رویدادها بدهد ولی دل بستن به یک روند بزرگتر کمی زود است .
قبل از پرداختن به موضوع آخر چیزی بگوییم … این چند روز نکتهای ذهن بسیاری از فعالان بازار را درگیر کرده و آن هم افت جدی و به دور از انتظار و فراتر از تصور نرخ ارز بود که به سطح 57 هزار تومان رسیده است جایی که کسی فکرش را نمیکرد و خیلی کسی منتظر این ریزش نبود و حالا بازار با این واقعیت مواجه شده که دولت توانسته تمام عیار در موضوع نرخ ارز موثر باشد …
بسیاری پشت این اتفاقات و رویدادها را جریانات سیاسی میدانند معتقدند تغییراتی در لایههای زیرین دنیای سیاست در جریان است که منجر به این افت شده چند روز قبل نیز از احتمالی صحبت کردیم که کاهش ریسک و توافق هستهای اگر به وقوع بپیوندد بی شک سایر بازارها در معرض خطر جدی هستند و البته شاید رفتار متفاوتی را از سوی بازار سرمایه شاهد باشیم چرا که ثبات نرخ ارز را رقم میزند و نرخ دلارنیما را به سمت منطقی شدن پیش میبرد و از سوی دیگر کاهش تورم انتظاری کم کم کاهش نرخ بهره و کاهش تورم را رقم زده و این در حال حاضر اتفاق و رویداد مهمی برای بازار است
همچنان البته به این موضوع و به این احتمال وزنی نمیدهیم و معتقدیم چیزی نیست که بخواهد به این سرعت به وقوع برسد و شرایط بازار را تغییر دهد اما بسیاری بر این عقیدهاند رویدادهایی در حال وقوع است که از سفر گروسی آغاز شده و احتمالاً طی روزها و هفتههای آتی خبرهای دیگری را درگیر خواهد کرد و باز هم بیان کنیم بازارهای دیگر باید ترس بیشتر و لرز قویتری نسبت به این اخبار داشته باشد چرا که بازار سرمایه طی این روزهای اخیر حسابی چوب همه اتفاقات و رویدادهای ریز و درشت را خورده و دیگر ریسکی نبوده که چماق گونه و هویج وار توی سر و جای دیگر بازار زده نشود و به طور کلی از همین رو بود که بازار به واسطه افت اخیر نرخ دلار خیلی واکنشی نشان نداد و افت سنگین و قابل توجهی را ثبت نکرد .
حرف آخر طی روزهای گذشته در جریان عرضه اولیه یکی از سهمها کمپینی شکل گرفته بود که همه را متقاعد میکرد به اینکه در این عرضه حضور نداشته باشند که البته از دید ما یک زنگ خطر بسیار جدی برای سیاستگذاران است که نشان میدهد ببینید کار به کجا رسیده است !!!
در جریان این موضوع بسیاری از عزیزان هم که عصبانی بودند ما را به دلیل عدم همراهی حسابی مورد عنایت قرار دادند که البته به بسیاری از فعالان بازار حق میدهیم که چنین شرایطی را در این روزهای بازار داشته باشند
اما ذکر چند نکته در این رابطه بسیار مهم و حیاتی است نکته بسیار مهم اول این است که به واقع ناهماهنگی در سازمان بورس به اوج خود رسیده و موضوع عرضه اولیه آن را نشان داد. اگر تصمیمی گرفته شده که مثلاً درست یا غلط تا زمان بهبود وضعیت بازار عرضه اولیه نداشته باشیم و همه روی آن صحه گذاشته و تایید کردند این بازی و این جریانات دیگر چیست ؟!در خانه اگر کس است یک حرف بس است … چون از کم و کیف ماجرا مطلعیم عرض میکنیم که نمیشود تصمیمی گرفت و بعد فلان نهاد و فلان ارگان و فلان شرکت با مذاکره و لابی آن را تغییر دهد و این قطعاً موجب آسیب وجهه خود سازمان خواهد بود
نکته بعد …
خیام که این روزها بزرگداشت این حکیم اهل دل است شعر جالبی دارد:
گویند اگر می بخوری ، عرش بلرزد
عرشی که به یک باده بلرزد به چه ارزد ؟
در خانه ی ما زیر زمینی است که در آن
یک خُم بخوری ، خشتی از آن نیز نلرزد…
یک بار هم قبلتر این موضوع را بیان کردهایم. بازار سرمایهای که قرار باشد نقش اصلی خود که توسعه بازار اولیه و همچنین تجهیز جریان پول را دارد نتواند یک عرضه اولیه کوچک را در دل خود هضم کند و پایههای آن با این عرضه بلرزد به هیچ نمیارزد …
به این موضوع سخت اعتقاد داریم و معتقدیم اتفاقاً اگر قرار است بازار با عرضههای اولیه به چالش و مشکل بخورد حتماً باید مشکلات قویتری دامن او را گرفته باشد و اصلاً شاید وجود چنین بازاری که چنین کارکردی را نتواند همراهی کند به چه دردی میخورد .
