جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزدوشنبه 14 اسفند 1402

گزارش بازارامروزدوشنبه 14 اسفند 1402

نوید خاندوزی
مارس 4, 2024
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروزدوشنبه 14 اسفند 1402

ویراژ مارپیچ با خودرویی ها !

امروز حکایت بازار درست شبیه این یدک کش هایی بود که ماشین را میکشند . یدک کش بازار خودرو  بود که با هر حرکت او کل بازار تحت تاثیر قرار میگرفت و البته بعد از 2 روز مثبت خوب این عرضه معمولا در طبیعت بازار است . بازارهم باید دست به دست شود و فرصتهای خرید جدید به وجود آورد منتهی هنوز بسیاری به این موضوع باور ندارند که روند تغییر کرده و امروز سعی میکنیم در مورد این موضوع بیشتر صحبت کنیم … البته هنوز واقعا نمی شود گفت روند تغییر کرده و سوت پایان اصلاح قیمت ها را داریم  …

امروز بازار یک روز خاص ویژه و متفاوت را نسبت به روزهای قبل آغاز کرد روزی که در آن عیار بازار محک می‌خورد و می‌توانستیم عزم جزم جریان پول را در چشم‌های عرضه و تقاضا ببینیم . جدال جذاب و زیبایی بین خریدار و فروشنده در بازار در جریان بود که به نوعی این خود دیدگاه خوشبین‌ها و بدبین‌ها به بازار بود که تا حدودی داشت روی تابلو خودنمایی می‌کرد  چیزی که البته تابلو نشان میداد برتری عرضه در تقاضا  بود  …

برای حرکت امروز و روزهای آتی بسیاری ۳ سناریو را فرض می‌کنند و در نظر می‌گیرند …

سناریوی اول سناریوی بدبینانه بازار است که بیان می‌کنند که مثلا فردا و روزهای اتی با عرضه خودرو کل بازار زیر فشار فروش رفته به طور کلی همه چیز به هم می‌ریزد و بازار به پایان چند روز خوب مثبت و طلایی خاتمه می‌دهد بسیاری بر این عقیده‌اند که این یکی از مهم‌ترین سناریوهای بازار است چهره بازار امروز نیز این را نشان می‌داد که بله ممکن است این سناریو  محقق شود و خیلی هم دور نیست …
سناریوی دوم سناریو خوشبینانه‌ای است که بخش اول سناریوی اول را تایید می‌کند یعنی عرضه صف خودرو و به طور کلی عرضه کل بازار را خواهیم داشت اما تفاوت آن با سناریوی اول این است که دوباره و یا بعد از زد و خورد اصلی بازار، شرایط بهتر شده و دوباره شاهد تشکیل صفوف خرید و سفت شدن تقاضا در بازار خواهیم بود.
و سناریو سوم چیزی بین این دو منتها با عجین شدن سیاست صبر است یعنی به ما می‌گوید که احتمالاً بازار عرضه می‌شود و منفی آن چیزی که برخی در سناریوی اول مطرح می‌کنند خواهد شد … ولی با یک نگاه اماده و صبور …  به نظر این هم سناریوی جالبیست و طی روزهای آتی بازار با حجم گرفتن شرایط بهتری را رقم خواهد زد
برآیند این سه سناریو از دید ما این است که حداقل در شرایط فعلی معتقد به سناریوی اول نیستیم و حتی روزهای بعد اگر  قیمت‌ها  متعادل و یا اگر منفی بود منفی بازار را با دید هفته های پیش رو  فرصت خرید می‌دانیم
به نظر این موضوع را باید مدنظر قرار دهیم که اگر قرار بر تغییر چهره بازار باشد این موضوع خود را در ادامه‌دار بودن حجم معاملات نشان می‌دهد یک نکته دیگه را نیز بیان کنیم که شاید از دید برخی سناریوی سوم یعنی صبر در بازار براین موضوع است که روز سه‌شنبه سران قوا تصمیم مهمی را در رابطه با خودرویی‌ها خواهند داشت که شاید بازار تا حدودی نسبت به این موضوع صبر کند…

