گزارش بازار شنبه 11فروردین 1403
گرفتار در تعطیلات !
امروز اولین روز هفته را در حالی آغاز کردیم که هیچ رنگ و بویی از آغاز یک روز اول هفته نداشت و دلیل آن هم قطعاً تعطیلاتی است که پیش رو قرار دارد و عاملی برای بیرمقی و بیحرکتی بازار خواهد بود. بازار در فضایی است که در چنین روزهایی به واسطه تعطیلات پیش رو قدرت حرکت و تصمیم گیری را از دست داده و تقاضا در حداقل ممکن خود قرار میگیرد و سعی میکند آن را به روزهای آتی موکول کند اما در هر صورت امروز بازار آغاز خوبی نداشت و توانست
تا حدودی در نبود عرضه های جدی وضعیت نسبتا جالبی را رقم بزند البته نمیتوان با یک روز این چنینی در مورد روندهای پیش رو صحبت کرد اما به طور کلی این انگیزه و آمادگی در دل بازار وجود دارد که بتواند در فضای بهتری مسیر متفاوتی را پیش بگیرد . البته امروز بازار برای دقایقی به خصوص در یک ساعت آخر فضای بهتری را جربه میکرد اما در مجموع امروز آن روزی نبود که بتوان انتظار شرایط متفاوتی را از بازار داشت
مطابق روزهای ابتدایی هفته مرور کنیم که چه اخبار و چه تحولاتی در انتظار ماست . به نظر یکی از مهمترین اخبار در طول این هفته اظهار نظرها در مورد دلار نیما و روند دلار آزاد خواهد بود از سوی دیگر تحولات منطقه به خصوص اسرائیل و لبنان هم مهم است و بازار نیم نگاهی به آنها دارد .اما باز هم باید اذعان داشت که جریاناتی اقتصادی و خبرهای اقتصادی و صنایع مهمترین حوزهای است که بازار با آن مواجه بوده و میتواند تحولات خوب و موثری در آن پیش بگیرد
یک بار دیگر تاکید میکنیم که برای رها شدن از این پیله خواب زمستانی بازار به اخبار و اتفاقات خوب نیاز داریم و این لازمه حرکت بازار برای هفته پیش روست هفتهای که باز هم آن طرف آن یعنی روزهای دوشنبه و سهشنبه هم آبی برای بازار گرم نمیشود و احتمالاً همه چیز به هفته بعد موکول میشود
اما به طور کلی تعطیلات فعلی تا به این لحظه خیلی برای بازار نه لطفی داشته و نه غیر منتظره بوده بازار نه افت عجیبی را تجربه کرد و نه رشد خاصی را ما میتوان گفت که جو مثبت و رشد قیمت بیش از افت بود
حقیقت امر در مورد بازار این است که بازار فعلی برای تغییر به اخبار نیاز دارد و تشنه تصمیمات و اخبار جدید است
اما در حال حاضر در چهره فعلی اخبار چنین چیزی دیده نمیشود.
حتی شاهدیم که تصمیمات خاصی مانند افزایش چند برابری جریمههای رانندگی گرفته میشود اما در مورد مسائل مهمی نظیر بنزین و یا دلار که موضوع روز اقتصاد و کشور است تصمیمی گرفته نمیشود این عدم تصمیم گیری و ادامه مسیر تصمیمات اشتباه منجر به این شده است که بازار نیز در تحولات و تمایلات خود صبر و نگاه کردن به آینده و روزهای پس از آن را در دستور کار خود قرار دهد
نمونه بارز آن را در موضوع سکه و دلار شاهدیم که سهامدار مدام دارایی خود را ا بازدهی بازارهای نظیر سکه و یا دلار میسنجد و از کرده خود در بازار سرمایه پشیمان میشود که چطور و چرا سوداگری در این بازار را انتخاب نکرده و سراغ بازار سرمایه آمده
در هر اقتصادی اگر نرخ رز افزایش پیدا میکرد و ارزش پول ملی در مقابل سایر ارزها کم میشد صادرات رشد میکرد و بورس هم صعودی بود اما اینجا سفره رانت اختلاف ارزی ه جیب وارد کنندگان و دلالان میرود و بزرگترین کسری تجاری منفی در طول تاریخ اقتصادی کشور رقم میخورد. و این دقیقاً نتیجه رفتار و عملکرد دولتی است که بازار سرمایه را نیز به حاشیه برده است
و اما حرف آخر موضوع مهمی بود که این چند وقت به خصوص یک ماه اخیر بازار به آن درگیر بود و آن هم بحث اعتبارات و موضوع تسویه اعتبار و لاینهای جدید اعتبار و رفتار بانک مرکزی و بانکها با بازار سرمایه بود …
چند نکته در مورد این موضوع بیان کنیم که قبل از آغاز بحث لازم است آنها را بدانیم نکته اول این است که همواره و همیشه بانکها بهترین مشتریان خود را کارگزاریها میدانستند چرا که تسهیلاتی با نرخ حداکثری و تقریباً بدون سوخت به کارگزاریها اعطا میکردند و درآمد خوبی از این محل داشتند
نکته دیگر اینکه کارگزاریها هم به تبع آن پاسخگوی مشتریان خود در بحث اعتبار بودند این چرخه به خوبی پیش میرفت و هر دو طرف از این ماجرا راضی بودند اما ناگهان تیم فعلی بانک مرکزی نمیدانیم با چه هدف و نیتی این موضوع را هدف گرفت و ابتدا شروع به کاهش لاین اعتباری کارگزاریها کرد و سپس ماجرا بر سر نرخ آغاز شد… که باز هم این تصمیمات از سمت بانک مرکزی با محوریت افرادی است که خود زمانی در ردای بانکی و بازار سرمایه بودند و نمیتوان گفت که ابعاد این ماجرا را نمیشناسند
این طرف هم که ما تقریباً مجسمه سکوت را داریم و در مقابل این تصمیمات دوباره هیچ و دوباره نگاه…
بازار به مدت تقریباً ۳ هفته زیر بار سنگین تسویه اعتبار تا قبل از سال قرار داشت و بانکها نیز همه چیز را به آن طرف سال موکول میکردند و وقتی سال جدید آغاز شد بانکها در مواجهه با کارگزاریها ابتدا کاهش لاین و سپس افزایش نرخ را اعلام کردند
فقط همین بس که آن دوستانی که موقعی که گواهی سپرده ۳۰ درصد را خواستند منتشر کنند چه داستانها و خالیبندیهایی سر هم کردند و گفتند آن را برای تولید میخواهیم و باقی ماجرا حالا دست همه رو شده و مشخص شده است که این نرخ ،نرخ تامین مالی احتمالاً کارگزاریها و بسیاری از صنایع دیگر خواهد بود و با همین یک حرکت فشار عجیبی را به کل صنعت و اقتصاد کشور وارد کردند
نرخ بهره بالا برای اعتبار کارگزاریها خود به خود نرخ تامین مالی در پروژههای بزرگ را نیز افزایش میدهد و این به زودی خود را در چرخه معاملات نشان خواهد داد و البته روسیاهی آن برای بانک مرکزی ماند که میخواست آن مقطع اعلام کند نرخ بهره ۳۰ درصد است و به بهانه تولید و داستانهای دیگر آن را علم کرد و حالا مشخص شده که ماجرا چه بوده و او مانده و دلاری که کم نشد و حالا میگویند ما نقش همان زرافه ی میدان شهر بودیم که نگذاشتیم دلار ۱۰۰ شود!!!
اما اثرات آن در بازار چیست؟
نکته اول این است که همه افراد در بازار از اعتبار استفاده نمیکردند بیشتر فعالان قدیمی و افراد ریسکپذیر بودند که از این ماجرا استفاده میکردند و باز در این وادی معتقدیم بسیاری از حقوقیها که از قضا یک سر انها در دولت است از این لاین استفاده میکردند و حالا دوباره بزرگترین ضربه به خود دولت وارد میشود و یک بار دیگر شاهدیم که دانشمندان نشسته در دولت بدون در نظر گرفتن تبعات یک تصمیم به اجرای آن کمر بستند
شاید بازار در فضای فعلی ریزشی را تجربه نکند چرا که اعتبار بالایی در بازار وجود ندارد اما در مقطع حرکت بازار احتمالاً سرعت رشد انفجاری و هیجانی نخواهد بود چرا که هم لاین محدود شده هم بسیاری از حقیقیها در اخذ اعتبار محافظهکار خواهند بود و حاضر به پذیرش نرخهای بالا نیستند
به هر حال این موضوع نیز یکی از چالشهای مهم بازار بود که بخش عمده آن سپری شد و بخشی از آن باقی مانده است اما در همین مقطع نیز این انتظار وجود داشت که دوستانی که به هر حال ردای ریاست این سازمان و هدایت بازار را بر عهده دارند با رایزنیها جلوی این تقابل را گرفته و بازار را به چنین شرایطی دچار نکنند
و در نهایت کم کم شعار مشارکت مردم در تولید هم با این عملکرد دولت و تصمیمات او به طنز اقتصادی سال مبدل میشود…
خودرویی ها در انتظار خبرهای مهم
در نمادهای خودرویی شاهد روند نوسانی سهام این گروه بودیم به طوری که سهام خودرویی این روزها بر سر مقاومت خود در انتظار اخبار جدید و مهم هستند
در ایران خودرو سهم فعلا نتوانسته از سد قیمتی 320 تومانی عبور نماید این سهم شرایط بنیادی خوبی ندارد اما خبرهای بسیار خوبی به خصوص در زمینه تجدید ارزیابی دارد این سهم تا قیمت های 360 تومان در صورت عبور از این سد قیمتی جای رشد خواهد داشت
زامیاد در گروه شرایط بهتری دارد این سهم تا قیمت های 500 الی 520 تومان بالا خواهد رفت به شدت از این سهم حمایت و کف قیمتی 460 تومانی هم بسیار خوب عمل می کند این سهم هم به نظر می رسد اوضاع مناسبی را در پیش رو داشته باشد اسفند 53045 میلیارد ریال بود و 9700 دستگاه فروخت
در بهمن با کمی افت 33893 میلیارد ریال شد . 6400 دستگاه فروخته است .
در دی با یک فروش جالب 43122 میلیارد ریال فروش داشت
7300 دستگاه فروش داشته است 12 ماهه این عدد 276498 میلیارد ریال بود و 6 ماهه این عدد 101527 میلیارد ریال بود
خپارس امروز را مثبت بود سهم مقاومت 115 تومانی را بر سر راه خود دارد اگر این مقاومت شکسته شود سهم تا قیمت های 125 تومان جای رشد خواهد داشت نقطه مناسب خرید سهم محدوده قیمتی 105 تومان بوده که ریسک کمتری دارد اما به طور کلی این سهم در گروه خودرو به عنوان سهم پر ریسک پر نوسان شناخته می شود
در قطعه سازی ها نیز گزینه زیاد است ولی گزارش خزر نظر ما را به خود جلب کرد خزر پاییز متفاوتی داشت و دی و بهمن هم فروش خوبی را زد
معدنی های خوش اتیه
در نمادهای معدتی شرایط این گروه با توجه به روند رو به رشد قیمت ارز مطلوب ارزیابی می شود این امر سبب شده تا قیمت محصولات شرکت در بازارهای داخلی با افزایش خوبی همراه شود
درفزر سهم طلایی بازار سعی داشت ازقیمت های 5200 تومان عبور و به سمت سطوح قیمتی 5600 تومان روانه شود این سهم شرایط بنیادی خوبی داشته و امسال با این قیمت های طلا و چشم انداز صعود بیشتر طلا هم در بازارهای جهانی و هم داخلی به نظر می رسد روند ارام صعودی را در پیش گرفته است
باما همچنان در محدوده قیمتی 360 تومان مهمان نوسانات ارامی می باشد این سهم شرایط خوبی را دنبال و به نظر می رسد به انتشار رسمی خبر ارزش گذاری سهام جلگه های اسمانی که حدود 30 همت می باشد باما بتواند وارد یک فاز صعودی قوی با بازدهی خوب شود سهم اسفند خوبی را زد کاما سال مالی را با عدد 2193 میلیارد ریالی در فروش اسفند تمام کرد و عدد خوبی را ثبت کرد . 9185 میلیارد ریال فروش 12ماهه سهم بود
تجلی بعد افزایش سرمایه بازدهی بسیار خوبی داد و به عبارتی افزایش سرمایه سود کاملی برای سهامداران شد قیمت سهم قبل از افزایش سرمایه محدوده 260 تومان بود و پس از افزایش سرمایه با حمایت های سهامداران عمده سهم به این قیمت ها بازگشته و یک سود خود نصیب سهامدارانش کرد قیمت های فعلی مقاومت سختی برای سهم ارزیابی می شود
ساختمانی در فاز استراحت
در نمادهای ساختمانی سهام این گروه همچنان در فاز استراحت به سر می برند به طوری که سهام ساختمانی ها با روند نوسانی منفی همراه شدند
در این گروه ثالوند بر سر حمایت خوبی قرار دارد و می تواند همچنان در رنج 1400 الی 1600 تومان نوسان بدهد این سهم شرایط بنیادی خوبی دارد و شنیده می شود اینده خوبی هم در پیش روی خود دارد به خصوص این که وضعیت فروش این ساختمانی مناسب و انتظار سود سازی خوبی از سهم می رود
ثبهساز هم وضعیت خوبی دارد و در قیمت های 280 الی 320 تومان نوسان می دهد این سهم جز سهام بنیادی با سود سازی بالا در گروه ساختمانی می باشد توان رسیدن به سود 60 الی 70 تومانی در این سهم باعث شده تا ثبهساز به عنوان سهم مطرح گروه مورد توجه باشد
ثتران قیمت های 1000 تومان را از دست داد این سهم اگر به سطوح 920 تومانی برگشت بزند با توجه به پول های قوی که در معاملات سهم جریان دارد و احتمال برگشت زمین هاش شهریار می توان امید زیادی به این سهم بست
غذایی های کم ریسک
در نمادهای غذایی ریسک کمی را در سهام این گروه شاهد هستیم همین امر سبب شده تا سهام غذایی در شرایط خوبی قرار گرفته و پتانسیل بازدهی مناسبی را داشته باشند
از یکی از متفاوت ترین سهم ها آغاز میکنیم یعنی غزر که فکر میکنیم با این گزارش و سلسه گزارش سود زیرمجموعه ها یک رشد نوسانی را خواهد داشت در غزر در ۳ ماه اخیر صعودی بود.
غگل و غبشهر و غکورش بهپاک همه خوب بودند در غگل دی و بهمن خوبی داشت در اسفند هم خوب بود ۲۷۱۳ میلیارد ریال فروش داشت.
در زمستان و دی 2408 میلیارد ریال و بهمن 2614 میلیارد ریال فروش داشته و رشد داشت ۶ ماهه ۱۴۵۴۱ میلیارد ریال بود و تقریبا 2 برابر مدت مشابه قبل است
برخی سراغ غبشهر می روند ولی فکر میکنیم با این شرایط غگل جذاب تر باشد . در مجموع گروه خوبی با گزارش های خوبی داشتیم .
در غگل سهم سعی دارد تا سطوح قیمتی 320 تومانی را شکسته و به سمت سطوح 360 تومان حرکت نماید فروش های ماهانه شرکت رشد بالایی داشته و به نظر می رسد تحولات اساسی در سهم جریان دارد این سهم سود سازی بالایی در انتظارش بوده که باعث رشد قیمتی 30 الی 40 درصدی سهم خواهد شد
بهپاک هم شرایط بنیادی خوبی دارد این سهم هم به واسطه رشد قیمت محصولاتش و افزایش فروشی که تجربه کرده است در کنار پیشبینی سود بالا برای سال مالی جدید خود انتظارات بالایی را ایجاد کرده است فعلا هدف سهم سطوح 420 تومان اما هدف میان مدت سهم قیمت های 480 تومان ارزیابی می شود
غبشهر به قیمت های 200 تومان برگردد فرصت سازی خوبی خواهد کرد هم تقاضا برای محصولات شرکت بالا رفته و هم قیمت محصولات شرکت رشد ارامی را در پیش گرفته است سال 1403 سال بسیار خوبی برای این سهم ارزیابی و به نظر می رسد با سود سازی بالا متحول شود
چهارگوشه بازار
ذوب همچنان پس از افزایش سرمایه با اقبال و روند مثبت همراه است مقاومت 56 تومانی در سهم شکسته شود ذوب 60 الی 62 تومان را خواهد دید قیمت نازل سهم عمده دلیل اقبال به این سهم می باشد معمولا سهام زیر قیمت های اسمی با اقبال خوبی در بلند مدت به قیمتهای اسمی می رسند
در گروه فولاد امروز کاوه هم مثبت بود . کاوه در اسفند 2673 میلیارد تومان فروش ثبت کرد که 52% نسبت به بهمن رشد داشته و روند صعودی درآمدی حفظ شده است. سهم در چند روز اخیر رشد کم شتابی را تجربه کرده و به نظر می رسد در روزهای آتی بتواند تا سقف 1300 تومانی حرکتی اهسته و پیوسته داشته باشد. برای سال مالی منتهی به اسفند 1402 سود 280 تومانی به ازای هر سهم کاوه برآورد می شود.
دراین گروه فسپا فنورد فجر و فوکا هم همچنان گزارش های خوبی زدند و جالب هستند
شبندر در انتظار صورت های مالی 12 ماهه می باشد شایعات سود سازی بالایی در سهم جریان دارد که اگر صحت داشته باشد این سهم جای رشد قیمتی میان مدتی بالایی دارد فعلا سهم با حمایت های 1100 و 1000 تومانی و مقاومت 1250 تومانی روند نوسانی را در پیش گرفته است
وبصادر رشد ارامی دارد کم کم سهم به قیمت های 220 تومانی خواهد رسید و با شکست این قیمت ها هدف نهایی 250 تومان را خواهد دید تجدید ارزیابی خوبی در انتظار این سهم بوده که می تواند زمینه برای تحولات بنیادی خوبی را ایجاد نماید.
در بین پتروشیمی ها واقعا شغدیر خوب عمل کرده و نوری و بوعلی هم خوب هستند در فصل زمستان 1402 درامد 17 همتی از فروش شناسایی کرد که در زمستان سال گذشته 50 درصد رشد نشان می دهد. بوعلی در سال 1402 حدود 32 درصد صادرات انجام داده. راه اندازی واحد پارازایلین هم خبر خوبی برای خود بوعلی بود هم برای شگویا .بوعلی 11 درصد مالکیت شگویا رو داره که خوراک شرکت شگویا پارازایلین هست. انتظار می رود برای 1402 حوالی 1000 تومان سود شناسایی کند و با توجه به اینکه واحد پارازایلین شرکت راه افتاده میشه سود خیلی بهتری در سال 1403 انتظار داشت و برای میان مدت یک گزینه کم ریسک از گروه پتروشیمی محسوب می شود و برای میان مدت می تواند جذاب باشد.
. شغدیر بعد از اصلاح زیادی که داشت، در 6000 تومان کف سازی کرده و با عبور از محدوده 7000 تومان وارد فاز صعودی شد که در این بین گزارش های خوب 2 ماه اخیر و چشم انداز رشد در دلار نیما هم فضای بهتری را برای سهم رقم زده است.در مجموع زمستان بسیار خوبی را پشت سر گذاشت و با 1400 میلیارد تومان درآمد، بهترین فصل خود را رقم زد.در 9 ماهه سود هر سهم 875 تومان گزارش شده که با توجه به گزارش خوب بهمن و اسفند، می توان انتظار داشت در 12 ماهه حوالی 1200 تومان محقق کند.
در بترانس هم به نظر شرایط خوبی را شاهدیم و افزایش سود و فروش را داریم و کمی شدت فشار فروش به خاطر ثبت افزایش سرمایه افزایش داشته است ولی میتواند جالب باشد بترانس زمستان را بسیار گرم و قوی تمام کرد.
اسفند با رشد فروش ۸۴۱۰ میلیارد ریال فروش داشت
در بهمن 5421 و در دی با درامد خوب 6208 میلیارد ریالی مواجه بود
در ۱۲ ماهه ۵۰۰۵۰ به عدد و 6 ماهه 19558 میلیارد ریال رسیده بود .عدد خوبی را در ۳ ماه اخیر داشت
در بین لاستیکی ها هم با دید سود زیرمجموعه هم گزارش خود شرکت انصافا پکرمان گزینه خوبی است. پکرمان زمستان خوبی داشت


