جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزسه شنبه 8 اسفند 1402

گزارش بازارامروزسه شنبه 8 اسفند 1402

نوید خاندوزی
فوریه 27, 2024
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروزسه شنبه 8 اسفند 1402 

سرها در گریبان است؟!!

امروز بازار شبیه دیروز بود و کم حجم و کم رمق فقط کمی رقص دلار و خبرها و اتفاقات باعث شده بود بازار چشمک زنان تر رفتار کند و کمی وضعیت بهتری را داشته  باشد . امیدواریم این اخرین گزارش بازاری باشد که از سرما و سردی هوا و بازار صحبت میکنیم … حجم معاملات که فعلا چیزی را نشان نمیدهد ولی همه امیدواریم …

بازار این روزها در فضای سرد و عجیبی قرار گرفته سردتر از شب‌های تهران… یخبندان عجیبی در خبرها برقرار است و بدتر از همه هیچکس حال این بازار را نمی‌پرسد و خبری از آن نمی‌گیرد شعر زمستان اخوان را صد بار که مرور کنیم تو گویی همین حالا برای بازار ما سرودند …سرها در گریبان است و بازار ما آن سنگ تیپا خورده رنجور ….
در دفعات قبل باز کمی رگ غیرت مسولین گل می‌کرد و کمی در این روزها و این شرایط به کمک بازار می‌آمدند اما حالا انگار نه انگار همه چیز رها شده درد بازار که مشخص است درمان او هم روشن …

باید اعتماد به بازار برگردد و این اعتماد به سلسله تصمیمات مهم و سخت و محکمی احتیاج دارد که در حال حاضر در چهره سیاستگذار این موضوع دیده نمی‌شود و سهامدار بیچاره هم متوجه شده است که قیافه این عزیزان به تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی برای بازار نمی‌خورد و ناامید برای جا نماندن از سایر بازارها دست به فروش می‌زند… رفتار این چند وقت اخیر بیشتر رفتار از سر ناامیدی است و  استیصال…  یاس و ناامیدی را در فضای فعلی بازار می‌توانیم ببینیم و اگر هم حرکتی و جریانی شکل می‌گیرد خیلی زود فروکش می‌کند…

حتی بازار آنقدر خموده و بی رمق شده است که خبرهای خوب گزارش‌ها نیز در او تاثیر خاصی ندارد حتی بورس کالا هم خیلی نتوانست با رونق خود بازار را به حرکت در بیاورد کار بازار این روزها آسان نیست ما برای حرکت بازار به خبرهای متعدد و اتفاقات مثبت پشت سر هم نیاز داریم و گزارش و شرایط بنیادی به تنهایی کافی نیست.
رشد دلار در بازار شاید کمی شدت منفی بازار را کم کند اما چشم بازار به نیماست چشم بازار به خودرویی‌هاست که بار دیگر از قاتلش انتظار یک تصمیم درست و منطقی دارد تصمیمی از جنس تجدید و یا افزایش نرخ…
یک جمله را این میان بگوییم از تجدید صحبت کردیم و برخی این روزها طلبکارانه بیان می‌کنند که گره زدن بازار به تجدید درست نیست و اصلاً تجدید برای چه باید مطرح باشد ! کاری با دگم بودن و سواد بازاری این دوستان نداریم… اما معتقدیم و بارها بیان کردیم که تجدید نه یک راه حل که یک انگیزه برای حرکت بازار است و وقتی در چنین فضایی انگیزه بازار را می‌گیرید و به او شوکی وارد نمی‌کنید به چنین رخوت و بی‌رمقی نیز دچار می‌شوید و نکته دیگر پناه بردن به تجدید از سر بی‌عرضگی مدیران ریز و درشت شرکت‌هاست که برای چندرغاز حقوق صندلی هیئت مدیره‌ها و ماندن در آن صندلی دهان خود را با چسب دوقلو بستند که مبادا علیه دولت چیزی بگویند و صندلی شان به خطر بیفتد …پناه بردن به تجدید پناه بردن به تورم است از ظلم چنین مدیرانی که عُرضه دفاع از حقوق سهامداران را ندارند و به جای اینکه خود را وامدار سهامدار ببینند تا کمر جلوی دولت خم شده‌اند و حالا ژست انتقاد از تجدید می‌گیرند…

