گزارش بازارامروزسه شنبه 15 اسفند 1402
چشم به راه قوا !
چه سرنوشتی داریم … بازار چشم در راه خبرها و جلسات و حرف های بیرونی شده . با این دلار و این شرایط قاعدتا حتی بدون این خبرها نیزبازار باید بتواند مسیر خود را پیدا کند ولی در هر صورت در کوتاه مدت به این شوک ها نیازداریم و چشم در راه خبرها هستیم …
امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که انتظارات از تحولات بازار زیاد بود به این معنی که بسیاری منتظر بودند بازار بعد از عرضه و منفی شدن فضای بهتری را پیدا کرده و در مسیر دوباره صعود قرار گیرد رویدادی که تا حدودی امروز در ابتدای وق محقق شد ولی نه کامل و در ادامه دوباره موج عرضه بیشتر بود . البته میتوان گفت که فرایند خوبی از جابجا شدن و دست به دست شدن سهمهای حقیقی و حقوقی به چشم میخورد که کمک زیادی به بازار در ادامه خواهد کرد
برخی از چارتیستها و حتی فعالان بازار معتقدند رشد مداوم چند روزه و هیجانی بازار عرضههای تند و هیجانی را نیز به همراه خواهد داشت و مسیر فعلی مسیر بهتر و اطمینان بخش تری برای برگشت بازار است به طوری که مدام در منفیها جریان پول جدیدی را با خود همراه میکند البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که بدانیم از بازاری حرف میزنیم که مدتهاست درگیر اصلاح و کاهش قیمت است و این رشد اولیه ناگزیر و طبیعیست که کمی هیجانی و با سرعت بالا باشد
به نظر بازار میتواند در کوتاه مدت ،تاکید میکنیم کوتاه مدت ، روی دوش سه دسته از اخبار و اتفاقات سوار شده و مسیر بهتری را طی روزهای آتی داشته باشد قطعاً اولین و مهمترین آن خبرهای گروه خودروست طی این چند روز به اندازه کافی در مورد گروه خودرو صحبت کردیم. به نظر مشخص شده که موتور محرک بازار در حال حاضر این گروه است و چه خوشمان بیاید یا نیاید این گروه تحولات مهمی را میتواند برای بازار رقم بزند همین امروز بازارهم این موضوع را شاهد بودیم و همین حالا نیز میبینید صف شدن ایران خودرو در روحیه کل بازار موثر بوده و همانند یک دماسنج دمای لحظهای بازار را نشان میدهد و البته تجدید بهانهای برای توجه دوباره بازار به این گروه است و باز هم تکرار میکنیم که تجدید یک عامل و نشانه برای حرکت بازار بود و در نهایت بازار و جریان پول به مسیر ارزندگی توجه خواهد کرد از همین روست که معتقدیم بازار میتواند ابتدا با گروه خودرو پیش برود و رفته رفته نمادهای دیگر و بزرگ بازار را با خود همراه کند که تحولات مختلف سهمهای بزرگ بنیادی در همین راستاست و البته حال خوب خودرو حال خوب بازار است و در حال خوب بازار میتوان سراغ گزینههای کوچکتری هم رفت که فضای رشد شارپ و نوسانی را در همین مدت کوتاه رقم بزند
در همین راستا و برای این موضوع سرنوشت کوتاه مدت بازار به تصمیمات سران قوا در مورد تجدید گره خورده که در صورت تایید و انجام آن شاید به جرات بتوان گفت طی یک سال گذشته این اولین،مهمترین و خاصترین تصمیم سیاستگذار و حاکمیت و دولت در قبال بازار سرمایه است
و البته یک بار دیگر برای همه اثبات شد تا موضوعی بحرانی نشود و به سمت بحران نرود کسی به فکر نخواهد بود …
دسته دوم اخباری است که بازار میتواند روی دوش آن حرکت کند اخبار ریز و درشت خود شرکتها و صنایع است مثلاً آنچه امروز در پالایشی ها رخ داد ، انچه دیروز در بورس کالا اتفاق افتاد و فولاد را به صدر توجه بازار امروز آورد یا خبرهای گروه پتروشیمی ، افزایش سرمایه مخابرات و ذوب صورتهای مالی برخی شرکتها و … همه میتواند در این مسیر اتفاق رویداد خوبی برای بازار باشد و دقیقاًبسیاری بر این عقیدهاند در نبود خبرهای منفی سلسله اخبار حتی کوچک و ریز مثبت میتواند شور و شوق و جو خوب مثبتی را ایجاد کرده و بازار را رو به بهبود پیش ببرد…
این ادامهدار بودن و هر روز یک خبر خوب منتشر شدن برای بازار رویداد مهمی است که میتواند از بعد روانی اثرات بسیار ویژه و خاصی برای بازار داشته باشد
و ما اثر سوم اتفاقیست به نام دلار که به نظر فرمان بازار را در سال آتی به دست خواهد گرفت و تحولات آن اتفاقات مهمی را برای بازار رقم میزند در مورد اینکه چه اتفاقی در حال وقوع است و دلار چرا رشد میکند مفصل صحبت خواهیم کرد همین بس که سیاستگذار بداند اقتصاد و علم اقتصاد محل آزمون و خطا نیست بارها نوشتیم اینجا باد بکارید توفان درو میکنید و در حال حاضر رشد نرخ ارز حاصل کاشت بادهای متعدد و متنوعی است که دانشمندان اقتصادی دولت داشتند !!! و حالا باید توفان ارز را برداشت کنند و چه عجیب که تا حتی همین لحظه نیز قائل به پذیرش اشتباهات خود نیستند و باز این مردم بیچاره هستند که هزینه اشتباهات متعدد آنها را میدهند …
افزایش نرخ ارز همیشه و همواره در عین تلخ بودن برای مردم کشور و اقتصاد و تورم باعث توجه و رونق بازار سرمایه شده است منتها سرعت اثرگذاری و نحوه انتقال اثر این رشد به بازار با رفتار سیاستگذار پیش رفته. در حال حاضر به نظر مسیر نرخ ارز در اولین گام شجاعت خریداران را افزایش داده و در گام بعد فروشندههای به هر قیمت بازار را کاهش میدهد و البته گامهای بعدی سیاستگذار در مورد نرخ دلار نیما و اختلاف فعلی ایجاد شده مهمترین رویداد برای بازار است کما اینکه معتقدیم مبدا رشد تاریخی احتمالی در بازار از جایی آغاز خواهد شد که سیاستگذار اولین نشانههای چرخش در موضوع نرخ نیما را آغاز کرده باشد.
این موضوع را برای سال جدید اجتناب ناپذیر میدانیم چرا که با توجه به خبرها و زمزمهها و رویدادها موضوع نرخ نیما به زودی دستخوش تغییرات جدی و جدیدی خواهد شد این تغییرات را همین حالا نیز در معاملات بورس کالا میتوان به وضوح مشاهده کرد . در مجموع سه اتفاق و رویداد بالا که البته دارای تنوع ریز و درشت بسیار زیادی ست میتواند مسیر بازار فعلی را روشن کرده و آن روی سکه را نیز بگوییم که پاره شدن نوار خبرهای مثبت با ندانم کاریها ، ممکن است اثر معکوسی داشته و هر آنچه که بازار در حال رشته است پنبه کرده باشد.
و نکته آخر گزارش بازار امروز در بخش اول این است که با دقت به گزارشها و رویدادهای مالی شرکتها نگاه کنید و اثرپذیری اتفاقات مختلف را در آن باید بررسی کرد که با روشن شدن گزارش های بیشتر و البته تغییر فضای دلار ماهیت متفاوتی را در پیش میگیرد. از همین رو شاید بد نباشد که در عین اینکه اخبار خودرو را دنبال میکنیم بدانیم و بگردیم شرکت هایی که فضای بنیادی و ارزندگی منطقی به واسطه گزارش ها را در بازار دارند پیدا کرده و در پرتفوی قرار دهیم شاید شرایطی فراهم شد که در کوتاه مدت ، بازار بتواند با برخی از این نمادها عقب افتادگی اخیر خود را تا حدودی جبران کند..
و اما حرف آخر
اگر اجازه بدهید موضوع آخر را با یک رویداد واقعی آغاز کنیم با دوستان نشسته بودیم و یکی از عزیزان موبایلش زنگ خورد و با حالتی کلافه گفت ای داد بیداد دوباره این پیرزن بنده خدا تماس گرفته در آن حال و هوای خاص بازار حس جواب دادن نداشت و رد تماس داد و بعد برای ما تعریف کرد که پیرزن ۸۵ سالهای ست که تنها زندگی میکند و همسایه آنهاست و تا فهمیده که ایشان در کار بازار و مالی است از او مشورت میگیرد. منتها پیرزن بنده خدا هم استراتژیهای خاص خود را دارد. ما هم با شوخی و خنده در حال سر به سر گذاشتن دوستمان بودیم که حالا تلفن را جواب بده و بد اخلاقی نکن و … که ناگهان دوباره موبایل زنگ خورد و پیرزن مصر بر صحبت با دوستمان بود با بی حوصلگی تلفن را جواب داد و از کلیشههای همیشه صحبت کرد که دلار این چنین شده و ریال این است و اقتصاد و سیاست چگونه است که ناگهان با فریاد 2۰۰ هزار دلار از جا بلند شد و با تعجب پرسید 2۰۰ هزار دلار ؟!!
بله درست شنیده بودیم پیرزن پس انداز خود را در معرض خطر تورم دیده و قصد داشت آن را تبدیل به دلار کند و در پارت اول قصد خرید ۱۰۰ هزار و بعد 100 هزار دلار دیگر را داشت … برای ما باورکردنی نبود …
من که شاهد این مکالمه و جریان بودم ابتدا شاید کمی تعجب و خنده را داشتم اما بعد که کمی گذشت از ته دل به حال این مملکت و تصمیم گیرانش تاسف خوردم که کار را به کجا رساندهاید که یک پیرزنی که باید به فکر روزگار باقیمانده عمرش باشد برای فرار از تورمی که ایجاد میکنید به دلار پناه بیاورد و انقدر سرمایه اجتماعی ندارید که کسی حرفتان را باور کند … باز بیشتر به حال خودمان تأسف خوردم که چرا بازار سرمایه به مانند همه جای دنیا قابلیت جذب این پولهای سرگردان را ندارد. موضوع حراج سکهها و ثبت نام 50 برای ظرفیت در ماشین ،بیت کوین ها و استقبال عمومی از این بازارها به خوبی این موضوع را نشان میدهد که چه پتانسیل بالایی برای نقدینگی سرگردان در جامعه وجود دارد اما کم خردان و کم عقلان سیاستگذاریهای اقتصادی به جای پیاده کردن یک ریل درست در تصمیم گیریهای اقتصادی به جای آنکه این منابع را سمت بازار سرمایه و تجهیز درست آن و به کارگیری در پروژهها و طرحها پیش ببرند اوج فکرشان این است که اوراق ۳۰ درصد و ۳۵ منتشر کرده و با آب شور این تشنگی را رفع کنند …
هرچه میکشیم از همین کم عقلی و بی دانشی این سیاستمداران است با اجرای سیاستهای درست میتوانستیم یک بازی برد برد برای اقتصاد و کشور را پیش ببریم اما ببینید به چه روزی افتادیم که از ترس آمدن لولویی به نام ترامپ بازار ارز پریشان میشود و قابلیت کوچکترین واکنش را از سیاستگذاران ما گرفته است . به واقع نمیدانیم این را کجا فریاد بزنیم که این مدل اقتصادی را همه جای دنیا پیاده کردند شما دانشمندان حتی نیاز نیست فکر کنید فقط الگوبرداری کنید که همین را هم بلد نیستید و با بچه بازی و لجبازی سیاستهای شکست خورده چند دهه قبل را تکرار میکنید
به واقع نمیدانیم چه بگوییم و چطور بیان کنیم که یک مسیر درست از هدایت جریان نقدینگی به سمت بازار سرمایه و گسترش بازار اولیه و و ایجاد شرکتهای متعدد میتواند به رونق اقتصادی این کشور کمک کند و نقدینگی را به مسیر درست و جالب خود پیش ببرد جایی که جریان پول با مواجهه پروژهها و رویدادهای مختلف درگیر شده و هوس سر زدن به سایر بازارها را نمیکند …
اما کاری که طی این مدت چند سال سیاستگذاران و حتی دولت جدید انجام داد چه بود ؟! تمام پایههای اعتماد به بازار سرمایه را یکی یکی خراب کرد نقدینگی را افزایش داد و حالا که این پول باید به نوعی در جریان تولید و اشتغال و اقتصاد حرکت کند و با ابزار بازار سرمایه برای پروژهها تجهیز شود به دریوزگی افتاده و برای حفظ خود به بازارهای نظیر ارز و سکه و کریپتو و هر جایی به غیر از بازار سرمایه و سپردههای بانکی میرود
بله این دستپخت سیاستگذاریهای شماست که با باد ترامپ توفان ارزی به پا میشود و شما تماشاچی این ماجرا هستید و به نرخ دلار تلگرامی فحش میدهید … فراموش نکنید این دقیقاً همان سیلی سخت اقتصاد روی صورت سیاستگذاران است که همیشه سعی کردند منطق را فراموش کرده و تصمیمات شکست خورده قبل را تکرار کند …
بگذریم …
پالایشی و پولی قوی
در نمادهای پالایشی شاهد حضور پول قوی در روند معاملاتی سهام این گروه بودیم پالایشی هایی که شرایط بنیادی خوبی داشته و با سود سازی بالایی همراه می باشند
در اینگروه شپنا صدر شنین شد شپنا افزایش سرمایه بالای 60 درصدی از سود انباشته داشته است و به نظر می رسد حالا پس از افزایش سرمایه قیمتش رقیق و حسابی مورد توجه واقع شده باشد سهمی که به واسطه تولید 50 درصد سبد فروشش به گازوییل و حاشیه سود بالای این محصول بازار انتظار سود سازی بالایی را دارد
شتران در حال شکست قیمت های 320 تومانی می باشد این سهم با توجه به توان سود سازی 80 الی 90 تومانی تا قیمت های 360 تومان تارگت دارد شترانی که خبرهای بنیادی خوبی داشته و تحولات مناسبی را در پیش رو دارد
شبندر به قیمتهای بالای 1100 تومان رسید سهم در صورت رشد بیشتر اهداف 1200 الی 1250 تومانی را دنبال می کند نکته مهم این که سهم امسال و سال اینده از سود سازی بالایی برخوردار و توانسته کرک اسپرد خوبی را در محصولاتش داشته باشد
سرمایه گذاری های پیشرو
در نمادهای سرمایه گذاری سهام این گروه به پیشروی خود ادامه می دهند سرمایه گذاری هایی که شرایط بنیادی بسیار خوبی داشته و با روند صعودی و ارزش ان ای وی بالایی همراه هستند
در این گروه وبانک عالی رشد کرده و به قیمت های 1250 تومان رسید سهم استارت خود را ازقیمت های 1000 تومان زده و از بابت رشد قیمت سهام شرکت های زیر مجموعه حسابی معاملاتش داغ شده است سهم اگر بتواند از مقاومت فعلی 1250 تومانی عبور نماید تا قیمت های 1400 تومان هم تارگت دارد
در این گروه وساپا همچنان نوسانات ارامی دارد سهم اگر یک اصلاح بدهد برای خرید گزینه بسیار خوبی خواهد بود وضعیت تکنیکالی عالی سهم در کنار تحولات بنیادی سبب شده تا وساپا اینده خوبی در گروهش داشته باشد اصلاح یه قیمت های 500 و 460 تومان موقعیت سازی بسیار خوبی در این سهم خواهد کرد
تاپیکو بار دیگر به سمت قیمت های 1800 تومانی در حرکت می باشد سهمی کم ریسک و پر سود در این گروه که هم ارزش ان ای وی بالایی دارد و هم تاثیرات مثبت قوی از پالایش ستاره خلیج فارس می پذیرد به نظر می رسد تاپیکو در قیمت های عنوان شده به تعادل برسد
در این گروه معتقدیم غدیر به زودی بازار را غافلگیرمیکند و انتشار سود 3700 ریالی و تقسیم بالا از مهم ترین نکات مجمع غدیر است سال بعد غدیر هم همین حوالی 3500 ریال خواهد بود . شستا هم اگر اهل صبر هستید یکی از گزینه هاست . با این خبرهای پالایشی ستاره دوباره به سود سازی خوبی می رسد و باید شفاف سازی بدهد
پتروشیمی های دلاری
در نمادهای پتروشیمی شاهد رونق قیمت سهام این شرکت ها هستیم نرخ فروش داخلی محصولات این گروه از بابت افزایش نرخ دلار ازاد با نوسانات مثبت خوبی همراه شده است
شپدیس بار دیگر جان تازه ای گرفت و به قیمت های بالای 16 هزار تومانی برگشت زد این غول اوره ای بازار امید به دریافت مطالباتش و افزایش نرخ فروش اوره کشاورزی دارد شپدیسی که در صورت ادامه رشد قیمتی تارگت 18 هزار تومانی را دنبال می کند
در پتروشیمی شیراز وضعیت بسیار بهتر است سهم به شدت حمایت شده و حالا هم در مسیر صعودی به قیمت های 2600 تومان رسیده است است شیراز با صف خرید به سمت سطوح 2800 الی 3000 تومان در حرکت و به دلیل تنوع بالای تولیدات عمدتا فروش داخلی بازار انتظار سود سازی بالایی از سهم را دارد
بوعلی امسال 1000 تومان و سال اینده نیز با رشد سود خوبی همراه می شود سهم در قیمت های تعادلی 6000 تومانی قرار دارد کف سهم قیمت های 5600 تومان و سقف سهم نیز قیمت های 6500 تومان ارزیابی می شود این سهم پتروشیمی وضعیت و شرایط بنیادی بسیار خوبی دارد
برخی روی مبین و فجر هم مثبت هستند و افت اصلاح اساسی داشتند و یک نوسان میدهند هردو تغییراتی را داشته اند و هردو اصلاح عجیبی طی این مدت کردند و با یک جرقه خبری به نظر یک رشد کوتاه مدت را خواهند داشت گفته می شود یک افزایش نرخ 46% را در این سهم داشته و هردو قابلیت های خوبی برای رشد سود و قیمت را در کوتاه مدت دارند .
خودرویی ها همچنان در صدر
در نمادهای خودرویی همچنان شاهد صدر نشینی سهام این گروه هستیم خودرویی هایی که این روزها با خبرهای بسیار عالی همراه می باشند. طبق برخی خبرهای رسیده و جدی بودن بحث 2 نکته وجود دارد نکته اول این که امروز موضوع تجدید گویا در سران قوا تصویب شده و خبرآن اعلام می شود و این اتفاق بسیار مهمی است . شنیده می شود افزایش سرمایه خودرو براوردی حوالی 600% است و این خبرخوبی برای این سهم است . در کنار آن خبرواگذاری ها در زیرمجموعه های سایپا گویا جدی تر از خودروست ولی در هر صورت این هم مطرح است
در این گروه خساپا در استانه قیمت های 260 تومان قرار گرفته است که مصادف با مقاومتی قوی در این سهم محسوب می شود خساپا اوضاع و احوال خوبی در صورت فروش دارایی های خود پیدا خواهد کرد این سهم همچنان خبر افزایش سرمایه سنگینی را نیز از تجدید ارزیابی دارد
در ایران خودرو هم شاهد رشد نوسانی مثبت سهم به سمت قیمت های 300 الی 320 تومانی هستیم این سهم هم اخبار خوبی دارد علاوه بر تجدید و فروش سهام تودلی حالا گمانه زنی هایی از موافقت رییس جمهور مبنی بر عرضه خودرودر بورس کالا هم به گوش می رسد
خاور به قیمت های 360 تومانی برگردد برای خرید مناسب خواهد بود به طور کلی خاور در رنج قیمتی 340 الی 360 باید خرید و سطوح 400 تومان فروش زد سهمی که نوسانات خوبی می دهد تا توان سود سازی برای امسال و بودجه سال اینده اش مشخص شود
فولادی های زیر پوستی
فولادسازان به صورت زیر پوستی به واسطه رشد قیمت دلار که سبب رشد قیمت محصولاتشان در بازارهای داخلی شده است با افزایش اقبال و معاملات مثبت همراه شده اند
در نماد فولاد سهم قصد دارد به قیمت های بالای 500 تومان برود سهمی که به نسبت سود سازیش پی بر ای فوروارد خوبی داشته و به نظر می رسد سطوح تعادلیش همین قیمت های 520 تومان باشد سهمی که پی بر ای فوروارد جذابی دارد این سهم به نظر می رسد فعلا به روند نوسانی ارام مثبت خود ادامه دهد
در مورد فولادی ها توجه به شرکت های ورق محور زیاد می شود از فولاد بگیر با دید میان مدت برای سهامداران تا شرکگت هایی نظیر فجر و فسپا و فنورد و فوکا که هر 4 سهم را برای خرید با دید میان مدت و نوسان هم جالب می بینیم و اولویت ما البته فجر و فسپا بیشتر است
در نماد ذوب هم فعلا سهم روند نوسانی را در رنج قیمتی 420 الی 460 تومان در پیش گرفته است از این سهم انتظار سود سازی نمی رود و همچنان زیانده باقی خواهد ماند اما بعد تجدید قیمت تئوریک بازگشایی سهم زیر سهمی 40 تومان خواهد بود و همین امر از نظر جو روانی ممکن است به رشد سهم کمک نماید
فسبزوار با توان سود سازی 1200 تومانی امسال این قیمت ها برایش بسیار پایین سهم سهمی که ارزش ذاتی 5000 الی 5600 تومانی داشته و در قیمت های 4100 تومان با پی بر ای فوروارد بسیار خوبی مواجه است این سهم فولاد ساز گزارش عملکرد بسیار خوبی هم اخیرا در بهمن ماه داشته است
چهارگوشه بازار
در نماد وپارس شاهد تجمیع سهام اپال به منظور فروش بلوکی این سهم هستیم ظاهرا توافقاتی هم با خریدار شده است وپارسی که رشد خوبی اخیرا داشته و بر سر مقاومت 220 تومانی با افزایش عرضه ها همراه شد این سهم بانکی اگر فروش اپالش قطعی شود مقاومتش را شکسته و به روند صعودی باز خواهد گشت فردا این اگهی منتشر می شود
از سوی دیگر وبملت در قیمت های 2200 2300 ریال قیمت های خوبی است در سود زیرمجموعه ها عالی عمل کرده است صرافي ملت از زیرمجموعه های وبملت 11066 میلیارد ریال سود خالص محقق کرده است به زودی هم تسعیر بانک ها اعلام می شود و اتفاق مهمی است . به نظر اهل ریسک نیستید سراغ وبملت بروید
وتجارت هم باز شده و میتواند جالب باشد قیمت خوبی رسیده است
فزر هم با رشد قیمتی بسیار خوبی همراه شد بارها بر این سهم توصیه داشتیم سهمی که تنها تولید کننده طلا در بازار سرمایه بوده که با این رشد قیمت طلا شرایط خوبی برای سال 1403 پیدا خواهد کرد سهم به سمت اهداف 4600 تومان و در صورت عبور از این سطوح قیمت های بالای 5000 تومانی می رود
بانک تجارت پس از افزایش سرمایه بازگشایی بسیار خوبی داشت سهم می تواند حالا با رشد قیمتی خوبی همراه و به سمت سطوح 160 و 180 تومانی حرکت نماید این سهم بانکی خبرهای خوبی از سود سازی بالا برای سال جاری داشته و امسال با این قیمت ها سود 35 الی 40 تومانی را به همراه دارد
در مورد فگستر مجوز افزایش سرمایه 30 درصدی از محل انباشته صادر شده و 22 اسفند ماه مجمع خواهد داشت و به زودی بسته می شود.همانطور که قبلا هم اشاره کردیم سهم های گروه روی معمولا فروش منظمی ندارند.در چند ماه اخیر شرایط بهتری در فروش داشته و در بهمن با 43 درصد رشد نسبت به دی ماه، به 179 میلیارد تومان درآمد رسیده است. در 9 ماهه به سود 28 تومانی رسیده و به نظر در 12 ماهه نزدیک به 60 تومان می رسد.سهم اصلاح خوبی را تجربه کرده و در شرایط کم ریسکی قرار دارد و میتواند نوسان داشته باشد.در صورتی که با شرکت در مجمع مشکلی ندارید میتواند گزینه مناسبی باشد.
فسوژ و فروژ هم اخیرا پر حجم شده است . در یازده ماه امسال 222 میلیارد فروخته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 27 درصد رشد کرده است. فسوژ در بهمن 600 تن تولید کرده است ولی فروش نداشته است. پیش بینی می شود انتهای امسال به ازای هر سهم 500 و سال آینده 600 تومان سود محقق کند. فسوژ چند روزی است که خط روند استاتیک را شکسته و با حجم معاملات بیش از یک ماه گذشته روند خوبی دارد و در صورتی که بتواند مقاومت 2200 تومان را رد کند برای نوسانگیری ی می تواند مناسب باشد.
در بین معدنی ها کپرور و کنور خاص هستند در کپرور سهم شرایط خوب و نرمالی دارد. در بهمن 152 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که اگر چه نسبت به ماه قبل 14% افت فروش داشته است اما در همین 2 ماه زمستان توانسته است از درآمد فصل پاییز عبور کند. در نه ماهه سود هر سهم 125 تومانی به ازای هر سهم بوده و برآورد می شود در پایان سال این عدد را به 200 تومان برساند.از نظر نموداری هم اصلاح خوبی داشته و به کف های حمایتی واکنش مثبتی نشان داده است و درصورتی که حرکت های قبلی سهم را مدل کنیم، میتوانیم انتظار داشته باشیم که در میان مدت تا 1500 تومان رشد کند.