این یک زنگ خطر و یک هشدار جدی برای سیاستگذاران است و حتی برای خود ما بورسیها چرا که وظیفه اصلی این بازار را گوشهای میبرد و آن را فراموش میکند و این در بلند مدت ضعف بزرگ و جدی بازار خواهد بود و نقطه ضعفی که دیگران از همین کانال به ما آسیب میزنند
و اما نکته آخر اعتراض حق فعالان بازار است و در حال حاضر معتقدیم این تنها چاره فعالان بازار است که به هر شکلی که فکر میکنند صدای اعتراض خود را به گوش دیگران برسانند اما گاهی اوقات باید هوشمندانه عمل کرد باید با فکر پیش رفت برخلاف بسیاری از دوستان معتقدیم اتفاقاً اعتراض و متحد بودن و همصدا شدن در بسیاری از مواردی که حق ماست تنها راه دفاع از ارکان بازار و شرایط فعلی است به خصوص وقتی نهاد اصلی ما یعنی سازمان بورس در این وظیفه حداکثر کوتاهی را کرده و خوب عمل نکرده است …
اما اگر قرار است اعتراض به جایی برسد باید حساب شده و منطقی باشد . به خاطر دارید مقطعی برخی زمین و زمان را به هم دوختند و پیش وزیر و وکیل و همه رفتند تا بگویند بازارگردان و الگوریتم عامل منفی شدن بازارند و این دو هستند که این وضعیت فلاکت بار را رقم زدند چند باری دوستانه به عزیزان گفتیم این مسیرش نیست منفی بودن بازار دلایل دیگری دارد اما گوش به حرفشان نرفت امروز که نه بازارگردانی هست و نه الگوریتم نقشی در معاملات دارد چرا وضعیت بازار این چنین است و این دقیقاً همان نکتهای است که ما به آن اشاره میکنیم که اعتراض باید درست و حساب شده باشند
در صورت درست و حساب شده بودن اعتراض اتفاقاً همراهی افراد ریز و درشت با آن بیشتر خواهد شد اینکه عرضه اولیه نخریم به نظر شیوه خوبی برای انتقال پیام ما نبود این نهایت نهایت فرستادن پیام به بورس و فرابورس و سازمان بورس بود که در وضعیت منفی عرضه اولیه نگذارید اما مشکل بازار این نیست باز هم مسیر را اشتباه میروید مشکل بازار در سیاستهایی است که اعمال میشود و چه عرضه اولیه باشد و چه نباشد ادامه دارد . مشکل نوع نگاهی است که وجود دارد و بازار سرمایه را نمی بیند …
و اتفاقاً معتقدیم اگر اطلاعات درست و دقیق و حساب شدهای از سمت همه فعالان بازار پیش برود علاوه بر اینکه ما نیز پشتیبان آن خواهیم بود صدای محکم و رسا قوی به سیاستگذار نیز خواهد رسید و سیگنال قوی را مخابره میکند
بعد اعتراض کردن و بد دفاع کردن از موضوعات حساس اقتصادی گاهی اوقات نتایج معکوسی به بار میآورد که البته در بازار سرمایه بارها و بارها آن را شاهد بودیم … بگذریم و سراغ بازار برویم
ساختمانی ها اوج گرفتند
در نمادهای ساختمانی امروز شرایط خوبی را شاهد بودیم و نمادهای ساختمانی با اوج گیری خوبی که داشتند شرایط مساعدی را رقم زدند
در این گروه ثغرب با اقبال و صف خرید همراه شد سهمی که بار دیگر سودای قیمت های 1250 تومانی را دارد این سهم ساختمانی رشد قیمتی خوبی در صورت شکسته شدن این مقاومت و رشد تا سطوح 1400 تومان را هم خواهد داشت پول های قوی در معاملات این سهم جریان دارد
ثتران با صف خرید از کف قیمتی 800 تومان برگشت زده و به سمت سطوح 900 الی 920 تومان در حرکت است این سهم شرایط خوبی داشت و اگر خبر برگشت زمین هایش نهایی شود یک جامپ قیمتی خوب خواهد داشت ثترانی که تا اصلاح بسیار خوبی در بین ساختمانی ها داشته است
وساخت همانطور که بارها عنوان کرده بودیم از کف قیمتی 160 تومان برگشت قوی زد سم مهمان صف خرید شد وساختی که در حال فروش برخی دارایی های خود بوده و اصلاح مناسبی هم داشته است سهم اهداف قیمتی 180 و 200 تومانی را دنبال و از وضعیت بنیادی خوبی برخوردار است
در ثاخت هم شایعه افزایش سرمایه و تجدید جدی تر شده و همین موضوع کار را برای سهم بهتر کرده است
واریزی پول در بانک ها
در معاملات امروز بانک ها پول خوبی وارد شده و سهام بانکی با اقبال و رشد قیمتی مناسبی همراه شدند
در بانک پارسیان سهم از کف قیمتی 180 تومان برگشت زد وضعیت تکنیکالی سههم صعود خوبی را نشان داده و این سهم در انتظار فعال شدن یک محرک بنیادی برای رشد قیمتی می باشد سهمی که تارگت 200 و 220 تومانی داشته و با صورت های مالی 12 ماهه خود و شناسایی سود تسعیر ارز می تواند روند قوی تری را شاهد باشد شنیده می شود با دستور فتاح دوباره موضوع بانک به جریان افتاده است و فروش در دستور کار است
وپست به سود خوبی برای سال قبل رسیدن بود برای سال جاری هم تخمین سود 280 تومانی دارد سهمی که پی بر ای فوروارد بسیار نازل و یکی از بهترین عملکردهای بنیادی را در گروه بانکی دارد نکته مهم این بانک تشکیل 50 درصد منابع به صورت حساب های قرض الحسنه بوده که سبب توانگری مالی بالایی در این بانک شده است
وتجارت 120 تومانی واقعا بسیار مفت است سهمی که نیاز به پتانسیلی برای رهایی از این وضعیت دارد این سهم بانکی به کف قیمتی قوی رسیده و در صورت انتشار صورت های مالی 12 ماهه مثبت توان برگشت خوبی به قیمت های 145 الی 160 تومانی را خواهد داشت
در وبصادر هم شرایط خوبی برای عرضه نیشکر است و اگر بازارخوب شود قطعا این عرضه خبرخوبی برای بازار و سهم است
معادن و یاری بازارهای جهانی
در نمادهای معدنی وضعیت بسیار خوب دنبال می شود رکورد شکنی های خوبی را در قیمت فلزات شاهد و این امر جو روانی مثبتی را در نمادهای معدنی رقم زده است
مس در حال رسیدن به سطوح 11 هزار دلار است این قیمت ها برای فملی بسیار جذاب است فملیکه وعده داده است امسال دو طرح کنسانتره خود را افتتاح و یک طرح 120 هزار تنی مفتول را هم به سرانجام برساند فملی با خبرهای بسیار داغ و خوبی همراه است
فسوژ هم خبرهای خوبی دارد سود سازی 400 تومانی برای سال گذشته و سود 500 تومانی برای امسال سهم را در موقعیت بسیار خوبی قرار داده است سهمی که شرایط بنیادی ایده الی داشته و از توان سود سازی بالایی برخوردار است این سهم تولید کننده سرب طرح های توسعه ای خوبی هم دارد
کاما قصد برگشت از کف قیمتی 360 تومانی را دارد سهم حمایت های خوبی می شود و تنها نیازمند یک خبر بنیادی قوی برای رشد قیمتی می باشد سهمی که مقاومت 400 الی 420 تومانی داشته و در شرایط ایده الی قرار دارد
خودرویی های مستعد
در نمادهای خودرویی برخی سهام این گروه انتظارات بالایی را ایجاد کرده و بازار انتظار دارد این دسته از سهم ها با صورت های مالی 12 ماهه خوبی همراه شوند
خاور قیمت های 220 تومانی را حفظ کرده و قصد افت بیشتر را ندارد این سهم توان برگشت روند بسیار خوبی داشته و رشد قیمتی تا سطوح 250 الی 260 تومانی خواهد داشت صورت های مالی 12 ماهه دراین سهم بسیار مهم ارزیابی می شود
در نماد ایران خودرو حمایت 280 تومانی نشان داد سهم شرایط و وضعیت بسیار عالی دارد و حامیان و خریداران قوی پشت سر سهم قرار گرفته اند ایران خودرو می تواند تا قیمت های 320 تومان برگشت بزند ایران خودرویی که در انتظار خبری از تجدید ارزیابی می باشد سهم یک افزایش نرخ گرفته که عدد 2200 میلیارد تومان است البته به نظر جوابگوی این سهم نیست
خپارس هم با روند نوسانی منفی همراه می باشد و حمایت 100 تومانی را هم از دست داد این سهم به نظر می رسد با توجه به زیاندهی سنگین اوضاع زیاد جالبی ندارد تنها دلیل اقبال به سهم می تواند تجدید ارزیابی سنگین باشد
چهارگوشه بازار
کاشی تکسرام هم با صف خرید همراه شد این سهم ظاهرا با ورود پول های قوی همراه و در شرایط خوبی قرار گرفته است به خصوص این که شنیده می شود شرکت برنامه افزایش سرمایه سنگینی از تجدید ارزیابی دارد کترام در صورت عبور از قیمت های720 تومانی مهمان قیمت های 760 تومان خواهد شد
