جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزسه شنبه 18اردیبهشت 1403

گزارش بازارامروزسه شنبه 18اردیبهشت 1403

نوید خاندوزی
می 7, 2024
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروزسه شنبه 18اردیبهشت 1403 

تلخی بی پایان ! 

نمیدانیم چرا این تلخی و بی رمقی تمام نشود … اوضاع بازارامروز هم خوب نبود و تنها مزیت آن این بود که نسبت به دیروز کمی اوضاع بهتر بود و شدت منفی بازار کمتر … ولی بازار کم حجم ترو بی رمق ترو ناامیدانه تر پیش رفت . حتی با این که نیما کمی امیدوارانه تر رفتار کرده ولی بازار به روند خیلی توجهی ندارد .

بازار امروز البته در ابتداکمی از فشارهای روز گذشته خارج شد و با حرکت نیما اندکی امیدوارتر به فضای بازار نگاه می‌کرد حقیقت امر ریسمانی که بخواهد به آن چنگ بزنیم و بازار را با کمک آن نجات دهیم دیده نمی‌شود و این ناامیدی به عمق جان بازار نفوذ کرده و باعث بروز بدبینی‌های مفرط به بازار شده است ویروس ناامیدی خود بزرگترین درد و مشکل بازار فعلی است که می‌تواند چالش‌های بزرگی را برای سهامداران به وجود آورد و رها شدن از این ناامیدی که شبیه افسردگی‌های  دوران میانسالی و شرایط خاص آن است به محرک‌ها و اتفاقات جدیدی نیاز دارد

به نظر می‌توان سه دسته رویداد و اتفاق را برای رها شدن از این شرایط در نظر گرفت دسته اول که اتفاقاً موتور اصلی محرک بازار و مبنای ایجاد طول موج‌های قوی خواهند بود به دو عامل گره خورده یکی تغییرات سیاست‌های ارزی و نرخ دلار نیما دیگری تغییر سیاست‌های پولی و اثرات و تغییرات نرخ بهره این دسته از اقدامات مهم‌ترین اتفاقیست که باید برای بازار رخ دهد تا با قدرت از این شرایط عبور کند اما از بد حادثه هیچ یک از این دو رویداد در اختیار بازار نیست ما فقط می‌توانیم فریاد بزنیم و از حق و حقوقی که ضایع می‌شود دفاع کنیم و البته ذکر این نکته مهم و حیاتیست که در این فریاد و در این صدا زدن‌ها مدیران شرکت‌ها هیئت مدیره‌ها و همه نهادهایی که در حاکمیت شرکتی موظف و مسئول هستند باید پیشران و جلودار این ماجرا باشند که البته شاهدیم  که آنها سکوت اختیار کرده و کسی توجهی به این موضوع ندارد…

اما دسته دوم اقدامات و مواردی است که به نظر هم فعالان بازار و هم سازمان بورس و سایر متولیان می‌توانند تلاش کنند و آن را تغییر دهند و آن هم تغییر برخی سیاست‌های نهاد ناظر در مورد صنایع مختلف است از خودرو بگیر تا پالایشی و پتروشیمی و صنایع ریز و درشت دیگر به خصوص روی سه صنعت خودرو پالایش  و پتروشیمی تاکید داریم چرا که ابهامات این سه صنعت ابهام بازار را رقم زده و تغییرات این سه گروه ، قاعدتا کمک حال بزرگی برای بازار خواهد شد و اما امروز به موردی جدید می‌رسیم و آن هم بحث ابزارها و شرایطی است که سازمان بورس به عنوان متولی و نهاد ناظر در اختیار دارد تا با کمک آنها کمی وضعیت را سر و سامان ببخشد به عنوان مثال استفاده از صندوق‌های تثبیت و توسعه استفاده از حد و حدود اعتباری ظرفیت‌های صندوق‌ها و…  از مهمترین آنهاست . یکی دیگر از ابزارهایی که این روزها می‌تواند دوباره مورد توجه باشد استفاده از اوراق تبعی مختلف برای نشان دادن این موضوع که بازار حداقل قیمت‌های خود قرار داشته و ریسکی سهامداران را تهدید نمی‌کند تعیین نرخ‌های جذاب نظیر ۳۰ درصد برای اوراق و همچنین درگیر کردن سرمایه‌های ریز و درشت در این ماجرا و ترغیب به عدم فروش می‌تواند یکی از مهم‌ترین راهکارها برای کاهش فشار فروش در بازار باشد امیدواریم هرچه سریعتر به این موضوع اوراق تبعی فکر کنند و شاید بد نباشد صندوق‌های تثبیت و توسعه و برخی سهامداران عمده کمی از پیله محافظه‌کاری بیرون آمده و فضا را به این شکل تغییر دهند …جز این موارد چه میتوانیم بگوییم و بازار واقعا حرفی برای گفتن ندارد

