گزارش بازارامروزچهارشنبه 29فروردین 1403
رفتن یا ماندن ؟!
چالش بازار امروز بیشتر این بود که با توجه به تحولات سیاسی و آخر هفته ماندن در بازار بهتر است یا رفتن و تماشاچی بودن و صد البته این خبرهای مالیاتی که طی روزهای اتی مفصل تردر مورد آنها صحبت میکینم هم یکی از چالش های بزرگ فعلی بازار شده است .
امروز بازار در ادامه سیاستهای شل کن سفت کن جنگ میشود و نمیشود کمی اوضاع بهتری داشت و البته محدودیت دامنه نوسان به یک درصد و تمدید یک روزه آن توانست کمی اوضاع را آرام کند و آن هیجان و ریسکهای معاملاتی را کمی کاهش دهد. البته این موضوع در بازار امروز به وضوح به چشم میخورد که جو آخر هفته بودن و ترس از تحولات سیاسی غیرقابل پیشبینی در چهره بازار و معاملات مشخص بود و باعث شده بود تا بسیاری از سهامداران در خریدهای خود کمی احتیاط را چاشنی کار داشته باشند
قبل از اینکه سراغ باقی موارد در گزارش بازار امروز برویم یک نکته را باید یادآوری کرد که در بحران اخیر سازمان بورس تا حدودی توانست اوضاع را کمی تحت کنترل خود داشته باشد هر چند که معتقدیم کمی دیر وارد ماجرا شد و میتوانست زودتر اقداماتی را انجام دهد اما در نهایت با سیاست محدودیت دامنه نوسان و همچنین تزریق نزدیک به ۵ همت طی چند روز فضا را تا حدودی توانست کنترل کرده و اگر اتفاق عجیب و غریبی رخ ندهد وضاع میتواند رو به بهبود گذاشته و فضای بهتری را ترسیم کند. با اینکه موضوع دامنه نوسان را نمیپذیریم اما شاید با توجه به فضای فعلی برای مدت کوتاهی تا وقتی ریسک برطرف نشده ین موضوع هیجان و پنیک بازار را گرفته و کمک میکند تا تصمیمات به دور از هیجان و عاقلانهتر گرفته شود که تصمیمی در جهت حفظ سرمایه سهامداران در مقابل ریسکهای عجیب و غریب سیستماتیک کشور است
اما به هر حال بازار امروز تا حدودی تحت تاثیر آرامشی بود که دیشب در گروههای تلگرامی برقرار بود و خبری از جنگ و کلیر کردن و موشک و اف ۳۵ نبود و شلوارپلنگی ها جای خود را به شلوارک داده بود و همین موضوع باعث شد تا این آرامش به فضای بازار نیز منتقل شود و ما شاهد اوضاع نسبتا خوب و منطقی در بازار بودیم
حال همه چشمها به آخر هفته دوخته شده تا این احتمال و رویداد که بازار بتواند شرایط بهتری را پشت سر بگذارد را تجربه کند و البته آرام آرام بازار نیز خود را نسبت به مسائل سیاسی کمی واکسینهتر کرده و دورتر میکند و بازار میتواند با شیبی ارام این بیش واکنشی به تحولات سیاسی را کنار گذاشته و شرایط بهتری را رقم بزند
البته از امروز نیز یک سلسله اتفاقات و رویدادهای بنیادی میتواند رخ دهد که فضای بازار را تحت تاثیر خود گرفته و شرایط بهتری را از نظر بنیادی ایجاد نماید .که اگر بخواهیم بعدهای متفاوت آن را بررسی کنیم باید از یک سو به تحولات جالب توجه بورس کالا و محصولات و شرایط آن اشاره کرد و از سوی دیگر چشم به تحولات و اتفاقات کدالی داشت که طی این چند هفته سه دسته گزارش مهم را راهی کدال میکنند دسته اول که طی این چند روز آن را خواهیم دید گزارشهای میان دورهای برخی شرکتها با سال مالی متفاوت است دسته دوم گزارشهای ماهانه شرکتهاست که طی هفته بعد به بازار میرسد و دسته سوم که معتقدیم از دو دسته بالا مهمتر و تاثیرگذارتر هستند گزارشهای ۱۲ ماهه بوده که اوضاع را در فضای متفاوتی قرار میدهد که میتواند انگیزه قوی برای شد بازار به واسطه ارزندگی قیمتها ایجاد نماید
در کنار این موارد بالا تحولات مختلف از دلار نیما و شایعات و شنیدههای آن نیز چاشنی کار شده و میتواند خوراک اردیبهشت بهتری را برای بازار ترسیم کند فروردین که آش دهن سوزی نبود و نه تعطیلاتش برای بازار خوش یمن بود و نه روزهای پس از آن و در واقع سختترین و تلخترین و خاصترین اتفاقات هم در آن به وقوع پیوست دیگرجنگ این چنینی را ندیده بودیم که دیدیم…
امیدواریم حداقل اردیبهشت با تکیه بر این اتفاقات و جریانها بتواند فضای حداقل بنیادی قویتری را رقم زده و این تلخی فروردین را بشورد و ببرد و کمی اوضاع را بهبود بخشد.اردیبهشت میتواند در اوضاع و احوال سیاسی آرامتری پیش برود و اگر اتفاق عجیبی نیفتد و فیتیله جنگ هم کم کم پایین کشیده شود به عقیده بسیاری بازار در نقاطی قرار دارد که حداقل ریزش اخیر به وجود آمده را جبران کرده و رشد نرخ ارز را در محاسبات خود لحاظ کند.
با اینکه ریسک جنگ و اتفاقات آن را همچنان روی سر بازار احساس میکنیم و سایه آن به شکلی سنگین وجود دارد اما میتوان آن را بدون در نظر گرفتن رویدادهای ریز و درشت پیش برد و البته این موضوع را باید اذعان کرد که همیشه باید نسبت به موضوع جنگ و ریسکهای ویژه آن آماده باشیم و این رویدادی است که رخ داده و ما چارهای جز پذیرش آن نداریم .دیوانگی طرف مقابل هم به این موضوع دامن زده است
و اما حرف آخر …
دیروز ریس سازمان بورس که تازه دوره او تمدید شده راهی رسانه ملی شد و در صدا و سیما به پرسشها پاسخ میگفت… نکته بسیار مهم این است که شاید برای اولین بار میدیدیم که ایشان از لاک دفاعی و سکوت در برابر دولت خارج شد و به ورژن قانونی و مورد انتظار برگشته … البته همچنان با کمی محافظهکاری در مورد رفتار دولت و اقدامات تخریبی او در قبال بازار سرمایه صحبت میکند اما تغییر این موضوع را به فال نیک میگیریم و امیدواریم این رویه ادامه داشته باشد و نه تنها سازمان بورس که به نظر فتح البابی شود که سایر اعضای هیئت مدیره شرکتها به جای چسبیدن به صندلیها ووچسب زدن بر دهان حافظ منافع سهامداران باشند. کاری که دیروز رئیس سازمان بورس کرد وظیفه ذاتی و واقعی اوست .انتظار بازار از او همین است و تازه انتظار میرود با صدای قویتر و قدرتمندتر این موضوع را فریاد بزند و صد البته قطعاً همه ارکان بازیگران بازار اعم از فعالین رسانهها نیز باید در راستای منافع خود این موضوع را پیگیری کنند . همین حالا پیگیری موضوع مالیات و بحث استقلال و پرسپولیس نکات مهمی دارد که امیدواریم این بار کمی جدی تر در این ازمون حضور پیدا کنند . هر چند موضوع استقلال و پرسپولیس کمی عجیب شده و انگار چاره ای جز این نیست …
ولی به هر حال حرف حق و منطقی را باید زد و البته زور ما در مقابل ظالم و نادان اقتصادی به نام تصمیمات کم خردانه دولت قطعاً کمتر خواهد بود اما فریاد زدن حق و حقوق خودمان جزو وظایفی است که باید همه آن را پیش ببرند و حداقل در این یک موضوع متحد عمل کنند و تازه این اتحاد ما موجب سود خود دولت خواهد شد
حالا او نادان و کم خرد است و این را نمیداند، درست به مانند همین چند سالی که گذشته ولی در نهایت این کم خردی و بیتدبیری در تصمیمات اقتصادی سیلی بزرگی به صورت او زده و باعث شده تا عملکرد اقتصادی او به هیچ وجه قابل دفاع نباشد و تکرار این موارد سیلیهای بزرگتری در پیش دارد که گذر زمان آن را نشان خواهد داد…
تمام حرف بازیگران مختلف بازار اعم از سازمان بورس سهامداران ارکان ریز و درشت بازار و نهادهای مالی این است که به منطق و علم اقتصاد رجوع کنید. به هر حال این موضوع یعنی تحولات و اتفاقات رخ داده در ادبیات سازمان بورس امیدواریم اثرات بسزایی در تصمیمگیریها داشته و بتواند کمی سیاستگذار را سر عقل بیاورد
هرچند هیچ امیدی به بازگشت به مسیر عقلانیت در این وادی نمی بینیم…
فولادی ها گرا دادند
در نمادهای فولادی شاهد رشد قیمتی محصولات فولادی و بعضا معاملات برخی محصولات فولادی در بورس کالا با دلار بالای 60 هزار تومانی هستیم که این خود گرای مثبت و قوی به بازار بود
فولاد مبارکه که اخیرا ورق گرم خود را با دلار متوسط 62 هزار تومانی به فروش رسانده است چند روزی است مهمان صف خرید است این سهم فعلا تارگت 560 تومانی داشته و انتظار ها برای جهش سود سازی در سال جاری در این این سهم بالا رفته است