در فولاد کاوه فرصت بسیار خوبی ایجاد شده است شنیده می شود در 12 ماهه سود محدوده 260 الی 280 تومان ایجاد شده است که تقسیم 200 الی 220 تومانی در مجمع خواهد داشت سود امسال هم 350 تومان تخمین زده می شود کاوه شرایط بنیادی ایده الی داشته وب ا پی بر ای فوروارد زیر 3 معامله می شود
ایران تایر یک گزارش خاص و خوب داد که جهش سنگینی را در سود خود شاهد بود این سهم برای سال جاری هم توان سود سازی بالایی دارد اما مهمترین تحول سهم بحث طرح توسعه است که ظرفیت شرکت را با تغییرات اساسی همراه خواهد شد پتایر فعلا بر سر مقاومت 220 تومانی قرار داشته که اگر بتواند این مقاومت را بشکند مهمان سطوح 250 تومان می شود
شصدف این روزها وضعیت خوبی را دارد شصدف در 12ماهه با سرمایه قدیم 4186 ریال سود محقق کرد
در 6ماهه به سود 2172 ریالی رسیده است و 1852 میلیارد ریال سود عملیاتی و 1520 میلیارد ریال سود خالص دارد . 9ماهه این عدد به 2916 ریال رسید و 2661 میلیارد ریال سود عملیاتی و 2041 میلیارد ریال سود خالص دارد
در 12ماهه سود عملیاتی 3994 و سود خالص 2930 میلیارد ریال بود به نظر شرایط سهم بعد از ثبت افزایش سرمایه کمی پر عرضه و بعد بهتر می شود
فاما امروز واقعا خوب بود فاما خوب پیش می رود و علاوه بر روند صعودی فروش فصلی در سال قبل، در مسیر بهبود p/e و رشد سودآوری حرکت میکند. این شرکت در گزارش ۱۲ماهه ۴۰۲، ۱۲۷ تومان محقق کرد و انتظار می رود برای امسال این رقم را به حوالی ۱۵۰ تومان برساند. با در نظر گرفتن محدوده ۶۸۰ تومان به عنوان پایین سهم و متصور بودن دو هدف ۸۰۰ و ۸۵۰ تومانی، گزینه بدی با دید نوسان نیست.
در بین برقی ها بترانس با ریسک به ریوارد جذابی که دارد بد نیست زیر نظر باشد. شرکتی که با عملکرد خوب زمستانش و شناسایی ۱۸ تومان سود در این فصل، در سال ۱۴۰۲ حدود ۳۴ تومان (سود اصلی) محقق کرد. البته باید منتظر گزارش تلفیق بود که با توجه به عملکرد عالی زیرمجموعهها، سود ۵۵ تومانی دور از انتظار نیست. خبر عرضه اولیه کوشکن طی سال جاری نیز میتواند مزید بر جذابیت سهم باشد.
در بین پتروشیمی ها زاگرس شوک عجیبی وارد کرد ولی نوری خوب بود پتروشیمی نوری گزارش خوبی ارائه کرد و در 12 ماهه به سود 2592 تومانی رسید که نسبت به سال قبل 78 درصد رشد داشته است.در این دوره درآمد عملیاتی رشد 11 درصدی داشته اما دلیل اصلی رشد خوب سود خالص، رشد ناچیز بهای تمام شده و ماده اولیه مصرفی اصلی یعنی میعانات گازی بوده است.حاشیه سود ناخالص هم از 13.5% به 24% افزایش پیدا کرده است.انتظار می رود که به رسم سال های گذشته بخش اعظم سود را تقسیم کند.در شرایط فعلی و با توجه به رشدی که داشته است، قیمت های فعلی کمی پر ریسک بوده و در صورت اصلاح حوالی 17500-17000 تومان می تواند جذاب باشد.
در بین غذایی ها غمهرا واقعا خوب بود گزارش خیلی خوبی ارائه کرد و با 68 درصد رشد نسبت به سال گذشته 944 ریال سود محقق کرد و نکته مثبت اینکه سود حاصل شده از محل عملیات اصلی شرکت بوده و با توجه به طرح توسعه ای که به تازگی به اجرا درآمده است و سهم بازار شرکت را افزایش خواهد داد، می توان به شرایط مثبت و سودآوری مناسب سهم در سال 1403 خوشبین بود. تنها نکته منفی اینکه 1505 میلیارد تومان(معادل 82 درصد) از دارایی های جاری مربوط به دریافتنی های تجاری می باشد.در حال حاضر محدوده 560 تا 590 تومان را می توان به عنوان حمایت سهم در نظر داشت اما برای دریافت سیگنال خرید برای میان مدت، باید از مقاومت 680 تومان عبور نماید.


