جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروز شنبه 8اردیبهشت 1403

گزارش بازارامروز شنبه 8اردیبهشت 1403

نوید خاندوزی
آوریل 27, 2024
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروز شنبه 8اردیبهشت 1403

ضعف پول !

روز عجیبی بود. فکر میکردیم بازار بی حال و کم رمق باشد ولی این شدت منفی کمی عجیب بود . برخی آن را به گردن خبرهای منفی مالیاتی می اندازند ،برخی به گردن نیما و برخی هم دلار را عامل این افت میدانند و چه بیچاره ای است بازار ما که با رشد دلار میریزد و با ریزش هم ایضا ! ولی به نظر بازار امروز یکباردیگر به خوبی نشان داد از چیزی رنج میبرد به نام ضعف پول …

امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که فضای آرامش نسبی در تحولات سیاسی به بازار هم سرایت کرده بود و آرامش نسبی را در فضای خرید و فروش‌ها شاهد بودیم البته این بیشتر در نیمه اول بود و نیمه دوم بازار وقتی دید جایی نمی رود و پولی در بازار نیست با یک فشار فروش فشارش افتاد و غش کرد …

صدالبته که بعد ازاین همه افت و ریزش  انتظارات از بازار زیاد است اما برای محقق شدن آن شرط و شروط لازم و کافی هنوز محقق نشده که امروز سعی می‌کنیم کمی در مورد آن بیشتر صحبت کنیم  و به سوال روال خیلی ها پاسخ دهیم که بازار چرا منفی بود … اما قبل از هر چیز مطابق روال معمول روزهای شنبه‌ها ببینیم چه چیزی در طول این هفته در انتظار بازار است هفته‌ای را در پیش داریم که هرچه به انتهای آن نزدیک‌تر شویم دوباره به واسطه تعطیلات کمی فضا تحت تاثیر قرار گرفته و خرید و فروش‌ها ممکن است احتیاط آمیزتر شود اما به نظر می‌رسد در طول این هفته بیشتر این خبرهای اقتصادی هستند که بازار را مدیریت کرده و به سمت یک فضای بهتر سوق می‌دهد احساس می‌کنیم بازار این هفته تحت تاثیر شرایط خاص ارزی و تصمیمات و تحولات این حوزه قرار خواهد داشت و تا حدودی هم می‌توان گفت که اخبار صنایع در این هفته برای بازار مهم‌تر خواهد بود جریانات نرخ دلار بازار آزاد و تحولات آن و همچنین . کما اینکه امروز هم دلار بازار ازاد در روحیه بازار موثر بود . البته در خلاف بسیاری از عزیزان معتقدیم منفی بازار امروز خیلی ارتباطی به ریزش دلار ازاد ندارد و بازار از کمبود و کاستی های قوی تری در دل خود رنج می برد  …

بسیاری این سوال را از خود می‌پرسند که حالا که ریسک‌های سیاسی به حداقل خود رسیده ، قیمت‌ها هم که در شرایط بسیار خوبی قرار دارند ،  نرخ‌ها آرام آرام بهبود پیدا می‌کنند ، وضعیت گزارش دهی شرکت‌ها نیز بد نیست پس چرا بازار حرکت نمی‌کند و همچنان در مسیر درجا زدن و حرکت آرام پیش می‌رود و حتی مثل امروز منفی می شود  …

به نظر آنچه بیش از هر چیزی بازار در این شرایط به آن احتیاج دارد دو موضوع است ۱ آرامش اقتصادی و ایجاد فضای مثبت و شرایط خوب و ترسیم یک چشم انداز مثبت  که به عنوان اولین گام باید خود را در نرخ دلار نیما و تحولات آن نشان دهد 2 دیگری رسیدن اخبار مهم از شرکت‌هاست که به نوعی عقلانیت نسبی دولت در تصمیمگیری‌های اقتصادی را بروز دهد در حال حاضر هیچ یک از این دو دیده نمی‌شود و چرا معتقدیم این تصمیمات مهم است به این دلیل که هر دوی این موارد باید منجر به اتفاقی شود به نام ورود جریان پول… بازار در حال حاضر در حوض جریان پول خود بچه های بازار شنا میکند و طبیعی است در این حوض فقط اب بازی می شود کرد …

در حال حاضر مشکل بازار ارزندگی نیست ، همه اذعان دارند که بازار در شرایط فعلی قابلیت‌های قوی دارد و بسیاری معتقدند در حال حاضر خلا این دو جریان و عدم بروز اتفاقات یاد شده در بازار موجب بی‌انگیزگی و عدم ورود جریان پول به بازار شده و ما حرکت این چنینی و لاک پشتی را در بازار شاهدیم که در عین ارزنده بودن که همه به آن اذعان دارند حرکت جبرانی خود را در قیمت‌ها بروز نمی‌دهد.

چند وقت پیش در مورد موج‌ها و جریانات پولی که در بازار حضور دارند صحبت کرده بودیم معتقدیم در حال حاضر پول فعلی که در بازار حضور دارد و در مرحله اول در بازار کار می‌کند پول خود فعالان بازار است که هنوز به این قطعیت و منطق نرسیدند که در بازار حضور فعال‌تری داشته باشند که معتقدیم پر شدن خلاء آن دو دسته اخبار به این موضوع کمک می‌کند.  اما این موضوع چه اتفاقی را به همراه خواهد داشت؟!  بارها و بارها شاهد بودیم وقتی این جریان پول در بازار حرکت می‌کند موج‌های بعدی ایجاد می‌شود این موج‌های بعدی به واسطه پول‌های بیرون بازار است که حتی ممکن است خیلی نسبت به بورس اشراف نداشته باشند اما حرکت این بازار با توجه به حرکت گله واری جریان پول این موضوع را ایجاد خواهد کرد و موجب چرخش نقدینگی در بازار می‌شود

این دقیقاً چرخه‌ای است که ما به آن احتیاج داریم تقریباً می‌توان گفت تمامی ابزارهای لازم برای این چرخه شکل گرفته اما آن دو دسته خبری که باید از سوی سیاستگذار راهی بازار شود استارت نخورده و باعث درجا زدن و یا حرکت لاک پشتی بازار شده است . و از قدیم گفتند بازاری که رشد نکند  محکوم به اصلاح و ریزش خواهد بود  …

راهکار نیز مشخص است و به نظر اولین نشانه‌ها بعد از بروز جریانات مثبت در ۲ دسته خبری که ذکر شد نمایان خواهد شد و نکته مهم و جالب این است که بارها و بارها این اتفاق رخ داده و در سه مقطع گذشته که خبرهای نیما رسیده نیز تکرار شده و هر بار بازار مسیر بهتری را بعد از منطقی شدن سیاست‌ها در پیش گرفته است این پتانسیل فعلی بازار است که البته وقوع آن و سرنخ تغییر آن در اختیار حاکمیت و سیاستگذار کلان است. هر چند همین حالا نیز صدای همه در امده و فردا کمی مفصل تر صحبت خواهیم کرد  …

و اما حرف آخر …

به قول شاعر همه جا زمزمه  عشق نهان من و توست…

این روزها هرجا خبرها را باز می‌کنیم همه در مورد نحوه مشارکت مردم در تولید و اقتصاد صحبت می‌کنند از سیاستگذار گرفته تا اقتصاددان

همه در مورد این ماجرا صحبت می‌کنند و بسیار عجیب است که همه پاسخ این سوال را می‌دانند اما حاضر به اجرای شرایط آن نیستند روزهای ابتدای سال و روزهای گذشته نیز این موضوع را بیان کردیم که بیشتراین شعار سال اسمش رویش است و شعار است … مثل این می‌ماند که شما بخواهید در مورد چرخ و کاربرد آن در ماشین صحبت کنید حال آنکه قبل‌تر این موضوع به بهترین شکل ممکن پیش رفته و اختراع شده است

اجرای سیاست مشارکت مردم در تولید ،ایجاد رشد اقتصادی و اشتغال ، کاملاً روشن و مشخص است که چطور محقق می‌شود سرمایه‌های مردم توسط پلی به نام بازار سرمایه می‌تواند به شرکت‌ها متصل شده و پروژه‌های متفاوت و ریز و درشت ایجاد گردد .

این چیزی است که روشن و مشخص است و همه هم به آن اذعان دارند مدل‌های متفاوتی را برای اجرای آن می‌توان در نظر گرفت از حضور مردم در افزایش سرمایه‌ها ، سهام پروژه ها ، تامین مالی‌های مختلف ،اوراق ریزو درشت ، عرضه‌های اولیه و غیره اما این موضوع مستلزم دو جریان است شما به وضعیت فعلی نگاه کنید پلی که باید این دو طرف  را به هم متصل کند توسط دانشمندانی به نام تصمیم گیران دولت خراب شده و هیچکس تمایلی برای حضور در این بازار ندارد.

این را  فقط در مورد دولت فعلی بیان نمی‌کنیم بخش عمده‌ای از ریشه بی‌اعتمادی از دولت قبل آغاز شده که با آن حرکات و اتفاقات بلای عجیبی سر بازار آوردند و امروز ژست عقلانیت می‌گیرند اما دولت فعلی نیز به جای برگشت به مسیر عقلانیت همان فرمان را با شتاب و شیوه بیشتر پیش گرفت تا امروز چیزی از این پل باقی نمانده

اگر قصد تحقق هر آنچه که به عنوان شعار مطرح می‌شود را دارید ابتدای کار ایجاد این پل که مهم‌ترین مصالح آن اعتماد و اعتماد است را باید احیا کنید و این احیا جز با رجوع به عقلانیت و تصمیمات درست اقتصادی محقق نمی‌شود و بی‌تعارف تا وقتی چنین چیزی وجود دارد نه این طرف پل که بازار سرمایه باشد رونقی خواهد گرفت و نه آن طرف پل پول‌ها به سمت تولید می‌آید…  البته میان آنها که زیر پل نشسته و منتظر این جریان پول هستند بیشترین سود را می‌برند. دسته آل کاپون ها ،  دلالان و رانتخوارهای سیستم اقتصادی و کارتل های مافیایی هر صنعت که اتفاقاً نشان دادند دست بالایی هم در سیاستگذاری‌ها داشته و قدرت اجرایی قوی دارند . این آن چیزی است که به آن احتیاج داریم هرگاه دیدید گام‌هایی به این سمت برداشته شد و مسیر در حال تغییر است می‌توان امیدوار بود که دو طرف پل  ،جریان منطقی‌تری به خود گرفته و روی آرامش را به خود ببیند . هر چه  زمان هم طولانی تر شود اجرای ساخت این پل سخت تر می شود  …

پتروشیمی های صعودی

در نمادهای پتروشیمی شاهد معاملات خوب و قوی هستیم پتروشیمی هایی که اوضاع خوبی داشته و انتظارها برای سود سازی سال جاری ان ها به شدت بالا رفته است

در این گروه بوعلی همچنان در استانه قیمت های 8000 تومان نوسانات مثبت دارد سهمی که صورت های مالی 12 ماهه بسیار خوب و برای سال جاری نیز تخمین سود بالا در محدوده 1200 حتی 1400 تومان را دارد سهم ارام ارام انتظار داریم به سمت سطوح 9000 الی 10000 تومان رشد داشته باشد

خبرهای خوبی از نوری به گوش می رسد در تولید برخی محصولات شرکت رکورد خوبی زده است همچنین سود سازی بالایی هم در انتظار سهم است به نظر می رسد نوری با کمی استراحت به سمت سطوح 20 الی 22 هزار تومانی حرکت نماید سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی دارد

شخارک هم رشد قیمتی بالایی داشت این سهم تا قیمت های نزدیک 5600 تومان رشد کرده است و به مقاومت قوی نزدیک شده است این سهم به دلیل شایعات سود سازی و تعدیل مثبت با روند حمایتی همراه شده است اما بریا شکست این مقاومت قوی نیاز به حمایت های بیشتری دارد

عقب گرد بانک ها

در نمادهای بانکی شاهد عقب گرد سهام این گروه بوده و پتانسیل تسعیر ارز سنگین تاثیر کوتاه مدت بر سهام این گروه داشت

در این گروه بانک تجارت به قیمت های 140 تومان کف خود برگشت سهمی که هم سود تسعیر ارز خوبی دارد و هم پتانسیل بالایی در صورت های مالی 12 ماهه ناشی از تقسیم سود شرکت های زیر مجموعه بدین ترتیب سهم می تواند در بازه زمانی میان مدت با انتشار صورت های مالی 12 ماهه رشد خوبی داشته باشد

ونوین با این سود سازیو پی بر ای فوروارد نازل خود در قیمت های 320 تومان ترمز رشد خود را کشیده است سهمی که برای سال جاری هم توان سود سازی بالایش تکرار و جز سهام قوی بازار می باشد ونوین تا قیمت های 360 تومان و در نهایت سطوح 400 تومان در صورت عبور از این مقاومتش جای رشد دارد

وپارس یا باید از سد قیمتی 200 تومان بگذرد و مهمان قیمت های 220 تومان شود یا بار دیگر تا قیمت های 180 تومان اصلاح داشته باشد نکته مهم اینکه سهم سود 120 تومانی به ازای هر سهم ناشی از تسعیر ارز شناسایی خواهد کرد وپارسی که هم سود تسعیر ارز بالایی دارد و هم برنامه خوبی برای فروش سهام اپال را دنبال می کند

دارویی ها چشم انتظار ازاد سازی

در نمادهای دارویی شاهد روند نوسانی مثبت هستیم برخی دارویی ها پتانسیل های بنیادی بالایی داشته و در انتظار ازاد سازی ارزی هستند

دلر گزارش بسیار خوبی داشت فروش عالی در فروردین ماه نشان میدهد تقاضا برای محصولات شرکت بالا رفته است این سهم تا قیمت های 3200 تومان رشد خواهد کرد و سپس باید با این مقاومت قوی دست و پنجه نرم نماید

دفارا در کف قیمتی 3000 تومان گزینه ارزنده و بسیار مناسبی می باشد این سهم دارویی انتی بیوتیک ساز به نظر می رسد فعلا در رنج 3000 الی 3200 تومان در نوسان است اما اگر بتواند از سد قیمت های 3200 تومان عبور نماید تا سطوح قیمتی 3600 تومان رشد خواهد داشت بازار در این سهم انتظار صورت های مالی 12 ماهه را می کشد

دجابر عملکرد بسیار عالی داشت و نشان داد امسال سود سازی بالایی دارد این سهم در کف قیمتی قرار داشته و جای رشد قیمتی بالایی دارد دجابری که سطوح قیمتی 1400 الی 1450 تومان را به عنوان هدف قیمتی خود در پیش رو دارد تحولات خوبی هم در شرکت اصلی و هم زیر مجموعه های دجابر رخ داده است

شکار فولادی ها

در نمادهای فولادی نوسانات ارامی را شاهد بودیم این نوسانات ارام موقعیت شکار خوبی در برخی سهام این گروه را فراهم می سازد

در این گروه فولاد مبارکه اگر به قیمت های 500 تومان برسد شکار عالی خواهد بود این سهم وضعیت بنیادی و سود سازی بسیار خوبی داشته و رشد قیمتی و برگشت روند تا قیمت های 560 تومان را خواهد داشت این سهم فولاد ساز برای سال جاری با این نرخ های فعلی ورق شایعات سود سازی بالایی دارد

هرمز هم به قیمت های 420 تومان رسیده است سطوح 400 الی 420 تومان سطوح نوسان گیری خوبی در این فولاد ساز است هرمزی که هم طرح های توسعه ای خوبی داشته و هم پیشبینی بالایی برای سود امسال داشته است این فولاد ساز در حال حاضر جز کم ریسک ترین سهام این گروه محسوب می شود

فسبزوار فعلا در شکست قیمت های 4600 تومان ناکام مانده است سهمی که شرایط بنیادی خوبی داشته و گزارش 3 ماهه اش حسابی بازار را سورپرایز کرد این سهم در صورتی که در گزارش های ماهانه مشکل تولید از بابت قطعی انرژی نداشته باشد می تواند توان شکست قیمت های 4600 تومان و رشد تا سطوح 5200 تومان را پیدا نماید

کاوه در فروردین 3.9 همت درآمد شناسایی کرد که در مقایسه با اسفند پارسال 49 درصد رشد درآمد نشان می دهد.نرخ بیلت داخلی و صادراتی حدود 4 درصد افزایش داشته. با توجه به اینکه حداقل نصف محصولات رو همواره صادر میکنه، پس افزایش نرخ نیما میتونه به درآمدزایی شرکت کمک کنه. احتمالا برای امسال حدود 260 تومان سود شناسایی کند. از نظر نموداری هم مقاومت داینامیک رو در هفته گذشته به خوبی شکسته و در حال حاضر اگر بالای 1250 تومان تثبیت بدهد برای ورود با هدف 1400 تومان در میان مدت، جای مناسبی است.

چهارگوشه بازار

قیمت های جهانی مس به سطوح 10 هزار دلار رسیده است و تارگت های بالاتری دارد همین امر سبب نوسانات مثبت در فملی شده است سهمی که شرایط بنیادی بسیار خوبی پیدا کرده است و حالا در مصاف با مقاومت 820 تومانی می باشد این سهم اینده خوبی داشته و رشد قیمتیش تا سطوح900 الی 1000 تومان ادامه خواهد داشت

حتوکا با گزارش خود نشان داد امسال شرایط خوبی خواهد داشت سهمی که با سود سازی بالایی به واسطه 4 قرارداد خوبش در اواخر سال قبل می تواند رشد قیمتی بالایی داشته باشد به خصوص این که تکنیکال سهم نیز همسو با وضعیت بنیادی نشان از رشد قیمتی بالایی می دهد سطوح 320 الی 360 تومان فعلا اهداف اولیه حتوکا هستند

شمواد گزارش بسیار خوبی داشت و همین امر سبب صف خرید سنگین سهم و رشد ادامه دارش شد امروز عرضه ها در سهم بالا رفت سهمی که کم کم به مقاومت 320 تومانی نزدیک می شود ارزش ذاتی سهم با براورد سود 75 الی 80 تومانی برای سال جاری قیمت های 360 الی 400 تومان می باشد

در گروه  زراعت، زگلدشت در فروردین ماه متعادل ظاهر شد و به درآمد 108 میلیارد تومانی رسید. این در حالی است که درآمد شرکت در اسفند 106 در بهمن 109 و در دی ماه برابر با 102 میلیارد تومان بوده.
زگلدشت از نوسانی های گروه است که احتمالا در سال 1402 به 250 تومان سود به ازا هر سهم برسد که pe را به عدد 9 میرساند و با یک واحد بهبود رو به رو میکند. بازه های 2100 تومانی برای زگلدشت میتواند بازه های مناسبی برای بررسی محسوب شود.

در منفی هایمی شود  سراغ  خاص ترین و قوی ترین سهم  رفت  فلاد پیوسته با ثبات عمل می کند و به عنوان یک گزینه کم ریسک و بنیادی می تواند به عنوان یک سهم بزرگ در بدنه پرتفوی قرار داشته باشد.در فروردین 21,861 میلیارد تومان درآمد عملیاتی کسب کرد که در مقایسه با ماه گذشته صرفا 4.3% کاهش داشته است.نرخ فروش محصولات گرم، سرد و پوشش دار نسبت به اسفند ماه به ترتیب 2.6% افزایش، 1% کاهش و 3.3% افزایش داشته است.سهم از 500 تومان عبور کرد و تثبیت شد و به نظر می رسد در حوالی 525 تومان برای ورود مناسب باشد.انتظار می رود امسال حوالی 150 تومان سود شناسایی کند.

امروز حگهر خوب بود و خوب معامله می شد در سوی دیگر حسینا در فروردین 399 میلیارد درآمد فروش شناسایی کرد که در مقایسه با اسفند 29 درصد رشد نشان می دهد. بعد از اجرا محوطه اختصاصی بندر شهید رجایی و محوطه کانتینری در جزیره نگین افزایش توان عملیاتی شرکت رو مشاهده کردیم . احتمالا برای 1402 حوالی 600 و امسال نزدیک به 700 تومان سود شناسایی کند. برای ورود مناسب به نماد به نظر حمایت 3180 تومان می تواند مناسب باشد.

شدوص‌ که چندروزیست مورد توجه خریداران قرار گرفته، آخرین روز معاملاتی با صف خرید بست و حجم خوبی خورد. شرکتی که هم در فروردین ماه با درآمد فروش ۱۷۲ میلیارد تومانی خوش درخشید و رکوردی جدید ثبت کرد و هم با شناسایی سود ۲۱ تومانی در زمستان، eps سال ۱۴۰۲ را به ۷۷ تومان رساند و انتظار می رود این رقم را امسال به حوالی ۱۰۰ تومان برساند. علیرغم رشد خوب قیمت سهم در سال گذشته، روند فروش و سودآوری شرکت حاکی از تداوم ارزنده بودن سهم است که منفی های آن گزینه بدی نیست.

گارش برخی دارویی ها خوب بود دفارا دشیمی دابور کاسپین گزینه هایی بودند که گزارش فروردین آنها جذاب و جالب بود که  باز بین اینها دفارا  را می پسندیم  با دید بنیادی دالبر و دتماد و با دید کمی نوسانی تر دکیمی را  زیرنظر داشته  باشید . معتقدیم  این گروه فعلا کمی ازاقبال بازار دور است ولی قابلیت های نوسانی خوبی را دارد  .

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم