گزارش بازارامروزسه شنبه 25 اردیبهشت 1403
آتش بس ساعتی !
انگار امروز قرار بود همه تفنگ ها را زمین بگذارند و کمی استراحت کنند چه در سمت خرید و چه فروشو بازار کمی فقط کمی نفس راحتی کشید هر چند جو بازار امروز هم با این که خوب اغاز کرد خوب پیش نرفت و نشان میدهد همچنان فروشنده ها قوی ترو دست عرضه بالاتر است و این یعنی فردا چهارشنبه اگر اتفاقی رخ ندهد همان آش و همان کاسه است …هر چند اظهار نظرها کمی بهتر است ولی هنوز نمی شود دل به دل آنها داد…
بازار امروز را نیز به مانند روزهای گذشته با خوش بینی آغاز و دوباره با یاس و ناامیدی تمام کردیم منتها تفاوت این بار بازار و امروز این بود که کمی خبرها به نفع و به سود بازار چرخیده بود و از خوش بینی به مجلس بگیر تا خبرهای دیگر اندکی شدت منفی بودن را کمتر کرده بود البته هنوز آن اتفاق بزرگی که بخواهد بازار را به سمت جلو هل دهد دیده نمیشود ولی همین رویدادها و جریانات خبری هم برای بازار کافی بود تا امروز اندکی اوضاع آرامتری را داشته باشد اما انصافاً این حق بازار نبود که به طور متوالی در چند هفته پشت سر هم روزهای تلخ منفی را تجربه کند…
امروز البته با اظهارنظرها و حرفها از دید برخی ریسک بحث مالیات تا حدودی از سر بازار برطرف شد ولی تصمیم نهایی مانده و برخی هم معتقدند آرامش و شدت منفی کمتر هم از همین بابت بود اما همچنان دو ریسک بزرگ روی سر بازار قرار دارد ریسک نرخ بهره هرچه زمان میگذرد ترسناکتر و عجیبتر میشود دیروز در مورد نرخ اخزاها هشدار دادیم و به نظر رویدادی است که به زودی چالشهای بزرگی را برای بازار به وجود میآورد هرچند شنیده میشود دولت دستور مداخله در این حوزه را داده و به زودی اوراقهای خود دولت نیز با دستور ها فروشانیده میشود اما حقیقت ماجرا این است که هیچ تمایل و هیچ تلاشی برای تغییر نرخ صورت نمیگیرد …
و اما 2 نکته …
بازار از امروز وارد فاز جدیدی میشود که کمی فضای متفاوتتری را ممکن است شاهد باشد و آن هم آغاز سوت انتشار گزارشهای ۱۲ ماهه شرکتهاست که به بازار ارائه میشود تا به امروز گزارش برخی شرکتها منتشر شده هم گزارش خوب داشتیم و هم بد که هم نگرانیها را نشان میدهد و هم در برخی شرکتها قیمتها بسیار ارزنده و حداقلی… به نظر فازی که در آن قرار داریم و شرایطی که در آن شاهدش هستیم باعث خواهد شد فعلاً بازار اعتنای زیادی به گزارشها نداشته باشد و اثرگذاری آنها در بازار اگر مثبت باشد یکی دو روزه و اگر منفی باشد با شدت بیشتر روی تابلو خود را نشان میدهد اما کسانی که دستی بر آتش دارند و در بازار حضور دارند با پذیرش و پذیرفتن این موضوع که میدانیم همه فضای خوبی را نداریم نرخ بهره چنین است و چنان است دلار نیما آنچنان است اما با در نظر گرفتن تمام این شرایط رفتن سراغ شرکتها و سهمهایی که گزارش ۱۲ ماهه خوبی میدهند میتواند جالب باشد چرا که در دورانی که این فضا به پایان رسید و اوضاع رو به بهبود گذاشت احتمال سرعت رشد آنها بیشتر از متوسط جریان فعلی بازار است …
از همین رو گزارشهای ۱۲ ماهه را جنب و جوشی تازه از امروز تا انتهای اردیبهشت در بدن بیجان این بازار میدانیم که شاید تاکید میکنیم شاید نتواند حرکت موثری به بازار ببخشد اما نقش آن شبیه حرکت آن نوار قلبیست که از خط صاف هایی به سمت نوسانهای کوتاهی پیش میرود تا نشان دهد هنوز امیدی وجود دارد
البته این را هم بیان کنیم این سکه دو رو دارد انتشار گزارشهای ضعیف که همین حالا نیز در برخی شرکتها شاهدش هستیم می تواند چالش دیگری به چالشهای فعلی بازار اضافه کند به هر حال رفتار دولت در زدن جیب شرکتها چیزی است که پنهان نیست و عیان و آشکار است و خود را در صورتهای مالی نیز نشان میدهد اما امیدواریم این شدت در کلیت گزارشها کمتر و برآیند آن مثبت باشد.
باز هم تاکید میکنیم گزارشهای فعلی و انتشار آن بیشتر نقش یک جنب و جوش موقت در بازار را داشته و البته در خوشبینانهترین حالت نقش تثبیت کننده قیمتها و جذاب کردن ریسک به ریوارد بازار را دارد به خصوص اینکه امسال مجامع در پیش است و سیاست تقسیم سودها بالا و زمان پرداخت آن سریع تر است و جذابیتهای مجمع رفتن نسبت به سالهای قبل افزایش یافته …
در هر صورت موضوع کوچکی نیست اما وقتی بازار مشکلات اساسیتر و بزرگتری نظیر نرخ بهره و فضای کسب و کار و شرایط نیما و موارد دیگر را دارد خیلی صحبت از گزارش ها ره به جایی نمیبرد و نمیتواند راهگشا باشد اما اثرات و تاثیرات جزئی را خواهد داشت
یک نکته دیگر را بگوییم که روزهای بعد بیشتر می نویسیم … دیروز در ادامه موضوع نرخ بهره موضوعی ماند که به نظر بد نیست امروز به ان اشاره کنیم و ان هم افزایش نرخ سود اوراق سهام عادی صندوق های اهرمی است . به نظر می شود در مورد این موضوع مفصل صحبت کرد ولی نکته بسیار مهم این است که این بازی با اتش و تیغ دو لبه ای برای بازار است . به خصوص حالا که صندوق های اهرمی بخش بزرگی از بازار شده اند . چرا که این حرکت در ادامه همان بازی جعبه پاندورایی است که دولت باز کرده و ناچارا آنها نیز برای حفظ سرمایه هایی که مبنای اهرم سهام ممتاز است ناچاربه این افزایش نرخ شدند و البته اینجا دقیقا چاقوی دولبه شکل میگیرد . از یک سو اگر منابع جمع شود و اینجای بازار را بخرند و گل و بلبل شود، سود خوبی را خواهند کرد و در غیر این صورت اگر بازار همراهی نکند دست به ریسک بزرگی زدند و افت احتمالی قیمت و رشد هزینه مالی و در حباب بودن آنها چالش خواهد شد … البته به نظر انها از سر ناچاری راه اول را انتخاب کردند …
و اما حرف اخر …
امروز میخواهیم از یک ریسک و یک ماجرای تازه صحبت کنیم و آن هم ترس جدید بازار از مجلس و مجلس آتی است که قرار است زمام امور را به دست بگیرد به نظر کار ما از این شرایط گذشته و البته نمیگوییم افراد فعلی و یا آتی در مجموعه بیتاثیرند اما مجلس فعلی چه گلی به سر بازار زد که مجلس آتی بخواهد بزند به نظر خیلی وقت است که افراد و به طور کلی این جایگاه چیزی برای بازار و ارزشی برای بازار سرمایه به طور کلی فضای اقتصادی قائل نیست
البته بر هیچکس پوشیده نیست که همیشه مجلس یکی از ریسکهای بزرگ بازار بوده و همواره مشکلات عجیب و غریبی را بر سر بازار آوار کرده است اما در مورد شرایط فعلی دو نکته را صریح شفاف و روشن عرض میکنیم
به نظر کار سازمان بورس و وظیفه سازمان بورس است که با توجه به تجربیات تلخ گذشته و شرایط آینده از همین حالا ارتباطگیری و رایزنی با نمایندهها را در دستور کار قرار دهد و به طور کلی شاید نیاز باشد یک به یک تاکید میکنیم یک به یک این عزیزان را آورده و از به بسم الله توضیح دهیم که کره زمین و دنیا و ایران و اقتصاد ایران و بورس چه کارکردی میتوانند داشته باشند تا وقتی در مورد این ماجرا در مجلس صحبت میشود هاج و واج نگاه نکنند …
یکی دیگر از کارها که به نظر واجب عینی است این است که آموزشهای لازم به این عزیزان داده شود تا فرق بین خیلی از چیزها را متوجه باشند و واقعیتها برای آنها آشکار و روشن شود که هر کسی به خود اجازه ندهد هر مزخرفی را از این تریبون بیان کرده و موجب گمراهی افکار عمومی و سایرین شود
از همین رو معتقدیم نقش سازمان بورس در روشنگری و ایجاد مسیر درست بین نمایندگان بسیار مهم و حیاتی است در سوی دیگر چه خوشمان بیاید چه نیاید این افراد در سرنوشت بازار سرمایه موثرند . فعالان بازار نمایندگان صندوقها و کسانی که دارایی مردم را در اختیار دارند و همه کسانی که بازیگران این بازی هستند نیز باید دست به کار شوند و ارتباط بیشتری با این افراد گرفته و آنها را توجیه نمایند تا تصمیمات غیرمنطقی گرفته نشود …
و اما نکته آخر که به نظر بد نیست بسیاری این موضوع را بشنوند و آویزه گوش خود کنند و آن هم این است که بی خود برخی …مغزیون و اساکیل بی سواد شعار ندهند که مردم به فلان جریان اری گفتند و به فلان جریان نه گفتند … مردم مدت هاست حرفشان را زدند و شرایط اقتصادی همه چیز را نشان میدهد … خواهشا کسی بهره برداری سیاسی از این ماجرا به نفع سفره و جیب خود نکند از فردا به بهانههای مختلف و با هر طرز فکری این تزهای فکری صد من یک غاز را به پای مردم ننویسند. بهتر است هر بار که میخواهید چنین مواردی را بیان کنید به درصد آرا و میزان مشارکتی که حضور داشتند و نداشتند فکر کنید بعد در مورد اقتصاد و نظریات منچول بافی صحبت کنید …
فولادی های قدر
در نمادهای فولادی روند نوسانی ادامه داشت اما انتظار داریم شاهد صورت های مالی بسیار خوب 12 ماهه به همراه عملکرد عالی اردیبهشت ماه در سهام این گروه باشیم
فرود این میلگرد ساز پر نوسان بازار از قیمت های 420 تومانی باز برگشت زده سهم همچنان نوسانات 10 الی 20 درصدی داده و جز سهام پر نوسان گروه محسوب می شود انتظارها از این فولادی به شدت بالا رفته است البته گزارش بدی داد که عامل منفی شدن سهم در این چند روز بود
فولاد کاویان در محدوده قیمتی 1200 تومان در نوسان است نکته مهم عملکرد فروردین ماه شرکت است رشد 2 برابری فروش و رشد 3 برابری تولید نوید بخش سال بسیار عالی در این سهم است اگر رویه عالی فروردین ماه در اردیبهشت هم ادامه دار باشد می توان انتظار یک رشد قیمتی بسیار خوب را از این سهم فولادی داشت
فولاد مبارکه در مرز 500 تومان نوسانات ارامی داشت این سهم فولاد ساز توانایی رشد قیمتی بالایی ندارد و فعلا در سطوح 500 الی 560 تومان روند نوسانی دارد فولادی که شرایط بنیادی خوبی داشته و شنیده می شود سود سازی بالایی امسال در انتظار این سهم می باشد
خوشبینی معادن
در نمادهای معدنی وضعیت بهتری را شاهد هستیم خوشبینی بازار به سهام معدنی باعث شده تا سهام این گروه در فرصت خوبی برای صعود قرار داشت باشند
در این گروه فزر با نوسانات مثبت ارامی همراه شد قیمت های جهانی اونس طلا صعودی بوده و همچنان با دید میان مدت هم قیمت طلا و هم دلار با چشم انداز خوبی همراه هستند فزر به نظر می رسد فعلا در رنج قیمتی 4800 الی 5200 تومان در نوسان خواهد بود
کاما فعلا در رنج قیمتی 380 الی 420 تومان روند نوسانی دارد این سهم معدنی شرایط بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی مناسبی را انتظار داریم بامایی که اگر خبری از مشخص شدن ارزش گذاری جلگه های اسمانی منتشر شود می توان صعود خوب و قوی را از این سهم انتظار داشت
فملی اگر کمی دیگر اصلاح نماید فرصت سازی خوبی خواهد داشت سهمی که در حال فروش محصول با دلار 50 هزار تومانی بوده و از طرف دیگر طرح های توسعه ای بسیار عظیمی دارد این سهم معدنی می تواند با رشد قیمتی و نوسانات میان مدتی خوبی همراه شود و جز بنیادی های قوی بازار است
ساختمانی ها در انتظار فرصت
در ساختمانی ها هم شاهد روند نوسانی ارام و عمدتا مثبت هستیم ساختمانی در انتظار شکل گیری یک فرصت برای شروع یک رالی صعودی هستند
ثبهساز در حال برگشت روند است این شرکت گزارشهای ماهانه خوبی داشته که نشان می دهد شراط بنیادی بسیار خوبی دارد این سهم ساختمانی سود سازی بالایی داشته و رشد قیمتی خوبی در انتظار سهم است ثبهساز تا قیمت های 300 الی 320 تومان جای برگشت روند و نوسانات رو به بالا را دارد
ثالوند هم با شرایط خوبی همراه شد این سهم در کف قیمتی قرار داشته و اگر عملکرد عالی سهم در سود سازی در نیمه دوم سال هم تکرار شود می توان انتظارهای بالایی را از این سهم داشت ثالوندی که در رنج قیمتی 1250 الی 1400 تومانی در نوسان بوده و شرایط خوبی را هم با دید کوتاه مدت هم میان مدت دارد
ثتران در کف قیمتی 800 تومان قرار دارد سهم از سطوح بالای 1200 تومان اصلاح کرده است و همچنان در انتظار مشخص شدن رای دادگاه در خصوص برگشت زمین های شهریار است این سهم شرایط بنیادی ایده الی داشته و اگر زمین های شهریار برگشت داده شود یک جامپ قیمتی خواهد زد
دارویی ها و احتمالات ارزی
در نمادهای دارویی خبرهایی در خصوص تغییر نرخ ارزی این گروه از دلار 28500 تومانی به دلار نیمایی سبب تحرکات مثبت در دارویی ها شده است
سرمایه گذاری های حمایتی
در بازار امروز روند برخی سرمایه گذاری ها به واسطه حمایت های قوی و تحولاتی که از سوی سهامداران عمده خود شاهد بودند مثبت و صغودی بود
در سرمایه گذاری امید سهم در استانه مجمع به قیمت های 2000 تومان رسید روند حمایتی قوی در وامید شکل گرفته است سهمی که شرایط بنیادی بسیار خوبی داشته و روند میان مدتش کماکان صعودی ارزیابی می شود وامیدی که مشارکتش در یک میدان نفتی مهمترین خبر پیش روی سهم است
در وتوسم همچنان روند حمایتی مثبت و سهامداران جدید وتوسم حسابی در حال حمایت از سهم می باشند سود سازی بالا و ورود پول های قوی عوامل تاثیر بر روند این سهم سرمایه گذاری می باشد به نظر می رسد وتوسم تا قیمت های 520 تومان به شرط عبور از مقاومت 460 تومانی بالا برود
وغدیر کف قیمتی 2000 تومانی را بسته و بعید است افت بیشتری از این سطوح داشته باشد وغدیری که شرایط خوبی داشته و جا برای نوسان قیمتی تا سطوح 2200 الی 2400 تومان را خواهد داشت وغدیر با ارزش ان ای وی بالا و تحولاتی که در سودش روی داده مورد توجه می باشد
دارویی های خاص
در نمادهای دارویی صورت های مالی این گروه در حال انتشار بوده و شرکت هایی که عملکرد مثبتی دارند مورد توجه می باشند به خصوص این که اگر شاهد تغییر دلار این شرکت ها نیز باشیم تحولات خوبی برای سال جاری در گروه دارو رخ می دهد
دارویی فارابی برای سال گذشته بالای 500 تومان سود ساخته و امسال می توان به سود 600 الی 650 تومانی سهم خوشبین بود سهمی که در کف قیمتی قرار داشته و پی بر ای فوروارد بسیار جذابی دارد نکته مهم این که این سهم دارویی تقسیم سود حداکثری هم داشته و بالای 90 درصد از سودش را تقسیم می کند
دجابر تحولات اساسی دارد این سهم تا قیمت های خوبی جای صعود دارد و ارزش ذاتی 1450 الی 1600 تومانی دارد دجابر تا سطوح قیمتی خوبی جای صعود دارد این سهم دارویی تحولات اساسی داشته و به واسطه تولیدات خود و زیر مجموعه هایش سود سازی بالایی دارد
دلقما هم نوسانات مثبت خوبی از قیمت های 260 تومان داشت سهم برگشت مناسبی را می تواند از کف قیمتی داشته باشد این سهم دارویی تا قیمت های 300 الی 320 تومان تارگت دارد بازار در این سهم انتظار گزارش 12 ماهه را می کشد
برای دتماد هم براورد سود بالایی برای سال جاری می شود رسیدن به سود 1000 تا 1200 تومان برای سال جاری این داروساز محتمل است دتمادی که در دارویی ها صادرات خوبی هم داشته و به نظر می رسد شرایط خوبی در این گروه داشته باشد در صورت تثبیت سهم درقیمت های بالای 5600 تومان هدف قیمتی 6200 تومانی مورد انتظار است
ساختمانی ها و تلاش برای برگشت
در ساختمانی ها قرار گیری سهام این گروه در کف های قوی و رشد قیمت دلاری مسکن سبب شده تا امروز معاملات برگشتی خوبی را در سهام ساختمانی شاهد باشیم
در این گروه ثاخت با صف خرید همراه شده و به قیمت های بالای 400 تومان برگشت زد سهم اصلاح قیمتی بالایی داشت و به سطوح حمایتی بسیار خوبی رسیده است این سهم تا قیمت های 460 تومانجای نوسان مثبت را خواهد داشت
ثالوند در عبور از قیمت های 1450 تومان ناکام ماند این سهم شرایط خوبی داشته و از نظر بنیادی جز سهام سود ساز بسیار خوب گروه است این سهم فعلا روند نوسانی را در سطوح 1250 الی 1450 تومان داشته اما در میان مدت رسیدن به قیمت های 1600 الی 1800 تومان را برای این سهم متصور هستیم
ثبهسازدر کف قیمتی بسیار خوبی قرار گرفته است این سهم شرایط بنیادی خوبی داشته و با سود سازی بالایی همراه است ثبهسازی که برگشت به قیمت های 300 تومان و یک نوسان مثبت محتمل و می تواند با بازدهی مناسبی همراه شود به خصوص این که برای امسال هم سهم شایعات سود بالای 60 تومانی دارد
معادن و رکورد شکنی های جهانی
در نمادهای معدنی شاهد رکورد شکنی های نرخ کامودیتی ها هستیم مس 10 هزار دلاری و روی 3 هزار دلاری نشان می دهد معدنی ها در بازارهای جهانی با تحولات خوبی همراه شده اند
رشد قیمت های جهانی روی تاثیری بر فاسمین نداشت این سهم در قیمت های 420 تومان جا خوش کرده و در انتظار محرکی برای رشد قیمتی می باشد فاسمینی که شرایط خوبی داشته و با این قیمت های جهانی روی کم کم می تواند به تغییر روندش خوشبین شد
فملی به قیمت های بسیار خوبی رسیده است سطوح 680 تومان می تواند قیمت های مناسبی برای خرید این سهم با دید بلند مدت باشد به خصوص این که فملی شرایط بنیادی بسیار خوبی هم داشته و با این قیمت های جهانی مس که به 10 هزار دلار رسیده است اینده خوبی دارد امسال و سال اینده با این قیمت ها و افتتاح طرح های توسعه ای فملی در مسیر صعودی قوی قرار خواهد گرفت
باما هم به حمایت قوی 360 تومانی رسیده است بار دیگر سهم توان واکنش مثبت به این قیمت ها و برگشت به سطوح بالای 420 تومان را دارا می باشد بامایی که از طریق جلگه های اسمانی خبرهای خوبی داشته و شنیده می شود این شرکت 30 همت ارزش گذاری شده است
چهارگوشه بازار
خودرو امروز حمایت شد تا شاید قیمت های 280 تومان را از دست ندهد ایران خودرویی که حقوقی ها حسابی بر حمایت و خرید سهم پرداخته و به نظر می رسد شرایط خوبی داشته باشد این سهم خودرویی بعید است از این سطوح افت زیادی داشته باشد
ذوب کمی متعادل و مثبت شد سهم اصلاح بالایی داشت و به قیمت های کف 42 تومان رسیده بود این سهم شرایط خوبی داشته و به نظر می رسد توان برگشت روند را داشته باشد وضعیت بنیادی سهم زیاد جالب نبوده و ذوب همچنان ریانده است پولی که وارد سهم می شود عمدتا به واسطه قیمت بسیار اندک سهم است
فولاد هم امروز مثبت بود همچنان تقاضا و قیمت ورق شرکت در بورس کالا بالا می باشد شنیده میشود صورت های مالی قوی در انتظار سهم است مضافا این که تخمین سود 140 تومانی برای سال جاری زده می شود فولادی که شرایط بنیادی ایده الی در گروهش دارد
حفاری از قراردادهای جدیدی رونمایی کرده که ارزش حدودا 1 همتی دارند این سهم تا قیمت های 760 تومان جای نوسان مثبت را دارد حفاری که وضعیت بنیادی خوبی داشته و از سود سازی بالایی برخورد دار است به خصوص اینکه حفاری تراز ارزی بسیار سنگینی داشته و یک سود سنگین تسعیر ارز هم در دل خود دارد
بانک صادرات در قیمت های 160 الی 180 تومانی در نوسان است این سهم شرایط خوبی داشته و مهمترین رویداد پیش رویش بحث افزایش سرمایه سنگین از تجدید ارزیابی دارایی ها می باشد وبصادری که فعلا تا خبر قطعی در خصوص تجدید ارزیابی به روند نوسانی در سطوح عنوان شده ادامه خواهد داد
وتوسم را این روزها در حال درو کردن هستند هر روز شاهد روند مثبت قوی در این سهم و رشد قیمتی خوبی هستیم به نظر می رسد وتوسم را بیشتر به واسطه ورود سهامداران جدید به این شرکت و سود سازی و تقسیم سود بالا خریداری می کنند سهم تا قیمت های 450 الی 460 تومان تارگت صعودی خوبی دارد
شبندر به قیمت های 1000 تومان نزدیک می شود سهم در رنج قیمتی 1000 الی 1200 تومان روند نوسانی به خود گرفته است شبندری که صورت های مالی سرنوشت سازی داشته و باید دید ایا تهدیدات نرخ خوراک و نرخ فروش محصولات رفع شده است یا خیر سهمی که شایعات سود سازی 280 تومانی به ازای هر سهم دارد
خموتور هم شرایط خوبی را در گزارش داشت خموتور در گزارش 12ماهه به سود 519 ریالی رسیده است
9ماهه به سود 355 ریالی رسیده بود
سهم در 3ماهه 623 میلیارد ریال سود عملیاتی و 440 میلیارد ریال سود خالص دارد
در 6ماهه سود عملیاتی 1873 سود خالص 1373 میلیارد ریال بود
در 9ماهه سود عملیاتی 2882 و سود خالص 2131 میلیارد ریال است
در 12ماهه سود عملیاتی 4063 و سود خالص 3115 میلیارد ریال بود به نظر فضای خوبی در رشد قیمت خواهد داشت