و اما امروز در بخش سوم مستند نویسی سالگرد سقوط ، به موضوع مهم نقش نرخ خوراک در ریزش تاریخی 17  اردیبهشت می‌پردازیم یک موضوع و واقعیت را باید بپذیریم موضوع نرخ خوراک فارغ از اثرگذاری در بازار به نظر اولین شلیک وقیحانه . بی‌مهابا و بی رودربایستی دولت و سیاست گذار به بازار سرمایه بود که نشان داد دولت بی‌پول عزم خود را برای زدن جیب شرکت‌ها جزم کرده و اولین پایگاه جاییست که بیشترین منابع را دارد و سراغ پتروشیمی و شرکت‌های بزرگ رفت .

نرخ خوراک در حالی تصویب شد که این نرخ فرمول مشخصی داشت و بر طبق فرمول ، عدد خوراک نباید بیشتر از رقم مشخصی می‌شد و این درست در حالی بود که دولت از آن سو محل درآمد یعنی ارز این گروه را نیز همه جوره قبضه کرده و اجازه فروش آن را نمی‌داد .نرخ خوراک پتروشیمی‌ها برای اولین بار به وضوح و کامل نشان داد که با چه دولتی طرفیم و طرف مقابل عقلانیت و منطق  سرش نمی‌شود و این پالس ویژه را به بازار سرمایه ارسال کرد که هیچ رب رووبی را نمی‌پذیرد و فقط به فکر تامین کسری و عملی کردن شعارهای عوام فریبانه خود از جیب شرکت‌هاست و نکته مهم ماجرا این بود که فارغ از اثرگذاری این موضوع به جد به دولت و دولتمردان توصیه شد که این کار به سود هیچکس نیست  اما کسی گوشش بدهکار نبود و البته ته این ماجرا وقتی تصمیمی به دور از عقلانیت و بدون فکر گرفته می‌شود بازنده اصلی آن خود دولت خواهد بود و همینطور هم شدو بعدها همگان اذعان داشتند که بذر بی‌اعتمادی و زمین زدن بازار سرمایه خودش را در روییدن علف هرز توجه به بازارهای غیر مولد نظیر سکه و ارز و سایر موارد دیگر نشان داد و باز تکرار شد که دولتی که در آن مقطع باد کاشت یک سال بعد طوفان درو کرد و سیلی نرخ ارز و رد انگشتانش روی صورت سیاستمداران باقی مانده بود …

اما آیا موضوع نرخ خوراک و اتفاقات آن عامل ریزش بازار شد  ؟! قطعاً وقتی چنین تصمیمی را می‌گرفتند عده‌ای در کمیسیون‌ها و معاونت‌های یک وزارتخانه ممکن است از ماجرا مطلع بوده باشند و تمام حرف بازار هم همین بود که عده‌ای از این موضوع مطلع بوده و اقدام به فروش کردند نکته بسیار مهم این است که دیروز هم اتفاقاً تا حدودی موضوع نشان داده شد که بررسی کدهای فروشنده نشان داد بیشترفروشنده ها از اهالی بازار بوده و خیلی از این ماجرا مطلع نبودند و البته بارها این موضوع اعلام شد اما هیچکس قبول نکرد و به نظر اتفاق تلخ بعدی روی داد که سازمان بورس اشتباه بعدی خود را مرتکب شد و از تعداد زیادی از افراد که در بازار کار می‌کردند و یا سرمایه درگیر کرده بودند نه به عنوان جلسه بازجویی بلکه به عنوان پرسش و پاسخ دعوت شد به سازمان بیایند و این خود سرآغاز ایجاد یک نااطمینانی به بازار سرمایه شد و فردی که تازه داشت اینجا کار می‌کرد به این جمع‌بندی رسید در بازار شفاف ریسک‌های او بیشتر است و رفت …

بررسی ریز و دقیق کدها  این جمع‌بندی را نشان نداد که موارد مرتبطی بین کدهای فروشنده و این ابلاغیه وجود دارد و به نوعی این موضوع در واقع به اثبات نرسید که نرخ خوراک عامل این ماجرا بوده البته برخی کدها با اندازه‌  های کم ممکن است چنین چیزی را عامل فروش خود بدانند اما عامل اصلی فروش  نبوده و همان عاملی بود که دیروز هم بیان کردیم یعنی دخالت‌های غیرمسولانه و غیر مستقیم و مستقیم  ،عامل قوی‌تری در ترغیب شرکت‌ها به فروش بوده است

در ضربه و آسیب زدن و به نوعی خیانت تصمیم گیران نسبت به اقتصاد و بازار سرمایه شک نداریم اما در موضوع نرخ خوراک به نظر این همزمانی دو رویداد همه جوره به زیان سازمان بورس و دولت تمام شد البته دیر یا زود این اتفاق رخ می‌داد اما باز هم تاکید می‌کنیم چه با بررسی کدهای فروشنده و چه با استدلال و شواهد دیگر نامه نرخ خوراک عامل ریزش بازار نبود … حالا برخی میخواهند نپذیرند بحث دیگری است …

یک نکته دیگر را نیز در تکمیل این موارد بیان کنیم اهالی رسانه و بچه‌های بازار گاهی اوقات به بزرگ کردن یک موضوع علاقه وافر نشان می‌دهند به واقع معتقدیم اگر کسی آنقدر به بدنه دولت حاکمیت و سیستم تصمیم‌گیری نزدیک است که مثلاً می‌تواند از رانت اخبار این چنینی استفاده کند شک نکنید سراغ بازار سرمایه نمی‌آید این دولت آنقدر رانت‌های عجیب و غریب و ریز و درشت مختلف را با سیاستگذاری‌های غلط ایجاد کرده که اصلاً استفاده از چنین ابزارهایی در بازار سرمایه خنده‌دار است آن هم بازاری با این شفافیت از همین رو خیلی خودمان را جدی نگیریم که فرض کنیم پول‌های عجیب و غریبی راهی بازار شدند و فروختند و…  خیر از این خبرها نیست در آن مقطع نیز خودمان بودیم و خودمان … توهم اینکه جریان پول این چنینی در این بازار حضور دارد را دور بریزید. اقایان !! تا وقتی می‌شود از نیما و اختلاف‌های ریز و درشت ساختاری‌های دستوری و بازار آزاد سود برد ، خر کله کسی را گاز نگرفته که سراغ بازار سرمایه بیاید !!!

و در آخر این مطلب را نوشتیم نه اینکه بگوییم دولت مقصر نیست خیر خیانت و تقصیر او که سر جایش است معتقدیم ریزش اخیر اردیبهشت سال  قبل با موضوع نرخ خوراک نبوده و این اتفاقاً بدتر است …  ای کاش با موضوع نرخ خوراک بازار می‌ریخت تا رانت اطلاعاتی و تقارن اطلاعات پنهان را عامل این ماجرا می‌دانستیم معتقدیم آنچه در حال حاضر و در فضای فعلی سر بازار آمده از موضوع نرخ خوراک بدتر است و به نوعی دخالت مستقیم و دستکاری غیر منطقی بازار را نشان می‌دهد این بخش را نیز به پایان بردیم و قطعاً فردا مفصل‌تر در مورد نتیجه‌گیری و جمع‌بندی این اتفاقات صحبت خواهیم کرد

 

 

دارویی ها و افزایش نرخ های به موقع

در نمادهای دارویی شاهد روند دریافت افزایش نرخ های خوبی هستیم این گروه در زمینه فروش و تامین مواد اولیه مشکلات زیادی ندارد تنها وصول مطالبات و افزایش هزینه های مالی سبب شده تا دارویی ها انطور که باید و شاید نتوانند در راستای وضعیت بنیادی خود صعود نمایند

دجابر  با روند مثبت و خوبی همراه شد این سهم شرایط بنیادی خوبی داشته و با توجه به شناسایی سود فروش سهام و در پیش بودن شناسایی سود شرکت های زیر مجموعه اینده خوبی دارد دجابری که تا قیمت های 1400 الی 1450 تومان فعلا نوسانات مثبت خواهد داشت

دکوثر را با روند حمایتی به قیمت های 1800 تومان نزدیک کردند سهم بازدهی 100 درصدی در مدت کوتاهی داشته است این سهم با حمایت های بسیار خوبی همراه و به نظر می رسد بحث فروش سهام برگشتی متعلق به دارویی عبیدی و افزایش سرمایه دو عامل اقبال به این سهم بودند

دلقما حمایت معتبری در سطوح 260 تومان دارد رشد هزینه های مالی سهم را با مشکل همراه ساخته است وگرنه به واسطه جهش قیمتی انتی بیوتیک های شرکت وضعیت بسیار خوبی دارد اگر صورت های مالی 12 ماهه قوی را در این سهم شاهد باشیم دلقما برگشتی به سطوح 300 تومان خواهد زد

ساختمانی ها و نوسانات ارام

در نمادهای ساختمانی شاهد روند نوسانی ارامی هستیم ساختمانی ها به نظر می رسد فعلا در سیکل نوسانی 10 درصدی قرار گرفته اند

ثبهساز 260 تومانی ریسک کمی دارد این سهم در کف قیمتی مذکور توان برگشت روند خوبی را دارا می باشد این سهم ساختمانی به واسطه فروش مناسب پروژه های خود از یک سو و سود سازی بالایی که دارد از سوی دیگر با اقبال توان برگشت به سطوح 300 الی 320 تومانی را دارد

در ثالوند قیمت های 1200 الی 1250 تومان بار دیگر فرصت نوسان گیری خوبی به وجود خواهد امد سهمی که شرایط بسیار خوبی داشته و در 6 ماهه موفق شده تا به سود بالایی برسد این سهم ساختمانی به نظر می رسد امسال با تحولات خوبی در سود سازی و قیمت همراه شود

در نماد وساخت شاهد کف قیمتی 160 تومانی این سهم هستیم وساختی که به نظر می رسد از همین سطوح باید واکنش برگشتی داشته باشد وساخت مدتی حمایت های خوبی می شد اما ظاهرا فعلا در انتظار فعال شدن خبری برای رشد قیمتی و برگشت روند است

تک گل های سرمایه گذاری

در نمادهای سرمایه گذاری شاهد روند نوسانی ارامی بوده و تنها در این بین تک نمادهای سرمایه گذاری با اقبال و نوسانات مثبت همراه شدند

در سرمایه گذاری خوارزمی سود سازی بالا و شایعاتی در خصوص برنامه تقسیم سود سنگین در این شرکت سبب شده تا سهم با اقبال و نوسانات خوبی همراه شود خوارزمی که رسیددنش به قیمت های 200 تومان بعید نیست و جز سهام بنیادی گروه سرمایه گذاری محسوب می شود

وتوسم هم مدتی است به خوبی حمایت می شود حضور حقوقی های تازه در این سهم و سود سازی خوبی که وتوسم دارد سبب شده تا این سهم در شرایط بسیار خوبی قرار بگیرد وتوسمی که سود سازی بالا و پی بر ای فوروارد پایینی داشته و  جز گزینه های با تقسیم سود بالا و جذاب برای بازار دسته بندی می شود

وغدیر بار دیگر به قیمت های 2000 تومان برگشت زد سهمی که شرایط بنیادی بسیار خوبی داشته و روند میان مدتی مناسبی را طی خواهد کرد وغدیر تا قیمت های 2200 الی 2400 تومان جای برگشت را خواهد داشت این سهم به واسطه ارزش ان ای وی بالای خود جز گزینه های مورد توجه بازار می باشد

فولاد سازان در انتظار

فولادی ها این روزها در انتظار صورت های مالی 12 ماهه خود هستند به نظر می رسد اکثر فولادی ها به سود های خوبی در 12  ماهه رسیده و برای عملکرد امسال هم توانایی سود سازی بالایی داشته باشند فولاد سازان هم در شرایط خوب و مساعدی قرار دارند

فنورد مهمان نوسانات ارامی می باشد تخمین سود بالای 200 تومان برای سال 1402 و سود 300 تومانی برای سال جاری به واسطه رشد قیمت ورق گرم زده می شود این شرکت که سالانه 150 هزار تن ورق تولید می کند می تواند با صورت های مالی خود مهمان نوسانات مصبت تا قیمت های 1400 الی 1500 تومانی شود

در فوکا این شرکت از ظرفیت بالایی در تولید ورق برخوردار است فوکا برای سال 1402 تعدیل مثبت سنگین و برای سال جاری با توجه به عملکرد فروردین ماه به نظر می رسد سال خاصی داشته باشد فوکا با دید میان مدت ارزش ذاتی بالایی دارد و امسال سال شکوفایی سود سازی شرکت است

فخوز هم تخمین های سود سازی بالایی را برای امسال دارد در مدار قرار گرفتن طرح توسعه اخیر شرکت و تولید اهن اسفنحی کمک زیادی به رشد سود امسال سهم خواهد کردفخوزی که  حمایت قوی 360 تومانی و مقاومت 420 تومانی را دنبال می کند

3 سهم خاص دراین گروه معرفی کردیم و بازهم میگییم  قابلیت های خوبی دارد یکی فسپا دیگری فنورد و سومی با درجه  ریسک پذیری بالا  فوکاست فوکا

چهارگوشه بازار

حفاری شمال هم امروز شرایط خوبی را تجربه کرد این سهم تا قیمت های 650 تومان بالا امد سهمی که انتظارات بالایی برای سال جاری از آن رفته و سود سازی خوبی مورد نظر بازار است در صورت تثبیت سهم در قیمت های بالای 650 تومان هدف 720 تومان در دسترس است

زامیاد به حمایت 460 تومانی نزدیک شده است افزایش نرخی که اخیرا دریافت شد هم تاثیری بر روند سهم نداشت شایعه مهمتر قراردادهای جدید در این سهم است که فعلا خبری از ان ها نمی باشد زامیادی که به نظر می رسد درقیمت های 460 تومان ارام بگیرد

فملی به قیمت های 680 تومان برسد برای خرید بلند مدتی جذاب خواهد بود هم چشم انداز دلار صعودی است هم چشم انداز قیمت های جهانی مس این سهم شرایط بنیادی ایده الی دارد به خصوص این که شنیده می شود محصولاتش در بورس کالا با دلار محدوده 50 هزار تومان یعنی بالاتر از دلار نیمایی در حال معامله می باشد

خودرویی ها بد نیستند  دراین گروه اگر اهل نوسان هستید منفی این  روزهای خپارس و خکاوه را با دیدنوسان می شود خرید و کمی صبر کرد  . با دید  بنیادی هم خرید منفی زامیاد و خودرو را توصیه میکنیم  . در قطعه  سازی ها ختراک دیروز 4100 و 4050  ریال در نوسان بود و باز شد و توصیه میکنیم این سهم را کمی بیشتر دنبال  کنید  یکی از گزینه های خوب و خاص این گروه است  . خکار خزر خریخت ختراک خفنر گزینه های بدی در این گروه نیستند

در مورد بترانس سهم اصلاح خوبی کرده است و با دید یک سهم میان مدتی و البته با توجه به شرایط فعلی خرید سهم در منفی ها و زیر 2000 ریال  جالب می بینیم  . سهم  را  زیرنظر داشته  باشید

در گروه حمل ونقل حتاید شرایط خوبی دارد در گروه حمل و نقل قطعا حسینا با این گزارش ها همچنان  لیدر اصلی است  امسال  680 و سال بعد  800  سود دارد و به نظر بازهم پی به ای خوبی را میگیرد اما سهم دیگر خوب این گروه حتاید است که مغفول مانده است  سهم خوش بینانه 1402 800 تا 900 ریال سود دارد و در 1403 میتواند به سود 1000 ریالی نیز نزدیک  شود و به نظر گزینه  بدی نیست ولی ریسک حتاید کمی بیشتر است . ولی در کل با دید نوسان خرید حتاید را جالب می بینیم .

قندی ها به نظر دوباره افزایش نرخ میگیرند و دراین گروه بخواهیم  یک گزینه انتخاب کنیم اولویت با قند اصفهان است ولی قشهد و قهکمت هم جذاب و جالب هستند . به ترتیب اولویت خرید  اصفهان  قشهد و هگمتان گزینه های این گروه خواهند بود به زودی هگمتان و اصفهان به مجمع می روند ولی اصفهان را با دید تجدید بیشتر بیان میکنیم  .

در گروه حمل و نقل حگهر برای گزارش 12ماهه 1402 احتمالا سود 70 تومانی اعلان کند. برای سال جاری نیز حدود 90 تومان سود به ازای هر سهم برآورد می شود. از لحاظ نموداری سهم بین هم گروهی های خود، عقب مانده تر است و ریسک به ریوارد معاملاتی بهتری دارد. از سقف اردیبهشت سال گذشته سهم در یک کانال نزولی نوسان کرده و الان در محدوده کف کانال می باشد. در صورت پیوت شدن قیمت در روزهای پیش رو می تواند گزینه معاملاتی میان مدت مناسبی باشد.

فاراک از لحاظ نموداری در یک هفته اخیر 10% اصلاح داشته محدوده 160 تومان حمایت بسیار مهمی برای سهم می باشد و می توان انتظار داشت سهم در میان مدت بازدهی مناسبی کسب کند. پیشنهاد می شود برای سرمایه گذاران جدید تا شکست مقاومت 195 تومان صبر کنند و با تایید شروع الگوی صعودی اقدام به معامله کنند. در صورت عدم شکست مقاومت، ادامه رفتار نوسانی و کم شتاب همانند یکسال اخیر محتمل می باشد.

تایرا را هم باید کم کم بیشتر زیرنظر گرفت  در سال 1402 و در 2 نوبت(اردیبهشت و مهر ) مجموعا حدود 38 درصد افزایش نرخ دریافت کرده بود و احتمالا امسال هم همان مسیر را طی خواهد کرد.برای سال 1402 سود اصلی هر سهم 200 تا 210 تومان و سود تلفیقی حوالی 300 تومان برآورد می شود که با در نظر گرفتن 30 درصد تقسیم سود شرایط مناسبی دارد.

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم