گزارش بازارامروز یکشنبه 13 اسفند 1402
ترس عرضه ،اشتیاق سود !
امروز بازاربا توجه به آنچه دیروز رخ داده بود طبیعی بود که با جوبسیار مثبت و خوب آغاز کند ولی رفته رفته عرضه ها در بازار بیشتر شد تا ترس از عرضه های ناگهانی و اشتیاق جبران سریعتر زیان ها حاصله فضای دوگانه زیبایی را در بازار به وجود آورد ولی هر چه بود امروز یک مشخصه ویژه در بازار وجوددداشتو آن هم حجم و شرایط خوب معاملات خرد بود … امروزثبت پنجمین رکورد در بین روزهای با بیشترین ارزش معاملات خرد از مهرماه تا کنون را زدیم و ارزش معاملات خرد امروز بازار مبلغ 7054 میلیارد تومان بود.
صد البته که فردا روز پر حجم و پرزد و خوردی است و تاریخ و تجربه بازار هم نشان داده که این موضوع قطعی و طبیعی است … اینکه واکنش بعد بازار چه باشد چه می شو مهم است که امروز کمی در مورد آن صحبت میکنیم
امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که روز گذشته و امروز اولین گام های محکم و مثبت خاص و ویژه را طی روزها و هفتهها و حتی ماههای اخیر داشتیم به خوبی مشخص بود که این گام بزرگ صعودی پس از اصلاح سنگین قیمتها برداشته شده و باز هم باید گفت که به طور جدی روشن و مشخص بود که جنس مثبت صعود دیروز و امروز متفاوت است و شرایط خاصی هم دارد از نوع معاملات و صف ها و … هم روشن است
امروز هم بازار حجم خوبی را هم به همراه خود داشت که جریان خروج پول از صندوقهای ثابت را به سمت بازار رقم زد و مثبت یکپارچهای را در بازار ایجاد کرد
و البته نشانه ها و موارد دیگر که نشان میدهد جنس مثبت بازار دیروز و امروز جنس ویژه و خاصی است و با مثبت های قبل فرق دارد به خوبی نمایان است
هنوز نمیتوان گفت سوت پایان روند اصلاحی بازار زده شده ولی دارد نشان میدهد به وقت ها و دقایق پایانی اصلاح رسیدیم … البته که بسیاری این بازی اصلاح را تمام شده میدانند !
اما تمام حرف و صحبت و همه این دو روز بازار این است که آیا این مثبت ادامه دارد و به طور کلی ویژگیهای آن به چه شکل است و چطور پیش خواهد رفت؟ طبق گفته بالا ابتدا باید بپذیریم که جنس مثبت اخیر به وجود آمده با دفعات گذشته متفاوت است و به طور کلی جنس خاص و متفاوتی نسبت به هفتهها و ماههای قبل است
نکته دیگر که مهم است این بوده که بازار در یک بستر روانی خاص و مهم به این شرایط رسیده یعنی درست در جایی که از لحاظ سنتی آمادگی یک رشد بهار و زمستانی را تجربه میکند که سالهای گذشته نیز با آن مواجه بوده و از سوی دیگر بازار آنقدر اصلاحات عجیب و تلخ داشته که این واکنش مثبت حداقل واکنش به ریزش دامنهدار چند ماه اخیر است
اما تمام این مطالب را گفتیم امروز هم تاکید میکنیم که بازیگری به نام دولت با آن سبقه و فضای خاص تصمیم گیریهایی که داشته به راحتی میتواند در چشم به هم زدنی این فضای مثبت را به یاس و ناامیدی و برگشت به روزهای تلخ گذشته تبدیل کند و درست در نقطه مقابل تنها کسی که میتواند طول موج مثبت ایجاد شده را طولانیتر و بلندتر و قویتر کند باز هم دولت است پس کسانی که نسبت به مثبت ایجاد شده با دیده یاس و تردید نگاه میکنند تا حدودی حق دارند و نگاه آنها به واسطه تجربیات تلخ قبل است که به وجود آمده اما سهامداران باید چه کنند و چه استراتژی در بازار در پیش بگیرند
این را بدون هیچ تعارفی باید عرض کرد که اگر کوچکترین نشانهای از تکرار رفتار منفی دولت در مواجهه با بازار سرمایه را شاهد باشیم این موج ایجاد شده کوتاه، موقت و دوباره با افزایش عرضه ها منقطع و متوقف خواهد شد یعنی چشم باید به خبرها داشت و البته آن سوی ماجرا نیز مهم است…
که در واقع سناریوی دیگر ماجراست که بسیاری هم به آن اعتقاد دارند و معتقدند بازی بازار با توجه به اتفاقات و رویدادها تغییر کرده و به زودی سلسله از تصمیمات خاص که امروز تیتروار با آنها اشاره میکنیم در مسیر بازار این طول موجی که گامهای اولیه آن برداشته شده را ادامهدارتر و مثبتتر پیش خواهد برد.