شاید با بازار امروز نتوان گفت کدام سناریو در حال وقوع است اما احساس می‌کنیم نوع معاملات و و حجم  و شرایط قیمت‌ها تا حدودی سناریوی بدبینانه را از بازار دور کرده و دو سناریوی بعد برای این روزهای بازار بیشتر مطرح است . به خصوص سناریو سوم که چشم به فردا دوخته …

البته معاملات امروز از نظر حجم و ارزش امیدواری‌ها به بازار را حفظ کرد اما به طور کلی هنوز تردیدهای جدی در بین برخی از سهامداران وجود دارد که روند فعلی را روند ادامه‌دار و جدی نمی‌بینند و همانطور که طی روزهای گذشته گفتیم وقت آن رسیده که سیاستگذار کمی فرمان را چرخانده و با خبرهای مختلف اطمینان به بازار را برگرداند که به نظر اولین مرحله برای این ماجرا موضوع خودرویی‌هاست . بسیاری از فعالان هم چشم به این اولین ایستگاه دارند !

در هر صورت بازار امروز تحولات ریز و درشت منفی و مثبت زیادی داشت که به نظر وزن رویدادهای مثبت آن بیش از منفی بوده ولی وزن قیمت ها در بازار بیشتر منفی بود اما قبول کنید که حجم معاملات به ما میگویید فضا کمی تغییر کرده است  …ارزش کل معاملات امروز بازار 313.772 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 6087 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است این چندمین روز است که ارزش خرد  بالای 6 همت است  .

البته یک نکته را دست کم نگیرید همچنان ذهن بازار درگیر تارگت‌های تکنیکالیست‌هاست یعنی اگر در ذهن بسیاری موضوع نمودار و شاخص و سقف اولیه و برگشت آن در تارگت مشخصی است این موضوع می‌تواند به چالش بازار هم تبدیل شود . به چه معنی … دقت کنید و به خاطر بیاورید  طی چند وقت گذشته چند باری از تاریخ ۷ اسفند به عنوان زمانی برای برگشت و واکنش بازار یاد کردیم چارتیست‌ها این اعداد را ترسیم می‌کردند و بر اساس سیکل‌های زمانی به این نتیجه می‌رسیدند و ما هم اشاره میکردیم فقط …  حالا وقتی بازار در همان حوالی برگشت زده مطمئناً در نقطه‌ای که به عنوان هدف اولیه در نظر دارند فشار فروش و عرضه زیاد خواهد بود برخی این اعداد را محدوده2.2 و برخی اعداد بالاتری می‌دانند اما در هر صورت این دیدگاه و این بازی در بازار در جریان است و فقط و فقط با موج خبرهای مثبت می‌توان از روی این سنگرهای سفت و سخت سیمانی عبور کرد وگرنه هر بار با نزدیک  شدن به این اعداد زد و خورد های زیادی داریم  …

اما حرف آخر هرچه کردیم نتوانستیم در مورد موضوع دیروز بانک مرکزی و فروش سکه صحبت نکنیم …
چند نکته مهم در دل این اتفاق و رویداد وجود دارد که امروز با وجود طولانی شدن مطلب بیان می‌کنیم اولین و مهم‌ترین موضوع این است که مملکت در تصمیم‌گیری‌های مهم تبدیل به بازی‌های بچه‌گانه شده و تو گویی در مهد کودک در حال قدم زدن هستند. بانک مرکزی با وزارت اقتصاد و سازمان بورس موضوع عرضه سکه را با مدلی بچه گانه به مرکز ساختمانی چندین طبقه می‌برد تا بگوید این عروسک مال من است و بعد به بدترین شکل ممکن در حال پیاده کردن آن خواهد بود
سال‌هاست ساختار و زیرساخت فروش هر چیزی در بازار سرمایه به وجود آمده و خیلی راحت می‌شد این موضوع را در بازار سرمایه پیش برد اما می‌بینیم که چطور و با چه نگاهی این موضوع توسط برخی کوته فکر مدیریت می‌شود… در تمامی تصمیمات قبلی نیز این اتفاق را شاهدیم و در نهایت می‌بینیم که تصمیمات بزرگ و مهم کشور چطور بازیچه این بچه بازی‌ها و لج بازی و اختلافات فکری می‌شود که رئیس کیست و به هم بفهمانند کت تن کیست…
همیشه همین بوده شیطان و نفس آدم ها در جزئیات ورود می‌کند و اصل ماجرا فراموش میشود

از این موضوع فعلاً عبور می‌کنیم اما یادمان نمی‌رود کسانی که این بازی را به راه انداخته‌اند خود روزی جز بدنه این بازار بودند
اما موضوع دوم وقتی نرخ سود ۳۰ درصد اعلام شد صراحتاً در همین گزارش بازار عرض کردیم کسانی که این موضوع را اعلام کرده‌اند هیچ شناختی از جامعه نداشته و فکر می‌کنند جریان پول‌های سرگردان را می‌توانند با این حربه جذب کنند در صورتی که آن جریان پول در حال حاضر با پذیرش ریسک‌های مختلف حاضر به سپرده گذاری نیست و نتیجه چه شد همان پول‌هایی که در بانک وجود داشت با نرخ بالاتر به ۳۰ درصد رسید و فقط نظم بازار پولی را بر هم زد
جریان پولی که در حال حاضر به عنوان نقدینگی خاص و ترسناک از آن یاد می‌شود به دنبال کسب بازدهی بالاتر از تورم و صد البته پذیرش ریسک‌های آن است .فروش سکه و یا ارز و یا هر اتفاق دیگر که جنبه سفته بازانه آن لحاظ می‌شود و با تورم همراه خواهد بود مورد استقبال قرار می‌گیرد و اینجاست که باید گفت اگر واقعاً سیاستگذار قصد بلوف زدن را ندارد می‌خواهد به بازارها شوک وارد کند باید با حجم بالا بزای ایجاد قیمت‌های منطقی‌تر به این بازار ورود کند و وقتی نمی‌تواند خود یک آلارم و سیگنال خاص برای ناظرین این موضوع است

در واقع عرضه‌های این چنینی دو کارکرد مهم دارد اول اینکه بخشی از جریان پول را هدایت کرده و در حوزه کسری بودجه و تامین مالی نیز عمل می‌کند و نکته دوم اینکه اگر واقعاً دست سیاستگذار پر باشد عرضه های این چنینی می‌تواند آرامش را به بازارهای ارزی بازگرداند باز هم تاکید می‌کنیم نرخ ۳۰ درصد علاج کار نیست و باید با زبان بازار و اقتصاد با جریان پول هوشمند صحبت کرد

با بازار و نظام ارز و سکه و هر آن چیزی که مبتنی بر بازار است باید با زبان خودش صحبت کرد. اینکه فریاد بزنید من این قیمت را قبول ندارم یا بلوف بزنید یا با خبرسازی بخواهید کاری را انجام بدهید شاید در کوتاه مدت اثرگذار باشد اما در نهایت نظام عرضه و تقاضاست که حاکم می‌شود. و صد البته همه این رفتارها به این دلیل است که سطح درک و فهم مردم را هم سطح خودتان در نظر میگیرید در صورتی که هوش اقتصادی مردم عادی از شما بالاتر است … پس این را در ذهن خود داشته باشید از این پس اگر می‌خواهید در هر موضوعی مداخله کنید به جای شعار دادن به فکر راهکارهای عملیاتی باشید و این را نیز به خاطر بسپارید جریان نقدینگی به محض اینکه بفهمید خالی بازی می‌کنید یا بلوف می‌زنید رکب آن را با شدت بیشتر به شما می‌زند و آچمز خواهید شد و این دقیقاً همان رد سیلی سخت انگشتان اقتصاد روی صورت سیاستگذاران است…

موضوع بعد نرخی بود که در عرضه مورد توجه قرار گرفت که روزهای قبل نیز بیان کردیم که مرکزی همه جا فریاد می‌زند نرخ دلار آن چیزی است که من می‌گویم نرخ دلار تلگرامی را قبول ندارم این‌ها بازی دشمنان است و …. بعد خود در عرضه سکه حاضر نمی‌شود حتی نرخ بازار آزاد را برای عرضه پیش ببرد و دلار ربع سکه را با نرخ ۹۰ هزار تومان عرضه می‌کند مگر شما نمی‌گویید این دلار را قبول ندارید چرا حاضر نیستید با نرخ ۳۸ و ۵۰۰ و یا حتی نرخ ۶۰ هزار تومان فعلی ربع سکه را عرضه کنید
چند روز پیش غنی نژاد مثال قشنگی زد . گفت اینها که با خودشان فریاد می‌زنند ما نرخ دلار را قبول نداریم مثل این است که بگویند جاذبه را قبول نداریم ولی حاضر نیستند اگر جاذبه را قبول ندارند از ساختمان ۳ طبقه خود را رها کنند …

این سوال و پرسش مهم امروز بسیاری از سهامداران است؟! چرا مگر مال سهامداران خار دارد که این برخورد را با آن می‌کنید …دلار شرکت‌های بورسی که سهامداران امروز به عنوان حق الناس باید مطالبه کنند را با نرخ‌های پایین به وارد کننده می‌دهید که در نهایت این فاجعه سود و زیانی و این تراز منفی ۱۵ میلیارد دلاری را رقم بزند اما خودتان حاضر نیستید حتی به حرف خودتان هم عمل کنید… این سیاست دوگانه تا وقتی ادامه دارد نظام ارزی نیز راه خود را می‌رود کسری بودجه بیداد می‌کند و تورم هر سال بیشتر خواهد شد و البته این حس به بازار سرمایه و سهامداران داده می‌شود که حاکمیت برای دارایی‌های شما هیچ ارزشی قائل نیست و برای تحقق شعارهای منچولبافی خود روی جیب شما حساب کرده … و می‌خواهد با پول و …. شما داماد شود ….
از شرکت‌های صادر کننده که صدا در نمی‌آید آنها همه چهار دستی به میز و صندلی خود چسبیده‌اند اما به واقع سهامداران باید نسبت به این رفتار عجیب و دوگانه بانک مرکزی واکنش نشان دهند

چیزی که البته قبل از هر چیز به سود خود دولت خواهد بود اما یا فهم و توان درک آن را ندارد و یا آنقدر جیب دلالان وارد کنندگان گشاد و بزرگ شده که هنوز پر نشده است
موضوع دیگری هم این میان وجود داشت که سعی می‌کنیم آن را فردا بیان کنیم تا مطلب بیش از اندازه طولانی نشود…

 

خودرویی ها و فشار عرضه

درنمادهای خودرویی شاهد روند پرعرضه ای بودیم خودرویی هایی که این روزها تبدیل به لیدر بازار شده اند

در ایران خودرو شاهد روند نوسانی مثبت بودیم ایران خودرویی که امروز بارها صف خرید شد و این صف خریدش عرضه شد سهم در قیمت های حساس 280 تومانی قرار گرفته و در صورت عبور از این سد قیمتی اهداف 300 الی 320 تومانی خواهد داشت تجدید ارزیابی سنگین و فروش سهام تو دلی همچنان خبرهای مهم سهم ارزیابی می شوند

سایپا خیلی سریعتر متعادل شد سهمی که مقاومت 260 تومانی داشته و به نظر می رسد فعلا با حمایت های 220 و 240 تومانی نتواند از این سد قیمتی عبور نماید سایپایی که بیشتر بازار در انتظار اخبار فروش دارایی هایش به خصوص سهام شرکت های زیر مجموعه می باشد

خپارس در استانه قیمت های 110 تومان فقط مثبت باقی ماند این سهم برای رشد بیشتر قیمتی نیاز به محرک های قوی دارد سهمی که هدف قیمتی بعدیش سطوح 120 الی 125 تومان بوده و در صورت شکل گیری جو مثبت مجدد خپارس رشد خوبی خواهد داشت

بانک های خاص

در نمادهای بانکی شاهد روند مثبت در برخی بانک ها بودیم بانک های خاصی که با خبرهای خوبی این روزها همراه می باشند

در بانک پارسیان شاهد روند نوسانی مثبت و صف خرید بودیم این سهم همچنان به رشد خود ادامه می دهد نکته مهم این که سهم در استانه مقاومت 220 تومانی با عرضه های سنگین همراه و باید دید فردا توان شکست و عبور از این سطوح مقاومتی را دارد سهمی که خبر فروش اپالش حسابی جو روانیش را مثبت کرده است

وبصادر نتوانست از قیمت های 180 تومانی عبور داشته باشد سهمی که به نظر می رسد فعلا در رنج قیمتی 165 الی 180 تومانی نوسانات بسیار عالی داده و گزینه خوبی برای نوسان گیری در این گروه می باشد

وبملت هم کم اورد و به قیمت های 220 تومان برگشت زد این سهم شرایط بنیادی بسیار خوبی دارد اما حمایت چندانی نداشته و همچنان میلی به صعود از خود نشان نمی دهد تقسیم سود حداقلی در بانک ملت سبب شده تا بازار چندان اقبالی به این سهم نداشته باشد

ایست به سرمایه گذاری ها

در نمادهای سرمایه گذاری ها بازار پرعرضه سبب شد تا سهام این گروه هم ترمز رشد شتابان خود را کشیده و فعلا روند نوسانی و متعادل را در پیش بگیرند

در وبانک سهم رشد خوبی داشته و به تارگت 1200 تومانی نزدیک شده است خرید سهم در کف قیمتی 1000 الی 1050 تومان و فروش  در محدوده 1200 تومان می تواند سود های خوبی بدهد به خصوص این که سهم وضعیت بنیادی مناسبی داشته و با ریسک کمی همراه است

وساپا نتوانست به رشد خود ادامه دهد و به همین واسطه با روند متعادل همراه شد اصلاحی اگر رخ بدهد این سهم وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و از دید تکنیکالی نیز مستعد صعود قوی می باشد وساپا بیشترین نفع را از فروش سهام تو دلی برده و بالاترین سود را از این طریق شناسایی می کند

شستا هم عقب گرد کرد و منفی شد سهم رشد زیادی نداشت اما فعلا نشان داد پتانسیل رشد قیمتی بالایی هم ندارد شستایی که هم ان ای وی بالایی داشته و هم سود سازی بسیار خوبی برای سال جاری دارد اما فشار عرضه ها در این سهم همچنان مانع از رشد جدی می شود

چهارگوشه بازار

ذوب نتوانست مقاومت 460 تومانی را بشکند و به سمت سطوح 400 الی 420 تومانی برگشت می زند این سهم همچنان در انتظار صدور مجوز افزایش سرمایه جذاب و سنگین خود می باشد شاید به این واسطه بتواند یک صعود جانانه داشته باشد

غچین بار دیگر به قیمت های 560 تومان نزدیک شد این سهم نوسانات عالی در کف قیمتی 500 تومانی  وبا هدف 560 تومانی می دهد سهمی که بازیگران قوی داشته و پول خوبی در سهم گرشد می کند اگر این مقاومت شکسته شود سهم یک بار دیگر قیمت های 600 تومان را هم خواهد دید

فزر با قیمت های فعلی و چشم انداز فعلی طلا موقعیت بسیار خوبی دارد سهم در سطوح مقاومتی 4200 تومانی قرار داشته و اگر یک برگشت به سطوح 3800 الی 4000 تومان داشته باشد فرصت خرید خوبی خواهد داد به نظر می رسد امسال هم سال پر سودی با این قیمت های طلا برای فزر باشد

لخزر در ادامه شروع خوبی که در زمستان داشت، طی بهمن ماه 266 میلیارد تومان فروش گزارش کرد که بیشترین رقم در سال جاری بوده است. با توجه به روند فروش و حرکت شرکت در مسیر رشد سودآوری، سود هر سهم امسال لخزر ۲۵۰ تومان برآورد می شود. فاصله 30 درصدی از سقف قیمتی امسال مزید بر جذابیت سهم است، سهمی که 1450 تومان را پایین آن می توان در نظر گرفت و پس از بازگشت از مجمع افزایش سرمایه می تواند گزینه خوبی باشد.

در بین غذایی ها  در مورد غمهرا شرایط خاص و جالب شده است  بارها در مورد  سهم  صحبت  شد  به نظر سود  سال بعد  با طرح و توسعه اعداد خوبی را دارد و میتواند جالب باشد فکر میکنیم در منفی و اصلاح بد نباشد کمی بیشتر این سهم  را در کنار سایر شرکت های گروه نظیر غدیس غگل غپینو و … زیرنظر داشت

غزر را بیشتر به عنوان یک گزینه نوسانی مدنظر نظر داریم.با توجه به اینکه در ماه های اخیر اصلاح زیادی را تجربه کرده است، می توان گفت حوالی 225 تومان کف خوبی ساخته و در قیمت های فعلی ریسک خاصی متوجه سهم نیست.از طرفی در بهمن ماه به لحاظ گزارشی شرایط خوبی داشت و به 547 میلیارد تومان درآمد عملیاتی دست پیدا کرد که در مقایسه چند ماه اخیر شرایط بهتری را رقم زد.برآورد می شود در پایان سال مالی حوالی 45 تومان سود به ازای هر سهم محقق کند

.غشصفا در بهمن با 371 میلیارد تومان فروش داشته که نسبت به بهمن پارسال 26 درصد رشد کرده است. شرکت سال مالی خودش رو به 30 دی ماه تغییر داده و یک تقسیم سود دارد و در گروه لبنیات با P/E برابر با 7/5 کمترین مقدارP/E را دارد. همچنین افزایش سرمایه 85 درصد از سود انباشته در پیش دارد و مجمع در خصوص افزایش سرمایه در 20 اسفند برگزار خواهد شد. قیمت نماد در سه روز گذشته روند صعودی داشته و در کوتاه مدت می تواند تا 1575 تومان رشد کند و برای نوسان گیری مناسب است.

در قطعه سازی ها در قطعه سازی ها خکار در منفی ها میتواند  جالب باشد و میتوان به شرکت کمی بیشتر توجه کرد  خزر سرمایه را ثبت کرده و طی چند روز پیش رو  یک فشار فروش را تحمل میکند و خرید در منفی این فشار فروش جذاب است  .اما با دید کمی نوسانی تر در این گروه هم فنر هم خفنر را زیرنظر داشته باشید هردو  قابلیت های یک بازی نوسانی را دارند.

در گروه  سرمایه گذاری ها جو  بد نیست  به نظر در بین این  شرکت ها وغدیر در منفی ها بد نیست وصندوق هم  با تقسیم  300 تومانی امسال و 400 سال بعد جذاب است در سوی دیگر وبانک با شایعه فروش شاراک در 22 اسفند میتواند جالب باشد

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم