گزارش بازارامروز سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
خیلی ها منو زدن …
آنچه بیش از هر چیزی این روزها در چشم فعالان بازار به آن برمیخوریم حس نامیدی و کاشته شدن بذر ناامیدی در دل آنهاست . به قول شاعر در نگاهش آن نوازش ها نیست و منتظر است . منتظر یک تغییر یک رویداد خاص تا بتواند کمی ازاین فضا فاصله بگیرد . بازار هم حرفی برای گفتن ندارد و هر چه پیش میرویم شدت این ناامیدی بیشتر و اتفاقات منفی هم بدترمی شود و آن چیزی که بیش از همه آزاردهنده شده است بی خیالی حاکمیت و سیاست گذار به این بازار است …
امروز به حال و هوای ابهامات قبل تعطیلی پیش رو نیز اضافه شده بود .
امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که دوباره تعطیلات پیش روی بازار قرار گرفته و سهامداران در خرید احتیاط را چاشنی کار کردند هرچند که ریسکهای سیاسی تا حدودی از سر بازار برداشته شده و آن فضای پر ابهام قبل را ندارد اما در هر صورت شرایط برای برخی هنوز نامشخص است و این ترس در چهره معاملات و حجم روشن بود بازار این روزها در برزخ بیخبری از اتفاقات و رویدادها حرکت میکنند نمیتواند تصمیم درستی بگیرد و از سوی دیگر رویدادهای ریز و درشت منفی بدون توقف روی سر بازار آوار میشود .
به نظر بازار اسیر این جو ناامیدی شده و پیله ای سخت و محکم دور او پیچیده شده و الحق هم که بااین اساکیل و دانشمندان حق دارد که ناامید باشد. هر هفته یک چالش روی سر بازار اوار می شود و این موضوع بروز شرایط این چنینی را رقم زده است . البته هنوز ناامید نیستیم و ناامید شیطان است از گوشهو کنار شنیده می شود که موضوع نیما جدی تر شده و گویا کالای 28500 محدود به چند قلم شده و باقی سراغ سامانه جدید نیما و نرخ 41300 می رود و این نرخ نیز به زودی تغییرات خود را خواهد داشت . البته در این شرایط برای حالت نیما 2 سناریو گفته می شود سناریوی اول این است که این نرخ تدریجی رشد کند و سناریو دوم این است که ناگهان افزایش یابد ولی هر چه که هست فضای تغییر بیش از گذشته احساس می شود و البته ما هم هر روز صبح به امید خرده نانی عقلانیت در تصمیم گیری ها صبح را اغاز میکنیم و شب ناامیدتر از همیشه پیش می رویم …
امروز میخواستیم از حاشیه سود شرکت ها و اتفاقات آن بنویسیم ولی کمی صبر کردیم تا اطلاعات خود را تکمیل تر کنیم و فردا مفصل در مورد آن صحبت میکنیم ولی دقت کنید با این نرخ سود که در مملکت اسلامی که در خط به خط سطورش از ربا و جنگ با خدا صحبت شده و این حاشیه سود ها و این رفتار سیاست گذاران به بازار حق میدهیم که این طور ناامیدانه و بی انگیزه مسیر را دنبال کند … فردا سعی خواهیم کرد در مورد این موضوع مفصل صحبت کنیم اما برویم و برسیم به یک اتفاق …
صبح امروز که خبرها رامرور میکردیم به عکس هایی برخوردیم که بازارطلای تهران را نشان میداد که تعطیل است ! برای چه ؟! برای قانون جدید مالیاتی … دقت کنید برای قانون جدید مالیاتی که امکان سفته بازی روی طلا را کمتر و مشمول مالیات میداند و ممکن است کسب و کار این عزیزان را با مخاطرات مواجه سازد . دقت کنید کمی به این کلمات … ممکن است خطی گوشه کسب و کار این عزیزان بیاندازد که 40 سال است درست و حسابی مالیات نداده و کسی هم با آنها کاری ندارد …
دقت کرده اید چقدر شبیه هم هستیم ؟! منتهی از در دیگر ! رفتار این صنف نشان میدهد انگار تاوقتی اعتراض نکنی و حرف نزنی هیچ کسی دراین سیاست گذاری اقتصادی به داد شما نمیرسد . سیاست گذاران هم ازاین قشر می ترسند و شک نکنید به زودی تغییرات را مطابق میل عزیزان اعلام میکنند و بعد برخی بیسواد می آیند و از این تصمیم دفاع میکنند و بازار سرمایه را عامل همه چیز میداند … حوصله نوشتن گزارش بازار نداشتیم و روضه خواندن سر این سفره سرخ را ملال اور می بینیم ولی ناگهان وقتی مشغول نوشتن بودیم بخشی از دیالوگ فیلم کندو با بازی بهروز وثوقی جلوی چشممان آمد میگفت :