برخی هم از یک توافق نیم بند نانوشته برای حرکت بازار صحبت میکنند که رد پای آن در نقدینگی که دیروز و امروز خرید کرد روشن است
در واقع حکایت بازار و شرایط فعلی و اوضاع ،شبیه حکایت سرنشینان قایقی هستند که در میانههای امواج و دریای پرتلاطم گرفتار شده و کورسوهای امیدی از دور به چشم میخورد یا این سوی چراغ های رنگارنگ را دنبال میکنیم و به سرمنزل مقصود و اتفاقات روشن و بهتری میرسیم و یا دوباره با چراغهای گمراه کننده سیاستگذار راهی منطقه توریستی و جزیره توریستی معروف خواهیم شد… امیدواریم اتفاق اول رخ داده و بازار در شرایط منطقی و مناسب خود پیش برود
اما این چراغها و آلارمها و اتفاقات چیست که باید در طول این مدت به گوش برسد و دیده شود تا به ادامه مسیر امیدوار باشیم و طول موج ایجاد شده را بالا ببینیم به نظر سلسله ای از اتفاقات و خبرها میتواند رخ دهد که شدت و ضعف این ماجرا را تعیین میکند برخی از این چراغ سبزها و رویدادها میتواند اثر انفجاری در بازار داشته باشد و برخی دیگر اثرات کمتر و ضعیفتر مثلاً رسیدن اخباری از سیاستهای پولی و عقب نشینی از نرخ سود ۳۰ درصد اتفاق مهمی است که اثرگذاری نسبتاً متوسطی در جو بازار دارد اما در سوی ديگر هر تغییری در جهت تغییر مسیر دلار آزاد و نیما جزو آن دسته از رویدادهایی است که اثرگذاری بالایی در بازار خواهد داشت و به طور کلی حتی میتواند مسیر بازار را متحول کند
اخبار صنایع نیز هر یک قابلیت ایجاد یک موج نسبتاً متوسط را در بازار دارند و قاعدتاً ما طی مدت پیش رو باید چراغ سبزهای خاص و ویژهای را از سیاستگذار ببینیم و بگیریم که مهمترین آنها شامل اعلام سیاست دولت در مواجهه با پالایشگاهیها و فرمول جدید ،اعلام سیاستهای محاسبه نرخ خوراک و فرمول برای مدت زمان طولانی، اعلام نرخ تسعیر ارز بانکها که طی دو هفته آتی به بازار میرسد، اعلام سیاستهای مالیاتی و عوارض به خصوص در صادر کنندهها، بهره مالکانه و در نظر گرفتن عوارضهای صادراتی معادن، و … از مهمترین دسته از اخبار و اتفاقاتی است که نقش همان کورسوهای امید را ایفا میکند و میتواند ما را به جزیرهای امن و سرسبز برساند و یا اگر برعکس آن رخ دهد به منطقه توریستی معروف ببرد…
اما معتقدیم در میان همه این اتفاقات و رویدادها یک صنعت یعنی صنعت خودرو با اخبار و اتفاقات و تحولات خود میتواند زمینهسازی یک حرکت خاص و بزرگ را در بازار رقم بزند که اتفاقاً خیلی هم دور نیست گویا سهشنبه این هفته قرار است در مورد موضوع تجدید ارزیابی داراییها صحبتهایی شود و در جلسه سران قوا در مورد این موضوع تصمیمگیری کند
حرف آخر گزارش بازار امروز در مورد همین موضوع است به نظر دولت کلاه خود را در این چند وقت قاضی کند ببیند که چه بلایی بر سر سهامداران آورده؟! چه رفتاری در مواجهه با بازار داشته ؟!چه سرمایهها و اعتمادهایی را از بین برده لگدمال کرده !!
شاید تاکید میکنیم شاید تغییر فاز نگاه به بازار سرمایه بتواند از این موضوع یعنی موضوع خودرویی ها آغاز شود… بحث تجدید و اثرات آن در قیمت سهم یک چیز است ما امروز در مورد یک چراغ سبز و یک تغییر نگاه صحبت میکنیم چیزی که میتواند آغاز یک مسیر اعتمادساز برای بازار شود و در واقع به بازار این اطمینان و اعتماد را بدهد که میتواند دوباره با فضای بهتری مواجه شد و سیاستگذار نیز در مسیر او گام برمیدارد که قطعاً بازی برد بردی خواهد بود که همه منفعت آن را خواهند دید
و باز در این بین نقش سازمان بورس و وزارت اقتصاد به عنوان کسی که میتوانند تصمیمسازی برای این موضوع را رقم بزنند اهمیت ویژهای دارد و در پایان این هشدار را بدهیم که در صورت عدم وقوع این اتفاق و رویداد بازار از آن موج خوشبینی و کورسوهای امیدی که دیده و گرفته دور میشود و طول موج ایجاد شده به ساحل نرسیده خفه خواهد شد و محو میشود و دوباره همان آش و همان کاسه
سهشنبه مهمی پیش رو داریم و دوستان در سازمان بورس و وزارت اقتصاد برای کمک به بازار هزچه تا الان کردهاند را فراموش کنند و این بار تلاش و مسیری نو ایجاد کنند
امروز میخواستیم در مورد کاردستی و ژانگولر بانک مرکزی دوباره صحبت کنیم که آن را به روزهای بعد موکول خواهیم کرد و مفصل در مورد آن حرف خواهیم زد اما عزیزان به یک نکته دقت کنید بانک مرکزی که شعار عدم ارزندگی ارز و ارزش نداشتن آن را میدهد در عمل حاضر نیست آتش به مال خود بزند اما اینجا در بازار برخی حقوقیهای ما …
نمیدانیم بگذریم …
لیدری خودرویی ها
در نمادهای خودرویی شاهد رونق بسیار خوبی بودیم خبرهای مثبت این روزها به این گروه پمپاژ و سهام خودرویی صدر نشین بازار شده اند
در ایران خودرو خبرهای داغی را شاهد هستیم از برنامه تجدید ارزیابی سنگین تا فروش سهام تودلی خبرهای مهم پیرامون این سهم هستند خودرو با این خبرها هم خود و هم گروه و همکل بازار را مثبت کرده است ایران خودرویی که سطوح 280 را بشکند تا قیمت های 300 الی 320 تومان رشد خواهد کرد
در نماد خاور سهم به قیمت های بالای 400 تومان صعود کرد خاور هم شرایط بنیادی بسیار خوبی در گروهش دارد امسال سود 90 تومانی و برای سال اینده سود بالای 100 تومانی خواهد داشت خاوری که پی بر ای فوروارد جذابی در گروه خود داشته و ارزش ذاتی میان مدتی 500 تومانی دارد
خپارس به عنوان سهم تجدیدی گروه خودرو مطرح است دو خبر مهم در این سهم وجود دارد یکی افزایش سرمایه و دیگری احتمال فروش بلوکی سهام شرکت توسط سایپا خپارس از کف قیمتی 100 تومانی برگشت زده وبه هدف 110 تومانی نزدیک و در صورت عبور از این قیمت ها هدف 120 الی 125 تومانی دارد
پالایشی ها و سود های جذاب
در نمادهای پالایشی شاهد ادامه رونق و نوسانات مثبت سهام پالایشی هستیم گروهی که استعداد بالایی برای رشد قیمتی داشته و جز سهام بنیادی محسوب می شود
در این گروه شبندر با فاصله گیری از قیمت های 1000 تومان به سمت سطوح قیمتی 1100 و 1200 تومان در حرکت می باشد این سهم پالایشی شرایط خوبی از دید بنیادی داشته و انتظار برای سود سازی بالایی از سهم می رود شبندری که امروز صف خریدش عرضه و فردا باید دید با سطوح 1100 تومان چه خواهد کرد
شتران توانست به قیمت های بالای 300 تومان صعود نماید سهم در صورت عبور از سد قیمتی 320 تومان هدف قیمتی 360 و 400 تومانی خواهد داشت براورد سود 90 تومانی برای سال جاری در این سهم زده می شود و با این توان سود سازی بالا در میان مدت شتران جای رشد قیمتی خوبی دارد
در شپنا سهم با صف خرید به رشد خود ادامه داد و فردا به مقاومت 560 تومانی می رسد این سهم یکی از سودسازترین سهام پالایشی بوده که وضعیت بنیادی عالی به واسطه طرح های توسعه ای و افزایش ظرفیت تولید گازوییل خود دارد
بانک های برتر
در نمادهای بانکی صدر نشینی خوبی را در سهام این گروه شاهد بودیم بانک هایی که برخی نمادهای گروه شرایط مناسب و ایده الی دارند
وپارس با روند مثبت به صعود خود ادامه می دهد این سهم اگر بتواند سد قیمتی 220 را بشکند رشدش کماکان با هدف قیمتی 250 تومان ادامه خواهد داشت وپارسی که خبر برنامه جدی فروش سهام اپال سبب شده تا رونق و اقبال بسیار خوبی را تجربه نماید
ونوین در قیمت های 300 تومان جا خوش کرده است رشد بیشتر سطوح 320 الی 350 تومان را در این سهم به همراه داردونوینی که با صورت های مالی 12 ماهه و سودبالایی که ساخته است امسالش سهامدارانش را سورپرایز خواهد کرد این سهم بانکی پی بر ای فوروارد 3 داشته و جز ارزانترین سهام بانکی می باشد
بانک دی دیروز با استفاده از جو مثبت بازار و رشد قیمتی بالای 10 درصدی بازگشایی شد این سهم بانکی موفق به واگذاری پروژه کوه سنگی شده است اما سود ان چنانی که انتظار می رفت شناسایی نکرده است امروز این امر سبب فشار عرضه و تشکیل صف فروش در سهم شد
سرمایه گذاری های شاخص سوار
در نمادهای سرمایه گذاری رونق بسیار خوبی را شاهد بوده و سرمایه گذاری ها این روزها در حال برگشت از کف های حمایتی و معامله بر فراز شاخص بودند
وساپا که این روزها بحث فروش سهام تو دلی حسابی داغ و بیشترین نفع را از این امر می برد با صف خرید به قیمت های 520 تومان رسیده و در گام بعدی مهمان قیمت های 560 تومان خواهد بود وساپا در صورت فروش سهام سایپا سود بسیار سنگینی از این فروش نصیبش می شود
در نماد وبانک هم سهم با برگشت عالی از کف قیمتی 1000 تومانی به سمت سطوح 1100 و 1250 تومان روانه شده است این سهم سرمایه گذاری هم توان سود سازی و هم ارزش ان ای وی بالایی دارد وبانکی که اگر بحث فروش دارایی ها و سهام شرکت های زیر مجموعه اش به ثمر برسد اینده خوبی خواهد داشت
با ورود نقدینگی به بازار شستا هم بالاخره خودی نشان داده و با کمی نوسان مثبت همراه شد این سهم سرمایه گذاری ان ای وی خوبی داشته و ارزش بالایی دارد این سهم با ارزش ذاتی 140 الی 10 تومانی و پیبر ای فوروارد خوبی همراه و در شرایط ورود نقدینگی قوی به بازار می تواند صعود خوبی داشته باشد فعلا تارگت سهم قیمت های 120 الی 125 تومان ارزیابی می شود
چهارگوشه بازار
فملی هم امروز خودی نشان داد و با روند مثبت همراه شد رشد قیمت دلار ازاد سبب رشد قیمت محصولات شرکت در بورس کالا می شود سهمی که برنامه های توسعه ای بسیار خوبی داشته و اخیرا هم موفق به کشف ذخایر جدید شده که منجر به افزایش تولید و فروش کنسانتره شرکت می شود این سهم تارگت 620 الی 650 تومانی را فعلا دنبال می کند
در قطعه سازان خمحرکه با صف خرید خوبی همراه شده است سهم از نظر تکنیکالی عمدتا جای رشد قیمتی خوبی تا سطوح 800 تومان را دارد اگر چه می توان اهداف میان مدتی 1000 تومانی را هم برای سهم متصور بود خمحرکه جز قطعه سازانی است که یک موج صعودی خوب را به بازار بدهکار است
حفاری شمال گزارش عملکرد بسیار عالی منتشر کرده است در 11 ماهه شرکت به میزان 2 برابر کل سال قبل درآمد زایی داشته است این سهم امسال سود 180 تومانی و سال اینده 250 تومان سود خواهد داشت قیمت های 900 الی 1200 تومان در بازه زمانی میان مدت انتظار حفاری را می کشد
دربین غذایی ها سهم خوب زیاد است
دراین گروه میتوان گزینه های خوب را بعد از گزارش ها پیدا کرد اگر اهل ریسک پذیری بالا هستید بهپاک بد نیست گزینه خوبی است و گزارش های متفاوتی زده است . غکورش هم با این خبرها و اتفاقات بد نیست و جالب است در سوی دیگر می شود سراغ غگل هم رفت و چشم انداز سود خوبی را در سهم میتوان دید اهل نوسان هستید غزر و غپینو هم جالب هستند
غشصفها در بین لبنیاتی ها و غپاک هم جالب اند و هردو شرایط خوبی را دارند در سوی دیگر در قندی ها نیز قصفها و قشهد را در نظر داشته باشید . به طور کلی بد نیست از بین این گزینه ها یک گزینه غذایی یا قندی یا دامی برای پرتفوی داشته باشید .
در بین اعضای گروه زراعت زگلدشت را بد نیست زیرنظر داشته باشیم زگلدشت بهمنماه را با درآمد فروش ۱۰۹ میلیارد تومانی به پایان برد که به نسبت ماه قبل و میانگین فروش ماهانه امسال به ترتیب رشد ۲ و ۱۵ درصدی را نشان میدهد. شرکتی که در بازه فصلی نیز عملکرد خوبی داشت و در ۹ماهه ۱۷۰ تومان سود به ازای هر سهم ساخت، رقمی که انتظار می رود در پایان سال به حوالی ۲۲۰ تومان برسد. با توجه به اصلاح خوب قیمتی و شایعه تجدید که همچنان همراه سهم است، به نظر با هدف ۲۶۰۰ تومان گزینه جالبی با دید نوسان میتواند باشد.
در بازار و در بین برخی پتروشیمی ها سهامداران حقوقی دنبال جم هستند جم در بهمن ماه 4.5 همت فروش داشت که در مقایسه با میانگین امسال 37 درصد رشد داشت. علت این رشد خوب، اتمام اورهال شرکت بوده است که تولید ماه های گذشته شرکت را تحت تاثیر قرار داده بود.در نرخهای فروش در تمامی محصولات شاهد رشد قیمتی بودهایم. به عنوان نمونه در بهمن ماه، نرخ فروش اتیلن داخلی شرکت رشد 18% داشته است. پیش بینی می شود تا انتهای سال به ازای هر سهم 600 تومان و برای سال 1403 حدود 850 تومان سود شناسایی کند. نماد بعد از رسیدن به مقاومت 4700 تومان چند روزی درگیر حرکت ساید است و باید دید چه واکنشی به آن نشان می دهد. در صورت عبور از مقاومت قیمتی می تواند برای سرمایه گذاری مناسب باشد.
در بین سهم های پیمانکاری بازار با دید نوسان قطعا فاراک یکی از گزینه های خوب و خاص بازارمیتواند باشد . اگر کمی اهل نوسان و گزینه های نوسانی هستید قیمت های زیر 1700 ریال فاراک را با دید نوسان می شود کمی بیشتر و خاص تر دنبال کرد . زیرنظر گرفت
امروز رمپنا تا صف هم پیش رفت سهم در بازار مورد توجه است و به زودی گزارش های بیشتری را می دهد ولی دقت کنید دلیل توجه بازار به سهم گویا فروش خودروهای برقی توسط رمپناست که مورد توجه بازار قرار گرفته است . به نظر با دید یک سهم خاص میان مدتی با افت و اصلاحی که داشته میتواند مورد توجه مجدد بازار باشد هم نموداری هم بنیادی در شرایط خوبی است .
جو بازار روی گروه حمل و نقل میتواند بهتر باشد حتوکا یکی از انهاست در گروه حمل و نقل بخواهیم گزینه معرفی کنیم قطعا حسینا بنیادی ترین عضو گروه است ولی 2 ماهی هست که حتوکا هم شرایط خوبی را پیدا کرده است حتوکا در زمستان متحول شده …
سهم در مهر با درامد 755 میلیاردریالی مواجه بود و آبان این عدد 822 میلیارد ریال شد و آذر با رشد به 987 میلیارد ریال رسید
حتوکا در دی به عدد 1366 میلیارد ریال رسید و بهمن 1013 میلیارد ریال شد
11 ماهه به عدد 9880 میلیارد ریالی رسید و کل سال قبل این عدد 7192 میلیارد ریال بود به نظر حتوکا 500 ریال سود را دارد و این به این معنی است که قیمت های حوالی 3000 ریال واقعا قیمت های خوبی برای سهم است
گفته می شود بترانس شرایط خاصی در بازار خواهد داشت شایعه شده زیرمجموعه ها طی این چند روز گزارش میدهند و سود بترانس به اعداد 600 ریال هم میتواند نزدیک شود و این یک اتفاق خوب و مهم برای سهم است
در بین سهم های خوب بازار هم فروژ هم فگستر صف بود در روزهای گذشته از فگستر و فروژ گفتیم و حالا بیشتر به بررسی فروژ میپردازیم سهم مجوز افزایش سرمایه را گرفت مجوز افزایش سرمایه 1700 فروژ از محل سود انباشته و تجدید ارزیابی دارایی ها صادر شد این خبرمهمی برای سهم است و به زودی به مجمع می رود خیلی زود . در سوی دیگر در فروش منظم نیست در اذر به عدد 1624 میلیارد ریالی رسید و دی 1715 میلیارد ریال بود در بهمن به عدد 1775 میلیاردریال رسیده است .
11 به عدد 19576 میلیارد ریال رسیده است. ۳ماهه ۱۹۰۷ ریال سود در 3ماهه محقق کرده بود در 6ماهه تغییر عجیبی نداشت و 2728 ریال سود محقق کرد و 9ماهه نیز 3153 ریال بود سهم 5000 ریال رو کرد نباید تعجب کرد . به نظر گزینه خاص و خوبی میتواند باشد