این موضوع در سازمان بورس هم صدق می‌کند برخی به اصطلاح کارشناسانه در مورد تجدید نظر می‌دهند در حالی که وقتی سر شرکت‌ها را یکی یکی می‌برند از ترس از دست دادن صندلی و میز خود سکوت اختیار کرده و آنجا قدرت زبان کارشناسی آنها لال می‌شود. این موضوعی بود که چند وقتیست روی دل ما مانده بود بهتر دیدیم امروز  بیان کنیم… هیچکس نگفت تجدید راه حل بازار است شرایطی که شما برای شرکت‌ها به وجود آورده‌اید باعث شده بگوییم تجدید میانبری برای به حرکت درآوردن بازار بود که عُرضه انجام آن را هم بسیاری از همین شرکت‌ها نداشتند حتی سازمان هم با این همه ادعا نتوانست که با وجود حمایت‌های وزیر این موضوع را پیش ببرد …

اما به بازار برگردیم بسیاری می‌پرسند قرار است چه شود تا کجا می‌ریزیم حقیقت امر به یک سلسله از تفکرات و اتفاقات نیاز داریم و شاید بیان آن در این لحظه و در این مرحله خنده‌دار به نظر برسد اما اگر قرار باشد فقط بر اساس موج حرکت کنیم که دیگر فایده‌ای ندارد معتقدیم که شرایط شرکت‌ها با تمامی اخبار منفی قیمت را لحاظ کرده و روی تابلو نشسته است از سوی دیگر به زودی شاهد دو عقبگرد جدی سیاستگذار در حوزه نرخ سود و نرخ دلار نیما خواهیم بود شاید به سرعت این موضوع رخ ندهد اما اجتناب ناپذیر است و در آن مقطع است که فنر بازار به واسطه جمع شدن طی این مدت با سرعت و برگشت سریع مواجه می‌شود . همین حالا نیز کم کم گردنگیران نرخ  30% کم می شوند !

این رویداد شاید به سال ۱۴۰۲ هم قد ندهد و شاهد تغییر رفتار در ۱۴۰۳ باشیم اما هرچه هست تا این تغییر رفتار رخ ندهد بازار سیگنال قطعی برای رشد با طول موج بالا را دریافت نمی‌کند درست است که همه ما می‌دانیم دولت با ندانم کاری قاتل این بازار شده و او را به این روز انداخته اما اگر هم قرار باشد حرکتی کند بدون خواست و تصمیم دولت رخ نخواهد داد .
بلید در سلسله سیاستگذاری‌های دولت در مواجه با شرکت‌ها فضای مناسبی را داشته باشیم تا بازار حرکت کند و البته بدشانسی بازار این است که درست در مواجهه با چنین فضا و چنین اخباری در ماهی قرار گرفته که شرایط او خاص و ویژه پیش می‌رود و فشار فروش ناشی از اتفاقات مختلف کم نیست

و اما حرف آخر …
این روزها بحث نرخ 30% داغ است … و ما هم  سراغ مهم‌ترین و تاثیرگذارترین اتفاق این روزها می‌رویم
چند نکته در مورد این موضوع لازم است بیان شود به نظر کسانی که این تصمیم را گرفتند دچار اشتباه محاسباتی عجیبی شده‌اند که از یک سیاستگذار پولی بعید بود و نشان از عمق بی‌تدبیری در چنین تصمیمی حکایت می‌کرد و البته یک موضوع دیگر را نیز نشان می‌دهد که سیاستگذاران و تصمیم گیران و مسئولان ما در فضای خودساخته آزمایشگاهی تصمیمات این چنینی را می‌گیرند و حاضر به وزن دادن به بازار و نظام عرضه و تقاضا نیستند و وقتی چنین اصلی را رد می‌کنی و نمی‌پذیری و برای کسانی که در بازارهای مختلف کار می‌کنند اندک عقل و خردی را در نظر نمی‌گیرید بعد از تصمیمات نیز چنین دهن کجی را شاهدید و سیلی سخت اقتصاد را می‌خورید

نرخ سود ۳۰ درصد با این تفکر ایجاد شد که از ترس افزایش نرخ ارز جلوی جریان پول برای هجوم به بازار ارز را بگیرد غافل از اینکه کسی فکر نکرد که این جریان پول عاقل‌تر از آنهاست و زرنگ‌تر است و با همه ابعاد فکری تصمیمات نیز آشناست .جریانی که به دنبال خرید ارز و یا طلا یا هر بازار دیگری می‌رود ریسک آن را به جان خریده و حاضر به سودهای این چنینی نیست چرا چون اعدادی نزدیک به این سودها با کمی مشورت و مشاوره سمت اوراق‌ها و صندوق‌های فیکس وجود داشت پس این جریان پول که در آن بازارها فعال بود با چنین شرایطی در تصمیم خود تجدید نظر نمی‌کرد اما این اشتباه محاسباتی سیاستگذاران بود که فکر می‌کردند میتوانند با این سیاست جلوی این موج را بگیرند …

اما شما ببینید چه اتفاقی رخ داد … نرخ ارز به همان نقاط برگشته بانک مرکزی منفعلانه وقتی نرخ پایین می‌آید آن را ناشی از سیاست‌های خود می‌داند و وقتی بالا می‌رود ،در گفتار بیان می‌کند که نرخ غیر رسمی را قبول ندارد که البته چند باری هم گفتیم این نرخ هم نشان داده شما و تصمیمات شما را قبول ندارد و به آن وزن نمی‌دهد …

این موضوع بی اثر بودن نرخ 30%  تا به امروز زیر لوای پنهان خبرها قرار داشت و کسی حاضر نبود فریاد بزند که این پادشاه سیستم پولی و بانکی لخت است و تصمیمات او غیر منطقی… همه به شکل غیر رسمی اذعان می‌کردند که سیاست ۳۰ درصد سیاست شکست خورده‌ای برای کنترل بازارهاست چرا که دنیای سیاست و تورم انتظاری و حتی یک سخنرانی اینطرف و آنطرف از این دست سیاست‌ها اثرگذاری بیشتری دارد و حتی موضوع ۳۰ درصد نشان داد که چقدر اوضاع می‌تواند بغرنج باشد که به چنین تصمیماتی منجر شده اما کسی به شکل رسمی آن را بیان نمی‌کرد تا اینکه بانک‌ها یکی یکی اطلاعیه زدند و گفتند که چیزی جذب این بازار و بانک‌ها نشده و بیشتر سپرده‌هایی که با همان نرخ‌های قبلی هم راضی بودند حالا به نرخ بالاتر آمدند و این یعنی یک سیاست واضح  اشتباه  و خلق پول که ناشی از عدم شناخت محیط پدید آمده…و نکته بعد که مهمتر است تقریباً برای همگان مشخص شد هیچ برنامه‌ای برای تامین مالی تولید وجود ندارد تمام این حرف ها بهانه است …

حالا هم همه چیز تقریباً برای همه روشن شده و توجیهات و بهانه‌های مختلف برای این تصمیم بیان می‌شود اما روشن و واضح است که یا قرار است به این سیاست اشتباه ادامه بدهیم و یا آن را متوقف کنیم ولی قبل از هر تصمیمی باید عزیزان بدانند نرخ ارز با این تصمیمات کنترل نمی‌شود .نقدینگی مسیر درست می‌خواهد …همچون سیلی است که باید هدایت شود
عیب ماجرا اینجاست که کسانی که تصمیم گیری می‌کنند حتی حاضر نیستند اندکی وقت بگذارند و ببینند که دنیا چه کرده ،علم اقتصاد را که ما اختراع نکردیم همه جای دنیا در حال اجراست
شما هم نسخه‌ای فراتر از آنچه وجود دارد نمی‌توانید داشته باشید، در همه جای دنیا نقدینگی در مسیری درست به سمت تجهیز و کمک به تولید پیش می‌رود و ارزش آفرینی و ثروت سازی و شغل سازی می‌کند و پل این ماجرا بازار سرمایه است
دانشمندان و کم خردان سیاستگذار این پل را خراب کردند و حالا با طناب می‌خواهند این مسافر سنگین وزن را به آن طرف پل برسانند ۴۰ سال است که این سیاست در حال اجراست و نتیجه آن را می‌بینید حتی اگر قرار بود اوراقی هم از دل نقدینگی برای تولید فراهم آید باز هم مسیر آن بازار سرمایه بود اما این موضوع هم به بدترین شکل پیش رفت تا بر همگان ثابت شود آزمون و خطا هنوز مهم‌ترین راه برای سیاستگذاران است . سرمایه‌های مردم هم همچون موش آزمایشگاهی زیر این سیاست‌ها قرار دارند

بگذریم و امروز هم با دل پر زیاد حرف زدیم و سراغ بازاری برویم که زیر بار اطلاعیه‌های ریز و درشت ماهانه قرار گرفته است ولی بیشتر تماشاچی است … بازهم  تاکید میکنیم امیدواریم فردا چهارشنبه داغ ترو بهتری را شاهد  باشیم …

ساختمانی های کف نشین

در نمادهای ساختمانی شاهد روند مثبت قوی هستیم ساختمانی هایی که شرایط خوبی داشته و اخیرا اصلاح قیمتی مناسبی را تجربه کردند

در ثبهساز شاهد واکنش سهم به حمایت 280 تومانی هستیم این سهم به نظر می رسد از همین سطوح یک برگشت نوسانی تا قیمت های 320 تومان را داشته باشد ثبهسازی که شرایط بنیادی و سود سازی مناسبی داشته و روندمیان مدتی قوی دارد

ثتران هم به سمت کف قیمتی 920 تومانی روانه شده است سهمی که اصلاح قیمتی خوبی اخیرا داشته و به حمایت معتبری رسیده است این سهم در صورت برگشت مجددا تا سطوح 1100 الی 1200 تومان جای صعود دارد

وساخت در حال برگشت روند است تثبیت سهم در قیمت های بالای 180 تومان راه را برای رسیدن به سطوح 200 الی 220 تومان هموار خواهد ساخت وساختی که جز جا مانده های گروه ساختمان دسته بندی و پتانسیل رشد قیمتی خوبی را دارا می باشد

بانک ها و نرخ های بالا

بانک ها اخیرا از ورطه نرخ سود 30 درصدی اوراق های اخیر خارج شده و پس از اصلاح قیمتی عمیق به کف های بسیار قوی رسیده اند

وپارس امروز برگشت قوی زده و صف خرید شد سهمی که با برگشت به قیمت های بالای 180 تومان توان صعود به سطوح 200 و 220 تومان را دارا می باشد این سهم شرایط بنیادی خوبی نداشته و همچنان برنامه فروش دارایی ها و افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی سبب توجهات به سهم شده است در سوی دیگر وپارس هم معامله را قطعی کرده و به نظر خبرهای خوبی از سهم به گوش خواهد رسید  . این سهم  را نیز در نظر داشته  باشید   . فردا اخبار دقیق تری از سهم  را خواهیم گفت  …

وپست  به  زودی بلوک  بنو  را می فروشد و شناسایی سود دارد و اوضاع خوبی را میتوان برای او دید . در سوی دیگر در بین خبرها وبصادر هم  شرایط بدی نداشت

در وبصادر هم سهم به خوبی حمایت می شود به نظر نمی رسد این سهم جای افت قیمتی با توجه به در پیش بودن عرضه سهام جدید ناشی از افزایش سرمایه با قیمت اعلامی هر سهم 180 تومان داشته باشد وبصادری که با متعادل شدن بازار انتظار یک نوسان 10 الی 20 درصدی از سهم می رود

ونوین به قیمت های 280 تومانی نزدیک می شود سهمی که امسال توانایی سود سازی بالایی داشته و با قیمت های بسیار نازلی در حال معامله می باشد سهم به نظر می رسد یک رالی صعودی قوی در دل خود داشته باشد ونوینی که شرایط بنیادی بسیار خوبی در بین بانک ها دارد

دست انداز خودرویی ها

در نمادهای خودرویی شاهد قرارگیری نمادهای خودرویی در دست انداز جو بازار هستیم

در ایران خودرو سهم به کف قیمتی 240 تومان رسیده است سهمی که شرایط بنیادی خوبی نداشته و زیر بار عرضه ها قرار گرفته است اما همچنان خوشبین به انتشار اخبار مثبت و برگشت روند می باشد سهم در صورت برگشت روند اهداف قیمتی 260 و 280 تومانی را دنبال می کند

سایپا به کف قیمتی 220 تومانی برگشت زد سهمی که شرایط خوبی نداشته و فشار فروش بالایی را شاهد است سهم اگر از دید تکنیکالی این حمایت قوی را از دست بدهد اصلاح قیمتی ادامه داری تا سطوح 200 و 180 تومان خواهد داشت

زامیاد فقط در این گروه خوب حمایت می شود سهمی که سطوح حمایتی قوی 420 تومانی داشته و هدف 460 تومانی را هم در صورت صعود دنبال می کند زامیاد این روزها حامیان قوی پیدا کرده و به شدت حمایت می شود

فولادی های سرسخت

در نمادهای فولادی که اکثرا شرایط بنیادی بسیار خوبی داشته و پتانسیل رشد قیمتی را دارا هستند معاملات بهتری را شاهد بودیم

فسبزوار فروش عالی را در بهمن ماه داشت و همین امر سبب شده تا سهم نوسانات مثبت را به سمت سطوح 4200 و 4600 تومان داشته باشد با فرض سود 1200 تومانی امسال سهم توانایی های بنیادی بسیار خوبی را داشته و رشد قیمتی میان مدتی قوی دارد

ذوب همچنان به واسطه افزایش سرمایه بالای 1000 درصدی که به تایید حسابرس هم رسیده است با رونق خوبی همراه و به سمت قیمت های 460 تومانی در حرکت است سهم قیمت تئوریک بازگشایی 40 تومانی پس از افزایش سرمایه داشته و در بازار سرمایه سهم با چنین قیمتی وجود نداردذوب تایید حسابرس را گرفت و مجوز سازمان هم روی همین تاید حسابرس به  زودی صادر می شود ولی بازار به ان توجه نمیکرد و ذوب هم رها  بود  به نظر بادید  میان مدت و خریدن و رها کردن  ذوب و سهم های این چنینی نظیر اخابر قابلیت های خوب و قوی را دارند

فخوز به نظر نمی رسد بخواهد افت زیادی داشته باشد سهمی که شرایط بنیادی خوبی داشته و می تواند با برگشت روند قیمتی خوبی همراه شود فخوز تا قیمت های 400 الی 420 تومان فعلا تارگت دارد اما تحولات اصلی سهم برای سال اینده است که می تواند سود و قیمت سهم را تحت تاثیر قرار دهد

چهارگوشه بازار

حتوکا سعی در برگشت به قیمت های بالای 300 تومان دارد این سهم تحولات بسیار خوبی را به همراه داشته و توانسته با اخذ 4 قرارداد جدید تحولات خوبی را به همراه داشته باشد انتظار سو سازی بالایی از این سهم و یک رشد قیمتی بسیار مناسب می رود

وساپا بار دیگر در مسیر برگشت روند قرار گرفت سهمی که نوسانات خوبی این روزها با حمایت قوی 420 تومانی و اهداف قیمتی 460 و 500 تومانی می دهد وساپا ارزش ذاتی بالایی داشته و این روزها در سیکل نوسانی قوی در حال نوسانات جذابی می باشد

دارویی فارابی هم در حال برگشت روند است این سهم دارویی به واسطه وضعیت بنیادی بسیار خوب خود و توان سود سازی بالا برای سال جاری و سال اینده مورد توجه واقع شده است این سهم دارویی تا قیمت های 3200 و در صورت عبور از این سطوح تا قیمت های 3600 تومان روند صعودی در پیش خواهد داشت

پسهند واقعا خوب بود شکربن بازاز این سهم  بهتر در پسهند  پسهند در بهمن ماه ۷۳ میلیارد تومان درآمد فروش شناسایی کرد که علاوه بر جبران عملکرد ضعیف ماه قبل، نسبت به میانگین ماه‌های اخیر نیز ۲۲ درصد رشد داشته است. سود هر سهم امسال پسهند ۱۰۰۰ تومان برآورد می شود و با توجه به اصلاح خوب قیمتی و انتظار رشد سودآوری و بهبود p/e، محدوده‌های فعلی آن گزینه جذابی با دید نوسان به نظر می‌رسد.در شکربن نیز

روزهای قبل در این گروه  روی 3 نماد تاکید شد فوکا فنورد فجر و حالا فجر علاوه بر گزارش خوب خود مجوز افزایش سرمایه 77% را هم گرفته و به وزدی به مجمع می رود با دید میان مدت  این سهم  قابلیت های خوب و قوی را دارد  .

فنورد را گزینه‌ای کم ریسک و بنیادی می‌توان دانست که با رشدی خوب درآمد فروش بهمن را به ۳۷۸ میلیارد تومان رساند تا بیشترین مبلغ فروش نیمه دوم سال را ثبت کند. این شرکت که در بازه فصلی نیز عملکرد مطلوبی داشت و در نه‌ماهه سود هر سهم را ۱۵۵ تومان گزارش کرد، برآورد می شود در پایان سال به حدود ۲۰۰ تومان سود برسد. محدوده‌های فعلی سهم ریسک خاصی ندارد و به نظر مستعد یک نوسان رو به بالا تا حوالی ۱۱۸۰-۱۲۰۰ تومان است.

دنبال  گزینه نوسانی هستید  شمواد  سهم جالبی است  شمواد   به فروش 965 میلیارد تومانی رسیده و این در حالی است که نسبت به مدت مشابه با افت 33 درصدی مواجه شده و این عدد معادل 1449 میلیارد تومان بوده است. شمواد به لحاظ نموداری اخیرا با یک روند صعودی مواجه شده که در صورت رشد، قیمت هدف آن را میتوان حوالی سقف در نظر گرفت و سهم با یک بازده بیش از 10 درصدی مواجه خواهد شد.  شپلی هم  زیر 100  با دید نوسان خوب است

در این گروه تا پیش ازاین  گزارش های شگویا شغدیر را جالب می دیدیم شصفها هم  واقعا خوب حرکت میکرد ولی در گزارش های جدید جم و پردیس هم  به ان  اضافه می شود . جم  انصافا دو ماهی هست بهتر عمل میکند به مدار خوب تولید و فروش برگشت و بهمن و دی خوب بود

در گزارش دهی ها و گزارش ها وضعیت بد نیست دتماد تا اینجای کار بهترین گزارش دارویی بوده  و 2 سهم دیگر را هم  معتقدیم  باید زیرنظر گرفت  یکی کاسپین دیگری دارو

در این گروه یعنی گروه  زراعت  گزارش دهی زفکا  زقیام  تا این  لحظه خوب بوده  زشگزا هم بد نبوده زبینا هم  خوب عمل میکند و متعادل پیش رفته است  اذر 599 میلیارد ریال رسید و دی 580 میلیارد ریال بود
در بهمن این عدد 630 میلیاردریال فروش بوده است
11 ماهه 7075 میلیارد ریال شده و تقریبا 2 برابر مدت مشابه قبل است به نظر با دید میان مدتی بد نیست ولی سیمرغ و سپید هم  انصافا خوب بودند و توصیه ما  بیشتر روی سیمرغ است  . سیمرغ در دی در اولین ماه سال مالی به فروش 3516 میلیارد ریالی رسیده است . در بهمن هم 3592 میلیارد ریال بود و 2ماهه 7163 میلیارد ریال فروش زد سیمرغ در 12ماهه 5287 ریال سود محقق کرده است  و به نظر قیمت خوبی است

 

 

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم