جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزسه شنبه 22 اسفند 1402

گزارش بازارامروزسه شنبه 22 اسفند 1402

نوید خاندوزی
مارس 12, 2024
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروزسه شنبه 22 اسفند 1402 

گردش  بین گروهی ! 

بازار امروز را در حالی آغاز میکنیم که به نظر پول محدود فعلی بازار در یک چرخش درون گروهی امروز از خودرو به سمت بانک رفته  بود و البته این موضوع  حرکت در بازار امروز به خوبی نشان میدهد هنوز بازار نتوانسته جریان قوی از پول رابه سمت خود  بیاورد و کار بازار کمی سخت است که با همین جریان پول پیش برود . امروز سعی میکنیم در مورد این موضوع بیشتر صحبت کنیم ولی در مجموع  بازار امروز در عین مثبت بودن خیلی حال و روز قوی نداشت و وقتی صف وبصادر عرضه شد همه چیز وا رفت  . البته  شرایط نه این که بد  باشد ولی بیشتر بر گروه  بانک تمرکز داشت  . دیروز خودرو  و امروز بانک …

همین که فعلا  بازار منفی نیست و کمی بهتر شده است نشان از یک تغییر کوچک در فضای بازار دارد  . اما برای تغییر بزرگ هنوز جریان پول قوی وارد نشده است …

نکته بسیار مهم در مورد بازار این است که چرخش جریان پول در بازار باید شکل بگیرد و این موضوع همیشه  در تاریخ بازار در این مدت سابقه داشته که عمدتاً از یکی از سه گروه خودرو، بانک و پالایش بوده و در واقع این سه گروه هستند که محرک جریان پول شده و بازار را به سمت جلو هول می‌دهند. آنها شبیه پیشران‌های لوکوموتیوی هستند که سایر واگن‌ها را با خود می‌کشند شاید قیافه جذابی نداشته باشند و راننده هم شبیه راننده‌های زیبای سایر صنایع و بازار نشود اما برای حرکت بازار چنین تحرکاتی لازم است
البته باز هم تاکید می‌کنیم نمی‌توان این موضوع ادامه‌دار و متمرکز بر همین سه گروه باشد و معمولاً چند اتفاق و چند مرحله رخ خواهد داد و آرام آرام سایر صنایع نیز درگیر می‌شوند .

ولی آغاز بازی از این ۳ بوده و مثل موتور پمپاژ ، جریان پول را راهی رگ های بي جان بازار می‌کند .
حقیقت امر این است که در مرحله اول که بازار تازه می‌خواهد مسیر خود را آغاز کند جریان پول توسط دی تریدها و سهامداران نوسانگیر بازار آغاز می‌شود که عمدتاً در همین سه صنعت خودرو بانک پالایش حرکت می‌کنند و به نوعی این افراد سندروم دست‌های بی‌قرار بازار هستند که مدام نوسان و بالا و پایین شدن‌های بازار را ایجاد می‌کنند.نوساناتی با طول موج کوتاه ولی هیجانی… یک روز خودرو  یک روز بانک و میچرخد !

همیشه به این شکل پیش رفته که این مرحله با نوسانات خاص بازار و حجم گرفتن همراه شده و شروع به قلقلک دسته دومی می‌کند که یا بیرون بازار نشسته یا اعتبار ندارد و یا به طور کلی تماشاچی بازار بوده ولی اهل بازار است…
این گروه برای عقب نماندن از چرخه بازار شروع به خرید در بازار کرده و دسته دوم جریان پول در کنار دسته اول وارد چرخه می‌شود البته برخی معتقدند هنوز در رالی اخیر دسته دوم هم وارد نشدند …

حقیقت امر این دو دسته در بازار عامل و باعث و بانی حرکت دسته سومی می‌شوند که طول موج بزرگ بازار را ایجاد می‌کند. یعنی بسیاری از حقوقی‌های جو زده و شلمان طور و خواب رفته ما که تازه از خواب بیدار می‌شوند. صندوق‌های ریز و درشت، سهامداران قدیمی و دور از بازار حقیقی‌ها و برخی پول‌های سرگردان در این مرحله و در دسته و مرحله سوم راهی بازار شده که اتفاقاً همیشه طول موج‌های بزرگ ،قوی و شارپی را برای بازار ایجاد کردند و در نهایت دسته چهارم دسته‌ای است که در سال ۹۸ و ۹۹ شاهد آن بودیم و بازار شاهد حضور کف جامعه و پول‌های خرد و کلانی خواهد بود که حرکات عجیبی را رقم می‌زنند

بخواهیم طی این مدت تحلیلی داشته باشیم ما پس از اردیبهشت و ریزش بازار ،که مرحله سوم بودیم و کم کم به چهارم میرفتیم،دیگر پس از آن هیچگاه وارد مرحله سوم نشدیم و همواره بازار در طول موج‌های کوتاه بین دسته اول و دوم گرفتار بوده و هرگاه آمده تا تلاشی کند و وارد مرحله سوم شود و حجم معاملات از متوسط ۶ به ۸ و ۱۰ برسد و یا شاخص از محدوده‌های مهم مقاومت خود عبور کند تیر غیبی یا از سمت دولت یا جای دیگر به بازار نازل شده و جلوی این پیشرفت به مرحله سوم و حضور دسته سوم را گرفته است . از نرخ خوراک تا بورس کالا، از طوفان الاقصی بگیر تا نرخ پالایش و بازی خودرو ،از سیاست‌های نرخ سود بگیر تا حتی همین آخری یعنی خرابی سیستم معاملات و این بدان معنی است که ما تقریبا یک سال است بازاری با طول موج‌های کوتاه و شکسته را داریم که هیچ وقت وارد یک روند بزرگ صعودی نشده است و همیشه تا خواسته جانی بگیرد و حرکتی را آغاز کند خبری رسیده و این سندروم دست بی‌قرار ادامه‌دار نبوده است. اما چه نشانه‌هایی می‌تواند برای ما سهامداران ورود به مرحله سوم باشد ؟!

شاید مهم‌ترین اتفاق این است که وقتی که در مرحله بین اول و دوم یعنی در شرایط فعلی قرار داریم و جریان پول تلاش می‌کند فضای بهتری را در بازار ترسیم کند اخبار خوب و مثبت برسد و خبرهای منفی به بازار وارد نشود.

بازار به نقاط حداقلی رسیده که حتی نبود خبر مثبت هم شاید لازم نیست و نرسیدن خبر منفی به داد او برسد . احساس می‌کنیم در شرایط فعلی در حالی که عرضه‌های بازار کمی کمرنگ شده و خبر منفی را نداریم و چشم انداز برخی اخبار نیز مثبت است می‌توانیم آرام آرام یا به قول قدیمی‌ها پاورچین پاورچین وارد مرحله سوم شویم که اولین نشانه آن قطعاً افزایش حجم معاملات و سپس شکسته شدن سقف‌های قبلی شاخص است که از بعد روانی اثرات بسزایی در بازار دارد از حالا ۱۵ روز کاری طلایی در پیش داریم که باید بازار را به مرحله جدیدی وارد کند .۱۵ روزی که به شدت به خبرهای خوب نیاز دارد

البته حقیقت امر با دست فرمان فعلی دولت اصلاً به مرحله چهارم فکر نمی‌کنیم و معتقدیم بازار بتواند بار دیگر حتی اهالی خود را برای یک رشد هم نظر و بسیج کند رشد معقول و منطقی را گرفته است …

چند روزی است که در مورد این مطالب بیشتر می‌نویسیم و هدف این است که جریان پولی که بیرون ایستاده و نظاره‌گر بازار است کمی بتواند فضای فعلی را بیشتر شناخته و در مسیر بهتری حرکت کند به خصوص آن دسته از حقیقی و حقوقی‌ها که جریان وجه نقد را در اختیار دارند ، امیدواریم در مرحله‌ای که قیمت‌ها رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی داشته وارد این بازی نشوند

خیر سرمان این حقوقی‌ها ابزارهای متعدد تحلیل و بررسی بازار را در اختیار دارند و قاعدتاً نباید این حجم از جو زدگی و نگاه به جو بازار را در معاملات خود داشته باشند

و اما حرف آخر… امروز که گزارش بازار و حرف آخر را برای شما می‌نویسیم تقریباً که نه دقیقاً ۵ گزارش بازار با امروز در خدمت شما هستیم.
سعی خواهیم کرد در این ۵ روز کاری هر روز یکی از رویدادهای مهم بازار در ۱۴۰۲ را بررسی کرده و با نگاهی دقیق‌تر و موشکافانه‌تر به موضوع بپردازیم و شاید ابعاد تازه و جدیدی از بسیاری از این اتفاقات بیان شود امروز با تلخ‌ترین سخت‌ترین و دردناک‌ترین رویداد آغاز می‌کنیم که موضوع و ماجرای ریزش بازار در اردیبهشت است

شاید چند باری در لفافه و غیر شفاف گفته باشیم اما این بار شفاف تر و کامل‌تر بیان می‌کنیم که سال جدید ۱۴۰۲ که آغاز شد بازار با هیجان خبرها از تودلی و زیر دلی گرفته تا چشم انداز جدید برای بازار هیجان خوبی را داشت و جریان پول هم به بازار آمده بود بازار انصافاً رشد خوبی را طی کرده بود و فضای خوبی را در بازار داشتیم طوری که بسیاری معتقد بودند اکثر پورتفوها به محدوده سال ۹۹ نزدیک شده و قیمت‌ها نیز پیشرفت خوبی داشت

درست در همین شرایط بود که برخی از به اصطلاح دلسوزان و اهالی بازار دقت کنید اهالی بازار نه سازمان و حقوقی‌ها سراغ سیاسیون رفتند از نماینده مجلس بگیر تا قوه قضاییه و وزیر که ای وای چه نشسته‌اید تکانی بخورید وگرنه اتفاقات سال ۹۹ تکرار می‌شود!!! در نهایت این تذکرات این افراد به سیاسیون و سیاسیون به رئیس جمهور باعث شد تا در جلسه‌ای در هیئت دولت در مورد این موضوع صحبت شده و هشدارهای لازم داده شود و این فرمان از بالا به سمت سازمان بورس آمد که مراقب بازار باشید اینجا بود که ریاست سازمان بورس قمار بدی را آغاز کرد…

شما وقتی می‌توانی دست به حرکات اینگونه بزنی که یا قمارباز و بازیگر حرفه‌ای باشی و یا دستت پر باشد ریاست سازمان بورس که نه خیلی دستش پر بود و نه کسی در سیستم تصمیم گیری‌های اقتصادی او را تحویل می‌گرفت دست به قمار بزرگی زد و به بسیاری از حقوقی‌ها و شرکت‌های ریز و درشت فشار آورد تا عرضه کننده بازار باشند

بازاری که در سقف بود و خیلی تحولات بنیادی را نیز همراه خود نمی‌دید با این عرضه‌ها در هم شکست و اینجا بود که سازمان بورس با دخالت غیر منطقی قمار سال ۱۴۰۲ خود را باخت و بعد از آن دیگر نتوانست چه در مقابل دولت و چه در مواجهه با سایر بازیگران آن اعتماد را برنگرداند و فضای این چنینی برای بازار رقم خورد البته بعدها نامه‌ای تحت عنوان نرخ خوراک نیز منتشر شد که نشان می‌داد این موضوع نیز وجود داشته و بی‌تأثیر نبوده اما به نظر موضوع نرخ خوراک بیشتر بهانه‌ای برای این ماجرا شد و البته یک بار دیگر هم گفتیم و باز هم می‌گوییم افزایش غیرمنطقی و غیر اصولی نرخ خوراک اسم رمز آغاز عملیات منفی در بازار بود و در واقع افزایش نرخ خوراک میوه‌ای تلخی بود که تحولات سیاسی ۱۴۰۱ در دامن بازار گذاشت و باعث شد کشور پرهزینه اداره شود و درواقع پس از آن رویدادها  ،کشور پر هزینه اداره شد و این هزینه از جیب شرکت های بزرگ داده شد چرا که نه در تحولات توافق سیاسی و رفع تحریم‌ها و نه تصمیمات عقلایی اقتصادی کار درستی صورت نگرفت و دولت رویکرد خود را تغییر داده و به جای تصمیم گیری‌های درست و منطقی به سمت رویدادهای پوپولیستی و غیر اصولی حرکت کرد. که نتیجه آن ریزش زنجیروار اعتماد و ضربه به بازار و اقتصاد بود

این اولین و مهم‌ترین و تلخ‌ترین رویداد سال ۱۴۰۲ بود که سرآغاز بسیاری از فتنه‌های بعدی بازار شد و معتقدیم یکی از سخت ترین ضربه‌ها را به اعتماد بازار زد و بازار سرمایه پس از آن رخدادها دیگر شکل درستی از بازار پیدا نکرد.

موضوع نرخ خوراک و ریزش اردیبهشت درس‌های بزرگی برای همه داشت برای ما سهامداران درس بزرگ این بود که هیچ وقت هیجان زده رفتار نکنیم، هیچ وقت به دولت اعتماد نکنیم و هیچ وقت سعی نکنیم خوشبینانه اتفاقات غیر بنیادی بازار را توجیه کنیم و به شرکت‌ها بر خلاف آنچه در دل آنها وجود دارد وزن بدهیم

برای سازمان و سیاستگذار هم تجربه خوبی بود که هیچگاه دیگر در بازار به این شکل مداخله نکند چرا که شاید او آغاز کننده این بازی باشد اما نمی‌تواند آن را تمام کند به خصوص سیاست گذاری که بقیه ارکان دولت خیلی روی او حساب نمی‌کنند و به او وزن نمی‌دهند

و همچنان معتقدیم بزرگترین بازنده این ماجرا کسی نبود جز دولت . دولت می‌توانست بسیار شیک منطقی و مدرن تجهیز جریان پول و اتفاقات را رقم بزند و نقدینگی را به سمت این بازار هدایت کرده و آن را در پیشبرد اهداف و پروژه‌های ریز و درشت پیش ببرد اما بلاهت و حماقت تصمیم گیری در نرخ خوراک چنان آسیبی ابتدا به خود او و دارایی‌های او سپس اعتماد مردم وارد کرد که هنوز هم معتقدیم بخشی از آن جبران ناپذیر است و همین موضوع باعث شده جریان نقدینگی بازار سرمایه را گزینه آخر خود بداند و در عین ارزندگی این بازار، ثبت نام سکه و خرید و فروش ماشین و کریپتو را به این بازار ترجیح دهد…

لیدری بانک ها

در نمادهای بانکی شاهد لیدری سهام این گروه به خصوص برخی تک سهم های بانکی هستیم

در مورد  بانکی ها چرخش اساسی از وتجارت و شناسایی 1500  میلیارد تومان سود فروش املاک رقم خورد . به نظر خبرخوبی برای وتجارت بود . در سوی دیگر وبصادر هم  گفته است به  زودی سراغ تجدید می رود و این موضوع نیز باعث شد سهم  مورد توجه  باشد و صف خرید این دو امروز هم اگر عرضه  شود بازهم خریداران خوبی خواهند داشت  . در گزینه های ریسک گریز تر وبملت قرار دارد که خبر تسعیر مسیر او را بهبود می بخشد از سوی دیگر در سایر شرکت های گروه ونوین اگر باز شود و شفاف سازی کند  او هم  مسیر صعودی دار

در بازار امروز وبصادر با خبر تایید افزایش سرمایه ازتجدید ارزیابی و کدال شدن این افزایش سرمایه در روز های پیش رو با صف خرید همراه شد سهمی که به سمت قیمت های 200 تومانی در حرکت و به نظر می رسد اقبال بسیار خوبی را شاهد باشد به طوری که امروز برای دومین روز متوالی شاهد صف خرید این سهم بانکی بودیم

بانک تجارت هم مهمان صف خرید شد به نظر می رسد این سهم بانکی هم به سمت هدف 160 تومانی برود بعد افزایش سرمایه سهم با اقبال خوبی همراه شده است امسال وتجارت سهامداران خود را در صورت های مالی 12 ماهه با شناسایی سود سرمایه گذاری ها سورپرایز  خواهد کرد

وپارس به کف قیمتی 200 تومانی نزدیک می شود این سهم اصلاح خوبی را در حال تجربه می باشد وپارسی که اگر فروش سهام اپال جدی شود راحت تا قیمت های 250 الی 280 تومان صعود خواهد کرد فعلا حمایت قوی 200 تومانی در انتظار سهم بوده و سهم فرصت اصلاح خوبی داده است

غذایی های دلچسب

در نمادهای غذایی نیز شاهد تحرکات مثبت خوبی هستیم غذایی ها جز سهام کم ریسک بازار تلقی و به واسطه تورم محصولاتشان با اقبال همراه هستند

امروز ویتانا با رشد قیمتی و شکست سطوح 260 تومان به سمت سطوح قیمتی 300 تومان در حرکت است این سهم غذایی شرایط بنیادی خوبی داشته و اصلاح قیمتی قابل توجهی را تجربه کرده است غویتا تا سطوح قیمتی عنوان شده نوسان خوبی خواهد داد

غچین با رشد قیمتی 20 درصدی و رسیدن به قیمت های 600 تومان متعادل شد سهم همواره رنج قیمتی 500 الی 600 تومان نوسانات عالی و جذاب 20 درصدی می دهد این سهم غذایی بازیگران خوبی داشته که زمینه نوسانات دو رقمی را در سهم ایجاد می کنند

در نماد غبشهر سهم سعی دارد به سطوح قیمتی بالای 200 تومان برسد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و برای سال اینده سود سازی بالایی دارد شنیده می شود بعد از ماه رمضان شرکت افزایش نرخ 10 الی 15 درصدی را دریافت خواهد کرد سهم جز گزینه های کم ریسک غذایی محسوب می شود

خودرویی بر سر مقاومت

خودرویی ها حمایت خوبی شده و این حمایت تداوم دارد کم کم سهام این گروه به مقاومت های خاص و قوی نزدیک می شوند و انتظار افزایش عرضه ها می رود. در مورد خودرو شنیده می شود  تاکید می شود  شنیده می شود موافقت  شفاهی سران  قوا با این موضوع تجدید انجام شده و به  زودی صورتجلسه رسمی ان منتشر می شود

در ایران خودرو سهم با نوسانات مثبت ارام به سمت قیمت های 320 تومانی در حرکت است این مقاومت قوی شکسته شود سهم تا سطوح 360 تومان جای صعود خواهد داشت ایران خودرویی که با قبضه مدیریتیش توسط کروز احتمالا وارد فاز جدی فروش دارای ها و تحولات اساسی خواهد شد

سایپا نتوانست از مقاومت فعلی خود عبور نماید این سهم شرایط خوبی دارد اما ریسک نوسانی بالایی هم دارد اگر دارایی های شرکت به فروش برسد سایپا جای رشد خوبی خواهد داشت در غیر این صورت باید در انتظار فروش سهام تودلی یا تجدید ارزیابی در سهم ماند

ظاهرا زامیاد فعلا توان رشد از قیمت های 460 تومان و پشت سر گذاشتن این سطوح قوی را ندارد سهمی که شرایط بنیادی خوبی در بین خودرویی ها داشته و پس از افزایش سرمایه حمایت خوبی شده است شرکت طرح توسعه خوبی دارد و برای سال اینده وعده فروش و سود سازی بالایی داده است

تافته های جدا بافته سرمایه گذاری ها

در نمادهای سرمایه گذاری برخی نمادهای گروه شرایط خوبی داشته  و در مسیر صعودی قوی قرار گرفتند

وبانک امروز هم مثبت بود و نشان داد توانسته از سطوح قیمتی 1250 تومانی عبور نماید هدف 1400 الی 1500 تومانی در انتظار سهم است فروش برخی زیر مجموعه ها در وبانک سبب استارت رشد قیمتی خوبی از کف قیمتی 1000 تومانی در این سهم بنیادی گروه سرمایه گذاری شد

وسپهر هم امروز مثبت بوده و به سمت قیمت های 460 تومانی در حرکت می باشد این سهم سهم سرمایه گذاری هم ارزش ان ای وی بالا و هم برنامه عرضه توسعه نیشکر و هم تجدید ارزیابی سنگینی دارد این سهم اصلاح قیمتی عمیقی کرده و قیمتش نصف شده است و یکی از مستعدترین نمادهای سرمایه گذاری برای رشد و تحولات درونی است

شستا هم با وضعیت نوسانی مثبت همراه شده است این سهم تا قیمت های 120 الی 125 تومان جای نوسانان رو به بالا را دارا می باشد سهمی که ارزش ان ای وی بالا و سود سازی خوبی داشته و پی بر ای فوروارد زیر 4 دارد سهم کف قیمتی قوی هم در محدوده 110 تومان ایجاد کرده است

چهارگوشه بازار

از باما خبرهای خوبی می رسد این شرکت مالکیت 30 درصدی در شرکت جلگه های آسمانی را دارد و شنیده می شود مراجل ارزش گذاری این شرکت به پایان رسیده و سهم باما در این شرکت 10 تا 12 همت می باشد که برابر با مارکت فعلی سهم است باما به نظر می رسد در حال فرصت سازی و در سطوح حمایتی 320 تومان موقعیت بسیار خوبی برای خرید به دست خواهد داد جلگه های اسمانی قرار است در اوئل سال جاری در بازار سرمایه عرضه شود

وامید تجدید سنگینی را رو کرد اما انگاری این تجدید ارزیابی هیچ تاثیری بر سهم نداشت بعد تجدید قیمت تئوریک سهم به 65 تومان خواهد رسید اما این قیمت هم باعث تحرکات مثبت در وامید نشد سهمی که فعلا مقاومت 1600 تومانی و حمایت 1450 تومانی داشته و به نظر می رسد روند نوسانی ارامی را در پیش بگیرد

ملی مس نوسانات ارام اما مثبت را تجربه می کند این سهم معدنی وضعیت بسیار خوبی داشته و رشد قیمتی میان مدتی قوی دارد افزایش نرخ فروش محصولات شرکت در بورس کالا و چشم انداز صعودی که به واسطه طرح های توسعه ای شرکت به وجود امده است فملی را جز سهام کم ریسک و اینده دار قرار داده است

بورس کالا رویدادها و تقاضای خوبی را نشان میدهد و معتقدیم این گروه کم کم  شرایط خود را پیدا میکند اگر البته  برق را  برای انها عجیب گران نکنند  سپاهان و هرمز را قبل تر گفتیم  . سفانو  سخوز هم منطقی هستند و اگر اهل ریسک نیستید  سراغ  سابیک و ساوه  به خصوص ساوه بروید .

برخی گروه ها معتقدند در سکرما  برآورد می شود شرکت 780تومان سود به ازای هر سهم  برای سال جاری محقق نماید. اگر تقسیم سود  را در نظر بگیریم پی به ای سهم  زیر 5 است

در بازار شپلی و شمواد هردو مورد توجه  بازار هستند و از شمواد خبرهای خوبی از افزایش صادرات و از شپلی نیز رشد فروش و رشد سود شنیده می شود  بین این دو  اهل نوسان هستید  شپلی اهل میان مدت  شمواد و در حال حاضر شنیده می شود جریانات پولی روی شمواد بیشتر زوم کرده و بیشتر در این سهم حضور دارند

 

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم