گزارش بازارامروزدوشنبه 27 فروردین 1403
عبور پاورچین از بحران ؟
امروز بازار پاورچین پاورچین از بحران و ریسک جنگ عبور میکرد و دست بازار را هم با خود گرفته بود به بالا هل میداد و مثبت و سبزی امروز هم از همین بابت بود . چرا از واژه پاورچین استفاده کردیم ؟چرا که هنوز بسیاری این موضوع را غیرقطعی میدانند و مطمئن نیستند ولی هر چه بود برداشته شدن این سایه ترس جو خوبی را برای بازار امروز رقم زد …جو امروز انقدر جالب بود که صندوق های حمایتی که خود را برای خرید و جمع و جور شدن اماده کرده بودند نظاره گر شده و و دست نامرئی انتظارات بازار خود به خود عمل کرد و ورق را برگرداند !
امروز بازار را در حالی پیش بردیم که آن شدت و ترس روزهای گذشته از تحولات سیاسی آرام آرام فروکش کرده و جنگجویان تلگرامی از دیروز کم کم جامه رزم از تن به در آورده و پوتینها را باز کردند و به فکر اتفاقات اتی هستند و البته آن گوشه کنار با خود مدام این موضوع را مرور میکنند که حوادث روزهای اخیر بیشباهت به ماجرای عین الاسد نیست و احتمال اینکه بازار بتواند برگشتی با سرعت و با قدرت را شبیه آنچه در آن ماجرا گذشت داشته باشد بیشتر میشود و از همین رو بود که امروز از همان ابتدا دست خریداران قویتر و انگیزه آنها برای خرید کردن بیشتر شده بود و حتی فرصت ندادند که حجم بخورد و دامنه نوسان محدود صفوف خریدرا شکل داد . البته انصافاً صندوقهای تثبیت و توسعه نیز در این چند روز جالب عمل کرد و به روایتی غیر رسمی نزدیک به ۴۳۰۰ میلیارد تومان در بازار خرید داشتند امروز البته فعال نبودند …
یک نکته را بار دیگر در مورد رفتار بازار و سهامداران در این روزهای اخیر منفی داشته باشیم و بعد سراغ باقی موارد برویم … این موضوع را در دفعات گذشته نیز بیان کردیم و باز هم میگوییم انتظار اینکه اشخاص حقیقی یعنی مردم عادی و یا حتی فعالان قدیمی بازار در چنین روزها و چنین شرایطی آرام باشند و با آرامش خاطر تصمیم بگیرند انتظار بالایی است ، به هر حال ریسک جنگ شوخی نبود و ریسک کوچکی نیست. شبی که ایران موشک هارا میزد ترس و استرس را در چهره برخی دوستان بورسی خود می دیدیم … شما نمیتوانید این موضوع را بدون در نظر داشتن این شرایط تجزیه و تحلیل کنید که جنگ و ریسک آن چه تبعات عجیب و غیرقابل پیشبینی را میتواند رقم بزند … پس خیلی ها با علم به این که امروز معما برای انها حل شده ژست نگیرند … معتقدیم به نظر این رفتار رفتار منطقی و درستی بود و بسیاری از این افراد حق داشتند که سرمایه خود را از ریسک بزرگی به نام ریسک جنگ دور نگه دارند ریسکی که انصافاً این بار هم خیلی دور نبود و به بازار نزدیک بود … اما در دل این رویداد دو نکته وجود دارد درس و نکته اول این است که جو زده نباشیم و انقدر هیجانی پیش نرویم … فضای مجازی و رویدادهای آن نباید انقدر عجیب و غیر منطقی و هیجانی در رفتار معاملهگران و سهامداران موثر باشد این اتفاقی بود که چند باری رخ داده بود و خیلی عجیب نبود و یک بار دیگر نشان داد که یک قدرت عاقله نسبی در عین اینکه شاید در بسیاری از تصمیمات غیرمنطقی عمل میکند اما در شرایط این چنینی بحرانی منطقیترین اصول را پیش میبرد
نکته دوم که بیشتر مد نظر ماست این بوده که خیلی بر حقیقیها و یا حتی برخی از صندوقهای سهامی حرجی نیست که در چنین روزهایی با جو بازار حرکت کنند اما انصافاً حقوقیهای بزرگ بازار که زمانی متولیان اصلی بازار بودند و امروز فقط اسم آنها را میشنویم نباید رفتار هیجان زده در فروش را داشته باشند . صرف اینکه چندر غاز پورتفوی شخصی را فروخته باشیم و به فکر فروش پورتفوی حقوقیهای چند ده هزار و چند صدهزار میلیاردی باشیم به نظر رفتاری غیر حرفهای است مگر چقدر از آن دریا را میخواستی در این لیوان کوچک نقد کنی و جا بدهی ؟! اتفاقا معتقدیم در چنین روزهایی این حقوقیها باید پای کار بازار باشند و همواره تاریخ و تکرار آن نشان داده که اتفاقاً خریداران در چنین روزهایی بزرگترین برندههای بازار هم خواهند بود و حتی همین چند روز و چند هفته آتی را خوب دنبال کنید و می بینید که قیمتها در چه نقاطی قرار میگیرند و خریداران این روزها در چه وضعیتی قرار خواهند گرفت …
این موضوعی است که از مدتها قبل وجود داشته و همچنان وجود دارد و هنوز یک رفتار حرفهای در بازار حکمفرما نشده و همه بر اساس جو و شرایط بازار حرکت میکنند گاهی دلمان برای قدیم که اکسل و تحلیل احترام و اهمیت بیشتری داشت تنگ میشود البته بخشی از این موضوع مقصر اصلیش سازمان بورس است که که بیمحابا طولی و عرضی ابزارهای متفاوت را ایجاد کرده اما آدم حرفهای که بتواند آن را مدیریت کند را همه جوره از بازار رانده و دور کرده است .. بگذریم سراغ بازار برویم ….
کم کم با برداشته شدن ریسکهای سیاسی بازار به نرم و روالی میرسد که باید در آن قرار داشته باشد و یکی از مهمترین خاصیتهای این روزها برگشت سریع قیمتهاست و از همین رو شاید بد نباشد که هرچه سریعتر دوباره به روال عادی برگردیم و دامن نوسان را بهبود یافتهتر ببینیم البته روی این موضوع حرف و حدیث بسیار زیاد است که فردا مفصل صحبت میکنیم … دوباره این اتفاقات و رویدادها را به روزهای عادی برمیگرداند که همچنان با چراغ به دنبال انگیزهای برای رشد بازار هستیم رشدی که حالا با این ریزش و اصلاح قابل دسترستر و منطقیتر شده اما وزنههای قویتری برای حرکت میخواهد
زمزمههایی از گزارش خوب برخی شرکتها و رویدادهای خوب بورس کالا و از همه مهمتر زمزمهها و شنیدههایی از نرخ دلار نیما و تغییرات آن جز مواردی است که قابلیت ایجاد این موج برگشتی را دارد اما همچنان باید توجه کرد که ریسک بزرگی به نام دولت کم از ریسک جنگ نیست و تصمیمات او میتواند خانه خرابکنتر از موشک و ریسک جنگ باشد …
از همین رو حتی در این دوران برگشت که ریزش قیمتها متوقف شد و بازار در پی جبران سریع است همچنان باید گوش به اخبار و اتفاقات داشت تا دوباره غافلگیر نشویم و پتکی از آسمان سیاستگذار روی سر بازار خراب نشود …
اما در هر صورت یک انتظار کوتاه مدت برای برگشت سریع بازار وجود دارد که همه منتظر آن هستند و باید فضای آن آرام آرام ایجاد شود و نشانههای آن را امروز شاهد بودیم البته نشانه که چه عرض کنیم اکثر سهم ها امروز قفل بودند فقط امیدواریم اخبار نیما و شایعات و شنیده های آن بتواند موج جدید بهتری را ایجاد نماید … روزهای بعد با قطعی تر شدن اخبار دراین حوزه حتما بیشتر صحبت خواهیم کرد …
و اما حرف اخر ..