فنورد دیگر ورق ساز کوچک بازار هم با صف خرید همراه شد سهم با این قیمت های ورق امسال سود 350 تومانی خواهد داشت سهمی که تا قیمت های 1400 الی 1500 تومان در صورت شکست مقاومت 1250 تومانی جای رشد را خواهد داشت این شرکت نیز سالانه 150 هزار تن ورق گرم تولید می کند
هرمز هم برگشت خوبی زده و در استانه قیمت های 420 تومان است و اگر این سد قیمتی شکسته شود سهم تا سطوح 460 تومان صعود خواهد داشت هرمزی که هم وضعیت فروش و هم سود سازی بسیار خوبی داشته و توان صعود میان مدتی بالایی دارد
پتروشیمی های دلاری
در نمادهای پتروشیمی نیز اقبال خوبی به سهام دلاری این گروه شاهد هستیم پتروشیمی های بنیادی با سود سازی بالا مورد اقبال واقع شده اند
در این گروه نوری همچنان با رشد قیمتی در استانه سطوح 18 هزار تومان قرار دارد نوری خریداران قوی پیدا کرده و برای سال جاری بازار انتظار سود سازی بالایی را در این سهم دارد نوری هدف میان مدتی 20 الی 22 هزار تومانی را دنبال می کند
بوعلی هم با صف خرید به سمت قیمت های 7200 الی 7600 تومان به راه افتاده است گمانه زنی سود سازی بالایی برای سال جاری در محدوده 1200 الی 1400 تومانی زده می شود بوعلی که تقسیم سود بالایی هم در مجمع داشته و جز سهام خاص و پر اقبال بازار می باشد
در نماد جم پیلن مجمع نزدیک و تقسیم سود بالای 90 درصدی را شاهد هستیم همین امر سبب رشد قیمتی خوبی در این سهم شده است جم پیلنی که از فاصله بالای قیمت دلار نیمایی و ازاد هم سود خوبی برده و همین امر سبب توجچه مضاعف به این سهم شده است فعلا انتظار می رود شنبه سهم با نزدیک شدن به مقاومتش به تعادل برسد
معادن صدر نشین
رونق بازارهای جهانی و رشد دلار ازاد سبب شده تا سهام معدنی این روزها صدر نشین بازار شده و با رشد قیمتی و اقبال خوبی همراه شوند
در نماد باما این سهم همچنان صدر نشین است و علی رغم عرضه های سنگین دیروز امروز باز با صف خرید خوبی همراه می باشد این سهم معدنی هم به واسطه رشد قیمت های جهانی روی و هم فروش محصولاشت بر مبنای دلار ازاد و هم در پیش بودن عرضه سهام جلگه های اسمانی وضعیت خوبی دارد
فملی با صف خریدبه قیمت های 720 تومانی نزدیک شده است قیمت محصولات شرکت در بورس کالا روند صعودی قوی به خود گرفته است و می توان شاهد رشد سهم تا قیمت های 760 تومان هم بود سهم بنیادی که استارت خوبی از قیمت های 560 تومان زده و در بازار دو ماهه اخیر رشد بسیار مناسبی داشته است
کالسیمین هم از بابت رشد قیمت های جهانی روی با اقبال خوبی همراه شده است این سهم اصلاح مناسبی داشته و حالا در حال جبران این اصلاح قیمتی خود می باشد فاسمین هفته اینده بتواند از سد قیمتی 460 تومانی عبور نماید مهمان قیمت های 520 تومان خواهد شد
رشد زیر پوستی غذایی ها
در نمادهای غذایی هم با تورمی که در محصولات این شرکت ها شاهد هستیم رشد قیمتی و روند زیر پوستی صعودی خوبی شکل گرفته است
در این گروه غگل که با رشد قیمت بسیار خوبی در محصولاتش همراه شده است می توان رشد تا سطوح 320 و 360 تومان را شاهد بود البته روند میان مدتی سهم قیمت های بالاتری را نشان داده و سهم جای رشد قیمتی بسیار بهتری دارد
غبشهر به واسطه افزایش نرخ روغن های خوراکی با رشد قیمتی به سمت سطوح 200 تومانی می رود این سهم توانایی تعدیل مثبت و فروش عالی برای سال جاری دارد این سهم گزارش های ماهانه خوبی داشته که نشان از تحولات بنیادی قوی در سهم است این سهم تا قیمت های 220 الی 240 تومان صعود خواهد کرد
غسالم را فعلا باید نوسان گیری کرد خرید سهم در سطوح قیمتی 420 تومان و فروش در سطوح 460 تومانمی تواند نوسانات 10 درصدی خوبی در این سهم بدهد به خصوص این که برای سال جاری شرکت انتظار بهبهود فروش و انتظار رشد سود سازی را دارد
بانک ها در آرامش
در نمادهای بانکی شاهد ارامش در معاملات سهام این گروه بودیم بانک هایی که پتانسیل های تسعیر ارز خوبی داشته و صورت های مالی 12 ماهه خاصی در پیش دارند
وبصادر در کف قیمتی 180 تومانی بار دیگر می تواند مورد توجه قرار بگیرد سهمی که تراز ارزی خاصی نداشته اما تحولات دیگری از ناحیه تجدید ارزیابی و برنامه فروش سهام شرکت های زیر مجموعه را دنبال می کند این سهم تارگت 220 الی 240 تومانی دارد
در وتجارت هم شاهد نوسانات ارام سهم در سطوح 140 تومانی هستیم این سهم هم سود تسعیر ارز خوبی داشته و هم در صورت های مالی 12 ماهه شاهد شناسایی سود سرمایه گذاری های سهم هستیم وتجارت امسال با سود سازی خوب خود سهامدارانش را سورپرایز خواهد کرد
وشهر هم نوسانات خوبی در سطوح 1200 الی 1400 تومان می دهد این سهم برای امسال سهمی 1200 تومان و برای سال 1402 سهمی حدود 1000 تومان سود سازی خواهد داشت انتشار صورت های مالی 12 ماهه تاثیرات بسزایی بر روند این سهم بانکی خواهد گذاشت
چهارگوشه بازار
حخزر امروز صف خرید خوبی شد سهمی که تراز ارزی سنگینی داشته و به واسطه حمل غلات روسیه با بازار بسیار خوبی هم همراه شده است افزایش نرخ های خوبی در سهم ایجاد و به نظرمی رسد یک بار دیگر شاهد رشد سهم تا قیمت های 2200 الی 2400 تومانی باشیم صورت های مالی با سود سازی بالایی در انتظار سهم است
خاور هم مثبت اما پرعرضه بود سهم توانسته قیمت های بالای 240 تومان را تثبیت نماید ماهیت سود سازی سهم در گزارش 12 ماهه تاثیر بسزایی بر روند این سهم خودرویی دارد سهمی که امسال با اضافه شدن اتوبوس های برقی به سبد فروشش تحولات بهتری در فروش و سود سازی دارد
شبندر ارام ارام به قیمت های 1100 تومان نزدیک می شود شنیده می شود با این قیمت های جهانی نفت سود سازی بالا برای سال جاری هم تکرار خواهد شد بازار انتظار صورت های مالی 12 ماهه این سهم را کشیده تا توان سود سازی سال جاری هم مشخص شود
در بین سهم های غذایی قاسم با افت قیمت خوبی مواجه شده و به واسطه کاهشی که تجربه کرده میتواند برای بررسی جذاب باشد. سهم از اردیبهشت ماه بین 50 تا 60 درصد اصلاح قیمت تجربه کرده و در صورتی که گزارش خوبی را منتشر کند، میتواند هدف آن را یک بازده حدود 10 درصدی در نظر گرفت. این در حالی است که نماد احتمالا در 1402 به سود حوالی 700 ریالی برسد و برای سال 1403 نماد eps حدود 900 ریال در نظر گرفت که با تقسیم سود بیش از 60 درصدی pe آینده نگر نماد به حوالی 4 واحد میرسد.
شجم اخیرا در بورس کالا عملکرد خوبی را داشته است و به نظر بد نیست زیرنظر باشد نرخ فروش محصولات در بورس کالا از ابتدای اسفند تا 28 فروردین حدود 18 درصد رشد کرده و از طرفی چشم انداز رشد دلار نیما وجود دارد که باعث می شود روزهای بهتری را برای سهم انتظار داشته باشیم.660 تومان را می توان به عنوان حمایت سهم در نظر گرفت و قیمت های فعلی کم ریسک به نظر می رسد.
در بین پالایشی ها شپنا گزینه کم ریسک و شاولن پر ریسک است . در سال 1402 می تواند حوالی 370 تا 400 تومان و سال 1403 نزدیک به 450 تومان سود به ازای هر سهم داشته باشد. شنیده می شود که پالایشی ها در حال تلاش هستند تا در خصوص فرمول شرایط بهتری رقم بخورد که این میتواند برای این گروه خوب باشد.در صورتی که مقداری اصلاح کند می تواند در 1600-1650 و به عنوان گزینه ی پر ریسک تر نسبت به سهم های اصلی گروه پالایشی،برای ورود مناسب باشد.


