گزارش بازارامروزدوشنبه 3اردیبهشت 1403
چشم به دریچه اخبار …
امروز بازار از آن تب و تاب اولیه افتاده بود و فاصله گرفته بود ولی بازهم تا حدودی منطقی رفتار میکرد و عجیب و غریب منفی نبود . انتظارات از بازار امروز کمی بیشتر بود و محقق نشد و به نظر این مستقیم به این برمیگردد که همه چشم به دریچه اخبار دارند و منتظر یک تحول جدید هستند .
در هر صورت امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که وقتی میگوییم های هوی تازه میخواهد دقیقاً به همین موضوع اشاره دارد که بازار برای رها شدن از این شرایط به اتفاقات رویدادهای جدیدتری نیاز دارد که البته رشد این چند روز او را به مرحله تا حدودی قبل از وقوع اتفاقات و بحرانهای سیاسی نزدیک کرده اما برای ادامهدار بودن و ایجاد طول موج قویتر به اخبار قویتری هم احتیاج دارد …
البته به این موضوع اعتقاد داریم که نقاط ارزندگی بازار با توجه به شرایط بنیادی و گزارشها یک پله بالاتر آمده اما هنوز قیمتها به آن واکنش جدی را نشان ندادند نکته مهم دیگر این است که ما یک تاریخ مهم دیگر را داریم به نام مجامع شرکتها که امسال هم سود تقسیمی اکثر شرکتها در چهار ماه بعد تقسیم خواهد شد نزدیک شدن به این رویداد میتواند قیمتها را با شیب نسبتاً منطقی و مناسبی به سمت بالا هدایت کند ولی بازهم آن موج قوی نیست ولی اعتقاد داریم هرچه به زمان برگزاری مجامع نزدیکتر شویم قیمتها از این سطوح فاصله گرفته و به نقاط منطقیتری نزدیک خواهد شد از همین روست کهدر روزهای گذشته مدام میگوییم علاوه بر گزارشهای ماهانه گزارش ۱۲ ماهه شرکتها نیز از اهمیت ویژه برخوردار است
شاید برای اولین بار است که این را واضح و آشکار بیان میکنیم که کار بازار برای رشد سخت نیست و وضعیت دشوار و عجیبی را در پیش ندارم اما برای این رشد نیاز به سیاستگذاریهای منطقی و معقولی دارد که از آن بتوان به عنوان یک چراغ سبز ویژه برای حرکت بازار استفاده کرد چیزی که تاکنون مشاهده نکردیم اول سال که بیدار شدیم موضوعات ریز و درشت مختلف را شاهد بودیم که مالیات یکی از آنهاست و تازه مشخص نیست چه چیزی دوباره در انتظار بازار است تا طرز فکر سیاستگذار در این رابطه تغییر نکند طول موجهای ایجاد شده در بازار بلند و قوی نخواهد بود تاکید میکنیم نمیگوییم بازار رشد نمیکند و رشدی ندارد بلکه معتقدیم طول موجهای ایجاد شده برای او بالا نیست .
اما با فرض تداوم شرایط فعلی و دوباره برگشت به روزهای قدیم مثل قبل چه اتفاقاتی در انتظار بازار خواهد بود به نظر اگر سیاستگذار و سیاستمداران در رفتار و اعمال خود تجدید نظر نکنند و شرایط با همین شکل پیش برود در عین ارزندگی بازار و جمع شدن فنر سهمها و اتفاق همزمان رخ خواهد داد . یکی کم شدن دوباره حجم معاملات است و دیگری توجه بازار به سمت سهمهای نوسانی و کوچک وقتی قرار باشد دولت و سیاستگذار همه جوره جیب شرکتها را خالی کند اولین واکنش سهامدار دور شدن از آنهاست و بخشی از این پول در قالب جریان بیاعتمادی از بازار خارج میشود و سراغ بازارهای رقیب میرود و بخش دیگر که معتاد و وابسته به این بازار است سراغ شرکتهای کوچکتر رفت و در این زمین بازی میکند…
این نتیجه احتمالی رفتاری است که شاهد خواهیم بود و البته معتقدیم در این بین مقاطع و روزهایی وجود دارد که با تحولات کوچک و کوتاه بنیادی طول موجهای موقتی نیز ایجاد میشود اما تبدیل به یک روند و سوپر سیکل صعودی نخواهد شد …
و اما حرف اخر …
در تعطیلات عید مشغول خواندن خاطرات برخی صنعتگران و فعالان اقتصادی ژاپن بودم که در سطور این خاطرات نکات عجیب و جالبی وجود داشت بسیاری از این مدیران در دوره رشد چشمگیر اقتصاد ژاپن روی یک موضوع تاکید میکردند و آن هم این بود که مهمترین نقش در رشد اقتصادی شرکتها این بود که سیاستگذاریهای دولت دقیقاً در راستا با افزایش تولید و سود و فروش و اشتغال و گسترش کسب و کارها بود. یکی از این عزیزان مثال جالبی میزد میگفت دولت در تصمیم گیریها و قانونگذاریها طوری رفتار میکرد که ما در جلسات خصوصی خود به شوخی میگفتیم انگار کسی از دولت سهامدار ماست که این تصمیمات را میگیرد معنی این جمله این است که آنقدر تصمیمات دقیق و درست و حساب شده بوده به حتی خود صنعتگران نیز از آن تعجب میکردند و دقیقاً همین جاست که به این نتیجه میرسیم اقتصاد یک کشور را مغزها اداره میکنند و البته برای ما … بگذریم
این روزها بحث مالیات دوباره داغ شده و امروز چیزی تصویب شد که دوباره مجلس روی ان بحث کند … دولت در ادامه جریان زدن جیب شرکتها سراغ این موضوع رفته است و معافیتهای متعدد را برداشته و مشوقها را از بین برده و پا را حتی فراتر گذاشته و مشغول زدن ته مانده جیب شرکتها از این مسیر است و چه جالب که حالا افراد میتوانند این سیاستها را با سیاستهای کشورهای دیگر و یا در حال توسعه مقایسه کنند
و خیلی واضح و روشن است که ما در چنین شرایطی باشیم و البته یک نکته ویژه وجود دارد آن همین است که این سیاستها هر سال ادامه پیدا میکند و دولت چشم و گوش بسته بدون توجه به تبعات تصمیمات خود مشغول قانون گذاری است و البته دلسوزان هم مدام تذکر میدهند اما کو گوش شنوا نتیجه چه خواهد شد همین که میبینید هر سال اقتصاد با قدرتی قویتر با مشتی آهنینتر سیلی خود را به صورت سیاستمداران مینوازد و سال به سال وضعیت بدتر میشود
هیچکس مخالف سیاستهای مالیاتی نیست اما درد ماجرا میدانید کجاست این رفتار مالیاتی منجر به این خواهد شد که شفافیت به حداقل خود رسیده دوباره شرکتها به سمت پنهان کردن وضعیت مالی خود رفته و دولت را دور بزنند…
و نکته آخر و مهم این است که همه دریافتند و نگاه میکنند که دولت دچار یک پارادوکس خواسته یا ناخواسته عجیب و وحشتناک شده فعالیتهای اقتصادی مولد ،درست کارآمد و در راستای ایجاد رشد اقتصادی درگیر منگنههای مالیاتی میشود و از آن سو دلالی ، سفته بازی فعالیتهای غیر مولد اقتصادی از فرار مالیاتی لذت میبرند و به ریش صنعتگران ،سهامداران و تولید کنندگان و فعالان دیگر اقتصادی میخندند .خب در چنین فضایی انتظار دارید چه نتیجهای حاصل شود تشکیل سرمایه صورت میگیرد و دقیقاً برای همین بود که ابتدای سال عرض کردیم شعار مشارکت مردم در اقتصاد و تولید شعار زیباییست اما سیاستهای اجرای دولت چنین چیزی را نشان نمیدهد …
امیدواریم در ابتدای سال جدید و در اولین آزمون حداقل دولت و مجلس بتوانند یک تصمیم منطقی را گرفته و در سلسله تصمیمات اشتباه گذشته خود وقفه ایجاد کنند به نظر این اتفاق اگر رخ ندهد تقریباً میتوان گفت بازار سرمایه نیز سیگنال واضح و روشنی را از سمت سیاست گذار گرفته و آرام آرام دچار مرگ مغزی شده که به راحتی درمان نخواهد شد و باز هم عرض میکنیم مرگ مغزی نهادههای جریان ساز مانند بازار سرمایه و نشانه رفتن فعالان اقتصادی نه در کوتاه مدت ولی در بلند مدت بزرگترین ضربه را اول به مردم و سپس به خود سیاستگذاران خواهد زد …
عیار بالای معدنی ها
در نمادهای معدنی اقبال بسیار خوبی را شاهد هستیم سهام معدنی دور صعودی به خود گرفته و در مسیر رو به رشد قرار دارند
در باما سهم صدر نشین شده است بارها بر تحولات این سهم به خصوص از سمت جلگه های اسمانی زیر مجموعه قدر این سهم تاکید داشتیم امروز هم سهم صف خرید و به سمت قیمت های 420 و در صورت شکسته شدت این سطوح اهداف 460 و 520 تومانی خواهد داشت چند گروه دنبال خرید سهم هستند
فملی در استانه قیمت های 800 تومان روندنوسانی گرفته است سهمی که پتانسیل های بسیار خوبی با این نرخ های فروش مس هم در بورس کالا و هم بازارهای جهانی دارد نکته مهم این که سهم از قیمت های 560 تومان رشد کرده و به نظر می رسد رشدش فعلا کمی سخت شده است
خبرهای خوبی هم از کچاد به گوش می رسد رشد قیمت سنگ اهن و افتتاح طرح های توسعه ای در شرکت های زیر مجموعه کچاد می تواند سود امسال را دستخوش تغییرات مثبت نماید سهم در صورت عبور از مقاومت 480 تومانی مهمان قیمت های 560 تومانیمی شود
ساختمانی های سود ساز
در نمادهای ساختمانی شاهد روند مثبت خوبی هستیم به خصوص در نمادهایی که صورت های مالی با سود سازی بالا اراده داده اند
ثالوند همچنان با رشد قیمتی خوبی همراه است این سهم شرایط خوبی داشته و روند مثبت قوی دارد سود سازی بسایر بالا که با جهش سنگینی همراه شده است سبب شد تا ثالوند با رشد قیمتی و اقبال خوبی همراه شود به نظر می رسد تارگت 1450 تومانی فعلا به عنوان تارگت اولیه در انتظار این سهم ساختمانی باشد
ثرود هم به قیمت های 1600 تومان رسید فردا اگر سهم بتواند از سد قیمتی 1600 تومانی عبور نماید مهمان قیمت های 1800 الی 2000 تومانی خواهد شد ثرودی که شرایط خوبی داشته و رشد قیمتی میان مدتی قوی دارد این سهم هم صورت های مالی با سود بسیار خوب را منتشر کرد و انتظارات بازار را حسابی بالا برد
در نماد ثتران شاهد شکسته شدن قیمت های 920 تومان هستیم این سهم در ادامه مسیر خود می تواند به سطوح 1000 تومان و حتی در صورت شکسته شدن این سد قیمتی تا سطوح 1200 تومان هم رشد داشته باشد
فولاد های سرسخت
در نمادهای فولادی شاهد وضعیت بنیادی بسیار خوبی در سهام این گروه هستیم فولادی هایی که سرسخت بوده و به واسطه فروش های اخیرشان در بورس کالا مورد توجه ویژه ای قرار دارند
فسبزوار صورت های مالی 3 ماهه خاص و قوی را منتشر کرد سود سازی این سهم بالاتر از حد انتظار بوده و فسبزوار توانسته با اقبال خوبی همراه شود این سهم فولادی تا قیمت های 4600 تومان جای رشد دارد این سطوح مقاومت قوی بوده که برای شکسته شدنس نیاز به حمایت جدی می باشد براورد سود بالای 1000 تومانی برای سال جاری این سهم وجود دارد
فرود با صف خرید همراه شد این میلگرد ساز بازار می تواند با عبور از سد قیمتی 460 تومان تا سطوح قیمتی 500 الی 520 تومان هم رشد داشته باشد وضعیت فرود همچنان صعود قوی را نشان داده و با کف قیمتی 420 تومان از سهم میتوان به راحتی 20 درصد نوسان گرفت
ارفع ارام ارام بالا می رود انتظار داریم تا صورت های مالی 12 ماهه قوی را در این سهم شاهد باشیم و رشد قیمتی سهم تا سطوح 3200 تومان ادامه دار باشد ارفعی که سود سازی بسیار خوبی برای سال گذشته داشته و احتمال تکرار این سود برای امسال هم وجود دارد
پتروشیمی های دلاری
در نمادهای پتروشیمی شاهد روند مثبت و خوبی در سهام پر سود این گروه هستیم پتروشیمی های دلاری که حالا به مدد چشم انداز ارزی با اقبال همراه شده اند
بوعلی که شایعات سود بالای 1000 تومان را در 12 ماهه و سود 1200 تا 1300 تومان را برای سال جاری دارد با رشد قیمتی به سطوح 8000 تومان نزدیک می شود این سهم طی یک سال گذشته رشد خوبی داشته و جز سهام بنیادی کم ریسک است سهم یکه تارگت 8600 و 9200 تومانی را دنبال می کند
جم پیلن به قیمت های بالای 20 هزار تومان رسید این سهم هم شرایط خوبی داشته به خصوص این که خبرهای خوبی از جهش سود امسالش به گوش می رسد این سهم بازدهی خوبی اخیرا داده و به نظر می رسد کم کم باید به روند متعادل برسد
نوری هم ارام ارام همچنان نوسانات مثبت را تجربه و شاهد نزدیک شدن این سهم به قیمت های 20 هزار تومان هستیم سهمی که شرایط خوبی داشته و توان رو به رشد بالایی دارد نوری قیمت های 19000 تومان را به خود دیده و اماده صعود به سمت سطوح 21000 تومان می شود
چهارگوشه بازار
شمواد همچنان در صف خرید سنگین قفل بوده و سهم با رشد قیمتی به سمت سطوح 300 تومان در حرکت است سهمی که امسال 75 تا 80 تومان سود و ارزش ذاتی 400 تومانی داشته که فعلا فاصله بالایی با ارزش ذاتی خود دارد این سهم با اقبال بسیار خوبی ناشی از سود 35 تومانی در گزارش 6 ماهه مواجه شد
فاذر به قیمت های بالای 160 تومان برگشت زد این سهم فعلا روند نوسانی ارامی دارد اگر خبری در خصوص قراردادهای جدید در سهم منتشر شود می توان به رشد قیمتی فاذر تا سطوح 200 الی 220 تومان خوشبین بود فعلا سهم همچنان روند نوسانی ارام را در کف قیمتی 160 تومان در پیش گرفته است
بمپنا خبرهای خوبی دارد هم افزایش سرمایه هم خبر وزیر در خصوص خرید نقدی برق از نیروگاه ها که سبب شده تا اقبال خوبی را از بمپنا شاهد و این سهم توانست با صف خرید مقاومت 760 تومانی را در هم بشکند بمپنا تا قیمت های 820 الی 900 تومان اهداف صعودی دارد
در گروه برق علاوه بر بترانس و بموتو بکام که چندروزی است مورد اقبال سهامداران قرار گرفته، در اسفندماه خوش درخشید و با فروش 131 میلیارد تومانی سال را به پایان برد. تداوم رشد سودآوری سهم در فصل چهارم دور از انتظار نیست و با توجه به اصلاحی که داشته، 250 تومان را پایین آن و 320 تومان را هدف اول سهم می دانیم که آن را به گزینه ای جذاب با دید نوسان تبدیل میکند.
چند روزی است خبرهای خوبی ا صنعت برق به گوش میرسد دیروز در خبرها داشتیم سخنگوی صنعت برق گفت: با جذب ۳۰ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه از محل مابه التفاوت قیمتهای تکلیفی و تمام شده برق، مطالبات شرکتهای تولید برق، پیمانکاران و تامین کنندگان تجهیزات تسویه شد. رجبی مشهدی افزود: مبلغ ٤ هزار میلیارد تومان به حساب شرکتهای توزیع نیروی برق، ٣ هزار میلیارد تومان تولید کنندگان مقیاس کوچک و ١٩ هزار میلیارد تومان نیروگاههای حرارتی و ٤ هزار میلیارد تومان پیمانکاران و تامین کنندگان کالای شرکتهای برق منطقهای واریز شد.
به نظر بد نیست رمپنا را در این قیمت ها در نظر داشته باشیم در خود گروه نیروگاهی نیز بمولد را جذاب تر می بینیم و در نهایت در بین برقی های بازار هم بترانس در منفی و بموتو در منفی این روزها خاص ترو جذاب تر است .
از فنورد و ارفع صحبت کردیم فسپا هم جالب شده است و خوب حجم میخورد فسپا دوروزی است مورد توجه خریداران قرار گرفته و خوب حجم می خورد. این سهم که در محدوده های مقاومتی در حال معامله است، در صورت عبور پرقدرت می توان هدف 1100 تومانی را برایش در نظر گرفت. شرکتی که در مجموع زمستان خوبی را پشت سر گذاشت و برای سال 1402 و 1403به ترتیب سود تلفیقی 190 و 220 تومانی را متصور هستیم.
دیروز خفنر گزارش خوبی زد و انتظارات از سهم بالاست خفنر که فروش خوبی را در زمستان تجربه کرده کرده بود، با رشدی خوب خبر از شناسایی سود هر سهم 32 تومانی در این فصل داد و پرونده 1402 را با تحقق سود 99 تومانی بست. با توجه به مازاد تولیدی که داشته و ذخیره موجودی در انبار، در صورت فروش رشد سودآوری خوبی در انتظار شرکت است. با نزدیک شدن به فصل مجامع و با فرض تقسیم سود 90 تومانی و نسبت مقبول قیمت به سود قابل توزیع، می تواند گزینه جذابی با دید نوسان باشد. سهم اصلاح خوبی داشته و اگر زیر 750 تومان نرود، می توان انتظار یک رشد تا حوالی 900 تومان را داشت.
در گروه غذایی گزینه های خوب کم نیست دیروز غشصفا و غمهرا را گفتیم و روی غپاک هم تاکید شد و به این 3 سهم همان گزینه های قدیمی یعنی غگل غزر غپینو بهپاک را اضافه میکنیم و به نظر اهل ریسک با درجه بالا هستید بهپاک و غپاک و کمی ریسک گریز تر هستید غزر و غگل غمهرا و با درجه کم ریسک غپینو و غشصفا خاص تر هستند .
در بین اعضای این گروه غزر با افتی که داشته و گزارش ای احتمالی قابلیت های نوسانی خوبی را خواهد داشت او را بیشتر در نظر داشته باشید .
:بهپاک را می توان به عنوان یک گزینه برای افراد با ریسک بالا معرفی کرد.همواره به بهپاک اشاره کردیم و در حال حاضر در یک کانال صعودی قرار دارد که می توان سقف آن را حوالی 400 تومان در نظر گرفت. در صورتی که بتواند از کانال ذکر شده خارج شود،برای ورود جذاب می شود و می تواند تا 500 تومان رشد کند.روز گذشته حجم معاملات آن فاصله زیادی با میانگین حجم ماه داشت و33 میلیون حجم خورد و با سرانه 40 میلیون تومانی خریداران حقیقی، در نهایت به صف نشست.فضای معاملات سهم خوب است اما باید منتظر شکستن سقف کانال بود.
روزهای قبل از تایرا و تکمبا صحبت کرده بودیم . تکمبا در فروردین 49 میلیارد درآمد کسب کرده و انتظار می رود برای 1403 حوالی 150 تا 160 تومان سود داشته باشد.تکمبا رو بیشتر نوسانی می توان دید و واکنش خوبی به حمایت 750 تومان داشته و در حال حاضر اگر از مقاومت 860 تومان عبور کند می تواند حتی تا هزار تومان هم رشد کند.
با دید شرکت های خاص فلزی فسوژ و کیمیا هم جذاب بودند در کیمیا در یکسال اخیر عمدتا با عرضه همراه بوده و افت 50% را داشته. کیمیا همانند فروس جزو گزینه های عقب مانده از بازار می باشد که رشد خاصی نداشته و به محدوده حمایتی جالبی رسیده است. سهم در سیکل های صعودی بتای 3 واحدی نسبت به شاخص فلزات داشته و رشدهای شارپی را سابقا محقق کرده است. با دید میان مدت و در صورت افزایش حجم گزینه پرریسکی جهت قرار دادن در واچ لیست می باشد.
در خودرویی ها شرایط بد نیست طبق برخی خبرها و شنیده ها گویا خبهمن در یک دادگاه دیگر در مورد قیمت ها موفق به کسب رای برنده شده و ان جریمه پرداخت نمی شود و این خبرخوب و مهمی برای سهم است . خبهمن را در بین خودرویی ها در کنار خزامیا و خاور به عنوان سهم بنیادی می شود در نظر گرفت هر چند خزامیا را خاص تر می بینیم ولی خبهمن هم بد نیست
و در پایان امروز هم گلدیرا هم تپمپی صف خرید بود دو نماد خاص داریم که هردو یکی مجمه و دیگری افزایش سرمایه در پیش دارند گلدیرا اول هفته بعد متقوف می شود و افت عجیبی دراین مدت داشته است به نظر خریدن سهم و با سهم به مجمع رفتن و کمی صبر کردن بادید یک شرکت نوسانی و پر ریسک بد نیست در سوی دیگر ریسک چندانی هم بابت افت قیمت ندارد . در تپمپی ماجرا در سود تلفیقی است که شایعه 250 تا 280 تومان سود را دارد و قیمت جای خوبی است از دیدما قیمت های 1100 با دید کمی صبر قیمت های خوب و جذابی میتواند باشد .


