گزارش بازارامروزیکشنبه 2 اردیبهشت 1403
های و هوی تازه میخواهم …
امروز بازار آن حس و حال دیروز را نداشت و توگویی جریان پول دیروز هر انچه داشت خرید کرده بود و امروز چشمش به در بود تا یکی دیگر از راه برسد … این موضوع به وضوح در بازار امروز روشن بوده و میتواند نکته جالب و مهمی باشد
امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که پس از مدتها یک شب با آرامش و آسایش سر بر بالش گذاشتیم و خیلی اتفاقات عجیب و غریبی را شاهد نبودیم و شاید این آرامش است که امروز بازار را همچنات اندکی مثبت نگاه داشته است حقیقت امر امروز روز مهم و حساسی برای بازار بود و عیار خریداران تا حدودی محک میخورد ولی بازار نشان داد دیروز یک هیجان در برگشت بوده و ضعف اصلی بازار نبود جریان قوی پول است …
بازار به این تحرک و این اتفاقات نیاز داشت و به نظر فرصت خوبی بود تا شرایط حداقل کمی بهبود یابد و بتواند از ریلی که خارج شده در مسیر درستی قرار بگیرد یک نکته در مورد بازار دیروز و امروز بیان کنیم و آن هم این است که جریان نقدینگی و پول در بازار هنوز به شکل محدود بوده و جریان قوی نیست این جمله بدین معنی است که ما با پول محدودی در بازار مواجهیم که توسط خود فعالان بازار هدایت و مدیریت میشود و هیچ پول جدید موثر و قوی راهی بازار نشده است
در چنین شرایطی است که فراز و فرودهای انتظارات آتی این جریان پول مسیر بازار را مشخص میکند و ما نیز در بیان نظرات وقتی صحبت از یک موج صعودی میشود ابتدا از یک طول موج کوتاه صحبت میکنیم و سپس موج بلندتر. دلیل این موضوع برای این است که این طول موج کوتاه توسط همین جریانات پول برای بچههای بازار رقم میخورد و به جریان بزرگتر که میرسد نیازمند ورود پول جدید است اما این ورود پول محقق نمیشود چرا که هر بار که بازار یک گارد منطقی و مناسب برای سود میگیرد توسط دولت سرکوب شده و شرایط متفاوت دیگری را رقم میزند
به همین دلیل است که معتقدیم جریان بازار با توجه به شرایط فعلی برای قویتر شدن دست پول و جریان رشد نیازمند خبرهای ادامه داریست که باید به آن برسد و خبرهای فعلی او را از این شرایط عادی خارج سازد و الا هر روز که میگذرد به مانند نیمه دوم بازار امروز دست جریان پول ضعیفتر شده و قدرت اثرگذاری خود را از دست میدهد
در همین راستا فراموش نکنید که آن پول پرقدرتی که از جانب اعتبار و تسهیلات میتوانست بازار را به حرکت درآورد مدتی است با نرخهای بالا جذابیتهای ویژه خود را از دست داده و این موضوع نیز خود چالشی برای بازار شده است همین امروز خبررسید اعداد دوباره بالای 30 اعلام شده است !!
اما از امروز که بازار این حالت را گرفت و تقریباً در نیمه دوم خود از آن هیجان برگشتی اولیه فاصله گرفت به نظر اگر بازار رها شد و خبر مشخصی نرسد سرنوشت این چند وقت دوباره سراغ او میآید البته ممکن است خیلی جریان کاهشی نباشد اما رشد را محدود خواهد کرد بازار باید خبرهای مثبتی را بشنود و البته قبل از آن باید اذعان داشت که نباید خبرهای منفی درست در این مقطع به بازار برسد چه خبرهای سیاسی منفی و چه خبرهایی از جنس دولت …
اخبار مثبت هم طبقهبندی ویژه و خاصی دارند که میتوانند با اثرگذاری خود در بازار فضای متفاوتی را ایجاد نماید از دید ما در حال حاضر آن سوپر خبری که میتواند یک سوپر سیکل مثبت و هیجانی را ایجاد کند چیزی جز تغییر سیاستهای ارزی نیست و به نظر بازار در حال حاضر تشنه خریدن سهمهای این چنینی خواهد بود که با یک خبر جریان سودآوری آنها نیز تغییر میکند …
در کنار این خبر موضوع دوم تغییرات سیاستهای پولی است که آرام آرام نرخ سود را کاهش داده و چشم انداز افزایش آن را تیره و تار سازد تا بازار بتواند پی بهایهای قویتری را به سودها بدهد و در غیر این صورت اگر عکس موضوع رخ دهد شک نکنید این تصمیمات چیزی کمتر از موشکهای دشمن به سمت اقتصاد و بازار نیست …
موضوع سوم رسیدن خبرهای آرامش بخش اقتصادی است که چند روزی است ما شاهد آن هستیم دیروز در حوزه معدن ریسک عوارض صادراتی تا حدودی برطرف شد خبر خوب از نیروگاهها را داشتیم و مهمتر از همه جلسه دیروز با رئیس مجلس که همه بی پرده و شفاف نظرات خود را بیان کردند البته نمیدانیم چرا در این جلسات سیاستمداران و سیاستگذاران همه عاقل و اقتصاددان و منطقی میشوند و به موقع تصمیم که میرسند انگار نه انگار دوباره همه چیز یادشان میرود. یکی از مهمترین مواردی که وقوع آن به بازار کمک میکند رفع ابهام از بندهای مالیاتی است که بازار فعلاً درگیر آن شده و البته با جلسه دیروز به نظر تصویب آن کمی سخت شود و اوضاع به نفع بازار پیش برود .
در کنار این موضوعات اخبار صنایع و شرکتها و گزارشها نیز میتواند مهم باشد نگویید گزارشها مهم نیست همین حالا 20 الی ۳۰ شرکت بعد از گزارشهای ۱۲ ماهه و یا میان دورهای و یا ماهانه در بازار مورد توجه قرار گرفتند پس گزارشها بسیار مهم است و از همه مهمتر اینکه نقش تثبیت کننده جدی را در بازار خواهد داشت . برخی از عزیزان با انتقاد مطرح میکنند که گزارشها و صورتهای مالی نمیتوانند مبنای خوبی برای تصمیمگیری در شرایط فعلی بازار باشد . حقیقت امر شاید حرف آنها در کوتاه مدت و در مقطع فعلی درست باشد اما راهی جز پناه بردن به صورتهای مالی نیست و معتقدیم همچنان گزارشات مالی میتواند بازدهی قویتر و بالاتری را در بازار نسبت به میانگین وضعیت نرمال رقم بزند تکیه بر جریان صورتهای مالی و سود و زیان اتفاقیست که میتواند حداقل تضمین کننده وضعیت بهتر بنیادی شرکت ها باشد
در حوزه صنایع نیز اخبار مهمی میتواند برای بازار در جریان باشد که یکی از مهمترین آنها رسیدن خبرهای خوب از دو صنعت پالایش و خودرو که جریان قوی را برای بازار ایجاد خواهند کرد در خودرو بحث افزایش نرخ و تجدید ارزیابی داراییها و در پالایش نیز موضوع فرمول جدید و تغییرات آن قطعاً به بازار کمک ویژهای خواهد داشت در مورد گروه خودرو حرف و بحث زیاد است به خصوص در موضوع تجدید ارزیابی اطلاعات و رویدادهایی به دست ما رسیده که نشان میدهد موضوع تجدید با برخی کارشکنیها و نظرات سلیقهای مسکوت نگه داشته شده و این موضوع نیازمند تلاش بیشتر برای برطرف شدن و خروج از چالش است که امیدواریم سازمان بورس آستین بالا زد و این موضوع را مدیریت کند
این موارد را در بالا عرض کردیم تا بگوییم ریسک سیاسی و سایه جنگ و اتفاقاتی نظیر آن چهار چرخ این خودرو را قفل کرده بود و شما هرچه خبر مثبت در دل آن میریختید هیچ فایده نداشت برطرف شدن ریسک جنگ چرخهای این خودرو را آزاد کرده اما برای استارت و حرکت و شتاب گرفتن به بنزین و انرژی جدیدی نیاز است. به قول شاعر برای زنده بودن جستجوی تازه میخواهد ، های و هوی تازه میخواهد … امیدواریم این موضوع درک شود و بازار را بتواند به سمت اهداف بالاتر هدایت کند…
دیروز در خبرها داشتیم که واردات پارچه یا هر چیزی شبیه آن از شمولیت نرخ دلار نیما خارج شد …عمق فاجعه را تصور کنید . تاجری میآمد درخواست واردات پارچه میکرد برای روی مبل یا هر چیز دیگر و بعد از واردات و ورود آن هر روز با نرخ دلار جنس خود را بالا و پایین کرده و به نرخ ارز آزاد میفروشد خیانت از این بزرگتر ؟؟ یعنی شما اگر اول سال و آخر سال به پارچه فروش مراجعه میکردید باید قیمتهای او ثابت میماند اما حقیقت امر واقعیت ماجرا چیز دیگری است بعد هم وقتی از استاد فرزین میپرسیدند چرا ماجرا این چنین است میگفت وظیفه من نظارت بر قیمتها نیست !!! درست شبیه کسی که اسلحه میفروشد و بعد میگوید وظیفه من نظارت بر مراحل پس از فروش اسلحه نیست و یا کسی که مواد میفروشد و بیان میکند که عواقب بعد از فروش مواد به عهده بنده نیست !!!!!
چه بسیار کالاهایی که این چنین وارد میشوند و ارز نیمایی را گرفته و با نرخ آزاد ثانیه به ثانیه با مردم حساب میکنند مردمی که چند سر باخت سوخت میدهند هم از یک سو تورم را با دلار ثانیه به ثانیه حس میکنند و هم از سوی دیگر منافعی که میتوانست جیب دولت و یا شرکتهایی که آنها سهامدارش هستند در قالب سهام عدالت و یا شرکتهای تامین اجتماعی و صندوقهای بازنشستگی واریز شود ، به جیب مشتی دلال وارد شده و این اختلاف طبقاتی وحشتناک در جامعه به وجود آمده و شک نکنید کسانی که از چنین رانت و منفعت و بهره میبرند باید هم جیره و مواجب خوار زیاد داشته و ۴ اسکول را علم کنند تا از این سیاست دفاع نمایند اما آن طرف ماجرا را هم ببینیم دلاری که میتوانست با نرخ معقول و منطقی و رقابتی صرف واردات کالای جاری شود و قیمت واقعی آن در صورتهای مالی شرکتها نشسته و شفاف و روشن باشد چه شده است ؟!
سودی که میتوانست به شرکتهای سهامی برسد که در نهایت مردم و صندوقهای بازنشستگی از آن استفاده کنند و یا صرف طرح و توسعههای متعدد شود این چنین به جیب دلال و وارد کننده رفته و بعد برخی گویند چرا چرخ اقتصاد کشور نمیچرخد …
این چرخه اگر درست بچرخد میتواند برای همه مفید و موثر واقع شود و درآمد دولت هم افزایش پیدا خواهد کرد و به تبع آن مردم هم آسایش و آرامش بیشتری دارند اما به بهانه کنترل تورم بینید که چطور جیب دلالان پر میشود و صدای کسی در نمیآید که البته معتقدیم این آش انقدر شور شده و انقدر تقاضای کاذب برای واردات افزایش داشته که ناگزیر طی روزها و هفتههای آتیا ین موضوع حذف میشود
در هر صورت چرخه ناکارآمدی تخصیص نرخ ارز اثرات خود را در اقتصاد خواهد گذاشت و بخشی از این اثرگذاری امروز در کسری تراز تجاری و جهشهای ارزی به خوبی نمایان است و عجیبتر این است که یک بار این اتفاقات و رویدادها تکرار شده و ماجرای4200 آن فسادهای عجیب را همه دیدهاند و باز سیاستگذاران روی این موضوع تاکید میکنند…
سرسختی معادن
در نمادهای معدنی شاهد رشد مداوم قیمتی سهام این گروه بودیم معادنی که شرایط بنیادی خوبی پیدا کرده و این روزها صدر نشین بازار شده اند
باما همچنان در مقابل سیل عرضه ها تاب اورده و صف خرید خود را حفظ و در صدر جدول قرار گرفته است این سهم به واسطه داشتن بازیگرانی قوی و تحولاتی که از طرف جلگه های اسمانی شاهد است با اقبال بسیار خوبی همراه شده بامایی که تا قیمت های 420 تومان فعلا جای نوسان مثبت دارد اما اگر عرضه جلگه های اسمانی که 30 درصد سهامش در اختیار این شرکت است قطعی شود سهم تا سطوح قیمتی 500 تومان هم رشد خواهد داشت
فملی درقیمت های 780 تومان متعادل شد عرضه ها در سهم بالا رفته و سبب شد تا سهم با روند متعادل همراه شود سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و به نظر می رسد با توجه به رشد قیمتی اخیر به مقاومت های قوی رسیده و نیاز به کمی استراحت داشتهب اشد
فزر امروز سعی داشت تا فشار عرضه ها را جذب نماید سهمی که شرایط خوبی از دید بنیادی داشته و با توجه به قیمت های فعلی طلا امسال سود بالای 1000 تومان خواهد داشت این سهم به واسطه رشد اخیر قیمت طلا با جهش حاشیه سود و توان فروش بالایی همراه و در قالب گزارش تفسیری 3 ماهه بودجه خوبی را پیشبینی کرده است
دراین گروه تاصیکو از جمله سرمایه گذاری هایی است که بیشترین پورتفوی بورسی خود را به فولاد و فملی تخصیص داده و در حال حاضر با P/NAV حدود70 درصدی معامله میشود و با توجه به تقاضای فولادی ها میتواند جذاب باشد. این در حالی است که در روز گذشته تاصیکو از سقف قیمتی خود عبور کرد و پس از رشد به اهداف جدید قیمتی خواهد رسید. با این حال 850 تومان سهم میتواند جذاب باشد.
ساختمانی ها سر به فلک
در نمادهای ساختمانی هم شاهد روند معاملاتی بسیار خوبی بودیم برخی ساختمانی ها صورت های مالی عالی را منتشر که نشان از توانمندی بالایی در سود سازی این شرکت ها دارد
ثالوند با صف خرید همراه شد با این صورت های مالی عالی و جذاب و جهش سودی که سهم داشته است امسال سود سنگینی در انتظار سهامداران ثالوند خواهد بود رسیدن به سود 250 الی 300 تومانی و قیمت های 1600 الی 1800 تومان برای ثالوند وجود داشته و سهم در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد
در نماد ثرود هم شاهد تحولات خوبی هستیم این سهم ساختمانی هم صورت های مالی مناسب و فراتر از انتظاری را داشت به خصوص این که سهم اصلاح قیمتی عمیقی را از سطوح قیمتی 2000 تومان تجربه کرده است سهمی که برگشت خوبی زده و اگر بتواند از سد مقاومت 1650 تومانی عبور نماید اهداف قیمتی 1800 و 2000 تومانی خواهد داشت
در نماد ثتران سهم بار دیگر سعی دارد به قیمت های 920 تومانی بازگردد سهم اصلاح خوبی داشته و برگشتی از سطوح قیمتی بالای 1200 تومان زده است این سهم ساختمانی تا قیمت های 860 تومان حمایت قوی دارد ثتران در صورت انتشار خبر قوی از وضعیت برگشت زمین های شهریارش می تواند استارت صعود قوی را بزند
خودرویی و برخورد به مقاومت
در نمادهای خودرویی شاهد برخورد نمادهای این گروه به مقاومت های قوی بودیم همین امر سبب شد تا فعلا خودرویی ها نتوانند از پس این سطوح سرسخت برامده و از این سد قیمتی عبور نمایند
در این گروه ایران خودرو با مقاومت 320 تومانی همراه است سطوح سرسختی که شکستش می تواند سهم را تا قیمت های 360 تومان بالا ببرد ایران خودرو در انتظار تجدید ارزیابی سنگین وازاد سازی قیمت محصولات خود می باشد به خصوص حالا که با حضور سهامدار عمده جدیدش یعنی گروه کروز شرایط بهتری هم پیدا کرده است
در نماد زامیاد هم به نظر می رسد سد قیمتی 460 تومانی مانع از رشد قیمتی بیشتر در سهم شود زامیادی که با حمایت 420 تومانی و حمایت 420 تومانی فعلا روند نوسانی را در پیش گرفته است زامیاد پتانسیل های بالایی داشته و رشد قیمتی مناسبی در صورت انتشار صورت های مالی 12 ماهه مثبت خواهد داشت
در نماد خبهمن سهم از کف قیمتی ۱۸۰ تومانی شروع به برگشت کرد. سهمی که اصلاح قیمتی عمیقی داشته و به نظر میرسد با توجه به وضعیت بنیادی خوب خود بتواند یک برگشت به قیمتهای ۲۰۰ تومان داشته باشد. این سهم تحولات بسیار خوبی را در شرکتهای زیرمجموعه شاهد بوده است.
در بین قطعه سازی ها خکار در بین قطعاتی ها از گزینه های جذاب است. شرکت افزایش نرخ بیش از 20 درصدی خود را اطلاع رسانی کرد. از طرفی در سال 1402 توانست 25 درصد بیشتر از سال گذشته فروش داشته باشد. همچنین بعد از اصلاحی که داشته به حمایت رسیده و با سقف قیمتی خود بیش از 10 درصد فاصله دارد. نماد اگر به ازا هر سهم خود به سود 60 تومانی برسد میتواند PE خود را در محدوده های 5 واحدی نگه دارد و هر افزایش سودی خکار را جذاب تر خواهد کرد.
خفنر هم شرایط خوبی را دارد خفنر در گزارش ۱۲ماهه به سود ۹۸۹ ریالی رسیده است.در ۱۲ماهه ۳۰۷۱ میلیارد ریال سود عملیاتی و ۲۴۷۱ میلیارد ریال سود خالص دارد.
دارویی ها آماده یک صعود جانانه
در نمادهای دارویی شاهد روند مثبت به خصوص در نمادهای بنیادی این گروه هستیم.
در دارویی کوثر این سهم به دلیل توان سودسازی بالای خود و پتانسیل تجدید ارزیابی با اقبال بسیار خوبی همراه و مهمان صف خرید سنگین شده است. دکوثر با شکست قیمتهای ۱۲۵۰ تومانی به سمت قیمتهای ۱۴۰۰ الی ۱۵۰۰ تومانی خواهد رفت.
در نماد دارویی لقمان نیز سهم از کف قیمتی ۲۶۰ تومانی برگشت خوبی را تجربه کرد این سهم پتانسیل های خوبی داشته و با توجه به تولید طیف وسیعی از آنتی بیوتیک ها توان فروش و سودسازی بالایی را دارد. این سهم به سمت قیمتهای ۲۸۰ و سپس ۳۲۰ تومانی در حرکت است.
در نماد دارویی فارابی هم وضعیت خوبی را شاهد بودیم. این سهم دارویی که شایعات سود ۷۰۰ تومانی را در پیش دارد از کف قیمتی ۳۰۰۰ تومانی برگشت زده و در صورت انتشار صورتهای مالی ۱۲ ماهه مثبت و تحقق شایعه سود بالا می تواند تا قیمتهای ۳۶۰۰ تومان صعود داشته باشد
فولادی های دلاری
در نماد های فولادی فروش برخی محصولات این شرکتها در بورس کالا با نرخ دلار آزاد سبب شکل گیری روند قوی و سبزی شده است.
در فولاد مبارکه که به عنوان لیدر این گروه مطرح است رشد قیمتی کماکان ادامه داشت. فولاد در صورت شکست قیمتهای مقاومتی ۵۶۰ تومان مهمان سطوح ۶۲۰ تومان خواهد شد.
در نماد ارفع نوسانات مثبت به سمت قیمتهای ۲۸۰۰ تومان ادامه داد. این سهم ارزش ذاتی بالایی داشته و تا قیمتهای ۳۲۰۰ تومان تارگت دارد.
در نماد فولاد هرمزگان سهم تا آستانه مقاومت ۴۶۰ تومانی صعود کرد اما این مقاومت سبب متعادل شدن روند سهم شد. هرمز برای سال جاری تخمین سود بالایی را داشته است. اما در بازه کوتاه مدت سهم در قیمتهای ۴۲۰ الی ۴۶۰ تومان در نوسان خواهد بود
چهارگوشه بازار
در نماد شمواد که شاهد تحقق سود 35 تومانی در عملکرد 6 ماهه و جهش صادرات محصولات این شرکت و تخمین سود 75 الی 80 تومانی برای سال جاری سهم همچنان صدر نشین و به سمت سطوح قیمتی 400 الی 40 تومان در حرکت است
در بیمه دانا هم شاهد نوسانات مثبت هستیم شایعات خوبی در خصوص سود سازی سهم در گزارش 12 ماهه وجود دارد این سهم در صورت انتشار صورت های مالی با سود سازی بالا و نزدیک 100 تومان توان رشد خوبی را در پیش خواهد گرفت این سهم تا قیمت های 360 تومان فعلا رشد و در صورت عبور از این قیمت های مهمان سطوح 420 تومان خواهد شد
در شپنا سهم به قیمت های 620 تومان رسید این سهم در این سطوح قیمتی متعادل شده و به نظر می رسد قیمت های فعلی تا سطوح 650 تومان سطوح تعادلی خوبی برای شپنا است این سهم پالایشی به نظر می رسد یکی از بهترین صورت های مالی را منتشر کند شپنایی که شرایط بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی میان مدتی بالایی خواهد داشت
در بین سهم های طراعتی سیمرغ باز شد و دوباره بست در این گروه زفکا هم جذاب می شود زفکا را به عنوان گزینه ای جذاب با دید بنیادی می توان در نظر گرفت که در انتظار مجوز سازمان برای افزایش سرمایه 709 درصدی خود است و دریافت آن می تواند محرک خوبی باشد. این شرکت که هم در فروش ماهانه و هم در بازه فصلی عملکرد خوبی داشته، سود هر سهم 1402 و 1403 آن به ترتیب 211 و 270 تومان برآورد می شود. زفکایی که نموداری اصلاح قابل توجهی داشته و با در نظر گرفتن 1550 تومان به عنوان پایین آن و 1770 تومان به عنوان هدف اول گزینه مناسبی است.
امروز تکمبا هم شرایط خوبی داشت همچنان باید 750 تومان را به عنوان حمایت در نظر گرفت و با شکسته شدن خط روند نزولی وارد سهم شد.روز گذشته اولین حرکت را برای شکستن خط روند نزولی انجام داد اما معاملات مثبت امروز می تواند سیگنال خرید را صادر کند.برای سال مالی 1402 انتظار می رود که حوالی 90-95 تومان سود داشته باشد و برآورد می شود در سال 1403 حوالی 150-160 تومان سود داشته باشد.
تایرا یکی از نماد های کم ریسک به حساب می آید انتظار داریم که برای سال مالی 1402 سود اصلی هر سهم حدود 140 و سود تلفیقی حوالی 300 تومان باشد.به لحاظ نموداری هم شاهد کراس میانگین 20 روزه به بالا هستیم و می تواند تا هدف 1050 تومان در کوتاه مدت رشد کند .
امروز سمگا را خوب خریدندهم گزارش و شرایط خوب وگردش و هم گارش خوب گنگین را داشتیم . به نظر سمگا با دید نوسان میتواند جالب باشد
در بین سهم های نوسانی و گزینه های نوسانی در بازار این روزها کم نیست و در گروه پیمانکاری ها طبق معمول می شود سراغ خاص ترین ها رفت و از دید ما 3 سهم کیسون فاراک و رنیک همیشه در قیمت های خوب و جذابی قرار دارند و خرید یکی از این سه سهم داشتن در پرتفوی پر ریسک بد نیست و همیشه بازدهی های خوبی را نصیب سهامداران کرده اند . بین انها رنیک بنیادی تر و خاص تر و کیسون و فاراک نوسانی تر اند
در بین فولادی ها به نظر ارفع و فنورد شرایط خوبی را داشته است در ارفع گزارش اسفند ماه خود را منتشر کرد و مطابق با آن، مجموع فروش 12 ماهه شرکت در سال 1402 به مبلغ 18246 میلیارد تومان رسیده است.این بدان معنی است که فروش شرکت در زمستان 1402 نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد فصلی 31 درصدی را داشته است.همچنین فروش شرکت در زمستان 1402 نسبت به فصل گذشته رشد 19 درصدی را داشته است. در ارفع شنیده می شود 1402 حدود 530 تومان و 1403 بالای 635 تومان سود را محقق میکند و پی به ای جذابی را دارد
دیروز و امروز خبرهای گروه برق هم جالب بود دیروز خبرهای خوبی را شنیدیم ولی در کل حرف در صنعت برق زیاد است و به عمل نمیرسد در این گروه شنیده شد که بر اساس قانون برنامه هفتم و به دنبال اصلاح نظام مالی صنعت برق از این پس تمامی شرکتهای توزیع نیروی برق، انرژی موردنیاز خود را از بورس انرژی خریداری خواهند کرد. این خبرخوبی برای صنعت است و به نظر نیروگاهی ها نظیر بمولد و دماوند و یا خود رمپنا قابلیت های خوبی برای یک بازی بنیادی را دارند و از همین رو توصیه داریم رمپنا و یا در این گروه سهم خای خاص را در نظر داشته باشید برخی روی ونیرو و وهور هم تاکید دارند ولی این گزینه ها نوسانی هستند .
در پتروشیمی ها امروز جو بد نیست . رشد قیمت متانول خبرخوبی برای زاگرس است و سهم افت خوبی داشته و با دید نوسان بد نیست . در این گروه در بین بنیادی ها شگویا و شغدیر خبرهایی از گزارش خوب آنها به گوش میرسد در سوی دیگر شرکت های نوری و بوعلی همیشه خوب هستند .


