گزارش بازار امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403
چهارشنبه دوز از انتظار …
امروز بازار را در حالی پیش بردیم که برای یک آخر هفته آن هم با تعطیلات پیش رو روز نسبتاً خوبی سپری شد و جو ابتدای کار مثبت قوی و در ادامه نیز مثبت بگیر و نگیری را داشت امروز یک موضوع دیگر هم تا حدودی در چهره بازار به چشم میخورد و آن هم این که عموم سهمهای بازار سعی داشتند با اتفاقات ریز و درشت خود را از لیدری گروه خودرو جدا کنند البته تلاش خوب و قابل ستایشی است اما به نظر بیشتر فضای موقتی از این ماجرا باشد و باز هم بازار تحت تاثیر لیدرها خواهد بود
بازار امروز را در حالی به پایان بردیم که دوباره دلشورههای روزهای تعطیلی سراغ سهامداران آمده و فضای بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است و البته طی این یک ماه اخیر آخر هفتهها جوری گذشته که دلشورهها بیجا نبودند … بازار امروز به واسطه دو اتفاق شرایط کمی متفاوتتری را نسبت به دیروز داشتیم و اندکی امیدوارتر حرکت میکرد یکی از این اتفاقات این بود که پس از چند روز کش و قوس اعلام شد که سیاست اعطای تسهیلات و اعتبار به کارگزاریها دوباره به روال سابق که نه روال بهتری برمیگردد
و خبر دوم موضوع نرخ ارز بود که دلار در بازار آزاد مسیر صعودی در پیش گرفته و رشد کرد و این ثبات نرخ بالای ۶۰ در میان مدت به سود بازار است . در سوی دیگر البته ما در دلار نیما همچنان در مسیر کم خردی قبل حرکت میکنیم …
بدشانسی بازار طی این مدت این بود که همه چیز با هم سر او خراب شد طی چند هفته اخیر خبرهای افزایش نرخ سود تا مرز ۴۰ درصد و همچنین محدودیت اعتبار در کارگزاریها و فضای خبرهای منفی با هم سر بازار خراب شد و نتیجه این شد که شاهدش هستیم در مورد اعتبارات چند نکته را عرض کنیم که میتواند در وضعیت بازار موثر باشد نکته اول و مهم این است که در روزهای خوب بازار جریان اعتبار به مانند نوشابه انرژی زایی عمل میکرد که جنب و جوش بازار را بیشتر و قدرت تحرک او را افزایش میداد و این موضوع به خوبی در روزهای مثبت خود را نشان میداد و دست خریدار و قدرت خریدار با قدرتتر حرکت میکرد
صد البته که دریافت کنندگان اعتبار طی این مدت یکی از بازندههای بازار بودند چرا که دو سر باخت برای آنها حساب شد و هم در بازار آسیب دیدند و هم هزینه نرخ بهره را پرداخت کردند
اما در هر صورت همواره و همیشه به همین شکل بوده که تغییرات در جریان اعتبارات تغییرات مهمی را در چهره بازار رقم زده و تغییر نرخ و یا محدودیتهای خاص آن ور بازار موثر است نمیتوان از این موضوع به آسانی گذشت اگر بیتاثیر نبود ارزش تضمین و درصد آن به عنوان یک ابزار مورد استفاده سازمان بورس قرار نمیگرفت و او نیز از این ابزار به عنوان یک آیتم کنترل استفاده نمیکرد اما این ماجرا یک روی دیگر هم دارد…
اعتبار باید در فضای مناسب و رو به بهبود سراغ بازار بیاید در روزهایی که روند منفی و فشار فروش بالا و هیچ چشم انداز روشنی دیده نمیشود بالا بردن نرخ بهره فاز منفی و چراغ قرمز خطرناکی برای بازار بود که استفاده از اعتبار ا برای فعالان سخت میکرد اما فضای فعلی نیز
برانگیختگی و انگیزه برای استفاده از اعتبار را منطقی نمیداند به چه معنی به این معنی که در بازاری که منفیست و اتفاقی رخ نمیدهد چرا افراد باید اعتبار داشته باشند از همین رو معتقدیم اعتبار در بستری از رویدادهای مثبت است که میتواند مسیر درستی به بازار بدهد در چنین فضایی بالا و پایین شدن نرخ اعتبار شاید اثراتی را داشته باشد اما آن اثر ویژه و قوی نیست.
البته به این اعتقاد داریم اگر زیرساخت اخبار و تحولات و چشم انداز و نرخ نیما نرخ دلار خبرهای خوب از صنایع برسد بله اعتبار همچون موتور توربویی برای بازار عمل کرده که سرعت او را در چنین مواقعی افزایش میدهد
پس در عین اینکه این خبر را برای بازار مثبت میدانیم معتقدیم اثرات آن وقتی نمایان میشود که تحولات ریز و درشت اخبار مختلف اثر مثبتی بر کلیت و جو بازار داشته باشد
و در آخر یک نکته مهم وجود دارد هر چیزی که ما را نکشد باید کاری کنیم ما را قویتر کند امروز این موضوع اعتبار به همه ما یک چیز را ثابت کرد که از همین امروز سیاستگذاران و دستاندرکاران بازار باید دست به کار شوند و بازار سرمایه را از این ریسک و از این رویداد مصون بدارند نمیدانیم راه آن چیست شاید ایجاد منابع شبیه آنچه در صندوقهای اهرمی اتفاق میافتد و یا شرایطی از این دست مهمترین اتفاق است… نباید این طور بازار سرمایه به بانک ها وابسته باشد … آمد و چند وقت دیگر یکی دیگر پیدا شد و بر مسند ریاست بانک مرکزی نشست و گفت اصلاً این بورسیها را به دریا بریزید! اعتبار چیست اصلاً بورس چیست کاری نباید بکنند … به نظر آن اتفاقی که امروز برای بازار رخ داد یک تلنگریست که تغییر را آغاز کنیم.
به واقع اگر نتوانیم از این رویداد بزرگ برای بازار یک غنیمت و دستاورد ایجاد کنیم مسیر اشتباهی را رفتیم
اما دیروز به موضوعی رسیدیم که آن را به گزارش بازار امروز موکول کردیم و آن هم بحث مهم گزارشهای مالی شرکتهاست که در حال ارائه شدن است گزارشهای ماهانه به اتمام رسیده و چیزی که بخواهد بازار را به نقطه خاصی برساند در آن دیده نمیشود اما بحث ما در مورد گزارشهای میان دورهای است که یکی یکی در حال ارائه به بازار است
حقیقت امر وقتی گزارشها به این شکل و با این شرایط منتشر میشود نگرانیها افزایش یافته و به نوعی به سایرین نیز این سیگنال را میرساند که روالی که بازار در پیش گرفته در ارزش گذاری شرکتها روال غیرمنطقی نیست و نگرانی او بی دلیل نبوده چرا چنین چیزی را عرض میکنیم اگر دقیقتر به گزارشها و حاشیه سود شرکتها نگاه کنیم
خواهیم دید که سه ماهه تلخ و وحشتناکی را در هزینه ها داشته و از منظر حاشیه سود اتفاقات تلخی برای شرکتهایی که گزارش دادند رخ داده است.از گروه سیمان بگیر تا دارو ،فولادیها و لاستیک و… که احتمالاً با گزارشهای بیشتر این موضوع روشنتر خواهد شد.البته شامل همه نیست ولی این تعداد کم هم نیست
این موضوع یک بعد مهم دیگر هم دارد و آن هم این است که با این شرایط علاوه بر اینکه پی بهای آتی بازار را تحت تاثیر قرار میدهد در نزدیکی مجامع شرکتها حاشیه سود را نیز تحت تاثیر قرار داده از سوی دیگر ادامه این روند که سیاستگذار در پیش گرفته یعنی سنگ فروش را با سیاستهای کنترلی بسته و سگ هزینهها را به شکل عجیب و غریبی هار و درنده رها کرده است شرکتها یکی یکی از مدار سودآوری خارج و در مدت زمانی نه خیلی طولانی سرمایهگذاری در اکثر صنایع از انتفاع خارج میشود و از سوی دیگر بزرگترین زیان دیده این ماجرا خود دولت خواهد بود که شرکتهای متعلق به نهادهای عمومی غیردولتی و شبه دولتی آن با کاهش جدی سود مواجه میشود.
امیدواریم کسانی که حداقل اندک عقل و خردی در خود میبینند با مشاهده صورتهای مالی به خود آمده و سیاستهای فعلی را تجدید نظر کرده و تعدیل را در دستور کار قرار دهند
بگذریم و سراغ بازار برویم …
تلاش خودرویی ها
خودرویی ها امروز میل به برگشت روند داشته و با نوسانات مثبت و ارامی همراه شدند
در زامیاد شاهد حمایت های بهتری هستیم دریافت افزایش نرخ و شایعات قراردادهای جدید انتظارات را از این سهم بالا برده است به نظر می رسد زامیاد ارام ارام خود را به قیمت های 560 تومان برساند سهمی که تحولات بنیادی خوبی دارد
در ایران خودرو همانطور که عنوان شده بود سهم در قیمت های 300 الی 320 تومان فعلا ارام است و نوسانات خوبی دارد این سهم در انتظار بروز یک خبر قوی برای شکست سطوح قیمتی 320 تومان است سهمی که شرایط خوبی داشته و در صورت شکسته شدن این سد قیمتی تا سطوح 360 تومان رشد خواهد کرد
خپارس هم به کف قیمتی 100 تومان نزدیک شده است سهم بازها از این سطوخ تا اهداف 115 و 125 تومان نوسان داده است شرکت وضعیت بنیادی خوبی نداشته و زیانده است به همین دلیل جز سهام پر ریسک گروه محسوب می شود تنها در صورت بروز خبری مثبت می تواند با نوسانات برگشتی بسیار خوبی همراه شود
ساختمانی ها به دنبال لیدری
در نمادهای ساختمانی باز روند های حمایتی در حال شکل گیری بوده و نوسانات مثبت را در سهام ساختمانی شاهد هستیم
در این گروه ثرود بسیار خوب حمایت می شود سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و تحولات مثبت قوی را شاهد بوده است این سهم ساختمانی تا قیمت های 1800 تومان خود را نزدیک کرده است مقاومت قوی که اگر شکسته شود ثرود 2000 تومانی را شاهد خواهیم بود
ثالوند هم نوسانات خوبی داشت امسال سهم شایعات سود 250 تومانی داشته و ارزش ذاتی 1600 تومانی دارد فعلا سهم حمایت قوی 1250 تومانی و مقاومت 1400 تومانی دارد این سهم ساختمانی نیز از نظر سود سازی شرایط بسیار خوبی داشته و با چشم انداز رشد قیمتی خوبی همراه است
ثتران بار دیگر اماده می شود تا به مصاف قیمت های 920 تومان برود سهمی که شرایط بنیادی خوبی داشته و مهمتر از همه دارایی های ارزشمندی دارد سهم برای رشد قیمتی قوی نیاز به یک خبر مثبت و قوی به خصوص از ناحیه زمین های شهریار و رای دادگاه در خصوص برگشت این زمین ها دارد
غذایی ها در کانون توجه
در نمادهای غذایی امروز شرایط خوبی را در این گروه شاهد بودیم صورت های مالی مثبت و ادامه روند تورمی در قیمت مواد غذایی سبب توجه بازار به این گروه شده است
در بهپاک سهم در قیمت های 360 تومان نوسانات خوبی را شاهد است با کمک سود های غیر عملیاتی سهم امسال 90 تومان سود پیشبینی کرده است که می تواند زمینه ساز رشد قیمتی سهم به سطوح 420 الی 450 تومان شود بهپاکی که شرایط بنیادی خوبی داشته و توان سود سازی بالایی دارد
غفارس که بازیگران قوی دارد سهم را به قیمت های بالای 1200 تومان رسانده و حالا سعی در شکست قیمت های 1250 تومانی ورشد بیشتر دارند این سهم غذایی در بین شرکت های لبنی شرایط بنیادی بسیار خوبی داشته و با حجم فروش بالایی که دارد در موقعیت خوبی قرار گرفته است
غپینو امروز صف خرید فوق سنگینی را تجربه کرد شایعات خوبی از سود سازی امسال سهم به گوش می رسد از سوی دیگر سهم در کف قیمتی قرار داشت و سرانجام شاهد استارت قوی در سهم بودیم غپینویی که تا قیمت های 360 تومان جای رشد داشته و با حمایت های قوی همراه شد. واقعا با این گزارش خاص غپینو سهم باید امروز صف خرید شود غپینو در 12ماهه تلفیقی با سرمایه جدید610 ریال سود محقق کرد
در سود اصلی این عدد 541 ریال بود
سهم در 3ماهه 1932 میلیارد ریال سود عملیاتی و 1326 میلیارد ریال سود خالص داشت
در 6ماهه سود عملیاتی 3190 و سود خالص 2206 میلیارد ریال بود
در 9ماهه سود عملیاتی 5684 و سود خالص 3792 میلیارد ریال بود
در 12ماهه سود عملیاتی با رشد خوب 8531 و سود خالص 5940 میلیارد ریال بود از دید ما سهم باید در حوالی 4100 4200 ریال قبل از مجمع باشد
صبر پالایشی ها
در نمادهای پالایشی سهام این گروه روند متعادلی داشته و در انتظار صورت های مالی 12 ماهه و مشخص شدن توان سود سازی خود هستند
در شپنا ظاهرا قیمت های 580 تومان به عنوان حمایت قوی برای سهم عمل می کند این سهم بعید است این سطوح قیمتی را از دست بدهد شپنایی که شرایط بنیادی بسیار خوبی در گروهش داشته و هم برای سال 1402 و هم برای سال جاری یکی از بالاترین سود ها را خواهد داشت
شتران می تواند بار دیگر به قیمت های 320 تومان برگردد سهم نوسانات ارامی را در محدوده قیمتی 300 الی 320 تومان تجربه می کند این سهم شرایط بنیادی خوبی دارد اما جو روانی سهم به واسطه تعلیق خرید بلوکی سهام شازند فعلا چندان مساعد نیست
در شبندر سهم در مسیر اصلاح و نوسانات منفی اگر به قیمت های حمایتی 1100 تومان برسد برای خرید مناسب خواهد بود سهمی که سود سازی بالایی داشته و به زودی انتشار صورت های مالی 12 ماهه می تواند در سهم راهگشا باشد هدف قیمتی سهم در صورت گزارش دهی مثبت می تواند سطوح 1250 تومان باشد
چهارگوشه بازار
بارها بر حتوکا به عنوان سهم بنیادی که با قراردادهای جدید خود متحول شده است تاکید داشتیم امروز سهم با صف خرید سنگینی همراه شد این سهم توانست با صف خرید سنگین خود سطوح 320 تومانی را در هم شکسته و به سمت قیمت های 360 تومان به راه بیفتد این سهم اصلاح قیمتی بالایی داشته و از دید تکنیکالی هم مستعد رشد قیمتی خوبی است
دراین گروه گزارش های خوبی را شاهد بودیم طبق معمول حسینا بهترین بود حپارسا نرمال پیش رفت حتاید خوب بود ولی 2 سهم از نظر گزارشی و بنیادی خاص تر حرکت میکنند اولی حگهر بود حگهر در فروردین با فروش 3277 میلیارد ریالی مواجه بود و اسفند 3757 میلیارد ریال فروش زده است و فروردین نرمال بود . راه اندازی طرح و توسعه های کگل میتواند دراین سهم موثر باشد و به نظر بدنیست
کترام هم با صف خرید و برگشت روند همراه شد هم اصلاح بالا و هم وضعیت تکنیکالی مناسب در کنار شایعات مثبت از تحولات بنیادی به همراه برنامه افزایش سرمایه سبب شد تا سهم با ورود نقدینگی قوی و صف خرید سنگینی همراه شود رسیدن به قیمت های 7320 تومان به عنوان تارگت اولیه را در این سهم انتظار داریم
بانک شهر هم امروز به صف خرید نزدیک شد سهمی که به زودی صورت های مالی خاص و قوی خود را منتشر و وضعیت مثبتی را به نمایش خواهد گذاشت این سهم تا قیمت های 1400 الی 1500 تومان فعلا جای رشد دارد اما رسیدن به قیمت های 1800 الی 2000 تومانی به عنوان اهداف میان مدتی در سال جاری مطرح است
بازهم کیسون مثبت بود . کیسون مطابق یک رالی نوسانی پیش می رود و اهداف خوبی در پیش دارد ولی دیروز هم عرض کردیم ممکن است حوالی 2250 و 2300 ریال فشار فروش را شاهد باشد با نزدیک شدن به این نقاط ارام ارام سبک کردن و خرید یکی از دو سهم فاراک و فاذر جذاب است فاراک کمی اصولی تر پیش می رود ولی فاذر هم خاص بوده و اصلاح عجیبی داشته است اهل نوسان های خاص هستید فاذر واقعا اصلاح عجیبی کرده است امروز یک قرارداد 3800 میلیارد تومانی را ر کرد که مارکت شرکت 2800 میلیارد تومان است
در بین سیمانی ها سفانو در گزارش 12ماهه 1276 تومان سود به ازای هر سهم گزارش کرد، رقمی که در سال قبلش 1170 تومان بوده است. داشتن این سهم در واچ و زیر نظر گرفتن تحرکات حجمی این سهم با توجه به نمودار خوب و بنیاد مطلوب آن، توصیه می شود. در صورت جلب توجه دوباره صنعت سیمان این سهم می تواند یکی از گزینه های خرید باشد.
امروز غدیس هم مثبت بود غدیس در فروردین ماه هم تولید خوبی را گزارش کرد و هم از موجودی فروخت و هم در اکثر محصولات خود، فزایش نرخ دریافت کرد که در نتیجه همه این موارد توانست رکورد فروش خود را بزند. سهم در فروردین 334، در اسفند 92، در بهمن 173 و در دی ماه به درآمد 168 میلیارد تومانی رسید. غدیس با سود 270 تومانی می تواند pe خود را به عدد 6 برساند و حدودا با 1 واحد بهبود رو به رو می شود. 1800 تومان برای نماد مقاومت مهمی محسوب میشود. اگر نماد بتواند از این سطح عبور کند، احتمالا تا سقف قیمتی با نوسان رو به بالا همراه شود.
بارها در مورد کزغال در بازار صحبت کردیم . کزغال را به عنوان گزینه بنیادی در صنعت می توان زیر نظر داشت که در فروردین عملکرد بدی نداشت و اگرچه هنوز عقب ماندگی خود را به نسبت میانگین فروش ماههای قبل جبران نکرده اما انتظار بهبود عملکرد شرکت را داریم و با توجه به خبرهایی که از افزایش نرخ زغال سنگ به گوش می رسد و و برآورد سود هر سهم 350 تومانی، گزینه ای مناسبی برای میان مدت است. نمودار سهم نیز جالب است و حوالی ۲۰۰۰ تومان آن ریسک به ریوارد جذابی دارد.