خیلیا منو زدن … پاسبونا … شوفرا … پارچه فروش های کوچه مهران … آدمای ممد ارباب … سیاهی های کوچه سرخپوستا … می دونی … همیشه بعدِ هر یه کتک خوردنِ مفصل یه جوری میشم … مثل آدمی که خارش داشته باشه و حسابی بخاروننش …
از بس زدن تو سرم دمبل درآوردم..از بس دوو اومدم هیچ غلطی نکردم حالم به هم میخوره…
خیلی ها در این بازار ما را زدند و واقعا حالمان ازاین هیچ کاری نکردن و دستمان به هیچ چیز نرسیدن به هم میخورد. ازاین حجم سکوت و بی کلامی . از این که ریز و درشت در سر بازار سرمایه و اقتصاد کشور می کوبند و دلالی را رواج میدهند و پشت میز به صدای خرد شدن سهامداران لبخند می زنند …
کاش ذره ای از وجود و جرات و همدلی این صنف را برو بچه های بازار داشتند که این طور کوچک بزرگ برای دارایی های آنها نقشه نمی کشیدند …
بگذریم و سراغ بازار برویم …
اوج گیری ساختمانی ها
در نمادهای ساختمانی شاهد اوج گیری مجدد نمادهای این گروه بودیم ساختمانی هایی که شرایط خوبی از نظر بنیادی داشته و می توانند مجددا صدر نشین بازار شوند
ثتران هم با نوسانات مثبت و خوبی همراه شد کف سهم سطوح 860 تومان و مقاومت های سهم سطوح 920 و 1000 تومان است این سهم نوسانات بسیار خوبی هم می دهد ثترانی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و از نظر دارایی نیز جز سهام دارایی محور گروه ساختمان است
در نماد ثرود سهم با حمایت های بسیار خوبی همراه شده است ظاهرا باز سهم قصد رسیدن به سقف 2000 تومانی را دارد البته در این مسیر ابتدا باید از سد قیمتی 1800 تومانی عبور نماید ثرودی که خبرهای خوبی داشته و با دید میان مدت جز سهام بنیادی بازار دسته بندی می شود
در نماد ثالوند سهم به سود سازی بسیار خوبی در 6 ماهه رسیده است جهش سنگین بیش از 140 درصدی سود رقم زده شده است و این امر نشان می دهد ثالوند شرایط بسیار خوبی از دید بنیادی داشته و مستعد یک رشد قیمتی خوب می باشد امسال بعید نیست سود سازی بالایی را به نسبت سال مالی قبل از این سهم شاهد باشیم سهمی که تارگت 1600 تومانی را دنبال می کند
تک گل های غذایی
در نمادهای غذایی شاهد روند نوسانی بودیم و تنها برخی از تک سهم های گروه شرایط مثبت و رو به جلویی داشتند
دیروز در خبرها داشتیم که به شکر و روغن و برخی کالاهای دیگر نرز ارز 28500 تعلق نمیگیرد و به زودی دوباره سیاست ازادسازی اجرا می شود اتفاق مهمی برای این گروه است و سهم هایی مثل بهپاک غبشهر غکورش مورد توجه خواهند بود غکورش چند وقتی است بلوک های ریزو درشت زیادی دارد با دید یک سهم هم نوسانی و هم بنیادی گزینه خوبی است . سهم را زیر نظر داشته باشید البته با دید نوسان کلا گروه روغن همیشه بازدهی های خاصی را داده است
در غگل شاهد روند نوسانی ارامی بودیم سهم میلی به افت قیمتی ندارد برای رشد قیمتی اما نیاز به یک خبر یا پتانسیل قوی دارد این سهم غذایی شرایط خوب و ایده الی داشته و رشد قیمتی میان مدتی خوبی در انتظارش خواهد بود
غبشهر هم با نوسانات منفی همراه شد و نتوانست از قیمت های 220 تومان عبور نماید سهم اگر بار دیگر به قیمت های 180 تومان برسد برای خرید جذاب خواهد بود به خصوص این که زمزمه های افزایش نرخ رسمی قیمت روغن خوراکی هم به گوش می رسد
غفارس به خوبی حمایت می شود سهم امروز رشد قیمتی خوبی داشته و به سطوح بالای 1200 تومان رسید مقاومت قوی 1250 تومانی بر سر راه سهم قرار دارد غفارسی که در صورت شکسته شدن این سد قیمتی تا سطوح 1400 الی 1500 تومان جای صعود را دارا می باشد
خودرویی در فاز نوسان
در نمادهای خودرویی روند نوسانی این گروه در یک بازه 10 درصدی ادامه داشته و فعلا سهام خودرویی بیشتر میل به ادامه این روند نوسانی دارند
شنیده می شود که دوباه ماجرای بورس کالا بیشتر حرفش زده می شود و برخی خودرو ها ممکن است راهی بورس کالا شوند ولی در هر صورت خیلی نمیتوان امید داشت که این اتفاق رخ دهد ولی در هر صورت خبرهای خودرویی داغ است . در این گروه شاید بد نباشد خبهمن را کمی بیشتر در نظر گرفت و خزامیا نیز با شایعه گزارش خوب بد نیست در نظر باشد
در این گروه زامیاد سعی داشت تا به قیمت های بالای 480 تومان بازگشت داشته باشد این سهم خودرویی شرایط بنیادی بسیار خوبی داشته و شنیده می شود با توجه به افزایش نرخ اخیر و قراردادهایی که به زودی رونمایی خواهد کرد رشد میان مدتی خوبی تا سطوح 560 الی 600 تومان را شاهد خواهد بود
خودرو فعلا در قیمتهای 300 الی 320 تومان نوسان دارد کف محکم و قوی سهم سطوح 280 تومان است سهمی که همچنان در انتظار تحرکاتی از سمت سهامدار عمده جدید خود یعنی گروه کروز و اخباری در خصوص تجدید ارزیابی دارایی ها می باشد
خبهمن با اصلاح قیمتی در حال نزدیک شدن به حمایت قوی و معتبر 165 تومانی می باشد بارها سهم به این کف قیمتی واکنش نشان داده و تا سطوح 180 و سپس 200 تومان بالا امده است این سهم هم جز سهام بنیادی گروه محسوب که تحولات اساسی را در شرکت های زیر مجموعه خود شاهد است
دارویی های طلایی
در نمادهای دارویی سهام بنیادی خبری این گروه با روند خوبی همراه بودند دارویی ها شرایط خوبی داشته و به نظر میرسد با صورت های مالی پیش روی خود اقبال بسیار خوبی را شاهد باشند
دکوثر که تحولاتی را از سوی دارویی عبیدی شاهد است با رونق و رشد قیمتی خود را به سطوح 1500 تومان رساند این روند بیشتر حمایتی بوده و قیمت سهام شرکت بالا امده تا مجددا سهام متعلق به دارویی عبیدی با نرخ های بالا به فروش برسد
ریشمک که در حال صادرات با دلار ازاد می باشد و صورت های مالی اخیرش نشان داد امسال سود سازی بالایی دارد به سمت قیمت های 920 تومان عقب گرد می کند این داروساز بازار شرایط بنیادی بسیار خوبی داشته و به شدت به نرخ دلار ازاد حساس و تاثیرات مثبت می گیرد
دارویی فارابی در موقعیت خوبی قرار دارد سهم هم پتانسیل یک نوسان کوتاه مدتی تا سطوح 3200 تومان را دارد هم می تواند با صورت های مالی 12 ماهه در صورتی که شایعات سود سازی بالای سهم صحت داشته باشد تا قیمت های 3600 تومان رشد داشته باشد این دارویی یکی از بنیادی ترین سهام این گروه محسوب می شود
چهارگوشه بازار
وصنا خود را به قیمت های 230 تومانی رساند این سهم شرایط خوبی پیدا کرده و به واسطه برنامه واگذاری پروژه مروارید در سال مالی جدید امسال هم توانایی سود سازی بسیار خوبی دارد این سهم تا قیمت های 240 تومانی یعنی سطوح قیمتی فردا جای رشد داشته و باید به جدال با مقاومت قوی برود
شمواد با صف خرید به قیمت های 300 تومان رسید این سهم در ادامه مسیر صعودی خود هدف 320 و 360 تومانی را خواهد داشت با فرض سود 75 تومانی و اعمال پی بر ای فوروارد 5 به سود شرکت به نظر می رسد سهم به راحتی به اهداف قیمتی خود دست یابد
فاراک امروز نشان داد فعلا خیال رشد قیمتی بالایی نداشته و روند نوسانی در سطوح 160 الی 180 تومان را ادامه خواهد داد فاراکی که قرار دادهای جدید و قوی گرفته اما بازار واکنش در خور توجهی به این امر نشان نداده است
این روزها کسرا را باید کمی بیشتر زیرنظر داشت کسرا علی رغم افت فروش در فروردین ماه که میتوان دلیل اصلی آن را به تعطیلات نسبت داد، میتواند با توجه با انتظار عملکرد خوب زیر مجموعهها مورد توجه قرار بگیرد. سهمی که باید منتظر گزارش تلفیقی آن بود و علاوه برگزارشات، تحرکات سهم را نیز زیر نظر گرفت. از منظر نموداری نیز افت قابل توجهی داشته و حوالی ۴۴۰ را میتوان پایین سهم دانست.
یکی از سهم های جالب بازار که اگر اطلاعات قوی تری بدهد جالب تر می شود کزغال است کزغال را به عنوان گزینه بنیادی در صنعت می توان زیر نظر داشت که در فروردین عملکرد بدی نداشت و اگرچه هنوز عقب ماندگی خود را به نسبت میانگین فروش ماههای قبل جبران نکرده اما انتظار بهبود عملکرد شرکت را داریم و با توجه به خبرهایی که از افزایش نرخ زغال سنگ به گوش می رسد و و برآورد سود هر سهم 350 تومانی، گزینه ای مناسبی برای میان مدت است. نمودار سهم نیز جالب است و حوالی ۲۰۰۰ تومان آن ریسک به ریوارد جذابی دارد.
دارو و سیمان کمی در چشم بازار کمتر شده اند و به نظر بازی قوی را ندارند . در سیمانی ها ساروج را جالب دیدیم و در دارویی ها دتماد خوب بود . دتماد با اصلاح کوتاه مدت مواجه شده و به سطح حمایتی رسیده که میتواند جالب توجه باشد. سهم در فروردین ماه 106، در اسفند 127، در بهمن 241 و در دی به درآمد 211 میلیارد تومان رسیده. روند سودسازی دتماد قابل قبول بوده و احتمالا در بازه سالانه به EPS 900 تومانی برسد که PE شرکت را در حوالی اعداد فعلی که 6 واحدی نگه میدارد. سهم اگر با افزایش قیمت مواجه شود میتوان هدف را سقف قیمتی در نظر گرفت که برای سهام داران بازده 10 درصدی خواهد داشت.
گروه دام هم شرایط خوبی را دارد منفی دیروز در این گروه میشد خرید های خوبی کرد این گروه جز گروه هایی است که بنیادی خوبی هم داشت و البته تخصیص نرخ ارز 28500 به آن ادامه پیدا میکند . در منفی ها تلیسه زشگزا زفکا زبینا گزینه های خوبی هستند و در نهایت به سیمرغ میرسیم که درصد افزایش سرمایه را نیز اضافه کرد و خبرخوبی برای سهم است سیمرغ مبلغ افزایش سرمایه را به 30.000 میلیارد ریال افزایش داد یعنی حدود 2207 درصد و این عدد خوبی است سهم به نظر کف قیمتش در این حوالی بسته می شود و به زودی با دید لند مدت می شود سراغ سهم با این وضعیت خاص و خوب بود با دید میان مدت و بلند مدت به سهامداران توصیه می شود
در گره پیمانکاری ها شرایط خوب است کیسون لیدر این گروه شده به عقیده بسیاری در قیمت های نزدیک به 2000 ریال کمی دل دل میکند و باردیگر در مسیر بهتری قرار میگیردو هدف بعدی او 2200 2250 ریال است و این نقاط فعلا نقاط نهایی ترسیم می شود به نظر کیسون حرکت خوبی زد ولی از مثبت امروز شاید بد نباشد پلکانی در مثبت ها طی چند مرحله ارام ارام خارج شد و دنبال گزینه جایگزین گشت که اگر اهل ریسک هستید فاراک اگر اهل ریسک نیستید رنیک را در کنار خود داشته باشید .
روزهای قبل یک نظر ارائه کردیم و امروز روی آن کمی با شدت بیشتری تاکید میکنیم . شمواد قطعا سهم خوبی است و رشد ان به واسطه شایعه سود 800 ریالی ادامه دارد ولی شاید بد نباشد این سهم را نیز که معرفی شده بود با دید نوسان کم کم و پله پله فروخته و سراغ شپلی بروید و این سهم که مالک 70% شمواد است بخرید احساس میکنیم خرید شپلی در بازار بهتر و خاص تر از شمواد در این قیمت ها باشد .
پترول هم کمی فضای بهتری را این روزها تجربه میکند . با دید نوسان این سهم را زیرنظر بگیرید تحرکاتی در پترول برای حرکت دیده می شود ومیتواند جالب باشد در اسفند 1726 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته است و تا اسفند ۵,۰۸۰,۴۹۶میلیون ریال سود محقق کرده است به نظر خبرهای راه اندازی گچساران و شرایط جدید طرح میتواند کمی روی پترول اثر گذار باشد .


