گزارش بازارامروزچهارشنبه 15فروردین 1403
تعطیلات تب دار…
امروز چهارشنبه ۱۵ فروردین در حالی به نیمه فروردین رسیدیم و تعطیلات غیر رسمی به پایان رسید که این ۱۵ روز برای کسانی که خوش گذشته راحت و رها بودند عین ۱۵ ساعت گذشت و برای ما بورسیها همین چند روزش ۱۵ ماه شد و فشار عجیب و غریبی را به بازار و سهامداران وارد کرد به خصوص از تعطیلات ۱۳ به در به این طرف که اتفاقات عجیب رخ داده و واکنشهای آن دوباره بازار را در فضای متفاوتی قرار داده است
البته امروز بازار وضعیت نسبتا بهتری را نسبت به روز گذشته داشت و تا حدودی زهر فروش بسیاری از سهم ها و قیمتهای منفی گرفته شده بود اما هنوز آن سایه ترس وجود دارد تا جریان تقاضا بیشتر تماشاچی بازار باشد
همین جریان امروز در بازار وجود داشت و شاهد بودیم که بسیاری معتقدند تا وقتی این ماجرا به پایان نرسیده شاید فروش هم منطقی نداشته باشد اما برای خرید میشود صبر کرد…
روز گذشته در مورد مراحل این موضوع صحبت کردیم که چه شرایط و چه فازی دارد آنقدر بلا سر بورسیها آمده که این شرایط و این روزها را حفظ هستند معمولاً یک فاز سه مرحلهای را در بازار داریم که مرحله اول آن سپری شده … مرحله اول این ماجرا ضربه اول و شوک اولیه است که به نظر امروز تا حدودی تخلیه شد حالا وارد مرحله دوم میشویم که واکنش ایران است و باید دید چه اتفاق و چه رویدادی را در این مرحله شاهد خواهیم بود و امیدواریم وارد مرحله سوم شویم که همه چیز به آرامش برگرد و فضا تغییر کند…
البته برای روزهای پیش رو به خصوص هفته دیگر برخی سناریوهای متفاوتی را مطرح میکنند که سعی میکنیم امروز در مورد برخی از آنها صحبت کنیم تا حداقل فضای پیش رو فضای روشنتری برای بورسیها باشد. با توجه به صحبتهای امروز به نظر واکنش ایران قطعی است و این واکنش نیز احتمالاً مستقیم و نظامی خواهد بود و سناریوی اول این است که واکنشی از نوع نظامی و مستقیم از سمت ایران و نه نیروهای نیابتی صورت گیرد و اتفاقاً مستقیم هم خاک اسرائیل را هدف قرار دهد
به نظر این یکی از بدترین سناریوهاست دوباره همه چیز به واکنش طرف مقابل گره میخورد البته برای ما بورسیها طبق معمول ثانیه به ثانیه هر یک از این اتفاقات میتواند بسیار مهم باشد مثلاً وقوع یک واکنش بین روز جمعه باشد یا چهارشنبه زمین تا آسمان فرق میکند
اینکه روز جمعه ایران تصمیم به واکنش جدی بگیرد و یا مثلاً جمعه شب یا بامداد شنبه این اتفاق رخ دهد باعث بروز اتفاقات و ابهامات و تحولات ترس آور دوباره در بازار خواهد شد و کار را کشدار و پیچیدهتر میکند این شاید سختترین و دردناکترین سناریو برای بورسیها باشد که بازار را هم از نظر زمانی و هم از نوع حادثه در فرایند زمانی ادامه داری درگیر خواهد کرد…
اما سناریوهای بعدی سناریوهای متفاوتی است مثلاً واکنش از سمت نیروهای نیابتی و یا فضای متفاوت ایجاد شده در یمن، لبنان یا سوریه و مواردی از این دست را شامل می شود که اگر اینطور باشد میتوان امیدوار بود که پاسخ هم تا حدودی داده شده و موضوع ادامهدار نخواهد بود
این موضوع ریسک را از سر بازار برداشته و فضای بهتری را ایجاد میکند البته همچنان موج بیاعتمادی به بازار وجود خواهد داشت…
به هر حال بازار در حال حاضر با ابهامات جدی مواجه است اما چیزی که تقریباً همه مطمئن هستند این است که واکنش وجود خواهد داشت و اتفاقاً جدی هم خواهد بود و شاید همین موضوع است که باعث شده امروز بیشتر افراد تماشاچی جریان بازار باشند و صبر کنند تا ببینند چه اتفاقی رخ خواهد داد
و باز برای خودمان جامعه بورسیها دلمان میسوزد که باز هم یک رویداد و اتفاق سیاسی اینطور همه چیز را زیر سیطره و گارد خود گرفته و شرایط بازار را تغییر داده است حکایت چی فکر میکردیم و چی شد…
فکر میکردیم عید طلایی و تعطیلات شیرینی را داشته باشیم و درست در جایی که منتظر بودیم همه چیز برگردد اوضاع بدتر شد و البته از کل این تعطیلات فقط یکی دو روز مثبت آن به بازار رسید که آن هم با این اتفاقات و رویدادها زهرمارمان شد و هرچه به قولی زده بودیم پرید تا تعطیلات امسال هم به عنوان یکی از خنثیترین و بیرمقترین و حتی بی خاصیت ترین به پایان برسد
البته با پایان یافتن امروز شاید حضور حقوقیها با موجهای خرید در بازار کمی بیشتر و بهتر شود اما قاعدتاً فضای فعلی فضای امیدوار کننده ای حداقل نیست و خبرهای ویژهای که بخواهد دل سهامداران و بازار را گرم کند به گوش نمیرسد و درست جلوی چشم همه ما بقیه بازارها شق و رق رژه میروند و پای خود را محکم به زمین میکوبند و به نوعی دوباره حماقت و البته مظلومیت بورسیها را به ما یادآوری میکنن
البته تجربههای تاریخی نشان داده اینطور نبوده و اینطور نیز نخواهد ماند البته در این وادی نقش تصمیمات دولت و ضربههایی که دولت وارد کرده بیش از هر چیز دیگریست و حتی همین حالا نیز تصمیمات دولت یقه بازار را رها نمیکند و آن موج بیاعتمادی که ایجاد شده همچنان وجود دارد که یکی از مهمترین آنها در نرخ ارز است…
شاهدیم که در جریان نرخ ارز بازنده اصلی جریان فعالان واقعی اقتصاد و سهامداران و شرکتها هستند و برنده واقعی دلالان و کسانی که در بازارهای موازی سرمایهگذاری کردند و بعد برخی از خود میپرسند چرا مردم سراغ سکه و دلار و ماشین و مواردی از این دست میروند بستر تمام این بدبختیها تصمیمات خود دولت و بانک مرکزی است که باعث بروز این بحرانها شده و امروز در مورد این موضوع کمی بیشتر صحبت میکنیم
حرف در مورد این موارد و این موضوعات زیاد است…
ابتدا از کجا آغاز کنیم؟! از فاجعهای که بانک مرکزی و دولت رقم زده و کسری تراز تجاری به عدد باورنکردنی و بیسابقه ۱۷ میلیارد دلار رسیده است این عدد میدانید به چه معنی است به این معنی که هر که آن طرف دلار نیما برای واردات ایستاده هرچه وارد کرده از پشکل بگیر تا تجهیزات سود دلاری برده و این سیستم هرچه اختلافش بیشتر میشود صفش طولانی تر و وارد کننده پاداش بیشتری میگیرد و صادر کننده که کار اقتصادی کرده و تلاش کرده است جریمه میشود و این موضوع آنقدر فجیع پیش رفته که به وضعیت فعلی رسیده است و صدای کسی هم در نمیآید
البته آرام آرام علم اقتصاد کار خود را میکند و این موضوع خود را در جهشهای ارزی نشان میدهد که شاهدش هستیم …
به خاطر دارید همین چند وقت پیش بود همین عزیزان واژه فنر را مسخره میکردند البته تحلیلگران بیچاره نمیدانستند با چه زبانی به این اساتید بفهمانند نباید با نرخ ارز، دستوری برخورد کرد .فکر میکردند اگر بگویند فنر حداقل این دانشمندان راحتتر و بهتر میفهمند و دست از این سیاستها برمیدارند اما درست همین واژه را گرفته و سخره میکردند و این سخره از بالا تا پایین یعنی از رئیس بانک مرکزی بگیر تا برخی اسکول به اصطلاح کارشناس ادامه داشت و البته باز علم اقتصاد با دستی نامرئی ولی پرقدرت چنان سیلی به صورت آنها زد که رد انگشتانش تا مدتها باقی خواهد ماند و البته این میان طبق معمول مردم ضرر کردند و چه رانتهایی که به اسم ارز ترجیحی و کنترل تورم توزیع نشده و تازه بهانه آنها کنترل تورم بود که وضعیت را میبینیم…
اما از این ماجراها و حماقت دانشمندان دولت که بگذریم به واژهای به نام تصمیم گیری میرسیم که معمولاً در چنین شرایطی کار که بیخ پیدا میکند همه به دنبال تغییر و تصمیمگیری جدید میافتند…
این فرایند دو شکل دارد یا دلار نیما با فرایند تدریجی اختلاف خود را کم میکند و این فضا را تغییر میدهد که به نظر با فرصت سوزی این مقطع را از دست داده ایم و یا شکل دیگری پیش رفته و به مانند دفعات گذشته دفعتی و ناگهانی این موضوع تغییر میکند
به نظر سناریوی تدریجی تا حدودی کنار رفته چرا که همین روزها نیز میبینیم همچنان بانک مرکزی روی حماقت ثبات نرخ نیما تاکید میکند و احتمالاً سناریو بعدی مطرح خواهد شد که به مانند سنوات گذشته قتی این اختلاف شدت میگیرد سیاستگذار نرخ دلار نیما را یک شبه و بخشنامه ای تغییر داده و یک پله بالاتر میآورد .
بسیاری معتقدند در حال حاضر فضا برای این موضوع در حال فراهم شدن است و نمودار و روند تاریخی و اختلافهای ایجاد شده در نرخ دلار آزاد و نیما این موضوع را اثبات میکند
این موضوع برای چه برای بازار اهمیت دارد معتقدیم یکی از قویترین و خاصترین موجهایی که میتواند در سال ۱۴۰۳ برای بازار ایجاد شود موج حرکت دلار نیما خواهد بود که مستقیماً به سود و زیان شرکتها برمیگردد و آنها را تحت تاثیر خود قرار میدهد و البته این موضوع مستقیماً به تصمیمات سیاستگذار ارتباط دارد و امیدواریم هرچه سریعتر اندک خرد تصمیم گیری در بین دانشمندان حاضر در دولت تقویت شده و این موضوع به ثمر بنشیند و شاهد اتفاق مثبتی در این حوزه باشیم
فاجعه کسری تراز تجاری ،نمودارهای گذشته و اختلاف تاریخی نرخ بازار آزاد و نیما ،صف نزدیک به ۵۰ میلیارد دلاری پشت نرخ دلار نیما و ارز ترجیحی و… به خوبی نشان دهنده این است که به پایان این بنبست نزدیک شده ایم و احتمالاً سیاستگذار دوباره با شرمندگی فرمان این ماجرا را تغییر خواهد داد و این تغییر سرآغاز تغیرات بزرگی در بازار سرمایه است …
سیمانی های خاص
در نمادهای سیمانی شاهد روند نوسانی مثبت سهام این گروه بوده و برخی سیمانی ها حتی صدر نشین بازار امروز شدند
در نماد سیمان شرق شاهد روند صعودی خوبی بودیم سیمان شرق وضعیت بنیادی مناسبی داشته و به نظر می رسد انتظارها از این سهم بالا رفته باشد سشرقی که مقاومت قوی در سطوح 1650 تومان داشته و انتظار تعادل در روندش می رود البته سهم در صورت یک اصلاح به قیمت های 1400 تومان مجددا برای خرید جذاب خواهد بود
سهرمز که در قیمت های 2600 تومان بارها توصیه شده بود توانست ارام ارام خود را به قیمت های بالای 3000 تومان برساند سهمی که شرایط بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی میان مدتی مناسبی خواهد داشت فعلا سهم با مقاومت 3200 تومانی مواجه که سطوح سرسختی برای سهم ارزیابی می شود
سیمان آبیک در تلاش برای شکست سطوح ۳۲۰۰ تومان است این سهم در صورت عبور این قیمت ها هدف۳۶۰۰تومانی دارد این سهم سود سازی بسیار خوبی هم برای سال۱۴۰۲ و سال جاری دارد
در گروه سیمان گزینه خوب و قابل اتکا کم نیست از سفانو و ساوه بگیر تا سگرما و ساربیل و سمازن … سپاهان را هم دیروز گفتیم و سهرمز را هم بارها تکرار کردیم
معدنی های پر عیار
در نمادهای معدنی شاهد روند نوسانی خوبی هستیم معدنی ها شرایط بنیادی خوبی به واسطه رشد قیمت دلار و رشد قیمت محصولات خود پیدا کرده اند
در نماد فملی سهم در جدال با مقاومت۷۲۰ تومانی است این سهم شرایط خوبی داشته و تا سطوح ۷۶۰ تومان و در نهایت قیمت های بالای۸۰۰ تومان جای رشد دارد چشم انداز سود سازی بالا به همراه طرح های توسعه ای در این سهم سبب اقبال حاصی به این سهم شده است
کاما همچنان با حمایت های خوبی همراه می باشد این سهم شرایط خوبی داشته و فقط یک فقره سرمایه گذاری در جلگه های آسمانی برابر با ارزش فعلی تابلوی سهم است بامایی که با دید میان مدت و مشخص شدن ارزش گذاری جلگه های اسمانی بازار اقبال بسیار خوبی به این سهم نشان خواهد داد
در فزر سهم در سطوح قیمتی ۵۶۰۰ تومان نوسان دارد این سهم با عبور از این قیمت هاهدف۶۲۰۰ تومانی دادد رشد قیمت طلا باعث شده انتظارات بسیار بالایی در سهم شکل بگیرد این سهم با توجه به چشم انداز صعود بیشتر قیمت طلا روند میان مدتش همچنان صعودی است
پالایشی ها در انتظار
درنمادهای پالایشی روند نوسانی ارامی را شاهد هستیم پالایشی ها شرایط بنیادی خوبی داشته و در انتظار صورت های مالی ۱۲ ماهه خود هستند
در بین پالایشی ها شنیده می شود اسپرد ها بهبود نسبی یافته و به زودی نرخ تسعیر هم دوباره تغییر میکند و این خبرها به همراه چشم انداز نفت و قیمت های فعلی میتواند قیمت های فعلی گروه پالایش را جذاب و جالب کند از همین رو توصیه به خرید در شپنا و شبندر را داریم و بد نیست تا 25% پرتفوی در این گروه باشد
شپنا حمایت خوبی می شود سهم کف قیمتی ۵۶۰ تومانی دارد و ارزش ذاتی۶۵۰ تومانی دارد این سهم می تواند یکی از بهترین گزارش های ۱۲ ماهه را داشته باشد و سود سازی بالایی خواهد داشت که این امر به واسطه کرک اسپرد بالای گازوییل تولیدی شرکت است
در شتران سهم توان صعود بالایی نشان نمی دهد این سهم پالایشی اگر گزارش۱۲ ماهه با سود سازی ۹۰ الی ۱۰۰ تومان ارائه دهد استارت رشد قیمتی بسیار خوبی خواهد زد فعلا شتران در گروه پالایشی یه عنوان سهم جا مانده گروه مطرح است
شاوان هم در کف قیمتی ۱۸۰۰ تومانی به سر می برد این سهم پالایشی اگر سود سازی بالایی را در۱۲ ماهه ارائه دهد سهم جای رشد قیمتی و حداقل یک نوسان ۱۰ الی۲۰ درصدی خواهد داشت شاوان شایعات سود ۴۰۰ االی۵۰۰ تومانی در۱۲ ماهه دارد
غذایی های خوش آتیه
در نمادهای غذایی بعضا شاهد روند نوسانی مثبت بودیم سهام این گروه به واسطه تورم در قیمت مواد غذایی با رشد انتظارات انی خوبی همراه شده اند
غگرجی که کف قیمتی 220 تومانی را شاهد است بار دیگر در تلاش بود تا بتواند به سمت قیمت های 260 تومان حرکت کند سهم ابتدای بازار حمایت خوبی هم شد و تا استانه صف خرید پیش رفت غگرجی که فروش دارایی ها از مهمترین برنامه های سهم عنوان شده است
غفارس در لبنی ها وضعیت خوبی داشته و می تواند با صعود مناسبی همراه شود این سهم لبنی فروش و سود سازی خوبی خواهد داشته و حامیان قوی هم دارد سهم تا قیمت های 1000 تومان تارگت داشته و رشد میان مدتی خوبی خواهد داشت
غگل در قیمت های 300 تومان وضعیت بسیار خوبی دارد سهمی که به نظر می رسد از این سطوح قیمتی افت بیشتری نداشته باشد پیشبینی سود بالا برای سال مالی جدید شرکت و تحولاتی که در فروش شرکت حادث شده و در گزارش های ماهانه شاهدش هستیم سبب شده تا غگل جز سهام بنیادی غذایی با اینده بسیار خوب دسته بندی شود
چهارگوشه بازار
دکوثر این روزها در دارویی ها می درخشد سهم وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و رشد قیمتی مناسبی را تجربه کرد سهم از کف قیمتی برگشت جانانه ای زده و همچنان مثبت و به نظر می رسد هدف 1200 الی 1250 تومانی در دسترس باشد
فولاد مبارکه همانطور که انتظار می رفت امروز حمایت شد سهمی که شرایط خوبی از نظر بنیادی داشته و می تواند برگشت روند قوی را تجربه نماید این سهم تا قیمت های 560 تومان جای رشد خواهد داشت فولاد هم سود سازی بالایی دارد هم برای امسال افزایش سرمایه جذابی خواهد داد
بیمه کوثر رنج قیمتی 240 الی 260 تومان نوسانات بسیار خوبی می دهد هم این که سهم شرایط بنیادی بسیار خوبی دارد کوثری که در صورت شکسته شدن سد قیمتی 260 تومانی رشد بسیار خوبی تا سطوح 280 الی 300 تومان خواهد داشت این سهم بیمه ای شرایط بنیادی خوبی را دنبال می کند
پتروشیمی ها زیرنظر داشته باشید شبصیر در اسفند فروش 326 میلیارد تومانی محقق کرد که نسبت به ماه گذشته و میانگین 11 ماه گذشته به ترتیب2% و 6.5% رشد داشته است. مجموع فروش شرکت در سال 1402 برابر 3693 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال 1401 رشد 19% داشته است که بیشتر تحت تاثیر افزایش نرخ محصول اصلی شرکت (گرانول) طی یکسال اخیر بوده است. انتظار می رود شرکت در گزارش 12ماهه 520 تومان سود به ازای هر سهم محقق کند.
در این گروه از نوری و بوعلی بارها صحبت کردیم انصافا نوری قیمت های خوبی را هم دارد بوعلی هم بد نیست در بین سهم های دیگر شگویا در این قیمت ها خوب است و 12ماهه جذابی را میدهد شغدیر را هم بد نیست زیرنظر داشته باشیم او نیز جالب بود و جم هم همینطور
روزهای قبل در مورد سیستم صحبت کردیم اسیاتک هم کنار او میتواند جالب باشد . اسیاتک در اسفند 227 میلیارد تومان درآمد کسب کرد که نسبت به ماه گذشته 13% افزایش و همچنین نسبت به میانگین ماه های قبل 23% افزایش نشان میدهد. جمع مبلغ فروش اسیاتک در دوره 12 ماهه به 2,093 میلیارد تومان رسیده است که نسبت به سال گذشته رشد بیش از 60% داشته است. سهم از لحاظ قیمتی در یکماه اخیر عقب ماندگی نسبت به شاخص و بازار داشته و انتظار می رود در میان مدت نوسانی رو به بالا تجربه کند.
در بین بانکی ها در مطالب گذشته اشاره کردیم که تراز ونوین در اسفند ماه مثبت بوده است و به همراه وبملت و وتجارت به عنوان گزینه های اصلی در گروه بانک مدنظر هستند. در اسفند 3745 میلیارد تومان درآمد تسهیلات داشته و 2370 میلیارد تومان هم بابت سود به سپرده گذاران پرداخت کرده است.در 9 ماهه و بر اساس سرمایه قدیم سود هر سهم 162 تومان گزارش شده و با توجه به عملکرد خوب آن در زمستان، بر اساس سرمایه جدید تحقق سود 85-90 تومانی دور از ذهن نمی باشد.به نظر در قیمت های فعلی و با در نظر گرفتن حد ضرر 275 تومانی شرایط مناسبی برای ورود دارد.
در بازار منفی های رمپنا را بد نیست در نظر داشته باشیم گزینه خاصی خواهد بود ولی با دید کمی صبر می شود سراغ این سهم نیز رفت و شنیده می شود به زودی خبرها و گزارش های قوی را در رمپنا شاهد خواهیم بود . در گروه برق گزینه های خوب از بترانس و رمپنا گرفته تا بنیرو بسویچ همه خوب . جالب هستند ولی در گروه پیمانکاری برقی به نظر رمپنا میتواند حرف اول را بزند و اگر اهل کمی ریسک پذیری هستید گزینه خوبی است


