گزارش بازار امروز چهارشنبه ۹اسفند ۱۴۰۲
سبز ریزه میزه !
امروز در آخرین روز از هفته دوم اسفند که هوا سرد و برفی و یخبندان بود حال بازار اندکی در فضای امروز بهتر پیش میرفت که البته بسیاری آن را ناشی از موج خبرهای دیروز میدانند که تا حدودی توانست حداقل حال بهتری برای بازار امروز رقم بزند اما هنوز با آن نقطه که بخواهیم بگوییم فضای بازار و حال بازار متفاوت شده است فاصله بسیار زیادی داریم که این موضوع خود را در عدم رشد حجم و عدم ثبات مثبت بودن بازار میدیدیم.
هنوز نه موج اخبار موج قوی و قابل اطمینانی است و نه جریان پول خاصی راهی بازار شده فقط و فقط رگه هایی از جریان مثبت خبرها باعث شد امروز فشار فروش کمتر و خوشبینی و اندکی هم تقاضای بازار بیشتر باشد
روزهای قبل اشاراتی داشتیم که چه دسته اخبار و چه اتفاقاتی میتواند فضای بازار را تغییر دهد و حالا آرام آرام این اخبار سر از خاک برآورد و جوانه زده و کمی حال و هوای بازار را سبزتر کردند و این دقیقاً نتیجه رفتار خاص بازار امروز بود که با شنیدن این خبرها این واکنش را در پیش گرفت
البته از اون سو دیوار بلند بیاعتمادی و جو چهارشنبه و در پیش بودن تحولات سیاسی باعث شده بود همچنان تماشاچی بودن برخی از سهامداران بیشتر به دل آنها بچسبد و بنشیند…
اما هستند کسانی که در این فضای فعلی و با در نظر گرفتن انواع و اقسام اتفاقات ریسک به ریوارد بازار را ترجیح داده و شرایط بهتری را پیش میگیرند
اما بیاید با هم مرور کنیم چه دسته از اتفاقات و رویدادها باعث شد و یا بهتر بگوییم باعث میشود امیدواری ما به بازار کمی بیشتر شود ابتدا سراغ تحولات کلان برویم که خود را در دو موضوع یعنی نرخ ارز و نرخ سود نشان میدهد
در موضوع نرخ سود تا حدودی بعد از شفاف سازیها و اتفاقات اخیر حالا کسی نیست این تصمیم را گردن بگیرد و همه گردن آن یکی میاندازد اما نکته مهم و اتفاق و رویداد جالب برای بازار این است که از روز گذشته برخی بانکها که با آغوش باز پذیرای نرخ سود ۳۰ درصد بودند آن را متوقف کرده و دوباره نرخها به همان حوالی ۲۷ و ۲۸ باز گشته است اما بازار به این نیاز دارد که یک اعلام رسمی در مورد سوت پایان این سپردهها را بشنود دیروز در مورد عدم کارایی این سود صحبت کردیم گویا تازه سیاستگذاران از خواب بیدار شدند و در مورد بیتأثیر بودن آن بر نرخ ارز و مواردی از این دست صحبت میکنند
رویداد دوم نرخ ارز است که دوباره به۵۸ و ۵۹ که نزدیک سقف قبلیست نزدیک شده همیشه بازار ما در نبود تحولات و ریسکهای سیاسی به رشد نرخ ارز واکنش مثبتی را نشان داده است اما این یک بعد ماجراست بعد دوم جاییست که همه منتظر تغییرات نرخ نیما هستند و از بعد روانی این اختلاف عجیب بین نرخ نیما و آزاد یکی از مشکلات عدیده و عمده بازار است . یکی تاکید میکرد عدد بزرگ و عجیبی از این اختلاف از جیب دولت و مردم راهی جیب واردکننده شد
به نظر این موضوع در سال جدید یکی از مهمترین چالشها و البته فرصتها خواهد بود که امروز کمی بیشتر در مورد آن صحبت میکنیم
اما در بدنه بازار نیز اتفاقات مهمی از گوشه و کنار اخبار شنیده میشود که میتواند در کلیت و روحیه بازار بسیار موثر باشد که یکی از مهمترین آنها از یکی از خاصترین صنایع یعنی خودروست دیروز در خبرها داشتیم که مدیران ایران خودرو گفتند هم بحث افزایش نرخ جدی شده و هم از سران قوا مجوز افزایش سرمایه از محل تجدید را دریافت کردند این یک رویداد ویژه و خاص و جالب برای گروه خودرو بود که انتشار ابعد دقیق تر آن میتواند در کلیت بازار نیز موثر باشد و شور و اشتیاق خوبی را به وجود آورد .تحولات و خبرهای صنعت پالایش و معدنی ها نیز در کنار این دو قرار داشت و هر دو باعث افزایش تحرکات در بازار شدند
اما کدال و گزارش هایکی دیگر از تحولات و اخبار بسیار مهم بازار بود که گزارشهای ماهانه نیز منتشر شد و از دل این گزارشها برای بازار بار دیگر این موضوع بیرون آمد که ریسک به ریوارد بازار در این نقاط جذاب و تحولات بنیادی و سودآوری اکثر شرکتها شرایط خوبی را نشان میدهد
جمیع این موارد دست به دست هم دادند تا بازار امروز و یا احتمالاً روزهای آتی کمی وضعیت بهتر و امیدوارانهتری را داشته باشد اما همچنان برای آن نقطه که با خیال راحت و آسوده خاطر صحبت کنیم فاصله زیادی داریم هنوز جریان پول نتوانسته خود را برای این شرایط آماده کند و از دور تماشاچی این ماجراست
و اما حرف آخر موضوعی است که میتواند در سال جدید یک پتانسیل ، زمینه رشد و برگ برنده بازار سرمایه باشد و بر خلاف بسیاری از عزیزان معتقدیم خیلی زودتر از آنچه فکرش را میکنیم موضوع عملیاتی و محقق میشود
بازار همیشه به نرخ ارز واکنشهای جذاب و جالبی داشته یک نکته را در مورد رفتار دولت در مواجهه با نرخ ارز بگوییم که نه در این دولت در همه دولت ها دیده شده
اتفاقاً درست از روزی که نرخ سود ۳۰ درصد اعلام شد در همین گزارشها نوشتیم که این سیگنال خوبی برای بازار ارز نیست و نشان میدهد دست سیاستگذار خالی شده…
اگر نظام عرضه و تقاضا را قبول داشته باشید و بپذیرید که در نهایت همه چیز در این سمت ماجرا مشخص میشود
اگر برنامهای برای نرخ ارز داشتید و نگران بالا رفتن آن بودید و یا به اصطلاح نرخ ارز غیر رسمی را قبول نداشته و آن را بالا میدانید کار بسیار ساده است عرضه ارز در بازار و کاهش قیمت آن مهمترین راهکار است که میتواند فضای متفاوتی را ایجاد نماید و ثبات را به بازار ارز برگردانده و مسیر آن را کاهشی سازد اما میبینیم که سیاستگذار به جای
استفاده از ابزارهای واقعی سراغ نرخ سودی رفت که خیلی زود بیاثر شدن آن را در مورد نرخ ارز شاهد بودیم. نرخ ارز بازی خاص خود را دارد کما اینکه دلار نیما نیز به همین شکل است و حالا با افزایش نرخ ارز اختلاف بین نیما و بازار آزاد به تاریخیترین سقفهای خود نزدیک میشود و درست همیشه در این نقاط است که سیاستگذار دست به کار شده و مسیر تغییر در نرخ نیما را آغاز میکند اتفاقی که دیر یا زود رخ داده و باید شاهد آن میبودیم
و به نظر در سال جدید یکی از مهمترین اتفاقات اقتصادی است و در کنار افزایش نرخ بنزین و یا سهمیهبندی جدید، رویداد مهم اقتصاد خواهد بود
در ضمن این موضوع یکی از پتانسیلهای ویژه بازار است که در مقایسه با سایر بازارها او را در ارزندگی ویژه قرار میدهد جایی که مثلاً بازار مسکن با دلار ۱۲۰ هزار تومنی و بازار خودرو اعداد عجیب و غریبتر قرار دارد و یا در بازار سکه این اعداد نزدیک ۷۰ هزار تومان است اینجا به زیر ۴۰ هزار تومان هست و کم کم خود را با نرخهای جدید به روز میکند
برخی معتقدند این موضوع با سرعت رخ نخواهد داد و آرام آرام و تدریجی اتفاق خواهد افتاد که به نظر منطقیتر است اما مسیر آن مسیری است که بازار میتواند از آن حس قوی خوب و مثبتی دریافت کند و معتقدیم وقوع آن با توجه به درآمد های دولت قطعی است
در این دریای تاریک و دنیای اخبار منفی به نظر این موضوع رویداد مثبت و پتانسیل ویژه و خاص بازار است که تا به امروز چند باری موجهای بلندی را ایجاد کرده که تجربه و سابقه یکی از مهمترین آنها زمانی بود که در دولت قبل این اختلاف بین آزاد و ۴۲۰۰ به این شکل پدید آمد و همتی آن را تغییر داد و مسیر ارز ۴۲۰۰ و نیما ایجاد شد معتقدیم این پتانسیل در بازار فعلی وجود دارد و تحلیلگران باید به آن وزن بدهند که میتواند عاملی برای بهبود شرایط بازار باشد
بگذریم و سراغ بازار کمی بهتر امروز برویم …
ساختمانی ها اوج گرفتند
در نمادهای ساختمانی شاهد اوج گیری مجدد نمادهای این گروه و صدر نشینی سهام ساختمانی در بازار امروز بودیم
ثتران برگشت خوبی زد همین روز گذشته اشاره داشتیم در صورت برگشت روند سهم تارگت های 1100 و 1250 تومانی دارد ثترانی که دارایی های با ارزش بالا داشته و حدود 3 همت زمین های شهریار شرکت در صورت دریافت حکم دادگاه قابلیت برگشت دارد
ثبهساز علی رغم صورت های مالی 12 ماهه مثبت گزارش عملکردماهانه خوبی هم منتشر کرد بدین ترتیب شاهد فروش خوبی در بهمن ماه این شرکت بوده و امید ها به تکرار سود سازی های بالای محدوده 60 الی 70 تومان برای سال مالی جدید شرکت نیز افزایش یافته است این سهم تا قیمت های 320 تومان فعلا تارگت دارد
ثمسکن هم بار دیگر سعی دارد تا به قیمت های 820 تومانی رسیده و با شکست این قیمت ها تا سطوح 920 تومان صعود نماید سهم شرایط بنیادی بسیار خوبی داشته و سطوح قیمتی 1000 تومان هم در پیش رو می باشد این سهم ارزش ان ای وی بالای 2000 تومانی داشته و برنامه افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی را دنبال می کند
قطعه سازان قوی
در نمادهای قطعه سازی شاهد روند نوسانی مثبت بودیم سهام این گروه گزارشهای فروش ماهانه خوبی را منتشر کرده و نشان دادند شرایط ایده الی از نظر بنیادی دارند
ختوقا شرایط بسیار خوبی دارد این سهم نوسانات مناسبی با کف قیمتی 520 تومانی و اهداف قیمتی 620 الی 650 تومانی می دهد ختوقا هم ان ای وی بالایی داشته و اگر شرایط بازار مثبت قوی شود برنامه عرضه یکی از قطعه سازان زیر مجموعه را هم در دستور کار خود دارد
خشرق به زودی به استقبال افزایش سرمایه ای می رود که پیشبینی سود خوبی برای سال جاری و سال اینده را دارد برای سال اینده شرکت سود 300 تومانی را پیشبینی کرده که با قیمت های فعلی سهم پی بر ای فوروارد محدوده 4 دارد این سهم قطعه ساز بعد از افزایش سرمایه به نظر می رسد رشد خوبی داشته باشد
خکار از کف قیمتی محدوده 300 تومانی در صدد برگشت روند قیمتی می باشد این سهم هدف 360 تومانی داشته و شرایط بنیادی خوبی را دنبال می کند این سهم قطعه ساز در صورت شکست قیمت های فوق تا سطوح 400 الی 420 تومان هم جای صعود و رشد قیمتی را خواهد داشت سهمی که سو سازی خوبی در دل سهم نهفته است
غذایی ها در انتظار یک رالی
در نمادهای غذایی روند نوسانی مثبت در غذایی ها ادامه داشت اما غذایی ها در انتظار ورود جریان های پولی قوی و شکل گیری یک رالی صعودی هستند
غگل به زودی به استقبال افزایش سرمایه می رود از سوی دیگر گزارش ماهانه بهمن شرکت به شدت عالی بود این سهم مقاومت 360 تومانی را بشکند وارد یک فاز صعودی با اهداف 420 و 450 تومانی می شود غکلی که با توجه به قیمت پایین سهم افزایش سرمایه می تواند قیمت سهم را جذابتر هم نماید
غچین در کف قیمتی 480 تومان قرار گرفته است سهمی که وضعیت تکنیکالی بسیار خوبی داشته و فعلا در رنج قیمتی 480 و 560 تومان در نوسان است اما هدف میان مدت بالایی هم دنبال میکند غچینیکه به دنبال تولید محصولات جدید در سبد خود رفته است
غگلستا که از سقف 4000 تومانی اصلاح کرده است فعلا در سطوح 1600 الی 1800 تومانی در نوسان است اما اگر سد قیمتی 1800 تومانی شکسته شود سهم تا قیمت های 2000 الی 2200 تومان هم رشد خواهد کرد غگلستا هم افزایش سرمایه خوبی دارد
استارت خودرویی ها
در نمادهای خودرویی برخی خبرهای مثبت حوزه خودرو سبب شد تا امروز شرایط بهتری را در سهام این گروه شاهد باشیم
دیروز به نظر کنفرانس خودرو دو خبر بسیار مهم را مخابره کرد که امیدواریم بازار هوشیار به آن بپردازد . خبر اول افزایش نرخ بود که صریحا بیان شد با حمایت شورای رقابت و سازمان حمایت، ۸ محصول از قیمتگذاری معاف شدند. ترکیب تولید محصولات را براساس این خودروها و در راستای خروج از زیان برنامهریزی میکنیم و با خروج برخی محصولات از شمولیت قیمتگذاری از زیان خارج میشویم. اما خبرمهم تر از دید ما این بود که سران قوا یک جلسه در مورد مجوز ویزه به ایران خودرو و سایپا برای تجدید برگزار کردند و جلسه بعد سه شنبه خواهد بود . درخصوص تجدید ارزیابی شرکت توضیح داده شد: جلسه اول سران درخصوص تجدید ارزیابی برگزار شده است. سهشنبه آتی، جلسه دوم در این خصوص برگزار میشود. با این افزایش سرمایه از ۱۴۱ خارج میشویم. این شاید مهم ترین و دقیق ترین اظهار نظر در مورد خودرویی هاست و خبرخوبی برای این سهم و سایپا خواهد بود
خاور فروش بالایی در بهمن ماه نداشت اما قیمت سهام شرکت افت زیادی را تجربه کرده است سهمی که به سمت قیمت های 360 تومانی در حرکت و شکسته شدن این سد قیمتی خاور را مهمان سطوح 400 تومان خواهد کرد. اگر خدیزل 900 ریال سود محقق کند جای دوری نیست و اتفاقا سهم حسابی اصلاح کرده و میتواند این نقاط جذاب باشد
در ایران خودرو خبرهای امیدوار کننده ای را شاهد بودیم ظاهرا برخی از تیپ های تولیدی این شرکت از شمول قیمت گذاری دستوری خارج شده و برای سال اینده این شرکت انتظار بهبهود وضعیت را دارد از سوی دیگر وعده تجدید ارزیابی به منظور خروج از ماده 141 هم داده شده است خودرو بار دیگر می تواند به سمت قیمت های 260 و در صورت انتشار خبرهای قوی سطوح 300 تومان بازگردد
در خپارس سهم در کف قیمت های اسمی 100 تومانی قرار گرفته است سهمی که شرایط بنیادی خوبی نداشته و جز سهام خبر محور است این سهم تارگت قیمتی 110 و 125 تومانی را در صورت برگشت روند دنبال می کند
در قطعه سازی ها نیز ختراک خموتور خزر خکار ختور و برخی دیگر گزینه های قوی بودند و هنوز توصیه می شوند
چهارگوشه بازار
بمپنا با خبرهایی در خصوص تجدید ارزیابی سنگین همراه است همچنین شنیده می شود با ورود یکی از واحدهای بخار جدید شرکت تحولات خوبی در سود سازی سهم رخ می دهد برخی خبرها از احتمال ازاد سازی قیمت برق برای سال اینده نیز حمایت دارد
فولاد امیرکبیر کاشان گالوانیزه ساز بازار هم به نظرمی رسد امسال را با سود 180 الی 200 تومانی به پایان ببرد همچنان وضعیت فروش شرکت مثبت و سهم توانایی بنیادی بسیار خوبی دارد سهمی که تا قیمت های 900 الی 920 تومان در گام اول جای رشد درد اما ارزش ذاتی سهم سطوح بالای 1000 تومان است
بانک پارسیان با صف خرید به رشد خود ادامه می دهد هفته اینده قیمت های 200 تومان به نظر می رسد سبب افزایش عرضه ها و تعادل در روند سهم شود وپارسی که شرایط بنیادی خوبی نداشته و تنها امیدش به افزایش سرمایه یا فروش دارایی های خود می باشد.گفته می شود طی روزهای گذشته مذاکره با فولادمبارکه برای خرید اپال نهای شده و 71همت این بلوک اپال فروخته می شود و شرایط خوبی را هم معامله دارد و سود خوبی را نیز وپارس شناسایی میکند . این بار به نظر ماجرا کمی جدی تر است دلیل صف سنگین وپارس هم همین است
در گروه پتروشیمی شبصیر جالب بود مقدار تولید گرانول ABS نسبت به دی 12 درصد رشد کرده اما مقدار فروش نسبت به ماه گذشته حدود 3 درصد کاهش داشته و همین مساله باعث افت مبلغ فروش به میزان 4.5% شده است. نرخ فروش داخلی نیز نسبت به ماه گذشته 3% کاهش داشته است.لازم به ذکر است که مجوز افزایش سرمایه سهم نیز صادر شده است. در شرایط فعلی نمی توان انتظار خاصی از سهم داشت و از نظر نموداری می توان حوالی 2600 تومان را به عنوان حمایت سهم در نظر گرفت.به نظر اصلاح کند میتواند جالب باشد
نوری و بوعلی هم واقعا خوب بودند نوری در بهمن ماه 13.3 همت درآمد گزارش کرده است که 28 درصد بالاتر از دی ماه بوده و نسبت به میانگین ماههای گذشته 41 درصد افزایش نشان می دهد. شرکت از آبان درگیر اورهال و مشکلات فنی بوجود آمده پس از آن بود و به نظر می رسد در بهمن ماه به طور کامل از این مشکلات عبور کرده است. از لحاظ نموداری سهم در سه ماه اخیر و پس از افزایش عرضه ها، حوالی قیمت 15000 تومان نوسان کرده و افت خاصی را نداشته که نشان از عملکرد خوب سهم در معاملات تابلو نسبت به همگروه های خود است. با دید بلندمدت و بعنوان سهم بنیادی پرتفوی نوری گزینه مناسبی می باشد.
در بین فولای ها چدن بد نیست در چدن در دی کمی افت کرد و 1242 میلیارد ریال فروش داشت
در بهمن با رشد 1764 میلیارد ریال فروش داشت
11 ماهه 14503 میلیارد ریال فروش داشت . مدت مشابه سال قبل این عدد 8453 میلیارد ریال شده بود. 6 ماهه 6747 میلیارد ریال فروش داشت
در گروه فولاد سراغ کمی پر ریسک ترها برویم 4 نماد معرفی شدند فوکا فنورد فجر و حالا فسپا این مربع را کامل کرده است فسپا هم گزارش خوبی را زد و انصافا قیمت و شرایط خوبی دارد دی و بهمن خوبی را زد دی 4368 میلیارد ریال و بهمن 4569 میلیارد ریال فروش داشت
در آذر 4609 و آبان به عدد 4472 میلیارد ریالی رسیده بود و 11 ماهه 39260 میلیارد ریال فروش داشت و مدت مشابه 30263 میلیارد ریال بود
در مورد بترانس تایید خبر افزایش نرخ برق در سال آینده مزید بر جذابیت سهم است، سهمی که انتظار می رود در پایان امسال با دید تلفیق ۶۰ تومان سود به ازای هر سهم محقق کند و از منظر نموداری به قیمتهای جذابی رسیده است. در 11 ماهه به عدد 41639 و 6 ماهه 19558 میلیارد ریال رسیده بود .عدد خوبی را در 2ماه اخیر داشت به نظر باردید میان مدت سهم شرایط خوبی را دارد و حتی کوتاه مدت سهم جذاب است و میتوان در قیمت های فعلی مورد توجه بازار باشد .
در گروه دارو می شود یکی دو سهم را جدا کرد و گفت این شرکت ها شرایط بهتری دارند ببنید هنوز دفارا خوب است ولی گزارش اخیر او کمی کار را سخت کرد از دید ما 2 سهم در گزارش دهی خوب بودند . یکی دتماد بود که در روزهای قبل در مورد آن صحبت کردیم و در این نرخ ها خرید کردن در دتماد خوب است و دیگری کاسپین است که البته نموداری خیلی اصلاح نکرده ولی بازهم بنیادی بد نیست در این سهم در بهمن بد نبود و 1553 میلیارد ریال فروش داشت ، دی 1693 میلیارد ریال فروش داشت و در آذر 1519 و ابان 1403 میلیارد ریال بود
سهم در 11 ماهه 15734 میلیارد ریال بود و مدت مشابه قبل 10925 میلیارد ریال بوده است
6 ماهه 8095 میلیارد ریال بود بین این دو دتماد خیلی نقد شونده نیست ولی دتماد را بهتر می بینیم .
هم ثبهساز و هم ثامید شرایط خوبی دارند هر دو هم گزارش 12ماهه خوب بود و هم در ماهانه ها نشان میدهد فعال است ثبهساز در اولین ماه سال مالی به عدد 1570 میلیارد ریال و در بهمن 1008 میلیارد ریال فروش داشت و 2ماهه 2579 میلیاردریال بود . ثبهساز در گزارش ۱۲ماهه به سود ۶۱۴ ریالی رسیده است انصافا هم ثبهساز هم ثامید در این قیمت ها و این شرایط جالب و جذاب هستند و بد نیست انها را زیرنظر گرفت ولی جریان پول کمی از گروه ساختمان فاصله گرفته است .