طی روزهای گذشته بارها و بارها شاهد این جمله بودیم که این اتفاق و این رویداد با روزهای پس از ترور سردار سلیمانی و واکنش بازار و حرکتهای آن مقایسه میشد به خصوص برخی از تحلیلگران خوشبین بازار معتقد بودند اگر به نمودارها نگاه کنید میبینید که دوره رشد بازار از آن مقطع آغاز شده اما یک نکته پشت این جریان وجود دارد که بهتر است به آن توجه کنیم شاید ابعاد ریز و درشت آن رویداد شبیه این رویداد باشد و شاید هم واکنشها شباهت بسیار زیادی داشت. اما فضای بعد از این دو جریان به نظر کمی با هم متفاوت است ما نمیتوانیم روزهای پس از ترور سردار سلیمانی را در آن روزها با روزهای این چنینی مقایسه کنید به نظر هیچ شباهتی بین این دو جریان وجود ندارد و حتی به راحتی میتوان از اهمیت بازار سرمایه برای سیاستگذار در دو مقطع کوتاه مدت و بلند مدت پس از آن رویداد پی برد خوب به خاطر داریم که در روزهای پس از آن جریان چنان اتحادی بین حقیقیها و حقوقیها و حاکمیت و وزارتخانههای مختلف شکل گرفته بود که نظیر آن را تا به امروز شاهد نبودیم اما امروز در چه وضعیتی قرار داریم ؟! نگاهی به خود بکنیم ؟! هم اهالی بازار شبیه لشکر شکست خورده است و هم طرف مقابل بازار سرمایه را به کتفش حساب میکند و هیچ اهمیتی برای او ندارد …
اگر در روزهای پس از آن جریان بازار مسیر رشد خود را آغاز کرد ما فضای امن و آرام و بستر مناسب ایجاد شده را داشتیم که در حال حاضر شاید با اینکه رشد نرخ ارز این مقطع بیشتر و قویتر بوده اما ستیز و تقابل سیاستگذار در تصمیمات با بازار سرمایه موجب میشود تا چنین قیاسی را غیر قابل قبول بدانیم و فقط امیدوار باشیم شاید باز هم تاکید میکنیم شاید اندکی رفتار بازار شبیه آن روزها شود. البته بازار سال ۹۹ روزهای تلخ و شیرین زیادی را داشت هیچکس آن صعود و آن سقوط را فراموش نمیکند اما مشکل اینجاست که در حال حاضر دولت و سیاستگذار فعلی جوری رفتار میکند که به زودی نه بازار سرمایه که حتی تولید و اقتصاد هم زمین میخورد و چالشهای متعددی را شاهد خواهد بود و الا ایجاد موجهای منطقی و مناسب در بازار به راحتی با کمی عقل و منطق و فکر قابل دسترس بوده که در نهایت برنده این بازی نیز اقتصاد کشور و خود دولت خواهد بود اما کو عقل و کو گوش شنوا…
امروز قصد داشتیم درمورد دامنه نوسان و اتفاقات و حاشیه های آن صحبت کنیم سعی خواهیم کرد طی امروز و فردا نظرات بیشتری را گرفته و فردا مفصل در مورد ان صحبت خواهیم کرد .
بانک ها و جان تازه
در نمادهای بانکی شاهد برگشت روند خوبی بودیم تحولات خوبی به خصوص با تسعیر ارز در بانک ها جریان یافته که اجازه اصلاح قیمتی بالایی به سهام این گروه را نمی دهد
در بانک تجارت سهم با صف خرید خوبی همراه و به قیمت های بالای 140 تومان برگشت زد سهمی که در صورت های مالی 12 ماهه سود سازی خوبی به همراه خواهد داشت و می تواند با این گزارش یک رشد خوب تا سطوح 180 تومان را تجربه نماید
وپارس هم صف خرید شده و به سمت قیمت های 200 تومان در حرکت است این سهم اصلاح اخیرش فرصت سازی خوبی برای سهم داشت وپارس سهمی 120 تومان فقط سود تسعیر ارز دارد اگر اپال را هم بفروشد یک سود سازی سنگین هم برای سال جاری خواهد داشت این سهم نیز رشد قیمتی خوبی تا سطوح 220 الی 250 تومان را پیش خواهد گرفت
ونوین هم به نظر نمی رسد افتی داشته باشد سهم یک صورت مالی بسیار عالی 12 ماهه خواهد داشت که دو رویداد مهم را شاهد خواهد بود یکی سود عملیاتی بالا و دیگری سهمی بالای 30 تومان سود تسعیر ارز که این دو عامل زمینه ساز رشد سهم خواهند شد فعلا هدف کوتاه مدت سهم سطوح 320 تومان ارزیابی می شود
تک استارت خودرویی ها
در نمادهای خودرویی هم شاهد حمایت های خوبی بودیم حمایت هایی که سبب شد تا این سهم ها امروز صفوف خرید را شاهد باشند
در این گروه ایران خودرو باز قصد برگشت به قیمت های بالای 300 تومان و رشد تا سطوح مقاومتی 320 تومانی را دارد این سهم خودرویی وضعیت خوبی از نظر حمایت سهامداران عمده و تحولات اساسی مانند تجدید ارزیابی دارد
در سایپا هم سهم از محدوده ریسکی و اصلاحی خود برگشت خوبی زده و به قیمت های بالای 260 تومان صعود کرد رشد سهم تا قیمت های 280 تومان ادامه خواهد داشت اما اگر خبر مثبتی از این سهم منتشر شود مقاومت 280 تومانی شکسته و سهم تا سطوح 320 تومان بالا خواهد رفت
زامیاد هم حسابی تلاش کرد تا حمایت 400 تومانی از دست نرود و تا اینجا موفق بوده است سهم در صورت عبور از سطوح 420 تومان مجددا به قیمت های 460 تومانی برگشت خواهد زد این سهم وضعیت بنیادی بسیار خوبی در گروه خود داشته و از حمایت های قوی تری نیز برخوردار است
معادن عیار بالا
در نمادهای معدنی شاهد روند مثبت بودیم نیم نگاهی به بازارهای جهانی نشان می دهد قیمت کامودیتی ها رشد بسیار خوبی را در پیش گرفته و در حال صعود قوی می باشند
در نماد باما سهم صف خرید سنگینی شد سهمی که سریعا به سمت قیمت های 360 تومان در حال برگشت است این سهم شرایط بنیادی خوبی داشته و هم تراز با ارزش بازار فعلیش سهامش در جلگه های اسمانی قیمت گذاری شده است بامایی که وضعیت معاملاتی خوبی را در صورت مشخص شدن ارزش گذاری جلکه های اسمانی پیدا خواهد کرد
مس 9500 دلاری سبب شده تا فملی در وضعیت بسیار خوبی قرار بگیرد امسال سال طلایی برای این سهم خواهد بود بزرگترین طرح های توسعه ای نیز در این شرکت در حال اجرا می باشد سطوح قیمتی 7220 الی 760 تومان قیمت های مناسبی برای این سهم محسوب می شود
فزر در این بین به صف فروش فرو رفته است نوسانات منفی دلار و برگشت جو صعودی که شکل گرفته بود سبب فشار عرضه ها شد این سهم رشد قیمتی 50 درصدی راط ی یکی دوماهه اخیر تجربه کرده است این سهم تا قیمت های 5600 تومان فعلا می تواند اصلاح داشته باشد اما روند میان مدت و بلندمدت سهم همچنان صعودی ارزیابی می شود
معجزه طلای سیاه
رشد قیمت های جهانی نفت به سطوح بالای 90 دلار و افزایش نرخ تسعیر ارز به سطوح بالای 40 هزار تومان نوید بخش سال بسیار خوبی برای پالایشی ها می باشد
امروز شپنا با صف خرید همراه شده و از قیمت های 560 تومان عبور و به سمت سطوح 620 تومانی در حرکت است این سهم شرایط بنیادی خوبی داشته و از سود سازی بالایی برخوردار است شپنایی که شنیده می شود صورت های مالی 12 ماهه اش در گروه خاص است
شبندر هم به سمت قیمت های 1100 تومان صعود و هدف 1200 الی 1250 تومانی دارد این سهم کف قیمتی 1000 تومان را بسته است و فعلا سیکل نوسانی قوی در رنج قیمتی عنوان شده دارد این سهم نیز گزارش 12 ماهه با سود بالا را به همراه خواهد داشت
در نماد شاوان شاهد روند مثبت و نوسانات رو به بالات هستیم این سهم تا قیمت های 1800 تومان بالا خواهد رفت ماهیتص ورت های مالی 12 ماهه در این سهم مهم و اگر شایعات سود 500 تومانی صحت داشته باشد یک رشد صعودی قوی در سهم خواهیم داشت
چهارگوشه بازار
بارها بر قیمت های محدوده 380 الی 400 تومان فولاد هرمزگان تاکید داشتیم شرکت سود بالای را بریا سال جاری پیشبینی کرده است و حامیان قوی در کف قیمتی عنوان شده دارد سهم نوسانات کوتاه مدتی خوبی را با هدف قیمتی 460 تومان می دهد و می تواند به عنوان گزینه بنیادی نوسانی قوی مطرح باشد
نوری به شدت حمایت می شود و نزدیک قیمت های 18 هزار تومان رسیده است استارت سهم از کف قیمتی 12 هزار تومان زده شده و رشد سهم ارام اما مثبت دنبال می شود انتظارهای بالایی برای سود سال جاری در سهم شکل گرفته است مضافا این که شنیده می شود در 3 ماهه اخر سال 1402 هم شرکت عملکرد مثبت خوبی داشته است
بمپنا به سمت قیمت های 760 تومان در حرکت است شنیده می شود در سال جاری شرکت افزایش سرمایه سنگینی از تجدید ارزیابی خواهد داشت مضافا این که دریافت افزایش نرخ و افتتاح یک واحد جدید سود سال جاری در این سهم را با جهش بالایی همراه می سازد سهم تا ارزش ذاتی خود فاصله زیادی داشته و گزینه بسیار خوبی در گروه شرکت های نیروگاهی می باشد
درگروه سیمان سخاش امسال 45 و سال بعد 65 دارد و گزینه بدی نیست در سوی دیگ سفانو هم خوب است سفانو که یکی از گزینه ها جذاب صنعت سیمان است، در اسفندماه با فروش خوب 164 میلیارد تومانی خوش درخشید و در فصل زمستان 410 میلیارد تومان درآمد شناسایی کرد که 35 درصد بیشتر از فصل قبل بود. با توجه به برآورد eps حدود 2000 تومانی، تقسیم سود بالای شرکت، p/e جذاب آن و همچنین اصلاح خوب قیمتی می تواند محدوده های پایین تر از 8900 تومان گزینه مناسبی باشد.
دراین گروه قبل تر از گزینه های خوب این گروه یعنی سپاهان سفانو ساوه صحبت کرده بودیم . در سفانو مجموع فروش 12 ماهه شرکت در سال 1402 به مبلغ 1376 میلیارد تومان رسیده است.این بدان معنی است که فروش شرکت در زمستان 1402 نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد فصلی 7 درصدی را داشته است.همچنین فروش شرکت در زمستان 1402 نسبت به فصل گذشته رشد 35 درصدی را داشته است. لازم به توضیح است که شرکت در 12 ماهه فعالیت خود در سال مالی 1402 توانسته 104 درصد از بودجه فروش خود را پوشش دهد. این سهم با در نظر گرفتن تقسیم سود پی به ای فوروارد زیر 5 دارد و جذاب است
غپینو یکی از گزینه های جذاب و کم ریسک صنعت غذایی است که با فروش خوب 314 میلیارد تومانی در اسفندماه سال را به پایان رساند، رقمی که نسبت به ماه بهمن و میانگین فروش ماهانه 16% و 29% رشد داشت. این شرکت که در بازه فصلی نیز عملکرد مطلوبی داشته، با توجه به دریافت سود زیرمجموعه ها در فصل زمستان، انتظار می رود گزارش بهتری از فصل زمستان منتشر کند. سود هر سهم سال 1402 و 1403 شرکت به ترتیب 53 و 73 تومان برآورد می شود و از منظر نموداری در صورت حفظ محدوده های فعلی می توان به رشد سهم تا 350 تومان امیدوار بود.
در بین معدنی ها کزغال را هم خوب خریدند کزغال در اسفند ماه شبیه به ماه های گذشته عمل کرد و در 12 ماهه به درآمد 3505 میلیارد تومانی رسید که این عدد برای 12 ماه گذشته برابر با 2737 میلیارد تومان بوده و حاکی از رشد 28 درصدی فروش شرکت بوده. این در حالی است که شرکت احتمالا امسال به سود 350 تومان به ازا هر سهم برسد که pe نماد را به عدد 6 میرساند و با 1 واحد بهبود رو به رو میکند. کزغال احتمالا بتواند از سطوح فعلی با رشد قیمت همراه شود که در این صورت با نوسان حدود 10 درصدی مواجه خواهد شد. کپرور هم اصلاح خوبی کرده است و حتی در بدترین گزینه های سود سازی نیز این سهم در این قیمت ها جذاب است . اهل کمی نوسان بیشتر هستید کپرور و در غیراین صورت با دید بنیادی سراغ کزغال برویم
زمزمه و خبرها نشان میدهد در 3 ماهه چهارم تحقق سود پالایشی ها بد نیست شایعاتی از سود 2200 ریالی در شبندر و 3900 ریالی در شاوان شنیده می شود و حتی میتوان گفت شاوان با این گزارش جذاب و خاص است و شبندر هم بد نیست شپنا همچنان گزینه مورد توجه گروه است و او نیز فضای خوبی را دارد . به نظر گروه پالایش را هم باید کمی بیشتر در این شرایط مورد بررسی قرار داد


