گزارش بازارامروز شنبه 12 اسفند 1402
بنزین سوپر به باک بازار !
امروز یک روز عجیب خاص و صدالبته به یاد ماندنی برای بازار بود. و چه عجیب که هر کسی هم برداشت متفاوتی از حرکت بازار امروز داشت ولی نکته مهم و متفاوت بازار این بود که چند تفاوت عمده با بازارروزهای قبل داشت یکی از مهم ترین آنها نوع مثبت شدن بازار بود که رنج های عجیب و جالبی را تجربه کرد و یکی دیگر از این مزیت ها شرایط خاص بازار بود که در حجم داشت و بعد از مدت ها برای اولین بار ارزش از 6 همت گذشت تا باردیگر به همه ثابت شود پول هست خوب هم هست ولی انگیزه نبوده و حالا کمی باز در فضای مثبت قلقلک خرید بازار را گرفتند … ارزش کل معاملات امروز بازار 59.596 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 6018 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است.
قبل از بررسی بازار یک نکته در مورد اثر انتخابات بر بازار بیان کنیم از دید ما درست یا غلط معتقدیم این موضوع هیچ تاثیری در بازارنداشت و ندارد چه نتایج چه مشارکت و چه حتی برندگان اما ازاین پس اظهار نظر نماینده ها ممکن است در بازار مهم و خاص باشد ولی فضای سیاسی کمترین اثر را داشته است
پس بهتر است مثبت بازار را سیاسی نکنیم و دنبال اتفاقات دیگری باشیم … بنزین سوپر حرکت شتاب گونه بازار امروز از دید ما دو خبر بود یکی تحولات خودرویی و دیگری دلار … در مورد هردو امروز صحبت میکنیم …
امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که به نظر میرسد دو خبر و دو رویداد بیش از هر چیز دیگری فضای فعلی بازار را تحت تاثیر خود داشت اولین و مهمترین رویداد بحث نرخ ارز بود که با افزایش مواجه شده و بازار هم طبیعتاً از این موضوع حس بدی نداشت و افزایش نرخ ارز شجاعت خریداران در بازار را بالا میبرد . دلار 60 را تاچ کرد و کمی عقب نشست ولی به خوبی مشخص است که اقتصاد و بازار و دلار مسیر خود را می رود حتی اگر کسی نرخش را قبول نداشته باشد !! اما به نظر عامل دوم که از دید ما تاثیر نسبتا مهمی در بازار داشت بحث خبرهای خودرویی بود که توانسته بود تا حدودی آن فضای یاس و دلمردگی قبل را به اندک امیدواری برای بهبود بازار در روزهای آخر اسفند و عید و بهار رقم بزند البته هنوز خبر قطعی که بخواهد بازار را در مسیر درست و ویژه و خاصی از چشم انداز مثبت قرار دهد شنیده نمیشود اما رگههایی از اخبار مثبت وجود دارد که نمونه آن را در خبرهای خودرویی و یا بحث تغییرات ارزی میبینیم که میتواند بازار را امیدوارتر سازد اما هنوز با آنچه فکر میکنیم که بتواند یک طول موج قوی را در بازار ایجاد کند فاصله داریم . عزیزان هیجان زده نباشید با یک گل امروز بهار نمی شود ولی کسانی که این نقاط میخرند ریسک به ریوارد جذابی را برمیدارند و این نکته مهم ماجراست …
هر چند متاسفانه و طبق معمول هنوز ترسهای بسیار زیادی از فضای فعلی بازار وجود دارد و گذر زمان به تحلیل گران ما یک باردیگر درس میدهد که چه نقاطی را در ساید فروش بودند !
قبل از بررسی دقیقتر بازار و سناریوهای آن به سراغ روال همیشگی ابتدای هفته میپردازیم که در آن اخبار هفته و مهمترین رویدادهای هفته را بیان میکند هفتهای که به طور کلی شاید جز دو هفتهای باشد که بازار از لحاظ کاری فعال است و در این ۱۲ ۱۳ روز باقی مانده کاری پیش میرود
مهمترین خبرها شاید در حوزه اقتصاد باشد اما در حوزه سیاست نیز تحولات اسرائیل و لبنان یکی از مهمترین مواردی است که بازار به آن چشم دوخته هرچند تقریباً بازار ما به این جمعبندی رسیده که هر اتفاقی هم رخ دهد خیلی گزند عجیبی را نخواهد دید اما تجربه تلخ و سخت مهر تا الان لازم بود تا به این جمعبندی برسد در حوزه خبرهای سیاسی این ریسک ها انقدرها هم که بازار وزن میدهد اثرگذار نیست … نتیجه انتخابات مجلس کم و بیش اهمیت دارد اما شاید در حال حاضر بازار کمترین وزن را به آن بدهد…
اما معتقدیم مهمترین خبرها در حوزه خبرهای اقتصادی است جایی که بازار منتظر خبرهایی از جنس تغییرات نرخ ارز اعم از آزاد و نیما گرفته تا تحولات نرخ سود و سیاستگذاریهای دیگر است از سوی دیگر در خبرهای صنایع بورسی نیز اخباری از گروه خودرو ، پالایش و پتروشیمی میتواند مسیر فعلی را برای بازار بهبود بخشیده و شرایط بهتر راه برای بازار رقم بزند چیزی که در حال حاضر در گروه خودرو شاهد آن هستیم و میتواند وزن بیشتری به کل بازار بدهد
اما در مجموع ما وزن دو دسته آخر اخبار یعنی تحولات صنایع و کدال و شرکتها و همچنین اخبار نرخ ارز و نرخ سود و شرایط کلان اقتصادی را مهمتر قویتر و با اهمیتتر میبینیم …
و ما به سراغ بازار برویم …
به خاطر داشته باشید چند روز قبل بیان کردیم وقتی بازار از نظر تکنیکالی به نقاط کف حداقلی و اشباع فروش میرسد بهانههای ریز و درشت برای برگشت فراهم میشود گاهی این بهانهها ریز و کوچک ، باعث ایجاد طول موجهای کوچک میشود و گاهی امواج بزرگتری را ایجاد میکند . این روزها در کف بودن و جذاب بودن بازار باعث شده هر خبرکوچکی هم طول موج بزرگی را رقم بزند ..
چه بخواهیم چه نخواهیم خوشمان بیاید یا نیاید همیشه اخبار خودرویی و به طور کلی صنعت خودرو یکی از مهمترین و اثرگذارترین رویدادها بر کل بازار است نمیدانیم واقعاً چرا بازار به این شکل نگاه میکند اما هرچه که هست در ادوار گذشته نیز این موضوع وجود داشته و ما شاهد تحولات گروه خودرو و سپس سرایت آن به کل بازار بودیم . امروز هم همین بود صف خگستر ورنا وساپا خودرو خساپا کل بازار را با خود همراه کرد !!
در گروه خودرو سه دسته اخبار دوباره بولد شده و تکرار میشود که به دو دسته از آن وزن بیشتری میدهیم و میتواند عاملی برای افزایش توجهها به بازار شود اولین و مهمترین آن خبرهای تجدید در گروه خودرو است کهمیتواند فضای بازار را دوباره پر جنب و جوش کرده و فضای بهتری را ایجاد کند یکی مثال جالبی میزد میگفت خودروییها شاید اگر مثل قلب بازار عمل نکنند اما اهمیت آنها در پمپاژ خون به رگهای بازار و به حرکت درآوردن جریان نقدینگی کمتر از رگهای بدن انسان نیست و انصافاً وقتی هم که ماجرای خودرو و بورس کالا و دستورات کذایی آن رسید بازار لطمات جدی و غیر قابل جبرانی را دریافت کرد پس از همین رو میتوان گفت که تجدید دو خودروساز و تایید آن در سران قوا نه تنها یک خبر برای این دو که خبر مثبت برای کل بازار است که میتواند فضای متفاوتی را برای سهامداران رقم بزند همین امروز اثر این خبرها و اتفاقات روز 5شنبه را در جریان بازار و حجم ها دیدیم …
البته موضوع افزایش نرخ و خارج شدن آنها از زیان هم وجود دارد که بازار همیشه به این دسته از اخبار خیلی خوشبین نیست و با آن وزن نمیدهد اما علائم و نشانههای آن را در اردیبهشت سال بعد باید در گزارشهای مالی ببینیم …
در جمعبندی موارد بالا باید گفت اگر موضوع خودروییها کمی جدیتر و هوش سیاستگذار برای بها دادن به تجدید آنها جدی تر شده و عاقلانهتر باشد میتوان امیدوار بود که اندک تحرکاتی را در بازار شاهد باشیم و یا به اصطلاح خودمانی بازار کف خود را زده باشد . البته شاید کف را قطعا زده باشیم ولی هنوز برای طول موجهای بزرگ بازار دچار تردیدهای بزرگ و قویست اما زده شدن کف بازار میتواند ریسک به ریوارد آن را با اطلاعیهها و گزارشها کاهش داده و کمی جریان پول را برای حضور در بازار قلقلک دهد . معتقدیم اطراف بازار جریان پول بسیار خاص و قویای وجود دارد اما این جریان پول برای حضور در بازار انگیزه میخواهد و این آن چیزی است که سیاستگذار باید در این هفته به بازار بدهد وگرنه دوباره بعد از دلخوشیهای ایجاد شده همان آش و همان کاسه خواهد بود … این یک خط را فراموش نکنید … اگر میخواهیم دایم گل این بستان شاداب بماند ! باید مسیر ادامه داری از خوش بینی رقم بخورد …
و اما حرف آخر وقتی از نرخ ارز صحبت میکنیم این روزها همه به افزایش نرخ دلار در بازار آزاد میپردازند برخی هم فروش سکه بانک مرکزی را اشاره میکنند اما از دید ما بورسیها اختلاف نرخ دلار آزاد و نیما بزرگترین ظلم و چالش فعلی بازار است جایی که بدون هیچ تعارفی دزدی عیان و آشکار از حقوق سهامداران و مردم به اسم کالای ترجیحی برای وارد کنندگان است. دوستی بررسی جالبی کرده بود بررسی کرده بود که قیمت گوشت و یا سایر مواد غذایی دقیقاً همگام با دلار آزاد پیش رفته و نرخ خورده بود در حالی که مواد اولیه آنها شامل ارزهای ترجیحی میشد این میدانید به چه معنی است به این معنی است که یک بخور بخور عجیب و وسیع در این مدت در این موارد صورت گرفته و جیب صادر کننده زده شد و به جیب دلال و وارد کننده رفته است و سفره مردم هم دقیقا با دلار ازاد بالا و پایین شده که در نهایت منفعتی هم برای مردم نداشته …
اما ماجرا وقتی درام و عجیب میشود که ما میبینیم بانک مرکزی که نرخهای بازار آزاد را قبول ندارد و آن را غیرمنطقی میداند !
قرار است سکههای عرضه فردا را با نرخهای بازار آزاد که چه عرض کنیم با نرخ دلار 80و 90 عرضه کند این دقیقاً آن دوگانگی است که ماه هاست از آن صحبت میکنیم یعنی سیاستگذار حاضر نیست منابع خود را ریالی کمتر از آنچه در بازار وجود دارد هزینه کند اما از آن سو برای دلار صادراتی شرکتهای بورسی و سهامی تیین تکلیف میکند و حاضر نیست اندکی نظام عرضه و تقاضا را برای آنها بپذیرد !
در واقع دولت و سیاستگذار بزرگوار با ادوات و ابزار شرکتهای بزرگ و کوچ صادر کننده داماد میشود و پز میدهد اما خرج این عروسی را باید سهامداران بدهند البته عروسی را که چه عرض کنیم به نظر بیشتر در این وادی برای دولت و سهامداران بوی خر داغ کرده به مشام رسید و برد اصلی را وارد کننده و به اصطلاح دلالانی بردند که از این ارز ترجیحی استفاده کردند یک چای دپشو و آب هم روش …
این دقیقاً آن چیزی است که باعث میشود در بازار این حس به سهامدار منتقل شود که سیاستگذار هیچ احترام و ارزشی برای حقوق مالکیت و سهامداری قائل نیست و حاضر به پذیرش آن هم نبوده. البته همیشه شرایط اینطور باقی نمیماند جایی آش آنقدر شور میشود که همه به فکر راه چاره میافتند که معتقدیم به آن لحظات و آن نقاط نزدیک شدیم و به زودی سیاستگذار یک چرخش بزرگ احتمالی را در حوزه ارز خواهد داشت. داستان ارز داستان متفاوتی است که به نظر به زودی آثار آن را در بازار هم شاهد خواهیم بود به خصوص رویداده های بورس کالا که در دو هفته گذشته فضای متفاوتی را برای کسانی که این بازارها را دنبال میکنند رقم زد و نشان داد چه انگیزهای برای خرید برقرار است و خود به نوعی آلارم دهنده افزایش نرخ ارز بود .
بگذریم و فعلاً به سراغ بازار برویم که باید اخبار را در آن به شکل جدی و خاصتری دنبال کرد بازاری که کم کم میتواند میزبان جریان نقدینگی حقیقی و حقوقیهایی باشد که این نقاط را نقاط جذاب و حداقلی میدانند
خودرویی های شتابان
در نمادهای خودرویی اخبار مثبت پیرامون خودرویی ها سبب شد تا کلیت بازار با رونق همراه شود
امروز ایران خودرو که خبر تجدید ارزیابی سنگین به منظور خروج از ماده 141 را دارد با صف خرید خوبی همراه شد سهمی که بارها در قیمت های کف حمایتی 240 تومانی توصیه به خریدش شده بود این سهم به نظر می رسد در صورت قطعی شدن تجدید ارزیابی بار دیگر یک بازی صعودی خوب داشته باشد فعلا تارگت 260 و در صورت شکسته شدن این سطوح هدف 300 تومانی انتظار سهم را می کشد
خاور هم با شکست قیمت های 360 تومانی راه خود را برای صعود به سمت سطوح 400 الی 420 تومان هموار می سازد این سهم هم شرایط خوبی از نظر بنیادی داشته و به نظر می رسد به واسطه سود سازی خوبش در سال جاری با توجه خاصی همراه شده باشد این سهم هم به خصوص برای سال اینده انتظارات بالایی ایجاد کرده است
سایپا هم در حال برگشت قیمتی است سهم اصلاح قیمتی بسیار بالایی را تجربه کرده بود و حالا در فکر برگشت به سطوح بالای 240 تومان و سپس شکل گیری روند صعودی به سمت سطوح 260 تومان می باشد سایپا هم با پتانسیل تجدید ارزیابی و هم فروش دارایی ها همراه می باشد
حقیقت امر زامیاد را بهتر از خاور حتی می بینیم در بهمن با کمی افت 33893 میلیارد ریال شد . 6400 دستگاه فروخته است .
در دی با یک فروش جالب 43122 میلیارد ریال فروش داشت
7300 دستگاه فروش داشته است
سهم در ابان 12525 میلیارد ریال و اذر 20755 میلیارد ریال فروش داشت
11 ماهه این عدد 223453 میلیارد ریال بود و 6 ماهه این عدد 101527 میلیارد ریال بود
در قطعه سازی ها نیز بعد از گزارش ها میتوان گفت ختراک خزر خکار ختور خفنر شرکت های خوبی هستند و از فردا سعی میکنیم هر روز در مورد یک قطعه ساز مفصل تر صحبت کنیم .
کام شیرین غذایی ها
گروه غذایی دومین گروهی بود که با برگشت روند و قرار گیری در مسیری رو به رشد همراه شد این گروه هم مستعد روند قوی می باشد
در این گروه غسالم با فاصله گیری از حمایت 420 تومانی به سمت سطوح قیمتی 460 تومان در حرکت است سهمی که مدت ها در حال درجا زدن بوده و از دید تکنیکالی پتانسیل خوبی برای صعود پیدا کرده است غویتا در صورت عبور از این مقاومت جای رشد قیمتی خوبی تا سطوح بالای 500 تومان دارد
در غگل فروش شرکت عالی بود چهش فروش نشان می دهد شرکت در وضعیت بنیادی بسیار خوبی قرار دارد از دید تکنیکالی سهم در حال شکست مقاومت خود برای ادامه روند صعودیش می باشد غگل یک افزایش سرمایه خوب هم دارد که با توجه به قیمت های پایین سهم پس از افزایش سرمایه به نظر می رسد با روند حمایتی و رشد نوسانی مناسبی همراه شود
غفارس به صف خرید رسید در دوره 10 ماهه سود بالای 100 تومانی در سهم محقق شده و برای سال مالی جدید سود 140 الی 150 تومانی تخمین زده می شود سهمی که به نظر می رسد با توجه به اصلاح قیمتی شدیدش از سطوح 2000 تومانی به کف قیمتی 1100 تومانی بتواند بخشی از این اصلاح را جبران نماید
بانک های پر پول
در نمادهای بانکی شاهد روند مثبت قوی هستیم بانک هایی که امروز برگشت خوبی داشته و اکثرا به کف های حمایتی بسیار پایینی رسیده بودند
وپارس که این روزها شایعات فروش سهام اوپال را در پیش رودارد با روند مثبت به صعود خود ادامه می دهد فردا سهم باید به جدال قیمت های 200 تومانی رفته تا در صورت شکسته شدن این سطوح تا قیمت های 220 الی 240 تومان به مسیر رو به رشدش ادامه دهد. بازار به موضوع شناسایی سود در وپارس پی برده طی امروز یا فردا شفاف سازی این معامله منتشر می شود
در وبصادر سهم استارت خوبی برای برگشت زد به استانه قیمت های 180 تومانی رسید این سهم بانکی هم توانایی بنیادی خوبی داشته و امسال سود سرمایه گذاری های مناسبی را شناسایی می کند همچنین بانک سعی دارد تا برخی از این دارایی های خود را نیز به فروش برساند
وپستی که امسال 240 تومان سود دارد در قیمت های کف 800 تومانی قرار دارد سهم جای برگشت روند خوب و قوی دارد و اهداف قیمت ی860 و 920 و 1000 تومانی را دنبال می کند ریسک این سهم در این قیمت ها پایین ارزیابی می شود
قطعه سازان به پیش
در نمادهای قطعه سازی هم شاهد رونق بسیار خوبی بوده و اکثر نمادهای قطعه سازی امروز صدر نشین بازار بودند
خشرق تا صف خرید رفت سهمی که اهداف قیمتی 1600 الی 1800 تومانی داشته و برای سال 1403 سود بالای 300 تومانی پیشبینی کرده است سهم افزایش سرمایه خوبی هم پیش رو داشته که می تواند محرک قوی برای رشد بیشتر سهم شود
در خکار سهم از کف قیمتی 300 تومان برگشت عالی زد سهمی که تارگت360 تومانی داشته و جز سهام بنیادی گروه محسوب می شود این سهم قطعه ساز در شرایط بنیادی بسیار خوبی به سر برده و سود شرکت اصلی و زیر مجموعه اش امسال متحول می شود. خکار:در بهمن رکورد جدیدی ثبت کرد و به 65 میلیارد تومان درآمد دست پیدا کرد. این مبلغ 17 درصد بیشتر از دی ماه و 14 درصد بالاتر از میانگین ماه های گذشته می باشد.خکار بعد از افتی که تجربه کرد، مجددا در 315 تومان مورد تقاضا قرار گرفت و با توجه به اخبار امیدوار کننده ای که از صنعت خودرو مخابره می شود و شرایط خوب فروش این شرکت، می تواند در بازار فضای بهتری را تجربه کند.در 9 ماهه به ازای هر سهم 36 تومان سود محقق کرده است و می تواند در 12 ماهه حوالی 55 تومان سود داشته باشد.
در خمحرکه شاهد برگشت روند خوبی بودیم این سهم جای رشد قیمتی بالایی داشته و فعلا اهداف قیمتی 760 و 820 تومانی پیش روی سهم قرار دارد خمحرکه ای که شرایط عمدتا تکنیکالی مناسبی برای صعود جانانه دارد
پالایشی ها به پا خواستند
امروز رونق بسیار خوبی در نمادهای پالایشی شاهد بودیم نمادهایی که اکثرا پی بر ای فورواردهای نازلی داشته و در کف های قیمتی بسیار خوبی قرار داشتند
در شپنا سهمی که یکی از بالاترین سود سازی ها را در گروه خود دارد شاهد روند مثبت خوبی بودیم سهم به صف خرید رسیده و به سمت سطوح 560 تومانی حرکت خواهد کرد عمده تولیدات شپنا گازوییل بوده که کرک اسپرد این محصول همچنان در سطوح بالایی قرار دارد
شبندر به سطوح بالای 1000 تومان برگشت زد سهمی که شرایط بنیادی خوبی داشته و تعدیل خوبی در 12 ماهه دارد این سهم هم امسال و هم سال اینده به واسطه سود سازی بالای خود مورد توجه خواهد بود دو هدف عمده 1100 و 1200 تومان در انتظار شبندر است
شتران که ریزش بالایی داشت حالا در حال جبران است سهم به سمت قیمت های 320 تومان گارد صعودی گرفته است ارزش ذاتی سهم بالا و امسال سود سازی خوبی در انتظار سهامداران شتران می باشد شکسته شدن سطوح 320 تومان سهم را روانه قیمت های 360 تومانی خواهد کرد
چهارگوشه بازار
ذوب تا صف خرید پیش رفت فردا سهم در سطوح بالای 460 تومان تثبیت شود تا قیمت های 520 تومان تارگت دارد اگر چه با این بازار مثبت سهم توان صعود بیشتری تا قیمت های بالاتر هم دارد افزایش سرمایه سنگین سهم اگر مجوز بگیرد روند سهم قوی تر خواهد شد
فزر تنها تولید کنده طلای کشور با این قیمت های فعلی طلا با روند مثبت و قوی همراه شده است این سهم به صف خرید رسید سهمی که پس از مجمع در کف قیمتی 4000 تومانی بازگشایی و فرصت بسیار خوبی را به وجود اورده بود سهم هدف قیمتی 4600 تومانی را دنبال می کند
در نماد اذراب هم سهم مهمان صف خرید شد شنیده می شود در نیروگاه هسته ای تازه ای که در حال ساخت است بخشی از قراردادها به فاذر رسیده است سهامدار عمده فاذر مجری این طرح بوده و فاذر می تواند پروژه های خوبی در این زمینه اخذ نماید سهمی که از کف قیمتی 160 تومانی برگشت زده و به سمت قیمت های 200 تومانی می رود
در بین سهم های خاص بازار شملی با سال مالی منتهی به شهریور، از ابتدای سال مالی جاری روندی صعودی در فروشش داشته و بهمن ماه را نیز با درآمد 56 میلیارد تومانی به پایان برد که 44 درصد بیشتر از میانگین فروش ماهانه بوده است. این سهم که پتانسیل تحقق سود تلفیقی 150 تومانی را برای امسال دارد و مدتیست در سطوح فعلی در حال نوسان است، به نظر قابلیت های خوبی با دید نوسان دارد.
امروز حسینا و حکشتی و بسیاری از شرکت ها صف خرید بودند از سوی دیگر معتقدیم حتوکا واقعا در این گروه شرایط خوبی دارد . حتوکا در مجموع زمستان را خوب شروع کرد و در بهمنماه نیز بالای ۱۰۰ میلیارد تومان درآمد فروش شناسایی کرد که ۱۲ درصد بیشتر از میانگین فروش ماهانه امسال است. برای امسال سهم eps حدود ۴۰ تومانی مورد انتظار است. فاصله بالغ بر 30 درصدی قیمت سهم از سقف اردیبهشت مزید بر جذابیت این سهم است که با دید نوسان گزینه ای جالب در صنعت خود محسوب می شود و از محدوده های فعلی انتظار یک رشد را داریم.
یکی از سهم های جالب بازار قطعا غگل است و در گره غذایی خوب عمل میکند غگل در دی و بهمن 502 میلیارد فروش داشته در حالی که فصل زمستان پارسال 464 میلیارد فروش ثبت کرده بود و در ماه بهمن نسبت به میانگین امسال 183 درصد رشد نشان داد.در 5 ماه اخیر فروش های خیلی خوبی ثبت کرده و یکی از بهترین نمادهای گروه غذایی هست .مجوز افزایش سرمایه بیست درصدی از محل سود انباشته صادر شد. پیش بینی می شود تا انتهای سال مالی و با سرمایه 1.2 همتی به ازای هر سهم 50 تومان سود شناسایی کند.
در این گروه گزارشی بخواهیم بگوییم نوری بوعلی شثفها شغدیر گزینه های جالبی هستند و بودند ولی بخواهیم کلی حرف بزنیم باید گفت افزایش نرخ نیما به زودی رخ میدهد و در این وضعیت شپدیس و زاگرس و شخارک اثر پذیری بیشتری ازاین اتفاق دارند . معتقدیم در سال جدید این نرخ افزایش داشته و قطعا اثرات آن را در سهمی مثل زاگرس یا شفن می بینیم . ترکیبی ازاین دو دسته یعنی بنیادی ها یا مثلا شخارک شپدیس شیراز زاگرس میتواند جالب باشد اگر از ریسک فراری هستید شپدیس و شیراز . اهل ریسک هستید زاگرس و شخارک …
2 سهم فولاد و فخوز که همه جوره شرایط خوبی دارند و اگر کسی اهل ریسک نیست و میخواهد سهم بخرد توصیه ما روی فخوز و فولاد است . اما معتقدیم 4 شرکت فولادی کوچک تر هستند که قبالیت های خوبی برای رشد و شناسایی سود دارند یکی فسپا دیگری فجر . فنورد و فوکا که 2 گزینه اول یعنی فسپا و فجر را بهتر می بینیم در فسپا دی و بهمن خوبی را زد دی 4368 میلیارد ریال و بهمن 4569 میلیارد ریال فروش داشت
در گروه بیمه بازار به سهم بی توجه است به نظر بالای 3 همت سود را بتواند داشته باشد و پی به ای زیر 3 است و نکته مهم قابل تکرار بودن این سود خواهد بود و بد نیست از این نظر سهم را کمی بیشتر در نظر گرفت معتقدیم کوثر در منفی این روزها گذینه جذابی است
امروز بترانس هم مثبت بودبازار به این سهم بی توجه است ولی واقعا شرایط خوبی را دارد و یکی از گزینه های بنیادی و نموداری خوب بازار است زمستان را بسیار گرم و قوی پیش می برددر بهمن 5421 و در دی با درامد خوب 6208 میلیارد ریالی مواجه بود و در آذر 4156 در آبان 3690 و مهر 1970 میلیارد ریال فروش داشت . در 11 ماهه به عدد 41639 و 6 ماهه 19558 میلیارد ریال رسیده بود .عدد خوبی را در 2ماه اخیر داشت چشم انداز 500 تا 600 ریال سود برای بترانس جدی است و سهم به زودی بالای 3000 ریال تثبیت می شود .
در اخر سراغ گروه کاشی برویم در گروه کاشی کحافظ کساوه کلوند همه خوب بودند و شرایط خوبی داشتند ولی گزارش کپارس جالب بود کپارس در گزارش بهمن در اولین ماه سال مالی به فروش 1001 میلیارد ریالی رسیده است . در9 ماهه 1367 و 6ماهه به سود 911 ریالی رسیده سهم 1800 ریال سود و 1500 ریال تقسیم و خلاصه شرایط خوب و خاصی را دارد به نظر بین گروه کاشی در قیمت های زیر 1000 تومان قیمت و نرخ و پی به ای جالبی را دارد


